|
č. 17/2022 |
15.11.2022 |
|
Vážení čitatelia! Kalendárny rok sa v mzdovej učtárni považuje aj za zdaňovacie obdobie, ktoré je potrebné uzatvoriť a otvoriť nové obdobie so zohľadnením výstupov z predchádzajúceho kalendárneho roka. Aké povinnosti majú mzdové účtovníčky na konci kalendárneho roka a na čo všetko nesmú zabudnúť? Čítajte rubriku Téma čísla, kde nájdete príspevok Ukončenie roka v mzdovej učtárni a viac sa už dočítate v mesačníku Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 12/2022. Každý podnikateľ - účtovná jednotka, ktorý má povinnosť viesť účtovníctvo, by mal pri vedení účtovníctva využívať interné účtovné smernice. Niektoré interné smernice ustanovuje priamo zákon o účtovníctve alebo postupy účtovania ako povinné. Správne a úplné interné účtovné predpisy, ktoré môžu zamestnanci účtovnej jednotky pri svojej práci využívať, im prácu zjednodušia a uľahčia. Ako si môžu účtovné jednotky internú smernicu alebo interný predpis zostaviť? Čítajte v rubrike Téma čísla pod názvom Účtovné vnútropodnikové smernice a komplexne rozobranú problematiku nájdete v mesačníku Poradca 3-4/2023, kde je uverejnený podrobný príspevok. Každá firma sa musí vysporiadať so zmenami okolo seba a adaptovať sa na neustále meniace sa trhové podmienky, technologické zmeny, či konanie svojej konkurencie. Zavádzanie zmien nebýva vždy jednoduché. Ako zaviesť zmeny vo firme? Čítajte príspevok Ako úspešne zaviesť zmeny na pracovisku v rubrike Byť dobrý nestačí. V tematických balíčkoch prinášame nasledujúcu problematiku: Vnútropodnikové smernice, Obce a územné plánovanie, Zmeny v trestnom práve, Automobil v podnikaní, Nehnuteľnosti, Balíček pre školy, Živnostnenský balíček. Ďakujeme Vám za Vašu priazeň a tešíme sa na opätovné stretnutia pri e-mailových novinách a nad stránkami našich publikácií.
Andrea Súkeníková zodpovedná redaktorka poradca@poradca.sk Z aktuálnej ponuky vyberáme: V tomto čísle najdete:
|
||||||||||
HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch určených, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS 1. VNÚTROPODNIKOVÉ SMERNICE
Systém riadenia každého podniku je kodifikovaný sústavou legislatívnych, organizačných, riadiacich, metodických a informačných noriem. Ich účelom je určiť jednotnú a záväznú štruktúru základných pravidiel rôzneho charakteru podľa potrieb podniku. Preto je nevyhnutnosťou, aby podnikateľské subjekty vypracovávali vlastné vnútropodnikové smernice, ktorými upravia všeobecné právne predpisy na konkrétne podmienky podniku. Aká je metodika tvorby vnútropodnikových predpisov? Podrobné informácie nájdete v odborných publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, účtovníčkam, mzdovým účtovníčkam, personalistom, daňovým poradcom, ekonómom, manažérom ...
1. Poradca 3-4/2023 – Vnútropodnikové smernice - účtovné – príspevok /A5, str. 312/
2. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice – príspevok /A5, str.96/
3. Aktualizácia I/3 – Zákon o dani z príjmov – úplné znenie zákona /A5, str. 160/
4. Zákonník práce s komentárom – komentár /A5, str. 424/
5. Aktualizácia III/5 – Zákon o sociálnom poistení, Zákon o prídavku na dieťa ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 352/
2. OBCE A ÚZEMNÉ PLÁNOVANIE
Základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov. Aké sú aktuálne povinnosti týkajúce sa územného plánovania, pozemkov a podnikania na území obce? Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené samosprávam, obciam, mestám, VÚC, školám …
1. Výstavba a územné plánovanie - Zákon o územnom plánovaní a Zákon o výstavbe s komentármi (STAVEBNÝ ZÁKON) – odborná tematická publikácia /A5, str. 336/
2. PaM 9/2022 – Podnikanie na území obce – príspevok /A4, str. 80/
3. Verejná správa 1-2/2022 – Verejné obstarávanie, Školstvo … - úplné znenia zákonov /A5, str. 96/
4. Pozemkové spoločenstvá – odborná tematická publikácia /A5, str. 192/
3. TRESTNÉ PRÁVO
Trestný zákon upravuje základy trestnej zodpovednosti, druhy trestov, druhy ochranných opatrení, ich ukladanie a skutkové podstaty trestných činov. Potrebujete ku svojej práci aktuálne znenia zákonov týkajúcich sa trestného práva po ostatných novelách? Aké zmeny najnovšie novely priniesli? Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené právnikom, orgánom činným v trestnom konaní, súdnym úradníkom, vyšetrovateľom, prokurátorom, advokátom, exekútorom, ...
1. Poradca 1/2023 - Zákon o riešení hroziaceho úpadku – nový zákon – komentár /A5, str. 240/
2. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/
3. Trestné právo a policajný zbor – Trestná zodpovednosť, Zákon o Policajnom zbore, Zákon o priestupkoch ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 432/
4. Aktualizácia II/4 – Trestný poriadok, Správny súdny poriadok, ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 384/
5. Ústava Slovenskej republiky, Listina základných práv a slobôd 2022 – úplné znenia po novelách /A6, str. 120/
4. AUTOMOBIL V PODNIKANÍ
Používanie automobilu na výkon podnikateľskej činnosti alebo v súvislosti s podnikaním je okrem iného neodlúčiteľne späté s množstvom daňových a účtovných problémov. Ako správne pri ich riešení postupovať v praxi? Podrobné informácie nájdete v odborných publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, ekonómom, manažérom ...
1. Poradca 2/2023 – Zákon o dani z motorových vozidiel – komentár /A5, str. 272/
2. DUO 12/2022 – Automobil v podnikaní – príspevok /A4, str.80/
3. Daňové a nedaňové výdavky 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 592/
4. 1000 riešení 11-12/2022 – Automobil – praktické príklady /A5, str. 96/
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk. Ceny balíčkov sú s DPH.
UKONČENIE ROKA V MZDOVEJ UČTÁRNI Kalendárny rok sa v mzdovej učtárni považuje aj za zdaňovacie obdobie, ktoré je potrebné uzatvoriť a otvoriť nové obdobie so zohľadnením výstupov z predchádzajúceho kalendárneho roka. V tejto súvislosti majú zamestnanci ako daňovníci s príjmami zo závislej činnosti a zamestnávatelia ako platitelia týchto príjmov povinnosť sa daňovo vysporiadať s predchádzajúcim zdaňovacím obdobím a pripraviť sa na nové zdaňovacie obdobie.
Pri uzatváraní kalendárneho roka je zamestnávateľ povinný v oblasti mzdového účtovníctva každoročne vykonať úkony smerujúce k príprave ročnej mzdovej uzávierky a k príprave ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti. Ide predovšetkým o doplnenie zákonom predpísaných evidencií a zabezpečenie, archivácia dokumentov a vystavenie potvrdení pre zamestnancov, ktoré obsahujú údaje o poskytnutom príjme zo závislej činnosti, o zrazených preddavkoch na daň z príjmov a o ďalších skutočnostiach potrebných pre vysporiadanie ich celoročnej daňovej povinnosti.
Evidencia mzdových listov Mzdový list zamestnanca je najdôležitejším dokladom v mzdovom účtovníctve, na ktorom sú zaznamenané údaje súvisiace s výkonom závislej činnosti zamestnanca vrátane vyplatených príjmov zo závislej činnosti. Príjmami zo závislej činnosti sú bez ohľadu na ich právny dôvod všetky pravidelné, nepravidelné alebo jednorazové príjmy, ktoré sa vyplácajú, poukazujú alebo pripisujú k dobru zamestnancovi od zamestnávateľa, rovnako ako aj príjmy dosiahnuté v súvislosti s výkonom závislej činnosti. Takýmito príjmami sú aj príjmy, ktoré poberá osoba, na ktorú prešlo zo zamestnanca právo na tieto príjmy. V súlade s § 39 ods. 1 zákona č. 595/ 2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. je zamestnávateľ povinný viesť pre zamestnancov mzdové listy a výplatné listiny vrátane ich rekapitulácie za každý kalendárny mesiac a aj za celé zdaňovacie obdobie. Za správnosť údajov uvedených na mzdovom liste zodpovedá v zastúpení zamestnávateľa mzdová účtovníčka. Jej povinnosťou je skontrolovať a odsúhlasiť údaje na mzdovom liste.
Po skončení zdaňovacieho obdobia sa mzdový list uzatvorí a pre nové zdaňovacie obdobie sa otvorí nový mzdový list. V prípade, že by zamestnanec ukončil pracovnoprávny vzťah u zamestnávateľa v priebehu kalendárneho roka (t. j. pred 31. 12. príslušného kalendárneho roka), zamestnávateľ uzatvorí mzdový list ku dňu skončenia pracovnoprávneho vzťahu.
V súvislosti s vykonaním ročnej mzdovej uzávierky spojenej s uzatvorením ročného mzdového listu uvedie zamestnávateľ za zdaňovacie obdobie za každého zamestnanca osobitne súčty jednotlivých položiek vykázaných na mzdovom liste a to nasledovne:
Evidencia dohôd o prácach mimo pracovného pomeru Podľa § 224 ods. 2 písm. d) Zákonníka práce je zamestnávateľ povinný viesť evidenciu uzatvorených dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru v poradí, v akom boli uzatvorené. Táto povinnosť sa vzťahuje na všetky druhy dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, t.j. vzťahuje sa na dohody o vykonaní práce, dohody o pracovnej činnosti a dohody o brigádnickej práci študentov.
Evidencia o stave dovolenky a preplatenie nevyčerpanej dovolenky V súvislosti s vykonaním ročnej mzdovej uzávierky zamestnávateľ na základe údajov zo mzdového listu vypracuje ročný prehľad o nároku a čerpaní dovolenky za každého zamestnanca, ktorý obsahuje počet dní nároku na dovolenku, počet dní čerpanej dovolenky, počet dní nevyčerpanej dovolenky a počet dní krátenej dovolenky. Na základe týchto údajov zamestnávateľ určí:
1. zamestnanec dovolenku 2022 nemohol vyčerpať v kalendárnom roku preto, že zamestnávateľ neurčil jej čerpanie, alebo 2. zamestnanec dovolenku 2022 nemohol vyčerpať v kalendárnom roku pre prekážky v práci na strane zamestnanca, alebo 3. nevyčerpanú dovolenku z predchádzajúcich rokov (z roku 2021 a zo starších rokov) si zamestnanec nemohol vyčerpať pre čerpanie materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky alebo preto, že bol uznaný za dočasne pracovne neschopného pre chorobu alebo úraz alebo pretože bol dlhodobo uvoľnený na výkon verejnej funkcie/odborovej funkcie.
Z uvedeného vyplýva, že po vykonaní ročnej mzdovej uzávierky za rok 2022 je zamestnávateľ povinný vyplatiť zamestnancovi náhradu mzdy len za tú časť nevyčerpanej dovolenky (z roku 2021), ktorá presahuje štyri týždne základnej výmery dovolenky. Náhradu mzdy za túto časť dovolenky je zamestnávateľ povinný vyplatiť zamestnancovi pri spracovaní výplat za mesiac december 2022 (bez žiadosti zamestnanca!). Zvyšok nevyčerpanej dovolenky (z roku 2021) zamestnancovi k 31. 12. 2022 prepadne (okrem výnimiek ustanovených v § 113 ods. 3 až 5 ZP).
Príklad 1 Zamestnancovi vznikol v roku 2021 nárok na dovolenku v rozsahu 25 dní (5 týždňov). Počas roka 2021 si z nej vyčerpal 12 dní a v roku 2022 čerpal z minuloročnej dovolenky 6 dní, t.j. ku dňu 31. 12. 2022 vyčerpal z dovolenky za rok 2021 celkom 18 dní a zostala mu nevyčerpaná dovolenka z roku 2021 v rozsahu 7 dní a nevyčerpaná dovolenka z roku 2022 v rozsahu 25 dní. V akom rozsahu zamestnávateľ preplatí zamestnancovi nevyčerpanú dovolenku? Zamestnávateľ je povinný v zúčtovaní výplat za mesiac december 2022 preplatiť zamestnancovi 5 dní nevyčerpanej dovolenky z roku 2021 a preniesť 25 nevyčerpanej dovolenky z roku 2022 do roku 2023. Dva dni dovolenky z nároku na rok 2021 zamestnancovi prepadnú.
Ak zamestnávatelia evidujú ku koncu účtovného obdobia nevyčerpané zostatky dovolenky svojich zamestnancov, majú povinnosť vytvoriť rezervu na nevyčerpané dovolenky. Ak zamestnanec dovolenku, na ktorú mu vznikol nárok v príslušnom kalendárnom roku, napr. v roku 2022, nevyčerpá, môže si ju (jej „celý“ zostatok) „preniesť“ do nasledujúceho kalendárneho roka, t.j. do roku 2023. Na tento účel má zamestnávateľ ako účtovná jednotka povinnosť tvoriť rezervu na nevyčerpanú dovolenku a to na konci príslušného kalendárneho roka. Pri výpočte rezervy na nevyčerpané dovolenky (ako aj napr. pri výpočte rezervy na vyplatenie odstupného, odchodného) sa postupuje v súlade s Opatrením MF SR č. 23054/2002-92; rezervy na nevyčerpané dovolenky sa oceňujú odhadom, nakoľko zamestnávateľ vo väčšine prípadov nevie presne určiť, kedy budú jeho zamestnanci dovolenku čerpať a v akej výške bude náhrada ich mzdy. V praxi sa zvykne na výpočet odhadu rezervy na nevyčerpané dovolenky používať priemerný zárobok za posledný kalendárny štvrťrok (ak je účtovným obdobím kalendárny rok). Odhad je však možné počítať aj s inou hodnotou, ktorá nie je v rozpore s účtovnými zásadami.
Zúčtovanie prostriedkov sociálneho fondu Zamestnávateľ, ktorý zamestnáva zamestnancov v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu, je povinný pre nich tvoriť sociálny fond. Pri tvorbe a čerpaní sociálneho fondu je zamestnávateľ povinný postupovať podľa zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení neskorších predpisov. V súlade s § 6 ods. 3 zákona o sociálnom fonde je zamestnávateľ povinný vykonať ročné zúčtovanie prostriedkov fondu za kalendárny rok najneskôr do 31. januára nasledujúceho roka, napr. zúčtovanie sociálneho fondu za rok 2021 je zamestnávateľ povinný vykonať do 31. 1. 2021. Nevyčerpaný zostatok fondu sa prevádza do nasledujúceho roka.
Povinnosť zamestnávateľa oznámiť zmenu zdravotnej poisťovne zamestnanca Podľa § 23 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p. (ďalej len „zákon o zdravotnom poistení“) je zamestnanec povinný oznámiť zmenu zdravotnej poisťovne svojmu zamestnávateľovi a to do ôsmich dní od jej účinnosti, t. j. do 8. januára 2023. V opačnom prípade môže Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou udeliť pokutu až do výšky 331 €.
Poistenec je tiež povinný oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni v rovnakom termíne zamestnávateľa, ak ho zmenil po podaní prihlášky do novej zdravotnej poisťovni a nie je totožný so zamestnávateľom, ktorého uviedol na prihláške. Prihlášku na zmenu zdravotnej poisťovne od 1. 1. 2023 bolo možné zmeniť do 30. 9. 2022. Zároveň naďalej platí, že podľa § 23 ods. 2 zákona o zdravotnom poistení, za zamestnanca zmenu príslušnej zdravotnej poisťovni oznamuje zamestnávateľ.
Zaslanie informácie o výsledkoch posúdenia zdravotného rizika Zamestnávateľ má v súlade s § 30 ods. 1 písm. l) zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia (ďalej len „zákon o ochrane zdravia“) povinnosť vypracovať v spolupráci s pracovnou zdravotnou službou každoročne k 31. decembru informáciu o výsledkoch posúdenia zdravotného rizika a opatreniach vykonaných na ich zníženie alebo odstránenie na pracoviskách, na ktorých zamestnanci vykonávajú prácu zaradenú do tretej kategórie alebo štvrtej kategórie, vrátane počtu zamestnancov, ktorí vykonávajú rizikovú prácu, a hodnotenia zdravotného stavu zamestnancov vo vzťahu k práci a do 15. januára nasledujúceho roka ju predložiť príslušnému orgánu verejného zdravotníctva.
Uvedené platí v prípade, ak u zamestnávateľa pracujú zamestnanci na rizikovom pracovisku a vykonávajú rizikové práce. Rizikovou prácou je práca zaradená do tretej a štvrtej kategórie prác. O zaradení práce do tretej kategórie a štvrtej kategórie, o zmene alebo vyradení práce z tretej kategórie a štvrtej kategórie rozhoduje príslušný orgán verejného zdravotníctva na základe návrhu zamestnávateľa, fyzickej osoby – podnikateľa, ktorý nezamestnáva iné fyzické osoby, alebo z vlastného podnetu.
Preukázanie plnenia povinného podielu počtu občanov so zdravotným postihnutím Za rok 2022 je zamestnávateľ, ktorý zamestnáva najmenej 20 zamestnancov, povinný preukázať plnenie povinného podielu počtu občanov so zdravotným postihnutím (ďalej len „občan so ZP“) príslušnému úradu najneskôr do 31. marca 2023 na tlačive „Ročný výkaz o plnení povinného podielu zamestnávania občanov so ZP“. Za príslušný úrad sa na tieto účely rozumie úrad, v ktorého pôsobnosti sa nachádza sídlo zamestnávateľa, resp. sídlo jeho organizačnej zložky. Počet občanov so ZP, ktorý je zamestnávateľ povinný „plniť“ sa vypočíta ako 3,2 % podiel z celkového počtu jeho zamestnancov. Zamestnávateľ môže plniť túto povinnosť zamestnávaním občanov so zdravotným postihnutím, zadaním zákazky (dodanie tovaru alebo poskytnutie služby s peňažným plnením) vhodnej na zamestnávanie občanov so zdravotným postihnutím, prípadne úhradou povinného odvodu za každého chýbajúceho zamestnanca so ZP do splnenia povinného podielu. Úhradu treba uskutočniť najneskôr do 31. 3. 2023 na príslušný účet úradu práce, dokedy je zamestnávateľ povinný plnenie povinného podielu príslušnému úradu práce aj preukázať.
Viac sa už dočítate v mesačníku Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 12/2022.
ÚČTOVNÉ VNÚTROPODNIKOVÉ SMERNICE Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov ustanovuje zásady pre správne vedenie účtovníctva, bližšie však nešpecifikuje spôsob jeho vedenia, čím dáva každému podnikateľovi (podnikajúcej fyzickej alebo právnickej osobe) možnosť zvoliť si individuálny spôsob jeho vedenia, napr. prostredníctvom softvéru na vedenie účtovníctva, ktoré ponúkajú rôzne spoločnosti zaoberajúce sa touto činnosťou, napr. počítačoví program OMEGA a pod.
1. Legislatíva Pri vedení účtovníctva sa musí podnikateľ – účtovná jednotka riadiť nielen zákonom o účtovníctve, ale aj Opatrením MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, alebo Opatrením MF SR č. MF/27076/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatne zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov. Každý podnikateľ – účtovná jednotka, ktorý má povinnosť viesť účtovníctvo, by mal pri vedení účtovníctva využívať interné účtovné smernice. Niektoré interné smernice ustanovuje priamo zákon o účtovníctve alebo postupy účtovania ako povinné. Účtovná jednotka však môže tvoriť interné smernice aj podľa vlastného rozhodnutia a potrieb. V praxi sa často stretávame s tým, že účtovné jednotky na túto povinnosť zabúdajú, alebo ju spĺňajú len čiastočne a neúplne. Pritom správne a úplné interné účtovné predpisy, ktoré môžu zamestnanci účtovnej jednotky pri svojej práci využívať, im prácu len zjednodušia a uľahčia. V nasledujúcom príspevku sa pokúsime dať návod, ako si môžu účtovné jednotky internú smernicu alebo interný predpis zostaviť. V príspevku sa zameriame hlavne na to, čo má konkrétna smernica obsahovať. Nesmie sa zabudnúť na to, že interná smernica musí vychádzať z konkrétnych podmienok účtovnej jednotky, preto nie je možné ani v našej vzorovej smernici uviesť všetky možnosti, ktoré sa môžu v účtovnej jednotke vyskytnúť. Môže nastať aj situácia, že smernica konkrétnej účtovnej jednotky bude vypracovaná v menšom rozsahu. Záleží na veľkosti účtovnej jednotky a rozsahu jej podnikateľskej činnosti. Účtovná jednotka nemusí vždy využiť všetky body smernice, v prípade, že nemá pre ne náplň. Smernice je potrebné aktualizovať, či už z hľadiska rozširovania činnosti v účtovnej jednotke, ale aj z hľadiska zmien v platnej legislatíve. Z tohto dôvodu je výhodnejšie, ak sa vypracuje pre každú oblasť účtovníctva samostatná smernica. Súčasťou smernice môže byť príloha, v ktorej sa niektoré časti smernice podrobnejšie rozpracujú, alebo prílohou budú rôzne tlačivá alebo tabuľky, prípadne budú v prílohe stanovené termíny na vykonanie jednotlivých činností, určené zodpovedné osoby, podpisové vzory a pod. Konkrétne údaje, ako je časový harmonogram prác, menné zoznamy členov inventarizačných komisií a podobne, odporúčame uvádzať v prílohách smerníc preto, lebo tiež ide o údaje, ktoré sa často aktualizujú. V prípade, že by boli napísané priamo v smernici, pri každej zmene by sa musela prepisovať celá smernica, čo nie je efektívne. Napríklad zamestnanec účtovnej jednotky, ktorý bol poverený na rok 2021 vedením inventarizačnej komisie, v máji 2022 dal výpoveď. V prípade, že zoznam inventarizačných komisií tvorí len prílohu smernice, stačí zmeniť v dôsledku odchodu pracovníka len túto prílohu. Z definície správnosti vedenia účtovníctva vyplýva, že pokiaľ niektorá právna norma stanoví povinnosť vydania internej smernice, je účtovníctvo správe len vtedy, keď je takáto smernica skutočne účtovnou jednotkou vydaná. Ako sme uviedli, účtovná jednotka, vypracuje len tie smernice, pre ktoré má náplň. Ktoré interné smernice vypracuje, závisí od jej veľkosti a rozsahu jej činnosti. Čím ide o väčšiu účtovnú jednotku, tým interné alebo vnútropodnikové či vnútroorganizačné smernice majú väčší význam. Pri rozhodovaní, ktoré smernice vydať, je potrebné brať do úvahy veľkosť účtovnej jednotky a jej vnútorné usporiadanie.
2. Dôvody tvorby interných smerníc možno zhrnúť do nasledovných krokov: - používanie jednotného účtového rozvrhu, - zabezpečiť jednotné oceňovanie majetku a záväzkov, - rovnaké posudzovanie zhodných účtovných prípadov, - vymedzenie účtovných dokladov vrátane účtovných písomností, - organizačné zabezpečenie obehu účtovných dokladov, - jednotné vedenie účtovných kníh, - jednotné zabezpečenie vykonania inventarizácie, - archivácia písomností.
Smernice môžu byť zlúčené do jedného väčšieho súboru smerníc alebo môžu byť vydávané samostatne. Rozhodujúci je obsah predpisu, nie jeho forma. Pritom je dôležité aby smernica nebola len papierom, ale aby sa podľa nej aj skutočne postupovalo.
Smernice je možné vydať ako: - Interné smernice - Vnútropodnikové smernice - Metodické usmernenia - Organizačné smernice - Obežníky - Pokyny - Nariadenia či príkazy.
Smernice by mali obsahovať nasledovné údaje: 1. v záhlaví smernice by mali byť tieto údaje: - názov a sídlo účtovnej jednotky, - identifikačné číslo, - daňové identifikačné číslo, - číslo smernice a jej názov, - účinnosť smernice, 2. obsah smernice, t. j. členenie smernice s uvedením jednotlivých častí, 3. legislatíva použitá pri spracovaní smernice, ako napríklad zákony, opatrenia, vyhlášky a podobne, 4. zoznam použitých symbolov a zoznam použitých skratiek, 5. zoznam príloh, 6. dátum spracovania smernice, 7. meno, priezvisko a podpis spracovateľa (spracovateľov) smernice, 8. meno, priezvisko a podpis osoby, ktorá smernicu schválila. Cieľom tohto príspevku je uvedenie nielen konkrétnych smerníc a návodu na ich tvorbu, resp. vypracovanie, ale aj uvedenie právnych predpisov, ktoré je potrebné poznať, aby sa smernice správne vypracovali, teda aby boli vypracované v súlade so zákonnými požiadavkami.
3. Povinnosť tvorby interných smerníc Základnou právnou normou, ktorá ustanovuje povinnosť tvorby interných smerníc pre účely vedenia účtovníctva je zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a postupy účtovania pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva vydané Opatrením MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov (ďalej len „postupy účtovania“).
Tieto právne normy uvádzajú povinnosť tvorby vnútorných predpisov s nasledovným obsahom:
Vedľa povinných smerníc existujú aj také, ktoré si účtovná jednotka zostavuje podľa vlastného rozhodnutia.
Pokiaľ pre ne má obsahovú náplň, môže vypracovať smernice upravujúce oblasti ako sú:
Základným vodítkom, aké interné účtovné predpisy má účtovná jednotka vydať, je spracovanie prehľadu hospodárskych operácií, ktoré sa v účtovnej jednotke uskutočňujú. Čím je činnosť účtovnej jednotky rozmanitejšia, tým náročnejšia je formulácia konkrétneho systému účtovníctva.
4. Interné smernice – vzory V príkladoch uvádzame niektoré druhy interných smerníc. Ide o názorné príklady, podľa ktorých môžu účtovné jednotky postupovať, ale si môžu zvoliť aj iný spôsob spracovania tak, aby interné smernice boli vypracované na podmienky a pre potreby účtovných jednotiek a uľahčili prácu svojím pracovníkom, najmä účtovníkom a ekonómom. 4.1 Interná smernica pre vedenie účtovníctva
Z účtovného hľadiska môžeme za jednu z najdôležitejších smerníc považovať smernicu, ktorá sa venuje systému vedenia účtovníctva. Interná smernica s názvom: Systém vedenia účtovníctva vyplýva z ustanovení § 1 – § 16 zákona o účtovníctve. Účtovná jednotka v tomto predpise uvedie:
Podrobný článok nájdete v mesačníku Poradca 3-4/2023.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
348/2022 Z. z. Vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 292/2020 Z. z., ktorou sa vydáva Program štátnych štatistických zisťovaní na roky 2021 až 2023 v znení vyhlášky č. 393/2021 Z. z. 01.01.2023 349/2022 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 102/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení neskorších predpisov 28.10.2022 350/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 01.11.2022 351/2022 Z. z. Zákon o prístupnosti výrobkov a služieb pre osoby so zdravotným postihnutím a o zmene a doplnení niektorých zákonov 28.06.2025 352/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 01.11.2022 353/2022 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 103/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti dotácií v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení neskorších predpisov 29.10.2022 354/2022 Z. z. Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 291/2005 Z. z. o vzdelávacom poriadku správcov v oblasti konkurzu a reštrukturalizácie v znení neskorších predpisov 01.11.2022 355/2022 Z. z. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 26. októbra 2022 č. 07045-54/2022-OL, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 07045/2003 z 30. decembra 2003, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v oblasti zdravotníctva v znení neskorších predpisov 356/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 296/2020 Z. z. o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 171/2022 Z. z. 04.11.2022 357/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa mení zákon č. 534/2021 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2022 04.11.2022 358/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 144/2013 Z. z. o obchodovaní s určenými výrobkami, ktorých držba sa obmedzuje z bezpečnostných dôvodov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 15.11.2022 359/2022 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 269/2010 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 398/2012 Z. z. 15.11.2022 360/2022 Z. z. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 26. októbra 2022 č. MF/014373/2022-74, ktorým sa zrušuje výkaz vybraných údajov z konsolidovanej účtovnej závierky pre účtovné jednotky, ktorými sú poisťovne a zaisťovne 04.11.2022 361/2022 Z. z. Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 11/2022 z 26. októbra 2022 vo veci vyslovenia nesúladu predmetu referenda s otázkou v znení: „Súhlasíte s tým, že vláda Slovenskej republiky má bezodkladne podať demisiu?“ iniciovaného petíciou občanov doručenou prezidentke Slovenskej republiky 24. augusta 2022 04.11.2022 362/2022 Z. z. Rozhodnutie prezidentky Slovenskej republiky o vyhlásení referenda 04.11.2022 363/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 01.12.2022 364/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 474/2005 Z. z. o Slovákoch žijúcich v zahraničí a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.12.2022 365/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 15.12.2022 366/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.01.2023 367/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 89/2016 Z. z. o výrobe, označovaní a predaji tabakových výrobkov a súvisiacich výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 92/2019 Z. z. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.01.2023 368/2022 Z. z. Vyhláška Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb o zozname telefónnych čísel na vyjadrenie nesúhlasu s volaním na priamy marketing 15.11.2022 369/2022 Z. z. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti 100. výročia narodenia Kristy Bendovej 370/2022 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Rámcovej dohody medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi na jednej strane a Austráliou na strane druhej 371/2022 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody o stredo a východoeurópskej konštituencii v Medzinárodnom menovom fonde na roky 2022 – 2032 372/2022 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o zmenách a doplneniach Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Bulharskou republikou o zabránení dvojitému zdaneniu a predchádzaní daňovému úniku vzťahujúca sa na dane z príjmov a z majetku 373/2022 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o zmenách a doplneniach Zmluvy medzi vládou Československej socialistickej republiky a vládou Čínskej ľudovej republiky o zamedzení dvojakého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore daní z príjmu
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nezabudnite v Novembri 2022
ELEKTRONICKÝ PODPIS Pojem „elektronický podpis“ zahŕňa v sebe údaje
v elektronickej forme, ktoré sú pripojené
Snahou tohto zákona je dosiahnuť súlad vnútroštátneho právneho poriadku s nariadením Európskeho parlamentu a rady (EÚ) č. 910/2014 zo dňa 23. júla 2014 o elektronickej identifikácii a dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zrušení smernice 1999/93/ES (ďalej len „nariadenie eIDAS“). Cieľom eIDAS je posilniť dôveru pri elektronických transakciách na vnútornom trhu vytvorením spoločného základu pre bezpečné elektronické interakcie medzi občanmi, podnikmi a orgánmi verejnej správy, čím sa zvýši účinnosť verejných a súkromných on-line služieb, elektronického podnikania a elektronického obchodu v Európskej únii. Pre dosiahnutie predmetného cieľa nariadenie eIDAS vytvára podmienky pre vzájomné uznávanie kľúčových cezhraničných prostriedkov komunikácie ako sú elektronická identifikácia, elektronické dokumenty, elektronické podpisy a elektronické doručovacie služby Vyššie spomínaným nariadením eIDAS je upravená oblasť pravidiel pre dôveryhodné služby, a to služieb pre vyhotovovanie, overovanie a validáciu elektronických podpisov, elektronických pečatí a elektronických časových pečiatok, ale i elektronické dokumenty, elektronické doručovacie služby pre registrované zásielky a služby pre vyhotovovanie, overovanie a validáciu certifikátov pre autentifikáciu webových sídiel a podmienky, za ktorých členské štáty certifikujú a uznávajú zariadenia na vyhotovovanie kvalifikovaného elektronického podpisu a uznávajú prostriedky elektronickej identifikácie fyzických osôb a právnických osôb, ktoré sú súčasťou oznámeného systému elektronickej identifikácie iného členského štátu.
Druhy elektronického podpisu Nariadenie eIDAS rozlišuje 3 úrovne elektronického podpisu: · obyčajný elektronický podpis (standard electronic signature – SES), Obyčajný elektronický podpis (bez prívlastku) je údaj, resp. skupina údajov v elektronickej forme, ktoré podpisovateľ používa na podpisovanie a ktoré sú pripojené alebo logicky pridružené k iným údajom v elektronickej forme. Táto charakteristika znie možno komplikovane, ale v skutočnosti túto formu elektronického podpisu používame denne. Je ním napríklad podpis v e-maile, teda meno a priezvisko na konci správy, ktorým potvrdzujeme svoju totožnosť. V praxi však nie je jednoduché overiť, či osoba podpísaná v e-maile, je tá istá osoba, ktorá e-mail odoslala. Preto sa tento druh podpisu považuje za málo dôveryhodný. · zdokonalený elektronický podpis (advanced electronic signature – AES), Pri zdokonalenom elektronickom podpise sú kladené vyššie nároky na možnosť overenia totožnosti podpisujúcej osoby. Podpis musí byť jedinečne spojený s podpisovateľom. Vďaka tomu je okrem určenia totožnosti podpisovateľa možné zistiť aj akúkoľvek dodatočnú zmenu údajov. V súčasnosti sa využíva zdokonalený elektronický podpis využívajúc rôzne aplikácie, napr. DocuSign, Adobe Acrobat Sign a pod. Viaceré z nich využívajú kryptovanie a tzv. infraštruktúru verejných kľúčov (Public Key Infratructure – PKI).
Realizuje sa nasledovne: · podpisujúcemu je pridelený súkromný kľúč, ktorým dokument podpíše · prostredníctvom súkromného kľúča je overená identita a vydaný certifikát potvrdzujúci túto identitu · certifikát sa pripojí k podpísanému dokumentu. Okrem údajov o podpisujúcej osobe obsahuje aj tzv. verejný kľúč (public key) · prostredníctvom certifikátu a verejného kľúča môže adresát podpísaného dokumentu overiť, či dokument bol podpísaný podpisujúcim a či bol doručený v nezmenenej podobe.
Aplikácie na elektronické podpisovanie fungujú rôzne. Niektoré si pre ich prijatie a overenie elektronického podpisu príjemca musí stiahnuť do počítača/smartfónu alebo sa registrovať na danej platforme. Existujú však aj také, ktoré umožňujú overenie elektronického podpisu aj bez toho. · kvalifikovaný elektronický podpis (qualified electronic signature – QES).
eIDAS kvalifikovaný elektronický podpis z pohľadu nariadenia ponúka najvyššiu úroveň bezpečnosti, t. j. elektronický podpis vyhotovený osobou s údajmi na vyhotovenie elektronického podpisu (súkromný kľúč), ktoré sa nachádzajú v zariadení na vyhotovenie kvalifikovaného elektronického podpisu (QSCD), pre ktorú bol vydaný kvalifikovaný certifikát obsahujúci súvisiace údaje na validáciu elektronického podpisu (verejný kľúč), identitu tejto osoby (podpisovateľ) a osoby zodpovednej za vydanie tohto certifikátu (poskytovateľ kvalifikovanej dôveryhodnej služby vyhotovovania a overovania certifikátov). Iba kvalifikovanému elektronickému podpisu priznáva nariadenie eIDAS, bez potreby ďalšieho skúmania, rovnocenný právny účinok s vlastnoručným podpisom a tento elektronický podpis musí byť uznávaný vo všetkých členských štátoch.
Kvalifikovaný elektronický podpis je považovaný za najdôveryhodnejší elektronický podpis. V elektronickom svete nahrádza vlastnoručný podpis využívaný v „papierovom styku“. V princípe ide o zdokonalený elektronický podpis založený na kvalifikovanom certifikáte pre elektronické podpisy. Vyhotovíte ho iba za použitia kvalifikovaného zariadenia na vyhotovenie elektronického podpisu.
Kvalifikované certifikáty pre daný druh elektronického podpisu môžu byť vydané iba kvalifikovaným poskytovateľom dôveryhodných služieb zapísaným v zozname vedenom Národným bezpečnostným úradom (NBÚ, ďalej v tomto príspevku uvádzaný ako „úrad“). Na Slovensku sú to napr. spoločnosti Disig, a. s. či First certification authority, a. s. Kompletný zoznam týchto osôb na Slovensku aj v ďalších členských štátoch nájde čitateľ na stránke Európskej Komisie.
Klasickým príkladom kvalifikovaného elektronického podpisu je podpísanie dokumentu prostredníctvom občianskeho preukazu, prípadne iného dokladu totožnosti s elektronickým čipom, tzv. eID karty.
Na vyhotovenie kvalifikovaného elektronického podpisu sú potrebné: · eID karta, · čítačka kariet, · nainštalovaný ovládač na čítačku kariet, · aplikácia pre kvalifikovaný elektronický podpis, napr. Disig Desktop Signer, CA Secom, QSign alebo online aplikácie so základnými funkciami zadarmo od zep.disig.sk a podpisuj.sk.
Ovládač a aplikáciu na podpisovanie je možné zadarmo stiahnuť aj z portálu slovensko.sk. Kvalifikovaným elektronickým podpisom (s mandátnym certifikátom) sa podpisujú aj elektronické úradné preklady. Časová pečiatka dopĺňa elektronicky podpísaný dokument. Dokazuje, že elektronický dokument existoval v čase určenom v danej časovej pečiatke. Elektronický podpis obsahuje údaj o čase vyhotovenia podpisu, avšak pochádza zo systémového času počítača (ktorý sa dá manuálne zmeniť), a preto je nespoľahlivý. Oproti tomu čas určený v časovej pečiatke potvrdzuje tretia nezávislá strana (poskytovateľ dôveryhodných služieb). Preto je objektívnejší a dôveryhodnejší. Kvalifikovaný elektronický podpis s časovou pečiatkou na Slovensku nahrádza notárske, resp. úradné overenie elektronického podpisu.
Viac o problematike sa dočítate v mesačníku Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 12/2022.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mgr.Monika Jakubíková, PhD.
Každá firma sa musí vysporiadať so zmenami okolo seba a adaptovať sa na neustále meniace sa trhové podmienky, technologické a politické zmeny, zmeny na trhu práce či konanie svojej konkurencie. Úspešnosť zavedenia zmien vo firme úzko súvisí s kvalitou manažmentu firmy a jeho schopnosťou predvídať budúci vývoj, správanie konkurencie, legislatívcov, očakávania zákazníkov, technologické zmeny na trhu, ale tiež kvalitou komunikácie voči vlastným zamestnancom.
ZMENA PRINÁŠA TRANSFORMÁCIU SÚČASNÉHO STAVU VECÍ NA NOVÉ USPORIADANIE. Najčastejšie sú zmeny iniciované externými vplyvmi, technológiou, trendmi v nákupnom správaní zákazníkov, zmenami v distribučných kanáloch či dodávateľských reťazcoch. Ak ide o interné zmeny vo firme, obvykle ide o zmeny vo firemnej kultúre, v organizačnom usporiadaní firmy, zmeny v úlohách a procesoch, zmeny imidžu firmy, či zmeny v požadovaných kompetenciách a správaní zamestnancov. Firmy ignorujúce potrebu zmeny čelia mnohým rizikám vyplývajúcim z tejto nečinnosti, najmä strate svojej konkurencieschopnosti na trhu.
SPÔSOBY RIADENIA ZMENY. Pri procese zmeny je nutné najprv zanalyzovať súčasný stav, mať podporu vrcholového vedenia a príslušnú právomoc na vykonanie zmeny. Druhým krokom je príprava a realizácia zmeny, kde je potrebné vlastné riadenie procesu zmeny a dostatok zdrojov na vykonanie zmeny. Ako posledný krok je nevyhnutné zmenu prijať a stabilizovať, tzn. zapojiť pracovníkov, komunikovať s ľuďmi, vysvetľovať, vyjasňovať si námietky. Komunikácia a vysvetľovanie sú dôležité od samého počiatku, je totiž zložitejšie meniť existujúce postoje ľudí ako ich vytvárať. K riadeniu zmien vo firme možno vo všeobecnosti pristupovať dvoma spôsobmi. Prvý je manažérsky prístup (zmena zhora nadol), ktorý je založený na konaní vedenia a jeho zodpovednosti za vykonané kroky. Tento prístup vychádza z myšlienky, že zmeny vo firmách by mali riadiť a vykonávať manažéri, je to jedna z ich úloh a povinností. K tomuto prístupu patrí aj dôsledná kontrola, využívanie manažérskych nástrojov a vzdelávanie v tejto oblasti. V tomto štýle riadenia zmeny musí byť zabezpečené, aby kľúčoví zamestnanci, na ktorých stojí vykonávanie zmeny, chápali dôvody a obsah tejto zmeny. Problematickým v tomto štýle riadenia je malé zapojenie bežných zamestnancov do rozhodovania o zmene. Často u nich prevažuje pocit, že „tí hore rozhodli za nich“, čo vedie k problémom s prijatím zmeny alebo k jej odmietnutiu. U manažmentu potom dochádza k presvedčeniu, že ich podriadení nie sú schopní nič robiť sami a nerozumejú firemným potrebám. Druhým typom je participatívny prístup k riadeniu zmien (prístup zdola nahor). Zmeny v tomto prípade vykonáva ten, kto chce zmenu vykonať, teda nemusí to byť nutne manažér. Riadenie zmien štýlom zdola nahor predpokladá, že hlavná zodpovednosť s iniciovaním a vykonávaním zmeny je na strednom a nižšom manažmente a na radových zamestnancoch. Vrcholové vedenie tu má iba úlohu dohľadu, kontroluje priebeh zmeny. K fungovaniu participatívneho prístupu je potrebné, aby všetci zamestnanci rozumeli činnostiam, ktoré vykonávajú, procesom, ktoré vo firme prebiehajú a firemným cieľom a vízii. Iba potom môžu všetci zamestnanci implementovať zmenu tak, aby bola pre firmu prínosná. Výhodou tohto prístupu je to, že počas zmeny dochádza k zlepšeniu komunikácie medzi zamestnancami, pretože oni sami majú záujem na zavedení zmeny. Ďalšími výhodami je hlbšie pochopenie strategických zámerov firmy, väčšie zdieľanie znalostí a skúseností medzi zamestnancami a väčšia spolupráca medzi jednotlivými oddeleniami. Základom pre úspech tohto prístupu v riadení zmien je delegovanie právomocí na zamestnancov, ktorí majú k zmene najbližšie, ktorí majú špecifické znalosti o procese, či používanej technológii. Takýto postup prijímania a zavádzania zmeny je jednoduchší a komplexnejší. Zamestnanci vidia, ako zmena zapadá do stratégie, ako ovplyvní rôzne aspekty práce, čo bude jej výsledkom. Zamestnanec, ktorý má nápad na zlepšenie, musí dokázať tento nápad vo firme úspešne predať. Potrebuje mať schopnosť osloviť kolegov, presvedčiť ich a vedieť tiež získať podporu zo strany vedenia. Získať na svoju stranu osobu, ktorá disponuje potrebnou mocou, ktorá dokáže nápad pomôcť zrealizovať, nájsť naň voľné zdroje – či už ľudské alebo finančné. Ako ďalší sa musia do procesu zapojiť ľudia, ktorí odsúhlasenú zmenu dokážu implementovať do firemného systému a zaviesť ju ako nový štandard. V tejto fáze je dôležitá rýchlosť implementácie, lebo ak je tento čas príliš dlhý, stráca sa nadšenie a motivácia ľudí, nevidia prínosy zmeny. Poslednou fázou po implementácii zmeny je zabezpečenie toho, aby bola naďalej rozvíjaná a zlepšovaná, všetci ľudia pochopili dôvody zmeny a prijali ju.
ODPOR KU ZMENÁM. Štúdie, ktoré sledujú úspešnosť zavedenia zmien vo firmách, potvrdzujú, že odpor zamestnancov k akýmkoľvek zmenám, je veľmi vysoký. Zamestnanci berú zmenu ako narušenie svojej istoty, stability firmy, ako ohrozenie, majú strach z neznámeho, obávajú sa, že sa budú musieť učiť nové veci, meniť svoje návyky, sú unavení z opakovaného zavádzania zmien vo firme, prípadne tiež majú predchádzajúce negatívne skúsenosti so zmenami. Často sa navzájom podporujú v odpore voči zmene v pracovnom kolektíve, čím odpor ešte viac narastá. Zamestnanci sú presvedčení, že zmena nebude mať efekt, o toto sa už niekto v minulosti pokúšal a nedopadlo to dobre, nepomáha to s vyriešením ich každodenných problémov v práci, zmeny sú len teóriou, v praxi to nebude fungovať, bude to vyžadovať príliš veľké úsilie, obávajú sa ohrozenia svojho pracovného miesta, sú spokojní so súčasným stavom, nedôverujú manažmentu firmy, hovoria, že zmena vo firme je len v prospech vedenia, podozrievajú manažment z postranných úmyslov, majú obavy z nedomyslenosti zavádzanej zmeny, nemajú dostatočné informácie a nerozumejú, prečo je zmena potrebná. Odpor ku zmene sa dá najefektívnejšie eliminovať čo najväčším zapojením zamestnancov do zavedenia zmeny. Niektorí odborníci odporúčajú najprv u zamestnancov vyvolať pocit naliehavosti, ak je potrebné vykonať zásadné zmeny vo firme. Môže to byť napríklad presťahovaním firmy do iných, lacnejších priestorov, zmenou výkonnostných kritérií alebo podrobným informovaním o aktuálnej situácii firmy.
KOMUNIKOVANIE NOVEJ VÍZIE. Lídrom zmeny v minulosti mohol byť len jeden charizmatický vodca vo firme, ale tento spôsob je v súčasnom svete podnikania už skôr nereálny. Na čele zmien je obvykle silná skupina, ktorá zdieľa spoločný cieľ a zodpovednosť za finálny výsledok, možno hovoriť o tzv. transformačnom tíme. Ten by mal formulovať tú správnu víziu a na ňu naviazať stratégiu, ktorá popíše konkrétne kroky, ako zmeny dosiahnuť. Vďaka vízii je možné si dôsledky zmenových procesov zhmotniť, predstaviť si budúcu situáciu. Mať cieľ, za ktorým spoločne ideme, zvyšuje motiváciu, podporuje prekonanie určitých nepopulárnych krokov. Vytvoriť správnu víziu nie je jednoduché. Nielen, že by mala ľudí niečím lákať, mala by byť tiež relevantným nástrojom pre posúdenie správnosti niektorých čiastkových krokov v rámci zmenového procesu. Väčšia zmena o firme nie je obvykle možná bez podpory aspoň troch štvrtín stredného manažmentu, väčšiny zamestnancov a celého vrcholového manažmentu. Na šírenie vízie by sa mali naplánovať zodpovedajúce komunikačné stratégie zahŕňajúce nielen bežné informačné prostriedky, ale aj nové, neobvyklé nástroje. Určite je nutné použiť viacero komunikačných ciest, či už hovoríme o firemných mailoch, nástenkách, celofiremných stretnutiach, stretnutiach s jednotlivými oddeleniami. Efektívne je doplniť komunikáciu vízie činmi, ktoré podporia a možno aj ujasnia, o čo v novej vízii ide, zmenu musí byť vidieť najmä v správaní vedúcich pracovníkov. V rámci komunikácie sa budú neustále vynárať nové otázky zamestnancov. Je preto dôležité sa kontinuálne nimi zaoberať, objasňovať im ciele a všetky následné kroky a nastaviť všetky systémy vo firme tak, aby nebránili v správaní podľa nového nastavenia. Niekedy sa ako prekážka ukazujú nadriadení, ktorí sa nestotožňujú so zmenou a bránia v jej praktickom uskutočňovaní. Tiež môžu byť vo firme zastaralé informačné systémy, či nevhodná organizačná štruktúra, ktorá bráni v zmene. Zamestnanci musia byť dôkladne preškolení a vycvičení vo vykonávaní práce podľa nových zásad, musí byť vopred dôkladne zanalyzované, aké nové zručnosti a postoje budú pre uskutočnenie zmien nevyhnutné. Niektoré zmeny smerujú k prevzatiu väčších právomocí zamestnancami, niektorí ale môžu mať strach z novej zodpovednosti. Jednorazové výcviky či školenia nie sú v takýchto prípadoch dostatočne účinné. Systémy vo firme by mali byť následne nastavené tak, aby motivovali zamestnancov správať sa novým spôsobom, čo zahŕňa napríklad odmeňovanie zamestnancov, ktorí sa správajú v súlade s novými požiadavkami či nábor nových zamestnancov v súlade s novými požadovanými kompetenciami. V každej firme sa nájde určitý počet zamestnancov, ktorí zmeny vo firme neprijmú. Môžu so zmenou navonok súhlasiť, ale ich správanie bude v rozpore s novými postupmi. Je potom dôležité venovať im ďalší čas, získať ich pre zmenu, vysvetliť im nejasnosti, prejsť si s nimi pochybnosti a obavy, ale ak sa ich správanie nezmení, niekedy je jediným riešením ich prepustiť. U ostatných zamestnancov je vhodné ukazovať im pozitívne výsledky, ktoré zmena vo firme priniesla, čiastkové úspechy, ktoré ich môžu motivovať v pokračovaní v novom správaní a udržať ich energiu pre ďalšie zmeny. Každý zamestnanec je iný a iný bude aj jeho postoj ku zmene vo firme. Manažér by mal byť schopný použiť pri rôznych podriadených rôzne metódy na to, aby zmenil ich postoj ku zmenám. On sám musí byť v prvom rade presvedčený o správnosti a prínose zmeny, až potom mu môžu uveriť aj podriadení.
Čo je dôležité, ak chcú manažéri a projektový tím eliminovať odpor ku zmenám: · intenzívna komunikácia, vysvetľovanie, osveta – predtým než k zmenám dôjde, aj počas implementácie, · participácia – zapojenie zamestnancov do prípravy a implementácie zmeny, · uľahčenie procesu zmeny – manažment rieši obavy zamestnancov, reaguje na ich pripomienky, vysvetľuje, · tréning - dôkladné zaškolenie a pomoc zamestnancom pri nových procesoch a situáciách, ktoré zmena priniesla, · odmeňovanie tých, ktorí podporujú proces zmeny a snažia sa o nové vzorce správania.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca (Poradca), č. 6-7/2023 (XI/2022)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 1/2023 (XI/2022)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 1/2023 (XI/2022)
1000 riešení 1-2/2023 (XI/2022)
ODBORNÉ PUBLIKÁCIE, KTORÉ VÁM POMÔŽU V PODNIKANÍ
1. Obchodný zákonník po novelách s komentárom - rozsiahly komentár, Zákon o verejnom obstarávaní, Zákon o cenách, vzory zmlúv 2. Občiansky zákonník po novelách s komentárom – rozsiahly komentár, úplné znenia zákonov po novelách, záväzkové právo 3. s.r.o. – SPRIEVODCA (komplexné a prehľadné spracovanie problematiky spoločnosti s ručením obmedzeným od jej založenia, vzniku až po možnosti zrušenia) 4. 100 otázok a odpovedí Obchodovanie – odvody a náhrady (príklady z oblasti obchodovania z pohľadu daní, ktoré reagujú na epidemiologické opatrenia v praxi) 5. 100 otázok a odpovedí Odmeňovanie, Verejné obstarávanie (súbor otázok venovaný problematike podmienok verejného obstarávania, zmlúv i súhrnných správ; zamestnávania, príspevkov na rekreáciu, zrážok zo mzdy, odvodov i cestovných náhrad) 6. 100 otázok a odpovedí Výdavky podnikateľa, Automobil (príklady z praxe k uplatňovaniu daňových výdavkov FO; využívanie automobilu v podnikaní z pohľadu spotreby pohonných látok, odpisov alebo dani z motorových vozidiel) 7. 100 otázok a odpovedí ZPD po novom, Optimalizácia (praktické príklady týkajúce sa novely zákona o dani z príjmu a daňovej povinnosti FO a PO) 8. 100 otázok a odpovedí Výdavky, Cestovné náhrady (praktické príklady týkajúce sa daňových a nedaňových výdavkov; cestovných náhrad zamestnancov a SZČO) 9. Pozemkové spoločenstvá po novele bez chýb, pokút a penále (zdaňovanie a účtovanie v pozemkovom spoločenstve) 10. 100 otázok a odpovedí Zákon o účtovníctve, Postupy účtovania v PÚ (účtovná problematika v názorných príkladoch) 11. 100 otázok a odpovedí Kurzarbeit, Zamestnávanie (prvá kapitola obsahuje nový zákon o podpore v čase skrátenej práce – kurzarbeit – s komentárom, druhá kapitola ponúka spektrum otázok a odpovedí z oblastí zamestnávania a zdaňovania príjmov) 12. 100 otázok a odpovedí Autorské príjmy; Manká, škody, odpisy; Rezervy v účtovníctve (praktické príklady týkajúce sa zdaňovania autorských príjmov, mánk a škôd z daňového a účtovného pohľadu a tvorby rezerv v účtovníctve) 13. Účtovná závierka podnikateľov za rok 2021 (komplexný postup pri zostavovaní účtovnej závierky) 14. Daňové priznania za rok 2021, Ročné zúčtovanie preddavkov za daň (komplexný postup pri podávaní daňového priznania a ročného zúčtovania preddavkov na daň, vzory tlačív) 15. Odvody poistného od 1. 1. 2022 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2022, povinnosti zamestnávateľa, vzory) 16. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov) 17. Zákonník práce s komentárom 2022 (aktuálne znenie Zákonníka práce s komentárom po rozsiahlych novelách) 18. Daňový poriadok s komentárom 2022 (aktuálne znenie Daňového poriadku s komentárom po novelách) 19. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo) 20. Trestné právo po novelách (najdôležitejšie právne predpisy z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl) 21. Ústava SR (od 1. 1. 2022) (úplné znenie Ústavy SR po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní) 22. 100 otázok a odpovedí ZDP a DPH po novelách (prostredníctvom názorných príkladov rozoberáme ostatné novely zákonov s účinnosťou od 1. 1. 2022 v podkapitolách Fyzická osoba, Právnická osoba, Registrácia a obchod, Daňová povinnosť, Odpočítanie dane) 23. Daňové a nedaňové výdavky 2022 (Titul rozšírený o viac ako 100 strán prináša abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi. Encyklopédia výdavkov s príkladmi obsahuje kapitoly podľa abecedne rozdelených hesiel, ktoré sa týkajú daňových a nedaňových výdavkov) 24. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia) 25. Podvojné účtovníctvo s komentárom 2022 (správne postupy účtovania nájdete v komentári k zákonu o účtovníctve, komentár je obohatený o prípady z praxe a definíciu pojmov, s ktorými sa podnikateľ pri účtovaní môže stretnúť) 26. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách) 27. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Rozvoj bývania, Automobil (tematické odpovede na otázky doplnené vybranými aktualizovanými zákonmi) 28. 100 otázok a odpovedí Zamestnávanie, DPH v praxi (problematika zamestnávania a DPH riešená prostredníctvom otázok a odpovedí; aktualizované zákony, vyhlášky a nariadenia) 29. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom) 30. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva) 40. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)
NOVINKY
ZÁKONY 2022 (Jesenná akcia: 30 % zľava na Zákony 2022)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu.
Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9,00 - 15,00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty. E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |