Nové sumy stravného
27. 2. 2025
Dňa 27. 2. 2025 bolo zverejnené OZNÁMENIE Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 39/2025 Z. z., ktorým sa ustanovili nové sumy stravného.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky podľa § 8 ods. 3 písm. a) zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení zákona č. 297/2024 Z. z. oznamuje, že suma stravného podľa § 5 ods. 1 prvej vety zákona určená podľa § 8 ods. 1 prvej vety zákona na základe splnenia podmienky pre zvýšenie súm stravného za mesiac január 2025 je
a) 8,80 eura pre časové pásmo 5 až 12 hodín,
b) 13,10 eura pre časové pásmo nad 12 hodín až 18 hodín,
c) 19,50 eura pre časové pásmo nad 18 hodín.
Uvedené sumy stravného sa uplatňujú od 1. apríla 2025.
K
Zmeny v zákone o DPH
9. 3. 2020
Novelou zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov schválenou 15. 10. 2019, v nadväznosti na niektoré zmeny a úpravy, vznikla potreba upraviť vzor daňového priznania.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky vydalo 28. 10. 2019 opatrenie č. MF/014640/2019-731, ktorým sa ustanovuje vzor daňového priznania k dani z pridanej hodnoty a. opatrenie č. 405/2019 Z. z., ktorým sa ustanovuje vzor súhrnného výkazu k dani z pridanej hodnoty.
Vzor daňového priznania k DPH platného do konca roka 2019 sa použije pri podaní daňového priznania k DPH a súhrnného výkazu za obdobia končiace najneskôr 31. 12. 2019, t.j. za december 2019, IV. štvrťrok 2019, prípadne za iné obdobia do 31. 12. 2019 pri podávaní dodatočných daňových priznaní.
Prvýkrát sa nový vzor daňového priznania k DPH a súhrnného výkazu použije za obdobie január 2020 (t. j. vo februári 2020). Štvrťročný platiteľ DPH podá daňové priznanie k DPH na novom vzore prvýkrát za obdobie 1. štvrťrok 2020 (t. j. v apríli 2020).
Novela zákona o starobnom dôchodkovom sporení
6. 3. 2020
Zmeny zákona nadobudli účinnosť 1. 1. 2020 okrem bodov, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. 1. 2021. Na základe zmien dôchodková správcovská spoločnosť nemusí zverejňovať skrátenú verziu ročnej a polročnej správy v periodickej tlači, upravuje ustanovenia, ktoré zabezpečujú prístup rezortu práce a financií k osobným údajom ako aj ustanovenia, na základe ktorých sa dôchodkové správcovské spoločnosti môžu v predstihu pripravovať na zmeny pri zasielaní informácií sporiteľom, ktoré budú účinné až od roku 2021.
Cieľom MPSVaR SR je poskytnúť poistencom, sporiteľom a účastníkom v individualizovanom dokumente komplexné informácie o aktuálnom stave ich dôchodkového zabezpečenia, podporiť ich finančné plánovanie v súvislosti s odchodom do dôchodku a zdôrazniť aj vplyv ich vlastných rozhodnutí na výšku príjmu na dôchodku.
Mikrodaňovník
4. 3. 2020
V nadväznosti na analýzu zjednodušenia výpočtu základu dane pre malé a stredné podniky, sa za účelom podpory rozvoja malých daňovníkov zavádza v zákone o dani z príjmov s účinnosťou od 1. 1. 2021 pojem „mikrodaňovník“.
Mikrodaňovík bude mať možnosť výhodnejšieho odpisovania vybraného hnuteľného majetku, výhodnejšieho odpočítania straty, jednoduchšej tvorby opravných položiek k nepremlčaným pohľadávkam, nižšej sadzby dane.
Podľa § 2 písm. w) ZDP je mikrodaňovníkom daňovník
- fyzická osoba, ktorá dosahuje príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti a za zdaňovacie obdobie výška týchto príjmov (ak účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva alebo vedie evidenciu podľa § 6 ods. 11) alebo výnosov (ak daňovník účtuje v sústave podvojného účtovníctve) je maximálne vo výške sumy stanovenej na účely registrácie na daň z pridanej hodnoty (v súčasnosti 49 790 eur),
- právnická osoba, ktorej všetky príjmy (výnosy) dosiahnuté za príslušné zdaňovacie obdobie sú maximálne vo výške sumy stanovenej na účely registrácie na daň z pridanej hodnoty (v súčasnosti 49 790 eur).
Reklama a dary z pohľadu ZDP
2. 3. 2020
Jedným zo spôsobov ako si môže podnikateľ fyzická osoba, ako aj právnická osoba zvýšiť svoje príjmy a znížiť základ dane vplyvom uplatnenia daňového výdavku je uplatniť si výdavky na reklamu alebo reklamné predmety, ktoré propagujú daňovník a alebo jeho činnosť.
Reklamná činnosť je aj jedným zo spôsobov, ako sa prezentovať voči svojim zákazníkom. Podnikateľ si môže uplatniť výdavky na reklamu a na reklamné predmety. Samostatnou kapitolou sú výdavky, ktoré vynaloží podnikateľský subjekt na reprezentáciu. Podnikateľ môže poskytnúť aj dary ale len v zákonom stanovených podmienok.
Výdavky na reklamné predmety môžu byť daňovým výdavkom ovplyvňujúcim základ dane daňovníka iba v prípade, že sa jedná o reklamné predmety v hodnote neprevyšujúcej 17 eur za jeden predmet. Zákon nestanovuje povinnosť označovať reklamné predmety obchodným menom alebo ochrannou známkou daňovníka.
U právnických osôb hodnota poskytnutých darov nespĺňa definíciu daňového výdavku. Poskytnutý dar predstavuje položku zvyšujúcu výsledok hospodárenia pri jeho transformácii na základ dane v podanom daňovom priznaní PO.