Výkon funkcie prokurátora - odchodné

31. 3. 2025 Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.

K

Náhradná starostlivosť o dieťa

5. 4. 2022 Cieľom novely zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa je zvýšiť záujem o náhradnú starostlivosť, tak väčších súrodeneckých skupín ako aj zdravotne znevýhodnených detí, a to úpravou opakovaných príspevkov náhradným rodičom a podporou náhradných rodín.
Záujem budúcich potenciálnych náhradných rodičov o väčšie súrodenecké skupiny ako aj o deti so zdravotným znevýhodnením je veľmi nízky, pretože starostlivosť o takéto deti je omnoho náročnejšia. Zmenou zákona štát podporí náhradné rodiny, ktoré sa napriek náročnej starostlivosti rozhodnú starať o väčšie súrodenecké skupiny, resp. deti so zdravotným znevýhodnením. Doteraz sa opakovaný príspevok náhradnému rodičovi zvyšoval len v prípade, že sa staral o tri a viac detí, ktoré sú súrodenci, a to len v rovnakej sume bez ohľadu na to, o koľko súrodencov sa náhradný rodič stará. Zmenou sa zvýšenie opakovaného príspevku náhradnému rodičovi poskytovať bude už aj pri starostlivosti o dvoch súrodencov a je odstupňované v závislosti od počtu súrodencov. Týmto sa podporia nie len náhradné rodiny, ktoré sa starajú o takéto súrodenecké skupiny, ale aj zachovávanie súrodeneckých väzieb. Náhradný rodič, ktorý sa stará o dieťa, ktoré je zdravotne znevýhodnené a považuje sa za občana s ťažkým zdravotným postihnutím, má nárok na osobitný opakovaný príspevok náhradnému rodičovi. Tento sa v súčasnosti poskytuje v sume 0,8-násobku sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa, t. j. vychádzajúc z predpokladanej valorizácie platných súm životného minima od 1. 7. 2022 v sume 83 eur. S ohľadom na to, že starostlivosť o deti s ťažkým zdravotným postihnutím je mimoriadne náročná a s cieľom, aby jej takéto deti mali väčšiu šancu získať náhradnú rodinu, sa novelou zákona zvyšuje tento príspevok až o dvojnásobok súčasnej sumy, teda na sumu 2,4-násobok sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa, t. j. vychádzajúc z predpokladanej valorizácie platných súm životného minima od 1. 7. 2022 249 eur. V súčasnosti je v systéme 60 detí s ťažkým zdravotným postihnutím, ktoré sú zverené do náhradnej starostlivosti, a náhradným rodičom sa na ne poskytuje osobitný opakovaný príspevok náhradnému rodičovi.
K

Nový príspevok dieťaťu na úhradu zvýšených výdavkov

5. 4. 2022 Cieľom novely zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa je zaviesť nový príspevok dieťaťu na úhradu zvýšených výdavkov, ktorý by bol poskytovaný aj opakovane pri rôznych mimoriadnych životných situáciách, napríklad ak je dieťa mimoriadne umelecky alebo športovo nadané a v tejto súvislosti má náhradná rodina zvýšené výdavky.
Poskytovať sa bude tento príspevok v sume maximálne 500 eur ročne na každé dieťa zverené do náhradnej starostlivosti, pričom táto suma nemusí byť poskytnutá jednorazovo, ale napríklad aj v dvoch alebo troch čiastkach, maximálne však do sumy 500 eur za kalendárny rok. Vytvorí sa aj príspevok na podporu celoživotného vzdelávania náhradných rodičov za účelom zvyšovania kvality poskytovanej starostlivosti deťom v náhradnej starostlivosti. Príspevok sa bude poskytovať v sume maximálne 100 eur ročne pre každého náhradného rodiča. Rovnako ako pri návrhu príspevku dieťaťu na úhradu zvýšených výdavkov, aj príspevok na vzdelávanie by nemusel byť vyčerpaný jednorazovo. Ďalšou zmenou je sprístupnenie náhradného výživného určeného pre siroty, ktorým nevznikol nárok na sirotský dôchodok, aj pre deti, ktoré sú umiestnené v zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a mládeže. Ďalšie úpravy sa týkajú precizovania ustanovení vyplývajúce z aplikačnej a interpretačnej praxe, napr. vypustenie ustanovení týkajúcich sa výplaty výživného a ich presunutie do zákona o náhradnom výživnom, čím sa jasne zadefinuje, čo je opakovaný príspevok dieťaťu a čo je výživné pre dieťa.
K

Poľsko chce znížiť daň z príjmu na 12 percent

25. 3. 2022 Poľsko chce od 1. júla znížiť daň z príjmu fyzických osôb zo 17 na 12 percent. Zmena by sa mala dotknúť dôchodcov aj ľudí pracujúcich na plný úväzok, informujú dnes poľské médiá. Návrh vypracovalo ministerstvo financií, ktoré tak reaguje na ekonomické dopady vojny na Ukrajine. Ročné náklady na chystané daňové zmeny sa odhadujú na 15 miliárd zlotých (3 100 000 eur).
​Reforma sa bude týkať príjmov do výšky 120.000 zlotých (asi 25 000 eur). Zahrnie príjmy zamestnancov, ale aj dôchodcov a podnikateľov, uviedol server Business Insider.
Nedávno zavedené daňové úľavy pre strednú triedu, ktoré čelili kritike za prílišnú komplexnosť, ale budú zrušené. Ľudia, ktorí platia 19 percentnú paušálnu daň, si však nanovo budú môcť zo základu dane odpočítať poistné na zdravotnú starostlivosť.
​Zmeny, ktoré ministerstvo financií predložilo na konzultácie, vstúpia do platnosti od budúceho roka, ale budú uplatnené spätne od 1. júla tohto roka. Z návrhu by podľa ministerstva malo mať prospech takmer 13 miliónov daňovníkov.
Poľský premiér Mateusz Morawiecki na dnešnej tlačovej konferencii povedal, že pandémia a vojna na Ukrajine majú na poľskú ekonomiku tvrdé dopady. Podľa neho prichádzajú ťažké časy, a vláda preto pripravila "antiputinovský štít", ktorý má Poliakov chrániť pred následkami vojny prejavujúcimi sa aj vysokými cenami surovín a potravín.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Osoba so zdravotným postihnutím

15. 2. 2022 Väčšina osôb so zdravotným postihnutím je úplne alebo do značnej miery vyčlenená z pracovného života, čo má za následok celý rad negatívnych socio-ekonomických následkov pre osobu so zdravotným postihnutím, jej život a jej okolie, nakoľko buď nepracuje vôbec, alebo len na báze menej výhodných foriem pracovno-právnych vzťahov, nie v pracovnom pomere.
Preto dochádza ku skráteniu 30 dňovej lehoty na 7 dní (Zákonník práce dostane postavenie lex specialis) a zavádza sa do Zákonníka práce fikcia udelenia súhlasu s ukončením pracovného pomeru výpoveďou pre prípad, že sa Úrad práce do 7 dní od doručenia žiadosti o udelenie súhlas nevyjadrí. Zámerom zákonodarcu určite nie je poškodzovanie osôb so zdravotným postihnutím. Práve naopak, vďaka tomu, že sa pre zamestnávateľa znižuje byrokratická náročnosť tohto procesu, keďže sa Úradu práce skracuje lehota na rozhodnutie a zavádza sa fikcia súhlasu so skončením pracovného pomeru, ak sa Úrad práce nevyjadrí. Zákonodarca si sľubuje zvýšenie šancí osôb so zdravotným postihnutím na úspešné uplatnenie sa na trhu práce a ich vyššiu konkurencieschopnosť, keďže obava zamestnávateľa, že nebude možné dostatočne flexibilne skončiť pracovný pomer výpoveďou s takýmto zamestnancom, sa vo svetle právnej úpravy ukazuje ako zjavne neopodstatnená.
K
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Norbert
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner