Náležitosti na vydanie tzv. programovej vyhlášky
27. 3. 2025
Po novom sa v zákone č. 578/2004 Z. z. doplnilo splnomocňovacie ustanovenie na vydanie tzv. programovej vyhlášky o ďalšie náležitosti.
Medzi nové náležitosti patrí:
- minimálna sumu výdavkov určená pre každú kategóriu poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému; kategóriou poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému sa rozumie skupina charakterovo podobných poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti na účel výpočtu základných sadzieb pre klasifikačný systém podľa metodiky výpočtu a konvergencie základných sadzieb podľa § 67b ods. 3 písm. g),
- minimálna suma výdavkov určená pre každú kategóriu poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému podľa písmena j) v členení podľa účasti v združeniach zastupujúcich poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti a podľa jednotlivých združení zastupujúcich poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
Umožní sa tak v tzv. programovej vyhláške ustanovovať minimálne sumy pre nemocnice delené podľa DRG systému a taktiež sa umožní rozdeliť tieto nemocnice podľa toho v akej asociácií sú združené a teda aká minimálna suma pripadá na jednotlivé asociácie.
V prechodnom ustanovení sa ustanovilo, že zdravotná poisťovňa je povinná poskytnúť úradu a ministerstvu zdravotníctva údaje podľa § 15 ods. 1 písm. ao) prvýkrát za prvý kalendárny štvrťrok 2025 do 30. mája 2025, a to s cieľom zosúladiť zákonnú povinnosť úradu zverejniť tieto dáta do 30 dní od ich doručenia s požiadavkou vyplývajúca zo zmluvy, zverejniť tieto údaje do 90 dní od konca príslušného kalendárneho štvrťroka. Vyššie uvedené údaje musia byť uverejnené vždy do 90 dní od uplynutia kvartálu, a to pre každého poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti a aj každú poisťovňu.
V nadväznosti na doplnenie splnomocňujúceho ustanovenia, na základe ktorého sa vydáva tzv. programová vyhláška, ktorú má Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky vydať každoročne do 1. februára, sa ustanovuje, že predmetná vyhláška v rozsahu dopĺňaných údajov bude vydaná až pre rok 2026.
Účelom právnej úpravy je plniť záväzok vlády spočívajúci vo vypustení právnej úpravy rozšírenia opatrenia hospodárskej mobilizácie – organizácia zdravotníckeho zabezpečenia o vykonanie opatrení na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti pre obyvateľstvo z dôvodu kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti v súvislosti s novou definíciou mimoriadnej udalosti - kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti.
K
Zvýšenie úrazových dávok
7. 4. 2021
Od 1. januára 2021 sa zvýšili úrazové dávky po novele zákona o sociálnom poistení.
Úrazová renta a pozostalostná úrazová renta sa zvýšili o 2,3 %. Rovnako o 2,3 % sa zvýšili aj ďalšie úrazové dávky – jednorazové odškodnenie, náhrada nákladov spojených s liečením a náhrada nákladov spojených s pohrebom, ktoré sú obmedzené maximálnou sumou. Maximálna výška jednorazového odškodnenia manžela alebo manželky, ako aj maximálna výška úhrnu súm jednorazového odškodnenia nezaopatrených detí sa v roku 2021 zvýšila na 58 712,30 eur. Maximálna výška náhrady nákladov spojených s liečením je v roku 2021 29 356,50 eur. Maximálna suma náhrady nákladov spojených s pohrebom v roku 2021 je vo výške 2 936,50 eur. Na hodnotu 2 936,50 eura vzrastie aj maximálna výška úhrnu náhrad výdavkov spojených s pohrebom pre všetky fyzické osoby a nezaopatrené deti.
K
Zvýšenie povinných príspevkov do II. dôchodkového piliera
7. 4. 2021
Sporitelia v II. dôchodkovom pilieri si môžu od januára 2021 na svoj dôchodok v súkromných dôchodkových správcovských spoločnostiach sporiť viac.
Povinné príspevky na starobné dôchodkové sporenie sa im v roku 2021 zvýšia na 5,25 % z vymeriavacieho základu (zvýšenie je o 0,25 % oproti roku 2020). Zároveň sa v roku 2021 sporiteľom v II. pilieri výška ich odvodov na starobné poistenie do I. piliera (do Sociálnej poisťovne) zníži o 0,25 % na 12,75 %. Mechanizmus prerozdelenia odvodov medzi I. a II. Pilierom je nastavený tak, aby odvody do I. a II. piliera v súčte vždy zostali na úrovni 18 %.
K
Zákon o dani z motorových vozidiel – novela
5. 4. 2021
Zákonom č. 339/2020 Z. z. bol s účinnosťou od 1. decembra 2020 novelizovaný zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p.
Prijatá novela zákona o DzMV
sa venuje
– ustanoveniu o ročných sadzbách daní – použitie ročných sadzieb daní obsiahnutých v prílohe č. 1 pre všetky vozidlá s výnimkou vozidiel ťahač a náves, zavedenie novej prílohy č. 1a s ročnými sadzbami dane výlučne určenými pre úžitkové vozidlá, ktorými sú ťahač a náves,
– úprave ročných sadzieb daní pre konkrétne kategórie vozidiel v závislosti od veku vozidla alebo bez obmedzujúceho kritéria,
– novému výpočtu preddavkov na daň z predpokladanej dane ako i spôsobu ich platenia na zdaňovacie obdobie 2021,
– novej úprave lehoty na podanie daňového priznania a tým aj zaplatenie dane.
V
Ustanovenie o ročných sadzbách daní pri DzMV
5. 4. 2021
Zákon o dani z motorových vozidiel po prijatí novely zákona o DzMV upravuje použitie ročných sadzieb daní obsiahnutých v prílohe č. 1 spôsobom zavedenia výnimky, na základe ktorej obmedzil ich použitie pre vozidlá, ktorými sú ťahač a náves.
Predmetné spresnenie bolo od 1. 1. 2021 zakomponované do § 6 ods. 1 zákona o DzMV, ktorý pôvodne iba odkazoval na to, že ročné sadzby dane (pre všetky vozidlá bez výnimky) sú uvedené v prílohe č. 1.
Po prijatí novely zákona došlo k významnej zmene aj v ustanovení § 6 ods. 2. Podľa pôvodného znenia (do prijatia novely zákona o DzMV) sa umožňovalo priradenie najbližšej nižšej ročnej sadzby dane, než aká by vozidlu ťahač a náves (jednotlivo) podľa hmotnosti a počtu náprav skutočne prináležala, iba za predpokladu, ak sa splní podmienka vytvorenia jednej návesovej jazdnej súpravy z týchto vozidiel iba raz v zdaňovacom období), pričom na zmeny sa neprihliada. Podľa nového znenia § 6 ods. 2 sú ročné sadzby dane pre vozidlá ťahač a náves uvedené v prílohe č. 1a.
Týmto novým nastavením § 6 ods. 2 došlo k odstráneniu zložitého párovania vozidiel (ťahačov a návesov) do jednej návesovej jazdnej súpravy, za účelom možnosti použitia nižšej ročnej sadzby dane než aká zodpovedá hmotnosti vozidla a počtu náprav, a to zavedením priameho odkazu použitia ročných sadzieb daní pre tieto vozidlá z prílohy č. 1a. Dôležitým pre priradenie ročných sadzieb daní je poznanie základu dane pre tieto vozidlá, je hmotnosť a počet náprav jednotlivého vozidla.
V