Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Pandemické výplaty vyhrali kuriéri
27. 12. 2020
Krízový rok 2020 bol rokom kuriérov. Roznášali objednávky zo zatvorených reštaurácií, potraviny pre ľudí v karanténe a v týchto dňoch aj vianočné darčeky pre tých, ktorí ich už na poslednú chvíľu nemôžu nakúpiť v kamenných obchodoch.
Za to budú odmenení „rizikovým príplatkom“, vďaka ktorému kraľujú rebríčku najvyššieho priemerného medziročného rastu reálnych miezd. S rastom takmer šesť percent prekonali aj pracovníkov v obchode, ktorí tiež patrili k výnimočne vyťaženým povolaniam.
V
Daňová brzda je kľúčová, bez nej SaS o zákone nebude hlasovať
11. 12. 2020
Daňová brzda je pre koaličnú SaS kľúčová vec. Bez jej premietnutia do ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti o právnej norme strana nebude hlasovať. Uviedol to vo štvrtok poslanec SaS a šéf parlamentného finančného výboru Marián Viskupič. Plénum vo štvrtok odsúhlasilo prerušenie schôdze až do budúceho štvrtka (17. 12.), kedy by sa mali poslanci opäť zísť. Návrh ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti má byť prerokovaný ako posledný bod schôdze, preto poslancov rokovanie o tomto bode ešte len čaká.
"Je to presne o tom, že dohoda ešte nie je. Robíme maximum všetky strany, aby sme tú dohodu našli. Tento extra čas, ktorý sa nám teraz takto vytvoril do štvrtka, dáva, samozrejme, priestor na hľadanie a nájdenie tej dohody," skonštatoval Viskupič.
Stanovisko strany SaS je podľa jeho slov úplne jasné v otázke daňovej brzdy. "Pre nás je daňová brzda veľmi dôležitá vec, kľúčová vec a bez jej nejakého premietnutia do zákona o rozpočtovej zodpovednosti nebudeme hlasovať," zdôraznil.
V súvislosti s rokovaním o podpore návrhu s opozičnými stranami uviedol, že prioritné a zásadné je mať dohodu ako koalícia, ako štyri strany. "Ak by to bolo takto bez dohody, tak je to určité porušenie koaličnej zmluvy," pripustil.
V
Priemerná mzda najviac rástla na východe Slovenska
7. 12. 2020
Priemerná mesačná mzda na Slovensku v predposlednom kvartáli medziročne vzrástla o 4,2 percenta na 1113 eur, rast potiahol najmä verejný sektor. Informoval o tom v piatok Štatistický úrad.
"Nestabilné obdobie spôsobené pandémiou ochorenia COVID-19 v treťom štvrťroku zatiaľ výraznejšie nezasiahlo do rastu miezd," okomentovali štatistici s tým, že po unikátnom poklese nominálnej hodnoty priemernej mzdy v minulom štvrťroku sa v treťom štvrťroku mesačné mzdy medziročne zvýšili v priemere o 45 eur.
"Po zohľadnení miery inflácie rast reálnej mzdy dosiahol 2,7 percenta. Sezónne očistená priemerná mzda oproti druhému štvrťroku 2020 vzrástla o 6,7 percenta," dodali štatistici.
V jedenástich odvetviach hospodárstva bola mzda nižšia ako je priemer, v ôsmich, naopak, vyššia.
"Najnižšiu priemernú nominálnu mzdu pod úrovňou 780 eur mali zamestnanci v ubytovacích a stravovacích službách, ostatných činnostiach a v stavebníctve," spresnili štatistici.
Naopak, najvyššia priemerná mesačná mzda, nad úrovňou 1800 eur, bola v odvetviach informácie a komunikácia, dodávka elektriny, plynu a pary, ako aj finančné a poisťovacie činnosti.
V odvetviach, v ktorých pracuje najviac ľudí, dosiahli podľa nových dát úradu prírastky hodnotu 2,1 percenta v priemysle a 1,5 percenta v oblasti obchodu.
Oproti rovnakému obdobiu vlaňajška priemerná nominálna mzda vzrástla vo všetkých sledovaných odvetviach, rast dosiahol od 0,3 percenta v administratívnych službách až po 10,5 percenta vo verejnej správe a obrane.
"Vyššie prírastky boli zaznamenané aj vo vzdelávaní (o 10,2 percenta), v zdravotníctve a sociálnej pomoci (o 6,7 percenta) a v odborných, vedeckých a technických činnostiach (o 6,1 percenta)," doplnil úrad.
V
Zmeny zákona o dani z príjmov
6. 12. 2020
Od 1. 1. 2021 sa mení a dopĺňa zákon o dani z príjmov, ktorý už v súčasnosti obsahuje určité opatrenia na ochranu proti daňovým podvodom.
Predmetom novely zákona je stanovenie ďalších pravidiel s cieľom posilnenia úrovne ochrany proti agresívnemu daňovému plánovaniu a pravidiel proti narúšaniu základu dane a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky. Zavádzajú sa pravidlá, ktoré predchádzajú vzniku hybridných nesúladov vymedzením transparentného subjektu ako daňovníka, ak ho za daňovníka považuje jeho zriaďovateľ.
Ďalej zákon obsahuje aj legislatívnu úpravu uplatňovania pravidiel pre kontrolované zahraničné spoločnosti tzv. CFC pravidiel aj na fyzické osoby, ktorých zámerom je obmedziť odkláňaniu príjmov do zahraničia s nízkym alebo žiadnym daňovým zaťažením.
Okrem toho sa rozširujú benefity poskytované finančnou správou daňovníkom, a to o oznámenie o výške a splatnosti preddavkov na daň z príjmov s cieľom zjednodušiť podnikanie na Slovensku. Zákonom sa na základe poznatkov z uskutočnených konzultácií a z aplikačnej praxe upravujú, spresňujú a zjednocujú z dôvodu zvýšenia právnej istoty daňovníkov niektoré ustanovenia zákona o dani z príjmov.
V čl. II sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok), kde sa vzhľadom na súčasnú mimoriadnu situáciu, ktorá ovplyvnila aj fungovanie systémov finančnej správy, zaváda posunutie registrácie z úradnej moci, a to od 1. januára 2022.
V čl. III sa mení a dopĺňa zákon č. 359/2015 Z. z. o automatickej výmene informácií o finančných účtoch na účely správy daní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 300/2016 Z. z. a zákona č. 305/2019 Z. z. S cieľom zabezpečiť súlad s globálnym štandardom OECD pre výmenu informácií o finančných účtoch sa upravuje sankcia pre držiteľov finančných účtov a ovládajúce osoby v prípade, ak predložia finančnej inštitúcii nepravdivé čestné vyhlásenie o rezidencii na daňové účely.
K