Pôsobnosť orgánu verejného zdravotníctva vo vzťahu k stavebníctvu
18. 3. 2025
Orgán verejného zdravotníctva má po novom pôsobnosť voči osobe, ktorá vykonáva činnosť v oblasti civilného letectva, železničnej dopravy, vodnej dopravy, správy diaľnic a ciest I. triedy, medzinárodnej autobusovej dopravy, elektronických komunikácií a poštových služieb, a tiež osobe, ktorej sídlo, miesto podnikania, podnik, organizačná zložka podniku alebo prevádzkareň sa nachádza v stavbe alebo v priestore, ktorý je vo vlastníctve, v správe alebo v užívaní vymedzenej osoby.
Orgán verejného zdravotníctva je dotknutým orgánom, ktorý uplatňuje záujmy ochrany verejného zdravia záväzným stanoviskom vo vzťahu k stavbám dopravnej infraštruktúry, k stavbám elektronickým komunikácií a stavbám na poskytovanie poštových služieb, stanoviskom k návrhu stavebného zámeru pri prerokovaní stavebného zámeru, v konaní o stavebnom zámere a kolaudácii a zmene užívania stavieb určených na bývanie v blízkosti stavieb dopravnej infraštruktúry a elektronických komunikácií.
Úrad verejného zdravotníctva alebo regionálny úrad verejného zdravotníctva je dotknutým orgánom a vydáva záväzné stanovisko k návrhom na posúdenie strategických dokumentov, k návrhom na posúdenie navrhovaných činností, k zmenám navrhovaných činností, a k žiadostiam, územným plánom v rozsahu, v akom ovplyvňujú zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, návrhu stavebného zámeru pri prerokovaní stavebného zámeru, v konaní o stavebnom zámere, ak ide o stavbu, ktorá ovplyvňuje zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, doložke súladu projektu stavby s podmienkami určenými v záväznom stanovisku, povoleniu skúšobnej prevádzky a k povoleniu predčasného užívania stavby, ak ide o stavbu, ktorá ovplyvňuje zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, kolaudácii stavby alebo pri zmene v užívaní stavby, ak ide o stavbu, ktorá ovplyvňuje zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, návrhom na určenie ochranných pásiem vodárenských zdrojov.
K
Kolektívne vyjednávanie
10. 12. 2013
Hlava štátu navrhovala v novele zákona o kolektívnom vyjednávaní, aby sa z možného rozšírenia záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa bez súhlasu zamestnávateľa vylúčil širší okruh zamestnávateľov.
Zákon bol schválený aj napriek týmto pripomienkam. Novela uvedeného zákona bude účinná od 1. januára 2014. Z uvedeného procesu budú vylúčení zamestnávatelia, ktorí majú do 20 zamestnancov, taktiež sa to bude vzťahovať na zamestnávateľa, ktorý má uzatvorenú záväznú podnikovú kolektívnu zmluvu. Podmienkou pri rozšírení záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa už nebude súhlas zamestnávateľa, na ktorého sa má záväznosť kolektívnej zmluvy rozšíriť.
Čierna listina subjektov
10. 12. 2013
Podnikateľské subjekty zverejnené v čiernej listine subjektov, u ktorých nastali dôvody na zrušenie registrácie pre DPH, už bude môcť Finančné riaditeľstvo SR z uvedeného zoznamu odstrániť.
Bola schválená novela zákona o správe daní, ktorá zavádza vymazanie zo zoznamu, ak pominuli dôvody, kvôli ktorým bol subjekt v zozname zverejnený a zároveň 12 po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov uvedený platiteľ neporušil zákonom stanovené povinnosti. Finančné riaditeľstvo súčasne zverejní aj zoznam vymazaných platiteľov DPH s dátumom výmazu. Platiteľ – subjekt sa na čiernej listine môže ocitnúť v prípade, ak si opakovane v kalendárnom roku nesplní povinnosť podať daňové priznanie, nezaplatí vlastnú daňovú povinnosť, nie je zastihnuteľný na adrese sídla, miesta podnikania a ani na adrese prevádzkarne a opakovane porušuje povinnosti pri daňovej kontrole.
Regulácia sieťových odvetví
10. 12. 2013
Ministerstvo financií prostredníctvom novely zákona o správe daní schválil nepriamu novelu zákona o regulácii sieťových odvetví.
Novela uvedeného zákona je pokusom, podľa ktorého sa Úrad pre reguláciu sieťových odvetví bude môcť dostať do dokladov regulovaných firiem, do ktorých by za iných okolností prístup nemal, z čoho vyplýva, že to čo bude úrad kontrolovať, patrí do pôsobnosti úplne iných orgánov.
Poplatky za uloženei odpadov
10. 12. 2013
Ako dôvod predloženia zákona o poplatkoch za uloženie odpadu bola úprava výšky a spôsobu platby za uloženie odpadov na skládku odpadov s cieľom znížiť množstvo skládkovaného odpadu.
Dopĺňa sa princíp rozdelenia príjmov z poplatkov za uloženie odpadov, ak sa skládka odpadov alebo odkalisko nachádza v katastrálnom území viacerých obcí. Zákon zavádza možnosť využitia príjmov z poplatkov za uloženie odpadov aj v inej oblasti životného prostredia ako je odpadové hospodárstvo za splnenia ustanovených podmienok. Za významnú zmenu je považované určenie vybraných priemyselných odpadov, za ktoré sa navrhuje platiť vyšší poplatok za ich uloženie na skládke odpadov oproti doteraz ustanovenej výške 6,64 €/tonu, ak ide o odpad ostatný a 33,19 €/tonu, ak ide o odpad nebezpečný. Cieľom je odkloniť tieto vybrané odpady k iným alternatívnym spôsobom spracovania.