Pôsobnosť orgánu verejného zdravotníctva vo vzťahu k stavebníctvu
18. 3. 2025
Orgán verejného zdravotníctva má po novom pôsobnosť voči osobe, ktorá vykonáva činnosť v oblasti civilného letectva, železničnej dopravy, vodnej dopravy, správy diaľnic a ciest I. triedy, medzinárodnej autobusovej dopravy, elektronických komunikácií a poštových služieb, a tiež osobe, ktorej sídlo, miesto podnikania, podnik, organizačná zložka podniku alebo prevádzkareň sa nachádza v stavbe alebo v priestore, ktorý je vo vlastníctve, v správe alebo v užívaní vymedzenej osoby.
Orgán verejného zdravotníctva je dotknutým orgánom, ktorý uplatňuje záujmy ochrany verejného zdravia záväzným stanoviskom vo vzťahu k stavbám dopravnej infraštruktúry, k stavbám elektronickým komunikácií a stavbám na poskytovanie poštových služieb, stanoviskom k návrhu stavebného zámeru pri prerokovaní stavebného zámeru, v konaní o stavebnom zámere a kolaudácii a zmene užívania stavieb určených na bývanie v blízkosti stavieb dopravnej infraštruktúry a elektronických komunikácií.
Úrad verejného zdravotníctva alebo regionálny úrad verejného zdravotníctva je dotknutým orgánom a vydáva záväzné stanovisko k návrhom na posúdenie strategických dokumentov, k návrhom na posúdenie navrhovaných činností, k zmenám navrhovaných činností, a k žiadostiam, územným plánom v rozsahu, v akom ovplyvňujú zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, návrhu stavebného zámeru pri prerokovaní stavebného zámeru, v konaní o stavebnom zámere, ak ide o stavbu, ktorá ovplyvňuje zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, doložke súladu projektu stavby s podmienkami určenými v záväznom stanovisku, povoleniu skúšobnej prevádzky a k povoleniu predčasného užívania stavby, ak ide o stavbu, ktorá ovplyvňuje zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, kolaudácii stavby alebo pri zmene v užívaní stavby, ak ide o stavbu, ktorá ovplyvňuje zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, návrhom na určenie ochranných pásiem vodárenských zdrojov.
K
Najdlhší tunel Slovenska má 15 rokov
2. 7. 2018
Vodičov prechádzajúcich cez päťkilometrový tunel Slovenska trápia najmä časté uzávierky, nie príliš dobrý technický stav vozovky a potreba rozšírenia o druhú rúru. Po úseku diaľnice D1 medzi Beharovcami a Fričovcami prejde denne cez tunel viac ako 13-tisíc vozidiel, teda asi dvakrát toľko, čo tesne po jeho otvorení. Z nariadenia vlády o bezpečnostných požiadavkách stavby vyplýva, že maximálna intenzita dopravy v jednej rúre je 20-tisíc áut denne. Tento strop má Branisko podľa odhadov diaľničiarov dosiahnuť v roku 2022 a práve vtedy chcelo bývalé vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti dokončiť novú rúru. To sa pravdepodobne ale nestane.
Odborník zaoberajúci sa výstavbou diaľnic, Ján Kovalčík priznáva, že novú rúru bude Branisko akútne potrebovať asi do desiatich rokov, aby sa následne mohlo začať s generálnou opravou tej pôvodnej. Jej nevyhnutnosť nám potvrdil aj starosta obce Fričovce Ján Mikula. Otvorením tunela pred pätnástimi rokmi sa podľa jeho slov situácia neporovnateľne zlepšila, a preto dúfa v čo najskoršie naštartovanie výstavby druhej rúry. „Doprava na diaľnici je z roka na rok viditeľne hustejšia a vieme, že proces prípravy výstavby je zdĺhavý. Podľa mňa by sa malo začať čo najskôr, ak nechceme riešiť problémy opäť na poslednú chvíľu,“ hovorí Mikula. HN sa zaujímali o ďalšie plány diaľničiarov s tunelom Branisko, NDS však na naše otázky do uzávierky nereagovala.
Slováci majú investičný hit. Vo veľkom hľadajú chaty
29. 6. 2018
Slováci chcú tráviť dovolenky čoraz viac doma a čoraz viac vo svojom. Svedčí o tom aj to, že posledné mesiace sa vo veľkom zaujímajú o rekreačné chaty v blízkosti turisticky atraktívnych centier. Dopyt po nich za posledný rok stúpol až o 20 percent. Ukazuje to analýza portálu Nehnuteľnosti.sk.
Najväčším hitom sa pritom stali chalupy pri Michalovciach na Zemplíne. V priebehu mája stúpol záujem Slovákov o chaty v tejto lokalite až o 50 percent. „Je to ovplyvnené najmä Zemplínskou šíravou, ktorá sa postupne vracia ako významná rekreačná oblasť pre celý východ,“ povedal Martin Lazík, realitný analytik portálu Nehnuteľnosti.sk. Expert na cestovanie z TM Travel Michal Macháč pre HN potvrdzuje, že ľudia hľadajú alternatívne, lacnejšie spôsoby dovolenkovania pri vode. „Nízke ceny služieb na východe v porovnaní so západom našej krajiny spôsobujú, že Slováci čoraz viac využívajú možnosti, ktoré im poskytne napríklad Zemplínska šírava,“ dopĺňa Macháč.
Zamestnávanie cudzincov z veľkej časti viazne na ministerstve vnútra
27. 6. 2018
Problém s nedostatkom pracovnej sily sa nedá vyriešiť v rámci jedného rezortu, rôzne procesy závisia od rôznych ministerstiev, vysvetlil v rozhovore pre HN tajomník Republikovej únie zamestnávateľov Martin Hošták.
Na rokovanie tripartity ste prišli s návrhmi, ako upraviť zamestnávanie cudzincov. V čom vidíte najdôležitejšie body?
Je potrebné túto problematiku riešiť komplexne a zatiahnuť do nej ostatné rezorty, a najmä ministerstvo vnútra. Z hľadiska dĺžky administratívnych procesov vybavenie povolenia na pobyt a vôbec zapojenia pracovníkov z tretích krajín práve tie, ktoré spadajú pod jeho právomoc, zaberajú najväčší podiel. My sme aj požiadali ministerku vnútra o stretnutie k tejto téme, keďže nestačí skrátiť procesy iba na strane ministerstva práce, ale jednoznačne aj ministerstva vnútra a zároveň ministerstva zahraničia.
Švajčiari v Kežmarku dostanú milióny eur
25. 6. 2018
Výrobca automobilových komponentov Mubea by mal začať s produkciou na našom trhu už v budúcom roku. Výrobca automobilových komponentov Mubea by mal začať s produkciou na našom trhu už v budúcom roku. Slovenský automobilový priemysel bude už čoskoro bohatší o ďalšieho hráča. Tým je švajčiarsky automobilový dodávateľ Mubea, ktorý sa už definitívne usadil v Kežmarku. Globány výrobca na poli automotive segmentu v priemyselnom parku Kežmarok-Pradiareň preinvestuje 51 miliónov eur. Investícia je o to dôležitejšia, že v regióne panuje jedna z najvyšších mier nezamestnanosti na Slovensku. Výroba zameraná na ľahkú strojársku výrobu mala pôvodne zamestnať 360 ľudí, no konečný počet sa dokonca vyšplhal na 500 zamestnancov.
Výroba rozprestierajúca sa na 13-tisícoch metrov štvorcových má začať s produkciou v prvej polovici budúceho roka. Investor a šéf spoločnosti Mubea Thomas Muhr uviedol, že v Kežmarku budú vyrábať komponenty z odľahčených materiálov, vďaka čomu bude produkcia menej náročná na životné prostredie a bude produkovať menej CO2. Nábeh produkcie bude trvať roky. Závod by mal dosiahnuť plnú kapacitu v roku 2025. Ročná produkcia by mala dosahovať 24 miliónov liniek stabilizátora a 30 miliónov automobilových svoriek. Tie sa používajú do náprav a elektroniky áut. Vyrobené súčiastky nezostanú na našom trhu. 100-percent pôjde na export.