Správne zdanenie príjmov zo samostatnej zárobkovej činnosti

26. 5. 2025 Blíži sa koniec lehoty na podanie odloženého daňového priznania za rok 2024. Iste, mnohí daňovníci si ju predĺžia v súlade s § 49 ZDP, a to aj kvôli tomu, že daň je splatná v (predĺženej) lehote a táto možnosť sa dá považovať za nezanedbateľnú výhodu, práve jednu z možností legálnej daňovej optimalizácie.
Predĺženie lehoty má vplyv napr. aj na trvanie preddavkového obdobia a platenie preddavkov na daň podľa § 34 ZDP.
Pojem „daňová optimalizácia“ nie je definovaný v žiadnej právnej norme. Možno ho vymedziť ako proces hľadania najvýhodnejšieho zdanenia dosiahnutých príjmov, výberu optimálneho alternatívneho riešenia (ak to ZDP umožňuje), využitia všetkých do úvahy prichádzajúcich zvýhodnení ponúkaných právnymi normami s cieľom minimalizovať daňovú povinnosť (nezaplatiť menej, ale ani viac, než je nevyhnutné). V prípade samostatnej zárobkovej činnosti samotný výpočet dane je už len finálnou etapou tohto procesu - začína sa pri už výbere optimálneho variantu spôsobu podnikania (resp. vykonávania inej samostatnej zárobkovej činnosti), a to buď individuálnym spôsobom alebo v rámci spoločného podnikania s inými osobami na základe založenia obchodnej spoločnosti či družstva...
Iste, každá z alternatív má svoje výhody i nevýhody a optimálny variant závisí u konkrétnej fyzickej osoby od množstva faktorov, ako druh činnosti, výška disponibilných úspor, zázemie, ochota a odvaha riskovať atď.

Inštitút daňovej kontroly

23. 5. 2025 Daňový poriadok upravuje inštitút daňovej kontroly, ktorá u podnikateľov nie je príliš obľúbeným opatrením zo strany správcu dane.
Daňová kontrola je vykonávaná daňovým úradom, ktorý je miestne alebo vecne príslušný k miestu, kde fyzická osoba podniká. Úlohou kontrolórov je veľmi podrobné preskúmanie účtovných prípadov a dokladov s tým súvisiacich, teda dokladov, ktoré súvisia s plnením daňovej povinnosti. Na dokladoch kontrolujú, či sú hodnoverné a úplné. Overujú zmluvy, či boli riadne plnené a či nijakým spôsobom nedošlo k porušeniu zákona. Pri daňovej kontrole musí subjekt sprístupniť všetky potrebné podklady pre vykonanie daňovej kontroly. Daňový poriadok neobsahuje presnú definíciu uvedeného inštitútu. Účelom daňovej kontroly je overiť skutočnosti a údaje rozhodujúce pre správne určenie dane alebo dodržiavanie osobitných daňových zákonov, ktorými je napríklad zákon o dani z príjmov, zákon o dani z pridanej hodnoty, zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku, ... Daňovou kontrolou dochádza ku kontrole daňového subjektu správcom dane, pričom je vykonávaná v takom rozsahu, ktorý je nevyhnutný na dosiahnutie hlavného účelu tohto inštitútu. Ide teda o základný akt daňového konania a na daňové účely sa ňou rozumie podrobné preskúmanie účtovných prípadov a všetkých dokladov potrebných na určenie daňovej povinnosti z hľadiska ich hodnovernosti, úplnosti a správnosti.
K

Daňový režim v prípade kúpy ojazdeného auta z iného členského štátu

23. 5. 2025 Daňový režim môže mať charakter nadobudnutia tovaru z iného členského štátu zdaňovaného v režime podľa § 11 zákona o DPH.
V princípe platí, že nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu je predmetom dane, ak: - nadobúdateľom je zdaniteľná osoba konajúca v postavení zdaniteľnej osoby, právnická osoba, ktorá nie je zdaniteľnou osobou, alebo zahraničná osoba, ktorá je identifikovaná pre daň v inom členskom štáte, a - dodávateľom je zdaniteľná osoba, ktorá je v inom členskom štáte, v ktorom sa začalo odoslanie alebo preprava tovaru dodaného za protihodnotu osobe podľa písmena a), identifikovaná pre daň podľa ustanovenia zákona platného v tomto inom členskom štáte zodpovedajúceho § 4, § 4b alebo § 5 zákona o DPH alebo sa od nej táto identifikácia vyžaduje, okrem dodania tovaru s inštaláciou alebo montážou dodávateľom alebo na jeho účet a okrem predaja tovaru na diaľku na území Európskej únie. Daňový režim – uplatnenie dane a nárok na odpočet dane pri kúpe ojazdeného auta od platiteľa z iného členského štátu u tuzemského platiteľa, ktorý je obchodníkom s ojazdenými autami, je rovnako závislé od daňového režimu v akom ho predávajúci dodal. Aplikáciou ustanovenia § 66 ods. 14 zákona o DPH možno konštatovať, že nadobudnutie ojazdeného automobilu v tuzemsku z iného členského štátu, ak je predávajúcim obchodník z iného členského štátu a uvedený automobil bol zdanený podľa osobitnej úpravy uplatňovania dane v inom členskom štáte, v ktorom sa odoslanie alebo preprava tovaru začala, nepovažuje sa za nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu podľa § 11 zákona o DPH.
K

Sumy základnej náhrady za používanie motorových vozidiel pri pracovných cestách

28. 4. 2025 Dňa 26. 4. 2025 nadobudlo účinnosť Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 97/2025 Z. z.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky podľa § 8 ods. 3 písm. b) zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení zákona č. 297/2024 Z. z. oznámilo, že suma základnej náhrady podľa § 7 ods. 2 prvej vety zákona určená podľa § 8 ods. 2 prvej vety zákona na základe splnenia podmienky pre zvýšenie súm základnej náhrady za mesiac marec 2025 je - 0,085 eura pre dvojkolesové vozidlá, trojkolesové vozidlá a štvorkolky, - 0,296 eura pre osobné vozidlá. Uvedené sumy základnej náhrady sa uplatňujú od 1. júna 2025.
K

Výkon funkcie prokurátora - odchodné

31. 3. 2025 Výkon funkcie prokurátora je náročný a spojený so značnou psychickou záťažou vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa ustanovuje, aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov.
Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať. Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe). Ustanovilo sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 (§ 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa znenia § 125a ods. 1 a 2. Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému). Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Adriána
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner