Spôsob,
formy a podmienky hospodárenia v lesoch upravovali a súčasne
upravujú dve najdôležitejšie právne normy, ktorými bol do roku 2013 zákon č. 181/1995
Z.z. a v súčasnosti zákon č.97/2013 Z.z. v z.n.p.
Právna úprava pozemkových spoločenstiev
Zákon č.97/2013 Z.z. o pozemkových
spoločenstvách v § 1 upravuje:
a) vznik, právne postavenie, hospodárenie
a zánik pozemkových spoločenstiev (ďalej len „spoločenstvo“),
b) práva, povinnosti
a vzájomné vzťahy členov spoločenstva a Slovenského pozemkového fondu
podľa § 34 ods. 3 zákona Slovenskej národnej rady č. 330/1991
Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch,
pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v z.n.p., ktorý spravuje podiely spoločnej nehnuteľnosti vo vlastníctve
štátu a tzv. nezistených vlastníkov, a to bez ohľadu na to, či ide
o poľnohospodárske
alebo lesné pozemky,
c) podmienky nakladania so spoločnou nehnuteľnosťou
a jej podielmi,
d) konanie o zápise spoločenstiev do registra
pozemkových spoločenstiev (ďalej len „register“) a o zápise zmien ich
údajov,
e) pôsobnosť obvodných lesných úradov pri výkone
štátneho dozoru nad spoločenstvami,
f) správne delikty a sankcie.
Tento zákon upravuje aj nakladanie so spoločnou
nehnuteľnosťou vo vlastníctve spoluvlastníkov, ktorých spoločenstvo zaniklo, t.j. bude sa
v obmedzenej miere (§ 8 a 11)
i naďalej vzťahovať na vlastníctvo spoločnej nehnuteľnosti tých
spoluvlastníkov, ktorí boli členmi spoločenstva bez právnej subjektivity, ktoré
sa týmto zákonom už za spoločenstvá nepovažujú.
Za pozemkové
spoločenstvá podľa nového zákona sa považujú tie majetkovoprávne útvary, ktoré
za pozemkové spoločenstvá označil starý zákon č. 181/1995
Z.z. Napriek tomu, že už od účinnosti zákona č. 181/1995 Z.z. sa tieto útvary
jednotne považovali za pozemkové
spoločenstvá, bolo potrebné ich znova takto definovať, nakoľko mnohé
z nich nesplnili povinnosť prispôsobiť svoje právne pomery zákonu
a fungujú dodnes v predchádzajúcom režime. Za pozemkové spoločenstvo
sa označuje i pozemkové spoločenstvo, ktoré založili individuálni vlastníci
poľnohospodárskych alebo lesných nehnuteľností s cieľom ich spoločného
obhospodarovania bez toho, aby vznikala spoločná nehnuteľnosť.
Cieľom
tohto pozemkového spoločenstva je predovšetkým spoločné obhospodarovanie
jednotlivých poľnohospodárskych alebo lesných nehnuteľností, ktoré ostávajú vo
vlastníctve jednotlivých členov pozemkového spoločenstva.
Spoločenstvom sa rozumie
a) lesné
a pasienkové spoločenstvo vlastníkov podielov spoločnej nehnuteľnosti, na
ktoré sa vzťahoval
• Zákonný
článok XIX/1898 o štátnom spravovaní obecných a niektorých iných
lesov a hôľ, ako aj o úprave hospodárskej správy spoločne užívaných
lesov a hôľ, ktoré sú nedielnym vlastníctvom komposesorátov
a bývalých urbarialistov.
• Zákonný článok
X/1913 o nedielnych spoločných pasienkoch.
• Zákonný článok
XXXIII/1913 o predaji niektorých štátnych nemovitostí, poťažne
o zamenení týchto a ktoré vzniklo podľa, § 6 ods. 1 písm. d),
e) a u) zákona č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov
k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku a § 37 zákona Slovenskej
národnej rady
č. 330/1991
Zb. v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 187/1993 Z. z.,
b) lesné
spoločenstvo, pasienkové spoločenstvo alebo pozemkové spoločenstvo založené
podľa
• § 22a ods. 2 zákona
č. 229/1991 Zb. v z. n. p.,
• § 40 zákona
Slovenskej
národnej rady č. 330/1991
Zb. v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 187/1993 Z. z.,
• zákona Slovenskej
národnej rady č. 293/1992
Zb. o úprave niektorých vlastníckych vzťahov k nehnuteľnostiam
v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb.,
c) spoločenstvo
vlastníkov spoločnej nehnuteľnosti,
d) spoločenstvo
založené vlastníkmi spoločne obhospodarovaných nehnuteľností.
Spoločne obhospodarovanou nehnuteľnosťou je
poľnohospodársky pozemok alebo lesný pozemok, ktorého vlastník spolu
s inými vlastníkmi takýchto pozemkov zakladá spoločenstvo s cieľom
ich spoločného obhospodarovania a užívania.
Na práva a povinnosti vlastníkov spoločnej
nehnuteľnosti a vlastníkov spoločne obhospodarovaných nehnuteľností sa
vzťahujú ustanovenia Občianskeho zákonníka, ak § 8 ods. 1, § 9 ods. 1 až 3 a 7
až 10, § 10 ods. 4 a § 15 ods. 2 až 4 neustanovujú inak.
Pri prevode podielu
spoločnej nehnuteľnosti sa ustanovuje obmedzenie výmery
pripadajúcej na spoluvlastnícky podiel pri nadobúdaní
vlastníctva prevodom podielov spoločnej nehnuteľnosti, kedy nesmie
v zmysle § 2
ods. 3 nového zákona o pozemkových spoločenstvách vzniknúť spoluvlastnícky
podiel na spoločnej nehnuteľnosti, ktorému zodpovedá výmera menšia ako 2000 m2. Rozsah
výmery predstavuje osobitnú úpravu voči zákonu č. 180/1995 Z.z. Toto
obmedzenie sa nevzťahuje na nadobudnutie vlastníctva prechodom, najmä dedením
alebo vysporiadaním bezpodielového spoluvlastníctva manželov zo zákona, kde
toto obmedzenie nie je dosť dobre možné dodržať.
Toto
obmedzenie zároveň umožňuje nadobúdateľovi nadobudnúť i podiel
zodpovedajúci menšej výmere za podmienky, že jeho celkový podiel, resp. podiely
(t. j.
vrátane už vlastneného podielu, resp. podielov) budú zodpovedať výmere aspoň
2000 m2.
S účinnosťou od 1.
júla 2018 sa upravuje ustanovenie o obmedzení drobenia podielov na
spoločnej nehnuteľnosti (§ 2 ods. 3).
Podstatnou zmenou je v prvom rade to, že
obmedzenie drobenia podielov spoločnej nehnuteľnosti sa bude explicitne
vťahovať aj na prechod vlastníctva podielu, nie iba na prevod. Dôvodom je
jednoznačná skutočnosť, že spoločná nehnuteľnosť hoci pozostávajúca
z viacerých parciel tvorí jednu nedeliteľnú vec. Spoluvlastnícky podiel
preto pokrýva zásadne celú spoločnú nehnuteľnosť, každú jej časť, každú parcelu,
ktorá je jej súčasťou. Nie je preto možné, aby pravidlá namierené proti
drobeniu podielov platili odlišne pri prevode a odlišne pri prechode
vlastníctva podielu. Podiel sa prevádza a podiel aj prechádza rovnakým
spôsobom na celej spoločnej nehnuteľnosti. To je napokon cieľom opatrení proti
drobeniu pozemkového vlastníctva, ktoré sú všeobecne upravené zákonom č. 180/1995 Z. z.
Druhou podstatnou zmenou je zmena, ktorá vyplynula
z praxe, keď v mnohých prípadoch nie je možné pri nadobudnutí nových
podielov ani vo výsledku dosiahnuť výmeru 2000 m2, aj keď
i nadobúdateľ a prevodca podiely nedelia a nedrobia.
V takýchto prípadoch nadobúdateľ následne zvyšuje veľkosť svojho podielu
tak, že zlučuje viac extrémne drobných podielov a tým kumuluje do svojho vlastníctva
väčšiu výmeru, než vlastnil doteraz. Pri takýchto situáciách, kedy sa podiel vo
vlastníctve jedného spoluvlastníka zvyšuje, nie je potrebné, aby výsledkom bol
podiel s výmerou aspoň 2 000 m2. Podmienkou je, aby sa jeho podiel neznížil, ale zvýšil, aj
keď by nedosiahol určenú minimálnu výmeru.
Pozemkové spoločenstvá
vzniknuté podľa nového zákona sú právnickými osobami
Majú teda právnu subjektivitu (§ 3 ZPS). Pozemkové
spoločenstvá bez právnej subjektivity nebudú už môcť vzniknúť, nakoľko vzhľadom
na ich existenciu bez orgánov
a s tým spojené problémy pri plnení úloh pozemkového spoločenstva,
ale i vzhľadom na poskytovanie podpory zo štrukturálnych fondov len pre
pozemkové spoločenstvá s právnou subjektivitou je ich ďalšia existencia
neopodstatnená.
Spoločenstvo podľa tohto zákona sa zakladá
zmluvou o pozemkovom spoločenstve (ďalej len „zmluva o spoločenstve“) uzavretou vlastníkmi
spoločnej nehnuteľnosti alebo vlastníkmi spoločne obhospodarovaných
nehnuteľností. O založení spoločenstva rozhodujú vlastníci spoločnej
nehnuteľnosti nadpolovičnou väčšinou hlasov počítanou podľa veľkosti
spoluvlastníckych podielov alebo všetci vlastníci spoločne obhospodarovaných
nehnuteľností; o založení spoločenstva a voľbe členov orgánov
spoločenstva sa vyhotoví notárska zápisnica.
Notárska zápisnica sa vyhotoví pre potreby overenia
zákonného postupu a z dôvodu právnej istoty pri založení spoločenstva
ako aj pri voľbe členov orgánov spoločenstva. Dňom registrácie spoločenstva
v registri pozemkových spoločenstiev spoločenstvo vzniká a nadobúda
právnu subjektivitu.
V súčasnosti existujú viaceré spoločenstvá najmä
v jednej obci, ktoré majú rovnaký názov. Toto spôsobuje problém pri ich
jednoznačnej identifikácii. V záujme predchádzania problémov pri
identifikácii bolo doplnené obmedzenie v tvorbe názvu spoločenstva. Spolu
s účinnosťou prechodného ustanovenia v § 4 ods. 3 zákona
o PS ustanovuje, aby v takých prípadoch neskôr vzniknuté spoločenstvo
bolo povinné svoj názov zmeniť tak, aby nebol zhodný s názvom skôr
vzniknutého spoločenstva. Pri novovznikajúcich
spoločenstvách nebude možné zaregistrovať spoločenstvo, ktoré bude mať rovnaký
názov ako iné, už existujúce spoločenstvo.
Vlastník podielu
spoločnej nehnuteľnosti, ktorý nechce byť členom spoločenstva, môže pri zakladaní spoločenstva ponúknuť svoj podiel
na predaj inému vlastníkovi podielu spoločnej nehnuteľnosti. V novele
zákona o pozemkových spoločenstvách sa v § 4 ods. 1 sa slovo
„predaj“ nahrádza slovom „prevod“
z dôvodu potreby vyjadriť, že nemusí ísť iba o odplatný prevod za
peniaze (predaj), ale môže ísť aj o bezodplatný prevod (darovanie), resp.
akýkoľvek iný prevod (napr. zámena atď.).
Spoločenstvo
podľa vyššie uvedeného vzniká dňom zápisu spoločenstva do registra, pričom
názov spoločenstva musí obsahovať jednoznačnú identifikáciu tejto právnickej
osoby, t.j.
označenie „pozemkové spoločenstvo“ alebo skratku „pozem. spol.“ alebo „p. s.“.
Nový zákon o PS taxatívne vymedzuje v § 5 formu
a údaje, ktoré musí obsahovať zmluva o spoločenstve. Oproti pôvodnej
úprave musí zmluva obsahovať i údaje
o nehnuteľnosti na účely jej presného identifikovania a počet
podielov spoločnej nehnuteľnosti, ktoré spravuje alebo s ktorými nakladá
fond, alebo ktoré spravuje právnická osoba.
Zákonom č. 110/2018 Z.z. sa v § 5 ods. 1 písm.
b) sa dopĺňa slovo „adresa“, nakoľko je
potrebné zdôrazniť, že údaj o sídle spoločenstva má obsahovať údaje
o názve a čísle ulice, názve obce a PSČ.
Čo sa týka obsahových náležitostí zmluvy
o spoločenstve, v ktorej je
presná identifikácia obhospodarovaných pozemkov, musí byť uvedené, či ide
o spoločenstvo na účely obhospodarovania spoločne obhospodarovaných
nehnuteľností (na rozdiel od spoločenstva iba na obhospodarovanie jednej
spoločnej nehnuteľnosti). Dôvodom uvedenia tejto skutočnosti je, že také spoločenstvo
má odlišný režim rozhodovania o spoločných záležitostiach a rovnako
iný režim zániku členstva. Údaj o identifikácii nehnuteľností, ktorý sa
z obsahových náležitostí zmluvy vypúšťa, od júla 2018, sa nebude musieť
uvádzať priamo v zmluve, ale bude súčasťou osobitného zoznamu nehnuteľností, ktorého zmeny a doplnenia nebudú podliehať
takému režimu, ako je to pri zmenách zmluvy o spoločenstve.
Zmluva o spoločenstve
musí byť písomná a musí obsahovať
a) názov spoločenstva,
b) adresu sídla spoločnosti (do júla 2018 bolo sídlo
spoločenstva),
c) údaj, či ide o spoločenstvo vlastníkov
spoločne obhospodarovaných nehnuteľností podľa § 2 ods. 1 písm. d),
d) katastrálne územie, čísla listov vlastníctva
alebo iných listín, na ktorých je v katastri nehnuteľností zapísaná
spoločná nehnuteľnosť, parcelné čísla, druh a výmeru pozemkov patriacich
do spoločnej nehnuteľnosti,
e) orgány spoločenstva, ich oprávnenia
a povinnosti,
f) spôsob voľby, odvolávania a volebné obdobie
orgánov spoločenstva,
g) práva a povinnosti členov spoločenstva,
h) druh činnosti spoločenstva podľa § 19 ods. 1,
i) údaj, či spoločenstvo bude
vykonávať podnikateľskú činnosť podľa § 19 ods. 3,
j) počet podielov spoločnej nehnuteľnosti, ktoré
spravuje alebo s ktorými nakladá fond podľa § 10 ods. 1
a 2, alebo ktoré spravuje právnická
osoba podľa § 10
ods. 6,
k) ďalšie skutočnosti podľa odseku 2, § 13 ods. 1 písm.
d), § 13 ods. 3 a 4, § 15 ods. 1, 3 a 4.
V porovnaní s doterajším znením zákona budú
z obsahu zmluvy vyčlenené ako prílohy k zmluve dve skupiny údajov:
• jednou je zoznam
členov spoločenstva,
• druhou bude v súlade s podľa § 5 ods. 3 písm. b) zoznam nehnuteľností,
ktoré spoločenstvo obhospodaruje (t.j. všetky pozemky
patriace do spoločnej nehnuteľnosti, resp. všetky pozemky, ktoré sú spoločne
obhospodarovanými nehnuteľnosťami).
Zámerom takejto úpravy je mechanizmus zmeny zmluvy
o spoločenstve, t.j.
rozhodovanie valného zhromaždenia. Valné zhromaždenie bude aj ďalej rozhodovať
podľa § 14 ods. 7 písm. a) o zmenách zmluvy o spoločenstve, no
s výnimkou zoznamu členov a zoznamu
nehnuteľností. Pozemkový substrát spoločenstva vedený v zozname
nehnuteľností a rovnako aj jeho personálny substrát vedený v zozname
členov obsahuje údaje, ktoré z hľadiska ich častých zmien nie je vhodné
ponechať na hlasovanie valného zhromaždenia v každom jednom prípade.
V mnohých
prípadoch ide o také zmeny, ktoré nastávajú z dôvodu iných právnych
skutočností, kedy je rozhodnutie valného zhromaždenia irelevantné (prevod alebo
prechod spoluvlastníckeho podielu na inú osobu, pozemkové úpravy).
Samotní členovia
spoločenstva nemôžu svojím súhlasným či nesúhlasným prejavom vôle ovplyvniť
zmenu údajov
Zmeny v oboch uvedených zoznamoch vykoná
spoločenstvo automaticky.
V situáciách, kedy
spoločenstvo nadobudne vlastníctvo iných nehnuteľností a tie sa stanú
spoločne obhospodarovanými nehnuteľnosťami, alebo pri pristúpení nového člena
alebo členov do spoločenstva s ich nehnuteľnosťami, je úkonom (nakladanie
s majetkom spoločenstva, súhlas s pristúpením nového člena a prírastok
obhospodarovanej plochy), na ktorý je spravidla potrebný súhlas valného
zhromaždenia (ak sa nedohodlo inak). Na samotný úkon zmeny údajov
v zozname členov a v zozname nehnuteľností, ktoré sú súčasťou
zmluvy, nebude potrebné osobitné schválenie valného zhromaždenia, je to len úkon zodpovedného
orgánu spoločenstva.
Spoločenstvo je povinné
vydať každému členovi na jeho požiadanie jedno vyhotovenie zmluvy
o spoločenstve a jedno vyhotovenie stanov, ak boli spoločenstvom vydané. Vyhotovenie zmluvy
o spoločenstve alebo vyhotovenie stanov možno členovi spoločenstva vydať
v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe.
Je potrebné zabezpečiť informovanosť členov
spoločenstva tak, aby každý člen spoločenstva mal k dispozícii text zmluvy
o spoločenstve a stanov, ak boli vydané. Keďže z dôvodu vysokého
počtu členov spoločenstiev by vyhotovenie a doručenie oboch týchto
interných dokumentov spoločenstva každému jednotlivému členovi predstavovalo
vysoké náklady, ustanovuje sa len povinnosť spoločenstva vydať členovi tieto dokumenty,
ak o to člen sám požiada. Spoločenstvo však môže z vlastnej
iniciatívy každému členovi tieto dokumenty doručiť, ak posúdi, že mu nevniknú
veľké náklady. Predpokladá sa, že dôsledná informovanosť všetkých členov
spoločenstva je v záujme nielen členov spoločenstiev, ale aj samotných
spoločenstiev.
Pozemkovému spoločenstvu sa
ukladá povinnosť v zmluve alebo v stanovách upraviť organizačné
a iné podrobnosti o fungovaní spoločenstva
Spoločenstvo musí vydať stanovy,
ktoré podrobnejšie upravia najmä práva a povinnosti členov spoločenstva,
vnútornú organizáciu spoločenstva, pôsobnosť jeho orgánov, spôsob zvolávania
a organizáciu zasadnutia valného zhromaždenia, hlasovací poriadok
zhromaždenia a zásady hospodárenia spoločenstva, ak tieto skutočnosti
neupravuje zmluva o spoločenstve. Súčasťou zmluvy o spoločenstve musí
byť zoznam všetkých členov spoločenstva. V § 4 ods. 1 zákona o PS sa zákonom č. 110/2018 Z.z. ustanovuje
povinnosť pripojiť k notárskej zápisnici o ustanovujúcej schôdzi spoločenstva aj
prezenčnú listinu s údajmi a podpismi účastníkov hlasovania (t.j. samotných spoluvlastníkov ako aj ich zástupcov, ktorí sú za
spoluvlastníkov oprávnení konať) z dôvodu potreby
zabezpečiť prehľadnosť a jednoduchú možnosť overenia počtu hlasov odovzdaných na ustanovujúcej schôdzi
spoločenstva.
V § 6 a 7 nového zákona
o pozemkových spoločenstvách sa ustanovujú spôsoby zrušenia
spoločenstva.
Spoločenstvo sa zrušuje
a) nadobudnutím vlastníctva k spoločnej
nehnuteľnosti alebo spoločne obhospodarovaným nehnuteľnostiam jedným vlastníkom,
b) dňom uvedeným v rozhodnutí súdu
o zrušení spoločenstva alebo dňom, keď toto rozhodnutie nadobudne
právoplatnosť,
c) zrušením konkurzu po splnení rozvrhového
uznesenia, zrušením konkurzu z dôvodu, že majetok úpadcu nepostačuje na
úhradu výdavkov a odmenu správcu konkurznej podstaty, zamietnutím návrhu
na vyhlásenie konkurzu pre nedostatok majetku, zastavením konkurzného konania
pre nedostatok majetku, zrušením konkurzu pre nedostatok majetku alebo zrušením
konkurzu po splnení konečného rozvrhu výťažku,
d) rozhodnutím zhromaždenia.
Viac o problematike
sa dočítate v odbornej tematickej publikácii Pozemkové
spoločenstvá, ktorá práve vychádza.
Prostredníctvom
registra exekúcií sú verejnosti dostupné základné informácie o exekučnom
konaní ako informácie o povinnom, dátume udelenia poverenia, výška
vymáhaného nároku, spisové značky konaní, označenie súdu a súdneho
exekútora ako aj informácie o zastavení v časti alebo o povolení
odkladu.
Register exekúcií
Od 1. 1. 2015 je v Exekučnom
poriadku upravený centrálny register exekúcií. Ide o verejný zoznam, ktorý
vedie a prevádzkuje Slovenská komora exekútorov. Centrálny register
exekúcií je vedený komorou zásadne v elektronickej verzii. Komora je zo
zákona zodpovedná za je ho prevádzku, ktorá musí byť predovšetkým bezpečná, ale
i nepretržitá a plynulá. Čo sa týka prístupu do registra exekúcií,
tak ten prináleží exekútorovi a orgánom verejnej moci. Tieto osoby majú
bezplatný prístup. Orgánom verejnej moci a exekútorom poskytuje Slovenská
komora exekútorov prístup bezodplatne, ale len na základe písomnej žiadosti.
Register musí byť
zabezpečený
tak, aby nedošlo
k žiadnej chybe, škode alebo ohrozeniu a zo to je za každých
okolností zodpovedná komora. V prípade vzniku škody v registri sa
však komora zodpovednosti zbaviť môže, a to však len preukázaním, že tejto
škode sa nedalo zabrániť, aj keď z jej strany bola čo najväčšia snaha. Register
z technického hľadiska pozostáva z technického a programového
vybavenia. Úlohou tohto vybavenia je elektronické zhromažďovanie,
spracúvanie, uchovávanie, vyhľadávanie a prenos dát. Všetky dáta sa týkajú
exekučnej činnosti.
Centrálny register exekúcií
je verejným dostupným zoznamom na webovom sídle komory, do ktorého sa zapisujú
údaje o každej právoplatne neskončenej exekúcii. Podrobnosti
a rozsah zapisovaných údajov upravuje nielen zákon č. 233/1995
Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný
poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov, ale
i vyhláška č. 355/2014 Ministerstva spravodlivosti Slovenskej
republiky o centrálnom registri exekúcií.
Slovenská
komora exekútorov poskytuje prístup pre verejnosť do registra exekúcií,
prostredníctvom ktorého je možné získať elektronické informácie
o prebiehajúcich exekúciách, vydáva na žiadosť výpis alebo potvrdenie
o tom, že určitý zápis v registri exekúcií nie je. Výpis
a potvrdenie sú verejnými listinami preukazujúcimi stav evidovaný
v registri exekúcií ku dňu ich vydania. Výška odmeny za prístup do
registra upravuje vyhláška č. 355/2014 Z. z. Ministerstva spravodlivosti
Slovenskej republiky o centrálnom registri exekúcií s účinnosťou od
1. júla 2016.
Prístup do registra
exekúcií
Prístup založený na
individuálnom vyhľadávaní exekúcií alebo nepretržitom sledovaní exekúcií.
Komore patrí za každý prístup
do registra exekúcií odmena, ktorej výška sa určuje v závislosti od počtu
prístupov jedného používateľa v období kalendárneho roka takto:
Počet prístupov
|
Eur
|
do 500 prístupov
|
2
|
od 501 do 1 000
prístupov
|
1
|
od 1 001 do 10 000
prístupov
|
0,50
|
od 10 001 do 500 000
prístupov
|
0,25
|
od 500 001 prístupov
|
0,2
|
Prístupom do registra
exekúcií je na účely individuálneho vyhľadávania exekúcií zobrazenie výsledkov
vyhľadávania bez ohľadu na to, či je výsledok pozitívny alebo negatívny alebo
či obsahuje údaje o viacerých subjektoch alebo o viacerých exekúciách
spĺňajúcich kritériá vyhľadávania alebo konkrétnych údajov o exekúcii.
Prístupom do registra
exekúcií je na účely nepretržitého sledovania exekúcií v registri exekúcií
vloženie subjektu do režimu nepretržitého sledovania exekúcií a súčasné
zobrazenie výsledku vyhľadávania, prvé zobrazenie konkrétnych údajov
o každej exekúcii alebo zobrazenie zmeny vo výsledkoch vyhľadávania.
Za vydanie výpisu
z registra exekúcií alebo potvrdenia o tom, že určitý zápis v registri
exekúcií nie je, patrí komore odmena vo výške 2,50 eura za stranu.
Údaje do registra exekúcií,
ako sme už uviedli, zapisuje, vykonáva ich zmenu a výmaz exekútor poverený
vykonaním exekúcie, resp. jeho zástupca, náhradník alebo nástupca. Do
registra exekúcií sa zapisujú údaje o každej právoplatne neskončenej
exekúcii v nasledovnom rozsahu – označenie a spisová značka
exekučného súdu, označenie a spisová značka súdneho exekútora, označenie
vymáhaného nároku, na ktorého vymáhanie poveril exekútora súd, označenie
povinného. Povinný fyzická osoba – meno, priezvisko, dátum narodenia, rodné
číslo, adresa bydliska, Povinný fyzická osoba – podnikateľ – meno, priezvisko,
dátum narodenia, adresa bydliska alebo miesta podnikania, identifikačné číslo,
ak bolo pridelené, povinný právnická osoba – názov alebo obchodné meno, sídlo,
identifikačné číslo.
Do registra exekúcií za
zapisuje
tiež udelenie poverenia na
vykonanie exekúcie, uznesenie o povolení odkladu exekúcie a uznesenie
o čiastočnom zastavení exekúcie. Register exekúcií neobsahuje údaje
o osobe oprávneného v exekučnom konaní.
Výmaz všetkých údajov
týkajúcich sa exekúcie z registra exekúcie sa viaže na skutočnosť, ktorou
je právoplatné zastavenie exekúcie alebo skončenie exekúcie iným
spôsobom ako zastavením (vymoženie pohľadávky, jej príslušenstva
a trov exekúcie, upustenie od vykonania exekúcie).
Exekučný poriadok poveril
zápisom, zmenou a výmazom údajov do registra exekúcií
a z registra exekútora, ktorý je poverený vykonaním exekúcie, ktorej
sa tieto údaje týkajú. Namiesto exekútora je však oprávneným tiež jeho
zástupca, náhradník alebo jeho nástupca v súlade s exekučným
poriadkom.
Exekútor poverený vykonaním
exekúcie, zástupca, náhradník alebo nástupca exekútora vykonáva do registra
exekúcií do lehoty siedmich dní od právoplatnosti rozhodnutia zápis alebo zmenu
údajov o právoplatne neskončenej exekúcii. Záznam
o právoplatne ukončenej exekúcii vymaže exekútor z registra exekúcií
do lehoty 14 dní.
V praxi sa však stáva,
že exekútor si nie vždy splní povinnosť zápisu, zmeny alebo výmazu
v stanovenej lehote. V tom prípade Exekučný poriadok dal túto
povinnosť komore, ktorá to musí vykonať bez zbytočného odkladu, a to však
v prípade, že disponuje vedomosťou o skutočnostiach týkajúcich sa
zápisu, zmeny alebo výmazu údajov v registri.
Pri činnostiach týkajúcich
sa údajov v registri
sa využíva technické
a programové vybavenie na elektronické ukladanie, spracúvanie,
vyhľadávanie a prenos dát určené vnútorným predpisom komory. Uvedené
technické vybavenie teda využíva exekútor v rámci svojej činnosti.
Zo zákona vyplýva povinnému
možnosť namietať zapísané údaje v registri exekúcií, z čoho mu teda
vyplýva možnosť podania sťažnosti proti zápisu. Sťažnosti sú riešené komorou
exekútorov SR v zákonom stanovených lehotách. Celý postup riešenia
sťažnosti, ktorá musí byť komorou vyriešená v 14 dňovej lehote, je
upravený Exekučným poriadkom. Výsledkom riešenia môže byť buď vyhovenie
sťažnosti alebo sťažnosť je zo strany komory zamietnutá. V prípade
vyhovenia sťažnosti sú komorou údaje z registra vymazané tiež v už
spomínanej 14 dňovej lehote. Komora je povinná vybaviť sťažnosť na činnosť
exekútora bezodkladne, najneskôr do dvoch mesiacov odo dňa jej doručenia. Túto
lehotu možno predĺžiť, ak v jej priebehu nemožno zabezpečiť podklady na
riadne vybavenie sťažnosti; o tejto skutočnosti musí byť sťažovateľ
upovedomený. Exekútor, proti ktorému sťažnosť smeruje, má právo vyjadriť sa
o sťažnosti, podať vysvetlenia a poskytnúť dôkazy. Ak je to na
včasné a riadne vybavenie sťažnosti potrebné, možno sťažovateľa vypočuť,
ako aj osoby, ktoré môžu prispieť k prešetreniu sťažnosti. O spôsobe
vybavenia sťažnosti musí byť sťažovateľ písomne upovedomený.
Centrálny register exekúcií
nájdu občania na webovej stránke www.cre.sk, kde sa môžu zaregistrovať
a po uhradení administratívneho poplatku začať vyhľadávať podľa
priezviska, dátumu narodenia, obce, IČO, názvu spoločnosti alebo spisovej
značky súdu. Vznik centrálneho registra exekúcií bol dlhodobou prioritou
Slovenskej komory exekútorov. Okrem informačného benefitu pre občanov register
zvyšuje prehľadnosť o exekučných konaniach a reálnejší obraz
o stave exekúcií na Slovensku. Podnikatelia si môžu preveriť svojich
potenciálnych partnerov, prípadne banky svojich klientov.
Komora zodpovedá za
nepretržitú, plynulú a bezpečnú prevádzku registra exekúcií
Ide o objektívnu
zodpovednosť – tejto zodpovednosti sa zbaví, len ak preukáže, že sa
škode nemohlo zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia, ktoré možno
požadovať.
Register
exekúcií funguje na báze spolupráce jednotlivých exekútorov a komory, kde
exekútor je miestom pre vstup a výmaz údajov z registra a komora
je oprávnená podávať oficiálne výstupy z registra exekúcií. Ustanovenia
pamätajú aj na prostriedky obrany proti nevykonaným alebo nevymazaným záznamom,
ktoré sú budované na báze opatrení proti nečinnosti.
Register
exekúcií umožňuje získať informácie o konkrétnych exekučných konaniach,
zistiť, či sa voči konkrétnemu subjektu začala exekúcia podľa Exekučného
poriadku, výšku vymáhaného nároku, ktorého exekútora súd poveril vykonaním
exekúcie, kedy bolo exekútorovi udelené poverenie na vykonanie exekúcie (t. j.
odkedy môže exekútor reálne pristúpiť k vykonaniu exekúcie), či bola
exekúcia odložená alebo čiastočne zastavená.
Register exekúcií neobsahuje
údaje o exekúciách (resp. výkone rozhodnutia) vedených súdmi, orgánmi
štátnej správy, samosprávy, orgánmi finančnej správy a pod. Register
exekúcií, ako sme už uviedli, je dostupný na webovom sídle komory.
Postup a lehoty,
v ktorých sa vykonáva zápis, zmena a výmaz údajov z registra
exekúcií, ako aj výšku odmeny, ktorá patrí komore za prístup do registra
a za vydanie výpisu alebo potvrdenia, upravuje vykonávací predpis
vymedzený v predchádzajúcom ustanovení.
Povinnosť komory
v súvislosti s registrom exekúcií
Povinnosťou je vydať výpis
z registra, ak bola o tento úkon komora požiadaná. Výpis prípadne
potvrdenie sa týka skutočnosti, že určitý zápis sa v registri nenachádza.
Z právneho hľadiska je tento výpis a aj potvrdenie verejnými listinami,
na základe ktorých je preukázané tvrdenie evidencie v registri exekúcií.
Uvedený stav je platný ku dňu vydania výpisu a potvrdenia. Medzi obsahové
náležitosti výpisu nepatrí rodné číslo, ktoré sa nemôže uvádzať. Čo sa týka
dovolania, tak Exekučný poriadok umožňuje sa dovolávať údajov uvedených vo
výpise či potvrdení, a to až dovtedy, kým sa nepreukáže opak.
Ako sme už uviedli
v predchádzajúcom ustanovení, komora má zo zákona nárok na odmenu nielen
za prístup do registra exekúcií, ale i za vydanie výpisu alebo vydanie
potvrdenia. Odmeny sú vyplácané na základe vyhlášky č. 355/2014 Z. z.
vydanej ministerstvom.
592. Záznamy
v registri exekúcií
Na základe čoho je
možné vyhľadávať záznamy v registri exekúcií?
V registri exekúcií je
možné vyhľadávať záznamy podľa priezviska a dátumu narodenia alebo
bydliska, názvu alebo obchodného mena, IČO alebo spisovej značky súdu, ktorý
udelil exekútorovi poverenie na vykonanie exekúcie.
593. Výška poplatku za
prístup do registra
Aký je poplatok za
prístup do registra exekúcií?
Výška poplatku za prístup je
odvodená od celkového počtu vyhľadaní v kalendárnom roku. Do 500 prístupov
je poplatok 2 eurá za každé vyhľadávanie (prístup) a čím vyšší počet
vyhľadávaní, tým sa poplatok za vyhľadávanie znižuje v zmysle vyhlášky.
594. Druhy záznamov v registri
exekúcií
Aké záznamy je možné
vyhľadať v registri exekúcií?
V registri exekúcií sú
dostupné nasledujúce záznamy:
•
o povinnom ak ide o
-
fyzickú osobu, meno, priezvisko, dátum narodenia, adresa bydliska,
- fyzickú osobu – podnikateľa, meno,
priezvisko, adresa bydliska alebo miesta podnikania, identifikačné číslo, ak
bolo pridelené,
-
právnickú osobu, názov alebo obchodné meno, sídlo, identifikačné číslo.
•
o exekúcii
-
označenie súdu, ktorý udelil poverenie na vykonanie exekúcie,
-
spisová značka súdu podľa predchádzajúcej odrážky,
-
označenie exekútora, ktorému súd udelil poverenie na vykonanie exekúcie,
-
spisová značka exekučného spisu exekútora,
-
deň, mesiac a rok
»
udelenia poverenia na vykonanie exekúcie,
»
vydania uznesenia o povolení odkladu exekúcie,
»
vydania uznesenia o zastavení exekúcie, ak sa exekúcia zastavila
v časti,
-
označenie vymáhaného nároku, na ktorého vymáhanie poveril exekútora súd.
595. Obsah výpisu
z registra
Čo obsahuje výpis
z registra exekúcií?
Výpis z registra
exekúcií obsahuje nasledujúce informácie:
a) označenie súdu, ktorý udelil poverenie na
vykonanie exekúcie,
b) spisová značka súdu podľa písmena a),
c) označenie exekútora, ktorému súd udelil
poverenie na vykonanie exekúcie,
d) spisová značka exekučného spisu exekútora,
e) deň, mesiac a rok
1. udelenia poverenia na vykonanie exekúcie,
2. vydania uznesenia o povolení odkladu exekúcie,
3. vydania uznesenia o zastavení exekúcie, ak sa
exekúcia zastavila v časti,
f) označenie vymáhaného nároku, na ktorého
vymáhanie poveril exekútora súd,
g) ak ide o povinného
1. fyzickú osobu, meno, priezvisko, dátum
narodenia, adresa bydliska,
2. fyzickú osobu – podnikateľa, meno, priezvisko,
dátum narodenia, adresa bydliska alebo miesta podnikania, identifikačné číslo,
ak bolo pridelené,
3. právnickú osobu, názov alebo obchodné meno,
sídlo, identifikačné číslo.
Výpis je verejnou listinou
preukazujúcou stav evidovaný v registri exekúcií ku dňu jeho vydania
a je použiteľný na právne úkony.
596. Možnosť prístupu
do registra exekúcií
Kto môže pristupovať do
registra exekúcií?
Do registra exekúcií môže
pristupovať verejnosť, orgány verejnej moci a exekútori. Takýto prístup je
podmienený registráciou žiadateľa a uhradením administratívneho poplatku
vopred, prevodom na účet Slovenskej komory exekútorov.
Orgány verejnej moci
a exekútori majú do registra exekúcií bezplatný prístup na základe
písomnej žiadosti doručenej Slovenskej komore exekútorov.
Viac nájdete v mesačníku
1000 riešení 7-8/2021.