Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Úhrada liekov a zdravotníckych podmienok
16. 2. 2021
Zákonom, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 363/2011 Z. z. o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia, dochádza k zlepšeniu situácie vymedzeného okruhu pacientov v nadväznosti na ekonomické následky vyvolané platením doplatkov za lieky, dietetické potraviny a zdravotnícke pomôcky.
Ide o najzraniteľnejšie skupiny pacientov, a to predovšetkým deti do šiestich rokov života, dôchodcov a osoby s ťažkým zdravotným postihnutím..
Ustanovuje sa, aby sa na tieto osoby vzťahoval nulový limit spoluúčasti za doplatky na lieky, zdravotnícke pomôcky a dietetické potraviny. Týmto ekonomicky najviac zraniteľným osobám sa právnou úpravou zabezpečí dostupnosť liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín. Dôchodcom, osobám s ťažkým zdravotným postihnutím a mladým rodinám s deťmi do šiestich rokov sa tým zabezpečí aj kvalitnejší život.
K zrušeniu doplatkov za lieky pre ľudí ťažko zdravotne postihnutých, detí do šiestich rokov veku a dôchodcov sa zaviazala aj vlády Slovenskej republiky vo svojom programovom vyhlásení, pričom sa realizuje Programové vyhlásenie vlády SR na rok 2020 až 2024, podľa ktorého „Vláda zruší doplatky za lieky pre ľudí ťažko zdravotne postihnutých, detí do šiestich rokov veku a dôchodcov, pri ktorých sa bude zohľadňovať výška ich príjmu, a to do výšky doplatku najlacnejšieho zameniteľného lieku.“
K
Respirátory budú bez dane
8. 2. 2021
Na Slovensku sa zavedie nulová sadzba dane z pridanej hodnoty na osobné ochranné prostriedky, ktoré slúžia na zabezpečenie vyššej ochrany dýchacích orgánov, a ktoré sú filtračnou tvárovou polomaskou kategórie FFP2 a FFP3.
Počíta s tým novela zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením ochorenia COVID-19 z dielne Ministerstva financií, ktorú v piatok schválilo plénum Národnej rady.
Za návrh hlasovalo všetkých 118 prítomných poslancov. Rokovali o ňom v skrátenom legislatívnom konaní.
"Účelom novely zákona je zabezpečenie lepšej cenovej dostupnosti účinnej ochrany obyvateľstva pred ochorením COVID-19, keďže uplatňovanie nulovej sadzby DPH na uvedené tovary predpokladá zníženie ceny pre konečného spotrebiteľa," vysvetlil rezort financií v materiáli. Toto opatrenie má trvať do 30. apríla tohto roka.
Rezort predpokladá, že zavedenie nulovej sadzby bude mať na rozpočet verejnej správy negatívny vplyv a zo štátnej pokladnice v tomto roku ukrojí viac ako 15 miliónov eur.
V
Rodičia postihnutí pandémiou neprídu o daňový bonus
1. 2. 2021
Podmienky pre uplatnenie daňového bonusu na vyživované dieťa sa zmiernia. Plénum Národnej rady v piatok schválilo vládny návrh zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením ochorenia COVID-19. Za návrh hlasovalo všetkých 118 prítomných poslancov.
Rokovali o ňom v tzv. zrýchlenom režime. Súčasťou právnej úpravy je aj uplatnenie nákladov zamestnávateľov a SZČO, ktoré vynaložili na testovanie, za daňové výdavky.
Zmiernenie podmienok pre uplatnenie daňového bonusu sa dotkne daňovníkov, ktorí dosahujú príjmy zo závislej činnosti a ktorí z dôvodu prijatých opatrení proti šíreniu nového koronavírusu nemohli vykonávať svoju prácu a dosahovať príjmy.
Títo daňovníci dostali od štátu príspevky ako pandemické nemocenské, ošetrovné, príspevky poskytované v rámci aktívnej politiky trhu práce, či dotácie poskytované kultúrnej obci z rezortu kultúry.
"Tieto príjmy sú v súčasnosti od dane z príjmov oslobodené, v dôsledku čoho nevstupujú do zdaniteľných príjmov daňovníka, pričom výška zdaniteľných príjmov daňovníka je jednou z podmienok rozhodujúcich pre uplatnenie nároku na daňový bonus na dieťa, a preto v prípade nedosiahnutia tejto hranice by daňovníci stratili nárok na daňový bonus," vysvetlilo Ministerstvo financií v materiáli.
V
Poplatky za odpady po novom
28. 1. 2021
V Národnej rady Slovenskej republiky bol schválený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 329/2018 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 111/2019 Z. z.
Cieľom zákona je vytvoriť taký finančný mechanizmus na prerozdeľovanie príjmov z poplatkov za uloženie odpadov na skládky odpadov a na odkaliská, aby mohli byť podporené aj tie obce, ktoré majú zavedené a zabezpečené vykonávanie triedeného zberu biologicky rozložiteľných kuchynských odpadov z domácností. Potreba finančnej podpory obcí, ktoré majú zavedené a zabezpečené vykonávanie triedeného zberu biologicky rozložiteľných kuchynských odpadov z domácností, vyplýva z finančnej náročnosti triedeného zberu tohto druhu odpadu, keďže ide o odpad podliehajúci rýchlemu biologickému rozkladu a vyžadujúcemu si častejší zber a prepravu. Táto potreba vyplynula aj z finančne náročného obdobia v súvislosti s ochorením COVID-19, nakoľko z dôvodu vyhlásených opatrení Úradu verejného zdravotníctva sa zvýšilo množstvo vyprodukovaného komunálneho odpadu (najmä zmesového odpadu) v obciach. Zároveň je Slovenská republika ako členský štát povinná plniť svoje záväzky týkajúce sa problematiky biologicky rozložiteľného odpadu.
Zákonom sa upravujú ustanovenia týkajúce sa použitia príjmov z poplatkov za uloženie odpadov. V rámci tejto problematiky sa dopĺňa možnosť získať príspevok na účely zabezpečenia triedeného zberu a zhodnotenia biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu z domácností.