Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Lehota na podanie daňového priznania pri DzMV
9. 4. 2021
„Základným“ zdaňovacím obdobím je kalendárny rok (§ 9 ods. 1). Podanie daňového priznania a zaplatenie dane za toto základné zdaňovacie obdobie sa spája s termínom 31. január (po uplynutí zdaňovacieho obdobia (kalendárneho roka) podľa § 9 ods. 2 zákona o dani z motorových vozidiel.
Daňové priznanie daňovník podá správcovi dane (daňovému úradu) miestne príslušnému (§ 13), a to primárne podľa miesta trvalého pobytu fyzickej osoby alebo sídla právnickej osoby.
Podľa novely zákona o DzMV – § 15c ods. 3 znie:
„Daňové priznanie za zdaňovacie obdobia, ktoré sa začínajú najskôr 1. januára 2020 a končia najneskôr 28. februára 2021,
a) je povinný daňovník podať do 31. marca 2021 na tlačive daňového priznania, ktorého vzor určí Ministerstvo financií Slovenskej republiky a uverejní na svojom webovom sídle, pričom lehoty podľa § 9 ods. 2 až 7 sa neuplatnia; to neplatí pre daňovníka, ktorý podal daňové priznanie v lehote podľa § 9 ods. 3 až 7 pred 1. decembrom 2020 a nevzťahujú sa na neho ustanovenia § 7 ods. 1 až 3 a príloha č. 1a v znení účinnom od 1. decembra 2020,
b) môže daňovník podať do 31. marca 2021 na tlačive daňového priznania, ktorého vzor určí Ministerstvo financií Slovenskej republiky a uverejní na svojom webovom sídle, ak podal daňové priznanie v lehote podľa § 9 ods. 3 až 7 pred 1. decembrom 2020 a vzťahujú sa na neho ustanovenia § 7 ods. 1 až 3 a príloha č. 1a v znení účinnom od 1. decembra 2020.“
Na základe uvedeného za zdaňovacie obdobie (ročné) roku 2020 sa lehota na podanie a zaplatenie dane posúva do 31. 3. 2021. Povinnosť podať daňové priznanie za zdaňovacie obdobie 2020 (ročné) sa teda považuje za splnenú, ak sa daňové priznanie podá do 31. marca 2021 na tlačive daňového priznania, ktorého vzor určí Ministerstvo financií Slovenskej republiky a uverejní na svojom webovom sídle (ďalej len „nové tlačivo“).
K
Zvýšenie úrazových dávok
7. 4. 2021
Od 1. januára 2021 sa zvýšili úrazové dávky po novele zákona o sociálnom poistení.
Úrazová renta a pozostalostná úrazová renta sa zvýšili o 2,3 %. Rovnako o 2,3 % sa zvýšili aj ďalšie úrazové dávky – jednorazové odškodnenie, náhrada nákladov spojených s liečením a náhrada nákladov spojených s pohrebom, ktoré sú obmedzené maximálnou sumou. Maximálna výška jednorazového odškodnenia manžela alebo manželky, ako aj maximálna výška úhrnu súm jednorazového odškodnenia nezaopatrených detí sa v roku 2021 zvýšila na 58 712,30 eur. Maximálna výška náhrady nákladov spojených s liečením je v roku 2021 29 356,50 eur. Maximálna suma náhrady nákladov spojených s pohrebom v roku 2021 je vo výške 2 936,50 eur. Na hodnotu 2 936,50 eura vzrastie aj maximálna výška úhrnu náhrad výdavkov spojených s pohrebom pre všetky fyzické osoby a nezaopatrené deti.
K
Zvýšenie povinných príspevkov do II. dôchodkového piliera
7. 4. 2021
Sporitelia v II. dôchodkovom pilieri si môžu od januára 2021 na svoj dôchodok v súkromných dôchodkových správcovských spoločnostiach sporiť viac.
Povinné príspevky na starobné dôchodkové sporenie sa im v roku 2021 zvýšia na 5,25 % z vymeriavacieho základu (zvýšenie je o 0,25 % oproti roku 2020). Zároveň sa v roku 2021 sporiteľom v II. pilieri výška ich odvodov na starobné poistenie do I. piliera (do Sociálnej poisťovne) zníži o 0,25 % na 12,75 %. Mechanizmus prerozdelenia odvodov medzi I. a II. Pilierom je nastavený tak, aby odvody do I. a II. piliera v súčte vždy zostali na úrovni 18 %.
K
Zákon o dani z motorových vozidiel – novela
5. 4. 2021
Zákonom č. 339/2020 Z. z. bol s účinnosťou od 1. decembra 2020 novelizovaný zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p.
Prijatá novela zákona o DzMV
sa venuje
– ustanoveniu o ročných sadzbách daní – použitie ročných sadzieb daní obsiahnutých v prílohe č. 1 pre všetky vozidlá s výnimkou vozidiel ťahač a náves, zavedenie novej prílohy č. 1a s ročnými sadzbami dane výlučne určenými pre úžitkové vozidlá, ktorými sú ťahač a náves,
– úprave ročných sadzieb daní pre konkrétne kategórie vozidiel v závislosti od veku vozidla alebo bez obmedzujúceho kritéria,
– novému výpočtu preddavkov na daň z predpokladanej dane ako i spôsobu ich platenia na zdaňovacie obdobie 2021,
– novej úprave lehoty na podanie daňového priznania a tým aj zaplatenie dane.
V