Minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie zdravotníckych zariadení
27. 3. 2025
Podľa platného znenia splnomocňujúceho ustanovenia upraveného v § 8 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. ministerstvo zdravotníctva všeobecne záväzným právnym predpisom upraví, okrem iného, aj minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie jednotlivých druhov ústavných zdravotníckych zariadení. Vláda SR sa zaviazala upraviť obsah II. časti upravujúcej minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie ústavných zariadení výnosu Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
V nadväznosti na to bolo potrebné upraviť predmetné splnomocňovacie ustanovenie tak, že z rozsahu splnomocnenia sa vypustí dotknutá časť a zároveň sa ustanoví, že vyňatá matéria bude obsiahnutá v novej prílohe k zákonu č. 578/2004 Z. z.
Ustanovením sa upravuje výnimka z aplikácie ustanovení § 80a ods. 1 a 2 na tých lekárov a zubných lekárov, ktorí pracujú v nemocniciach na menej ako polovičný pracovný úväzok a zároveň pracujú, bez ohľadu na to, či ide o ďalší pracovný pomer alebo ide o prácu vykonávanú na základe niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (najmä dohoda o vykonaní práce alebo dohoda o pracovnej činnosti), aj u poskytovateľov iných ako poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti alebo poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby alebo sú štatutárnymi orgánmi alebo členmi štatutárnych orgánov u poskytovateľov iných ako poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti alebo poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby, a to z tohto dôvodu, že majú možnosť ďalších príjmov a nepotrebujú zákonom garantovanú ochranu ich miezd.
Účelom ďalšej právnej úpravy je plniť záväzok spočívajúci vo vypustení znížených základných zložiek mzdy pre rok 2025 a pre rok 2026. Cieľom novely zákona je, aby platili základné zložky mzdy ustanovené v § 80a až 80aw, t. j. s nárastom miezd 9,66 % pre rok 2025 pre všetkých zdravotníckych pracovníkov s účinnosťou od 1. marca 2025 a s nárastom miezd 6,44% pre rok 2026 pre všetkých zdravotníckych pracovníkov.
Ustanovením § 102ba sa upravuje prechodné obdobie pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorý prevádzkujú zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktoré je všeobecnou nemocnicou, detenčným ústavom alebo detenčným ústavom pre mladistvých, v rámci ktorého bude potrebné, aby si zosúladili svoje interné najmä pracovnoprávne predpisy s novým znením ustanovenia § 7 ods. 10 tak, aby najneskôr od 1. septembra 2025 mali všetci zdravotnícki pracovníci pracujúci v rámci nepretržitého poskytovania zdravotnej starostlivosti týždenný pracovný čas naviac v rozsahu ustanoveného týždenného pracovného zamestnanca pracujúceho v nepretržitej prevádzke.
K
Úprava ročných sadzieb daní pri DzMV
19. 4. 2021
Ročné sadzby dane uvedené v prílohe č. 1 a prílohe č. 1a podliehajú úprave od 1. 1. 2021.
Primárne sa pri výpočte dane ročné sadzby dane upravujú vždy:
– v závislosti od „veku“ vozidla,
– alebo paušálne bez vplyvu „veku“ vozidla
Ak ide o úpravu ročných sadzieb daní v závislosti od „veku“ vozidla, je potrebné vek vozidla poznať. Vek vozidla sa odvíja od dátumu prvej evidencie vozidla (roku výroby vozidla), ktorý je v dokladoch vozidla uvedený pod písmenom (B) a predstavuje dátum prvej evidencie vozidla (dátum prvého pridelenia evidenčného čísla v Slovenskej republike alebo v inom štáte).
K
Do 31. 3. 2021 daňovník povinnosť platiť preddavky na DzMV nemá
19. 4. 2021
Následne daňovník po 31. 3. 2021 na základe sumy predpokladanej dane bude platiť rôznymi spôsobmi.
– preddavky na daň v sume 1/3 z predpokladanej dane so splatnosťou do konca druhého kalendárneho štvrťroka (do 30. 6. 2021), do konca tretieho kalendárneho štvrťroka (do 30. 9. 2021) a do konca štvrtého kalendárneho štvrťroka(do 31. 12. 2021) alebo
– preddavky na daň v sume 1/9 z predpokladanej dane so splatnosťou do konca štvrtého až dvanásteho kalendárneho mesiaca (do 30. 4. 2021, do 30. 5. 2021, do 30. 6. 2021, do 31. 7. 2021, do 31. 8. 2021, do 30. 9. 2021, do 31. 10. 2021, do 30. 11. 2021 a do 31. 12. 2021).
Naďalej však zostáva možnosť požiadať správcu dane o určenie platenia preddavkov na daň inak, s tým, že voči vydanému rozhodnutiu správcu dane nie je prípustné odvolanie.
K
Referenčná suma pre výplatu dôchodku z II. piliera
16. 4. 2021
Referenčná suma je hodnota priemerného mesačného starobného dôchodku vyplácaného zo Sociálnej poisťovne (I. dôchodkový pilier).
Tá je podmienkou výplaty starobného dôchodku zo starobného sporenia (II. pilier) programovým výberom. Sociálna poisťovňa stanovila referenčnú sumu na rok 2021 vo výške 491,70 eur.
Programový výber sa uskutočňuje formou dohody, v ktorej si sporiteľ určí mesačnú sumu dôchodku, dobu vyplácania alebo aj jednorazový výber celej nasporenej sumy príspevkov v II. dôchodkovom pilieri. Jedinou podmienkou programového výberu je skutočnosť, že súčet súm dôchodkových dávok, ktoré sú vyplácané sporiteľovi, bude vyšší ako referenčná suma.
Ak sporiteľovi v II. pilieri budú v roku 2021 vyplácané dôchodky, napr. starobný dôchodok z I. piliera, invalidný dôchodok, pozostalostný dôchodok vrátane výsluhového dôchodku, či dôchodok vyplácaný z cudziny v úhrnne aspoň 491,70 eur, bude môcť požiadať dôchodkovú správcovskú spoločnosť o výplatu celej svojej nasporenej sumy príspevkov v II. pilieri jednorazovo.
Úspory na dôchodok rastú, no mnohým ich žerie inflácia
16. 4. 2021
Za posledný štvrťrok sa majetok ľudí v druhom pilieri navýšil o 413 miliónov eur, naďalej však väčšinu z takmer 11 miliárd spravujú nevýkonné dlhopisové fondy.
Slováci majú na dosah lepšie dôchodky. Ukazujú to dáta Asociácie dôchodkových správcovských spoločností, podľa ktorých naše úspory v II. pilieri počas prvého štvrťroku vzrástli o viac ako 413 miliónov eur, teda o štyri percentá.
Celkovo tak máme v dôchodkových fondoch nasporených už viac ako 10,7 miliardy eur.
Nárast objemu úspor v druhom pilieri na začiatku roka spôsobilo najmä rýchle tempo zhodnocovania v negarantovaných, teda rizikovejších fondoch.
„Presné čísla za celý trh nemáme, no hrubým odhadom približne 160 až 170 miliónov eur z toho objemu sú nové príspevky a zvyšok je zhodnotenie,“ uviedol predseda Predstavenstva Allianz SDSS Miroslav Kotov, ktorý je zároveň predsedom Predsedníctva Asociácie dôchodkových správcovských spoločností.
V