Náležitosti na vydanie tzv. programovej vyhlášky
27. 3. 2025
Po novom sa v zákone č. 578/2004 Z. z. doplnilo splnomocňovacie ustanovenie na vydanie tzv. programovej vyhlášky o ďalšie náležitosti.
Medzi nové náležitosti patrí:
- minimálna sumu výdavkov určená pre každú kategóriu poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému; kategóriou poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému sa rozumie skupina charakterovo podobných poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti na účel výpočtu základných sadzieb pre klasifikačný systém podľa metodiky výpočtu a konvergencie základných sadzieb podľa § 67b ods. 3 písm. g),
- minimálna suma výdavkov určená pre každú kategóriu poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému podľa písmena j) v členení podľa účasti v združeniach zastupujúcich poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti a podľa jednotlivých združení zastupujúcich poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
Umožní sa tak v tzv. programovej vyhláške ustanovovať minimálne sumy pre nemocnice delené podľa DRG systému a taktiež sa umožní rozdeliť tieto nemocnice podľa toho v akej asociácií sú združené a teda aká minimálna suma pripadá na jednotlivé asociácie.
V prechodnom ustanovení sa ustanovilo, že zdravotná poisťovňa je povinná poskytnúť úradu a ministerstvu zdravotníctva údaje podľa § 15 ods. 1 písm. ao) prvýkrát za prvý kalendárny štvrťrok 2025 do 30. mája 2025, a to s cieľom zosúladiť zákonnú povinnosť úradu zverejniť tieto dáta do 30 dní od ich doručenia s požiadavkou vyplývajúca zo zmluvy, zverejniť tieto údaje do 90 dní od konca príslušného kalendárneho štvrťroka. Vyššie uvedené údaje musia byť uverejnené vždy do 90 dní od uplynutia kvartálu, a to pre každého poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti a aj každú poisťovňu.
V nadväznosti na doplnenie splnomocňujúceho ustanovenia, na základe ktorého sa vydáva tzv. programová vyhláška, ktorú má Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky vydať každoročne do 1. februára, sa ustanovuje, že predmetná vyhláška v rozsahu dopĺňaných údajov bude vydaná až pre rok 2026.
Účelom právnej úpravy je plniť záväzok vlády spočívajúci vo vypustení právnej úpravy rozšírenia opatrenia hospodárskej mobilizácie – organizácia zdravotníckeho zabezpečenia o vykonanie opatrení na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti pre obyvateľstvo z dôvodu kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti v súvislosti s novou definíciou mimoriadnej udalosti - kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti.
K
Zmeny zákona o DPH
11. 1. 2022
Zákon o DPH priniesol od 1. 1. 2022 viacero zmien, ktoré sa týkajú registrácie, osobitného spôsobu úhrady DPH, ale i zmeny v súvislosti so zákonom o zálohovaní jednorazových plastových obalov na nápoje.
Pri registrácii osoby už daňový úrad nevydáva osvedčenie o registrácii, tzv. registračnú kartičku. Nahradilo ho vydanie rozhodnutia o registrácii. Osvedčenia o registrácii vydané do 31. 12. 2021 majú subjekty povinnosť odovzdať pri zrušení registrácie do 10 dní.
Na zákon o DPH vplývajú zmeny niektorých ustanovení v zákone o zálohovaní jednorazových plastových obalov na nápoje. Pri dodaní nápoja v takom obale, ktorým je napr. PET fľaša alebo plechovka, sa do základu dane nezahŕňa záloh za jednorazový obal. Dodanie nápoja v zálohovom obale predstavuje jedno plnenie, pričom nápoj plní ekonomickou podstatou transakcie. Obal nie je predmetom dane.
Ak je členským štátom spotreby Slovenská republika, potom osoba, ktorá uplatňuje osobitnú úpravu je povinná podať daňovému úradu osobitné tlačivo, že nepodala daňové priznanie, neuviedla daň alebo daň mala byť vyššia, ako uvedená v podanom daňovom priznaní (aj v podanom konečnom daňovom priznaní), a to v prípade, ak uplynuli viac ako 3 roky.
Po novom sa upravuje postup po úhrade protihodnoty potom, ako dodávateľ vykonal opravu základu dane z dôvodu nevymožiteľnej pohľadávky. Pri oprave opravenej odpočítanej dane platiteľ zohľadní pomerné odpočítanie dane, čiže koeficient a vykonané úpravy odpočítanej dane. Ak platiteľ opravil odpočítanú daň z dôvodu, že za dodanie nezaplatil, zohľadní aj povinné úpravy odpočítanej.
K
Osobitný spôsob úhrady DPH
11. 1. 2022
Odberateľ má právo využiť osobitný spôsob úhrady dane z pridanej hodnoty, ale nie je to jeho povinnosťou.
Odberateľ môže využiť inštitút rozdelenej platby, tzv. split payment. Uvedený inštitút je upravený ustanovením § 69c ods. 1 zákona o DPH. Daň zaplatí na osobný účet daňovníka, ak v čase vzniku daňovej povinnosti vedel alebo na základe dostatočných dôvodov mal alebo mohol vedieť, že daň nebude zaplatená. Uplatnenie osobitného spôsobu úhrady dane je možné len pred prevzatím rozhodnutia o ručení za daň. V praxi to znamená, že sumu za dodaný tovar alebo služby odberateľ rozdelí tak, že základe dane uhradí dodávateľovi a hodnotu DPH uhradí na dodávateľov osobný účet na daňovom úrade. Osobitný spôsob úhrady dane má odberateľ právo využiť, nie je to jeho povinnosť. Odberateľ by mal rozdeliť fakturovanú sumu najmä vtedy, ak predpokladá, že mu hrozí ručenie za daň a DPH bude musieť uhradiť dvakrát, a to raz dodávateľovi a raz daňovému úradu na základe rozhodnutia.
K
Ručenie za DPH
10. 1. 2022
Odberateľ ručí za daň z pridanej hodnoty, ktorú dodávateľ daňovému úradu nezaplatil, ak odberateľ vedel alebo mohol vedieť, že daň nebude dodávateľom zaplatená.
Do 1. 1. 2022 sa inštitút ručenia za daň uplatnil za predpokladu splnenia dvoch podmienok, a to že hodnota na faktúre nemá ekonomické opodstatnenie alebo že odberateľ bol štatutárom dodávateľa. S účinnosťou od 1. 1. 2022 sa do zákona o DPH doplnila tretia podmienka, a to protihodnota za plnenie bola zaplatená na iný bankový účet, ako zverejnil dodávateľ. Oznamovanie bankových účtov používaných na podnikanie, ktoré je predmetom DPH bolo spustené 15. novembra 2021. Finančné riaditeľstvo zverejní na svojom webe zoznam bankových účtov, ktoré boli daňovými subjektami oznámené. Riziko ručenia za daň nezaplatenú dodávateľom bude plynúť aj v tom prípade, ak účet dodávateľa, na ktorý bola úhrada za dodaný tovar alebo služby poukázaná, nebude zverejnený v zozname bankových účtov. Ak sa budú podnikatelia chcieť vyhnúť ručeniu za daň nezodpovedných dodávateľov, pribudne im nová povinnosť, a to overovanie bankových účtov dodávateľov pred úhradou protihodnoty v tomto zozname. Povinnosť ručenia za daň vyplýva odberateľovi až doručením rozhodnutia.
K
Obojsmerná elektronická komunikácia
10. 1. 2022
Od 1. 1. 2018 bola povinnosť elektronickej komunikácie rozšírená na všetky právnické osoby zapísané v obchodnom registri a počas roka 2018 aj na fyzické osoby – podnikateľov. Elektronicky komunikovali aj ich zástupcovia pri správe daní, ku ktorým patria daňoví poradcovia a advokáti. Daňové subjekty komunikovali elektronicky už dlhšiu dobu, ale Finančná správa doručovala úradné dokumenty v listinnej podobe prostredníctvom Slovenskej pošty, Jedinou výnimkou bola oblasť správy spotrebných daní.
V súlade so zákonom o e-Governmente je Finančná správa povinná doručiť rozhodnutie alebo iný dokument do elektronickej schránky subjektu v prípade, ak je schránka aktivovaná. Elektronické schránky právnických osôb sa aktivujú súčasne s ich zriadením, zatiaľ čo schránky fyzických osôb budú aktivované až na základe ich žiadosti. V prípade, ak subjekt nemá aktivovanú elektronickú schránku na doručovanie, Finančná správa mu doručí neelektronický rovnopis dokumentu v papierovej forme vrátane príloh a s rovnakými právnymi účinkami prostredníctvom Slovenskej pošty. Ide o službu Ústredného portálu verejnej správy, ktorá sa nazýva Centrálne úradné doručovanie. Pri elektronickom doručovaní dokumentov sa uplatní fikcia doručenia. Potvrdením notifikácie o doručení alebo uplynutím úložnej lehoty, ktorá je v dĺžke15 dní, sa bude dokument považovať za doručený.
K