Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Minimálna mzda v roku 2019
30. 11. 2018
Minimálna mzda je najnižšiu úroveň mzdy, ktorú musí zamestnanec dostať bez ohľadu na pracovné zaradenie, vykonávanú prácu, dosiahnuté výsledky a platobnú schopnosť zamestnávateľa. Je stanovená zákonným nariadením a dosahuje výšku životného minima.
Táto mzda zahŕňa aj osobný príplatok, odmeny, prémie a podobné plnenia a vzťahuje sa aj na zamestnanca, ktorý popri mzde poberá aj dávky sociálneho zabezpečenia, napr. starobný dôchodok. Zmyslom stanovenia minimálnej mzdy je ochrana zamestnanca aj zamestnávateľa.
Minimálna mzda plní dve základné funkcie:
- sociálno-ochrannú, ktorá má zamestnancovi zabezpečiť, aby jeho príjem neklesol pod sociálne akceptovateľnú úroveň,
- ekonomicko-kriteriálnu, ktorá má motivovať k vyhľadávaniu práce namiesto prijímania sociálnych dávok.
Suma mesačnej minimálnej mzdy na nasledujúci kalendárny rok sa určí najmenej vo výške súčinu platnej mesačnej minimálnej mzdy a indexu medziročného rastu priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejneného Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa predkladá návrh na úpravu sumy minimálnej mzdy (Zákon o minimálnej mzde, § 8 ods. 2).
Sumu minimálnej mzdy každoročne stanovuje vláda SR svojím nariadením dvoma sumami v eurách:
- za mesiac (mesačná minimálna mzda),
- za odpracovanú hodinu (hodinová minimálna mzda), ktorá je 1/174 zo sumy mesačnej minimálnej mzdy.
Nariadením vlády SR sa ustanovila suma minimálnej mzdy na rok 2019 vo výške 520 € za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou a 2,989 € za každú hodinu odpracovanú zamestnancom.
DPH vo vzťahu k jednoúčelových a viacúčelovým poukazom
30. 11. 2018
Úprava zdaňovania poukazov je zahrnutá v nových ustanoveniach - § 9a, § 22 ods. 10 a v prechodnom ustanovení § 85kg ods. 3.
Poukaz je vymedzený ako nástroj, s ktorým je spojené právo jeho držiteľa získať zodpovedajúci tovar alebo služby, ktoré majú byť na základe použitia poukazu dodané, pričom zodpovedajúce tovary alebo služby, respektíve aspoň totožnosť ich možných dodávateľov musí byť na poukaze, alebo k nemu súvisiacej dokumentácii uvedená, spolu s podmienkami použitia tohto nástroja. Poukaz sa teda bude považovať za protihodnotu alebo jej časť za prislúchajúce dodanie tovaru alebo služieb.
Uplatňovanie pravidiel DPH bude rozlišované v závislosti od skutočnosti, či je možné daňové zaobchádzanie priraditeľné príslušnému dodaniu tovarov alebo služieb s istotou určiť už pri vystavení poukazu alebo nie. V prípade, že je v čase vystavenia poukazu známe miesto dodania tovaru alebo služieb, na ktoré sa tento poukaz vzťahuje, ako aj suma splatnej dane z predmetného tovaru alebo služby, pôjde o tzv. jednoúčelový poukaz.
Ak zastropovanie dôchodkového veku neprejde, bude referendum
28. 11. 2018
Ak ústavný zákon na zastropovanie dôchodkového veku na 64 rokov neprejde v parlamente, bude referendum.
Podpisy na jeho vyhlásenie zbierajú odborári. Vyhlásil to predseda Smeru-SD Robert Fico. Parlament bude definitívne o tomto návrhu rokovať na aktuálnej schôdzi parlamentu. Poslanci Smeru-SD neustále rokujú s ostatnými stranami, aby získali nadpolovičnú väčšinu v parlamente. OĽaNO už avizovalo, že návrh nepodporí, naopak, hnutie Sme rodina áno. SaS je od začiatku proti tomuto návrhu.
Všeobecná zdravotná pridá ambulanciám 50 miliónov eur
23. 11. 2018
Ambulancie dostanú viac už od januára. Všeobecná zdravotná poisťovňa navýši financie pre ambulantný sektor od 1. januára 2019 o 50 miliónov eur. Informovala o tom generálna riaditeľka VšZP Ľubica Hlinková na štvrtkovej tlačovej besede. Poisťovňa sa s poskytovateľmi ambulantnej zdravotnej starostlivosti dohodla na úprave zmluvných podmienok. Nové dodatky k zmluvám, ktoré od budúceho roku prinesú ambulanciám peniaze navyše, podpísalo 85 percent poskytovateľov ambulantnej zdravotnej starostlivosti.
V primárnej ambulantnej starostlivosti, teda u všeobecných lekárov pre dospelých (VLD), všeobecných lekárov pre deti a dorast (VLDD) a gynekológov sa zvýšenie premietne do základnej i dodatkovej kapitácie, ceny preventívneho bodu a výkonov u nekapitovaných poistencov. Priemerná platba na poistenca sa tak u všeobecných lekárov pre dospelých zvýši o 55 centov, u lekárov pre deti a dorast o 65 centov a u gynekológov o 15 centov.
Štandardná ambulancia všeobecných lekárov pre dospelých si tak v budúcom roku prilepší v priemere o 967 eur, ambulancia všeobecných lekárov pre deti a dorast o 586 eur a gynekologická ambulancia dostane o 632 eur viac.
Zvýšenie pocítia aj ambulancie špecialistov v podobe úpravy bodu v priemere o 13,2 percenta viac oproti roku 2017, čo pre štandardnú ambulanciu špecializovanej ambulantnej starostlivosti znamená navýšenie o 470 eur na mesiac.
"Našou spoločnou snahou bolo vytvoriť nielen stabilný segment všeobecných lekárov, ale dať nové kompetencie všeobecným lekárom a samozrejme ich aj odmeniť za prácu," povedala prezidentka Aliancie všeobecných lekárov Slovenska Monika Palušková.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)