Aktualizácia III/1 - Zákonník práce a súvisiace právne predpisy
Nelegálne zamestnávanie, služby zamestnanosti, kolektívne vyjednávanie
II/2021
formát A5
368 strán
zväčšiť
- Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce
- Zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti
- Zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní
- Zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní
- Zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení
- Zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime
- Zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia
4,63 € bez DPH
5,70 € s DPH
Objednať
Titul skladom
ISSN (online): 1338-0877
EAN: 9771335612367
Cieľom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, je riešiť otázky osobitosti výkonu práce z domácnosti zamestnanca, upraviť možnosť zamestnanca vybrať si medzi stravovacími poukážkami a finančným príspevkom na stravovanie, upraviť možnosť dočasného prideľovania zamestnancov medzi materskými a dcérskymi spoločnosťami, zohľadniť kritérium reprezentatívnosti pri pôsobení zástupcov zamestnancov u zamestnávateľa, vytvoriť nový model primeranej zodpovednosti odberateľa práce alebo služby za nelegálne zamestnávanie zamestnancov poskytovateľa tejto práce alebo služby.
Deliacim kritériom právnej úpravy kedy ide o domácku prácu/teleprácu a kedy nie, je otázka pravidelnosti výkonu práce mimo pracoviska zamestnávateľa (ak ide o pravidelný výkon, ide o domácku prácu/teleprácu a na ňu naviazané plnenie určitého súboru povinnosti). Pravidelnosť neznamená, že práca z domácnosti sa musí vykonávať v rozsahu celého ustanoveného (určeného) týždenného pracovného času, práca z domácnosti (domácka práca/telepráca) sa môže vykonávať aj v dohodnutom rozsahu, ktorý je časťou ustanoveného (určeného) týždenného pracovného času (napr. jeden, dva dni v týždni). Z tohto hľadiska sa v Zákonníku práce vymedzila aj táto skutočnosť.
Vzhľadom na rozsah podnetov z praxe o právo zamestnanca trvalo starajúceho ho sa o dieťa sa upravila vyššia výmera dovolenky vo vzťahu k určeniu rozsahu tejto dovolenky v príslušnom kalendárnom roku, kedy sa zamestnanec začal alebo prestal trvalo starať o dieťa. V zákone sa presne vymedzilo, v akom momente získa tento zamestnanec právo na dodatočnú dovolenku a v akom rozsahu. Z hľadiska pravidla časovej proporcionality, ak zmena nastáva až v priebehu určitej doby (v tomto prípade v priebehu kalendárneho roka, pretože ide o dovolenku za kalendárny rok), je potrebné zmenu vo v rozsahu práva (výmere) posudzovať v pomernom rozsahu. Z tohto dôvodu sa ustanovilo toto pravidlo priamo vymedziť v zákone, pričom rozsah výmery jeden týždeň sa počíta ako podiel počtu dní počtu kalendárnych dní v kalendárnom roku a trvalej starostlivosti o dieťa v kalendárnom roku.