Pôsobnosť orgánu verejného zdravotníctva vo vzťahu k stavebníctvu
18. 3. 2025
Orgán verejného zdravotníctva má po novom pôsobnosť voči osobe, ktorá vykonáva činnosť v oblasti civilného letectva, železničnej dopravy, vodnej dopravy, správy diaľnic a ciest I. triedy, medzinárodnej autobusovej dopravy, elektronických komunikácií a poštových služieb, a tiež osobe, ktorej sídlo, miesto podnikania, podnik, organizačná zložka podniku alebo prevádzkareň sa nachádza v stavbe alebo v priestore, ktorý je vo vlastníctve, v správe alebo v užívaní vymedzenej osoby.
Orgán verejného zdravotníctva je dotknutým orgánom, ktorý uplatňuje záujmy ochrany verejného zdravia záväzným stanoviskom vo vzťahu k stavbám dopravnej infraštruktúry, k stavbám elektronickým komunikácií a stavbám na poskytovanie poštových služieb, stanoviskom k návrhu stavebného zámeru pri prerokovaní stavebného zámeru, v konaní o stavebnom zámere a kolaudácii a zmene užívania stavieb určených na bývanie v blízkosti stavieb dopravnej infraštruktúry a elektronických komunikácií.
Úrad verejného zdravotníctva alebo regionálny úrad verejného zdravotníctva je dotknutým orgánom a vydáva záväzné stanovisko k návrhom na posúdenie strategických dokumentov, k návrhom na posúdenie navrhovaných činností, k zmenám navrhovaných činností, a k žiadostiam, územným plánom v rozsahu, v akom ovplyvňujú zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, návrhu stavebného zámeru pri prerokovaní stavebného zámeru, v konaní o stavebnom zámere, ak ide o stavbu, ktorá ovplyvňuje zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, doložke súladu projektu stavby s podmienkami určenými v záväznom stanovisku, povoleniu skúšobnej prevádzky a k povoleniu predčasného užívania stavby, ak ide o stavbu, ktorá ovplyvňuje zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, kolaudácii stavby alebo pri zmene v užívaní stavby, ak ide o stavbu, ktorá ovplyvňuje zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, návrhom na určenie ochranných pásiem vodárenských zdrojov.
K
Fondy sa zmenia na želanie
18. 3. 2013
Po novom si ľudia vyberajú, koľko peňazí v ktorom fonde budú chcieť mať.
Fondov v druhom pilieri môže ubudnúť. Dôchodkové správcovské spoločnosti v nich od mája plánujú zmeny. V rozhodovaní sa, ktoré fondy zachovajú a ktoré nie, by im mali pomôcť aj návratky od sporiteľov. Tie musia DSS-kám zaslať už do konca marca.
Novinkou pre ľudí bude aj možnosť rozložiť si majetok. Kým doteraz si Slováci na dôchodok sporia len v jednom penzijnom fonde, po novom dostanú možnosť si svoje úspory rozdeliť medzi garantované a negarantované fondy. V akom pomere, bude závisieť od nich.
V trnavskom PSA odvrátili prepúšťanie 900 ľudí
18. 3. 2013
Trnavská automobilka PSA Peugeot Citroën Slovakia po dohode so zamestnancami odvrátila zrušenie tretej zmeny.
Masovému prepúšťaniu až 900 ľudí sa zabránilo znížením pracovného času z 37,5 na 35 hodín za týždeň.
Približne tritisíc zamestnancov sa tak dva roky nemusí obávať o svoje pracovné miesta, a to napriek nižším objednávkam na výrobu vozidiel .
Pre nízky záujem európskych zákazníkov o francúzske automobily prechádza celý koncern PSA Peugeot Citroën veľkou reštrukturalizáciou výroby.
Zníženie imania Unionu neovplyvní vyvlastnenie
18. 3. 2013
Vlastník zdravotnej poisťovne Union holandská Achmea vyberá z poisťovne peniaze.
Základné imanie znižuje z pôvodných 72 miliónov eur len na 3,5 milióna eur.
Ide o jej vlastné financie, ktoré do poisťovne vložila. Firma to robí v čase, keď MZ finišuje na zákone, ktorý zavádza jednu štátnu zdravotnú poisťovňu a počíta s tým, že ostatné dve súkromné môže štát vyvlastniť.
Zníženie imania je plne v súlade s legislatívou a nemá žiadny vplyv ani na rozsah a kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti, ani na súčasnú úroveň prevádzky zdravotnej poisťovne.
Zdravotná poisťovňa Union bude mať po zmene kapitál na úrovni minimálneho základného imania, ktoré vyžaduje zákon.
Stabilita bánk môže byť narušená
13. 3. 2013
Konkurencia medzi bankami sa môže do budúcnosti oslabiť, čo by sa negatívne dotklo ľudí.
Slovensko roky nemalo problémy so svojím finančným sektorom pre silnú reguláciu, vysoké úroky z pôžičiek či drahé poplatky za bankové služby. Podľa NBS sa však situácia môže zmeniť po transformácií slovenských bánk na pobočky zahraničných bánk.
Banky potom nemusia tvoriť dostatok kapitálu. Prípadný odlev peňazí v čase krízy by mohol podľa NBS obmedziť dostupnosť úverov, čím by sa zhoršilo konkurenčné prostredie a úvery by zdraželi. NBS varuje, že takáto situácia by znížila záujem o kúpu slovenských dlhopisov.