Výkon funkcie prokurátora - odchodné

31. 3. 2025 Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.

K

Príspevok za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine

21. 6. 2022 Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 219/2022 Z. z. bolo schválené 16. júna 2022 a účinnosť nadobúda 1. 7. 2022.
Ide o príspevok, ktorý nariadila Vláda Slovenskej republiky podľa § 27k ods. 9 zákona č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení zákona č. 92/2022 Z. z. Príspevok za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti s ozbrojeným konfliktom na Ukrajine sa poskytuje vo výške 22 eur za jednu noc ubytovania odídenca, ak ide o fyzickú osobu, ktorá dovŕšila vek 15 rokov, 11 eur za jednu noc ubytovania odídenca, ak ide o fyzickú osobu, ktorá nedovŕšila vek 15 rokov. Zmluva o poskytnutí príspevku za ubytovanie obsahuje najmä identifikačné údaje zmluvných strán, predmet zmluvy, výšku a spôsob poskytnutia príspevku za ubytovanie, podmienky poskytnutia príspevku za ubytovanie, vymedzenie času, na ktorý sa zmluva uzatvára, dôvody a spôsob ukončenia zmluvy. Prílohou zmluvy o poskytnutí príspevku za ubytovanie je vzor záznamu o ubytovaní, vzor žiadosti o poskytnutí príspevku za ubytovanie, čestné vyhlásenie osoby poskytujúcej ubytovanie, že nepoberá príspevok za ubytovanie podľa osobitného predpisu. Vzor zmluvy o poskytnutí príspevku za ubytovanie je zverejnený na webovom sídle Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky https://www.mindop.sk/. Príspevok za ubytovanie sa poskytuje za ubytovanie odídenca poskytnuté od 1. júla 2022 najdlhšie do 30. septembra 2022. Príspevok za ubytovanie sa poskytuje za ubytovanie odídenca poskytnuté do 30. júna 2022 podľa predpisu účinného v čase poskytnutia ubytovania odídencovi. Týmto nariadením sa zrušuje sa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 100/2022 Z. z. o príspevku za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine.
V

Osobitné podmienky v oblasti sociálnych služieb

20. 6. 2022 Novela zákona o sociálnych službách upravuje a rozširuje vecný rozsah splnomocňovacieho ustanovenia § 104a zákona o sociálnych službách tak, aby bolo možné ustanoviť nariadením vlády Slovenskej republiky operatívne čo najširší okruh osobitných podmienok v oblasti sociálnych služieb a odchýlok od uplatňovania zákona, ak to bude v konkrétnej situácii účelné a potrebné.
Ide tým o potrebu vytvorenia právnych podmienok na možnosť okamžitej reakcie na rôzne vopred nepredvídateľné životné situácie, sociálne udalosti a na objektívne potreby pomoci a podpory cieľových skupín osôb s ich meniacou sa štruktúrou a charakterom v mieste i čase, ktoré môžu vzniknúť počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu.
K

Peňažné príspevky na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia

20. 6. 2022 Upravuje zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov tak, aby pomôcky a zdvíhacie zariadenia, ktoré fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím už nepoužívajú a vrátili ich úradom práce, sociálnych vecí a rodiny, bolo možné poskytnúť do užívania aj odídencom v súvislosti so situáciou na Ukrajine.
K

Zmeny v sociálnej oblasti

17. 6. 2022 Vládny návrh zákona o niektorých opatreniach v sociálnej oblasti v súvislosti so situáciou na Ukrajine bol predložený v nadväznosti na vyhlásenie mimoriadnej situácie v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny.
Zákonom je riešených niekoľko okruhov problémov v oblasti sociálnych vecí a rodiny súvisiacich s prílevom cudzincov tak, aby bolo možné účinne a efektívne poskytnúť, resp. organizovať rôzne formy pomoci a podpory občanom Ukrajiny, ktorí sa zdržiavajú na území Slovenskej republiky. Slovenská republika musí zabezpečiť starostlivosť o maloleté deti bez sprievodu z Ukrajiny, a aj keď nie je počet týchto detí aktuálne výrazne veľký, ide o počty, na ktoré pri zachovaní podmienok (vrátane kapacít) pre maloletých bez sprievodu z iných krajín, nie sú centra pre deti rodiny kapacitne vybavené. Starostlivosť o maloletých bez sprievodu, osobitne o maloleté deti - obete vojnového konfliktu je náročná, je potrebná intenzívna odborná práca špecificky orientovaná na traumu z vojny, je potrebné zabezpečenie komunikácie v cudzom jazyku, čo je obzvlášť náročné pri zabezpečovaní psychologickej pomoci, kontaktu s príbuznými atď. Práve takáto intenzívna odborná pomoc pre deti z ozbrojeného konfliktu prináša so sebou zvýšené výdavky, ktoré však nie je možné riešiť pri aktuálnom, zákonom stanovenom mechanizme poskytovania finančných prostriedkov na zabezpečovanie starostlivosti o deti v akreditovaných centrách pre deti a rodiny. Uvedené je aj dôvodom, pre ktorý sa nevedia akreditované zariadenia zapojiť do pomoci maloletým deťom bez sprievodu z Ukrajiny. Aktuálne vieme starostlivosť o maloletých bez sprievodu z Ukrajiny riešiť štátnymi centrami pre deti a rodiny, avšak dôsledky vojnového konfliktu nie je možné predvídať a je potrebné utvoriť priestor na zabezpečenie starostlivosti o vyšší počet maloletých detí bez sprievodu aj v akreditovaných subjektoch.
K
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Iveta
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner