Výkon funkcie prokurátora - odchodné

31. 3. 2025 Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.

K

Zrušenie opatrení v oblasti správy daní

5. 10. 2020 Zrušenie opatrení v oblasti správy daní, v oblasti dane z pridanej hodnoty a spotrebných daní a ďalšími súvisiacimi opatreniami v oblasti rozpočtových pravidiel Dochádza po novom k zrušeniu opatrení, ktorých aplikácia sa zrušuje k 31. decembru 2020.
§ 7 - počas obdobia pandémie finančná správa neaktualizuje zoznam daňových dlžníkov, zoznam platiteľov DPH, u ktorých nastali dôvody na zrušenie registrácie a zoznam vymazaných platiteľov DPH, § 24i - nezverejňovanie platiteľov dane v zoznamoch, ak si opakovane nesplnia povinnosti (podanie daňového priznania, kontrolného výkazu alebo opakované nezaplatenie vlastnej daňovej povinnosti) za podmienky, že sú tieto povinnosti dodatočne splnené po skončení obdobia pandémie, § 31 - opatrenia v oblasti rozpočtových pravidiel - na účely poskytovania dotácií počas obdobia pandémie sa splnenie podmienky, že žiadateľ o dotáciu má vysporiadané finančné vzťahy voči daňovému úradu a colnému úradu, overuje v informačnom systéme finančnej správy, počas obdobia pandémie sa neaktualizuje zoznam daňových dlžníkov, pričom po skončení obdobia pandémie sa podmienka vysporiadania finančných vzťahov voči daňovému úradu a colnému úradu bude overovať už v aktualizovaných zoznamoch finančnej správy.

Zmeny v zákone o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou

2. 10. 2020 V rámci novely zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vzhľadom na posun termínu na vykonanie ročného zúčtovania poistného na verejné zdravotné poistenie a ročného prerozdeľovania za rok 2019 nastala situácia, kedy v čase platenia príspevkov zdravotnými poisťovňami (do 20. decembra 2020) nebude známa základňa pre ich určenie (ročné prerozdelenie poistného má byť vykonané až do 28. februára 2021).
Na základe tejto skutočnosti a s cieľom zabezpečiť financovanie prijímateľov príspevkov v tomto medziobdobí sa zavádza povinnosť existujúcich zdravotných poisťovní uhradiť do 20. decembra 2020 tieto príspevky vo výške ich kvalifikovaného odhadu, uvedeného v prílohe č. 3 k zákonu. Tieto sumy boli aj rozpočtované v štátnom rozpočte na rok 2020. Zároveň sa zavádza povinnosť zúčtovania takto odhadnutých platieb voči skutočnej výške príspevkov do 20. marca 2021 (teda už v čase, kedy bude známa základňa pre výpočet a skutočná výška týchto príspevkov).

Opatrenia v oblasti dane z príjmov, ktorých aplikácia sa zrušuje k 30. septembru 2020

30. 9. 2020 Aj v oblasti dane z príjmov dochádza po novele zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov k zrušeniu niektorých opatrení.
§ 21 - daňové priznanie k dani z príjmov - posun lehoty na podanie daňového priznania pre fyzické osoby a právnické osoby, daňové priznanie sa podá a daň sa zaplatí do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie § 22 - opatrenie v oblasti dane z príjmov: - poukázanie a použitie podielu zaplatenej dane z príjmov odklad, vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane u daňovníka, ktorému zamestnávateľ vykonal ročné zúčtovanie (pričom lehota na podanie uplynie počas obdobia pandémie), môže daňovník podať do konca druhého kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení mimoriadnej situácie, - poukázanie a použitie podielu zaplatenej dane z príjmov, potvrdenie o zaplatení dane - zamestnávateľ je povinný na žiadosť zamestnanca vystaviť potvrdenie o zaplatení dane na účely asignácie dane najneskôr do 15. dňa druhého kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie, - poukázanie a použitie podielu zaplatenej dane z príjmov, zverejnenie špecifikácie podielu zaplatenej dane - podmienka zverejnenia špecifikácie použitia podielu zaplatenej dane prijímateľom sa považuje za splnenú, ak takúto špecifikáciu prijímateľ zverejní do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie, - poukázanie a použitie podielu zaplatenej dane z príjmov, poukázanie podielu zaplatenej dane správcom dane prijímateľovi - správca dane poukáže prijímateľovi podiel zaplatenej dane do troch mesiacov po lehote na podanie daňového priznania podľa lex korona - ktorou je koniec kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie, § 23 - daňovník je povinný podať oznámenie o zrazení a odvedení dane z príjmov poskytovateľa zdravotnej starostlivosti do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie a v rovnakej lehote je povinný daň z príjmov aj odviesť, § 24 - hlásenie a ročné zúčtovanie, posun lehoty na podanie hlásenia, posun lehoty na vykonanie ročného zúčtovania a doručenia dokladu o vykonanom ročnom zúčtovaní, § 24a - preddavky na daň z príjmov, neplatenie preddavkov pri poklese tržieb o 40 % a viac, vrátenie rozdielu na preddavkoch platených vo vyššej sume ako vyplývajú z daňového priznania.

Štát vyberie na daniach o pol miliardy viac

25. 9. 2020 Do kasy sa tento rok prileje viac peňazí z DPH, ale aj z príjmov fyzických osôb.
Dobré správy pre ekonomiku znamenajú aj dobré správy pre štátnu kasu. A nová makroprognóza z dielne Inštitútu pre finančnú politiku ministrovi financií Eduardovi Hegerovi priniesla viacero dôvodov na radosť. Riaditeľ inštitútu Eduard Hagara pre HN potvrdil, že daňová prognóza, na ktorej aktuálne pracujú, bude výrazne revidovaná – smerom nahor.
(Zdroj: hnonline.sk)
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Adolf
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner