Štruktúra a prevádzka informačného systému územného plánovania a výstavby
14. 4. 2025
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania a výstavby, o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavby.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky ustanovuje portál výstavby. Portál výstavby je časť informačného systému územného plánovania a výstavby, ktorý spravuje úrad na úseku výstavby a štátneho stavebného dohľadu. Portál výstavby obsahuje úložisko dokumentácie, register výstavby, register stavieb, zoznam dotknutých orgánov, zoznam dotknutých právnických osôb, zoznam reprezentatívnych združení vlastníkov informačných zariadení. Úložisko dokumentácie je dátové úložisko určené na ukladanie dokumentácie stavby a jej dokladovej časti v elektronickej podobe. Register výstavby slúži na evidenciu všetkých stavieb a ich dokumentácie, ktorých podania sa uskutočnili ako elektronické podania alebo do elektronickej podoby konvertované listinné podania stavebným úradom, vo fáze povoľovacích procesov stavby až do uvedenia stavby do trvalého užívania alebo do vydania overovacej doložky ohlásenej stavby. Register výstavby obsahuje formuláre na príslušné podanie vrátane informácie o rozsahu a obsahu potrebnej dokumentácie stavby. Register stavieb obsahuje údaje o všetkých stavbách, ktoré sa od 1. apríla 2025 uviedli do trvalého užívania alebo im bola vydaná overovacia doložka ohlásenej stavby a ktorých podanie sa uskutočnilo ako elektronické podanie. Údaje o stavbách v registri stavieb nie sú verejne prístupné. Prístup do webového rozhrania informačného systému je možný po registrácii používateľa a jeho prihlásení pomocou mena a hesla, elektronickým občianskym preukazom (eID prihlásenie) alebo iným podporovaným autentifikačným prostriedkom. Využitie niektorých funkcií informačného systému je možné len po eID prihlásení alebo po prihlásení iným podporovaným autentifikačným prostriedkom.
K
Podnikanie pre Slovákov nie je atraktívne.
8. 6. 2010
Slovákom sa zo všetkých národov EÚ do podnikania chce najmenej a podnikateľov vnímajú vo všeobecnosti skôr negatívne.
Prieskum , ktorý sa uskutočnil v decembri 2009 ukázal, že len 26 % opýtaných Slovákov, by si prialo zarábať na svoj chlebík prostredníctvom vlastného podnikania.
Ostatní vidia výhody byť skôr zamestnancami (65 %), kde majú väčšiu istotu pravidelných príjmov a stabilný pracovný čas.
Tieto závery vyplynuli z výskumu Eurobarometer, zameraného na podnikanie.
Moderná forma naturálnej výmeny
4. 6. 2010
Máte problémy s peniazmi? Nevadí! V Amerike môžete peniaze nahradiť svojím časom.
V Spojených štátoch sa začínajú otvárať tzv.časové banky, kde ľudia získajú úver za služby, ktoré poskytnú iným: od varenia cez upratovanie až po rôzne opravy na dome. Za každú hodinu práce získa člen jeden časový dolár, za ktorý si môže neskôr "kúpiť" službu niekoho iného. Je to vlastne určitá moderná forma starej naturálnej výmeny.
Takýto spôsob vzájomnej pomoci, využívajú hlavne v chudobných štvrtiach po celých spojených štátoch a tisíce nadšencov, sa takto snaží vyčkať do konca ťažkého obdobia hospodárskeho poklesu.
Nie je bryndza ako bryndza
3. 6. 2010
Slovenskú bryndzu sme zvykli nazývať bielym zlatom. Dnes však znovu hľadáme jej identitu a tradičnú kvalitu.
V obchodoch sa začína objavovať čoraz viac falošných druhov bryndze. Pri kontrole štátneho veterinárneho ústavu sa zistilo, že bryndza v mnohých prípadoch neobsahuje minimálne povinné množstvo ovčieho syra, ktorý je nahradený lacnejším kravským produktom. Za predaj bryndze, ktorá nevyhovuje požiadavkám potravinového kódexu hrozia sankcie. Ministerstvo pôdohospodárstva však použitú metódu testovania aj napriek jej akreditácii neuznáva a považuje ju za nesprávnu. Nový presnejší postup testovania, by mal byť zavedený do praxe o tri roky.
Nová verzia modelu Trafic od Renaultu
31. 5. 2010
V závode Sandouville na severe Francúzska, bude automobilka Renault vyrábať novú verziu svojho úžitkového vozidla Trafic.
Automobilka tak evidentne vypočula výzvy francúzskej vlády, aby udržala pracovné miesta v krajine a taktiež sa snaží presvedčiť aj partnerov Nissan a Opel, aby aj oni svoju výrobu presunuli do Sandouville. Jedná sa hlavne o produkciu modelov Vivaro a Primastar.