Minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie zdravotníckych zariadení
27. 3. 2025
Podľa platného znenia splnomocňujúceho ustanovenia upraveného v § 8 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. ministerstvo zdravotníctva všeobecne záväzným právnym predpisom upraví, okrem iného, aj minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie jednotlivých druhov ústavných zdravotníckych zariadení. Vláda SR sa zaviazala upraviť obsah II. časti upravujúcej minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie ústavných zariadení výnosu Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
V nadväznosti na to bolo potrebné upraviť predmetné splnomocňovacie ustanovenie tak, že z rozsahu splnomocnenia sa vypustí dotknutá časť a zároveň sa ustanoví, že vyňatá matéria bude obsiahnutá v novej prílohe k zákonu č. 578/2004 Z. z.
Ustanovením sa upravuje výnimka z aplikácie ustanovení § 80a ods. 1 a 2 na tých lekárov a zubných lekárov, ktorí pracujú v nemocniciach na menej ako polovičný pracovný úväzok a zároveň pracujú, bez ohľadu na to, či ide o ďalší pracovný pomer alebo ide o prácu vykonávanú na základe niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (najmä dohoda o vykonaní práce alebo dohoda o pracovnej činnosti), aj u poskytovateľov iných ako poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti alebo poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby alebo sú štatutárnymi orgánmi alebo členmi štatutárnych orgánov u poskytovateľov iných ako poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti alebo poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby, a to z tohto dôvodu, že majú možnosť ďalších príjmov a nepotrebujú zákonom garantovanú ochranu ich miezd.
Účelom ďalšej právnej úpravy je plniť záväzok spočívajúci vo vypustení znížených základných zložiek mzdy pre rok 2025 a pre rok 2026. Cieľom novely zákona je, aby platili základné zložky mzdy ustanovené v § 80a až 80aw, t. j. s nárastom miezd 9,66 % pre rok 2025 pre všetkých zdravotníckych pracovníkov s účinnosťou od 1. marca 2025 a s nárastom miezd 6,44% pre rok 2026 pre všetkých zdravotníckych pracovníkov.
Ustanovením § 102ba sa upravuje prechodné obdobie pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorý prevádzkujú zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktoré je všeobecnou nemocnicou, detenčným ústavom alebo detenčným ústavom pre mladistvých, v rámci ktorého bude potrebné, aby si zosúladili svoje interné najmä pracovnoprávne predpisy s novým znením ustanovenia § 7 ods. 10 tak, aby najneskôr od 1. septembra 2025 mali všetci zdravotnícki pracovníci pracujúci v rámci nepretržitého poskytovania zdravotnej starostlivosti týždenný pracovný čas naviac v rozsahu ustanoveného týždenného pracovného zamestnanca pracujúceho v nepretržitej prevádzke.
K
Zvýšenie povinných príspevkov do II. dôchodkového piliera
7. 4. 2021
Sporitelia v II. dôchodkovom pilieri si môžu od januára 2021 na svoj dôchodok v súkromných dôchodkových správcovských spoločnostiach sporiť viac.
Povinné príspevky na starobné dôchodkové sporenie sa im v roku 2021 zvýšia na 5,25 % z vymeriavacieho základu (zvýšenie je o 0,25 % oproti roku 2020). Zároveň sa v roku 2021 sporiteľom v II. pilieri výška ich odvodov na starobné poistenie do I. piliera (do Sociálnej poisťovne) zníži o 0,25 % na 12,75 %. Mechanizmus prerozdelenia odvodov medzi I. a II. Pilierom je nastavený tak, aby odvody do I. a II. piliera v súčte vždy zostali na úrovni 18 %.
K
Zákon o dani z motorových vozidiel – novela
5. 4. 2021
Zákonom č. 339/2020 Z. z. bol s účinnosťou od 1. decembra 2020 novelizovaný zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p.
Prijatá novela zákona o DzMV
sa venuje
– ustanoveniu o ročných sadzbách daní – použitie ročných sadzieb daní obsiahnutých v prílohe č. 1 pre všetky vozidlá s výnimkou vozidiel ťahač a náves, zavedenie novej prílohy č. 1a s ročnými sadzbami dane výlučne určenými pre úžitkové vozidlá, ktorými sú ťahač a náves,
– úprave ročných sadzieb daní pre konkrétne kategórie vozidiel v závislosti od veku vozidla alebo bez obmedzujúceho kritéria,
– novému výpočtu preddavkov na daň z predpokladanej dane ako i spôsobu ich platenia na zdaňovacie obdobie 2021,
– novej úprave lehoty na podanie daňového priznania a tým aj zaplatenie dane.
V
Ustanovenie o ročných sadzbách daní pri DzMV
5. 4. 2021
Zákon o dani z motorových vozidiel po prijatí novely zákona o DzMV upravuje použitie ročných sadzieb daní obsiahnutých v prílohe č. 1 spôsobom zavedenia výnimky, na základe ktorej obmedzil ich použitie pre vozidlá, ktorými sú ťahač a náves.
Predmetné spresnenie bolo od 1. 1. 2021 zakomponované do § 6 ods. 1 zákona o DzMV, ktorý pôvodne iba odkazoval na to, že ročné sadzby dane (pre všetky vozidlá bez výnimky) sú uvedené v prílohe č. 1.
Po prijatí novely zákona došlo k významnej zmene aj v ustanovení § 6 ods. 2. Podľa pôvodného znenia (do prijatia novely zákona o DzMV) sa umožňovalo priradenie najbližšej nižšej ročnej sadzby dane, než aká by vozidlu ťahač a náves (jednotlivo) podľa hmotnosti a počtu náprav skutočne prináležala, iba za predpokladu, ak sa splní podmienka vytvorenia jednej návesovej jazdnej súpravy z týchto vozidiel iba raz v zdaňovacom období), pričom na zmeny sa neprihliada. Podľa nového znenia § 6 ods. 2 sú ročné sadzby dane pre vozidlá ťahač a náves uvedené v prílohe č. 1a.
Týmto novým nastavením § 6 ods. 2 došlo k odstráneniu zložitého párovania vozidiel (ťahačov a návesov) do jednej návesovej jazdnej súpravy, za účelom možnosti použitia nižšej ročnej sadzby dane než aká zodpovedá hmotnosti vozidla a počtu náprav, a to zavedením priameho odkazu použitia ročných sadzieb daní pre tieto vozidlá z prílohy č. 1a. Dôležitým pre priradenie ročných sadzieb daní je poznanie základu dane pre tieto vozidlá, je hmotnosť a počet náprav jednotlivého vozidla.
V
Oslobodenie od dane pri platforme v rámci DPH
2. 4. 2021
Zákon o DPH prináša od 1. 7. 2021 zmeny pri oslobodení od dane pri platforme.
Fikcia zdaniteľnej osoby, ktorá využíva platformu, pomocou ktorej sa uľahčuje predaj tovaru na diaľku, ako osoby, ktorá tovar prijala a dodala, v podstate rozdeľuje jedno dodanie tovaru od vlastníka tovaru (zdaniteľnej osoby z tretieho štátu) nezdaniteľnej osobe na dve dodávky, a to na dodanie od vlastníka tovaru (zdaniteľnej osoby z tretieho štátu) zdaniteľnej osobe, ktorá využíva platformu, a na dodanie tovaru zdaniteľnou osobou, ktorá využíva platformu, pre nezdaniteľnú osobu. Prvá dodávka, teda dodávka vlastníka tovaru (zdaniteľnej osoby z tretieho štátu) pre zdaniteľnú osobu, ktorá využíva platformu (elektronické rozhranie), je dodávka bez prepravy, teda miesto dodania tovaru je miesto, kde sa tovar nachádza v čase, kedy sa jeho dodanie uskutočňuje. Táto dodávka je oslobodená od dane s povinnosťou vyhotoviť faktúru podľa § 72 ods. 3 zákona o DPH.
K