Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Pripravované zmeny v daňovom poriadku
14. 12. 2018
Zmeny sa týkajú podstatných zmien v charaktere a rozsahu jednotlivých údajov, ktoré vo svojich zoznamoch zverejňuje finančné riaditeľstvo.
Uvedené zmeny daňového poriadku je potrebné posudzovať v spojitosti s osobitnou právnou úpravou, napríklad so zákonom o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a zákonom o osobitnom odvode z podnikania, ktoré vytvárajú rámec pre konkrétne určovanie výšky týchto špecifických odvodov u platiteľov. Aktuálnou zmenou daňového poriadku, a teda aj v správe daní a poplatkov je aj otázka debyrokratizácie celého procesu správy daní a poplatkov, ktorá má urýchliť celé daňové konanie a jeho štádiá. V záujme uvedeného sa podporuje aspekt informatizácie, hlavne z pohľadu interakcie správcu dane a daňového subjektu. O uvedenom svedčí napríklad elektronická osobná schránka, ktorú má zriadený daňový subjekt a do ktorej dostáva daňový subjekt elektronické dokumenty v komplexnom rozsahu.
Daň na vstupe – spresnenie
13. 12. 2018
Daň na vstupe (DV) je obstarávacia cena investičného majetku.
Obstarávacou cenou je potrebné rozumieť aj sumu splátok, ktoré platiteľ dane zaplatil pri obstaraní majetku formou finančného lízingu, pri ktorom nevznikla daňová povinnosť momentom odovzdania predmetu nájmu (finančný lízing, ktorý nie je považovaný za dodanie tovaru v momente odovzdania predmetu lízingu). Znenie je spresnené z dôvodu odstránenia pochybností pre prípad povinnej úpravy odpočítanej dane pri zmene účelu použitia investičného majetku, ktorý platiteľ dane nadobudol formou finančného lízingu. V ustanoveniach § 54 a § 54a ZDP pri nadobudnutí investičného majetku formou finančného lízingu je stanovené začatie plynutia 20-ročného obdobia na úpravu odpočítanej dane. Týmto momentom je odovzdanie investičného majetku platiteľovi dane do nájmu.
Úprava odpočítanej dane pri hnuteľnom majetku
13. 12. 2018
V súvislosti so zmenou rozsahu použitia hnuteľného majetku na podnikanie dochádza k úprave odpočítanej dane pri hnuteľnom majetku.
V ustanovení § 54d DPH je zavedená úprava odpočítanej dane pri hnuteľnom majetku v súvislosti so zmenou rozsahu použitia hnuteľného majetku na podnikanie.
Úprava odpočítanej DPH podľa novelizovaného ustanovenia sa vzťahuje len na tie hnuteľné veci, ktoré spĺňajú definíciu hnuteľného investičného majetku v zmysle § 54 ods. 2 písm. a) zákona.
Zmeny zákona o DPH v roku 2019
12. 12. 2018
Najdôležitejšie zmeny zákona o DPH sú úprava definície obratu, obmedzenie práva voľby daňového režimu v súvislosti s dodaním a nájmom nehnuteľností určených na bývanie, vylúčeniu prenosu daňovej povinnosti pri dodaní poľnohospodárskych plodín a tovarov z kovov, pri ktorom je vyhotovená zjednodušená faktúra.
Zrušenie inštitútu zábezpeky na daň - zábezpeka na daň, ako inštitút zavedený do zákona o DPH v roku 2012, ktorého účelom bolo eliminovať negatívne dôsledky spočívajúce vo vzniku nedoplatkov na DPH spôsobených novoregistrovanými platiteľmi dane, sa od roku 2019 ruší.
Všetky rozhodnutia o zložení zábezpeky na daň vydané pred dňom nadobudnutia účinnosti návrhu novely zákona o DPH, pri ktorých ešte nedošlo k uplynutiu 12 mesiacov odo dňa zloženia zábezpeky na daň, budú zrušené ex lege.
Daňový úrad vráti peňažnú zábezpeku alebo jej časť zloženú peňažnými prostriedkami najneskôr do 28. februára 2019 za podmienky, že táto zábezpeka alebo jej časť nebola použitá na úhradu nedoplatkov na DPH. Pred vrátením môže daňový úrad sumu zábezpeky kompenzovať s daňovým nedoplatkom.