Výkon funkcie prokurátora - odchodné
31. 3. 2025
Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
Nezamestnaným rozhodnutie o zaradení do evidencie nahradí oznámenie
15. 4. 2013
Od 1. mája tohto roka budú žiadatelia o dávku v nezamestnanosti predkladať SP namiesto rozhodnutia o zaradení do evidencie uchádzačov o zamestnanie písomné oznámenie úradu práce o zaradení do tejto evidencie.
Klient sa zaradí do evidencie bez vydania rozhodnutia a občanovi túto skutočnosť úrad práce písomne oznámi listom.
Legislatívna zmena sa dotkne aj zákona o sociálnom poistení, podľa ktorého postupuje SP pri rozhodovaní o nároku na dávku v nezamestnanosti. Do 30. apríla tohto roka sa za žiadosť o dávku v nezamestnanosti považuje rozhodnutie úradu práce, sociálnych vecí a rodiny o zaradení klienta do evidencie uchádzačov o zamestnanie. Od 1. mája 2013 sa za žiadosť bude považovať písomné oznámenie úradu práce o zaradení poistenca do tejto evidencie.
Ženy zarábajú o pätinu menej než muži
10. 4. 2013
Ženy musia v priemere pracovať o tri mesiace dlhšie, aby zarobili rovnakú mzdu ako muži.
Rozdiel medzi mužmi a ženami v priemere medzi hodinovou mzdou dosiahol v roku 2011 20,5 percenta. Ženy zarábajú zhruba o pätinu menej. Za posledných desať rokov sa rozdiel v platoch mužov a žien zmenšil o sedem percent. Rozdiely v praxi stále pretrvávajú aj napriek tomu, že ZP zakazuje diskrimináciu v odmeňovaní na základe pohlavia.
Najväčšie rozdiely sú medzi vysokoškolsky vzdelanými ľuďmi vo vysokých pozíciách a najnižšie rozdiely v odmeňovaní sú na Slovensku medzi najmenej vzdelanými ľuďmi a pri nižších zárobkoch.
Daniari evidujú takmer 2 000 rizikových platiteľov DPH
10. 4. 2013
Na zozname platiteľov dane z pridanej hodnoty , u ktorých nastali dôvody na zrušenie registrácie, pribudlo ďalších 568 subjektov.
Finančné riaditeľstvo doplnilo na zoznam rizikových subjektov k 9. aprílu 74 fyzických a 494 právnických osôb. Celkovo tak daniari evidujú 1 970 subjektov, pričom celkový počet platcov DPH ku koncu marca dosahoval 197 087 daňovníkov.
Celková výška nezaplatenej vlastnej daňovej povinnosti na DPH za nové subjekty dosahuje 6,41 mil. eur. Najvyšší nedoplatok predstavuje 233,97 tis. eur a priemerný nedoplatok je na úrovni 11,3 tis. eur.
Za chýbajúcu emisnú a technickú kontrolu - pokuta 332 eur
10. 4. 2013
Viac ako 150.000 vozidiel nemá v súčasnosti platnú technickú či emisnú kontrolu.
Ak OÚ pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie zistí, že majiteľ vozidla nemá platnú technickú či emisnú kontrolu, zašle mu oznámenie o začatí konania vo veci uloženia pokuty. Pokuta za chýbajúcu emisnú a technickú kontrolu je 332 eur.
Pravidelnú technickú a emisnú kontrolu musí v presne stanovených lehotách absolvovať každé motorové vozidlo, ktoré je prihlásené do evidencie vozidiel. Táto povinnosť, ktorá vyplýva z predpisov EÚ, platí na Slovensku od 1.3.2005. Lehoty kontrol sa odvíjajú od dátumu prvej evidencie vozidiel.