E-noviny
Em@ilové noviny
č.5/2024
15.3.2024

Vážení čitatelia!


Daňovým nákladom respektíve výdavkom je náklad firmy na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov, ktorý bol firmou či podnikateľom preukázateľne vynaložený a zaúčtovaný v účtovníctve alebo zaevidovaný v daňovej evidencii firmy. Čo si môžu dať podnikatelia do nákladov a čo nie? Aké zmeny nastali v zákone o dani z príjmov? Čítajte rubriku Téma novín, kde je uverejnený príspevok Daňové a nedaňové výdavky 2024. Komplexné informácie nájdete v odbornej tematickej publikácii Daňové a nedaňové výdavky 2024.

Daňový poriadok je zákon, ktorý upravuje procesnú stránku daňového práva. Daňový poriadok rieši napríklad proces daňovej kontroly, registračné konanie, daňové exekučné konanie alebo sankcie. V novele Daňového poriadku dochádza okrem iného k úprave druhej šance pri sankciách. Aké sú konkrétne zmeny?
Čítajte rubriku Téma novín, kde je uverejnený príspevok Daňový poriadok s komentárom. Úplné znenie zákona s komentárom je uverejnené v mesačníku Poradca 9/2024.
Všetky naše publikácie si môžete objednať prostredníctvom zákazníckého servisu.

Aký je obsah tematických balíčkov? Zákon o dani z príjmov po novele, Daňové výdavky 2024, Súdne spory po novele nielen pre podnikateľov, Účtujete správne?, Mzdovým účtovníčkam, Daňové priznania FO a PO za rok 2023.

Veríme, že novinky z našej ponuky sú pre Vás dobrým zdrojom informácií a tešíme sa na skoré stretnutie.


Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk

Z aktuálnej ponuky vyberáme:

Poradca
Poradca
Poradca
DUO
PaM
1000 riešení
aktualizacie
DUO
DUO

HORÚCE TÉMY

– nájdete v tematických balíčkoch určených podnikateľom, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS

  

1. ZÁKON O DANI Z PRÍJMOV PO NOVELE

 

Zmeny zákona o dani z príjmov sa zamerali na zvýšenie sadzby dane, na podiely zo zisku vyplácané FO, zavedenie minimálnej dane pre PO a ďalšie. Prinášame prehľad všetkých zmien pre rok 2024 a užitočné prípady z praxe.

V novele Daňového poriadku dochádza k úprave druhej šance pri sankciách. Zavedenie systému tzv. „druhej šance“ znamená, že daňový úrad a colný úrad pri prvom zistení porušenia zákona pokutu neuloží, ale vyzve na splnenie povinnosti, a ak bola povinnosť splnená oneskorene, upozorní daňový subjekt, že pri ďalšom porušení mu už bude uložená pokuta. Potrebujete vedieť k týmto novelám viac?

Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...

 

 

1. Poradca 7-8/2024 – Zákon o dani z príjmov s komentárom – komentár /A5, str. 504/

 

2. Poradca 9/2024 – Daňový poriadok s komentárom – komentár /A5, str. 288/

 

3. DUO 3/2024 – „Konsolidačný zákon“ v oblasti dane z príjmov – príspevok /A4, str. 80/

 

4. Zákony IA/2024 – Zákon o dani z príjmov, Zákon o dani z motorových vozidiel, Zákon o dani z poistenia ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 848/

 

 

 

Cena balíčka je 51,50 €

Cena balíčka s 30 % zľavou je 36 €

Ušetríte 15,30 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

2. BALÍČEK DAŇOVÉ VÝDAVKY 2024

 

Aké výdavky si môže podnikateľ pri vysporiadaní svojej daňovej povinnosti uplatniť? Ktoré výdavky sa považujú za daňové a ktoré za nedaňové? V praxi je to však niekedy ťažké posúdiť. Ako správne postupovať pri ich posudzovaní?

Prinášame pohľad na daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Každoročne prinášame novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie.

Publikácie sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...

 

 

1. Daňové a nedaňové výdavky 2024 – odborná tematická publikácia /A5, str. 576/

 

2. Podvojné účtovníctvo s komentárom – odborná tematická publikácia /A5, str. 488/

 

3. Účtovné súvzťažnosti pre PÚ – odborná tematická publikácia /A5, str. 664/

 

4. Vzory zmlúv, žalôb a podaní – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/

 

Cena balíčka je 76 €

Cena balíčka s 50 % zľavou je 38 €

Ušetríte 38 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

 

3. SÚDNE SPORY PO NOVELE NIELEN PRE PODNIKATEĽOV

 

Súdny spor je najznámejší proces, v ktorom sa rieši právny spor. Súdne konanie slúži ako procesný mechanizmus, v  rámci ktorého strany zorganizujú pojednávania a  ich spory rieši sudca, ktorý vystupuje ako kvalifikovaný a nestranný právny expert vymenovaný štátom na prejednávanie a riešenie sporov. K akým zmenám došlo v riešení sporov po zavedení súdnej mapy?

Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom, manažérom, notárom, advokátom, orgánom činným v trestnom konaní, exekútorom …

 

1. Civilný sporový poriadok, Civilný mimosporový poriadok, Správny súdny poriadok – úplné znenia zákonov s komentármi /A5, str. 544/

 

2. Ústava Slovenskej republiky - úplné znenie /A6, str. 120/

 

3. Vzory zmlúv, žalôb a podaní + CD – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/

 

 

 

Cena balíčku je 46,50  €

Cena balíčku s 40 % zľavou je 27,80  €

Ušetríte 18,70  €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

4. DAŇOVÉ PRIZNANIA FO A PO ZA ROK 2023

 

Nemáte objednané publikácie, ktoré by Vám pomohli pri zostavovaní daňových priznaní?

Môžete tak urobiť, pripravili sme príspevky a príklady z praxe na túto tému.

Podrobne rozoberáme problematiku podania daňového priznania k dani z príjmov fyzických a právnických osôb za zdaňovacie obdobie započaté v kalendárom roku 2023. Kto podáva daňové priznanie? Aké zľavy je možné uplatniť?

Publikácie sú určené účtovníčkam, podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...

Publikácie Vám budú doručené v priebehu januára 2024.

 

 

1. Daňové priznania FO a PO za rok 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 224/

 

2. Optimalizácia dane 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 200/

 

3. DUO 2/2024 – Daňové priznania za rok 2023 - príspevok /A4, str. 80/

 

4. Poradca 5/2024 – Zákon o riešení sporov týkajúcich sa zdanenia s komentárom – komentár /A5, str. 248/

 

 

Cena balíčka je 36,30 €

Cena balíčka s 30 % zľavou je 21 €

Ušetríte 15,30 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk

Ceny balíčkov sú s DPH.

 

TÉMY ČÍSLA

DAŇOVÉ A NEDAŇOVÉ VÝDAVKY 2024

 

Zákon o dani z príjmov vymedzuje definíciu daňového výdavku, spôsobu ich uplatňovania, určuje konkrétne skupiny výdavkov, ktoré je od príjmov možné odpočítať za určitých pravidiel a definuje daňové subjekty, ktoré si výdavky uplatňovať môžu. Publikácia každoročne obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Každoročne prinášame novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie.

 

Daňovým výdavkom je výdavok alebo náklad na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom a zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka, pričom pri využívaní majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby a s ním súvisiacich výdavkov či nákladov, je daňový výdavok uznaný len v pomernej časti, v akej sa používa na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov, ak zákon o dani z príjmov neustanovuje inak.

Daňovými výdavkami nie sú výdavky alebo náklady, ktoré nesúvisia so zdaniteľným príjmom, aj keď tieto výdavky alebo náklady daňovník účtoval, výdavky alebo náklady, ktorých vynaloženie na daňové účely nie je dostatočne preukázané a ďalej výdavky, ktoré sú uvedené v § 21 zákona o dani z príjmov.

 

Automobil

V súčasnej dobe je možné automobil opodstatnene považovať za neodmysliteľný článok podnikateľskej činnosti. Predstavuje totiž činiteľ, ktorý podnikateľom umožňuje efektívnejšie využívať čas, sprostredkovane môže predstavovať jeden z faktorov vyššej konkurencieschopnosti, čím logicky zvyšuje účinnosť podnikania. Je teda možné konštatovať, že v drvivej väčšine nie je možné bez využívania automobilu v podnikateľskom prostredí úspešne dlhodobo pôsobiť. Navyše v prípadoch, keď používanie automobilu je priamo späté s výkonom podnikateľskej činnosti (t. j. doprava materiálu, osôb, zásobovanie obchodných prevádzok tovarom a pod.) je polemika o potrebe prevádzkovania dopravného prostriedku bezpredmetná.

Používanie automobilu na výkon podnikateľskej činnosti alebo v súvislosti s podnikaním je však okrem iného neodlúčiteľne spätá aj s množstvom daňových a účtovných problémov.

Uplatňovanie daňových výdavkov súvisiacich s používaním automobilu v podnikaní fyzických a právnických osôb závisí od skutočnosti, či automobil je súčasťou obchodného majetku (§ 6 Obchodného zákonníka) podnikateľa alebo nie je. Je preto potrebné osobitne sledovať používanie:

-         automobilu, ktorý je zahrnutý do obchodného majetku,

-         automobilu, ktorý nie je zahrnutý v obchodnom majetku, pričom ide o majetok obstarávaný formou finančného lízingu,

-         automobilu, ktorý nie je zahrnutý v obchodnom majetku, pričom ide o majetok prenajatý alebo vypožičaný,

-        automobilu, ktorý nie je zahrnutý v obchodnom majetku, pričom ide o majetok v súkromnom vlastníctve fyzickej osoby – podnikateľa.

 

V prípade automobilu zahrnutého do obchodného majetku je pri určovaní daňovej uznateľnosti výdavkov súvisiacich s jeho obstaraním podstatný spôsob a forma obstarania automobilu. V praxi môžu nastať nasledovné spôsoby obstarania automobilu do obchodného majetku:

-         kúpa,

-         darovanie,

-         nepeňažný vklad do obchodného imania obchodnej spoločnosti alebo družstva,

-         preradenie z osobného užívania do podnikania,

-         prevod pri nezaplatení pohľadávky, ak bola pohľadávka zabezpečená prevodom práva podľa § 553 Občianskeho zákonníka.

 

Automobily sa pre účely zákona o dani z príjmov považujú za samostatné hnuteľné veci so samostatným technicko-ekonomickým určením a ak ich vstupná cena je vyššia ako 1 700 eur, ide o hmotný majetok odpisovaný. Vstupná cena sa nezahrnuje do daňových výdavkov priamo pri obstaraní automobilu, ale postupne prostredníctvom daňových odpisov vypočítaných rovnomerným alebo zrýchleným spôsobom v súlade s § 22 – 28 zákona o dani z príjmov.

 

Vstupnou cenou sa rozumie:

-         v prípade obstarania kúpou obstarávacia cena, t. j. samotná cena automobilu a ďalšie náklady súvisiace s obstarávaním automobilu, a to až do doby zaradenia do užívania. Zaradením do užívania sa rozumie zabezpečenie všetkých technických funkcií automobilu potrebných na jeho užívanie a splnenie povinností podľa osobitného predpisu,

-         obstarávacia cena automobilu nadobudnutého od fyzickej osoby darom zistená u darcu, len ak ide o automobil, ktorý u darcu nebol zahrnutý do obchodného majetku, pričom pri jeho predaji uskutočnenom v deň darovania by sa naň nevzťahovalo oslobodenie podľa § 9 zákona o dani z príjmov,

-         všeobecná cena pri automobile nadobudnutom dedením a cena podľa znaleckého posudku pri automobile nadobudnutom darovaním,

 

Príklad

Daňovník zaradil v roku 2024 do obchodného majetku používaného na podnikanie osobné motorové vozidlo, ktoré nadobudol v roku 2023 dedením po svojom otcovi. Notár v uznesení o dedičstve stanovil všeobecnú cenu vozidla v sume 9 600 eur. Otec toto vozidlo kúpil v roku 2022 za cenu  14 500 eur.

Ako sa určí vstupná cena na účely odpisovania vozidla?

Nakoľko osobné motorové vozidlo bolo nadobudnuté dedením, vstupnou cenou pre účely odpisovania motorového vozidla je všeobecná cena stanovená v uznesení o dedičstve v sume 9 600 eur.

 

-         v prípade obstarania darom zostatková cena automobilu zistená u darcu pri jeho vyradení v dôsledku jeho darovania, t. j. iba v prípadoch, ak u darcu – fyzickej osoby bol automobil zaradený v obchodnom majetku,

 

Príklad

Podnikateľ nadobudol darovaním motorové vozidlo, ktoré mal jeho otec zaradené v obchodnom majetku používanom na podnikanie. Otec ako darca obstaral toto vozidlo v obstarávacej cene 21 120 eur. Otec uplatnil v daňových výdavkoch odpisy vozidla v celkovej sume 12 320 eur.

V akej sume podnikateľ zaradí vozidlo do obchodného majetku a z akej sumy bude podnikateľ odpisovať toto darované vozidlo?

Nakoľko sa jedná o majetok nadobudnutý darovaním od fyzickej osoby, ktorá ho mala zahrnutý v obchodnom majetku, vstupnou cenou na účely odpisovania vozidla bude daňová zostatková cena vozidla, t. j. 8 800 eur (21 120 – 12 320).

 

-         v prípade obstarania automobilu jeho preradením z osobného užívania do podnikania obstarávacia cena znížená o odpisy za roky nevyužívania automobilu na zabezpečenie zdaniteľného príjmu,

 

Príklad

Podnikateľ chce v roku 2024 vložiť do obchodného majetku auto, ktoré si kúpili s manželkou v roku 2023 za 24 000 € a ktoré začal používať výlučne na podnikateľské účely.

V akej vstupnej cene zaradí auto do obchodného majetku a aké odpisy si môže uplatniť do daňových výdavkov?

Osobné automobily sú zaradené v odpisovej skupine 1, odpisujú sa rovnomerným spôsobom odpisovania 4 roky. Daňovník zaradí auto do obchodného majetku vo vstupnej cene, ktorou je u neho obstarávacia cena v sume 24 000 €. Vo väzbe na znenie § 24 ods. 5 a § 25 ods. 1 písm. d) zákona o dani z príjmov nie je možné uplatniť do daňových výdavkov odpisy za rok 2023. Rok 2024 je druhým rokom odpisovania. Ak automobil bude používať výlučne na podnikateľské účely, v daňových výdavkoch bude možné v roku 2024 uplatniť odpis v sume 6 000 € (24 000 : 4).

 

Daňová uznateľnosť nákladov súvisiacich s používaním

V prípade, že podnikateľ má automobil zahrnutý do obchodného majetku (účtuje, resp. vedie evidenciu, o vozidle ako o obchodnom majetku) je pri posudzovaní daňových výdavkov súvisiacich s jeho používaním potrebné brať do úvahy skutočnosť, že v zmysle § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov daňovým výdavkom sú výdavky na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov pričom pri využívaní majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby a s ním súvisiacich výdavkov (nákladov), je daňový výdavok uznaný len v pomernej časti podľa § 19 ods. 2 písm. t) zákona o dani z príjmov, v akej sa používa na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov, ak tento zákon neustanovuje inak. Zákon o dani z príjmov pritom upresňuje rozsah zahrnutia týchto daňových výdavkov v prípade pracovných ciest a spotrebovaných pohonných látok.

 

Pri používaní motorového vozidla zahrnutého v obchodnom majetku teda bude možné ako daňový výdavok pri prevádzke motorového vozidla uplatňovať preukázateľné výdavky v podobe:

-         výdavkov na spotrebované pohonné látky (viď kapitolu „Pohonné látky“)

-         poistného na havarijné poistenie, resp. zákonné poistenie (viď kapitolu „Poistenie“)

-         opráv a údržby

-         technického zhodnotenia (viď kapitolu „Technické zhodnotenie“)

-         odpisov (viď kapitolu „Odpisy“)

-         dane z motorových vozidiel (viď kapitolu „Daň z motorových vozidiel“)

-         ďalších prevádzkových výdavkov súvisiacich s použitím motorového vozidla (diaľničné poplatky, parkovné, a pod.).

 

Uvedené výdavky na spotrebované PHL a ďalšie prevádzkové výdavky možno uplatniť v plnej preukázateľnej výške za predpokladu, že motorové vozidlo je používané výlučne na pracovné cesty, t. j. na výkon podnikania, samostatnej zárobkovej činnosti alebo prenájmu. Pokiaľ by vozidlo bolo používané súčasne aj na súkromné účely, nie je možné uvedené výdavky zahrnúť medzi daňové výdavky v plnej výške, ale iba vo výške prislúchajúcej „pracovným cestám“ (príslušný pomer uplatnenia, resp. neuplatnenia výdavkov, sa určí na základe evidencie jázd príslušného motorového vozidla).

 

SZČO si môže uplatňovať ako daňový výdavok všetky výdavky súvisiace s výkonom práce na inom mieste, než je jeho činnosť obvykle vykonávaná, a to vrátane stravného najviac do výšky ustanovenej zákonom č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v z. n. p. pre zamestnancov (viď kapitolu „Pracovné cesty podnikateľa“).

 

Finančný lízing predstavuje druh finančnej služby a pre jeho využívateľa patrí medzi cudzie zdroje financovania. Podstatou finančného lízingu je dlhodobý prenájom, kedy po skončení doby prenájmu dochádza zvyčajne k odkúpeniu prenajatej veci nájomcu. Doba prenájmu sa obvykle u finančného lízingu kryje s dobou ekonomickej životnosti predmetu prenájmu. Celkové leasingové splátky pokrývajú obstarávaciu cenu majetku a odkupná cena býva obvykle nižšia ako trhová cena majetku. Poskytovateľom lízingu je zvyčajne banka alebo leasingová spoločnosť.

Finančný lízing využívajú podnikatelia ako jednu z možností externého spôsobu financovania, predovšetkým z dôvodu prenesenia rizík na poskytovateľa lízingu a optimalizácie cash flow.

 

Na základe ustanovenia § 2 písm. s) zákona o dani z príjmov je finančný prenájom definovaný ako obstaranie hmotného majetku na základe nájomnej zmluvy s dojednaným právom kúpy prenajatej veci, pri ktorom cena, za ktorú prechádza vlastnícke právo k prenajatému majetku z prenajímateľa na daňovníka, ktorý obstaráva hmotný majetok formou finančného prenájmu, je súčasťou celkovej sumy dohodnutých platieb, ak

1. vlastnícke právo má prejsť bez zbytočného odkladu po skončení nájmu na daňovníka, ktorý obstaráva hmotný majetok formou finančného prenájmu a

2. doba trvania nájmu je najmenej 60 % doby odpisovania podľa § 26 ods. 1 zákona o dani z príjmov,

3. doba trvania nájmu pozemku, na ktorom je umiestnená budova alebo stavba zaradená do odpisovej skupiny 5, je najmenej 60 % doby odpisovania takéhoto majetku; ak predmetom prenájmu je budova spolu s pozemkom, cena, za ktorú prechádza vlastnícke právo k prenajatému pozemku z prenajímateľa na daňovníka, ktorý obstaráva hmotný majetok formou finančného prenájmu, musí byť vyčíslená osobitne,

4. doba trvania nájmu pozemku, na ktorom je umiestnená budova alebo stavba zaradená do odpisovej skupiny 6, je najmenej 60 % doby odpisovania takéhoto majetku; ak predmetom prenájmu je budova spolu s pozemkom, cena, za ktorú prechádza vlastnícke právo k prenajatému pozemku z prenajímateľa na daňovníka, ktorý obstaráva hmotný majetok formou finančného prenájmu, musí byť vyčíslená osobitne,

5. doba trvania nájmu pozemku, na ktorom nie je umiestnená budova alebo stavba, je najmenej 60 % doby odpisovania hmotného majetku zaradeného do odpisovej skupiny 6.

 

Do daňových výdavkov sa u nájomcu predmet finančného lízingu premietne prostredníctvom jeho odpisov a úroku plateného lízingovej spoločnosti. Je teda zrejmé, že splátka a ani akontácia nevstupuje do daňových výdavkov v takej podobe ako sa uhrádza. Do daňových výdavkov vstupuje tzv. finančná časť lízingu, ktorú tvoria úroky a poistenie, a to v zmysle splátkového kalendára.

 

Odpisovanie automobilu prenajatého formou finančného prenájmu

Už s účinnosťou od 1. 1. 2015 došlo k zrušeniu lízingového odpisovania a tým k zjednoteniu spôsobu odpisovania hmotného majetku obstaraného formou finančného prenájmu s ostatnými formami obstarania hmotného majetku. Podľa § 26 ods. 8 zákona o dani z príjmov sa hmotný majetok obstaraný formou finančného prenájmu okrem pozemkov odpisuje počas doby odpisovania v príslušnej odpisovej skupine, a to metódou rovnomerného alebo zrýchleného spôsobu odpisovania.

Tento majetok sa na daňové účely odpisuje do výšky vstupnej ceny ustanovenej podľa § 25 zákona o dani z príjmov, ktorou je obstarávacia cena vymedzená zákonom o účtovníctve, pričom sa zohľadní postup podľa § 17 ods. 34 zákona o dani z príjmov u osobných automobilov so vstupnou cenou 48 000 eur a viac. Súčasťou obstarávacej ceny nie je v zmysle ustanovenia § 25 ods. 6 zákona o dani z príjmov daň z pridanej hodnoty – a to ani u neplatiteľov DPH.

Bližšie podrobnosti v kapitole „Finančný prenájom“.

 

Daňová uznateľnosť nákladov súvisiacich s používaním

V prípade, že podnikateľ má automobil prenajatý na základe nájomnej zmluvy (§ 663 a násl. Občianskeho zákonníka, § 630 až 637 Obchodného zákonníka) alebo vypožičaný na základe zmluvy o výpožičke (§ 659 až 662 Občianskeho zákonníka), je pri posudzovaní daňových výdavkov súvisiacich s jeho používaním potrebné brať do úvahy skutočnosť, že v zmysle § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov daňovým výdavkom sú všetky výdavky (náklady) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov preukázateľne vynaložené daňovníkom, zaúčtované v účtovníctve daňovníka alebo zaevidované v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov, pričom pri využívaní majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby a s ním súvisiacich výdavkov (nákladov), je daňový výdavok uznaný len v pomernej časti podľa § 19 ods. 2 písm. t) zákona o dani z príjmov, v akej sa používa na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov, ak spomínaný zákon neustanovuje inak. Zákon o dani z príjmov pritom upresňuje rozsah zahrnutia týchto daňových výdavkov v prípade pracovných ciest a spotrebovaných pohonných látok. Výdavky na obstaranie automobilu v danom prípade nie sú opodstatnené, keďže tu nedochádza k obstaraniu automobilu. Automobil zostáva vo vlastníctve prenajímateľa, resp. požičiavateľa, nájomca, resp. vypožičiavateľ má iba právo užívania prenajatého, resp. vypožičaného automobilu.

 

Pri používaní motorového vozidla nezahrnutého v obchodnom majetku, ktorý je vypožičaný, resp. prenajatý, teda bude možné ako daňový výdavok pri prevádzke motorového vozidla uplatňovať preukázateľné výdavky v podobe:

-         nájomného (viď kapitolu „Operatívny prenájom“),

-         výdavkov na spotrebované pohonné látky (viď kapitoly „Cestovné úhrady“ a „Pohonné látky“),

-         opráv a údržby, ak je to v nájomnej zmluve dohodnuté,

-         technického zhodnotenia prenajatého majetku, ak je to dohodnuté (viď kapitolu „Technické zhodnotenie“),

-         ďalších prevádzkových výdavkov súvisiacich s použitím motorového vozidla (diaľničné poplatky, parkovné, a pod.).

 

SZČO si môže uplatňovať ako daňový výdavok všetky výdavky súvisiace s výkonom práce na inom mieste, než je jeho činnosť obvykle vykonávaná, a to vrátane stravného najviac do výšky ustanovenej zákonom č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v z. n. p. pre zamestnancov (viď kapitolu „Pracovné cesty podnikateľa“).

 

Nájomné za luxusné osobné automobily

Vychádzajúc z ustanovenia § 17 ods. 35 zákona o dani z príjmov platí, že základ dane daňovníka, ktorý je právnickou osobou, alebo základ dane (čiastkový základ dane) z príjmov podľa § 6 daňovníka, ktorý je fyzickou osobou, sa zvýši o rozdiel medzi úhrnom uplatneného nájomného na základe nájomnej zmluvy bez vopred dohodnutého práva kúpy prenajatej veci v daňových výdavkoch v príslušnom zdaňovacom období z osobných automobilov zatriedených do kódu Klasifikácie produktov 29.10.2 so vstupnou cenou 48 000 eur a viac a súčtom násobkov počtu týchto prenajatých osobných automobilov a limitovaného ročného nájomného vo výške 14 400 eur zodpovedajúceho počtu mesiacov nájmu v príslušnom zdaňovacom období, ak tento základ dane je nižší ako súčet násobkov počtu prenajatých osobných automobilov so vstupnou cenou 48 000 eur a viac a limitovaného ročného nájomného vo výške 14 400 eur zodpovedajúceho počtu mesiacov nájmu v príslušnom zdaňovacom období.

 

Ak základ dane z príjmov daňovníka za príslušné zdaňovacie obdobie:

-         presiahne sumu 14 400 eur, daňovníkovi nevznikne povinnosť úpravy základu dane,

-         nepresiahne sumu 14 400 eur (resp. pomernú časť zodpovedajúcu počtu mesiacov prenájmu), daňovníkovi vznikne povinnosť upraviť (zvýšiť) základ dane resp. čiastkový základ dane z príjmov podľa § 6 zákona o dani z príjmov o sumu rozdielu medzi skutočne uplatneným nájomným v daňových výdavkoch v príslušnom zdaňovacom období a sumou 14 400 eur (resp. pomernej časti limitovaného nájomného zodpovedajúcej počtu mesiacov prenájmu). Ak daňovník prenajíma viac osobných automobilov so vstupnou cenou 48 000 eur a viac, potom je povinný sledovať výšku základu dane vynásobenú počtom automobilov.

 

Daňová uznateľnosť nákladov súvisiacich s používaním

V prípade, že podnikateľ používa vlastný súkromný automobil nezahrnutý do obchodného majetku je pri posudzovaní daňových výdavkov súvisiacich s jeho používaním potrebné brať do úvahy skutočnosť, že v zmysle § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov daňovým výdavkom je výdavok (náklad) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov, pričom pri využívaní majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby a s ním súvisiacich výdavkov (nákladov), je daňový výdavok uznaný len v pomernej časti podľa § 19 ods. 2 písm. t) zákona o dani z príjmov, v akej sa používa na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov, ak tento zákon neustanovuje inak. Zákon o dani z príjmov však v danom prípade v osobitnom ustanovení § 19 ods. 2 písm. e) uvádza, že ak daňovník na cestovanie do iného miesta, než je miesto jeho obvyklého podnikania, využije vlastné osobné motorové vozidlo nezahrnuté do obchodného majetku, uplatní výdavky (náklady)

1. do výšky náhrady za spotrebované pohonné látky podľa cien platných v čase ich nákupu, a len, ak nebolo zahrnuté do obchodného majetku v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach u tohto daňovníka, uplatní aj výdavky (náklady) do výšky základnej náhrady za každý jeden km jazdy podľa zákona o cestovných náhradách, alebo,

2. vo forme paušálnych výdavkov do výšky 50 % z celkového preukázaného nákupu pohonných látok za príslušné zdaňovacie obdobie primeraného počtu najazdených kilometrov podľa stavu tachometra na začiatku a na konci príslušného zdaňovacieho obdobia pre každé motorové vozidlo samostatne.

V uvedenej súvislosti viď kapitolu „Pracovné cesty podnikateľa“.

Výdavky na obstaranie automobilu v danom prípade nie sú opodstatnené, keďže tu nedochádza k obstaraniu automobilu.

 

SZČO si môže uplatňovať ako daňový výdavok všetky výdavky súvisiace s výkonom práce na inom mieste, než je jeho činnosť obvykle vykonávaná, a to vrátane stravného najviac do výšky ustanovenej zákonom č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v z. n. p. pre zamestnancov.

 

Podrobné informácie k téme sú uverejnené v odbornej tematickej publikácii Daňové a nedaňové výdavky 2024.

 


DAŇOVÝ PORIADOK S KOMENTÁROM

Daňový poriadok upravuje okrem iného i zastúpenie daňového subjektu zákonným zástupcom, opatrovníkom určeným súdom alebo zástupcom na základe plnomocenstva. Zákonný zástupca a opatrovník určený súdom je oprávnený dať sa zastúpiť na účely správy daní zástupcom na základe plnomocenstva. Rozsah zastúpenia sa určí v plnomocenstve. Ak nie je rozsah plnomocenstva presne vymedzený, považuje sa plnomocenstvo na zastupovanie za všeobecné, t. j. zástupca môže daňový subjekt zastupovať vo všetkých veciach týkajúcich sa daňového subjektu v súvislosti s jeho daňovými povinnosťami. Daňový poriadok umožňuje daňovému subjektu mať v tej istej veci len jedného zástupcu. Inak môže mať daňový subjektu jedného správcu dane aj viac zástupcov.

 

Úvod

Daňový poriadok pozostáva zo siedmych častí, niekoľkých hláv, dielov a oddielov. Prvá časť upravuje základné a všeobecné ustanovenia, Druhá časť upravuje činnosti správcu dane, Tretia časť upravuje platenie dane, Štvrtá časť upravuje daňové konanie, Piata časť upravuje zodpovednosť za porušenie povinností, Šiesta časť upravuje osobitné ustanovenia pre konkurz, reštrukturalizáciu a oddlženie a Siedma časť upravuje spoločné, splnomocňovacie, prechodné a záverečné ustanovenia.

 

Zmeny Daňového poriadku v roku 2023 a 2024

Novela zákona č. 250/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení neskorších predpisov

Novela zákona nadobudla účinnosť 1. 1. 2024. Cieľom uvedeného zákona je zvýšenie daňovej transparentnosti a zlepšenie fungovania existujúcich nástrojov administratívnej spolupráce. 

Predmetná novela zákona nadväzuje na doterajší dynamický vývoj v oblasti automatickej výmeny informácií a zavádza nový druh automatickej výmeny informácií o predávajúcich využívajúcich platformy.

V období rýchlo sa rozvíjajúcej digitalizácie ekonomiky by práve táto automatická výmena informácií mala napomôcť daňovým správam pri správnom vyčíslení zdaniteľných príjmov osôb predávajúcich prostredníctvom digitálnych platforiem bez fyzickej prítomnosti.

Zámerom smernice (EÚ) 2021/514 nie je pokryť iba cezhraničné využívanie platforiem, ale získať informácie aj o domácich predávajúcich cez domáce platformy.

Na zabezpečenie tejto automatickej výmeny informácií sa zavádza povinnosť pre oznamujúcich prevádzkovateľov platforiem zbierať a poskytovať príslušnému orgánu Slovenskej republiky informácie o predávajúcich podliehajúcich oznamovaniu, ktorí aktívne predávajú tovary a poskytujú služby prostredníctvom platforiem. Ide o platformy ponúkajúce predaj tovaru, prenájom dopravných prostriedkov a nehnuteľného majetku, ako aj poskytovanie rôznych služieb (napr. ubytovacích, dopravných, stravovacích). Vymedzené pravidlá platia nielen v rámci EÚ, ale obdobné pravidlá boli schválené aj na úrovni Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).

Novela zákona obsahuje aj spresnenia týkajúce sa existujúcich ustanovení smernice 2011/16/EÚ v platnom znení ohľadom výmeny informácií na žiadosť, skupinových žiadostí, ako aj zavedenie inštitútu spoločných kontrol.

V zákone sa s ohľadom na úpravu spoločných kontrol doplnila možnosť správcu dane vydať rozhodnutie v skrátenom konaní, ak vyrubenie dane vyplynie zo záverečnej správy zo spoločnej kontroly na základe vzájomnej dohody zainteresovaných príslušných orgánov členských štátov.

 

Novela zákona č. 496/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov

Novela zákona nadobudla účinnosť 1. 1. 2023, okrem § 155 ods. 4, § 156 odsek 8 a § 165o, ktoré nadobudli účinnosť 1. januára 2024.

Od 1. 1. 2024 platí, že daňový úrad alebo colný úrad pokutu, ktorej výšku možno určiť v rámci ustanoveného rozpätia, pri prvom porušení povinnosti neuloží. Ustanovuje sa, aby pri prvom zistení porušenia, daňový úrad a colný úrad pokutu, ktorú je možné určiť v rámci intervalového rozpätia, neuložil, ale aby upozornil na splnenie povinnosti, a ak bola povinnosť splnená oneskorene.

Porušenie bude posudzované podľa skutkovej podstaty správneho deliktu, a to osobitne daňovým úradom a colným úradom. Zo znenia sa vypustilo zasielanie upovedomenia a upozornenia, nakoľko takéto povinnosti vyplývajú správcovi dane z iných ustanovení daňového poriadku napríklad § 3 úzka súčinnosť, resp. § 15 povinnosť vyzvať na podanie daňového priznania.

V súlade s § 156 ods. 8 nebude možné úrok z omeškania vyrubiť, ak uplynulo päť rokov od konca roka, v ktorom bol daňový subjekt povinný zaplatiť daň, rozdiel dane, preddavok na daň, splátku dane alebo sumu na zabezpečenie dane, alebo odviesť vybraný preddavok na daň, vybranú daň alebo zrazenú daň. Ak suma bola uhradená, úrok z omeškania nemožno vyrubiť po uplynutí jedného roka od konca roka, v ktorom bola táto suma uhradená, pričom lehota vyššie uvedená tým nie je dotknutá.

Po novom sa teda ustanovuje, aby sa v prípade oneskorenej platby dane, preddavku na daň, splátky dane, sumy na zabezpečenie dane alebo pri oneskorenom odvedení vybraného preddavku na daň alebo zrazenej dane, úrok z omeškania vyrubil do jedného roka od konca roka, v ktorom došlo k úplnej úhrade tejto sumy.

Prekluzívna lehota piatich rokov sa uplatní rovnako v prípade, ak by k úhrade došlo v piatom roku od konca roka, v ktorom došlo k omeškaniu s platbou; v takomto prípade je potrebné úrok vyrubiť do konca tohto roka.

Ak úhrade nedošlo vôbec, alebo v prípade čiastočnej úhrady sa úrok tak ako doteraz počíta za štyri roky omeškania a vyrubiť ho možno najneskôr v lehote päť rokov od konca roka, v ktorom došlo k omeškaniu s platbou.

Po novom sa registrujú z úradnej moci daňové subjekty, ktoré sú do tohto registra zapísané z obchodného a živnostenského registra a z ostatných registrov, podľa oznámenia, ktoré bude zverejnené na webovom sídle Finančného riaditeľstva SR. 

Ďalej sa pri ukladaní pokút zaviedol systém tzv. „druhej šance“, podľa ktorého správca dane pokutu, ktorú je možné určiť v rámci intervalového rozpätia, neuloží, ale vyzve na splnenie povinnosti s upozornením, že pri ďalšom porušení už bude uložená pokuta. 

Tiež sa skrátila lehota na vyrubenie úroku z omeškania pri úplnej úhrade nedoplatku tak, že úrok je možné uložiť do jedného roka od konca roka, v ktorom bol nedoplatok uhradený. Novelou zákona dochádza k zrýchleniu postupu pri vrátení vodičského preukazu, ak je zastavené exekučné konanie.

 

V novele Daňového poriadku dochádza k úprave druhej šance pri sankciách – nakoľko sankcie sa ukladajú za porušenie ustanovení zákona, nie je možné stanoviť počty daňových subjektov, ktorých sa úprava dotkne, nakoľko nemožno predvídať správanie daňových subjektov. Zavedenie systému tzv. „druhej šance“ znamená, že daňový úrad a colný úrad pri prvom zistení porušenia zákona pokutu, ktorú je možné určiť v rámci intervalového rozpätia, neuloží, ale vyzve na splnenie povinnosti, a ak bola povinnosť splnená oneskorene, upozorní daňový subjekt, že pri ďalšom porušení mu už bude uložená pokuta. Porušenie bude posudzované podľa skutkovej podstaty správneho deliktu, a to osobitne voči daňovým úradom a colným úradom. Skrátila sa prekluzívna lehota na vyrubenie úroku z omeškania v prípade úplnej úhrady nedoplatku.

 

Novela zákona č. 59/2023 Z. z., ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších

Novelou zákona sa v Čl. III menil daňový poriadok s účinnosťou od 27. 2. 2023, kde v poznámke pod čiarou k odkazu 1 sa po novom odkazuje aj na zákon č. 59/2023 Z. z., ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

 

Novela zákona č. 507/2023 Z. z. o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín a o doplnení zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

 

Novela zákona od 31. 12. 2023 zmenila aj znenie daňového poriadku, pričom doplnila znenie poznámky pod čiarou k odkazu 1 citáciou „Zákon č. 507/2023 Z. z. o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín a o doplnení zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“

 

Ministerstvo financií Slovenskej republiky zaviedlo zákon o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín, ktorá sa implementovala smernica Rady (EÚ) 2022/2523 z 15. decembra 2022 o zabezpečení globálnej minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín v Únii (ďalej len smernica (EÚ) 2022/2523). Smernicou (EÚ) 2022/2523 sa do práva Európskej únie prevzali odporúčania Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (modelové pravidlá OECD), tzn. dokument Daňové výzvy vyplývajúce z digitalizácie hospodárstva – globálne modelové pravidlá proti narúšaniu základu dane (druhý pilier). Očakávaným pozitívnym vplyvom zavedenia globálnej minimálnej úrovne zdanenia je obmedzenie daňovej konkurencie štátov v oblasti nízkeho efektívneho zdanenia príjmov právnických osôb a zabezpečenie toho, že podniky, ktoré sú súčasťou veľkých nadnárodných skupín, budú platiť spravodlivý podiel dane bez ohľadu na to, kde pôsobia. Zákon sa vzťahuje na subjekty konsolidovanej skupiny podnikov s ročnými výnosmi aspoň 750 miliónov eur dosiahnutých v najmenej dvoch zo štyroch účtovných období predchádzajúcich analyzovanému účtovnému obdobiu. Ak efektívne zdanenie príjmov subjektov skupiny v Slovenskej republike bude pod úrovňou minimálnej sadzby dane 15 %, minimálne zdanenie týchto subjektov sa zabezpečí výberom dorovnávacej dane. Slovenská republika sa vzhľadom na svoje postavenie tzv. zdrojového štátu/dovozcu kapitálu s nízkym počtom materských subjektov a vyšším počtom dcérskych subjektov a zároveň v záujme zamedzenia zdanenia príjmov dotknutých subjektov v zahraničí, rozhodla zabezpečiť minimálne zdanenie vo forme vnútroštátnej dorovnávacej dane.

Zákon obsahuje ustanovenia potrebné na výpočet úrovne minimálneho efektívneho zdanenia a vymedzuje tiež spôsob platenia a vyberania dorovnávacej dane. Z rozsahu pôsobnosti zákona sú vylúčené subjekty, ktoré vo všeobecnosti vykonávajú činnosti vo verejnom záujme a nevykonávajú podnikateľskú činnosť.

Ide najmä o vládne subjekty, medzinárodné organizácie, neziskové organizácie, dôchodkové fondy a investičné fondy alebo investičné subjekty v oblasti nehnuteľností, ak sa nachádzajú na vrchole štruktúry skupiny. Pri vykonávaní tohto zákona sa ako výkladový prostriedok použijú aj modelové pravidlá OECD a sprievodné dokumenty uverejnené k týmto pravidlám, napr. v dokumente Daňové výzvy vyplývajúce z digitalizácie hospodárstva – komentár ku globálnym modelovým pravidlám proti narúšaniu základu dane (druhý pilier).

 

Novela zákona č. 508/2023 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s pomocou  so splácaním úverov na bývanie

Od 1. 1. 2024 sa v daňovom poriadku zaviedli legislatívno – technické zmeny v súvislosti s pomocou so splácaním úverov na bývanie. V súvislosti s nárastom úrokových sadzieb pri úveroch na bývanie sa zvyšuje finančné zaťaženie najmä nízkopríjmových domácností, čím môže dôjsť k vážnemu ohrozeniu platobnej schopnosti obyvateľov splácať hypotekárne úvery dôsledkom nárastu ich úrokovej sadzby. Úpravou zákona o dani z príjmov sa zavádza nový daňový bonus zo zvýšenia zaplatenej splátky, ktorý si daňové subjekty môžu uplatniť za rok 2023 v daňovom priznaní alebo v ročnom zúčtovaní. Zároveň sa pri zmluvách o úvere na bývanie uzavretých od 1. januára 2024 upravujú podmienky pre uplatnenie daňového bonusu na zaplatené úroky. V nadväznosti na novelu zákona o dani z príjmov sa zaviedla úprava zákona o úveroch na bývanie v rozsahu zavedenia povinnosti pre banky a pobočky zahraničných bánk vydávať pre spotrebiteľa čerpajúceho hypotekárny úver potvrdenie. Aj v súvislosti so zavedením tejto povinnosti bolo potrebné upraviť vybrané ustanovenia zákona o bankách týkajúce sa prelomenia bankového tajomstva tak, aby bolo správne prelomené a dôsledne uplatňované. Súčasne so zavedením pomoci so splácaním úverov na bývanie sa upravuje Daňový poriadok. Opatrenia v jednotlivých článkoch zákona sú zavedené tak, aby mali čo najpriaznivejšie vplyvy na obyvateľov v čase vysokej finančnej záťaže na domácnosti

 

 

Čl. I

PRVÁ ČASŤ

ZÁKLADNÉ A VŠEOBECNÉ USTANOVENIA

 

PRVÁ HLAVA

ZÁKLADNÉ USTANOVENIA

 

§ 1

Predmet a rozsah pôsobnosti

(1) Tento zákon upravuje správu daní, práva a povinnosti daňových subjektov a iných osôb, ktoré im vzniknú v súvislosti so správou daní.

(2) Podľa tohto zákona sa postupuje, ak osobitné predpisy1) neustanovujú inak.

(3) Ak tak ustanovuje osobitný predpis,1c) ustanovenia tohto zákona sa primerane použijú na osobitný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach. 1d)

(4) Ak tak ustanovuje osobitný predpis,1e) ustanovenia tohto zákona sa primerane použijú na odvod časti poistného.1f)

(5) Ak tak ustanovuje osobitný predpis,1g) ustanovenia tohto zákona sa primerane použijú na odvod z nadmerných príjmov.1g)

(6) Ak tak ustanovuje osobitný predpis,1h) ustanovenia tohto zákona sa primerane použijú na solidárny príspevok z činností v odvetviach ropy, zemného plynu, uhlia a rafinérií.1h)

 

Komentár k § 1

Ustanovenie upravuje predmet a rozsah pôsobnosti zákona, pričom sa uplatňuje subsidiárny vzťah zákona k hmotno-právnym predpisom tak, že ustanovenie zákona sa použije len v prípade, ak iný zákon upravujúci dane neobsahuje úpravu správy daní, ktorá je odlišná od úpravy v zákone o správe daní.

Ako sme už uviedli v úvode, niekoľko daní máme v Slovenskej republike, pričom tie sú upravené v jednotlivých daňových zákonoch. Tieto zákony upravujú práva a povinnosti v súvislosti s konkrétnou daňou.

Patrí sem napríklad úprava predmetu dane, daň z príjmu, daň z majetku alebo nehnuteľnosti, úprava dodania tovarov alebo služieb, úprava daňového priznania, úprava splatnosti dane, lehôt či výmeru daňovej povinnosti.

 

Procesné hľadisko správy daní

Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní – Daňový poriadok, pričom pod procesné hľadisko sú zaradené činnosti jednotlivých daňových subjektov alebo samotného správcu dane. Niektoré činnosti súvisiace so správou daní sú upravené v konkrétnych daňových zákonoch.

Dane, ktoré sú predmetom Daňového poriadku, sú priamym príjmom štátneho rozpočtu. Hlavnou a podstatnou úlohou správy daní je zabezpečiť úhradu dane, ktorej výška bola zistená pomocou ustanovení tohto zákona. Následne sa zistená výška dane po úhrade stáva príjmom štátneho rozpočtu.

 

Predmet, rozsah pôsobnosti daňového poriadku

Subsidiárny vzťah zákona k hmotno-právnym predpisom sa uplatňuje spôsobom, že ustanovenie zákona sa použije len v prípade, ak iný zákon upravujúci dane neobsahuje úpravu správy daní, ktorá je odlišná od úpravy v zákone o správe daní. Tieto zákony sú nadradené nad Daňový poriadok a pred jeho ustanoveniami majú prednosť. V súvislosti s týmto právnymi predpismi ešte upozorňujeme, že neobsahujú duplicitné znenia ustanovení ako má Daňový poriadok.

 

Všetky nižšie uvedené daňové zákony tvoria daňovú a poplatkovú sústavu, a to

-         zákon č. 373/2012 Z. z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze a o doplnení zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,

-         zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov,

-         zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov,

-         zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov,

-         zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov,

-         zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov,

-         zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov,

-         zákon č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v znení neskorších predpisov,

-         zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 253/2015 Z. z.,

-         zákon č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov,

-         zákon č. 213/2018 Z. z. o dani z poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov,

-         zákon č. 59/2023 Z. z., ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov,

-         zákon č. 507/2023 Z. z. o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín a o doplnení zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

 

Zákon č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj bol do týchto právnych predpisov od 1. 11. 2016 a zákon č. 213/2018 Z. z. o dani z poistenia bol doplnený k daňovým zákonom doplnený od 1. 1. 2019, vzhľadom na doplnenie novej dane do daňového systému v Slovenskej republike, a to dane z poistenia, nakoľko sú v nej taxatívne vymenované všetky dane v Slovenskej republike.

Zadefinovala sa daň na účely daňového poriadku, na ktorú sú naviazané všetky procesy súvisiace so správnym zistením a vyrubením dane a ďalšie činnosti podľa Daňového poriadku. Predmetom dane z poistenie je poistenie v odvetviach neživotného poistenia uvedených v prílohe č. 1, ak je poistné riziko umiestnené v tuzemsku.

 

! Upozornenie

Zákon č. 59/2023 Z. z., ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších, bol do zoznamu týchto zákonov doplnený s účinnosťou od 27. 2. 2023.

Zákon č. 507/2023 Z. z. o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín a o doplnení zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zmenil respektíve doplnil znenie daňového poriadku od 31. 12 2023. Slovenská republika sa vzhľadom na svoje postavenie tzv. zdrojového štátu/dovozcu kapitálu s nízkym počtom materských subjektov a vyšším počtom dcérskych subjektov a zároveň v záujme zamedzenia zdanenia príjmov dotknutých subjektov v zahraničí, rozhodla zabezpečiť  minimálne zdanenie vo forme vnútroštátnej dorovnávacej dane. Zákon obsahuje ustanovenia potrebné na výpočet úrovne minimálneho efektívneho zdanenia a vymedzuje tiež spôsob platenia a vyberania dorovnávacej dane. Z rozsahu pôsobnosti zákona sú vylúčené subjekty, ktoré vo všeobecnosti vykonávajú činnosti vo verejnom záujme a nevykonávajú podnikateľskú činnosť. Ide najmä o vládne subjekty, medzinárodné organizácie, neziskové organizácie, dôchodkové fondy a investičné fondy alebo investičné subjekty v oblasti nehnuteľností, ak sa nachádzajú na vrchole štruktúry skupiny.

 

Vznik práv a povinností

Daňový poriadok upravuje pravidlá uplatňujúce sa pri správe daní. V súvislosti so správou daní vznikajú daňovým subjektom alebo iným osobám práva, ale i povinností, ktoré sú taktiež predmetom úpravy Daňového poriadku.

Ustanovenia Daňového poriadku sa používajú aj v súvislosti s osobitným odvodom z podnikania v regulovaných odvetviach. Od 1. januára 2017 sa rozšíril rozsah, na ktorý sa Daňový poriadok vzťahuje.

! Upozornenie

Novelou zákona č. 496/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, sa vypustilo znenie odseku 3 vrátane Poznámky pod čiarou k odkazom 1a a 1b. Ide o zmenu nadväzne na to, že zákon o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov bol zrušený. Práve preto došlo k vypusteniu aj z rozsahu pôsobnosti daňového poriadku a zároveň finančné riaditeľstvo nebude zverejňovať zoznam vybraných finančných inštitúcií.

 

Nadmerné príjmy

V súlade s týmto ustanovením a v súlade so zákonom o energetike sa môžu ustanovenia Daňového poriadku použiť aj na odvod z nadmerných príjmov práve v súlade so zákonom o energetike.

 

! Upozornenie

Novelou zákona č. 433/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, s ustanovenie doplnilo novým odsekom, pričom išlo v zásade len o technickú zmenu zákona, ktorá spája Daňový poriadok s ustanoveniami zákona týkajúcimi sa odvodu, pretože ustanovuje, že ak tak ustanovuje osobitný predpis (zákon, ktorý vymedzuje odvod z nadmerných príjmov), použijú sa na odvod z nadmerných príjmov primerane ustanovenia Daňového poriadku.

 

Predmetom odvodu z nadmerných príjmov je nadmerný príjem. Nadmerným príjmom sa na účely odvodu z nadmerných príjmov rozumie kladný rozdiel medzi trhovým príjmom a stropom trhového príjmu. Trhovým príjmom sa na účely odvodu z nadmerných príjmov rozumie trhový príjem podľa osobitného predpisu, ak ide o elektrinu vyrobenú na území Slovenskej republiky dodanú do elektrizačnej sústavy okrem dodanej regulačnej elektriny. Spôsob určenia výšky nadmerného príjmu platiteľom odvodu na základe tržieb z predaja vyrobenej elektriny vrátane vplyvu zaisťovacích obchodov týchto príjmov z predaja elektriny a spôsobu preukazovania výšky odvodu ustanoví vláda nariadením. Pri určení odvodového obdobia pre trhový príjem sa zohľadnia všetky trhové príjmy za elektrinu dodanú v tomto období, a to bez ohľadu na to, kedy dôjde k úhrade za takéto dodanie. Predmetom odvodu z nadmerného príjmu nie je nadmerný príjem z predaja elektriny vyrobenej v zariadení na výrobu elektriny s inštalovaným výkonom do 0,9 MW vrátane, v zariadení na výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby výrobcami, ktorí si uplatňujú podporu doplatkom, zároveň si uplatňujú podporu výkupom elektriny výkupcom elektriny za cenu vykupovanej elektriny a zároveň si uplatňujú právo výrobcu elektriny na prevzatie zodpovednosti za odchýlku výkupcom elektriny pre toto zariadenie, vyrobenej v prečerpávacích vodných elektrárňach alebo z biometánu. Predmetom odvodu nie je nadmerný príjem za redispečing podľa osobitného predpisu a náhrady za neodobratú elektrinu.

 

Príspevok z činností v odvetviach ropy, zemného plynu, uhlia a rafinérií

Ak tak ustanovuje zákon č. 519/2022 Z. z. o solidárnom príspevku z činností v odvetviach ropy, zemného plynu, uhlia a rafinérií a o doplnení niektorých zákonov, ustanovenia tohto zákona sa primerane použijú na solidárny príspevok z činností v odvetviach ropy, zemného plynu, uhlia a rafinérií.

 

! Upozornenie

Po novele zákona č. 519/2022 Z. z. o solidárnom príspevku z činností v odvetviach ropy, zemného plynu, uhlia a rafinérií a o doplnení niektorých zákonov sa pri správe príspevku primerane použijú ustanovenia Daňového poriadku. Primerané sa budú aplikovať na tento príspevok ustanovenia upravujúce napríklad daňovú kontrolu, miestne zisťovanie, zabezpečujúce inštitúty, ako napríklad predbežné opatrenie, záložné právo a nedoplatky na príspevku sa budú vymáhať v rámci daňového exekučného konania. Rovnako primerane sa pri porušení povinností súvisiacich so správou príspevku použijú ustanovenia Daňového poriadku upravujúce sankcie.

 

Úplné znenie zákona s komentárom je uverejnené v mesačníku Poradca 9/2024.

 

 

P6 V LEGISLATÍVE



25/2024 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 13. februára 2024 č. S07128-2024-OL, ktorým sa mení výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 12. apríla 2006 č. 28167/2007-OL, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca všeobecné požiadavky na konštrukciu, usporiadanie a vybavenie potravinárskych prevádzkarní a niektoré osobitné požiadavky na výrobu a predaj tradičných potravín a na priame dodávanie malého množstva potravín 28.02.2024

26/2024 Z. z.
Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 103/2018 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov 29.02.2024

27/2024 Z. z.
Oznámenie Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb o vydaní opatrenia z 20. februára 2024 č. 1/2024, ktorým sa mení opatrenie Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb z 19. septembra 2016 č. 1/2016, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien a určujú sa maximálne ceny univerzálnej služby a poštového platobného styku pre vnútroštátny poštový styk (oznámenie č. 258/2016 Z. z.) v znení opatrenia Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb z 12. júna 2019 č. 1/2019 (oznámenie č. 177/2019 Z. z.), v znení opatrenia Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb zo 14. februára 2022 č. 2/2022 (oznámenie č. 43/2022 Z. z.) a v znení opatrenia Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb z 13. februára 2023 č. 1/2023 (oznámenie č. 47/2023 Z. z.) 29.02.2024

28/2024 Z. z.
Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov 01.03.2024

29/2024 Z. z.
Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení volieb do orgánov samosprávy obcí 01.03.2024

30/2024 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa pre odvetvie lesného hospodárstva Slovenskej republiky, pre odvetvie verejných vodovodov a verejných kanalizácií v Slovenskej republike, o uložení dodatku č. 1 ku Kolektívnej zmluve vyššieho stupňa pre odvetvie celulózo-papierenského priemyslu v Slovenskej republike, o uložení Dodatku č. 4 ku Kolektívnej zmluve vyššieho stupňa medzi Energeticko-chemickým odborovým zväzom a Zväzom zamestnávateľov energetiky Slovenska, o uložení Dodatku č. 1 ku Kolektívnej zmluve vyššieho stupňa medzi Odborovým zväzom KOVO a Zväzom zamestnávateľov energetiky Slovenska a Dodatku č. 3 ku Kolektívnej zmluve vyššieho stupňa medzi Energeticko-chemickým odborovým zväzom a Asociáciou zamestnancov chemického a farmaceutického priemyslu SR a Zväzom chemického a farmaceutického priemyslu Slovenskej republiky 02.03.2024

31/2024 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 06.03.2024

32/2024 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 06.03.2024

33/2024 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov 06.03.2024

34/2024 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 113/2023 Z. z. o záujme Slovenskej republiky udeliť národné vízum vybraným skupinám štátnych príslušníkov tretích krajín v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 520/2023 Z. z. 06.03.2024

35/2024 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 383/2023 Z. z. o záujme Slovenskej republiky udeliť národné vízum vybraným skupinám štátnych príslušníkov tretích krajín vo vybraných zamestnaniach v oblasti priemyslu 06.03.2024

36/2024 Z. z.
Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky č. k. PL. ÚS 2/2022-119 z 20. decembra 2023 vo veci vyslovenia nesúladu zákona č. 283/2021 Z. z. o odobratí nezaslúžených benefitov predstaviteľom komunistického režimu s čl. 1 ods. 1, čl. 13 ods. 4, čl. 20 ods. 4 a čl. 39 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky a s čl. 1 Dodatkového protokolu k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd 06.03.2024

37/2024 Z. z.
Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 29. februára 2024 č. MF/005391/2024-74, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 16. decembra 2002 č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov 07.03.2024

38/2024 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Programu spolupráce medzi Ministerstvom školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky a Ministerstvom školstva a vedy Bulharskej republiky na roky 2024 – 2028 07.03.2024

39/2024 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 755/2004 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd v znení neskorších predpisov 09.03.2024

40/2024 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 11.03.2024

41/2024 Z. z.
Uznesenie Ústavného súdu Slovenskej republiky č. k. PL. ÚS 3/2024-112 z 28. februára 2024 o pozastavení účinnosti čl. I, čl. II bodu 39, čl. II bodu 134 v časti týkajúcej sa § 567t ods. 4 a čl. XVII zákona z 8. februára 2024, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 11.03.2024

42/2024 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 12.03.2024

43/2024 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 12.03.2024

44/2024 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 89/2016 Z. z. o výrobe, označovaní a predaji tabakových výrobkov a súvisiacich výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 12.03.2024

45/2024 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o obmedzovaní ožiarenia obyvateľov z pitnej vody, z prírodnej minerálnej vody a z vody vhodnej na prípravu stravy pre dojčatá 13.03.2024

CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

Nezabudnite v marci 2024

 

Termín zákonnej povinnosti

Charakteristika zákonnej povinnosti

Povinná osoba a zákon v platnom znení

8. 3. – piatok

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za február 2024, pričom sa prvýkrát použije zvýšená sadzba poistného 15 % alebo 7,5 % u osoby so zdravotným postihnutím

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za február 2024 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za február 2024

Zamestnávateľ
§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených vo februári 2024, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť

Platiteľ dividend
§ 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené vo februári 2024

Platiteľ dividend

§ 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

11. 3. – pondelok (namiesto nedele   10. 3. 2024)

Doručiť zamestnancom, ktorí poberali v roku 2023 zdaniteľné príjmy, potvrdenie o zdaniteľných príjmoch fyzickej osoby zo závislej činnosti z údajov uvedených na mzdovom liste za rok 2023 – vzťahuje sa len na tých zamestnancov, ktorí nepožiadali zamestnávateľa o vystavenie tohto dokladu skôr

Zamestnávateľ

§ 39 ods. 5 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

15. 3. – piatok

Odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených vo februári 2024, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ zrážkovej dane

§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane
§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. ZDP v z. n. p.

do výplatného termínu

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za február 2024

Zamestnávateľ

§ 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za február 2024

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za február 2024

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer vo februári 2024

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia

Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

do nasledujúceho pracovného dňa

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

do 3 dní

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za február 2024

Zamestnávateľ - § 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru

Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za február 2024

Zamestnávateľ

§ 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za február 2024 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Zamestnávateľ

§ 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v z. n. p.

Do 8 dní

Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. c), m), n) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov

Zamestnávateľ - § 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom

Zamestnanec

§ 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca

Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu

Zamestnávateľ

§ 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba

§ 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

 

PRÁVE VYCHÁDZAJÚ TIETO MESAČNÍKY

Poradca (Poradca), č. 9/2024 (II/2024)

 

Poradca (Poradca), č. 7-8/2024 (II/2024)

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 4-5/2024 (II/2024)

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 4-5/2024 (II/2024)

 

1000 riešení 1/2024 (I/2024)

 

Daňové a nedaňové výdavky 2024 (II/2024)

-        z pohľadu zákona o dani z príjmov

-        z pohľadu zákona o dani z pridanej hodnoty

-        z pohľadu zákona o účtovníctve (JÚ, PÚ)

 

ODBORNÉ PUBLIKÁCIE, KTORÉ VÁM POMÔŽU V PODNIKANÍ

1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov)

2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo)

3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia)

4. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách)

5. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom)

6. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)

7. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)

8. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)

9. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)

10. Trestné právo po novelách 2023 (najdôležitejšie právne predpisy po ostatných novelách pre rok 2023 z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl)

11. Daňové a nedaňové výdavky 2023 (Abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi: z pohľadu Zákona o dani z príjmov, Zákona o dani z pridanej hodnoty, Zákona o účtovníctve)

12. Trestný zákon 2023 (Titul obsahuje trestné a správne právo po novelách 2023, doplnený Vyhláškou o Spravovacom a kancelárskom poriadku. Nakoľko bola schválená novela Trestného poriadku a Zákona o obetiach trestných činov, ktorá nadobúda účinnosť od 1. 4. 2023, rozhodli sme sa pre druhé rozšírené vydanie publikácie z oblasti trestného práva v roku 2023)

13. 100 otázok a odpovedí Sociálne zabezpečenie, Automobil (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku odstupného a odchodného, rekreácií, stravovanie podnikateľov, stravovanie zamestnancov, daňové bonusy a tretia kapitola je zameraná na automobil z pohľadu daní a účtovníctva)

14. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Škodové udalosti (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku kúpy, predaja, technického zhodnotenia a opráv nehnuteľností a tretia kapitola škodové udalosti z účtovného pohľadu)

15. Ústava SR 2023 (Ústava SR – úplné znenie zákona po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní – úplné znenia zákonov)

16. Životné prostredie po novelách (Cieľom novely zákonov je zosúladiť osobitné právne predpisy v oblasti ochrany životného prostredia so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby, odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovať zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch)

17. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)

18. Daňové priznania FO a PO za rok 2023 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2023, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2023)

19. Odvody poistného od 1. 1. 2024 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2024 po novelách)

20. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)

21. Daňové a nedaňové výdavky 2024 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Prinášame tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)

 

ZÁKONY 2024

 

ZÁKONY I A – Daňové zákony

  • Daň z príjmov
  • DPH
  • Správa daní
  • Medzinárodná spolupráca
  • Spotrebné a miestne dane
  • Elektronická fakturácia
  • Finančná správa

 

ZÁKONY I B – Účtovné zákony

  • Zákon o účtovníctve
  • Sústavy JÚ a PÚ
  • Cestovné náhrady
  • Správne poplatky

 

ZÁKONY II A – Obchodné právo a živnostenský zákon

  • Ústava SR
  • Obchodné právo
  • Živnostenský zákon
  • Správne právo
  • Autorské právo
  • Občianske právo

 

ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo

  • Civilný proces
  • Exekučný poriadok
  • Trestné právo
  • Správne právo

 

ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP

  • Zákonník práce
  • Mzdové predpisy
  • Zamestnanosť
  • Pedagogickí zamestnanci
  • Kolektívne vyjednávanie a združovanie občanov
  • Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
  • Správne právo

 

ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie

  • Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
  • Zdravotné poistenie
  • Sociálne zákony
  • Sociálne služby

 

ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy

  • Nový stavebný zákon
  • Bytové a nebytové priestory
  • Pozemkové spoločenstvá
  • Kataster nehnuteľností
  • Štátny fond rozvoja bývania

 

ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva

  • Rozpočtové pravidlá
  • Verejná služba
  • Elektronická komunikácia
  • Verejné obstarávanie
  • Informačné technológie
  • Výchova a vzdelávanie
  • Školská samospráva

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.


E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

Kontakty

Adresa:

MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika

E-mail:

objednavky@exicon.eu

IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285

Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyradený z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) 2023

^ Hore
Untitled Page