Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Ďalšie zmeny v sociálnom poistení od novembra 2020
23. 6. 2020
Ústavným zákonom č. 99/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov v čl. 39 Ústavy Slovenskej republiky bol ustanovený maximálny dôchodkový vek žien, ktoré vychovali deti. Podrobnosti o právach uvedených v čl. 39 Ústavy Slovenskej republiky ustanovil zákon o sociálnom poistení.
Navrhuje sa upraviť dôchodkový vek poistenca, ktorý vychoval deti tak, aby mal znížený dôchodkový vek v porovnaní s dôchodkovým vekom bezdetného poistenca, ktorý sa narodil v tom istom roku, o 6 mesiacov za každé vychované dieťa, maximálne však v úhrne o 18 mesiacov, ak vychoval tri a viac detí.
Návrhom zákona, ktorý bol predložený v NR SR, sa znenie prílohy č. 3a navrhuje nahradiť novým znením, na základe ktorého sa upraví dôchodkový vek žien, ktoré vychovali deti tak, aby mali znížený dôchodkový vek v porovnaní s dôchodkovým vekom bezdetného muža alebo ženy narodeného/narodenej v tom istom roku o 6 mesiacov za každé vychované dieťa, maximálne však v úhrne o 18 mesiacov, ak vychovali tri a viac detí. Navrhovaná zmena sa týka žien, ktoré sa narodili v roku 1957 a neskôr z dôvodu, že ide o ročník (1957), pre ktorý platil všeobecný dôchodkový pre rok 2019, t.j. rok kedy nadobudol účinnosť ústavný zákon č. 99/2019 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov (1. 7. 2019), na základe ktorého bol ustanovený maximálny dôchodkový vek žien, ktoré vychovali deti. Dôchodkový vek žien, ktorý je vzhľadom na počet vychovaných detí podľa aktuálne účinnej právnej úpravy výhodnejší sa nemení.
Zároveň sa na základe rovnakého princípu navrhuje upraviť dôchodkový vek mužov, ktorým sa zohľadňuje výchova detí, ktorá nebola zohľadnená žene, ustanovený v prílohe č. 3b. Zmeny by mali nadobudnúť účinnosť 1. 11. 2020.
Top banka na Slovensku prepúšťa
19. 6. 2020
Menej účtovníkov, viac ítečkárov. Najväčšia domáca banka Slovenská sporiteľňa urýchľuje digitálnu transformáciu. Podľa informácií HN bude tento proces zahŕňať aj prepúšťanie, keď v tomto roku sa má počet pracovníkov znížiť približne o sto a ďalší majú odísť v budúcom roku. Celkovo pracovalo v Slovenskej sporiteľni v prvom štvrťroku 4 069 ľudí. Znižovanie personálneho stavu sa má dotknúť predovšetkým bratislavskej centrály.
Finančná inštitúcia tak reaguje na situáciu spôsobenú pandémiou koronavírusu, nárast nákladov spojených s takzvaným bankovým odvodom a dlhodobo nízke úrokové sadzby. Zjednodušene, banka pre automatizáciu procesov potrebuje menej účtovníkov. Potvrdzuje to aj fakt, že na svojej webovej stránke má firma pracovné ponuky najmä pre IT odborníkov.
Odbory musia ustupovať vedeniu
16. 6. 2020
Zamestnanecké zväzy sa musia pripraviť na oveľa horšiu vyjednávajúcu pozíciu, než na akú boli doteraz zvyknutí. Slovenské podniky, najmä v priemysle, zažívali doteraz rovnaký scenár v pravidelných intervaloch. Vyjednávanie o predĺžení kolektívnej zmluvy, rozdielne názory, konflikt, príchod sprostredkovateľa, pohotovostný štrajk, v najvyhrotenejších prípadoch ostrý štrajk a ohrozenie chodu výroby.
Dekáda rastov prakticky v každom odvetví dávala zástupcom zamestnancov do rúk silné tromfy a priestor na rokovania. Analytici a firmy očakávali v tomto roku isté spomalenie biznisu. Zrejme nikto však nečakal, že sa úlohy vymenia a že odborári budú tí, ktorí budú robiť ústupky, aby sa zachovalo čo najviac pracovných miest.
Zabije koronavírus 13. dôchodky?
15. 6. 2020
Schvaľovanie 13. dôchodkov koncom februára sprevádzal veľký politický boj. Hlavným dôvodom bolo, že sa tak dialo tesne pred voľbami. Tvrdá kritika smerovala najmä na Smer, ktorý novelu predložil.
Strana Roberta Fica čelila obvineniam z volebnej korupcie, pod paľbou bol aj spôsob, akým mala byť dávka pre seniorov presadená. Išla totiž v skrátenom režime, čo bolo podľa mnohých neadekvátne. Napokon poslanci všetkým slovenským dôchodcom odklepli 13. penzie štyri dni pred voľbami. Za prijatie novely hlasovali kluby Smeru, SNS, ĽSNS aj poslanci hnutia Sme rodina. Zakrátko však vyskočil nad ich budúcnosťou prvý otáznik. Súvisel s výmenou vlády, keďže mnohí jej vrcholní predstavitelia boli hlasnými kritikmi buď priamo tohto sociálneho opatrenia alebo spôsobu, akým bolo prijaté. Jeho zrušenie nevylúčil ani premiér Igor Matovič. A po tom, ako koronavírus naplno udrel na slovenské hospodárstvo, sa už otvorene hovorilo o možnosti ich zrušenia.