Minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie zdravotníckych zariadení
27. 3. 2025
Podľa platného znenia splnomocňujúceho ustanovenia upraveného v § 8 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. ministerstvo zdravotníctva všeobecne záväzným právnym predpisom upraví, okrem iného, aj minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie jednotlivých druhov ústavných zdravotníckych zariadení. Vláda SR sa zaviazala upraviť obsah II. časti upravujúcej minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie ústavných zariadení výnosu Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
V nadväznosti na to bolo potrebné upraviť predmetné splnomocňovacie ustanovenie tak, že z rozsahu splnomocnenia sa vypustí dotknutá časť a zároveň sa ustanoví, že vyňatá matéria bude obsiahnutá v novej prílohe k zákonu č. 578/2004 Z. z.
Ustanovením sa upravuje výnimka z aplikácie ustanovení § 80a ods. 1 a 2 na tých lekárov a zubných lekárov, ktorí pracujú v nemocniciach na menej ako polovičný pracovný úväzok a zároveň pracujú, bez ohľadu na to, či ide o ďalší pracovný pomer alebo ide o prácu vykonávanú na základe niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (najmä dohoda o vykonaní práce alebo dohoda o pracovnej činnosti), aj u poskytovateľov iných ako poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti alebo poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby alebo sú štatutárnymi orgánmi alebo členmi štatutárnych orgánov u poskytovateľov iných ako poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti alebo poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby, a to z tohto dôvodu, že majú možnosť ďalších príjmov a nepotrebujú zákonom garantovanú ochranu ich miezd.
Účelom ďalšej právnej úpravy je plniť záväzok spočívajúci vo vypustení znížených základných zložiek mzdy pre rok 2025 a pre rok 2026. Cieľom novely zákona je, aby platili základné zložky mzdy ustanovené v § 80a až 80aw, t. j. s nárastom miezd 9,66 % pre rok 2025 pre všetkých zdravotníckych pracovníkov s účinnosťou od 1. marca 2025 a s nárastom miezd 6,44% pre rok 2026 pre všetkých zdravotníckych pracovníkov.
Ustanovením § 102ba sa upravuje prechodné obdobie pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorý prevádzkujú zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktoré je všeobecnou nemocnicou, detenčným ústavom alebo detenčným ústavom pre mladistvých, v rámci ktorého bude potrebné, aby si zosúladili svoje interné najmä pracovnoprávne predpisy s novým znením ustanovenia § 7 ods. 10 tak, aby najneskôr od 1. septembra 2025 mali všetci zdravotnícki pracovníci pracujúci v rámci nepretržitého poskytovania zdravotnej starostlivosti týždenný pracovný čas naviac v rozsahu ustanoveného týždenného pracovného zamestnanca pracujúceho v nepretržitej prevádzke.
K
Pandémia nezastavila rast miezd. V priemere prekročili 1100 eur
9. 3. 2021
Mzdy si udržali rast v poslednom štvrťroku aj za celý rok 2020. Priemerná mzda na Slovensku na ročnej úrovni prekročila 1100 eur za mesiac. Informoval o tom štatistický úrad.
Priemerná mzda zamestnanca si v roku 2020 napriek epidémii nového koronavírusu udržala rast, iba zmiernila jeho tempo o polovicu na 3,8 percenta a dosiahla hodnotu 1133 eur.
V poslednom štvrťroku bola medziročná dynamika rastu priemerného zárobku 5,8 percenta. Na sklonku roka prvýkrát priemerné mzdy prekročili hranicu 1000 eur vo všetkých ôsmich krajoch.
Priemerná nominálna mesačná mzda zamestnanca v hospodárstve dosiahla vo 4. štvrťroku minulého roka 1245 eur, medziročne bola vyššia o 5,8 percenta.
Napriek tomu, že rok 2020 poznamenala kríza spojená s ochorením COVID-19, dosah tlmiacich opatrení na výkon ekonomiky ovplyvnil rast miezd na celoslovenskej úrovni menej, ako sa očakávalo.
Priemerné mzdy síce zaznamenali medziročný pokles v druhom štvrťroku 2020 o 1,2 percenta, v treťom a štvrtom štvrťroku sa vrátili k rastúcemu trendu.
Po zohľadnení miery inflácie reálna mzda vo 4. štvrťroku 2020 vzrástla o 4,2 percenta. Sezónne očistená priemerná mzda sa oproti tretiemu štvrťroku 2020 zvýšila o 1,9 percenta.
V
Znížená sadzba dane u mikrodaňovníka
5. 3. 2021
V nadväznosti na zjednodušenie výpočtu základu dane pre malé a stredné podniky sa za účelom podpory rozvoja malých daňovníkov v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov zaviedol pojem „mikrodaňovník“. V roku 2021 bude prvýkrát možné získať postavenie mikrodaňovníka
Do účinnosti citovaného zákona sa pre účely postavenia mikrodaňovníka fyzickej aj právnickej osoby zohľadňovala celková výška príjmov (výnosov), t. j. do tejto sumy sa spočítavali všetky príjmy (výnosy), vrátane príjmov, ktoré sú vylúčené z predmetu dane alebo príjmy oslobodené od dane. Maximálna hranica zdaniteľných príjmov bola stanovená podľa zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty (ďalej aj „zákon o DPH“). Do tejto skupiny patria daňovníci, ktorých príjmy (výnosy) nepresiahnu sumu rovnakú ako je suma obratu pre povinnosť registrácie podľa zákona o DPH. Neznamená to ale, že mikrodaňovníkom musí byť neplatiteľ DPH.
Pôvodné znenie ZDP platné od 1. 1. 2020 umožňovalo uplatniť zníženú sadzbu dane:
- fyzickej osoby 15 % zo základu dane zisteného podľa § 4 ods. 1 písm. b) zníženého o daňovú stratu pre daňovníka, ktorý dosiahol za zdaňovacie obdobie príjmy (výnosy) podľa § 6 ods. 1 a 2 neprevyšujúce sumu 100 000 eur a zo základu dane zisteného podľa § 4 ods. 1 písm. b) zníženého o daňovú stratu pre daňovníka, ktorý dosiahol za zdaňovacie obdobie príjmy (výnosy) podľa § 6 ods. 1 a 2 prevyšujúce sumu 100 000 eur a
- právnickej osoby 15 % sadzbu dane zo základu dane zníženého o daňovú stratu pre daňovníka, ktorý dosiahol za zdaňovacie obdobie príjmy (výnosy) neprevyšujúce sumu 100 000 eur.
Od roku 2021 sa spresnilo, že do výšky príjmov (výnosov) pre posudzovanie podmienky pre naplnenie inštitútu mikrodaňovníka sa budú započítavať iba zdaniteľné príjmy. Do hranice 49 790 eur sa tak napríklad nebudú započítavať príjmy, ktoré nie sú predmetom dane a príjmy oslobodené od dane (napr. aj oslobodené príspevky poskytované v súvislosti s pandémiou covid-19). Ak daňovník presiahne za zdaňovacie obdobie hranicu zdaniteľných príjmov (výnosov) 49 790 eur, nebude za toto zdaňovacie obdobie považovaný za mikrodaňovníka.
K
V roku 2021 začne plynúť nové preddavkové obdobie od 1. 4. 2021
5. 3. 2021
Lehota na podanie daňového priznania za rok 2020 je 31. 3. 2021. Preddavkové obdobie bude platiť do 31. 3. 2022 (posledný deň lehoty na podanie daňového priznania za rok 2021).
Ak je predĺžená lehota na podanie daňového priznania za rok 2020, preddavkové obdobie začína plynúť po uplynutí predĺženej lehoty. Ak bude predĺžená lehota na podanie daňového priznania za rok 2021, predĺži sa aj preddavkové obdobie, ktoré začalo v roku 2021. Povinnosť platenia preddavkov závisí od výšky poslednej známej daňovej povinnosti. Preddavky na daň v priebehu preddavkového obdobia platí daňovník, ktorého posledná známa daňová povinnosť presiahla 5 000 eur. Ak posledná známa daňová povinnosť presiahla 5 000 eur a nepresiahla 16 600 eur, platí daňovník štvrťročné preddavky na daň vo výške 1/4 poslednej známej daňovej povinnosti. Ak posledná známa daňová povinnosť presiahla 16 600 eur, daňovník platí mesačné preddavky na daň vo výške 1/12 poslednej známej daňovej povinnosti.
K
Daniari pracujú na veľkej zmene pre podnikateľov
25. 2. 2021
Po eKasách budú od začiatku budúceho roka fungovať na Slovensku aj eFaktúry. Nový nástroj proti daňovým únikom by mal do rozpočtu priniesť približne 140 miliónov eur.
Zavedenie eKasy má podľa Finančnej správy priniesť štátu dodatočných 140 miliónov eur. Rovnakú sumu chcú daniari získať aj zavedením elektronickej faktúry a zároveň tak znížiť medzeru vo výbere daní. Podnikateľov, naopak, časom odbremení od vypracúvania niektorých súčasných výkazov. V praxi to bude vyzerať tak, že podnikatelia vyhotovia v stanovenom termíne faktúru z každej obchodnej transakcie, pri ktorej neplatí povinnosť evidovať tržbu pokladnicou eKasa, a ešte pred jej definitívnou verziou pošlú vybrané fakturačné údaje priamo Finančnej správe.
V