Výkon funkcie prokurátora - odchodné

31. 3. 2025 Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.

K

Sociálne poistenie – zmeny

9. 4. 2021 Sedem zo sedemnástich noviel zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení schválených parlamentom v roku 2020 výrazne zmenilo oblasť sociálneho poistenia od 1. januára 2021.
Napriek zúženiu povinností súvisiacich s oznamovaním zmien v evidovaných údajoch o poistencoch, všetkým zamestnávateľom pribudla nová povinnosť identifikovať zamestnanca pomocou identifikačného čísla právneho vzťahu. Ide o radikálny zásah do existujúcich databáz s personálnymi údajmi zamestnancov, na ktorý musí každý zamestnávateľ zareagovať prostredníctvom prepracovaného softvéru na spracovanie miezd najneskôr do termínu na spracovanie miezd za január 2021, čo predstavuje nemalé finančné a personálne zaťaženie v čase zhoršujúcej sa pandemickej situácie na Slovensku. Ďalšie zmeny priniesli novely zákona o sociálnom poistení do oblasti poskytovaných dávok z tohto poistenia. Zmenili sa aj číselné hodnoty používané v sociálnom poistení, či už v súvislosti s rastom súm životného minima, priemernej mzdy a minimálnej mzdy. Bez zmeny ostali sadzby poistného do jednotlivých fondov sociálneho poistenia.
K

Lehota na podanie daňového priznania pri DzMV

9. 4. 2021 „Základným“ zdaňovacím obdobím je kalendárny rok (§ 9 ods. 1). Podanie daňového priznania a zaplatenie dane za toto základné zdaňovacie obdobie sa spája s termínom 31. január (po uplynutí zdaňovacieho obdobia (kalendárneho roka) podľa § 9 ods. 2 zákona o dani z motorových vozidiel.
Daňové priznanie daňovník podá správcovi dane (daňovému úradu) miestne príslušnému (§ 13), a to primárne podľa miesta trvalého pobytu fyzickej osoby alebo sídla právnickej osoby. Podľa novely zákona o DzMV – § 15c ods. 3 znie: „Daňové priznanie za zdaňovacie obdobia, ktoré sa začínajú najskôr 1. januára 2020 a končia najneskôr 28. februára 2021, a) je povinný daňovník podať do 31. marca 2021 na tlačive daňového priznania, ktorého vzor určí Ministerstvo financií Slovenskej republiky a uverejní na svojom webovom sídle, pričom lehoty podľa § 9 ods. 2 až 7 sa neuplatnia; to neplatí pre daňovníka, ktorý podal daňové priznanie v lehote podľa § 9 ods. 3 až 7 pred 1. decembrom 2020 a nevzťahujú sa na neho ustanovenia § 7 ods. 1 až 3 a príloha č. 1a v znení účinnom od 1. decembra 2020, b) môže daňovník podať do 31. marca 2021 na tlačive daňového priznania, ktorého vzor určí Ministerstvo financií Slovenskej republiky a uverejní na svojom webovom sídle, ak podal daňové priznanie v lehote podľa § 9 ods. 3 až 7 pred 1. decembrom 2020 a vzťahujú sa na neho ustanovenia § 7 ods. 1 až 3 a príloha č. 1a v znení účinnom od 1. decembra 2020.“ Na základe uvedeného za zdaňovacie obdobie (ročné) roku 2020 sa lehota na podanie a zaplatenie dane posúva do 31. 3. 2021. Povinnosť podať daňové priznanie za zdaňovacie obdobie 2020 (ročné) sa teda považuje za splnenú, ak sa daňové priznanie podá do 31. marca 2021 na tlačive daňového priznania, ktorého vzor určí Ministerstvo financií Slovenskej republiky a uverejní na svojom webovom sídle (ďalej len „nové tlačivo“).
K

Zvýšenie úrazových dávok

7. 4. 2021 Od 1. januára 2021 sa zvýšili úrazové dávky po novele zákona o sociálnom poistení.
Úrazová renta a pozostalostná úrazová renta sa zvýšili o 2,3 %. Rovnako o 2,3 % sa zvýšili aj ďalšie úrazové dávky – jednorazové odškodnenie, náhrada nákladov spojených s liečením a náhrada nákladov spojených s pohrebom, ktoré sú obmedzené maximálnou sumou. Maximálna výška jednorazového odškodnenia manžela alebo manželky, ako aj maximálna výška úhrnu súm jednorazového odškodnenia nezaopatrených detí sa v roku 2021 zvýšila na 58 712,30 eur. Maximálna výška náhrady nákladov spojených s liečením je v roku 2021 29 356,50 eur. Maximálna suma náhrady nákladov spojených s pohrebom v roku 2021 je vo výške 2 936,50 eur. Na hodnotu 2 936,50 eura vzrastie aj maximálna výška úhrnu náhrad výdavkov spojených s pohrebom pre všetky fyzické osoby a nezaopatrené deti.
K

Zvýšenie povinných príspevkov do II. dôchodkového piliera

7. 4. 2021 Sporitelia v II. dôchodkovom pilieri si môžu od januára 2021 na svoj dôchodok v súkromných dôchodkových správcovských spoločnostiach sporiť viac.
Povinné príspevky na starobné dôchodkové sporenie sa im v roku 2021 zvýšia na 5,25 % z vymeriavacieho základu (zvýšenie je o 0,25 % oproti roku 2020). Zároveň sa v roku 2021 sporiteľom v II. pilieri výška ich odvodov na starobné poistenie do I. piliera (do Sociálnej poisťovne) zníži o 0,25 % na 12,75 %. Mechanizmus prerozdelenia odvodov medzi I. a II. Pilierom je nastavený tak, aby odvody do I. a II. piliera v súčte vždy zostali na úrovni 18 %.
K
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Adolf
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner