Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Daňové výdavky na bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci
27. 6. 2012
Medzi daňové výdavky, ktoré je možné uplatniť len v rozsahu a za podmienok ustanovených v zákone o dani z príjmov patrí aj balík výdavkov, ktorých uhradením zamestnávateľ zabezpečuje pracovné a sociálne podmienky pre zamestnancov.
Daňové výdavky vynaložené na pracovné a sociálne podmienky a starostlivosť o zdravie sú výdavky vynaložené na bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci a hygienické vybavenie pracovísk, starostlivosť o zdravie zamestnancov, vzdelávanie a rekvalifikáciu zamestnancov, výchovu a vzdelávanie žiakov, príspevky na stravovanie zamestnancov, mzdové a ostatné pracovnoprávne nároky. Za daňové výdavky budú považované také výdavky, ktoré zamestnávateľom vyplývajú z opatrení zameraných na pracovné a sociálne podmienky a starostlivosť o zdravie. Podľa Zákonníka práce tieto výdavky slúžia na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.
Študenti a letné brigády
25. 6. 2012
Študent môže pracovať na základe pracovnej zmluvy alebo na základe niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. Ak študenti uzatvárajú pracovný pomer, tak spravidla na kratší pracovný čas podľa Zákonníka práce.
Blížiace sa prázdninové obdobie je spojené so zvýšenou zárobkovou aktivitou študentov. Mnoho študentov, najmä vysokoškolákov, pracuje aj počas akademického roka. V letných mesiacoch vstupujú do pracovného procesu ďalší vysokoškoláci, ako aj študenti stredných škôl. Využiť môžu všetky druhy dohôd. Dohodu o vykonaní práce, ktorá sa uzatvára na rozsah prác nie vyšší ako 350 hodín v kalendárnom roku. Dohodu o pracovnej činnosti, na základe ktorej možno vykonávať pracovnú činnosť v rozsahu najviac 10 hodín
týždenne. Na základe dohody o brigádnickej práci študentov, vykonávať prácu v rozsahu prekračujúcom v priemere polovicu určeného týždenného pracovného času, pričom dodržiavanie tejto podmienky sa posudzuje za celú dobu, na ktorú bola dohoda uzatvorená, najdlhšie však za 12 mesiacov.
Zmena zdravotnej poisťovne
25. 6. 2012
Medzi základné práva poistenca v oblasti zdravotného poistenia patrí aj zmena zdravotnej poisťovne, podľa vlastného výberu.
Ak sa poistenec rozhodne z akéhokoľvek dôvodu zmeniť zdravotnú poisťovňu, môže tak urobiť vždy len 1. januára nasledujúceho kalendárneho roka, pričom si musí do novo vybranej poisťovne podať prihlášku do 30. septembra bežného roka. Prejsť do inej zdravotnej poisťovne môžu poistenci iba raz do roka.
Identifikácia platby do Sociálnej poisťovne
22. 5. 2012
Každá platba do Sociálnej poisťovne musí mať od 1. 3. 2012 svoju identifikáciu, t.j. uvedený variabilný a špecifický symbol.
Od marca 2012 nastala zmena v súvislosti s platením poistného na sociálne poistenie. Okrem iného sa zaviedla tzv. „povinná identifikácia platieb“. Fyzická osoba a právnická osoba, ktoré sú povinné odvádzať poistné, sú povinné pri platení poistného platbu poistného identifikovať a uviesť k nej variabilný symbol a špecifický symbol. Sociálna poisťovňa poskytla taktiež odporúčanie odvádzateľom poistného, a to pri platbách používať aj konštantný symbol, ktorý určuje účel platby.