E-noviny
Em@ilové noviny
č. 4/2025
25.2.2025

Vážení čitatelia!


Zákon o správe daní je zákon, ktorý upravuje procesnú stránku daňového práva. Daňový poriadok rieši proces daňovej kontroly, registračné konanie, daňové exekučné konanie, sankcie, upravuje správu daní, práva a povinnosti daňových subjektov a iných osôb, ktoré im vznikajú v súvislosti so správou daní. Aké zmeny platia pri správe daní od roku 2025? Čítajte rubriku Téma novín, kde je uverejnený príspevok Daňový poriadok po novele a podrobné informácie sme uverejnili v mesačníku Poradca 8/2025, kde je uverejnený Daňový poriadok po novele s komentárom.

V akej výške sú po novom dávky v hmotnej núdzi? Čítajte rubriku Téma novín, kde je uverejnený príspevok Dávky v hmotnej núdzi a viac sa už dočítate v mesačníku PaM 2-3/2025.

Aké sú najnovšie tematické balíky? ZDP po novele, Nový stavebný zákon, Účtovná závierka za rok 2024, Daňové priznania FO a PO za rok 2024, Balíček mzdovej účtovníčky, DPH po novele, Balíček živnostníkom. Môžete si ich objednať prostredníctvom zákazníckeho servisu.

Objednať si môžete aj Zákony 2025, Účtovnú závierku za rok 2024, Daňové priznania za rok 2024, Odvody poistného 2025. Tieto publikácie máme všetky k dispozícii a môžeme Vám ich zaslať.
Tiež si už môžete objednať aj obľúbenú publikáciu Daňové a nedaňové výdavky 2025.

Prajeme Vám ničím nerušené a podnetné čítanie a tešíme sa na opätovné stretnutie.


Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk

Z aktuálnej ponuky vyberáme:

Poradca
Poradca
Poradca
Poradca
Poradca
Poradca
Poradca
Poradca
Poradca
Poradca
Poradca
Poradca
1000 riešení
DUO
PaM
DUO
DUO
DUO

HORÚCE TÉMY

– nájdete v tematických balíčkoch určených podnikateľom, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS

  

1. ZDP PO NOVELE

 

Od 1. 1. 2025 sa v ZDP mení prah zdaniteľných príjmov z podnikania resp. inej samostatnej zárobkovej činnosti pre uplatnenie zníženej sadzby dane 15 % z pôvodných 60 000 EUR na 100 000 EUR. Znižuje sa sadzba dane z výplaty podielov na zisku (dividend) z 10 % na 7 %. Dividendy zo ziskov za zdaňovacie obdobie roka 2025 budú podliehať 7 %-nej sadzbe dane. Z dôvodu zjednodušenia a právnej istoty pre daňovníkov sa zavádza ďalší zo spôsobov preukázania výdavkov na PHL pri elektromobiloch. Aké ďalšie zmeny nastali?

Podrobné informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...

Publikácie Vám budú doručené začiatkom marca.

 

 

1. Poradca 9-10/2025 – Zákon o dani z príjmov po novele s komentárom – komentár /A5, cca str. 496/

 

2. 1000 riešení 2/2025 – Daň z príjmov po novele - praktické príklady /A5, cca str. 152/

 

3. Aktualizácia I/1 – Zákon o dani z príjmov, Zákon o správnych poplatkoch... - úplné znenia zákonov /A5, cca str. 286/

 

 

 

Cena balíčka je 47,60 €

Cena balíčka s 25 % zľavou je 35,70 €

Ušetríte 11,90 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

2. DAŇOVÉ PRIZNANIE FO A PO ZA ROK 2024

 

Ako správne postupovať pri podávaní daňových priznaní a akých chýb sa vyvarovať? Aké sú záväzné termíny podania daňového priznania, kto a aký typ daňového priznania podáva? Aké zmeny týkajúce sa daňového priznania a účtovnej závierky nastali v priebehu roku? Potrebujete vyplnené vzory a tlačivá pre daňové priznanie za rok 2024, názorné príklady, vysvetlenia pojmov a postupov?

Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...

 

 

1. Daňové priznania FO a PO za rok 2024 – odborná tematická publikácia /A5, str. 240/

 

2. Daňové a nedaňové výdavky 2024 – odborná tematická publikácia /A5, str. 576/

 

3. DUO 11-12/2024 – Zdaňovanie príjmov z BSM – príspevok /A4, str. 112/

 

4. Aktualizácia I/4 – Zákon o dani z príjmov, Zákon o účtovníctve – úplné znenia zákonov /A5, str. 336/

 

 

Cena balíčka je 61,50 €

Cena balíčka s 50 % zľavou je 30,80 €

Ušetríte 30,70 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

3. BALÍČEK MZDOVEJ ÚČTOVNÍČKY

 

Aké sú zmeny právnych predpisov, ktoré nastali po novelách od 1. 1. 2025 v pracovnoprávnej oblasti, mzdách, odvodoch, v oblasti zamestnanosti a BOZP? Pracujete ako mzdová účtovníčka a potrebujete mať všetky tieto nové informácie komplexne?

Nové informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...

 

 

1. Odvody poistného od 1. 1. 2025 – odborná tematická publikácia /A5, str. 32/

 

2. Zákony IIIA/2025 – Zákonník práce, Zákon o minimálnej mzde, Zákon o službách zamestnanosti .... – úplné znenia zákonov /A5, str. 496/

 

3. PaM 1/2025 – Zdravotné poistenie - zmeny – príspevok /A4, str. 80/

 

4. Poradca 5/2025 – Zákonník práce s komentáromkomentár/A5, str. 272/

 

 

Cena balíčka je 42,60 €

Cena balíčka s 35 % zľavou je 27,70 €

Ušetríte 14,90€

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

4. DPH PO NOVELE

 

S účinnosťou od 1. 1. 2025 sa zvýšila základná sadzba DPH z 20 % na 23 % zo základu dane a na vybrané tovary a služby sa zavádzajú znížené sadzby DPH vo výškach 19 % a 5 % zo základu dane. Zároveň sa ruší v súčasnosti platná znížená sadzba DPH 10 % zo základu dane. Aké ďalšie zmeny nastali v zákone o DPH?

Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...

 

 

1. Poradca 7/2025 – Zákon o DPH po novele s komentárom – komentár /A5, cca str. 312/

 

2. Zákony IA/2025 – Zákon o DPH, Zákon o dani z príjmov ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 800/

 

3. DUO 1/2025 – Nové sadzby DPH od 1. 1. 2025 – príspevok /A4, str. 80/

 

4. 1000 riešení 1/2025 – Zmeny a sadzby dane – praktické príklady /A5, str. 152/

 

 

Cena balíčka je 57,30 €

Cena balíčka s 40 % zľavou je 34,40 €

Ušetríte 22,90 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk

Ceny balíčkov sú s DPH.

 

TÉMY ČÍSLA

DAŇOVÝ PORIADOK PO NOVELE S KOMENTÁROM

 

Správa daní zahŕňa množstvo činností a procesov ich vykonania, tak na strane daňového subjektu, správcu dane alebo tretej osoby. Správu daní upravuje daňový poriadok, ktorý pozostáva zo siedmych častí, niekoľkých hláv, dielov a oddielov. Prvá časť upravuje základné a všeobecné ustanovenia, Druhá časť upravuje činnosti správcu dane, Tretia časť upravuje platenie dane, Štvrtá časť upravuje daňové konanie, Piata časť upravuje zodpovednosť za porušenie povinností, Šiesta časť upravuje osobitné ustanovenia pre konkurz, reštrukturalizáciu a oddlženie a Siedma časť upravuje spoločné, splnomocňovacie, prechodné a záverečné ustanovenia.

 

Úvod

Zákon o správe daní, čiže Daňový poriadok, je zákon, ktorý upravuje procesnú stránku daňového práva. Daňový poriadok rieši proces daňovej kontroly, registračné konanie, daňové exekučné konanie, sankcie, upravuje správu daní, práva a povinnosti daňových subjektov a iných osôb, ktoré im vznikajú v súvislosti so správou daní.

 

Zmeny zákona v roku 2024 a 2025

Zákon č. 87/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, nadobudol účinnosť 1. 7. 2024.

Cieľom zákona bolo opätovne zadefinovať 13. dôchodok ako novú dôchodkovú dávku, ktorá nahradila doterajší 13. dôchodok, ktorý je štátnou sociálnou dávkou.

Ustanovilo sa, aby nárok na 13. dôchodok mali poberatelia všetkých dôchodkových dávok vyplácaných Sociálnou poisťovňou, bez ohľadu na sumu vyplácanej dôchodkovej dávky. Nárok na 13. dôchodok budú mať poberatelia dôchodku aj vtedy, ak ich dôchodok je vyplácaný niektorým z príslušných útvarov silového rezortu.

Suma 13. dôchodku sa určila každoročne a osobitne pre každý druh dôchodku vo výške priemernej mesačnej sumy daného druhu dôchodku za celý predchádzajúci kalendárny rok. Ak bude priemerná suma daného druhu dôchodku nižšia ako 300 eur, suma 13. dôchodku bude 300 eur. To znamená, že napríklad poberateľovi starobného dôchodku sa v decembri 2024 vyplatil 13. dôchodok v sume zodpovedajúcej priemernej mesačnej sume starobného dôchodku za rok 2023 a poberateľovi sirotského dôchodku sa vyplatil 13. dôchodok v sume zodpovedajúcej priemernej mesačnej sume sirotského dôchodku, minimálne však v sume 300 eur. Ak má poistenec nárok na viac dôchodkových dávok, vyplatil sa mu len jeden 13. dôchodok, a to ten, ktorého suma je najvyššia. Ak vznikne nárok na 13. dôchodok tak zo systému sociálneho poistenia, ako aj zo systému sociálneho zabezpečenia policajtov a profesionálnych vojakov v rovnakej sume, 13. dôchodok vyplatí Sociálna poisťovňa.

Ustanovilo sa, aby 13. dôchodok bol, s výnimkou sociálneho dôchodku, invalidného dôchodku podľa § 70 ods. 2 a vdovského dôchodku, vdoveckého dôchodku a sirotského dôchodku po poberateľovi invalidného dôchodku podľa § 70 ods. 2, financovaný zo základných fondov starobného poistenia a invalidného poistenia. Súčasne sa ustanovilo, aby štát poskytol finančné prostriedky na 13. dôchodok, ktorý bude vyplácaný útvarom príslušného silového rezortu.

Za účelom získania dostatočného času na presadenie potrebných vecných a legislatívno-technických zmien na zabezpečenie vykonateľnosti ustanovení upravujúcich nové podmienky vyplácania dôchodkov zo starobného dôchodkového sporenia, sa posunula účinnosť príslušných ustanovení na 1. január 2026.

 

Zákon č. 102/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, nadobudol účinnosť 17. 5. 2024 a 1. 1. 2025.

Primárnym cieľom novelizácie zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov bola transpozícia smernice Rady (EÚ) 2020/285 z 18. februára 2020, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o osobitnú úpravu pre malé podniky, a nariadenie (EÚ) č. 904/2010, pokiaľ ide o administratívnu spoluprácu a výmenu informácií na účely monitorovania správneho uplatňovania osobitnej úpravy pre malé podniky (Ú. v. EÚ L 62, 2. 3. 2020) v platnom znení.

Hlavným dôvodom prijatia smernice (EÚ) 2020/285 v platnom znení bolo zavedenie harmonizovaných pravidiel s cieľom znížiť administratívne zaťaženie zdaniteľnej osoby - malého podniku, vyplývajúce z dodržiavania platných predpisov pre malé podniky, keďže súčasná právna úprava založená na zdaňovaní v členskom štáte pôvodu neznižuje administratívne zaťaženie týchto zdaniteľných osôb. Malý podnik má od roku 2025 možnosť využívať oslobodenie od dane aj v inom členskom štáte, ako v členskom štáte, v ktorom je usadený, za predpokladu, že hodnota bez dane ním dodaných tovarov a služieb v Európskej únii v kalendárnom roku bude nižšia ako ustanovený ročný úniový limit 100 000 eur bez DPH a súčasne hodnota bez dane ním dodaných tovarov a služieb v tom istom kalendárnom roku nepresiahne ustanovený národný limit, do ktorého sa v dotknutom členskom štáte považuje za malý podnik. Pre tieto účely sa v zákone o DPH zaviedla osobitná úprava pre malý podnik zahraničnej osoby, ktorá ustanovuje podmienky a práva a povinnosti súvisiace s uplatňovaním oslobodenia ekonomickej činnosti malého podniku neusadeného v tuzemsku od dane, ako aj osobitnú úpravu pre malý podnik tuzemskej osoby, v ktorej sa ustanovia pravidlá pre uplatňovanie oslobodenia od dane ekonomickej činnosti tuzemskej zdaniteľnej osoby v inom členskom štáte.

Z dôvodu povinnosti transpozície smernice (EÚ) 2020/285 v platnom znení do zákona o DPH bolo potrebné vykonať aj zmeny v procese registrácie tuzemských zdaniteľných osôb a zahraničných zdaniteľných osôb za platiteľa dane. Tuzemská zdaniteľná osoba sa stane platiteľom dane prvým dňom kalendárneho roka nasledujúceho po kalendárnom roku, v ktorom presiahla obrat 50 000 eur, ibaže by v prebiehajúcom kalendárnom roku presiahla obrat v tuzemsku 62 500 eur, kedy by sa stala platiteľom dane už týmto dodaním tovaru a služby, alebo by sa stala platiteľom dane skôr na základe ďalších zákonných skutočností. V tejto súvislosti je potrebné ešte upraviť práva a povinnosti platiteľov dane, ktorí si nesplnili zákonnú registračnú alebo oznamovaciu povinnosť. Z dôvodu transpozície smernice 2020/285 a v nadväznosti na nové znenie registračných ustanovení sa upravili aj niektoré ďalšie ustanovenia zákona o DPH, a súčasne, na základe požiadaviek vyplývajúcich z aplikačnej praxe, dochádza k ďalším úpravám zákona o DPH.

Platný zákon o DPH obsahuje od roku 2011 ustanovenie zavádzajúce inštitút samozdanenia pri dovoze tovaru z tretích štátov do tuzemska (dovoz tovaru), avšak toto ustanovenie v súčasnosti nebolo účinné. Podstatou samozdanenia pri dovoze tovaru je, že daň pri dovoze tovaru nevyrubí colný orgán, ale ju môže, za splnenia určitých zákonných podmienok, platiteľ dane sám vypočítať, uviesť do daňového priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom vznikla daňová povinnosť pri dovoze tovaru a zaplatiť daňovému úradu, a zároveň môže v tomto daňovom priznaní uplatniť právo na odpočítanie dane. V súvislosti s uvedeným sa ustanovilo, aby predmetný inštitút nadobudol účinnosť od 1. januára 2025 a oprávneným subjektom na jeho uplatňovanie bol platiteľ dane usadený v tuzemsku, ktorý má účinný štatút schváleného hospodárskeho subjektu (AEO) podľa colných predpisov. Predmetné zmeny si vyžadovali úpravy v zákone č. 331/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení neskorších predpisov. Taktiež sa ustanovilo uplatnenie samozdanenia pri dovoze tovaru, ak ide o platiteľa dane s účinným štatútom AEO, ktorý do tuzemska dováža tovar v rámci centralizovaného colného konania podľa colných predpisov; ak dotknutý platiteľ dane túto podmienku nespĺňa, ustanovilo sa v rámci centralizovaného colného konania ustanoviť osobitný spôsob úhrady dane. Do budúcna, v prípade zavedenia povinnej elektronickej fakturácie a reportingu fakturačných údajov Finančnej správe Slovenskej republiky v reálnom čase, možno uvažovať o rozšírení uplatňovania mechanizmu samozdanenia pri dovoze tovaru na všetkých platiteľov dane. Inštitút samozdanenia pri dovoze tovaru bude mať pozitívny cash-flow vplyv na platiteľa dane, avšak negatívny hotovostný vplyv na príjmovú stránku štátneho rozpočtu z dane pri dovoze tovaru v prvom roku jeho zavedenia.

Okrem toho je cieľom zákona aj transpozícia smernice Rady (EÚ) 2022/542 z 5. apríla 2022, ktorou sa menia smernice 2006/112/ES a (EÚ) 2020/285, pokiaľ ide o sadzby dane z pridanej hodnoty (Ú. v. EÚ L 107, 6. 4. 2022), v dôsledku čoho sa od roku 2025 upravilo miesto dodania určitých služieb.

Z dôvodu zmeny úpravy, podľa ktorej sa tuzemská zdaniteľná osoba stáva platiteľom dane, a spôsobu prideľovania IČ DPH platiteľovi dane, sa upravili ustanovenia zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov. V tejto súvislosti sa zosúladili požiadavky na povinné náležitosti pokladničného dokladu vyhotoveného pokladnicou e-kasa klient, upravila sa oznamovacia povinnosť podnikateľa a sankcie v prípade jej nesplnenia. Taktiež sa z uvedeného dôvodu upravil zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a súčasne v tomto zákone došlo k zníženiu úrokovej sadzby pri odkladoch a splátkach dane.

 

Zákon č. 251/2024 Z. z. o dani zo sladených nealkoholických nápojov a o zmene a doplnení niektorých zákonov nadobudol účinnosť 1. 1. 2025.

Cieľom nového zákona je zavedenie dane zo sladených nealkoholických nápojov, ktorej budú podliehať nealkoholické nápoje sladené cukrom alebo akýmikoľvek inými sladidlami.

Daň zo sladených nealkoholických nápojov predstavuje štandardný fiškálny nástroj zavedený aj v rámci iných členských štátov Európskej únie a mnohých ďalších krajín sveta, ktorým je možné regulovať spotrebu negatívnych externalít, v tomto prípade sladených nealkoholických nápojov. Zdanenie sladených nealkoholických nápojov odporúča aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO).

Vzhľadom na vysoký deficit verejných financií a enormné zadlženie Slovenska je zákon súčasťou súboru konsolidačných opatrení, realizáciou ktorých sa zabezpečia dodatočné príjmy štátneho rozpočtu, čo prispeje k stabilizácii verejných financií a k eliminácii negatívnych vplyvov na vývoj hospodárenia Slovenskej republiky.

Daň zo sladených nealkoholických nápojov má mať charakter nepriamej dane zo spotreby a budú ju v zásade vyberať a platiť do štátneho rozpočtu podnikateľské subjekty uskutočňujúce prvé dodanie sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku, ktoré ju vyberú v cene sladeného nealkoholického nápoja. Ustanovilo sa zdaňovať prvé dodanie sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku, nakoľko z možných alternatívnych riešení umožňuje tento systém najlepší možný spôsob zohľadnenia cash flow dotknutých platiteľov dane. V prípade, že by zdanenie prvého dodania sladeného nealkoholického nápoja, ktorý bol nadobudnutý zo zahraničia, bolo pre platiteľa dane problematické, zákon ustanovuje možnosť rozhodnúť sa, že bude uplatňovať vznik daňovej povinnosti dňom uskutočnenia nadobudnutia nápoja zo zahraničia.

Nový zákon, okrem vymedzenia pojmov, ustanovuje základné náležitosti obdobne ako iné zákony upravujúce nepriame dane, ako napríklad predmet dane, platiteľ dane, základ dane, sadzby dane, vznik daňovej povinnosti, zdaňovacie obdobie, daňové priznanie alebo vrátenie dane.

V súvislosti s novým zákonom sa mení aj zákon č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov a upravuje sa Daňový poriadok, nakoľko na správu tejto dane sa použije Daňový poriadok.

 

Zákon č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov nadobudol účinnosť 1. 1. 2025.

Vzhľadom na vysoký deficit verejných financií a vysoké zadĺženie Slovenska sa zákonom ustanovilo konsolidačné opatrenie, realizáciou ktorého sa prispeje k zvýšeniu príjmov do štátneho rozpočtu, čo prispeje k stabilizácii verejných financií a k eliminácii negatívnych vplyvov na vývoj hospodárenia Slovenskej republiky. Pri prijímaní opatrenia sa sleduje cieľ primeraného rozdelenia daňovej záťaže medzi dotknuté daňové subjekty.

Zákon je ustanovený tak, aby mal čo najmenšie negatívne vplyvy na prevažnú väčšinu obyvateľov a aby primerane, proporcionálne a nediskriminačne zasiahol všetky relevantné subjekty.

Zákonom sa podporujú elektronické platby, čo odzrkadľuje snahu v boji proti daňovým podvodom a daňovým únikom. Digitálne platby zefektívňujú výkon kontroly plnenia daňových povinností a prispievajú k zlepšeniu výberu daní.

Súčasne sa v ostatných článkoch vykonávajú súvisiace úpravy nevyhnutné pre zavedenie tejto dane do praxe.

 

Viac sa už dočítate v mesačníku Poradca 8/2025, kde je uverejnený Daňový poriadok po novele s komentárom.

 


DÁVKY V HMOTNEJ NÚDZI PO NOVOM


V prípade, že evidovaný nezamestnaný vyčerpal zákonom stanovenú výšku podpory alebo pre iné príčiny a nemá zabezpečené základné životné podmienky, má nárok požiadať úrad práce sociálnych vecí a rodiny alebo obec (ako zástupcu štátu, ktorý je povinný o takéhoto občana sa postarať) o pomoc v hmotnej núdzi v súlade s ustanoveniami zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov, t. j. právneho predpisu, ktorý bol naposledy novelizovaný zákonom č. 278/2024 Z. z. s účinnosťou od 1. 1. 2025.

 

Hmotná núdza je podľa platnej legislatívy stav, v ktorom príjem členov domácnosti nedosahuje sumy životného minima ustanovené § 2 zákona č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a členovia domácnosti si nevedia alebo nemôžu prácou, výkonom vlastníckeho práva alebo iného práva k majetku a uplatnením nárokov zabezpečiť príjem alebo zvýšiť príjem.

 

Domácnosť na účely tohto zákona tvoria spoločne posudzované fyzické osoby, ktorými sú:

a)  jednotlivec,

b)  manžel a manželka,

c)  manžel, manželka a nezaopatrené deti, ak ide o maloleté deti žijúce s nimi v domácnosti alebo plnoleté deti,

d)  plnoletí rodičia a nezaopatrené deti, ak ide o maloleté deti žijúce s nimi v domácnosti alebo plnoleté deti,

e)  rodičia a nezaopatrené deti do 25 rokov veku, ktoré nemajú príjem alebo majú príjem nižší ako polovica mesačnej minimálnej mzdy (od 1. 1. 2025 do 31. 12. 2025 tvorí výšku minimálnej mzdy suma 816 eur),

f)  rodičia a deti nad 25 rokov veku, ktoré sa pripravujú na budúce povolanie dennou formou štúdia,

g)  maloletí rodičia, ktorí nie sú dieťaťom podľa písmena e), a nezaopatrené deti žijúce s nimi v domácnosti,

h)  fyzické osoby podľa písmen b) až g), ak sa im na základe dohody poskytuje pomoc v krízovej životnej situácii a bývanie podľa zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,

i) plnoleté fyzické osoby podľa písmen b) až f), ak sa pre nich vykonáva resocializačný program pobytovou formou.

 

V prípade, že bolo dieťa zverené súdom do striedavej osobnej starostlivosti obidvoch rodičov a má byť na základe rozhodnutia súdu alebo súdom schválenej dohody rodičov

a)  počas jedného kalendárneho mesiaca striedavo v starostlivosti obidvoch rodičov, pričom u

·         jedného rodiča má byť menej ako 12 kalendárnych dní v príslušnom kalendárnom mesiaci, považuje sa toto dieťa za člena domácnosti na účely poskytovania pomoci v hmotnej núdzi toho rodiča, u ktorého sa v príslušnom kalendárnom mesiaci nachádza viac dní,

·         každého rodiča má byť najmenej 12 kalendárnych dní v príslušnom kalendárnom mesiaci, posudzuje sa toto dieťa jeden kalendárny mesiac ako člen domácnosti na účely poskytovania pomoci v hmotnej núdzi spoločne s matkou a ďalší nasledujúci kalendárny mesiac ako člen domácnosti na účely poskytovania pomoci v hmotnej núdzi spoločne s otcom,

b)  počas jedného kalendárneho mesiaca alebo viac po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov v starostlivosti jedného rodiča, považuje sa toto dieťa za člena domácnosti na účely poskytovania pomoci v hmotnej núdzi toho rodiča, v ktorého starostlivosti má byť v príslušnom kalendárnom mesiaci alebo v príslušných kalendárnych mesiacoch.

 

Členom domácnosti nie je

a)  nezaopatrené dieťa zverené na základe rozhodnutia súdu do náhradnej rodinnej alebo ústavnej starostlivosti,

b)  fyzická osoba, ak je vo výkone väzby alebo výkone trestu odňatia slobody, vo výkone detencie alebo je umiestnená v zariadení na základe rozhodnutia o zaistení, resp. sa zúčastňuje zahraničného študijného programu alebo zahraničného študijného pobytu zabezpečovaného prostredníctvom štipendia alebo grantu, ak dosiahla vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a podľa podmienok zahraničného študijného programu alebo podmienok zahraničného študijného pobytu má zabezpečené základné životné podmienky,

c)  dieťa do 25 rokov veku, ktoré nemá príjem alebo má príjem nižší ako polovica mesačnej minimálnej mzdy, resp. nad 25 rokov veku pripravujúce sa na budúce povolanie dennou formou štúdia, ktorému vznikol nárok na výplatu dávky v nezamestnanosti, a to aj ak mu nárok na výplatu dávky v nezamestnanosti v čase posudzovania nároku na pomoc v hmotnej núdzi už netrvá, alebo ktorému sa vypláca invalidný dôchodok,

d)  študent v doktorandskom študijnom programe, ak študent je dieťa do 25 rokov veku, ktoré nemá príjem alebo má príjem nižší ako polovica mesačnej minimálnej mzdy, resp. nad 25 rokov veku, ktoré sa pripravuje na budúce povolanie dennou formou štúdia,

e)  plnoleté dieťa, ktoré síce nežije v domácnosti, ale je manželom, manželkou a nezaopatreným dieťaťom, ak ide o maloleté deti žijúce s nimi v domácnosti alebo plnoletými deťmi, plnoletými rodičmi a nezaopatrenými deťmi, ak ide o maloleté deti žijúce s nimi v domácnosti alebo plnoleté deti, rodičmi a nezaopatrenými deťmi do 25 rokov veku, ktoré nemajú príjem alebo majú príjem nižší ako polovica mesačnej minimálnej mzdy a rodičmi a deťmi nad 25 rokov veku, ktoré sa pripravujú na budúce povolanie dennou formou štúdia, ak najmenej jeden rok pred nadobudnutím plnoletosti bolo rozhodnutím súdu vyňaté zo starostlivosti rodičov a výkon tohto rozhodnutia sa skončil plnoletosťou dieťaťa.

 

Príjem na účely dávok hmotnej núdze

Pri posudzovaní hmotnej núdze a poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi sa započítavajú príjmy všetkých členov domácnosti.

Za príjem na účely dávok hmotnej núdze sa považuje príjem podľa § 4 zákona č. 601/2003 Z. z. v platnom znení a štipendium študenta v doktorandskom študijnom programe v dennej forme.

 

Za príjem sa nepovažuje

a)  25 % z príjmu zo závislej činnosti podľa § 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov alebo obdobného príjmu v cudzine,

b)  25 % zo starobného dôchodku bez jeho zvýšenia na sumu minimálneho dôchodku a z predčasného starobného dôchodku. Dôchodcovi, ktorý získal obdobie dôchodkového poistenia viac ako 25 rokov, sa táto suma zvyšuje o 1 % priznaného starobného dôchodku bez jeho zvýšenia na sumu minimálneho dôchodku a predčasného starobného dôchodku a vyplácaného starobného dôchodku, ako aj predčasného starobného dôchodku za každý ďalší rok dôchodkového poistenia získaného po 25. roku dôchodkového poistenia,

c)  25 % z materského, invalidného dôchodku bez jeho zvýšenia na sumu minimálneho dôchodku, sociálneho dôchodku priznaného z dôvodu invalidity, sirotského dôchodku, vdovského dôchodku a vdoveckého dôchodku, ak vdova alebo vdovec dovŕšil dôchodkový vek a z vyrovnávacieho príplatku,

d)  prídavok na dieťa a príplatok k prídavku na dieťa alebo dávka toho istého druhu vyplatená v inom členskom štáte Európskej únie, v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore, alebo vo Švajčiarskej konfederácii najviac vo výške prídavku na dieťa ustanovenej § 8 ods. 1 a 3 zákona č. 600/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov,

e)  príspevok na starostlivosť o dieťa,

f)  nevyhnutná okamžitá pomoc poskytnutá obcou,

g)  dotácia na podporu humanitárnej pomoci a dotácia poskytnutá iným orgánom štátnej správy, ktorá je určená na riešenie mimoriadnej krízovej situácie,

h)  príjem žiaka strednej školy a študenta vysokej školy, ktorí sú nezaopatreným dieťaťom a študujú dennou formou štúdia, získaný za 12 mesiacov, ak tento príjem neprevyšuje 3-násobok sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu (výšku životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu tvorí suma 273,99 eura),

i) príspevky poskytované v súvislosti s aktívnymi opatreniami na trhu práce podľa zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, okrem príspevku poskytovaného v rámci projektu alebo programu na podporu opätovného začlenenia a udržania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie, ktorý bol členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi, na trhu práce,

j) finančná podpora alebo finančný príspevok z prostriedkov nadácií, občianskych združení, neziskových organizácií a neinvestičných fondov získané v bežnom roku najviac do výšky 12-násobku sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu a nepeňažné plnenia určené na podporu a posilnenie účinkov pomoci v hmotnej núdzi získané v bežnom roku,

k)  príjem za poskytnutie údajov pre štatistiku rodinných účtov, ktoré vykonáva Štatistický úrad Slovenskej republiky,

l) odmena za produktívnu prácu žiakovi a hmotné zabezpečenie žiaka,

m) odmena za výkon funkcie člena a zapisovateľa volebnej komisie a príjem za výkon činnosti asistenta sčítania pri sčítaní obyvateľov, domov a bytov,

n)  vrátený preplatok dane z príjmov a preplatok na preddavkoch na daň z príjmov v sume najviac 50 eur,

o)  vrátený preplatok na poistnom na verejné zdravotné poistenie v sume najviac 50 eur,

p)  suma zvýšenia dôchodkovej dávky podľa § 82 zákona č. 461/­2003 Z. z. v znení neskorších predpisov za obdobie od 1. januára do dňa, ktorý predchádza výplatnému termínu splátky dôchodkovej dávky v januári,

q)  materiálne zabezpečenie dobrovoľníka podľa § 6 ods. 2 písm. d) zákona č. 406/­2011 o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov,

r)  opatrenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately finančného charakteru,

s)  výživné uhradené povinnou osobou vo výške sumy náhradného výživného, ktoré je člen domácnosti povinný vrátiť,

t) suma vyživovaného určená na tvorbu úspor,

u)  príspevok za ubytovanie odídenca a 

v)  príjem z platenia úhrady za poskytovanie služby na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života formou starostlivosti o dieťa v detskej skupine.

 

Dávky a príspevky v hmotnej núdzi

Dávku, ktorá je určená na zabezpečenie základných životných podmienok, tvorí v súlade s Opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 257/2024 Z. z. (až na výnimky uvedené v § 10 ods. 3 a nasl. zákona č. zákona č. 417/2013 v úplatnom znení) suma

a)  86,50 eura mesačne, ak ide o jednotlivca,

b)  164,50 eur mesačne, ak ide o jednotlivca s dieťaťom alebo najviac so štyrmi deťmi,

c)  150,30 eura mesačne, ak ide o dvojicu bez detí,

d)  224,90 eura mesačne, ak ide o dvojicu s dieťaťom alebo najviac so štyrmi deťmi,

e)  240,20 eura mesačne, ak ide o jednotlivca s viac ako štyrmi deťmi,

f)  303,20 eura mesačne, ak ide o dvojicu s viac ako štyrmi deťmi.

 

Uvedená dávka sa znižuje za každého plnoletého člena domácnosti, ktorý

a)  nie je v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, alebo nevykonáva dobrovoľnícku činnosť a nezúčastní sa na základe písomnej dohody medzi úradom a obcou, rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou, ktorej zriaďovateľom je obec, v rozsahu 32 hodín mesačne na vykonávaní

·         menších obecných služieb pre obec alebo rozpočtovú alebo príspevkovú organizáciu, ktorej zriaďovateľom je obec, alebo

·         prác na predchádzanie mimoriadnej situácie, počas vyhlásenej mimoriadnej situácie a pri odstraňovaní následkov mimoriadnej situácie,

·         b)  je v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, alebo vykonáva dobrovoľnícku činnosť a v príslušnom kalendárnom mesiaci

·         nevykoná činnosť v rozsahu najmenej 32 hodín mesačne, ak rozsah činností v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, alebo rozsah dobrovoľníckej činnosti je dohodnutý na najmenej 32 hodín mesačne, alebo

·         sa nezúčastní na základe písomnej dohody medzi úradom a obcou, rozpočtovou alebo príspevkovou organizáciou, ktorej zriaďovateľom je obec, v mesačnom rozsahu určenom ako rozdiel medzi 32 hodinami a rozsahom dohodnutým v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, alebo rozsahom dohodnutým v zmluve o dobrovoľníckej činnosti na vykonávaní menších obecných služieb alebo prác na predchádzanie mimoriadnej situácie alebo nevykoná činnosť v rozsahu dohodnutom v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, alebo v zmluve o dobrovoľníckej činnosti, ak rozsah činností v tomto právnom vzťahu alebo rozsah dobrovoľníckej činnosti je dohodnutý na menej ako 32 hodín mesačne.

medzi úradom a obcou, rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou, ktorej zriaďovateľom je obec, obsahuje identifikačné údaje účastníkov dohody, miesto a druh vykonávania menších obecných služieb alebo prác na predchádzanie mimoriadnej situácie, začiatok a dĺžku vykonávania menších obecných služieb alebo prác na predchádzanie mimoriadnej situácie s určením hodiny začatia a hodiny skončenia denného časového vymedzenia vykonávania menších obecných služieb alebo prác na predchádzanie mimoriadnej situácie, záväzok obce, rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie, ktorej zriaďovateľom je obec, zabezpečiť dohodnuté podmienky počas celého obdobia trvania dohody, prípadne ďalšie dohodnuté náležitosti.

 

Čas, v ktorom člen domácnosti v príslušnom kalendárnom mesiaci nemôže vykonať činnosť v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, alebo dobrovoľnícku činnosť alebo sa nemôže zúčastniť menších obecných služieb alebo prác na predchádzanie mimoriadnej situácie z dôvodu, že bol ošetrujúcim lekárom uznaný za dočasne práceneschopného alebo z dôvodu pravidelného cvičenia alebo plnenia úloh ozbrojených síl Slovenskej republiky, sa považuje za čas, v ktorom tento člen domácnosti vykonal činnosť v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, alebo dobrovoľnícku činnosť alebo sa zúčastnil menších obecných služieb alebo prác na predchádzanie mimoriadnej situácie.

 

Za každého plnoletého člena domácnosti,

a)  ktorý nedodržal liečebný režim, sa v kalendárnom mesiaci, v ktorom sa zistilo nedodržanie liečebného režimu, vyššie uvedená dávka,

b)  za ktorého nebola splnená povinnosť predložiť úradu práce, sociálnych vecí a rodiny potvrdenie o začiatku a skončení pracovnej neschopnosti, sa od kalendárneho mesiaca, v ktorom došlo k nesplneniu tejto povinnosti, do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom sa zistilo nesplnenie tejto povinnosti, dávka znižuje o sumu uvedenú v predchádzajúcej časti nášho článku,

c)  za ktorého nebola splnená povinnosť doručiť potvrdenie o rozsahu odpracovaných hodín, sa za kalendárny mesiac, za ktorý mala byť táto povinnosť splnená, dávka znižuje o sumu uvedenú v predchádzajúcom.

Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny môže na základe písomnej dohody s obcou, rozpočtovou alebo príspevkovou organizáciou, ktorej zriaďovateľom je obec, zabezpečiť, koordinovať a kontrolovať účasť osôb na menších obecných službách alebo prácach na predchádzanie mimoriadnej situácie.

 

Okrem uvedenej dávky v hmotnej núdzi prináleží občanovi i spoločne posudzovaným osobám

a)  ochranný príspevok, ktorý je určený na zabezpečenie osobných výdavkov člena domácnosti, ktorý nemá možnosť zabezpečiť si príjem alebo zvýšiť si ho vlastnou prácou.

Jeho výška je 88,40 eura mesačne, ak ide o člena domácnosti, ktorý dosiahol vek potrebný na nárok na starobný dôchodok, je poberateľom predčasného starobného dôchodku, je invalidnou osobou z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 %, je tehotnou ženou od začiatku ôsmeho týždňa pred očakávaným dňom pôrodu určeným lekárom, je osamelým rodičom, ktorý sa osobne, celodenne a riadne stará o dieťa do jedného roku veku dieťaťa, je osobou, ktorá sa osobne, každodenne a riadne stará o fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanú na opatrovanie, je osobou, ktorá sa zúčastňuje na resocializačných programoch v resocializačnom stredisku pobytovou formou, v rámci ktorých si nemôže zabezpečiť príjem vlastnou prácou, je osobou, ktorá má nepriaznivý zdravotný stav, za ktorý sa považuje choroba, úraz alebo karanténne opatrenie, pre ktoré je uznaná ošetrujúcim lekárom za dočasne práceneschopného na viac ako 30 po sebe nasledujúcich dní a fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím a je odkázaná na osobnú asistenciu prípadne opatrovanie alebo sociálnu službu v zariadení pre fyzické osoby, ktoré sú odkázané na pomoc inej fyzickej osoby alebo domácu opatrovateľskú službu.

 

b)  aktivačný príspevok, ktorý je určený na podporu získania, udržania, prehĺbenia alebo zvýšenia vedomostí, odborných zručností, praktických skúseností, pracovných návykov na účely zvýšenia pracovného uplatnenia na trhu práce. Jeho výšku tvorí suma 88,40 eura mesačne.

 

Aktivačný príspevok patrí za každého člena domácnosti, ktorý je v evidencii uchádzačov o zamestnanie a zúčastňuje sa na vzdelávaní na získanie nižšieho stredného vzdelania, nezískal vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a je žiakom strednej školy v externej forme štúdia alebo študentom vysokej školy v externej forme štúdia, zúčastňuje sa v rámci realizácie aktívnych opatrení na trhu práce na vzdelávaní a príprave pre trh práce, rekvalifikácií, alebo na projektoch a programoch v dohodnutom rozsahu najmenej 32 hodín počas 30 dní, je plnoletý a vykonáva aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj, resp. ktorý vykonáva dobrovoľnú vojenskú prípravu.

 

c)  príspevok na nezaopatrené dieťa, ktorý je určený na podporu výchovy, vzdelávania a všestranného rozvoja dieťaťa v domácnosti, ktoré riadne plní povinnú školskú dochádzku. Jeho výška je stanovená na 24,20 eura mesačne.

d)  príspevok na bývanie, ktorý je určený na čiastočnú úhradu nákladov spojených s bývaním.

 

Viac sa už dočítate v mesačníku PaM 2-3/2025.

 

 

P6 V LEGISLATÍVE



22/2025 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o sumách základnej náhrady za používanie motorových vozidiel pri pracovných cestách 07.02.2025

23/2025 Z. z.
Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zabezpečením ochrany pacienta a s nastolením sociálneho zmieru v zdravotníctve 17.02.2025

24/2025 Z. z.
Uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 52 k návrhu na určenie investičného projektu „Inovácia a modernizácia Vodnej elektrárne Gabčíkovo“ za strategickú investíciu 17.02.2025

25/2025 Z. z.
Stavebný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Stavebný zákon) 19.02.2025

26/2025 Z. z.
Zákon o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom 19.02.2025

27/2025 Z. z.
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o hodnotách výstrojných súčastí pre príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže na rok 2025 20.02.2025

28/2025 Z. z.
Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o hodnotách výstrojných súčastí pre príslušníkov Policajného zboru na výkon služby v roku 2025 20.02.2025

29/2025 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia zo 4. februára 2025 č. 1/2025, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska z 11. mája 2010 č. 6/2010, ktorým sa ustanovujú náležitosti žiadosti o predchádzajúci súhlas Národnej banky Slovenska podľa § 28 ods. 1 zákona o bankách v znení neskorších predpisov 20.02.2025

30/2025 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia zo 4. februára 2025 č. 2/2025 o náležitostiach žiadosti a spôsobe preukazovania splnenia podmienok na udelenie bankového povolenia pre banku a pobočku zahraničnej banky 20.02.2025

31/2025 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti 950. výročia založenia Benediktínskeho opátstva v Hronskom Beňadiku 20.02.2025

32/2025 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa pre príslušníkov Hasičského a záchranného zboru, pre príslušníkov Policajného zboru, pre príslušníkov Horskej záchrannej služby, pre odvetvie lesného hospodárstva Slovenskej republiky, o uložení Kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa uzatvorenej medzi Zväzom obchodu Slovenskej republiky a Odborovým zväzom pracovníkov obchodu a cestovného ruchu, o uložení Dodatku č. 11 ku Kolektívnej zmluve vyššieho stupňa uzatvorenej medzi Asociáciou priemyslu, poľnohospodárstva a služieb a Odborovým zväzom výroby, obchodu a služieb a o uložení Dodatku č. 5 ku Kolektívnej zmluve vyššieho stupňa uzatvorenej medzi Energeticko-chemickým odborovým zväzom a Zväzom zamestnávateľov energetiky Slovenska 20.02.2025

CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

Nezabudnite v marci 2025

 

Termín zákonnej povinnosti

Charakteristika zákonnej povinnosti

Povinná osoba a zákon v platnom znení

Sankcia za nesplnenie povinnosti

10. 3. – pondelok (namiesto soboty 8. 3.)  

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za február 2025, pričom sa použije sadzba poistného 15 % alebo 7,5 % u osoby so zdravotným postihnutím

 

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania

Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za február 2025 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa.

Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za február 2025

 

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa.

Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených vo februári 2025, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť

Platiteľ dividend

§ 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania

Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené vo februári 2025

Platiteľ dividend

§ 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty.

10. 3.  – pondelok

Doručiť zamestnancom, ktorí poberali v roku 2024 zdaniteľné príjmy, potvrdenie o zdaniteľných príjmoch fyzickej osoby zo závislej činnosti z údajov uvedených na mzdovom liste za rok 2024 – vzťahuje sa len na tých zamestnancov, ktorí nepožiadali zamestnávateľa o vystavenie tohto dokladu skôr

Zamestnávateľ

§ 39 ods. 5 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur.

17. 3. – pondelok (namiesto soboty 15. 3.)  

Odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených vo februári 2025, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ zrážkovej dane

§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur za nesplnenie oznamovacej povinnosti.

Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane

§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur za nesplnenie oznamovacej povinnosti.

25. 3. – utorok

Podanie súhrnného výkazu k DPH za február 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom  kalendárnom štvrťroku 50 000 €

Platiteľ DPH

§ 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 60 eur do 3 000 eur

Podanie kontrolného výkazu k DPH za február 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH

§ 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta do výšky 10 000 eur s prihliadnutím na závažnosť a dĺžku trvania protiprávneho stavu. Pri opakovanom porušení povinnosti (nepodanie kontrolného výkazu, oneskorené podanie, uvedenie neúplných alebo nesprávnych údajov, neodstránenie nedostatkov)  pokuta do výšky 100 000 eur.

Podanie daňového priznania k DPH za február 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur.

Splatnosť DPH za február 2025 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne finančnej správy a splatnosť dane zo sladených nealkoholických nápojov za február 2025

 

Platiteľ dane zo sladených nealkoholických nápojov

§ 10 zákona č. 251/2024 Z. z.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur.

Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za február 2025

 

Platiteľ spotrebnej dane

§ 12 zákona č. 530/2011 Z. z., § 13 zákona 106/2004 Z. z., § 14 zákona 98/2004 Z. z., § 12 zákona 609/2007 Z. z.  všetky v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur.

31. 3. – pondelok

Podanie daňového priznania k dani z príjmov fyzických osôb za rok 2024

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 32,  § 49  ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur.

Podanie daňového priznania k dani z príjmov právnických osôb za rok 2024

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 41, § 49  ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur.

Úhrada dane z príjmov fyzických osôb za rok 2024

 

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 49  ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Úhrada dane z príjmov právnických osôb za rok 2024

 

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 49  ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Podanie oznámenia o predĺžení lehoty na podanie  daňového priznania k dani z príjmov fyzických aj právnických osôb za rok 2024                                             

Platiteľ dane z príjmov FO a PO

§ 49  ods. 3 písm. a) a písm. b) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie daňového priznania. Za nepodanie daňového priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur.

Podanie oznámenia o zrazení a odvedení dane vyberanej zrážkou z nepeňažného plnenia poskytnutého v roku 2024 držiteľom registrácie lieku a farmaceutickej spoločnosti zdravotníckemu pracovníkovi

 

Príjemca nepeňažného plnenia od držiteľa registrácie lieku a farmaceutickej spoločnosti

§ 43 ods. 17 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur.

Úhrada dane vyberanej zrážkou z nepeňažného plnenia poskytnutého v roku 2024 držiteľom registrácie lieku a farmaceutickej spoločnosti zdravotníckemu pracovníkovi

 

Platiteľ dane z nepeňažných plnení

§ 43 ods. 17 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Podanie daňového priznania za február 2025 pre osobu uplatňujúcu osobitnú úpravu dane IOSS na predaj tovaru na diaľku dovážaného z územia tretích štátov a zaplatenie tejto dane (§ 68c zákona o DPH)

Platiteľ DPH

§ 68c zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby ECB (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Vykonanie ročného zúčtovania a výpočet dane za rok 2024 zamestnancom, ktorí o to požiadali

Zamestnávateľ

§ 38 ods. 6 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur.

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

 

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

 

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených  preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za február 2025

Zamestnávateľ

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur

Pokuta sa neuloží, ak bude prehľad podaný do 5. 2. 2024 (podľa § 39 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.)

Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za február 2025

Zamestnávateľ - platiteľ osobitnej sadzby dane

§ 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur.

Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného vo februári 2025, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty.

Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel, ak presahuje 8 300 €

 

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 700 €

 

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 10 ods. 5 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

do výplatného termínu

 

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za február 2025

 

Zamestnávateľ

§ 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania

Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za február 2025

 

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za február 2025

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Predloženie výkazu po lehote: 5,00 - 1 330,00 eur/1 výkaz

Nepredloženie výkazu vôbec: 10,00 – 3 320,00 eur/1 výkaz

Predloženie výkazu bez členenia na jednotlivých zamestnancov, neuvedenie dňa výplaty príjmov: 3,30 – 663,80 eur/1 výkaz

(najviac spolu 16 596,96 eur)

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer vo  februári 2025

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura

Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia

 

Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Prihlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur

Neprihlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur

Nesprávne prihlásenie: 3,32 – 1 659,70 eur

(najviac spolu 16 596,96 eur)

V prípade preukázania zneužitia sociálneho poistenia sa horná hranica sadzby zvýši najviac o 200 %.

Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Prihlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur

Neprihlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur

 

do nasledujúceho pracovného dňa

 

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

do 3 dní

 

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za február 2025

Zamestnávateľ

§ 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008

Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty.

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru

 

Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za február 2025

Zamestnávateľ

§ 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za február 2025 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Zamestnávateľ

§ 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení n. p.

Zákon neurčuje.

do 5 dní odo dňa vzniku prvej daňovej povinnosti

Podanie žiadosti o registráciu pre daň zo sladených nealkoholických nápojov – daňová povinnosť vzniká prvým dodaním sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku

Platiteľ dane

§ 13 zákona č. 251/2024 Z. z. o dani zo sladených nealkoholických nápojov

Pokuta od 60 eur do 20 000 eur

do 5 pracovných dní

Podanie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat od 1. 1. 2025 dosiahol vo februári 2025 62 500 €

Zdaniteľná osoba

§ 4 ods. 1 a 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 60 eur do 20 000 eur

Do 8 dní

 

Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Odhlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur

Neodhlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur

(najviac spolu 16 596,96 eur)

V prípade preukázania zneužitia sociálneho poistenia sa horná hranica sadzby zvýši najviac o 200 %.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. c), m), n)  zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Oznámenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 3,32 eur

Neoznámenie vôbec za každý deň omeškania: 0,30 – 6,60 eur

(najviac spolu 16 596,96 eur)

 

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov

Zamestnávateľ

§ 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty.

Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom

Zamestnanec

§ 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Zákon neurčuje.

Do 10 dní

 

Oznámiť správcovi dane ukončenie alebo zmenu v OSS DPH

Platiteľ OSS DPH

§ 68a ods. 5 a 6, § 68b ods. 8 a 9 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Sankcie určené vo vykonávacom nariadení Rady EÚ 2019/2026, vylúčenie z OSS DPH podľa § 68a ods. 7 písm. d), § 68b ods. 10 písm. d) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Do 30 dní

 

Oznámiť správcovi miestnych daní rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností

Poplatník miestnych daní

§ 80 a § 99a zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach v znení n. p.

Pokuta najviac do výšky vyrubenej dane alebo poplatku, nie menej ako 5 eur, najviac do 3 000 eur.

Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca

 

Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti -  registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti,  poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu

Zamestnávateľ

§ 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba

§ 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p

Pokuta od 60 eur do 20 000 eur

Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania, pri prerušení podnikania, pri úmrtí daňovníka a pri zániku daňovníka

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur.

Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu

Registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH

 

Zdaniteľná osoba

§ 7, § 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 60 eur do 20 000 eur

 

 

PRÁVE VYCHÁDZAJÚ TIETO MESAČNÍKY


Poradca (Poradca), č. 9-10/2025 (III/2025)

 

Poradca (Poradca), č. 8/2025 (II/2025)

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 4/2025 (III/2025)

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 4/2025 (III/2025)

 

1000 riešení 2/2025 (III/2025)

 

Daňové a nedaňové výdavky 2025 (II/2025)

 

ODBORNÉ PUBLIKÁCIE, KTORÉ VÁM POMÔŽU V PODNIKANÍ

1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov)

2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo)

3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia)

4. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách)

5. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom)

6. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)

7. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)

8. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)

9. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)

10. Ústava SR 2023 (Ústava SR – úplné znenie zákona po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní – úplné znenia zákonov)

11. Životné prostredie po novelách (Cieľom novely zákonov je zosúladiť osobitné právne predpisy v oblasti ochrany životného prostredia so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby, odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovať zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch)

12. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)

13. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)

14. Daňové a nedaňové výdavky 2024 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Prinášame tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)

15. Trestný zákon, Trestný poriadok 2024 (Titul prináša úplné znenie Trestného zákona a Trestného poriadku a ďalších zákonov po novele s účinnosťou od 15. 3. 2024, zmeny sú v texte prehľadne vyznačené. Doplnená Vyhláška č. 543/2005 Z.z.)

16. Stavebný zákon, Vlastníctvo bytov a nebytových priestorov, Výstavba a územné plánovanie (aktuálne znenia zákonov po novelách)

17. Trestné právo po novelách 2024 (Titul prináša úplné znenie Trestného zákona a Trestného poriadku, Zákona o trestnej zodpovednosti právnických osôb, Zákona o Policajnom zbore po novele s účinnosťou od 6. 8. 2024, zmeny sú v texte prehľadne vyznačené)

18. Daňové priznania FO a PO za rok 2024 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2024, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2024)

19. Odvody poistného od 1. 1. 2025 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2025 po novelách)

20. Daňové a nedaňové výdavky 2025 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Obsahuje tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)

 

PRIPRAVUJEME

Poradca (Poradca), č. 11/2025 (IV/2025)

 

-

NOVINKY

Aktualizácia I/1 (II/2025)

 

Aktualizácia V/1 (II/2025)

 

Stavebný zákon – územné plánovanie (II/2025)

 

ZÁKONY 2025

 

ZÁKONY I A – Daňové zákony

  • Daň z príjmov
  • DPH
  • Správa daní a poplatkov
  • Miestne dane
  • Spotrebné dane

 

ZÁKONY I B – Účtovné zákony

  • Zákon o účtovníctve
  • Opatrenia, Sústavy JÚ a PÚ
  • Cestovné náhrady

 

ZÁKONY II A – Obchodné právo

  • Obchodné právo
  • Živnostenský zákon
  • Správne právo
  • Autorské právo
  • Občianske právo

 

ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo

  • Civilný proces
  • Exekučný poriadok
  • Trestné právo
  • Správne právo

 

ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP

  • Zákonník práce
  • Mzdové predpisy
  • Zamestnanosť
  • Pedagogickí zamestnanci
  • Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
  • Správne právo

 

ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie

  • Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
  • Zdravotné poistenie
  • Sociálne zákony
  • Sociálne služby

 

ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy

  • Stavebný zákon a súvisiace predpisy
  • Energetika
  • Bytové a nebytové priestory
  • Pozemkové spoločenstvá
  • Štátny fond rozvoja bývania
  • Pôda

 

ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva

  • Rozpočtové pravidlá
  • Štátna a verejná služba
  • Elektronická komunikácia
  • Informačné technológie
  • Školy
  • Obce a mestá

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.


E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

Kontakty

Adresa:

MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika

E-mail:

objednavky@exicon.eu

IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285

Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyradený z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) 2023

^ Hore
Untitled Page