Daň z motorových vozidiel, čiže cestná daň, je daň, ktorú na Slovensku platia fyzické aj právnické osoby, ak používajú motorové vozidlá na podnikanie alebo inú samostatne zárobkovú činnosť. Daň platí podnikateľ - živnostník alebo firma, ktorá používa vozidlo zapísané v evidencii vozidiel na svoje meno, alebo aj ten, kto používa cudzie vozidlo na podnikanie, ako napr. prenajaté alebo leasingové auto. Predmetom dane z motorových vozidiel sú osobné automobily, úžitkové vozidlá, nákladné autá, ťahače, autobusy registrované v SR a používané na podnikanie. Súkromné autá, ktoré sa nepoužívajú na podnikanie, nie sú predmetom dane.
Zákon o dani z motorových vozidiel
Daň z motorových vozidiel je daň, ktorú na Slovensku platia fyzické alebo právnické osoby, ak používajú motorové vozidlo na podnikanie alebo na činnosti, z ktorých dosahujú zdaniteľné príjmy.
Predmetom dane z motorových vozidiel je vozidlo, ktoré sa v zdaňovacom období používa na podnikanie v zmysle Obchodného zákonníka alebo na dosahovanie príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa zákona o dani z príjmov a je evidované v Slovenskej republike.
Zákon o dani z motorových vozidle bol schválený 26. novembra 2014 a reagoval na poznatky z predchádzajúcej právnej úpravy a v záujme odstránenia existujúcich disproporcií vyňal zdaňovanie motorových vozidiel z fakultatívnych miestnych daní a zaviedol túto daň ako štátnu, upravenú týmto novým samostatným zákonom. Základné atribúty zdaňovania motorových vozidiel, ako je predmet dane, daňovník, zdaňovacie obdobie, základ dane, platenie preddavkov a správa dane, sa podľa zákona o dani z motorových vozidiel zachovali z predchádzajúcej právnej úpravy. Jednotne sa upravili sadzby dane, oslobodenia, zvýšenia a zníženia sadzieb daní, ktoré sú platné v rámci celej Slovenskej republiky.
Zákon je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zároveň aj v súlade s úpravou v práve Európskej únie.
Najdôležitejšie zmeny
Od schválenia prešiel zákon rôznymi zmenami
– zrušila sa smernica, ktorou sa zriaďuje rámec pre typové schválenie motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre tieto vozidlá v platnom znení,
– stanovili sa najväčšie prípustné rozmery niektorých vozidiel vo vnútroštátnej a medzinárodnej cestnej doprave a maximálna povolená hmotnosť v medzinárodnej cestnej doprave,
– upravené boli podmienky prevádzky vozidiel v cestnej premávke v súlade s požiadavkami novej legislatívy Európskej únie s prihliadnutím na poznatky a skúseností nadobudnuté v procese aplikácie zákona o prevádzke vozidiel,
– došlo k zníženiu daňového zaťaženia autodopravcov podnikajúcich v kamiónovej doprave a autobusovej doprave a posilneniu ich konkurencieschopnosti s autodopravcami iných krajín,
– odstránila sa podmienka párovania vozidiel ťahač a náves v návesovej jazdnej súprave a priamo použila pre všetky ťahače a návesy nižšiu ročnú sadzbu dane, než do akej by patrili podľa najvyššej prípustnej celkovej hmotnosti alebo celkovej hmotnosti uvedenej v doklade vozidla,
– zaviedla sa samostatná príloha č. 1a s aplikovaním sadzieb dane po automatickom zaradení všetkých vozidiel ťahač a náves do najbližšej nižšej ročnej sadzby dane,
– zvýšila sa transparentnosť v spôsobe výpočtu daňovej povinnosti daňovníka aj pri stanovovaní preddavkov na daň z motorových vozidiel,
– zaviedli sa nové percentuálne zvýhodnenia ročnej sadzby dane pre všetky úžitkové vozidlá zaradené do kategórie M2, M3 a N3.
Novela zákona č. 357/2024 Z. z.
Uvedená novela zákona priniesla zmeny od 1. 1. 2025. Ide o zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Do slovenského právneho poriadku sa čiastočne transponovala smernica, ktorou sa upravili poplatky za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami.
Cieľom bola náležitá regulácia zásad spoplatnenia vymedzených úsekov ciest mýtom v súlade so smernicou so zámerom nastavenia mýtnych sadzieb tak, aby Slovenská republika nebola znevýhodnená v ekonomickom a dopravnom modeli ako tranzitná krajina v rámci stredoeurópskeho priestoru. V rámci transpozície smernice sa upravil aj zákon č. 639/2004 Z. z. o Národnej diaľničnej spoločnosti, zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke. Po novom sa ustanovil spôsob výpočtu mýta, sadzby mýta, spôsob určenia emisnej triedy vozidla a systém zliav zo sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií.
Zároveň došlo k úprave zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel s cieľom zníženia zdanenia vozidiel používaných na podnikanie na úroveň minimálnych sadzieb daní stanovených v prílohe I smernice o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami a boli harmonizované minimálne sadzby dane pre ťažké nákladné vozidlá nad 12 ton v závislosti od hmotnosti vozidla (alebo jazdnej súpravy), počtu náprav a typu pruženia hnacej nápravy. Hlavným dôvodom na úpravu ročných sadzieb dane z motorových vozidiel bola forma podpory štátu pre slovenských autodopravcov na výmenu tachografov v súlade s nariadením Európskeho parlamentu, pokiaľ ide o minimálne požiadavky na maximálne denné a týždenné časy jazdy, minimálne prestávky a doby denného a týždenného odpočinku, a tiež pokiaľ ide o určovanie polohy prostredníctvom tachografov. Nakoniec došlo tiež k zjednoteniu úpravy sadzby dane podľa veku vozidla rovnako pre všetky typy vozidiel aj do 3,5 tony aj nad 3,5 tony.
16. 10. 2025