Nezabudnite v novembri 2020
Termín zákon. povinnosti |
Charakteristika zákonnej povinnosti |
Povinná osoba a zákon v platnom znení |
2. 11. – pondelok (namiesto soboty 31. 10. 2020) |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb |
Platiteľ dane z príjmov FO § 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb |
Platiteľ dane z príjmov PO § 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
|
Daň z motorových vozidiel – splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 € |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p. |
|
Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za september 2020 |
Zamestnávateľ § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
|
Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za september 2020 |
Zamestnávateľ - platiteľ osobitnej sadzby dane § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
|
Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v septembri 2020, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
|
Vykonanie ročného zúčtovania a výpočet dane za rok 2019 zamestnancom, ktorí o to požiadali (ak vláda SR mimoriadnu situáciu z dôvodu ochorenia COVID-19 ukončí v priebehu septembra 2020) |
Zamestnávateľ § 38 ods. 6 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. § 24 ods. 2 zákona č. 67/2020 Z. z. v znení n. p. |
|
Podanie daňového priznania k dani z príjmov fyzických osôb za rok 2019 (ak vláda SR mimoriadnu situáciu z dôvodu ochorenia COVID-19 ukončí v priebehu septembra 2020) |
Platiteľ dane z príjmov FO § 32, § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. § 21 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. v znení n. p. |
|
Podanie daňového priznania k dani z príjmov právnických osôb za rok 2019 (ak vláda SR mimoriadnu situáciu z dôvodu ochorenia COVID-19 ukončí v priebehu septembra 2020) |
Platiteľ dane z príjmov PO § 41, § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. § 21 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. v znení n. p. |
|
Úhrada dane z príjmov fyzických osôb za rok 2019 (ak vláda SR mimoriadnu situáciu z dôvodu ochorenia COVID-19 ukončí v priebehu septembra 2020) |
Platiteľ dane z príjmov FO § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. § 21 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. v znení n. p. |
|
Úhrada dane z príjmov právnických osôb za rok 2019 (ak vláda SR mimoriadnu situáciu z dôvodu ochorenia COVID-19 ukončí v priebehu septembra 2020) |
Platiteľ dane z príjmov PO § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p., § 21 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. v znení n. p. |
|
Podanie oznámenia o zrazení a odvedení dane vyberanej zrážkou z nepeňažného plnenia poskytnutého v roku 2019 držiteľom registrácie lieku a farmaceutickej spoločnosti zdravotníckemu pracovníkovi (ak vláda SR mimoriadnu situáciu z dôvodu ochorenia COVID-19 ukončí v priebehu septembra 2020) |
Príjemca nepeňažného plnenia od držiteľa registrácie lieku a farmaceutickej spoločnosti § 43 ods. 17 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. § 23 zákona č. 67/2020 Z. z. v znení n. p. |
|
Úhrada dane vyberanej zrážkou z nepeňažného plnenia poskytnutého v roku 2019 držiteľom registrácie lieku a farmaceutickej spoločnosti zdravotníckemu pracovníkovi (ak vláda SR mimoriadnu situáciu z dôvodu ochorenia COVID-19 ukončí v priebehu septembra 2020) |
Platiteľ dane z nepeňažných plnení § 43 ods. 17 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. § 23 zákona č. 67/2020 Z. z. v znení n. p. |
|
9. 11. – pondelok (namiesto nedele 8. 11. 2020) |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za október 2020 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
Samostatne zárobkovo činná osoba § 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za október 2020 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
Samostatne zárobkovo činná osoba § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p. |
|
Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za október 2020 |
Zamestnávateľ § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p. |
|
Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v októbri 2020, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť |
Platiteľ dividend § 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
|
Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v októbri 2020 |
Platiteľ dividend § 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
|
16. 11. – pondelok (namiesto nedele 15. 11. 2020) |
Odvod dane vyberanej zrážkou v októbri 2020 z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
Platiteľ zrážkovej dane § 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane § 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
|
20. 11. – piatok |
Predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v októbri 2020 49 790 € |
Zdaniteľná osoba § 4 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
25. 11. – streda |
Podanie súhrnného výkazu k DPH za október 2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 € |
Platiteľ DPH § 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Podanie kontrolného výkazu k DPH za október 2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
Platiteľ DPH § 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
|
Podanie daňového priznania k DPH za október 2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
Platiteľ DPH § 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
|
Splatnosť DPH za október 2020 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Platiteľ DPH § 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
|
Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za október 2020 |
Platiteľ spotrebnej dane § 12 zákona č. 530/2011 Z. z., § 13 zákona 106/2004 Z. z., § 14 zákona 98/2004 Z. z., § 12 zákona 609/2007 Z. z. všetky v znení n. p. |
|
30. 11. – pondelok |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb |
Platiteľ dane z príjmov FO § 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb |
Platiteľ dane z príjmov PO § 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
|
Daň z motorových vozidiel – splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 € |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p. |
|
Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za október 2020 |
Zamestnávateľ § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
|
Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za október 2020 |
Zamestnávateľ - platiteľ osobitnej sadzby dane § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
|
Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v októbri 2020, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
|
Podanie hlásenia o vyúčtovaní dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti, o zamestnaneckej prémii a o vyplatenom daňovom bonuse za rok 2019 (ak vláda SR mimoriadnu situáciu z dôvodu ochorenia COVID-19 ukončí v priebehu septembra 2020) |
Zamestnávateľ § 39 ods. 9 písm. b) a § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. § 24ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. v znení n. p. |
|
Podanie vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej dane za rok 2019 na osobitné účely daňovníkom, ktorému zamestnávateľ vykonal ročné zúčtovanie dane (ak vláda SR mimoriadnu situáciu z dôvodu ochorenia COVID-19 ukončí v priebehu septembra 2020) |
Zamestnávateľ § 50 ods. 1 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. § 22 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. v znení n. p.. |
|
Zrazenie daňového nedoplatku z ročného zúčtovania dane za rok 2019 u zamestnanca, ktorý predložil vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane na osobitné účely (ak vláda SR mimoriadnu situáciu z dôvodu ochorenia COVID-19 ukončí v priebehu septembra 2020) |
Zamestnávateľ § 38 ods. 7 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. § 24 ods. 3 zákona č. 67/2020 Z. z. z. v znení n. p. |
|
Doručiť zamestnancovi doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní dane za rok 2019 (ak vláda SR mimoriadnu situáciu z dôvodu ochorenia COVID-19 ukončí v priebehu septembra 2020) |
Zamestnávateľ § 39 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. § 24 ods. 2 zákona č. 67/2020 Z. z. z. v znení n. p. |
|
do výplatného termínu |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za október 2020 |
Zamestnávateľ § 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za október 2020 |
Zamestnávateľ § 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za október 2020 |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v októbri 2020 |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
|
Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia |
Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
|
do 3 dní |
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
|
Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za október 2020 |
Zamestnávateľ § 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008 |
|
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za október 2020 |
Zamestnávateľ § 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za október 2020 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Zamestnávateľ § 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení n. p. |
|
Do 8 dní |
Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne, odhlásiť sa z registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. b) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
|
Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu) a zmenu názvu a sídla zamestnávateľa |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. c), d), m), n) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
|
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov |
Zamestnávateľ § 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
|
Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa |
Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
|
Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom |
Zamestnanec § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
|
Do 30 dní |
Oznámiť správcovi miestnych daní rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností |
Poplatník miestnych daní § 80 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach v znení n. p. |
Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca |
Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Zamestnávateľ § 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania, pri prerušení podnikania, pri úmrtí daňovníka a pri zániku daňovníka |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p. |
|
Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu |
Registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH |
Zdaniteľná osoba § 7, § 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
DORUČOVANIE SPRÁVCOM DANE V DAŇOVOM KONANÍ
Doručovanie správcom dane v daňovom konaní je upravené v § 30 až § 35 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. (ďalej len „daňový poriadok“). Doručovanie predstavuje právny inštitút, ktorým správca dane oznamuje určitú skutočnosť daňovému subjektu, tretej osobe, prípadne inému adresátovi.
Riadne doručenie písomnosti má veľký význam
Proti účastníkovi konania, ktorému nebola písomnosť riadne doručená, nie je možné vyvodiť dôsledky spájané so znalosťou obsahu písomností.
Právny význam riadneho doručenia písomnosti spočíva v tom, že správca dane je podľa § 24 ods. 3 daňového poriadku povinný preukazovať skutočnosti o úkonoch vykonaných voči daňovému subjektu, ktoré sú rozhodné pre správne určenie dane. Takouto skutočnosťou je aj riadne doručenie vlastných písomností daňovému subjektu.
Spôsoby doručovania
Daňový poriadok ustanovuje v § 30 ods. 1, že správca dane doručuje písomnosť elektronickými prostriedkami, ak je to účelné a možné, písomnosť doručujú zamestnanci správcu dane. V ustanovení § 30 ods. 2 daňového poriadku sú upravené aj ďalšie spôsoby doručovania písomností a to prostredníctvom poskytovateľa poštových služieb, iného orgánu a verejnej vyhlášky.
Poštový podnik je podnikateľ, ktorý poskytuje jednu alebo viacero poštových služieb alebo poštový platobný styk. Osoba, ktorá bude poskytovať poštové služby iné ako univerzálnu službu alebo poštový platobný styk, je povinná sa zaregistrovať do registra poštových podnikov. Register poštových podnikov je verejný zoznam poštových podnikov, ktoré poskytujú poštové služby podľa zákona č. 324/2011 Z. z. o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktoré sa zaregistrovali podľa § 19 citovaného zákona.
Odmietnutie prijatia písomnosti
V praxi sa často využíva osobná forma doručovania zamestnancami správcu dane. Podľa ustanovenia § 30 ods. 4 daňového poriadku ak adresát bezdôvodne odmietne prijať písomnosť, je táto doručená dňom, keď bolo prijatie odmietnuté; o tom musí doručovateľ adresáta poučiť.
Daňový poriadok pri pojme „doručovateľ“ nemá odkaz na poštové podmienky. Doručovateľom je osoba, ktorá doručuje písomnosti správcu dane, t.j. aj zamestnanec správcu dane a tiež zamestnanec iného orgánu. V prípade, ak správca dane doručuje písomnosť osobne napr. na daňovom úrade je možné odovzdať daňovému subjektu originál písomnosti a na kópii daňový subjekt svojim podpisom potvrdí prevzatie písomnosti. Ak daňový subjekt odmietne písomnosť prevziať zamestnanec správcu dane ho upozorní, že týmto dňom odmietnutia sa považuje písomnosť za doručenú. O tejto skutočnosti správca dane spíše buď zápisnicu alebo úradný záznam.
Daňový poriadok stanovuje, že písomnosti sa doručujú na miesto doručenia. Miestom doručenia je adresa, ktorú daňový subjekt oznámil správcovi dane, resp. adresa trvalého pobytu alebo sídla daňového subjektu. V ustanovení§ 30 ods. 4 daňového poriadku je upravené osobné doručenie písomností t.j. zamestnancom správcu dane, ktoré bolo do zákona zavedené za účelom rýchleho a hospodárneho doručenia písomností. Vzhľadom k tomu, že ustanovenie § 30 ods. 4 daňového poriadku výslovne neviaže osobnú formu doručenia písomností na miesto doručenia, v prípade, ak adresát odmietne písomnosť prijať považuje sa táto za doručenú, aj napriek tomu, že pokus o osobné doručenie neprebiehal v mieste doručenia.
Neúčinné doručovanie zásielok správcu dane FO, povinnosť vykonať príslušné zmeny v registri z úradnej moci (z rozsudku Najvyššieho súd SR č. k. 4Sžfk/52/2017 z 3. júla 2018)
Právny základ
Podľa § 30 ods. 5 daňového poriadku, ak nejde o doručovanie elektronickými prostriedkami, doručuje sa písomnosť na adresu na území členského štátu, ktorú daňový subjekt oznámil správcovi dane; inak sa doručuje písomnosť fyzickej osobe na adresu trvalého pobytu a právnickej osobe na adresu sídla (ďalej len „miesto doručenia“); ustanovenie § 9 ods. 11 tým nie je dotknuté.
Podľa § 31 ods. 2 daňového poriadku, ak nebola fyzická osoba, ktorej má byť písomnosť doručená do vlastných rúk zastihnutá v mieste doručenia, upovedomí ju doručovateľ vhodným spôsobom, že písomnosť príde doručiť znovu v určený deň a hodinu. Ak bude nový pokus o doručenie bezvýsledný, uloží doručovateľ písomnosť na pošte a fyzickú osobu o tom vhodným spôsobom vyrozumie. Ak si nevyzdvihne fyzická osoba písomnosť do 15 dní od jej uloženia, považuje sa posledný deň tejto lehoty za deň doručenia, aj keď sa fyzická osoba o uložení nedozvedela.
Podľa § 31 ods. 4 daňového poriadku, ak ide o také miesto doručenia, na ktoré nemožno doručiť písomnosť určenú do vlastných rúk, považuje sa písomnosť za doručenú v deň jej vrátenia správcovi dane a to aj vtedy, ak sa adresát, ktorému mala byť písomnosť doručená o tom nedozvie.
Podľa § 48 ods. 1 daňového poriadku, správca dane zistí základ dane a určí daň podľa pomôcok, ak daňový subjekt neumožní vykonať daňovú kontrolu.
Podľa § 49 ods. 1 daňového poriadku, o určení dane podľa pomôcok správca dane vyhotoví protokol o určení dane podľa pomôcok, ktorý doručí daňovému subjektu spolu s výzvou na vyjadrenie.
Podľa § 49 ods. 3 daňového poriadku, určenie dane podľa pomôcok je ukončené dňom doručenia protokolu o určení dane podľa pomôcok podľa odseku 1.
Podľa § 49 ods. 1 zákona č. 455/1991 Zb. Zákon o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon), podnikateľ je povinný oznámiť príslušnému živnostenskému úradu všetky zmeny a doplnky týkajúce sa údajov a dokladov ustanovených na ohlásenie živnosti a predložiť o nich doklady spôsobom uvedeným v § 46 do 15 dní od vzniku týchto zmien, ak tento zákon neustanovuje inak. Oznámenie nového predmetu podnikania nie je zmenou údajov uvedených v ohlásení, ale novým ohlásením.
Skutkový stav
Správca dane pri doručovaní oznámenia o daňovej kontrole, ako aj pri doručovaní výzvy na predloženie dokladov a oznámenia o určovaní dane podľa pomôcok do vlastných rúk s opakovaným doručovaním podnikateľovi – fyzickej osobe ako daňovému subjektu (platiteľ DPH) tieto doručoval prostredníctvom pošty, pričom všetky zásielky boli poštovým doručovateľom vrátené správcovi dane s tým, že adresát je neznámy.
Správca dane prostredníctvom žiadosti o spoluprácu adresovanej Operačnému stredisku kriminálneho úradu finančnej správy Bratislava zisťoval trvalú adresu žalobcu. Zamestnanci správcu dane vykonali miestne zisťovanie v mieste trvalého pobytu žalobcu a zistili, že pri vchodových dverách pri zvončekoch sa nachádza priezvisko (bez uvedenia mena) a na zvonenie sa nikto neohlásil, ani neotváral.
Správca dane následne rozdiel dane na základe pomôcok – daňového priznania k DPH. Odvolací orgán považoval postup správcu dane za správny, proti rozhodnutiu odvolacieho orgánu podal podnikateľ žalobu na krajský súd.
Názor krajského súdu
Krajský súd poukázal na to, že správca dane nezisťoval trvalý pobyt žalobcu prostredníctvom Centrálneho registra obyvateľov SR a žiadnym spôsobom, aspoň zo spisu to nevyplýva, nepreveroval adresu, na ktorej mal žalobca registrovanú elektronickú registračnú pokladnicu. Správca dane z oznámenia žalobcu zo dňa 3. 11. 2015 zistil, že tento má trvalý pobyt na adrese R. Žalobca zároveň zaslal správcovi dane aj plnomocenstvo na zastupovanie zo dňa 1. 11. 2015.
Krajský súd zdôraznil, že správca dane sa potom, ako žalobca sám oznámil zmenu trvalého bydliska a zaslal plnomocenstvo na zastupovanie, opätovne nepokúsil doručiť žalobcovi žiadnu zo skorších zásielok na adresu aktuálneho trvalého pobytu. Správca dane zaslal splnomocnenej zástupkyni až výzvu na vyjadrenie sa k protokolu o určení dane podľa pomôcok, ku ktorej priložil aj protokol.
Splnomocnená zástupkyňa žalobcu výzvu na vyjadrenie, ako aj protokol prevzala a správcovi dane zaslala písomné vyjadrenie k protokolu. Ďalej správca dane so žalobcom písomne komunikoval prostredníctvom splnomocnenej zástupkyne, ktorá zásielky preberala.
Podľa názoru krajského súdu, ak mal správca dane od 3. 11. 2015 vedomosť o tom, že žalobca má trvalé bydlisko na adrese R. a zvolil si splnomocniteľa na zastupovanie, a ako v odôvodnení svojho rozhodnutia uviedol, z výpisu zo živnostenského registra zistil, že žalobca má miesto podnikania od 17. 6. 2015 na adrese R., pri skoršom doručovaní listinných zásielok do vlastných rúk nepostupoval v súlade s § 31 ods. 2 daňového poriadku. Správcovi dane nič nebránilo, aby tieto zásielky žalobcovi zaslal na známu adresu trvalého bydliska, resp. aby písomne komunikoval so splnomocneným zástupcom.
Napokon správca dane, ak by bol aj dodržaný postup pri doručovaní do vlastných rúk v súlade s § 31 ods. 2 daňového poriadku, mohol pre účely určenia dane podľa pomôcok vyzvať daňový subjekt na predloženie dokladov, na ktoré ho vyzýval pre vykonanie daňovej kontroly a využiť ich ako pomôcky pre účely určenia dane podľa pomôcok, pričom z obsahu protokolu o určení dane podľa pomôcok vyplýva, že ako pomôcky bolo použité iba daňové priznanie k DPH.
Krajský súd zároveň vytkol žalobcovi, že ak sa na adrese trvalého bydliska R., ako sám uvádza, dlhší čas nezdržiaval, ale býval v podnájme, potom bolo jeho povinnosťou tak, ako to vyplýva z daňového poriadku, správcovi dane ohlásiť zmenu adresy svojho bydliska, resp. oznámiť správcovi dane adresu, na ktorú je mu možné doručovať listinné zásielky.
V danom prípade neboli splnené podmienky, aby správca dane mohol určiť daň podľa pomôcok podľa § 48 ods. 1 daňového poriadku z dôvodu, že daňový subjekt neumožnil vykonať daňovú kontrolu. Nakoľko daňový subjekt sa o vykonaní daňovej kontroly ani nedozvedel, pretože oznámenie o daňovej kontrole, výzva na predloženie dokladov, ako aj oznámenie o určovaní dane podľa pomôcok mu síce boli doručované prostredníctvom pošty do vlastných rúk s opakovaným doručením, ale nebol dodržaný postup stanovený v § 31 ods. 2 daňového poriadku, teda nedošlo k účinnému doručeniu uvedených listinných zásielok žalobcovi.
Krajský súd uviedol, že úlohou správneho orgánu v ďalšom konaní bude opätovne žalobcovi doručiť listinné zásielky, a to oznámenie o daňovej kontrole, výzvu na predloženie dokladov na adresu trvalého bydliska, resp. v danom prípade zvolenému splnomocnenému zástupcovi, ak nebude potrebné, aby niektoré doklady alebo iné povinnosti bol povinný predložiť sám žalobca.
Názor Najvyššieho súdu SR
Najvyšší súd SR ako súd kasačný dospel k záveru, že sa stotožňuje s odôvodnením napadnutého rozsudku krajského súdu.
Správca dane po návrate prvej zo zaslaných písomností (Oznámenie o daňovej kontrole) z dôvodu, že adresát je neznámy, vyvinul iniciatívu smerujúcu k prevereniu adresy, a to prostredníctvom žiadosti o poskytnutie spolupráce adresovanej Operačnému stredisku kriminálneho úradu finančnej správy Bratislava. Keďže KÚ FS potvrdil adresu trvalého pobytu žalobcu (R.), správca dane vykonal na tejto adrese miestne zisťovanie. Okrem uvedených aktivít smerujúcich k prevereniu adresy trvalého pobytu žalobcu, správca dane zaslal Výzvu na predloženie dokladov aj na adresu prevádzky, na adrese ktorej mal daňový subjekt registrovanú elektronickú registračnú pokladnicu. Táto sa mu taktiež vrátila dňa 25. 3. 2015 z dôvodu, že adresát je neznámy.
Najvyšší súd SR dospel k záveru, že postup správcu dane pri doručovaní písomností možno považovať za správny. Správca dane svojim konaním vyčerpal všetky prostriedky, ktoré mu zákon priznáva, za účelom preverenia relevantnej adresy žalobcu na doručovanie.
Žalobca sa vo svojich podaniach v administratívnom aj v súdnom konaní opakovane odvolával na skutočnosť, že v čase doručovania vyššie špecifikovaných písomností sa na mieste doručovania dlhodobo nezdržiaval, nakoľko byt na adrese R. predal v auguste 2014 a odvtedy býval v prenajatom byte, a to až do 26. 5. 2015, kedy si kúpil byt na R..
Podľa Najvyššieho súdu SR uvedená skutočnosť nebola pre správcu dane podstatná vzhľadom na aktuálnu právnu úpravu doručovania obsiahnutú v § 31 daňového poriadku, ktorá termín „zdržiavať sa v mieste doručenia“ nepozná, preto správca dane nebol povinný zisťovať, či sa daňový subjekt v čase doručovania predmetných zásielok na adrese trvalého pobytu (nahláseného správcovi dane) fakticky zdržiaval.
Viac o problematike sa dočítate v mesačníku DaÚ bez chýb, pokút a penále 1/2021.