Minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie zdravotníckych zariadení

27. 3. 2025 Podľa platného znenia splnomocňujúceho ustanovenia upraveného v § 8 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. ministerstvo zdravotníctva všeobecne záväzným právnym predpisom upraví, okrem iného, aj minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie jednotlivých druhov ústavných zdravotníckych zariadení. Vláda SR sa zaviazala upraviť obsah II. časti upravujúcej minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie ústavných zariadení výnosu Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
V nadväznosti na to bolo potrebné upraviť predmetné splnomocňovacie ustanovenie tak, že z rozsahu splnomocnenia sa vypustí dotknutá časť a zároveň sa ustanoví, že vyňatá matéria bude obsiahnutá v novej prílohe k zákonu č. 578/2004 Z. z.
Ustanovením sa upravuje výnimka z aplikácie ustanovení § 80a ods. 1 a 2 na tých lekárov a zubných lekárov, ktorí pracujú v nemocniciach na menej ako polovičný pracovný úväzok a zároveň pracujú, bez ohľadu na to, či ide o ďalší pracovný pomer alebo ide o prácu vykonávanú na základe niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (najmä dohoda o vykonaní práce alebo dohoda o pracovnej činnosti), aj u poskytovateľov iných ako poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti alebo poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby alebo sú štatutárnymi orgánmi alebo členmi štatutárnych orgánov u poskytovateľov iných ako poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti alebo poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby, a to z tohto dôvodu, že majú možnosť ďalších príjmov a nepotrebujú zákonom garantovanú ochranu ich miezd.
Účelom ďalšej právnej úpravy je plniť záväzok spočívajúci vo vypustení znížených základných zložiek mzdy pre rok 2025 a pre rok 2026. Cieľom novely zákona je, aby platili základné zložky mzdy ustanovené v § 80a až 80aw, t. j. s nárastom miezd 9,66 % pre rok 2025 pre všetkých zdravotníckych pracovníkov s účinnosťou od 1. marca 2025 a s nárastom miezd 6,44% pre rok 2026 pre všetkých zdravotníckych pracovníkov.
Ustanovením § 102ba sa upravuje prechodné obdobie pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorý prevádzkujú zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktoré je všeobecnou nemocnicou, detenčným ústavom alebo detenčným ústavom pre mladistvých, v rámci ktorého bude potrebné, aby si zosúladili svoje interné najmä pracovnoprávne predpisy s novým znením ustanovenia § 7 ods. 10 tak, aby najneskôr od 1. septembra 2025 mali všetci zdravotnícki pracovníci pracujúci v rámci nepretržitého poskytovania zdravotnej starostlivosti týždenný pracovný čas naviac v rozsahu ustanoveného týždenného pracovného zamestnanca pracujúceho v nepretržitej prevádzke.
K

Firmy radšej priškrtia mzdy, ako by prepustili ľudí. Nezamestnanosť aj vďaka tomu opäť klesla

22. 3. 2023 V deviatich aktuálnych hromadných prepúšťaniach je ohrozených tisíc pracovných miest. Štatisticky na štyri voľné pozície pripadá sedem nezamestnaných Slovenský priemysel čelí v posledných mesiacoch vážnym problémom. Produkcia mnohých fabrík kontinuálne klesá od jesene minulého roka. Komplikovaná situácia zatiaľ, prekvapivo, nemala žiaden dopad na domáci pracovný trh. Miera evidovanej nezamestnanosti od januára do februára 2023 klesla z 5,82 na 5,76 percenta. V medziročnom porovnaní došlo dokonca k poklesu o 1,1 percentuálneho bodu.
Deväť hromadných prepúšťaní Priaznivý vývoj je výsledkom viacerých faktorov. S príchodom jari sa rozbiehajú sezónne práce. Viac zamestnancov treba nielen v poľnohospodárstve, ale aj v elektrotechnickom priemysle. Zákazníci totiž vo veľkom zvyknú kupovať nové televízory pred príchodom Veľkonočných sviatkov a Vianoc. Slovenský trh práce má aj povestné šťastie. V problémoch sa ocitajú firmy umiestnené v priemyselne rozvinutých častiach krajiny. „Hromadné prepúšťania máme hlásené v regiónoch s dostatkom pracovných príležitostí. Vďaka tomu prepustení ľudia nebudú mať problém nájsť si nové zamestnanie,“ ubezpečuje minister práce Milan Krajniak (Sme rodina). Firmy aktuálne nahlásili úradom práce deväť hromadných prepúšťaní a v rámci nich môže prísť o prácu približne tisíc zamestnancov.
B
(Zdroj: www.trend.sk)

Späťvzatie prihlášky na zdravotné poistenie

13. 3. 2023 V minulostimbol zaznamenaný enormný nárast počtu späťvzatí prihlášok na zmenu zdravotnej poisťovne, z ktorých veľká časť neobsahovala ani len základné náležitosti, ktoré je nutné vyžadovať na to, aby bolo možné tieto späťvzatia považovať za právne relevantné.
Späťvzatia prihlášok na zmenu zdravotnej poisťovne podané vo vzťahu k maloletým osobám napr. neobsahovali žiadne údaje o osobe, ktorá späťvzatie za maloletého poistenca podávala, neobsahovali úplné údaje o poistencovi, ktoré by umožňovali jeho jednoznačnú a nespochybniteľnú identifikáciu a pod. V právnej úprave absentovalo ustanovenie, ktoré by jasne definovalo náležitosti späťvzatia prihlášok na zmenu zdravotnej poisťovne. Z aplikačnej praxe jednoznačne vyplynula potreba prijatia právnej úpravy, a to v záujme právnej istoty tak na strane poistencov, ako aj na strane zdravotných poisťovní a v končenom dôsledku aj na strane úradu pre dohľad, ktorý spracúva údaje o prihláškach a ich späťvzatiach.
K

Úplnosť a správnosť prihlášky na zdravotné poistenie

13. 3. 2023 Po novom sa ustanovili pravidlá, kedy je zdravotná poisťovňa povinná odmietnuť prijatie a potvrdenie prihlášky poistenca. Zdravotná poisťovňa nemôže prijať každú prihlášku, ktorá jej je doručená.
Prijatiu prihlášky by mala predchádzať kontrola úplnosti a v rozsahu údajov, ktorými zdravotné poisťovne disponujú aj správnosti údajov uvádzaných na prihláške. Tento mechanizmus plní predovšetkým preventívnu funkciu, eliminuje riziko tzv. nezákonných prepoistení. Nakoľko sa však v aplikačnej praxi v tejto súvislosti vyskytli výkladové rozdiely, za účelom odstránenia akýchkoľvek pochybností bolo potrebné do zákona doplniť znenie, z ktorého je jednoznačne zrejmé, že ak prihláška neobsahuje obligatórne zákonné náležitosti, zdravotná poisťovňa takúto prihlášku bez odstránenia týchto nedostatkov nemôže akceptovať. Zároveň bolo potrebné prijať úpravu, ktorá umožní zdravotnej poisťovni akceptovať výlučne len tie prihlášky, ktoré budú podané elektronicky podpísané kvalifikovaným elektronickým podpisom alebo ktoré budú podané osobne poistencom alebo osobou oprávnenou konať za poistenca priamo na pracovisku zdravotnej poisťovne (pobočky, expozitúry, ústredie). Len právna úprava umožňujúca podávanie prihlášok výlučne týmito formami odstráni riziko nezákonných prepoistení, ku ktorým každoročne dochádza.
K

Účtovanie nároku na tantiémy a zdaňovanie tantiém

9. 3. 2023 Záväzok vyplývajúci z rozhodnutia o výplate tantiém členom štatutárnych orgánov sa účtuje v závislosti od postavenia člena štatutárneho orgánu k akciovej spoločnosti.
Účtovanie nároku na tantiémy v prípade, že člen štatutárneho orgánu nie je akcionárom a. s. a nie je ani zamestnancom a. s. (napr. zástupca rozhodujúcej financujúcej banky v dozornej rade). Podiely na zisku vyplácané zo zisku obchodnej spoločnosti vytvoreného v roku 2022 fyzickým osobám členom štatutárneho orgánu a dozorného orgánu obchodnej spoločnosti podliehajú zdaneniu vo výške 7 %. Z podielov na zisku sa platia dane aj v prípade, ak ich vypláca zahraničná spoločnosť. Podiely vyplácané právnickým osobám sa zdaňujú iba v prípade, ak sú vyplácané slovenskou právnickou osobou do zahraničia daňovníkovi z nezmluvného štátu, dividendu zdaní zrážkou v sadzbe 35 %. Uvedené pravidlo platí aj naopak – ak slovenská právnická osoba (rezident SR) nadobudne dividendu zo zahraničia od daňovníka z nezmluvného štátu, dividendu zdaní zrážkou v sadzbe 35 %. Uvedené príjmy nepodliehajú odvodovej povinnosti z hľadiska odvodov na sociálne a zdravotné poistenie. Príjmy členov štatutárnych orgánov vyplácané z rozdelenia zisku po zdanení a nie sú pre akciovú spoločnosť daňovým výdavkom v zmysle § 21 ods. 1 písm. d) ZDP.
K
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Ferdinand
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner