Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Znížená sadzba dane u mikrodaňovníka
5. 3. 2021
V nadväznosti na zjednodušenie výpočtu základu dane pre malé a stredné podniky sa za účelom podpory rozvoja malých daňovníkov v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov zaviedol pojem „mikrodaňovník“. V roku 2021 bude prvýkrát možné získať postavenie mikrodaňovníka
Do účinnosti citovaného zákona sa pre účely postavenia mikrodaňovníka fyzickej aj právnickej osoby zohľadňovala celková výška príjmov (výnosov), t. j. do tejto sumy sa spočítavali všetky príjmy (výnosy), vrátane príjmov, ktoré sú vylúčené z predmetu dane alebo príjmy oslobodené od dane. Maximálna hranica zdaniteľných príjmov bola stanovená podľa zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty (ďalej aj „zákon o DPH“). Do tejto skupiny patria daňovníci, ktorých príjmy (výnosy) nepresiahnu sumu rovnakú ako je suma obratu pre povinnosť registrácie podľa zákona o DPH. Neznamená to ale, že mikrodaňovníkom musí byť neplatiteľ DPH.
Pôvodné znenie ZDP platné od 1. 1. 2020 umožňovalo uplatniť zníženú sadzbu dane:
- fyzickej osoby 15 % zo základu dane zisteného podľa § 4 ods. 1 písm. b) zníženého o daňovú stratu pre daňovníka, ktorý dosiahol za zdaňovacie obdobie príjmy (výnosy) podľa § 6 ods. 1 a 2 neprevyšujúce sumu 100 000 eur a zo základu dane zisteného podľa § 4 ods. 1 písm. b) zníženého o daňovú stratu pre daňovníka, ktorý dosiahol za zdaňovacie obdobie príjmy (výnosy) podľa § 6 ods. 1 a 2 prevyšujúce sumu 100 000 eur a
- právnickej osoby 15 % sadzbu dane zo základu dane zníženého o daňovú stratu pre daňovníka, ktorý dosiahol za zdaňovacie obdobie príjmy (výnosy) neprevyšujúce sumu 100 000 eur.
Od roku 2021 sa spresnilo, že do výšky príjmov (výnosov) pre posudzovanie podmienky pre naplnenie inštitútu mikrodaňovníka sa budú započítavať iba zdaniteľné príjmy. Do hranice 49 790 eur sa tak napríklad nebudú započítavať príjmy, ktoré nie sú predmetom dane a príjmy oslobodené od dane (napr. aj oslobodené príspevky poskytované v súvislosti s pandémiou covid-19). Ak daňovník presiahne za zdaňovacie obdobie hranicu zdaniteľných príjmov (výnosov) 49 790 eur, nebude za toto zdaňovacie obdobie považovaný za mikrodaňovníka.
K
V roku 2021 začne plynúť nové preddavkové obdobie od 1. 4. 2021
5. 3. 2021
Lehota na podanie daňového priznania za rok 2020 je 31. 3. 2021. Preddavkové obdobie bude platiť do 31. 3. 2022 (posledný deň lehoty na podanie daňového priznania za rok 2021).
Ak je predĺžená lehota na podanie daňového priznania za rok 2020, preddavkové obdobie začína plynúť po uplynutí predĺženej lehoty. Ak bude predĺžená lehota na podanie daňového priznania za rok 2021, predĺži sa aj preddavkové obdobie, ktoré začalo v roku 2021. Povinnosť platenia preddavkov závisí od výšky poslednej známej daňovej povinnosti. Preddavky na daň v priebehu preddavkového obdobia platí daňovník, ktorého posledná známa daňová povinnosť presiahla 5 000 eur. Ak posledná známa daňová povinnosť presiahla 5 000 eur a nepresiahla 16 600 eur, platí daňovník štvrťročné preddavky na daň vo výške 1/4 poslednej známej daňovej povinnosti. Ak posledná známa daňová povinnosť presiahla 16 600 eur, daňovník platí mesačné preddavky na daň vo výške 1/12 poslednej známej daňovej povinnosti.
K
Daniari pracujú na veľkej zmene pre podnikateľov
25. 2. 2021
Po eKasách budú od začiatku budúceho roka fungovať na Slovensku aj eFaktúry. Nový nástroj proti daňovým únikom by mal do rozpočtu priniesť približne 140 miliónov eur.
Zavedenie eKasy má podľa Finančnej správy priniesť štátu dodatočných 140 miliónov eur. Rovnakú sumu chcú daniari získať aj zavedením elektronickej faktúry a zároveň tak znížiť medzeru vo výbere daní. Podnikateľov, naopak, časom odbremení od vypracúvania niektorých súčasných výkazov. V praxi to bude vyzerať tak, že podnikatelia vyhotovia v stanovenom termíne faktúru z každej obchodnej transakcie, pri ktorej neplatí povinnosť evidovať tržbu pokladnicou eKasa, a ešte pred jej definitívnou verziou pošlú vybrané fakturačné údaje priamo Finančnej správe.
V
Zdravotná starostlivosť
16. 2. 2021
Dňa 5. 2. 2021 bola schválená novela zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Základným cieľom zákona je zlepšenie postavenia osôb so zdravotným postihnutím a osobitne zraniteľných osôb ako napríklad seniorov formou posilnenia oprávnení komisára pre osoby so zdravotným postihnutím. Osoby so zdravotným postihnutím patria z hľadiska práva a ochrany základných ľudských práv do skupiny tzv. „zraniteľných osôb“, to znamená osôb, ochrane práv ktorých je potrebné venovať zvýšenú pozornosť, pretože nie sú schopné sa chrániť sami, a pri ktorých akýkoľvek zásah do základných práv osôb so zdravotným postihnutím si vyžaduje prísnu kontrolu zo strany štátu.
K