Náležitosti na vydanie tzv. programovej vyhlášky
27. 3. 2025
Po novom sa v zákone č. 578/2004 Z. z. doplnilo splnomocňovacie ustanovenie na vydanie tzv. programovej vyhlášky o ďalšie náležitosti.
Medzi nové náležitosti patrí:
- minimálna sumu výdavkov určená pre každú kategóriu poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému; kategóriou poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému sa rozumie skupina charakterovo podobných poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti na účel výpočtu základných sadzieb pre klasifikačný systém podľa metodiky výpočtu a konvergencie základných sadzieb podľa § 67b ods. 3 písm. g),
- minimálna suma výdavkov určená pre každú kategóriu poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému podľa písmena j) v členení podľa účasti v združeniach zastupujúcich poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti a podľa jednotlivých združení zastupujúcich poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
Umožní sa tak v tzv. programovej vyhláške ustanovovať minimálne sumy pre nemocnice delené podľa DRG systému a taktiež sa umožní rozdeliť tieto nemocnice podľa toho v akej asociácií sú združené a teda aká minimálna suma pripadá na jednotlivé asociácie.
V prechodnom ustanovení sa ustanovilo, že zdravotná poisťovňa je povinná poskytnúť úradu a ministerstvu zdravotníctva údaje podľa § 15 ods. 1 písm. ao) prvýkrát za prvý kalendárny štvrťrok 2025 do 30. mája 2025, a to s cieľom zosúladiť zákonnú povinnosť úradu zverejniť tieto dáta do 30 dní od ich doručenia s požiadavkou vyplývajúca zo zmluvy, zverejniť tieto údaje do 90 dní od konca príslušného kalendárneho štvrťroka. Vyššie uvedené údaje musia byť uverejnené vždy do 90 dní od uplynutia kvartálu, a to pre každého poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti a aj každú poisťovňu.
V nadväznosti na doplnenie splnomocňujúceho ustanovenia, na základe ktorého sa vydáva tzv. programová vyhláška, ktorú má Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky vydať každoročne do 1. februára, sa ustanovuje, že predmetná vyhláška v rozsahu dopĺňaných údajov bude vydaná až pre rok 2026.
Účelom právnej úpravy je plniť záväzok vlády spočívajúci vo vypustení právnej úpravy rozšírenia opatrenia hospodárskej mobilizácie – organizácia zdravotníckeho zabezpečenia o vykonanie opatrení na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti pre obyvateľstvo z dôvodu kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti v súvislosti s novou definíciou mimoriadnej udalosti - kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti.
K
Zneužívanie sociálnych štipendii
22. 4. 2014
Ministerstvo školstva robí opatrenie, ktorým chce zastaviť špekulantov so sociálnymi štipendiami.
Podľa novej vyhlášky, ktorú predložilo do pripomienkového konania, by peniaze od rodičov a príbuzných získané na základe darovacej zmluvy už nemali byť považované za príjem študentov.
Z aplikačnej praxe je zrejmé, že študenti účelovo začali predkladať darovacie zmluvy od rodičov alebo starých rodičov, na základe ktorých sa následne posudzujú ako samostatné osoby. Ak totiž študent nepreukáže príjem v požadovanej výške, zohľadňujú sa príjmy rodičov, čím mu nevznikne nárok na priznanie sociálneho štipendia alebo dostane menšie štipendium. Zmeny pri priznávaní štipendií majú byť pre študentov aktuálne od nového akademického roka. Ministerstvo si od nich sľubuje úsporu finančných prostriedkov vynakladaných na sociálne štipendiá a ich adresnejšie poskytovanie.
Práca načierno minulý rok
13. 4. 2014
Počet ľudí pracujúcich v roku 2013 načierno oproti roku 2012 vzrástol. Stúpol však aj počet kontrol u zamestnávateľov zo strany inšpektorov úradov práce a Národného inšpektorátu práce.
Inšpektori Národného inšpektorátu práce a Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny SR vlani vykonali 20.692 kontrol, skontrolovaných fyzických osôb bolo 58.029 a inšpektori preverili 18.558 subjektov. Ako sa ukázalo, 685 zamestnávateľov porušilo zákaz nelegálneho zamestnávania a načierno pracovalo 1323 osôb. V roku 2012 tento zákaz porušilo 359 zamestnávateľov a "načierno" pracovalo 692 ľudí.
Nové pravidlá pri čerpaní dôchodkov z 2. piliéra
31. 3. 2014
Dôchodcovia si môžu pri odchode do dôchodku kúpiť doživotný dôchodok v komerčnej poisťovni, alebo im bude prostredníctvom programového výberu nasporenú sumu vyplácať dôchodková správcovská spoločnosť.
Uvedené zmeny sú navrhnuté v novele zákona o starobnom dôchodkovom sporení. Novelu zákona bola odoslaná do druhého čítania. Súčasťou novely má byť aj programový výber, ktorý má umožniť sporiteľom postupne si vybrať nasporenú sumu. Prostredníctvom programového výberu si budú môcť čerpať nasporené peniaze tí ľudia, ktorých dôchodok z prvého piliera, alebo úhrn dôchodkov z prvého a druhého piliera je vyšší, ako štvornásobok sumy životného minima. Dostupný však bude aj pre tých sporiteľov, ktorí majú nasporené málo a od poisťovní nedostanú žiadnu ponuku na doživotný dôchodok.
Od budúceho roka by sa mala zrušiť aj podmienka sporiť si na dôchodok v druhom pilieri minimálne desať rokov. Ako uviedlo MPSVR SR v novele zákona, jedinou podmienkou, aby človek mohol čerpať nasporené prostriedky, je dosiahnutie dôchodkového veku.
Sudcovia by mali pracovať podľa prísnejších pravidiel
31. 3. 2014
Tie prináša novela zákona o sudcoch a prísediacich, ktorú poslanci Národnej rady SR posunuli do druhého čítania.
Novela uvedeného rieši okrem iného spôsob obsadzovania postov v Súdnej rade SR, postavenie šéfa Súdnej rady v súvislosti s oddelením tejto funkcie od funkcie predsedu Najvyššieho súdu SR. Právna norma sa venuje aj disciplinárnej zodpovednosti, boju so súdnymi prieťahmi či kontrole práceneschopnosti (PN). Novela by mala tiež zvýšiť počet podpredsedov súdov na väčších súdoch, predĺžiť funkčné obdobie predsedov súdov z troch na päť rokov či umožniť najmenej piatim členom Súdnej rady dať návrh na odvolanie šéfa Súdnej rady. Predseda Súdnej rady SR by mal mať možnosť zúčastňovať sa na rokovaní parlamentu i vystúpiť v pléne. Novinkou majú byť aj príplatky za výkon funkcie člena a predsedu disciplinárneho senátu. Majú zlepšiť systém vyvodzovania disciplinárnej zodpovednosti sudcov. Sprísniť sa majú aj podmienky vzniku nároku na tzv. ďalší plat sudcu, ktorý sa bežne označuje ako 13. a 14. plat.