Náležitosti na vydanie tzv. programovej vyhlášky
27. 3. 2025
Po novom sa v zákone č. 578/2004 Z. z. doplnilo splnomocňovacie ustanovenie na vydanie tzv. programovej vyhlášky o ďalšie náležitosti.
Medzi nové náležitosti patrí:
- minimálna sumu výdavkov určená pre každú kategóriu poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému; kategóriou poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému sa rozumie skupina charakterovo podobných poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti na účel výpočtu základných sadzieb pre klasifikačný systém podľa metodiky výpočtu a konvergencie základných sadzieb podľa § 67b ods. 3 písm. g),
- minimálna suma výdavkov určená pre každú kategóriu poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému podľa písmena j) v členení podľa účasti v združeniach zastupujúcich poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti a podľa jednotlivých združení zastupujúcich poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
Umožní sa tak v tzv. programovej vyhláške ustanovovať minimálne sumy pre nemocnice delené podľa DRG systému a taktiež sa umožní rozdeliť tieto nemocnice podľa toho v akej asociácií sú združené a teda aká minimálna suma pripadá na jednotlivé asociácie.
V prechodnom ustanovení sa ustanovilo, že zdravotná poisťovňa je povinná poskytnúť úradu a ministerstvu zdravotníctva údaje podľa § 15 ods. 1 písm. ao) prvýkrát za prvý kalendárny štvrťrok 2025 do 30. mája 2025, a to s cieľom zosúladiť zákonnú povinnosť úradu zverejniť tieto dáta do 30 dní od ich doručenia s požiadavkou vyplývajúca zo zmluvy, zverejniť tieto údaje do 90 dní od konca príslušného kalendárneho štvrťroka. Vyššie uvedené údaje musia byť uverejnené vždy do 90 dní od uplynutia kvartálu, a to pre každého poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti a aj každú poisťovňu.
V nadväznosti na doplnenie splnomocňujúceho ustanovenia, na základe ktorého sa vydáva tzv. programová vyhláška, ktorú má Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky vydať každoročne do 1. februára, sa ustanovuje, že predmetná vyhláška v rozsahu dopĺňaných údajov bude vydaná až pre rok 2026.
Účelom právnej úpravy je plniť záväzok vlády spočívajúci vo vypustení právnej úpravy rozšírenia opatrenia hospodárskej mobilizácie – organizácia zdravotníckeho zabezpečenia o vykonanie opatrení na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti pre obyvateľstvo z dôvodu kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti v súvislosti s novou definíciou mimoriadnej udalosti - kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti.
K
Daňové priznania sú prístupné aj na internete
17. 2. 2009
Tlačivá daňových priznania k dani z príjmov fyzických osôb za rok 2008 sú sprístupnené aj na internete. Ide o daňové priznania fyzických osôb typ A a typ B.
Do konca marca sú povinní podať daňové
priznanie k dani z príjmov fyzických osôb daňovníci, ktorých zdaniteľné príjmy
za minulý rok presiahli 49 248 Sk (1,635 tis. €). Do rovnakého termínu sú
povinní aj daň zaplatiť. Peňažné údaje v daňovom priznaní sa uvádzajú ešte v
slovenských korunách. Sumu dane na úhradu je potrebné prepočítať konverzným
kurzom na eurá a zaokrúhliť na eurocenty smerom nadol v oddieli pomocných
výpočtov.
Povinný podať daňové priznanie je aj daňovník,
ktorý do 16. februára nepožiadal svojho zamestnávateľa o vykonanie ročného
zúčtovania preddavkov na daň za minulý rok, alebo mu nepredložil všetky
požadované doklady v ustanovenom termíne.
Daňové priznanie daňovník podáva miestne
príslušnému daňovému úradu. Miestna príslušnosť sa riadi trvalým pobytom
fyzickej osoby, inak miestom, kde sa obvykle zdržuje. V daňovom priznaní je
daňovník povinný daň si sám vypočítať a uviesť tiež prípadné výnimky,
oslobodenia, zvýhodnenia, úľavy a vyčísliť ich výšku.
Rokovania o zvýšení hranice pre registráciu platiteľov DPH
16. 2. 2009
Rezort financií má rokovať s Európskou komisiou o zvýšení hranice pre registráciu DPH zo súčasných 35 tisíc eur na predchádzajúcu úroveň 49,79 tisíca eur. Dostal to ako úlohu od Rady pre hospodársku krízu.
Na rokovaní odznela tiež požiadavka, aby Ministerstvá
financií a práce vypracovali nové kritérií, podľa ktorých sa bude
prepočítavať výška odvodov. Nemalo by to už byť z výšky minimálnej mzdy. Pôjde
o nadviazanie odvodov na nejaké percento z priemerného zárobku v národnom
hospodárstve, alebo o nadviazanie na životné minimum.
Celková zamestnanosť počas posledných troch mesiacov stúpla
16. 2. 2009
Podľa piatkového rýchleho odhadu Štastického úradu počas posledných troch mesiacov 2008 na Slovensku pracovalo o 2,2 percenta ľudí viac ako v rovnakom období prechádzajúceho roku. Vo vývoji zamestnanosti, produkcie a tržieb bola na tom najhoršie priemyselná produkcia.
Poklesu zamestnanosti by mali zabrániť protikrízové opatrenia, ktoré
minulý týždeň schválila vláda. Medzi nimi je napríklad zakladanie sociálnych
podnikov, preplácanie odvodov firmám, ktoré sa dostanú do problémov a príspevky
nezamestnaným, ktorí sa rozhodnú založiť si živnosť a prevádzkovať ju
počas dvoch rokov.
Najväčšie priemyselné firmy si chcú svojich ľudí
udržať. Podarí sa im to len vtedy, ak sa opätovne neprepadne dopyt. Zatiaľ
pristupujú k redukcii pracovného času pred redukciou stavu zamestnancov.
Pri výpovediach treba dodržiavať zákon
13. 2. 2009
Najbezpečnejším spôsobom skončenia pracovného pomeru zostáva dohoda so zamestnancom. V prípade, ak sa strany nedohodnú, môže zamestnávateľ skončiť pracovný pomer výpoveďou z dôvodu, že sa zamestnanec stane nadbytočným vzhľadom na písomné rozhodnutie zamestnávateľa o zmene jeho úloh, o znížení stavu s cieľom zvýšiť efektívnosť práce alebo o iných organizačných zmenách.
Výpoveď možno dať v prípade, že nemáte možnosť zamestnanca
ďalej zamestnávať v mieste, ktoré bolo dohodnuté ako miesto výkonu práce alebo
zamestnanec nie je ochotný prejsť na inú pre neho vhodnú prácu v tomto mieste
alebo podrobiť sa príprave na túto inú prácu.
Vhodnou prácou sa rozumie práca zodpovedajúca zdravotnému
stavu, schopnostiam a pokiaľ možno aj kvalifikácii zamestnanca. Výpoveď je
neplatná, ak nebola vopred prerokovaná so zástupcami zamestnancov, v prípade,
že títo u zamestnávateľa pôsobia.
Hromadné prepúšťanie má tiež svoje pravidlá. Považuje sa zaň rozviazanie pracovného
pomeru počas 90 dní s najmenej dvadsiatimi zamestnancami. Zamestnávateľ je
povinný najneskôr mesiac pred začatím hromadného prepúšťania prerokovať so
zástupcami zamestnancov, prípadne priamo s dotknutými zamestnancami opatrenia
umožňujúce predísť hromadnému prepúšťaniu alebo ho obmedziť. Písomnú informáciu
o výsledku prerokovania musí
zamestnávateľ predložiť úradu práce a zástupcom zamestnancov. Zamestnancovi je
možné dať výpoveď z organizačných
dôvodov najskôr po uplynutí jedného mesiaca odo dňa doručenia písomnej
informácie príslušnému úradu práce.
Ak však zamestnávateľ miesto z dôvodu hromadného
prepúšťania zruší, nemôže ho znova
obsadiť tri nasledujúce mesiace. A to
nielen pozíciu s rovnakým názvom, ale ani
pozíciu s iným názvom ale s
rovnakou náplňou práce.