Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Od januára 2012 bude zvýšená minimálna mzda
5. 12. 2011
Každému zamestnancovi patrí za vykonanú prácu mzda poskytovaná zamestnávateľom.
Výška minimálnej mzdy sa od 1. januára 2012 mení. Mzda sa zvyšuje za každú odpracovanú hodinu z 1,822 € na 1,880 € a za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou z 317 € na 327,20 €. Zvýšenie minimálnej mzdy znamená aj zvýšenie ďalších mzdových nárokov zamestnancov, ktorých výška je limitovaná buď priamo alebo nepriamo výškou minimálnej mzdy. Minimálna mzda a jej zvýšenie sa však nepremieta do odmien vyplácaných na základe uzatvorených dohôd o prácach mimo pracovného pomeru.
Príjmy študentov a vysporiadanie daňových povinností
29. 11. 2011
Po skončení roka si musia aj študenti vysporiadať daňové povinnosti.
Pre zdaňovanie príjmov študentov platia rovnaké ustanovenia zákona o dani z príjmov ako pre ostatných zamestnancov. Študent má nárok na ročnú výšku nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka (v roku 2011 v sume 3 559,30 eura) a pri splnení zákonom požadovaných podmienok aj na nezdaniteľnú časť základu dane na manželku (manžela), daňový bonus a zamestnaneckú prémiu.
Doručovanie podaní elektronickými prostriedkami
23. 11. 2011
Podania správcovi dane bude potrebné od 1. 1. 2012 zasielať elektronicky.
Nový daňový poriadok stanovuje povinnosť doručovať všetky podania elektronickou cestou platcom DPH, daňovým poradcom a advokátom zastupujúcim daňový subjekt pri správe daní. Prílohy možno doručovať aj iným spôsobom, ak nie je možné ich zaslať elektronicky. Ak písomnosti nebude možné opatriť elektronickým podpisom, je potrebné oznámiť správcovi dane potrebné údaje a uzavrieť písomnú dohodu o elektronickom doručovaní. Táto povinnosť platí od 1. januára 2012 a vťahuje sa už na podania za december 2011.
Poslanci pokračujú v rokovaniach
19. 10. 2011
Všetky naplánované návrhy zákonov na 18. 10. 2011 boli parlamentom prerokované.
Snemovňa posunula do ďalšieho čítania okrem iných aj návrh zákona o rozpočtovom určení výnosu niektorých daní územnej samospráve, novelu zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja, návrh na nový spôsob zdaňovania alkoholických nápojov.