Vážení čitatelia!
Andrea Súkeníková
zodpovedná
redaktorka
poradca@poradca.sk
1. SÚDNE SPORY PO NOVELE NIELEN PRE PODNIKATEĽOV
Súdny spor je najznámejší proces, v ktorom sa rieši právny spor. Súdne konanie slúži ako procesný mechanizmus, v rámci ktorého strany zorganizujú pojednávania a ich spory rieši sudca, ktorý vystupuje ako kvalifikovaný a nestranný právny expert vymenovaný štátom na prejednávanie a riešenie sporov. K akým zmenám došlo v riešení sporov po zavedení súdnej mapy?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom, manažérom, notárom, advokátom, orgánom činným v trestnom konaní, exekútorom …
1. Civilný sporový poriadok, Civilný mimosporový poriadok, Správny súdny poriadok – úplné znenia zákonov s komentármi /A5, str. 544/
2. Ústava Slovenskej republiky - úplné znenie /A6, str. 120/
3. Vzory zmlúv, žalôb a podaní + CD – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/
Cena balíčku je 46,50 € Cena balíčku s 40 % zľavou je 27,80 € Ušetríte 18,70 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
2. ÚČTUJETE SPRÁVNE?
Overte si postupy v našich publikáciách, v ktorých nájdete všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve aj všetky zmeny, ktoré nastali počas roka 2023. Aká je podstata podvojného účtovníctva, aké princípy sa v ňom uplatňujú, aké informácie môže podvojné účtovníctvo podnikateľovi poskytnúť a ako ich môže v podnikaní využiť?
Všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené účtovníčkam, podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. Účtovné súvzťažnosti 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 664/
2. Podvojné účtovníctvo po novelách 2023 – zákony s komentárom /A5, str. 496/
3. Daňové a nedaňové výdavky 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 576/
4. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Škodové udalosti – odborná tematická publikácia /A5, str. 96/
Cena balíčka je 69,30 € Cena balíčka s 60 % zľavou je 27,70 € Ušetríte 41,60 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
3. MZDOVÝM ÚČTOVNÍČKAM
Aké sú zmeny právnych predpisov, ktoré nastali po novelách od 1. 1. 2024 v pracovnoprávnej oblasti, mzdách, odvodoch, v oblasti zamestnanosti a BOZP?
Nové informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
Publikácie Vám budú doručené koncom januára.
1. Poradca 6/2024 – Zákonník práce s komentárom – komentár /A5, str. 280/
2. Zákony IIIA/2024 – Zákon o minimálnej mzde, Zákon o službách zamestnanosti .... – úplné znenia zákonov /A5, str. 512/
3. PaM 2/2024 – Možnosť zamestnávateľa odstúpiť od pracovnej zmluvy – príspevok /A4, str. 80/
4. Odvody poistného 2024 od 1. 1. 2024 – odborná tematická publikácia /A5, str. 48/
Cena balíčka je 37 € Cena balíčka s 20 % zľavou je 29,60 € Ušetríte 7,40 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
4. DAŇOVÉ PRIZNANIA FO A PO ZA ROK 2023
Nemáte objednané publikácie, ktoré by Vám pomohli pri zostavovaní daňových priznaní?
Môžete tak urobiť, pripravili sme príspevky a príklady z praxe na túto tému.
Podrobne rozoberáme problematiku podania daňového priznania k dani z príjmov fyzických a právnických osôb za zdaňovacie obdobie započaté v kalendárom roku 2023. Kto podáva daňové priznanie? Aké zľavy je možné uplatniť?
Publikácie sú určené účtovníčkam, podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
Publikácie Vám budú doručené v priebehu januára 2024.
1. Daňové priznania FO a PO za rok 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 224/
2. Optimalizácia dane 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 200/
3. DUO 2/2024 – Daňové priznania za rok 2023 - príspevok /A4, str. 80/
4. Poradca 5/2024 – Zákon o riešení sporov týkajúcich sa zdanenia s komentárom – komentár /A5, str. 248/
Cena balíčka je 36,30 € Cena balíčka s 30 % zľavou je 21 € Ušetríte 15,30 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
5. PODVOJNÉ ÚČTOVNÍCTVO
Podvojné účtovníctvo dostalo svoj názov podľa spôsobu účtovania. Každá operácia musí byť zaúčtovaná minimálne na dvoch účtoch, pretože vždy operácia prebehne medzi dvoma stranami. Kto je povinný účtovať v podvojnom účtovníctve? Aké zmeny nastali v roku 2023?
Všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené účtovníčkam, podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
Publikácie Vám budú doručené v priebehu decembra 2023.
1. Podvojné účtovníctvo po novelách 2023 – zákony s komentárom /A5, str. 496/
2. Účtovné súvzťažnosti 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 664/
3. 1000 riešení 10-12/2023 – Účtovníctvo - praktické príklady /A5, str. 128/
Cena balíčka je 45 € Cena balíčka s 25 % zľavou je 33 € Ušetríte 12 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk.
Ceny balíčkov sú s DPH.
DAŇOVÉ PRIZNANIA FO ZA ROK 2023
Skončil sa rok 2023 a je potrebné myslieť na vysporiadanie svojich daňových povinností. Akým spôsobom to spraviť sa budeme snažiť v skratke rozviesť v nasledujúcom príspevku.
Pri vysporiadaní daňovej povinnosti k dani z príjmov fyzických osôb prostredníctvom daňového priznania je potrebné si položiť viacero otázok, a to:
1. Kto je povinný podať daňové priznanie?
2. Kedy?
3. Z čoho?
4. Ako?
Uvedené otázky riešia predovšetkým zákony
- č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“) a
- č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „daňový poriadok“).
-
1. Kto je povinný podať daňové priznanie?
Podľa ustanovenia § 15 daňového poriadku daňové priznanie je povinný podať:
· každý, komu táto povinnosť vyplýva z osobitných predpisov, ktorým je aj ZDP. ZDP ďalej upravuje, ktorým daňovníkom, v akej lehote a za akých podmienok vzniká povinnosť podať daňové priznanie.
Napríklad v ustanovení § 32 ZDP upravuje povinnosť podať daňové priznanie daňovníkovi/fyzickej osobe, ak za zdaňovacie obdobie dosiahol zdaniteľné príjmy presahujúce 50 % sumy podľa ustanovenia § 11 ods. 2 písm. a) ZDP s výnimkou uvedenou v § 32 ods. 4 ZDP.
Ak daňový subjekt opomenie povinnosť a nepodá daňové priznanie v lehote podľa hmotnoprávneho predpisu, správca dane je povinný vyzvať daňový subjekt na splnenie tejto povinnosti. Výzva musí obsahovať poučenie o následkoch spojených s nepodaním daňového priznania, a tým je určenie dane podľa pomôcok.
· alebo ten, koho správca dane na to vyzve.
Na účely zdanenia príjmov fyzických osôb sa používajú dve tlačivá:
- daňové priznanie typ A určené pre daňovníkov, ktorí dosahujú len príjmy zo závislej činnosti,
- daňové priznanie typ B určené pre daňovníkov, ktorí dosahujú príjmy podľa § 5 až § 8 ZDP.
Spôsob podania daňového priznania je určený v § 13 a § 14 daňového poriadku v nadväznosti aj na § 33 daňového poriadku.
Podľa § 15 daňového poriadku sa daňové priznanie podáva na tlačive platnom pre príslušné zdaňovacie obdobie. Ak sa daňové priznanie podáva elektronickými prostriedkami, podáva sa v predpísanej forme.
Prílohou daňového priznania, ak tak ustanovuje osobitný predpis, sú doklady preukazujúce tvrdenia uvedené v daňovom priznaní.
Vzory tlačív daňových priznaní určí ministerstvo financií a uverejní ich na svojom webovom sídle s vyznačením dátumu uverejnenia. Tieto tlačivá, okrem údajov vyplývajúcich z osobitných predpisov, obsahujú najmä identifikačné údaje daňového subjektu, a to ak ide o fyzickú osobu, meno a priezvisko, adresu trvalého pobytu, daňové identifikačné číslo, rodné číslo alebo dátum jej narodenia.
V nadväznosti na ustanovenie § 32 ZDP, kde je určená príjmov hranica pre povinnosť podania daňového priznania k dani z príjmov fyzickej osoby, je upravená aj minimálna výška dane fyzickej osoby, uvedená v § 46a ZDP, podľa ktorej sa daň nevyrubí a neplatí ak daňovníkove zdaniteľné príjmy nepresiahnu 50 % nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka, t. j. pre rok 2023 suma vo výške 2 461,41 eura. Rovnako sa daň nevyrubí a neplatí u fyzickej osoby, ak nepresiahne za zdaňovacie obdobie sumu 17 eur.
Toto neplatí, ak si daňovník uplatňuje daňový bonus podľa § 33 zákona alebo ak sa daň vyberá podľa § 43, alebo ak sa zrážajú preddavky na daň podľa § 35, alebo preddavky na zabezpečenie dane podľa § 44 zákona.
Daňové priznanie je povinný podať aj daňovník, ktorý vykázal daňovú stratu, t. j. daňovník dosahujúci príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti (§ 6 ods. 1 a 2 ZDP), ktorého daňové výdavky presahujú zdaniteľné príjmy.
Do úhrnu zdaniteľných príjmov (50 % nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka), od ktorých výšky sa odvíja povinnosť podania daňového priznania, sa nezapočítavajú príjmy, ktoré sú
- vysporiadané daňou vyberanou zrážkou a jej zrazením je považovaná daňová povinnosť za vysporiadanú alebo daňovník neuplatní postup podľa § 43 ods. 7 ZDP,
- od dane oslobodené.
Zrážková daň sa nepovažuje za vysporiadanú len v prípade príjmov fyzických osôb, ktoré sú upravené v § 43 ods. 6 písm. a) až c) ZDP, t. j. príjmov uvedených
a) v § 16 ods. 1 písm. d) u daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou (zahraničný umelci a športovci, ktorí vykonávajú svoju činnosť na území SR),
b) v § 16 ods. 1 písm. e) prvého, druhého a štvrtého bodu, úrokov a iných výnosov z poskytnutých úverov, pôžičiek a derivátov podľa zákona o cenných papieroch a príjmov z podielových listov dosiahnutých z ich vyplatenia (vrátenia) u daňovníka z členského štátu Európskej únie a daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou (ďalej len „daňovník s ODP“) v ďalších štátoch tvoriacich Európsky hospodársky priestor,
c) v § 7 ods. 1 písm. g) ZDP z podielových listov dosiahnutých z ich vyplatenia (vrátenia) u daňovníka s neobmedzenou daňovou povinnosťou (ďalej len „daňovník s NDP“).
Ak sa daňovník podľa § 43 ods. 6 písm. a) až c) ZDP rozhodne daň vyberanú zrážkou z týchto príjmov považovať za preddavok na daň, môže tento preddavok odpočítať od dane v daňovom priznaní, pričom, ak suma dane vyberanej zrážkou prevyšuje vypočítanú výšku dane daňovníka v daňovom priznaní, má nárok na vrátenie daňového preplatku. Samozrejme príjmy, z ktorých sa rozhodol zrazenú daň považovať za preddavok, potom zahrnie do príslušného základu dane (čiastkového základu dane) alebo osobitného základu dane.
Napr., ak sa rozhodol a dohodol umelec s platiteľom dane o nezrazení dane v súlade s § 43 ods. 14 ZDP, potom príjem z podania umeleckého výkonu, ktorý je príjmom podľa § 6 ods. 2 písm. a) ZDP uvedie ho na príslušnom riadku daňového priznania ako súčasť základu dane (čiastkového základu dane) z príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP.
Všetky ostatné príjmy uvedené v § 43 ZDP sa zrazením dane považujú za vysporiadané a nezahŕňajú sa do základu dane (čiastkového základu dane) podľa § 4 ods. 7 ZDP, to znamená neuvádzajú sa ani v tlačive daňového priznania.
Daňové priznanie je povinný podať aj daňovník, ktorý má len príjmy zo závislej činnosti (§ 5 ZDP), presahujúce pre rok 2023 sumu vo výške 2 461,41 eura a tieto mu:
· plynú od zamestnávateľa, ktorý nie je platiteľom dane a ani zahraničným platiteľom dane podľa § 48 ZDP,
Poznámka
Za zamestnávateľa, ktorý nie je platiteľom dane ani zahraničným platiteľom dane, sa považuje zamestnávateľ, ktorý vypláca príjmy zo závislej činnosti, ale nie je povinný zrážať preddavky na daň podľa ustanovení § 35 zákona a zároveň nie je ani zahraničným platiteľom dane. Ide napr. o zahraničný zastupiteľský úrad na území SR, ak sa sám dobrovoľne nerozhodol stať sa platiteľom dane podľa § 48 ZDP.
- plynú zo zdrojov v zahraničí okrem prípadov uvedených v § 32 ods. 4 ZDP,
Poznámka
Pre účely podania daňového priznania, uvedené znamená, že príjmy zo závislej činnosti boli v zahraničí aj zdaniteľnými príjmami, čo znamená, že si cez daňové priznanie môže uplatniť metódy na zamedzenie dvojitého zdanenia, ak mal príjmy zdanené v štáte, s ktorým má SR uzavretú zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia (ďalej len „zmluva o ZDZ“) alebo ide o príjmy zo závislej činnosti vykonávanej v zahraničí, ktoré tam mal preukázateľné zdanené. Nejde o prípady, kedy bol napr. zamestnanec vyslaný pracovať do zahraničia na menej ako 183 dní pričom nepracoval ani v stálej prevádzkarni slovenského zamestnávateľa umiestnenej v zahraničí ani u zahraničného zamestnávateľa.
- nemožno z týchto príjmov zraziť preddavok na daň podľa § 35 ods. 3 písm. a) ZDP,
Poznámka
Ide o zamestnanca, ktorého zdaniteľná mzda spočíva len v nepeňažnom plnení alebo nepeňažné plnenie tvorí väčšiu časť zdaniteľnej mzdy, keď nemožno zrážku vykonať, a preto sa nezaplatený preddavok vyrovná najneskôr pri podaní daňového priznania, ak mu vznikne povinnosť jeho podania alebo sa daňovník rozhodol ho podať resp. pri vykonaní ročného zúčtovania zdaniteľných príjmov, ak mu povinnosť podania daňového priznania nevznikla alebo sa sám nerozhodol ho podať.
- daňovník nepožiadal zamestnávateľa, ktorý je platiteľom dane, o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti alebo požiadal o vykonanie ročného zúčtovania, ale nepredložil v ustanovenom termíne potrebné doklady (§ 38 ods. 5) na vykonanie ročného zúčtovania alebo je povinný zvýšiť základ dane podľa § 11 ods. 11 (porušenie podmienok pre uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane daňovníka na doplnkové dôchodkové sporenie).
Príklad
Daňovník je považovaný za slovenského daňového nerezidenta či už na základe ZDP, resp. príslušnej zmluvy o ZDZ a má zo zdroja na území SR iba príjmy podľa § 5 ZDP, pričom tento daňovník má aj v štáte svojej rezidencie príjmy zo závislej činnosti.
Je v tomto prípade daňovník s ODP povinný podávať daňové priznanie podľa § 32 ZDP, alebo môže požiadať svojho slovenského zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania dane?
Vzhľadom na skutočnosť, že ide o daňovníka s ODP na území SR (nie je možné brať do úvahy príjmy, ktoré dosahuje v zahraničí), sú tu zdaniteľnými príjmami len príjmy zo závislej činnosti vykonávanej pre slovenského zamestnávateľa, tento mu môže vykonať ročné zúčtovanie preddavkov na území SR.
Daňové priznanie za zdaňovacie obdobie je povinný podať aj daňovník, ktorému zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, vykonal ročné zúčtovanie, ak v tomto zdaňovacom období daňovník poberal
a) príjmy podľa § 5 ZDP od viacerých zamestnávateľov a zamestnávateľovi, ktorý mu vykonal ročné zúčtovanie, nepredložil požadované doklady od každého zamestnávateľa,
b) iné druhy zdaniteľných príjmov podľa § 6 až § 8 ZDP, vrátane príjmov, z ktorých sa daň vyberá podľa § 43 ZDP, pri ktorých daňovník uplatní postup podľa § 43 ods. 7 ZDP alebo ak je povinný zvýšiť základ dane podľa § 11 ods. 11 ZDP (porušenie podmienok pre uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane daňovníka na doplnkové dôchodkové sporenie).
Daňové priznanie nie je podľa § 32 ods. 4 ZDP povinný podať daňovník, ak má len príjmy:
a) podľa § 5 a nie je povinný podať daňové priznanie podľa § 32 ods. 2 ZDP alebo
b) z ktorých sa daň vyberá podľa § 43 a neuplatní postup podľa § 43 ods. 7, alebo
c) ktoré poberá od zahraničného zastupiteľského úradu na území SR a je daňovníkom, ktorý požíva výsady a imunity podľa medzinárodného práva, alebo
d) zo závislej činnosti plynúce zamestnancom Európskej únie alebo jej orgánov, ktoré boli preukázateľne zdanené v prospech všeobecného rozpočtu Európskej únie, alebo
e) ktoré sú od dane oslobodené.
Podľa § 32 ods. 5 ZDP, daňové priznanie môže podať aj daňovník, ktorému nevyplýva povinnosť podať daňové priznanie. Toto ustanovenie môže využiť napr. aj daňovník, ktorý nedosiahol žiadne zdaniteľné príjmy (nemá povinnosť podania daňového priznania), ale má nárok na daňový bonus na zaplatené úroky z hypotekárneho úveru podľa § 33a ZDP, o ktorého vyplatenie požiada práve cez podanie daňového priznania.
Upozornenie!
1. Ak podá daňové priznanie daňovník, ktorý nebol povinný podať daňové priznanie alebo mu nevznikla povinnosť podať daňové priznanie, a zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, mu vykonal ročné zúčtovanie podľa § 38 ZDP, považuje sa toto daňové priznanie za opravné alebo dodatočné daňové priznanie podľa osobitného predpisu, pričom vykonané ročné zúčtovanie podľa § 38 ZDP sa v tomto prípade považuje za podané daňové priznanie.
2. Ak sa daňovník rozhodne podať daňové priznanie, aj keď nemá povinnosť, musí ho podať v zákonom stanovenej lehote určenej podľa § 49 ZDP.
Do daňového priznania fyzickej osoby sa zahrňujú výlučne zdaniteľné príjmy, okrem príjmov z podielových listov dosiahnutých z ich vyplatenia (vrátenia) nadobudnutých do 31. 12. 2003, ktoré sú pri ich vyplatení (vrátení) v roku 2023 oslobodené od dane v nadväznosti na § 52 ods. 20 ZDP, pričom ale platiteľ dane z nich zrazil daň v nadväznosti na § 43 ZDP (uplatní si takto zrazenú daň ako už zaplatený preddavok, ktorý sa mu vráti alebo započíta na úhradu daňovej povinnosti).
Zdaniteľné príjmy je následne potrebné zatriediť do príslušného druhu príjmov, z ktorého sa určí základ dane (čiastkový základ dane) resp. osobitný základ dane a daňová povinnosť daňovníka.
Ak daňové priznanie podáva za daňovníka zákonný zástupca, právny nástupca alebo zástupca, uvedie v daňovom priznaní osobné údaje o daňovníkovi určené zákonnom, za ktorého podáva daňové priznanie, a svoje osobné údaje.
Daňovník, ktorému bol spätne priznaný dôchodok (§ 11 ods. 6) k začiatku bezprostredne predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia alebo k začiatku zdaňovacích období predchádzajúcich tomuto zdaňovaciemu obdobiu, podáva za tieto zdaňovacie obdobia dodatočné daňové priznanie, ak si za tieto zdaňovacie obdobia uplatňoval nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka. Ak daňovník podá dodatočné daňové priznanie len z tohto dôvodu, neuplatní sa postup podľa osobitného predpisu, t. j. správca dane nebude takéhoto daňovníka postihovať vyrubovaním sankcií v súlade s § 155 a 156 daňového poriadku. Z uvedeného vyplýva, že ak je daňovníkovi priznaný niektorý z dôchodkov uvedených v § 11 ods. 6 ZDP spätne za predchádzajúce zdaňovacie obdobia, je povinný si dodatočným daňovým priznaním svoju daňovú povinnosť opraviť.
Podľa § 32 ods. 12 ZDP, ak daňovník po skončení podnikania alebo inej samostatnej zárobkovej činnosti alebo prenájmu (§ 17 ods. 9) dodatočne prijme zdaniteľné príjmy súvisiace s týmito činnosťami alebo v súvislosti s týmito činnosťami, dodatočne zaplatí výdavky, ktoré by boli uznané za daňové výdavky vynaložené na tieto činnosti, o tieto prijaté alebo zaplatené sumy zvýši príjmy alebo daňové výdavky za zdaňovacie obdobie, v ktorom skončil podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť alebo prenájom (§ 17 ods. 9), pričom ak daňovník podá daňové priznanie alebo dodatočné daňové priznanie za zdaňovacie obdobie, v ktorom skončil podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť, alebo prenájom, len z tohto dôvodu, neuplatní sa postup podľa § 155 a 156 daňového poriadku. Ak je pre daňovníka výhodnejšie zahrnúť tieto prijaté alebo zaplatené sumy do základu dane za zdaňovacie obdobie, v ktorom takéto sumy prijal alebo zaplatil, uplatní tento výhodnejší postup. Rovnako postupuje aj daňovník, ktorý vráti príjmy, ktoré zahrnul do základu dane (čiastkového základu dane) z príjmov podľa § 6 až § 8 ZDP v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach alebo dodatočne zaplatí výdavky, ktoré boli uznané za daňové výdavky vynaložené v súvislosti s príjmami podľa § 6 až 8.
Poznámka
V praxi sa vyskytli prípady, keď napr. podnikajúca fyzická osoba až po skončení podnikania bola zaviazaná zaplatiť náhradu v súvislosti s podnikaním, resp. bola jej zaplatená takáto náhrada. Predmetné ustanovenie dáva daňovníkovi možnosť vysporiadať si spravodlivo daňovú povinnosť podaním dodatočného daňového priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom skončil podnikanie, inú samostatnú zárobkovú činnosť alebo prenájom (§ 6 zákona). Postup vyplývajúci z citovaného ustanovenia môže uplatniť daňovník pri príjmoch podľa § 6 až 8.
Najčastejším využívaním tohto ustanovenia sú prípady vyberania zdravotných odvodov z príjmov podľa § 7 a 8 ZDP, kde na základe ročného zúčtovania zdravotného poistenia vychádzajúceho práve z podaného daňového priznania, pri takýchto druhoch príjmu vznikajú nedoplatky, ktoré má nárok daňovník s uplatniť ako daňový výdavok spôsobom uvedeným práve v § 32 ods. 12 ZDP.
Podľa § 32 ods. 10 ZDP daňovník, ktorý podáva daňové priznanie a uplatňuje si nárok na daňový bonus podľa § 33 ZDP, okrem daňovníka, ktorému zamestnávateľ vyplatil daňový bonus v plnej sume, na ktorú mal daňovník za príslušné zdaňovacie obdobie nárok, nemusí k daňovému priznaniu predkladať
- potvrdenie školy, že dieťa sa sústavne pripravuje na povolanie štúdiom, ani
- potvrdenie príslušného úradu o poberaní prídavku na vyživované dieťa, ak dieťa žijúce s daňovníkom v domácnosti sa sústavne pripravuje na povolanie štúdiom na škole so sídlom na území Slovenskej republiky.
Povinnosť predkladania potvrdenia o návšteve školy majú daňovníci, ktorých deti študujú na školách so sídlom mimo územia Slovenskej republiky (deti študujúce na školách v zahraničí).
Ostatné doklady preukazujúce nároky na uplatnenie daňového bonusu ako napr.
- kópia rodného listu dieťaťa,
- kópia dokladu o osvojení dieťaťa,
- kópia potvrdenia o návšteve školy, ak sa dieťa žijúce s daňovníkom v domácnosti sústavne pripravuje na povolanie štúdiom na škole so sídlom mimo územia SR
nemá daňovník povinnosť predkladať správcovi dane ako súčasť daňového priznania vtedy, ak už boli správcovi dane predložené a nedošlo k zmene údajov v nich uvedených.
Príklad
Daňovník 5. 2. 2024 podáva daňové priznanie fyzickej osoby za zdaňovacie obdobie 2023, v ktorom si za splnenia všetkých ustanovených podmienok uplatňuje nárok na daňový bonus na jedno vyživované dieťa.
Musí daňovník priložiť kópiu dokladu o štúdiu k daňovému priznaniu za rok 2023?
Vyživované dieťa sa sústavne pripravuje na budúce povolanie štúdiom na vysokej škole v Bratislave, preto v súlade s § 32 ods. 10 ZDP potvrdenie školy, že dieťa sa sústavne pripravuje na povolanie štúdiom, neprikladá. Uvedenú skutočnosť si správca dane (daňový úrad) overí prostredníctvom informačných systémov verejnej správy (centrálny register študentov).
Podrobné informácie k téme sú uverejnené v odbornej tematickej publikácii Daňové priznania FO a PO za rok 2023.
DAŇOVÉ PRIZNANIA PO ZA ROK 2023
Daňovým priznaním daňovník deklaruje výšku svojej daňovej povinnosti za príslušné zdaňovacie obdobie. V daňovom priznaní je daňovník povinný daň si sám vypočítať a uviesť prípadné výnimky, oslobodenia, zvýhodnenia, úľavy, odpočty a vyčísliť ich výšku. Za zdaňovacie obdobie roka 2023 podávajú daňovníci daňové priznanie do 2. apríla 2024 (najbližší nasledujúci pracovný deň po 31. 3. 2024) na tlačive daňového priznania z roku 2022.
Podávanie daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby za zdaňovacie obdobie roka 2023 upravujú:
1. zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej len „daňový poriadok“), ktorý v § 15 upravuje povinnosť podať daňové priznanie a určuje spôsob a formu jeho podania,
2. zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“), ktorý v § 49 upravuje lehoty na podávanie daňového priznania, a ktorého ustanovenia sa použijú pri zistení základu dane a daňovej povinnosti. Pri výpočte daňovej povinnosti za rok 2023 je potrebné zohľadniť novely ZDP, ktoré sa vzťahujú k tomuto zdaňovaciemu obdobiu, a to:
- zákon č. 222/2022 Z. z. – s účinnosťou od 1. 1. 2023 (rozširuje ustanovenie upravujúce daňové výdavky),
- zákon č. 496/2022 Z. z., účinný od 1. 1. 2023 (mení a dopĺňa ustanovenia ZDP s účinnosťou od 1. 1. 2023),
- zákon č. 60/2023 Z. z. účinný od 15. 3. 2023 (rozširuje ustanovenie upravujúce daňové výdavky),
- zákon č. 123/2023 Z. z. účinný od 1. 5. 2023 (upravuje obdobia čerpania regionálnej investičnej pomoci),
- zákon č. 128/2023 Z. z. účinný od 18. 4. 2023 (mení zdaňovanie dlhopisov nerezidentami).
1. Zmeny v ZDP v roku 2023
Príspevok zamestnávateľa zamestnancovi na štátom podporované nájomné bývanie [§ 19 ods. 2 písm. c) ZDP]
Zákonom č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa v Čl. VIII s účinnosťou od 1. 1.2023 doplnilo do ZDP ustanovenie § 19 ods. 2 písm. c) bod 9, podľa ktorého daňovými výdavkami na pracovné a sociálne podmienky a starostlivosť o zdravie sú aj príspevky na štátom podporované nájomné bývanie zamestnancov poskytované za podmienok ustanovených v § 152c Zákonníka práce. Podľa § 152c Zákonníka práce zamestnávateľ môže poskytnúť zamestnancovi, ktorý je nájomcom bytu štátom podporovaného nájomného bývania na základe nájomnej zmluvy podľa osobitného predpisu, príspevok na štátom podporované nájomné bývanie v sume najviac 4 eurá na meter štvorcový podlahovej plochy bytu, najviac však v sume 360 eur za kalendárny mesiac. Ide o dobrovoľný príspevok zamestnávateľa v súvislosti s realizáciou jeho sociálnej politiky.
Zákon č. 496/2022 Z. z. v článku I s účinnosťou od 1. 1. 2023 mení a dopĺňa v ZDP tieto ustanovenia vplývajúce na zistenie základu dane z príjmov právnickej osoby:
· Vypustenie pojmu zahraničnej závislej osoby [§ 2 písm. r) ZDP]
V § 2 písm. r) ZDP sa s účinnosťou od 1. 1. 2023 vypustil pojem „zahraničná závislá osoba, ktorý v ZDP nebol nikde ďalej používaný. Zároveň sa do vzťahu závislosti v tomto ustanovení doplnil vzťah dvoch stálych prevádzkarní, ktorých zriaďovateľom je daňovník s obmedzenou daňovou povinnosťou.
· Spočítavanie podielov blízkych osôb na účely určenia ekonomického prepojenia [§ 2 písm. o) ZDP]
Ekonomicky, personálne alebo inak prepojená osoba alebo subjekt je závislá osoba, čo je pojem rozhodný predovšetkým na účely zisťovania zdaniteľného rozdielu vyplývajúceho z porovnania cien a podmienok v transakciách medzi týmito závislými osobami [v kontrolovaných transakciách podľa § 2 písm. ab) ZDP] s cenami a podmienkami, ktoré by sa použili v porovnateľných transakciách medzi nezávislými osobami podľa § 17 ods. 5 a 6 ZDP. Podľa § 2 písm. o) ZDP ekonomicky, personálne alebo inak prepojenou osobou alebo subjektom treba rozumieť účasť osoby alebo subjektu na majetku, kontrole alebo vedení inej osoby alebo subjektu alebo vedení inej osoby alebo subjektu alebo vzájomný vzťah medzi osobami alebo subjektami, ktoré sú pod kontrolou alebo vedením tej istej soby, blízkej osoby alebo subjektu alebo v ktorých má táto osoba, jej blízka osoba alebo subjekt priamy alebo nepriamy majetkový podiel. Miera účasti na majetku alebo kontrole sa na účely tejto závislosti začína pri výške 25 % podielu na základnom imaní, hlasovacích právach, ale tiež aj na zisku.
S účinnosťou od 1. 1. 2023 sa do tohto ustanovenia dopĺňa mechanizmus výpočtu uvedeného percentuálneho podielu u blízkych osôb, podľa ktorého sa na účely určenia ekonomického prepojenia podiely blízkych osôb spočítavajú. Ide o situácie, ak má napríklad manžel podiel 100 % v spoločnosti A, 15% v spoločnosti B a manželka má podiel 15 % v spoločnosti B. Podľa doterajšieho znenia ustanovenia spoločnosti A a B neboli prepojené, na základe nového ustanovenia sa už považujú za prepojené spoločnosti (manželia majú v spoločnosti B spolu 30 %).
· Negatívne vymedzenie kontrolovanej transakcie [§ 2 písm. ab) ZDP]
Kontrolovanou transakciou podľa § 2 písm. ab) ZDP je právny vzťah alebo iný obdobný vzťah medzi dvomi alebo viacerými závislými osobami, pričom aspoň jedna z osôb je daňovník s príjmami podľa § 6 ZDP alebo právnická osoba, ktorá dosahuje zdaniteľný príjem (výnos) z činnosti alebo z nakladania s majetkom. Do tohto ustanovenia sa s účinnosťou od 1. 1. 2023 doplnilo negatívne vymedzenie kontrolovanej transakcie. Za kontrolovanú transakciu sa všeobecne nepovažuje závislá činnosť, z ktorej príjmy spadajú pod § 5 ZDP, a to bez ohľadu na to, či je vykonávaná zamestnancom závislej osoby, spoločníkom alebo konateľom.
· Zisťovanie základu dane alebo daňovej straty daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou [§ 17 ods. 1 písm. d) a e) ZDP]
S účinnosťou od 1. 1. 2023 sa podľa § 17 ods. 1 písm. a) a e) ZDP umožňuje u daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou, ktorý na území SR vykonáva činnosť prostredníctvom stálej prevádzkarne a ktorý nemá na tomto území povinnosť viesť účtovníctvo a nerozhodne sa dobrovoľne pri vyčíslení základu dane vychádzať z takto vedeného účtovníctva, pri zisťovaní základu dane alebo daňovej straty vychádzať nielen z rozdielu medzi príjmami a výdavkami (zdanenie založené na „hotovostnom prístupe“), ale aj z rozdielu medzi výnosmi a nákladmi (zdanenie založené na „akruálnom prístupe“) priraditeľnými tejto stálej prevádzkarni, zistenými z účtovnej alebo inej obdobnej evidencie tohto daňovníka.
U daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou, ktorý na území SR nevykonáva činnosť prostredníctvom stálej prevádzkarne, ktorý nemá povinnosť viesť účtovníctvo a nerozhodne sa účtovať v sústave podvojného účtovníctva alebo jednoduchého účtovníctva, sa pri zisťovaní základu dane alebo daňovej straty postupuje rovnako, s výnimkou príjmov, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 ZDP.
· Korešpondujúca úprava základu dane stálej prevádzkarne (§ 17 ods. 6 ZDP)
V súlade s § 17 ods. 6 ZDP, ak si daňovník sám upraví základ dane podľa § 17 ods. 5 ZDP, t. j. vykoná tzv. primárnu úpravu základu dane, iná závislá osoba (rezident SR) môže vykonať korešpondujúce zníženie základu dane bez povinnosti podania žiadosti správcovi dane o povolenie tejto úpravy (postačuje podať správcovi dane oznámenie o takejto úprave na predpísanom štruktúrovanom tlačive). Nárok na korešpondujúcu úpravu základu dane v nadväznosti na úpravu § 2 písm. r) ZDP je s účinnosťou od 1. 1. 2023 aj v prípadoch, keď primárna úprava podľa § 17 ods. 5 ZDP vrátane primárnej úpravy vykonanej správcom dane je vykonaná v slovenskej právnickej osobe a protistranou kontrolovanej transakcie je slovenská stála prevádzkareň nerezidenta, ktorý je závislou osobou voči slovenskej právnickej osobe – daňovníkovi s neobmedzenou daňovou povinnosťou.
· Úprava základu dane v prípade nedodržania princípu nezávislého vzťahu (§ 17 ods. 5 ZDP)
S účinnosťou od 1. 1. 2003 sa v ustanovení § 17 ods. 5 ZDP spresnili pravidlá pri úprave základu dane závislej osoby v prípade nedodržania princípu nezávislého vzťahu v kontrolovaných transakciách. Kontrolovanú transakciu posudzovanú vo vzťahu k transakciám uzatvoreným nezávislými osobami nahradil v tomto ustanovení pojem „významná kontrolovaná transakcia“. Za významnú kontrolovanú transakciu alebo skupinu kontrolovaných transakcií sa na účely určenia základu dane závislej osoby považuje právny vzťah alebo iný obdobný vzťah, na základe ktorého v príslušnom zdaňovacom období jedna alebo viac závislých osôb dosiahne zdaniteľný príjem (výnos) alebo daňový výdavok v hodnote prevyšujúcej 10 000 eur, pričom za významnú kontrolovanú transakciu sa považuje aj úver alebo pôžička s istinou nad 50 000 eur. Pod skupinou kontrolovaných transakcií sa rozumie viacero kontrolovaných transakcií, ktoré sú rovnakého druhu a sú uzatvorené za porovnateľných podmienok, sú vzájomne úzko prepojené a vzájomne podmienené, alebo porovnateľné z hľadiska využívaného majetku, funkcií a rizík.
V tomto ustanovení sú ďalej uvedené podmienky, za akých je možné do daňových výdavkov závislej osoby zahrnúť aj pomernú časť výdavkov (nákladov) vynaložených inou osobou, voči ktorej je závislou osobou. Úpravou od 1. 1. 2023 je zahŕňanie nákladov vynaložených inou osobou v prospech daňovníka do základu dane zosúladené s metodikou uvedenou v kapitole VII Smernice OECD o transferovom oceňovaní pre nadnárodné spoločnosti a správu daní.
· Zistenie základu dane (daňovej straty) stálej prevádzkarne nerezidenta (§ 17 ods. 7 ZDP)
V § 17 ods. 7 ZDP sú uvedené princípy stanovenia základu dane u daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou, ktorý na území SR vykonáva svoju činnosť prostredníctvom stálej prevádzkarne. Podľa tohto ustanovenia základ dane stálej prevádzkarne musí vychádzať z princípu nezávislého vzťahu, t. j. nemôže byť nižší, resp. daňová strata nemôže byť vyššia ako v prípade obchodovania v nezávislom postavení od svojho zriaďovateľa a v súlade s týmto princípom by sa malo vychádzať aj pri stanovení cien stálej prevádzkarne v kontrolovaných transakciách s jej závislými osobami. S účinnosťou od 1. 1. 2023 sa do tohto ustanovenia doplnil postup zahrnutia príjmov (výnosov) a výdavkov (nákladov), ktoré vznikli v období pred vznikom tejto stálej prevádzkarne alebo po zdaňovacom období, v ktorom táto stála prevádzkareň zanikla, do základu dane. V § 17 ods. 7 ZDP sa tiež doplnila dokumentačná povinnosť týkajúca sa určenia základu dane stálej prevádzkarne, pričom obsah a rozsah dokumentácie o použitej metóde určilo MF SR.
· Odpis menovitej hodnoty pohľadávky [§ 19 ods. 2 písm. h) bod 7 ZDP]
S účinnosťou od 1. 1. 2023 sa medzi prípady, kedy je možné uznať odpis menovitej hodnoty pohľadávky do daňových výdavkov, dopĺňa aj prípad zániku pohľadávky v dôsledku jej úplného alebo čiastočného odpustenia pri verejnej alebo neverejnej preventívnej reštrukturalizácii podľa zákona č. 111/2022 Z. z. o riešení hroziaceho úpadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Účelom tohto zákona je legislatívne upraviť nástroje napomáhajúce riešiť hroziaci úpadok z dôvodu hroziacej platobnej neschopnosti dlžníka, ktorý je právnickou osobou, a to verejnú preventívnu reštrukturalizáciu a neverejnú preventívnu reštrukturalizáciu. Jedným z opatrení preventívneho reštrukturalizačného konania je aj odpustenie záväzku dlžníka, kedy je u veriteľa pohľadávka v rozsahu, v akom je odpustenie záväzku podľa reštrukturalizačného plánu potvrdeného súdom, považovaná za daňový výdavok podľa § 19 ods. 2 písm. h) bod 7 ZDP.
· Opravné položky k pohľadávkam [§ 20 ods. 2 písm. c) a ods. 8, 11, 12 a 24 ZDP]
V § 20 ods. 2 písm. c) ZDP a v § 20 ods. 11, 12, 24 ZDP sa v súvislosti so zavedením inštitútu verejného alebo neverejného preventívneho reštrukturalizačného konania zákonom č. 111/2022 Z. z. dopĺňa možnosť zahrnovania tvorby opravných položiek k pohľadávkam voči dlžníkovi vo verejnej alebo neverejnej preventívnej reštrukturalizácii do daňových výdavkov (obdobne ako v prípade klasickej úpadkovej reštrukturalizácie) vrátane pohľadávky z istiny z nesplateného úveru u daňovníka podľa § 20 ods. 4 ZDP a pohľadávky z istiny zo spotrebiteľského úveru. Daňovým výdavkom je tvorba opravných položiek k pohľadávkam zahrnutým do zdaniteľných príjmov, a to najviac do výšky menovitej hodnoty pohľadávok alebo uhradenej obstarávacej ceny pohľadávok vrátane príslušenstva, ak bolo zahrnuté do základu dane, počínajúc začatím preventívneho reštrukturalizačného konania, t. j. v zdaňovacom období, v ktorom súd zverejní v Obchodnom vestníku informáciu o povolení verejnej preventívnej reštrukturalizácie spolu so zoznamom veriteľov, v prípade neverejnej preventívnej reštrukturalizácie, keď dlžník oznámi začatie konania o neverejnej preventívnej reštrukturalizácii príslušnému súdu, ak s tým súhlasia veritelia podľa § 50 zákona č. 111/2022 Z. z.
Zmeny ZDP účinné v priebehu zdaňovacieho obdobia roka 2023:
· Výdavky na vlastnú materskú škôlku a jasle [§ 19 ods. 2 písm. c) bod 10 ZDP]
Zákonom č. 60/2023 Z. z. sa do § 19 ods. 2 písm. c) ZDP s účinnosťou od 15. 3. 2023 doplnil bod 10, podľa ktorého daňovými výdavkami zamestnávateľa sú aj výdavky (náklady) na prevádzku vlastných materských škôl a zariadení starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa. Doplnené ustanovenie sa vzťahuje na výdavky (náklady) zamestnávateľa, tzn., že zriaďovateľom materskej školy alebo jaslí je zamestnávateľ.
Uvedenou legislatívnou úpravou došlo k zmene v uplatňovaní výdavkov (nákladov) na prevádzku vlastných materských škôl a vlastných jaslí do daňových výdavkov. Kým pred legislatívnou zmenou boli tieto výdavky posudzované podľa § 21 ods1 písm. f) ZDP, podľa ktorého výdavky zamestnávateľa v zariadeniach na uspokojovanie potrieb zamestnancov (aj materských škôl a jaslí) sú daňovými výdavkami len do výšky príjmov plynúcich z týchto zariadení, presunutím výdavkov (nákladov) na prevádzku vlastných materských škôl a jaslí do § 19 ods. 2 písm. c) bod 10 ZDP, sú tieto výdavky (náklady) daňovými výdavkami v plnej výške. Aplikácia nového ustanovenia nie je upravená prechodným ustanovením, preto táto legislatívna zmena účinná od 15. 3. 2023 sa vzťahuje na výdavky (náklady) zamestnávateľa vzniknuté odo dňa účinnosti (vrátane). To znamená, že u zamestnávateľa, ktorý účtuje v sústave podvojného účtovníctva, sa zmena uplatní pri nákladoch, pri ktorých deň uskutočnenia účtovného prípadu podľa § 2 postupov účtovania v PÚ nastane najskôr 15. 3. 2023.
Do nadobudnutia účinnosti ustanovenia § 19 ods. 2 písm. c) bod 10 ZDP (do 14. 3. 2023 vrátane) zamestnávateľ postupoval pri uplatňovaní daňových výdavkov na prevádzku materských škôl alebo jaslí podľa § 21 ods. 1 písm. f) ZDP. Podľa tohto ustanovenia daňovými výdavkami nie sú výdavky prevyšujúce príjmy v zariadeniach na uspokojovanie potrieb zamestnancov alebo iných osôb s výnimkou straty z prevádzky vlastného stravovacieho zariadenia zamestnávateľa [§ 17 ods. 3 písm. e) ZDP], pričom výdavky a príjmy sa posudzujú v úhrne za všetky zariadenia. To znamená, že výdavky (náklady) zamestnávateľa na prevádzku vlastných materských škôl alebo vlastných jaslí vzniknuté pred dňom účinnosti ustanovenia § 19 ods. 2 písm. c) bod 10 ZDP vstupujú do úhrnu výdavkov (nákladov) zamestnávateľa za všetky zariadenia na uspokojovanie potrieb zamestnancov a tento úhrn výdavkov (nákladov) je daňovým výdavkom v limitovanej výške, t. j. do výšky úhrnu príjmov (výnosov) zo všetkých zariadení na uspokojovanie potrieb zamestnancov.
Daňové výdavky zamestnávateľa podľa § 19 ods. 2 písm. c) bodu 10 ZDP musia spĺňať aj všeobecné podmienky daňového výdavku podľa § 2 písm. i) ZDP. Keďže do úhrnu daňových výdavkov v zariadeniach na uspokojovanie potrieb zamestnancov podľa § 21 ods. 1 písm. f) ZDP patria aj odpisy dlhodobého hmotného majetku a dlhodobého nehmotného majetku a legislatívnou zmenou zákonom č. 60/2023 Z. z. nedošlo pri zariadeniach, ktorými sú vlastné materské školy alebo vlastné jasle zamestnávateľa, k zmene vecného rozsahu výdavkov (nákladov), daňovými výdavkami na prevádzku vlastných materských škôl alebo vlastných jaslí zamestnávateľa podľa § 19 ods. 2 písm. c) bod 10 ZDP sú aj daňové výdavky na odpisy dlhodobého hmotného majetku alebo dlhodobého nehmotného majetku, tzn. daňové odpisy podľa § 19 ods. 3 písm. a) ZDP v nadväznosti na § 22 až § 29 ZDP, ako aj náklady na účtovné odpisy tzv. drobného dlhodobého hmotného a drobného nehmotného majetku, ktoré sú daňovým výdavkom v zaúčtovanej výške v súlade s § 17 ods. 1 ZDP.
· Úľava na dani podľa § 30a ZDP
Ustanovenie vymedzuje možnosť uplatnenia úľavy na dani pre príjemcu investičnej pomoci na základe zákona č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Zákonom č. 123/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 57/2018 Z. z. sa v článku II doplnilo do ZDP prechodné ustanovenie § 52zzs ods. 1 a 2, ktorým sa s účinnosťou od 1. 5. 2023 predlžuje lehota na začatie uplatňovania úľavy podľa § 30a ZDP a obdobie, počas ktorého si prijímateľ regionálnej investičnej pomoci bude môcť uplatňovať úľavu na dani podľa § 30a ZDP.
V súlade s prechodným ustanovením § 52zzs ods. 1 ZDP pre daňovníka, ktorému bolo do 31. decembra 2022 vydané rozhodnutie o schválení investičnej pomoci podľa zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov alebo rozhodnutie o poskytnutí investičnej pomoci obsahujúce nárok na úľavu na dani podľa zákona č. 57/2018 Z. z. v znení neskorších predpisov a ktorý si môže uplatňovať úľavu na dani podľa rozhodnutia o schválení investičnej pomoci alebo rozhodnutia o poskytnutí investičnej pomoci aj po 31. decembri 2022, sa do lehoty na začatie uplatňovania úľavy na dani podľa § 30a ods. 4 nezapočítavajú zdaňovacie obdobia plynúce v rokoch 2023 a 2024. V súlade s prechodným ustanovením § 52zzs ods. 2 ZDP sa takémuto daňovníkovi do lehoty, počas ktorej má nárok na uplatnenie úľavy na dani podľa § 30a ods. 4, nezapočítavajú tri bezprostredne nasledujúce zdaňovacie obdobia, pričom prvé z týchto zdaňovacích období začalo plynúť v roku 2023, t. j. 2023, 2024, 2025.
· Výnosy z neštátnych dlhopisov u nerezidentov [§ 16 ods. 1 písm. e) bod 3 a § 43 ods. 2 a ods. 6 ZDP]
Ustanovenie § 16 ZDP upravuje rozsah príjmov nerezidentov, ktorých zdroj je na území SR. Do rámca príjmov nerezidentov uvedených v § 16 ods. 1 písm. e) bod 3 ZDP spadal od 1. 1. 2023 tiež výnos z dlhopisov okrem výnosov zo štátnych dlhopisov a štátnych pokladničných poukážok emitovaných na území SR, ak plynul z úhrad od daňovníka s neobmedzenou daňovou povinnosťou alebo od stálej prevádzkarne daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou umiestnenej na tomto území, pričom zdaniteľnosť predmetného príjmu mohla byť limitovaná oslobodením tohto príjmu od dane podľa § 13 ods. 2 písm. f) ZDP alebo príslušnou zmluvou o zamedzení dvojitého zdanenia. Daň z predmetného príjmu podliehala dani vyberanej zrážkou podľa § 43 ods. 2, resp. § 43 ods. 3 písm. n) ZDP, pričom takto vybranú daň možno považovať za preddavok na daň podľa § 43 ods. 6 písm. d) ZDP a vysporiadať ju prostredníctvom daňového priznania. Zákonom č. 128/2023 Z. z. sa s účinnosťou od 18. apríla 2023 uvedené ustanovenia zo ZDP vypustili, tzn., že predmetom dane z príjmov nerezidentov zo zdrojov na území SR nie sú výnosy z dlhopisov a pokladničných poukážok (štátnych aj neštátnych). Podľa prechodného ustanovenia § 52zzt ZDP sa ustanovenie § 43 ods. 6 písm. d) ZDP v znení účinnom do dňa predchádzajúceho dňu vyhlásenia, podľa ktorého bolo možné považovať zrazenú daň za preddavok na daň, použije pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roka 2023.
Podrobné informácie k téme sú uverejnené v odbornej tematickej publikácii Daňové priznania FO a PO za rok 2023.
Termín zákonnej povinnosti |
Charakteristika zákonnej povinnosti |
Povinná osoba a zákon v platnom znení |
8. 3. – piatok |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za február 2024, pričom sa prvýkrát použije zvýšená sadzba poistného 15 % alebo 7,5 % u osoby so zdravotným postihnutím |
Samostatne zárobkovo činná osoba § 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za február 2024 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
Samostatne zárobkovo činná osoba § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za február 2024 |
Zamestnávateľ |
|
Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených vo februári 2024, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť |
Platiteľ dividend |
|
Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené vo februári 2024 |
Platiteľ dividend § 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
11. 3. – pondelok (namiesto nedele 10. 3. 2024) |
Doručiť zamestnancom, ktorí poberali v roku 2023 zdaniteľné príjmy, potvrdenie o zdaniteľných príjmoch fyzickej osoby zo závislej činnosti z údajov uvedených na mzdovom liste za rok 2023 – vzťahuje sa len na tých zamestnancov, ktorí nepožiadali zamestnávateľa o vystavenie tohto dokladu skôr |
Zamestnávateľ § 39 ods. 5 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
15. 3. – piatok |
Odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených vo februári 2024, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
Platiteľ zrážkovej dane § 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane |
|
do výplatného termínu |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za február 2024 |
Zamestnávateľ § 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za február 2024 |
Zamestnávateľ § 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za február 2024 |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer vo februári 2024 |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia |
Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
do nasledujúceho pracovného dňa |
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
do 3 dní |
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za február 2024 |
Zamestnávateľ - § 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008 |
|
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za február 2024 |
Zamestnávateľ § 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za február 2024 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Zamestnávateľ § 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v z. n. p. |
|
Do 8 dní |
Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. c), m), n) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov |
Zamestnávateľ - § 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa |
Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom |
Zamestnanec § 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca |
Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Zamestnávateľ § 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba § 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Poradca (Poradca), č. 9/2024 (II/2024)
Poradca (Poradca), č. 7-8/2024 (II/2024)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 4-5/2024 (II/2024)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 4-5/2024 (II/2024)
Daňové a nedaňové výdavky 2024 (II/2024)
- z pohľadu zákona o dani z príjmov
- z pohľadu zákona o dani z pridanej hodnoty
- z pohľadu zákona o účtovníctve (JÚ, PÚ)
1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov)
2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo)
3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia)
4. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách)
5. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Rozvoj bývania, Automobil (tematické odpovede na otázky doplnené vybranými aktualizovanými zákonmi)
6. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom)
7. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)
8. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)
9. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)
10. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)
11. 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady – (problematika novely Zákona o DPH a novej úpravy cestovných náhrad riešená prostredníctvom praktických príkladov)
12. Trestné právo po novelách 2023 (najdôležitejšie právne predpisy po ostatných novelách pre rok 2023 z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl)
13. Daňové a nedaňové výdavky 2023 (Abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi: z pohľadu Zákona o dani z príjmov, Zákona o dani z pridanej hodnoty, Zákona o účtovníctve)
14. Trestný zákon 2023 (Titul obsahuje trestné a správne právo po novelách 2023, doplnený Vyhláškou o Spravovacom a kancelárskom poriadku. Nakoľko bola schválená novela Trestného poriadku a Zákona o obetiach trestných činov, ktorá nadobúda účinnosť od 1. 4. 2023, rozhodli sme sa pre druhé rozšírené vydanie publikácie z oblasti trestného práva v roku 2023)
15. 100 otázok a odpovedí Sociálne zabezpečenie, Automobil (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku odstupného a odchodného, rekreácií, stravovanie podnikateľov, stravovanie zamestnancov, daňové bonusy a tretia kapitola je zameraná na automobil z pohľadu daní a účtovníctva)
16. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Škodové udalosti (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku kúpy, predaja, technického zhodnotenia a opráv nehnuteľností a tretia kapitola škodové udalosti z účtovného pohľadu)
17. Ústava SR 2023 (Ústava SR – úplné znenie zákona po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní – úplné znenia zákonov)
18. Životné prostredie po novelách (Cieľom novely zákonov je zosúladiť osobitné právne predpisy v oblasti ochrany životného prostredia so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby, odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovať zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch)
19. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)
20. Daňové priznania FO a PO za rok 2023 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2023, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2023)
21. Odvody poistného od 1. 1. 2024 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2024 po novelách)
22. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)
23. Daňové a nedaňové výdavky 2024 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Prinášame tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)
ZÁKONY I A – Daňové zákony
|
ZÁKONY I B – Účtovné zákony
|
ZÁKONY II A – Obchodné právo a živnostenský zákon
|
ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo
|
ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP
|
ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie
|
ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy
|
|
ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o.,
Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné
účely,
nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.eu
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite
prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyradený z
databázy príjemcov e-mailových novin.
Copyright (c) 2023