Pôsobnosť orgánu verejného zdravotníctva vo vzťahu k stavebníctvu
18. 3. 2025
Orgán verejného zdravotníctva má po novom pôsobnosť voči osobe, ktorá vykonáva činnosť v oblasti civilného letectva, železničnej dopravy, vodnej dopravy, správy diaľnic a ciest I. triedy, medzinárodnej autobusovej dopravy, elektronických komunikácií a poštových služieb, a tiež osobe, ktorej sídlo, miesto podnikania, podnik, organizačná zložka podniku alebo prevádzkareň sa nachádza v stavbe alebo v priestore, ktorý je vo vlastníctve, v správe alebo v užívaní vymedzenej osoby.
Orgán verejného zdravotníctva je dotknutým orgánom, ktorý uplatňuje záujmy ochrany verejného zdravia záväzným stanoviskom vo vzťahu k stavbám dopravnej infraštruktúry, k stavbám elektronickým komunikácií a stavbám na poskytovanie poštových služieb, stanoviskom k návrhu stavebného zámeru pri prerokovaní stavebného zámeru, v konaní o stavebnom zámere a kolaudácii a zmene užívania stavieb určených na bývanie v blízkosti stavieb dopravnej infraštruktúry a elektronických komunikácií.
Úrad verejného zdravotníctva alebo regionálny úrad verejného zdravotníctva je dotknutým orgánom a vydáva záväzné stanovisko k návrhom na posúdenie strategických dokumentov, k návrhom na posúdenie navrhovaných činností, k zmenám navrhovaných činností, a k žiadostiam, územným plánom v rozsahu, v akom ovplyvňujú zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, návrhu stavebného zámeru pri prerokovaní stavebného zámeru, v konaní o stavebnom zámere, ak ide o stavbu, ktorá ovplyvňuje zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, doložke súladu projektu stavby s podmienkami určenými v záväznom stanovisku, povoleniu skúšobnej prevádzky a k povoleniu predčasného užívania stavby, ak ide o stavbu, ktorá ovplyvňuje zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, kolaudácii stavby alebo pri zmene v užívaní stavby, ak ide o stavbu, ktorá ovplyvňuje zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, návrhom na určenie ochranných pásiem vodárenských zdrojov.
K
Desať rokov eura na Slovensku
9. 1. 2019
Euro oslavuje na Slovensku okrúhle desiate narodeniny. Pri jeho zavedení patril k najväčším obavám obyvateľov prudký či neprimeraný nárast cien tovarov a služieb. Extrémne výkyvy cien však zavedenie eura neprinieslo. Za desať rokov sa zvýšili ceny potravín a nealkoholických nápojov o 16,6 percenta, čo je takmer na úrovni priemeru krajín EÚ (16,2 percenta).
V susedných krajinách, ktoré sú členmi EÚ, rástli ceny potravín a nealkoholických nápojov výraznejšie, vyplýva z analýzy Slovenského farmárskeho, družstva. "U našich neeurových susedov potraviny a nealkoholické nápoje za posledných desať rokov zdraželi výraznejšie ako u nás. V Maďarsku si za posledné desaťročie ceny potravín a nealko nápojov pripísali na svoje konto nárast o tretinu, v Poľsku o štvrtinu a v Českej republike zdraželi takmer o 24 percenta," uviedla analytička družstva Eva Sadovská. Napriek tomu sú priemerné ceny potravín na Slovensku ešte stále najvyššie z krajín V4. "Vyplýva to z nižšej vstupnej cenovej hladiny," dodala Sadovská. Najvýraznejšie zdražovanie v rámci EÚ postihlo Maltu (o 36,6 %). Naopak, Íri v súčasnosti nakupujú potraviny a nealkoholické nápoje o 14,1 percenta lacnejšie ako pred desiatimi rokmi. Ceny potravín a nealkoholických nápojov však na Slovensku nerástli plynule. Po zavedení spoločnej meny boli ceny ešte ovplyvňované hospodárskou krízou a poklesli o 3,8 percenta. Nasledovali štyri roky rastu v rozpätí 1,7 percenta až 5,9 percenta. V roku 2014 bolo zdražovanie vystriedané zlacňovaním, a tento trend pokračoval až do roku 2016. Obrat nastal v roku 2017, keď potraviny zdraželi o štyri percentá a za 11 mesiacov roku 2018 o ďalších 4,2 percenta, vyplýva z analýzy.
Pojem „elektronický dokument“
7. 1. 2019
Tento pojem je nepriamo vymedzený v § 32 ods. 1 daňového poriadku, podľa ktorého je elektronickým dokumentom písomnosť správcu dane doručovaný elektronickými prostriedkami.
Správca dane doručuje elektronický dokument osobe podľa § 14 daňového poriadku a daňovému subjektu, ktorý o to požiada, pričom daňový poriadok špecificky neustanovuje formálne a ani obsahové náležitosti takejto žiadosti, preto platí všeobecná právna úprava. Elektronický dokument sa doručuje do elektronickej osobnej schránky osoby. Elektronický dokument zaslaný do elektronickej osobnej schránky je doručený okamihom, keď osoba, ktorej je adresovaný s prístupom do elektronickej osobnej schránky prijme uvedený dokument. Ak osoba uvedená v odseku 3 neprijme elektronický dokument do 15 dní odo dňa jeho zaslania do elektronickej osobnej schránky, považuje sa tento elektronický dokument za doručený posledným dňom tejto lehoty, aj keď sa osoba uvedená v odseku 3 o doručení nedozvedela. Elektronické doručovanie sa považuje za doručenie do vlastných rúk. Pokiaľ si daňový subjekt nevšimne, že mu správca dane zaslal do elektronickej schránky napríklad prvostupňové meritórne rozhodnutie v daňovom konaní, tak v tom prípade mu môže uplynúť lehota na podanie odvolania uvedená v § 72 ods. 3 daňového poriadku a toto rozhodnutie sa vďaka tomu stane právoplatným a vykonateľným.
Hypotéky na Slovensku zlacneli
4. 1. 2019
Hypotéky pokračovali v nepatrnom zlacňovaní. Aktuálne zverejnené čísla naznačili, že Slováci si v novembri požičali za 1,34 percenta, čo je nové historické minimum. V poslednom období neevidujeme znižovanie základných sadzieb zo strany bánk, reaguje výkonný riaditeľ Finančného kompasu Maroš Ovčarik.
„K zníženiu priemerných sadzieb mohlo dôjsť napríklad z dôvodu, že banky poskytovali na výnimky nižšie sadzby oproti základným sadzbám, ktoré vyhlasujú,“ zamýšľa sa. Analytik odboru ekonomických a menových analýz NBS Ján Beka tiež upozorňuje, že bežný žiadateľ si zmeny ani nemusí všimnúť. „Hovoríme nie o desatinových posunoch, ale skôr o stotinových.“ Nepatrné znižovanie sadzieb vidíme prakticky každý mesiac, medziročne išlo o pokles na úrovni 0,24 percentuálneho bodu. Podnetom na okamžité otočenie trendu nemusí byť ani decembrové zastavenie kvantitatívneho uvoľňovania zo strany ECB. Dôležitejšia bude až zmena sadzieb, ktoré by však podľa Maria Draghiho mali ostať na rekordných minimách do konca leta.
Suma výsledku hospodárenia
2. 1. 2019
Sadzba odvodu pre regulovanú osobu je 0,00726. Odvod sa vypočíta ako súčin sadzby odvodu a základu odvodu.
Aj na základe § 12 ods. 1 zákona o osobitnom odvode z podnikania je možné konštatovať, že ustanovenia daňového poriadku sa primerane použijú aj na správu osobitného odvodu z podnikania, teda uvedená oblasť súvisí so správou daní a poplatkov, predovšetkým pri vyrubení, zúčtovaní a spôsobu platenia tohto špecifického odvodu z podnikania. Určitou aktuálnou zmenou daňového poriadku, ktorá bola vykonaná poslednou jeho novelou, ktorú predstavoval zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii), ktorý menil aj daňový poriadok.
Uvedená podstatná zmena súvisí s tým, že elektronický dokument musí byť autorizovaný podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.