Kurzarbeit
17. 5. 2021
Na základe skúseností z doterajšieho priebehu ekonomickej krízy v dôsledku pandémie spôsobenej šírením ochorenia COVID-19 a tiež skúseností z tzv. „Prvej pomoci“, ktorá je poskytovaná ako aktívne opatrenie na trhu práce formou konkrétneho projektu po predchádzajúcom schválení jeho podmienok vládou Slovenskej republiky, vznikla dôvodná potreba ukotviť v slovenskom právnom poriadku stály, stabilný a samostatným zákonom ustanovený nástroj pasívnej politiky trhu práce.
Podstatou tohto nástroja od 1. 1. 2022 bude poskytovanie právne nárokovej podpory, ktorá bude účelovo jednoznačne určená na vyplácanie náhrady mzdy zamestnanca alebo náhrady platu zamestnanca v čase, keď zamestnávateľ nemôže prideľovať zamestnancom prácu v pôvodne dohodnutom rozsahu a dochádza tak k tzv. „skrátenej práci“, ktorej rozsah, podmienky a mechanizmus poskytovania, výšku podpory a ďalšie rozhodujúce náležitosti jej poskytovania identifikuje nový zákona o podpore v čase skrátenej práce.
Cieľom bolo vytvorenie zákona, ktorý sa stane funkčnou súčasťou stabilného právneho poriadku Slovenskej republiky na systémové, nárokové a transparentné poskytnutie pomoci zamestnancom zamestnávateľov v čase trvania vonkajšie faktora, ktorý má dočasný charakter, zamestnávateľ ho nemohol ovplyvniť alebo mu nemohol predísť a ktorý má negatívny vplyv na prideľovanie práce zamestnancom, najmä mimoriadnej situácie, výnimočného stavu, núdzového stavu, mimoriadnej okolnosti vyhlásenej vládou Slovenskej republiky, alebo okolnosti vyššej moci, ktoré žiaden zo zamestnávateľov nemôže ovplyvniť, čím dochádza k významne negatívnym vplyvom na pracovné miesta trhu práce, k ich ohrozeniu až zániku.
Z hľadiska hospodárskej praxe ide o situácie, keď zamestnávateľovi vznikajú nezanedbateľné mzdové náklady, ktoré však z dôvodu obmedzenia jeho prevádzkovej činnosti bez vlastného zavinenia nie sú pokryté ekonomickou činnosťou, resp. príjmami z nej.
Účelom zákona je okrem zabezpečenia krytia časti náhrady mzdy zamestnanca alebo náhrady platu zamestnanca v čase, keď zamestnávateľ z dôvodu vonkajších faktorov nemôže prideľovať zamestnancom prácu v pôvodne dohodnutom rozsahu, aj udržanie pracovných miest a konkurencieschopnosti zamestnávateľov a samostatne zárobkovo činných osôb v čase hospodárskej krízy, recesie a krízovej situácie. Zároveň sa predpokladá, že nová právna úprava primeraným spôsobom doplní úspešné pôsobenie doteraz zavedených opatrení aktívnej politiky na trhu práce na riešenie negatívnych vplyvov mimoriadnej situácie, výnimočného stavu alebo núdzového stavu na zamestnanosť.
Ďalším dôvodom predloženia nzákona je aj postupné zavádzanie stálych nástrojov „skrátenej práce“ vo všetkých krajinách Európskej únie, ktorý sa tak stáva kritériom konkurencieschopnosti krajiny, a aj tlak Európskej únie na zavádzanie trvalých nástrojov na udržanie zamestnanosti a kompenzáciu straty príjmov.
K
Prostriedky pre školy
22. 5. 2020
Pre školy a školské zariadenie sa po novom ustanovili podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu.
Právny predpis priniesol zmeny v ustanovení riešiacom problematiku využitie vzdelávacích preukazov. Na základe nového znenia sa za záujmové vzdelávanie poskytované školami a školskými zariadeniami považuje pravidelná záujmová činnosť organizovaná pre žiakov škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, evidovaná v predpísanej pedagogickej dokumentácii školy alebo školského zariadenia, ruší sa podmienka, v zmysle ktorej objem finančných prostriedkov pre poskytovateľa sa každoročne zníži o objem finančných prostriedkov zodpovedajúci súčinu počtu prijatých vzdelávacích poukazov od žiakov, ktorým nebolo poskytnuté záujmové vzdelávanie v uplynulom školskom roku a objemu finančných príspevkov pripadajúcich na jeden vzdelávací poukaz.
Novo sa stanovuje, že pre výpočet príspevku na záujmové vzdelávanie na nový školský rok sa použije počet prijatých vzdelávacích poukazov v školskom roku, ktorý sa začal v predchádzajúcom kalendárnom roku. Úprava príspevkov na záujmové vzdelávanie zriaďovateľovi škôl a školských zariadení v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti na kalendárny rok zodpovedá rozdielu príspevku na záujmové vzdelávanie pre školy a školské zariadenia v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti na nový školský rok určeného zo skutočného počtu prijatých vzdelávacích poukazov v novom školskom roku a príspevku na záujmové vzdelávanie pre školy a školské zariadenia v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti na nový školský rok určeného z počtu prijatých vzdelávacích poukazov nahlásených zriaďovateľom v minulom kalendárnom roku.
Prijímateľ sociálnej služby
20. 5. 2020
Právna norma nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 116/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych služieb v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 prináša zmeny pre prijímateľov sociálnych služieb.
Stanovuje sa, v ktorých prípadoch sa v čase mimoriadnej situácie neuplatňuje právo prijímateľa sociálnej služby v zariadení sociálnych služieb, neuplatňuje povinnosť obce a vyššieho územného celku poskytnúť pobytovú formu sociálnej služby v zariadení k tomu určenom a neuplatňuje povinnosť neverejného poskytovateľa sociálnej služby, možnosť náhrady dokladov o výške príjmu čestným vyhlásením, poskytovanie finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby, vecný a časový rozsah zaškolenia opatrovateľa, ale aj odpustenie zmeškania lehoty zo strany správneho orgánu.
Nové oznamovacie povinnosti
20. 5. 2020
Novela zákona č. 96/2020 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 priniesla nové zmeny v oznamovacích povinnostiach.
Ide o zmeny aj v ustanoveniach riešiacich problematiku plnenia oznamovacích povinností v oblasti používania registračných pokladníc, doručovania, odloženia vymáhania nedoplatkov, zániku zodpovednosti, zmeškania lehoty pre splatnosť nákladov v súvislosti s presadzovaním práv duševného vlastníctva colnými orgánmi v colnej oblasti a oblasti presadzovania práv duševného vlastníctva colnými orgánmi, zverejňovania v niektorých zoznamoch týkajúcich sa dane z pridanej hodnoty, podmienok vrátenia nadmerného odpočtu, uplatnenia zvýhodnenej sadzby dane, prítomnosti zamestnanca colného úradu a odňatia povolenia a vyradenie z evidencie v oblasti dane z pridanej hodnoty a spotrebných daní, ale i opatrení v oblasti miestneho poplatku za rozvoj, v oblasti miestnych daní a miestneho poplatku, v oblasti verejného auditu vládneho auditu a finančnej kontroly, a v oblasti majetku verejnej správy,
Opatrenia ministerstva dopravy v stavebníctve
20. 5. 2020
Stavebný zákon sa po novom zmenil v prechodných ustanoveniach na obdobie počas trvania pandémie.
Právna úprava stanovuje, že počas mimoriadnej situácie, výnimočného stavu alebo núdzového stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 stavebný úrad nielenže vykonáva ústne pojednávanie a miestnu ohliadku len v nevyhnutnom rozsahu, ale môže predĺžiť lehotu na vykonanie úkonu a lehotu na vydanie rozhodnutia bez predchádzajúceho súhlasu odvolacieho orgánu, pričom stavebný úrad je povinný o predĺžení lehoty na vykonanie úkonu a lehoty na vydanie rozhodnutia s uvedením dôvodu upovedomiť všetkých účastníkov konania, ako aj je povinný vybaviť bez zbytočného odkladu podanie, pri ktorom môže vykonať úkony na základe písomne predloženého návrhu, ktorý poskytuje dostatočný podklad na posúdenie podania bez osobného kontaktu s účastníkmi konania.
Citovaný predpis prináša i rad zmien súvisiacich s touto mimoriadnou situáciou, obsiahnutých v zákone niekoľkých zákonoch.