Vážení čitatelia!
Andrea Súkeníková
zodpovedná
redaktorka
poradca@poradca.sk
1. MZDOVÝM ÚČTOVNÍČKAM
Aké sú zmeny právnych predpisov, ktoré nastali po novelách od 1. 1. 2024 v pracovnoprávnej oblasti, mzdách, odvodoch, v oblasti zamestnanosti a BOZP?
Nové informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
Publikácie Vám budú doručené koncom januára.
1. Poradca 6/2024 – Zákonník práce s komentárom – komentár /A5, str. 280/
2. Zákony IIIA/2024 – Zákon o minimálnej mzde, Zákon o službách zamestnanosti .... – úplné znenia zákonov /A5, str. 512/
3. PaM 2/2024 – Možnosť zamestnávateľa odstúpiť od pracovnej zmluvy – príspevok /A4, str. 80/
4. Odvody poistného 2024 od 1. 1. 2024 – odborná tematická publikácia /A5, str. 48/
Cena balíčka je 37 € Cena balíčka s 20 % zľavou je 29,60 € Ušetríte 7,40 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
2. DAŇOVÉ PRIZNANIA FO A PO ZA ROK 2023
Nemáte objednané publikácie, ktoré by Vám pomohli pri zostavovaní daňových priznaní?
Môžete tak urobiť, pripravili sme príspevky a príklady z praxe na túto tému.
Podrobne rozoberáme problematiku podania daňového priznania k dani z príjmov fyzických a právnických osôb za zdaňovacie obdobie započaté v kalendárom roku 2023. Kdo podáva daňové priznanie? Aké zľavy je možné uplatniť?
Publikácie sú určené účtovníčkam, podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
Publikácie Vám budú doručené v priebehu januára 2024.
1. Daňové priznania FO a PO za rok 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 224/
2. Optimalizácia dane 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 200/
3. DUO 2/2024 – Daňové priznania za rok 2023 - príspevok /A4, str. 80/
4. Poradca 5/2024 – Zákon o riešení sporov týkajúcich sa zdanenia s komentárom – komentár /A5, str. 248/
Cena balíčka je 36,30 € Cena balíčka s 30 % zľavou je 21 € Ušetríte 15,30 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
3. PODVOJNÉ ÚČTOVNÍCTVO
Podvojné účtovníctvo dostalo svoj názov podľa spôsobu účtovania. Každá operácia musí byť zaúčtovaná minimálne na dvoch účtoch, pretože vždy operácia prebehne medzi dvoma stranami. Kto je povinný účtovať v podvojnom účtovníctve? Aké zmeny nastali v roku 2023?
Všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené účtovníčkam, podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
Publikácie Vám budú doručené v priebehu decembra 2023.
1. Podvojné účtovníctvo po novelách 2023 – zákony s komentárom /A5, str. 496/
2. Účtovné súvzťažnosti 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 664/
3. 1000 riešení 10-12/2023 – Účtovníctvo - praktické príklady /A5, str. 128/
Cena balíčka je 45 € Cena balíčka s 25 % zľavou je 33 € Ušetríte 12 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
4. ÚČTOVNÁ ZÁVIERKA ZA ROK 2023
S koncom roka je spojených mnoho jednorázových činností, ktoré sa každý rok opakujú. Môže sa preto zdať, že ide o rutinné, notoricky známe operácie. No nie je to pravda. Čo všetko je treba pripraviť na ukončenie účtovného roka? Aké zmeny v zákonoch nastali v priebehu tohto roka?
Informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené predovšetkým účtovníčkam, ale aj podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom ...
Publikácie Vám budú doručené v priebehu januára 2024.
1. 1000 riešení 1/2024 – Účtovná závierka za rok 2023 – príspevok a praktické príklady /A5, str. 144/
2. Daňové a nedaňové výdavky 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 576/
3. DUO 1/2024 – Inventarizácia – príspevok /A4, str. 80/
Cena balíčka je 49 € Cena balíčka s 40 % zľavou je 29 € Ušetríte 20 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk.
Ceny balíčkov sú s DPH.
ÚČTOVNÁ ZÁVIERKA V PÚ PRE PODNIKATEĽOV
Každá účtovná jednotka, ktorá vedie účtovníctvo, je povinná zostaviť účtovnú závierku. Táto povinnosť jej vyplýva z § 6 ods. 4 a 5 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“), podľa ktorého je účtovná jednotka povinná zostavovať riadnu, mimoriadnu, priebežnú alebo konsolidovanú účtovnú závierku, ktorá sa zostavuje za skupinu účtovných jednotiek (konsolidovaný celok).
Skupina účtovných jednotiek
Do skupiny účtovných jednotiek patrí materská účtovná jednotka a všetky jej dcérske účtovné jednotky. Priebežná účtovná závierka sa zostavuje v prípade konkurzu alebo likvidácie účtovnej jednotky. To, či sa bude účtovná závierka zostavovať k 31. 12. kalendárneho roka alebo k inému dátumu, záleží od skutočnosti, či účtovná jednotka má účtovné obdobie kalendárny rok, alebo nie. Ak má účtovné obdobie kalendárny rok, zostavovať bude účtovnú závierku k 31. 12. kalendárneho roka. Ak má účtovné obdobie hospodársky rok, teda iné obdobie po sebe idúcich 12 kalendárnych mesiacov ako kalendárny rok, zostavovať bude účtovnú závierku k inému dňu, než k 31. 12., napr. k 30. 6.
Bez ohľadu na dátum, ku ktorému bude účtovná jednotka zostavovať účtovnú závierku, môže pri jej zostavovaní postupovať podľa tohto príspevku, aj keď je zameraný na zostavenie účtovnej závierky k 31. 12. kalendárneho roka, pretože pri zostavovaní účtovnej závierky za hospodársky rok platia rovnaké princípy a pravidlá.
Individuálna účtovná závierka a konsolidovaná účtovná závierka
V zákone o účtovníctve sa stretávame s pojmom individuálna účtovná závierka a konsolidovaná účtovná závierka. Individuálna účtovná závierka je účtovná závierka zostavená za každú účtovnú jednotku samostatne. Konsolidovaná účtovná závierka sa zostavuje za skupinu účtovných jednotiek ako za jeden ekonomický celok (tzv. fikcia ekonomickej jednotky). Konsolidovanú účtovnú závierku zvyčajne zostavuje materská účtovná jednotka za seba a za všetky svoje dcérske účtovné jednotky.
Z individuálnych účtovných závierok zostaví jednu účtovnú závierku (údaje z účtovných závierok nasčíta do jednej účtovnej závierky).
Účtovná závierka je spracovaná v členení:
I. Povinnosť zostavenia účtovnej závierky
1. Podľa medzinárodných účtovných noriem.
2. Podľa slovenských účtovných noriem.
II. Slovenské právne predpisy upravujúce účtovníctvo a účtovnú závierku za rok 2023
1. Právne predpisy upravujúce účtovníctvo a účtovnú závierku v roku 2023.
2. Zmeny v právnych predpisoch upravujúcich účtovníctvo a účtovnú závierku v roku 2023.
III. Činnosti pred zostavením účtovnej závierky
1. Inventúra a inventarizácia.
2. Kontrola bilančnej kontinuity.
3. Zúčtovanie výsledku hospodárenia za predchádzajúce účtovné obdobie.
4. Doúčtovanie účtovných prípadov bežného roka, ktoré musia byť zaúčtované z dôvodu účtovnej závierky.
IV. Definície účtovných prípadov ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka
IV.A. Závierkové účtovné prípady
1. Účtovanie o časovom rozlíšení v zmysle § 5 postupov účtovania.
2. Účtovanie o inventarizačných rozdieloch v zmysle § 11 a § 21 ods. 2 postupov účtovania.
3. Účtovanie o zmene reálnej hodnoty cenných papierov a podielov v zmysle § 14 postupov účtovania.
4. Tvorba opravných položiek v zmysle § 18 postupov účtovania.
5. Zaúčtovanie zvýšenia alebo zníženia záväzkov v zmysle § 18 ods. 15 postupov účtovania.
6. Tvorba rezerv v zmysle § 19 postupov účtovania.
7. Zaúčtovanie kurzových rozdielov v zmysle § 24 ods. 4 postupov účtovania.
8. Účtovanie pohľadávky, ak nie je vystavený účtovný doklad pre dlžníka v zmysle § 48 ods. 3 postupov účtovania (nevyfakturované pohľadávky).
9. Účtovanie o nevyfakturovaných dodávkach v zmysle § 50 ods. 6 postupov účtovania (nevyfakturované záväzky).
IV.B. Upravujúce závierkové účtovné prípady
1. v zmysle § 18 ods. 9 postupov účtovania – úprava alebo tvorba opravných položiek,
2. v zmysle § 19 ods. 6 postupov účtovania – úprava alebo tvorba rezerv,
3. v zmysle § 48 ods. 3 postupov účtovania – úprava alebo zaúčtovanie pohľadávok bez účtovného dokladu,
4. v zmysle § 50 ods. 6 postupov účtovania – úprava alebo zaúčtovanie nevyfakturovaných dodávok (záväzkov) bez účtovného dokladu.
V. Zistenie výsledku hospodárenia v účtovníctve pred zdanením, výpočet dane z príjmov a jej zaúčtovanie, zistenie výsledku hospodárenia po zdanení a uzavretie účtovných kníh
1. Vyčíslenie výsledku hospodárenia bežného účtovného obdobia.
2. Odložená daň z príjmov.
3. Splatná daň z príjmov.
4. Uzatvorenie účtovných kníh.
VI. Zostavenie riadnej individuálnej účtovnej závierky
1. Definícia účtovnej závierky a jej súčasti.
2. Lehota na zostavenie účtovnej závierky.
3. Druhy účtovných závierok.
VII. Účtovná závierka mikro účtovnej jednotky
VIII. Účtovná závierka malej účtovnej jednotky
IX. Účtovná závierka veľkej účtovnej jednotky
X. Činnosti po zostavení účtovnej závierky
1. Overovanie účtovnej závierky audítorom.
2. Výročná správa.
3. Opravy chýb minulých účtovných období.
4. Znovuotvorenie uzavretých účtovných kníh.
XI. Register účtovných závierok
ÚČTOVNÁ ZÁVIERKA 2023
I. POVINNOSŤ ZOSTAVOVANIA ÚČTOVNEJ ZÁVIERKY
Zákon o účtovníctve vo vzťahu k povinnosti zostavovania účtovnej závierky delí účtovné jednotky na dve skupiny:
1. účtovné jednotky, ktoré zostavujú účtovnú závierku podľa medzinárodných účtovných noriem,
2. účtovné jednotky, ktoré zostavujú účtovnú závierku podľa slovenských účtovných noriem.
1. Účtovné jednotky, ktoré zostavujú účtovnú závierku podľa medzinárodných účtovných noriem (§17a)
V § 17a zákona o účtovníctve sú uvedené účtovné jednotky, ktoré povinne zostavujú účtovnú závierku podľa medzinárodných účtovných štandardov finančného výkazníctva, alebo sa rozhodli zostaviť účtovnú závierku podľa medzinárodných účtovných štandardov dobrovoľne, ak im zákon o účtovníctve takúto možnosť dáva.
Účtovné jednotky, ktoré sú povinné zostaviť účtovnú závierku podľa medzinárodných účtovných štandardov finančného výkazníctva (IAS/IFRS)
Banky, poisťovne, zaisťovne, správcovské spoločnosti
Povinnosť zostaviť individuálnu účtovnú závierku podľa medzinárodných účtovných štandardov finančného výkazníctva majú účtovné jednotky, ktoré sú uvedené v § 17a ods. 1 písm. a) a b) zákona o účtovníctve. Ide o slovenské účtovné jednotky, ktorými sú banky, poisťovne, zaisťovne, správcovské spoločnosti a o zahraničné pobočky bánk, správcovských spoločností, poisťovní a zaisťovní. Povinnosť zostavovať individuálnu účtovnú závierku podľa medzinárodných štandardov finančného výkazníctva majú aj Železnice SR.
Veľké účtovné jednotky (obchodné spoločnosti) stav do 1. 9. 2022
- ak splnili veľkostné kritériá, museli účtovnú závierku zostavovať podľa IAS/IFRS
V § 17a ods. 2 zákona o účtovníctve sú definované veľké obchodné spoločnosti, ktoré ak najmenej dve po sebe idúce účtovné obdobia splnia aspoň dve z nasledujúcich kritérií, musia individuálnu účtovnú závierku zostaviť podľa medzinárodných účtovných štandardov finančného výkazníctva. Prvým kritériom je, že celková suma majetku musí byť vyššia ako 170 000 000 €, pričom sumou majetku sa rozumie suma zistená zo súvahy v ocenení neupravenom o položky podľa § 26 ods. 3, t. j. o oprávky a opravné položky, teda ide o sumu majetku „brutto“. Druhým kritériom je čistý obrat, ktorý musí byť vyšší ako 170 000 000 € a tretím kritériom je priemerný prepočítaný počet zamestnancov v jednotlivom účtovnom období vyšší ako 2 000.
Do čistého obratu sa zahŕňajú výnosy dosahované z predaja výrobkov, tovarov a služieb po odpočítaní zliav (účty 601, 602, 604, 606, 607). Napr. ak účtovná jednotka poskytuje služby, ktoré účtuje na účte 602 – Tržby z predaja služieb, do čistého obratu tejto účtovnej jednotky sa započíta len hodnota zaúčtovaná na tomto účte. Ak táto účtovná jednotka predá majetok, ktorý sa účtuje na účte 641 – Tržby z predaja dlhodobého nehmotného majetku a dlhodobého hmotného majetku, do čistého obratu sa táto hodnota nezapočíta.
Do čistého obratu sa zahŕňajú aj iné výnosy po odpočítaní zliav tej účtovnej jednotky, ktorej predmetom činnosti je dosahovanie iných výnosov, ako sú výnosy z predaja výrobkov, tovarov a služieb. Napr. ide o účtovné jednotky, ktoré dosahujú výnosy v rámci poskytovania služieb v oblasti finančného prenájmu, ktoré sa účtujú podľa § 30a ods. 3 postupov účtovania na účte 662-Úroky. Potom do čistého obratu týchto účtovných jednotiek bude vstupovať hodnota zaúčtovaná na tomto účte.
Priemerný prepočítaný počet zamestnancov – zákon o účtovníctve tento pojem nedefinuje, ale ide o objektívny ukazovateľ vychádzajúci zo štatistických metód, ktorý je používaný bežne v personálnej agende.
Neprehliadnite!
Čistý obrat, ktorý je v zákone o účtovníctve zadefinovaný v § 2 ods. 15 sa použije pre všetky ustanovenia zákona o účtovníctve, t. j. aj pri overovaní účtovnej závierky audítorom, pri zostavení konsolidovanej účtovnej závierky a účtovnej závierky zostavovanej podľa medzinárodných účtovných štandardov.
Stav od 1. 9. 2022
Podľa novelizovaného znenia § 17a ods. 2 zákona o účtovníctve (ďalej len „ZoÚ“) zákonom č. 249/2022 Z. z., čl. III, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia, od 1. 9. 2022 obchodné spoločnosti, ktoré spĺňajú veľkostné kritériá uvedené v § 17a ods. 2 ZoÚ, sa môžu rozhodnúť, že budú zostavovať účtovnú závierku podľa IAS/IFRS (povinnosť sa zmenila na možnosť).
Podľa prechodného ustanovenia § 39x ZoÚ možnosť zostavovať účtovnú závierku podľa IAS/IFRS sa vzťahuje na účtovnú závierku, ktorá sa zostavuje k 1. 1. 2023 a neskôr.
Neprehliadnite!
Ak účtovná jednotka, ktorá bola povinná zostavovať ÚZ podľa IAS/IFRS do 31. 12. 2022, je aj naďalej povinná zostavovať účtovnú závierku podľa IAS/IFRS.
Uvedené vyplýva z § 17a ods. 5 ZoÚ, podľa ktorého účtovná jednotka, ktorá začne zostavovať účtovnú závierku podľa IAS/IFRS, zostavuje takúto účtovnú závierku aj keď zaniknú podmienky pre jej zostavovanie. Novelizované ustanovenie sa vzťahuje na tie účtovné jednotky, ktoré po 1. 1. 2023 prvýkrát dosiahnu veľkostné kritériá pre zostavovanie účtovnej závierky podľa IAS/IFRS.
Účtovné jednotky, ktoré tiež môžu zostavovať účtovnú závierku podľa IAS/IFRS
V §
17a ods. 3 zákona o účtovníctve, je uvedená ďalšia skupina
účtovných jednotiek, ktoré sa môžu rozhodnúť, že individuálnu
účtovnú závierku budú zostavovať podľa medzinárodných účtovných štandardov
finančného výkazníctva (toto ustanovenie platilo aj pred vyššie citovanou
zmenou zákona od 1. 9. 2022).
Ide o účtovnú jednotku, ak emitovala cenné papiere a tie boli prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu členského štátu, alebo účtovnú jednotku, ktorou je obchodník s cennými papiermi alebo pobočka zahraničného obchodníka s cennými papiermi (nesmie však súčasne ísť o banku, pobočku zahraničnej banky, správcovskú spoločnosť alebo o pobočku správcovskej spoločnosti – tieto účtovné jednotky musia zostavovať účtovnú závierku podľa medzinárodných účtovných štandardov).
Poznámka
Od 31. 12. 2022 na základe zákona č. 407/2022 Z. z., ktorým sa novelizoval ZoÚ, v § 17a ods. 3 písm. a) ZoÚ vzhľadom na celú úpravu v ZoÚ sa doplnila terminológia „na regulovanom trhu“ o slová „členského štátu“.
Podľa § 17a ods. 3 ZoÚ účtovnú závierku podľa medzinárodných účtovných štandardov finančného výkazníctva môže zostaviť aj platobná inštitúcia a inštitúcia elektronických peňazí.
Účtovnú závierku podľa medzinárodných účtovných štandardov môže zostavovať aj
- nástupnícka účtovná jednotka, ak zanikajúca účtovná jednotka alebo nástupnícka účtovná jednotka pred rozhodným dňom zostavovala účtovnú závierku podľa medzinárodných účtovných štandardov,
- novovzniknutá dcérska spoločnosť, ktorá ku dňu, ku ktorému zostavuje prvú individuálnu účtovnú závierku, spĺňa veľkostné kritéria podľa § 17a ods. 2 a zároveň jej materská účtovná jednotka zostavuje účtovnú závierku podľa medzinárodných štandardov finančného výkazníctva,
- európska spoločnosť a európske družstvo so sídlom na území SR, európske zoskupenie hospodárskych záujmov so sídlom na území SR, ak pred premiestnením sídla na územie SR zostavovali účtovnú závierku podľa medzinárodných účtovných štandardov.
Účtovné jednotky, ktoré začnú zostavovať individuálnu účtovnú závierku a výročnú správu podľa medzinárodných účtovných štandardov finančného výkazníctva, budú individuálnu účtovnú závierku zostavovať týmto spôsobom aj v prípade, keď zaniknú podmienky pre jej zostavovanie (napr. nesplnia sa veľkostné kritériá).
Na účtovnú jednotku, ktorá zostavuje účtovnú závierku a výročnú správu podľa medzinárodných štandardov finančného výkazníctva, sa zákon o účtovníctve vzťahuje iba primerane. To znamená, že na tieto účtovné jednotky sa ustanovenia zákona vzťahujú iba za časti, ktoré medzinárodné štandardy finančného výkazníctva neupravujú (napr. náležitosti účtovných dokladov, účtovné zápisy, účtovné knihy, inventarizácia, archivácia).
Účtovné jednotky, ktoré majú povinnosť zostavovať účtovnú závierku podľa medzinárodných štandardov finančného výkazníctva, sú povinné zostaviť výkaz vybraných údajov z účtovnej závierky. Rozsah, spôsob, miesto a termíny ukladania výkazu vybraných údajov z účtovnej závierky ustanoví Ministerstvo financií SR opatrením. Opatrenie vyhlasuje ministerstvo oznámením o jeho vydaní v Zbierke zákonov SR. Výkaz vybraných údajov je zverejnený aj na stránkach Ministerstva financií SR www.finance.gov.sk; v časti Dane, clá a účtovníctvo, Účtovníctvo a audit a Legislatíva SR.
2. Účtovné jednotky, ktoré zostavujú účtovnú závierku podľa slovenských predpisov
Tie účtovné jednotky, ktoré nemajú povinnosť zostavenia účtovnej závierky podľa medzinárodných účtovných predpisov, zostavujú účtovnú závierku podľa slovenských účtovných predpisov.
II. SLOVENSKÉ PREDPISY UPRAVUJÚCE ÚČTOVNÍCTVO A ÚČTOVNÚ ZÁVIERKU
1. Právne predpisy upravujúce účtovníctvo a účtovnú závierku
· Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“).
· Opatrenie MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení n. p. (ďalej len „postupy účtovania“).
Opatrenia pre zostavenie účtovnej závierky
· Opatrenie MF SR č. MF/15464/2013-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre mikro účtovné jednotky v znení n. p.
· Opatrenie MF SR č. MF/23378/2014-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o individuálnej účtovnej závierke a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre malé účtovné jednotky v znení n. p.
· Opatrenie MF SR č. MF/23377/2014-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o individuálnej účtovnej závierke a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre veľké účtovné jednotky, subjekty verejného záujmu a štátny podnik v znení n. p.
Z ďalších noriem, ktoré sú potrebné k vedeniu účtovníctva a k zostaveniu účtovnej závierky vyberáme:
· zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.,
· zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení n. p.,
· zákon č. 222/2004 Z. z. o DPH v znení n. p.
2. Zmeny v právnych predpisoch upravujúcich účtovníctvo v roku 2023
Skôr, ako účtovná jednotka pristúpi k zostaveniu účtovnej závierky, je dôležité odkontrolovať, či v účtovníctve vedenom počas roka 2023 aplikovala do svojho účtovníctva zmeny právnych predpisov, za ktorý sa účtovná závierka bude zostavovať.
Zmeny zákona o účtovníctve účinné od 31. 12. 2022, od 1. 1. 2023 a od 22. 6. 2023
Národná rada SR dňa 8. novembra 2022 schválila zákon č. 407/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o účtovníctve (ďalej len „ZoÚ“) a ktorým sa mení a dopĺňa Obchodný zákonník (zákon č. 513/1991 Zb.). Novela nadobúda účinnosť od 31. decembra 2022, od 1.januára 2023 a od 22. júna 2023. Aj napriek uvedenej účinnosti niektoré ustanovenia novely sa použijú až za účtovné obdobie začínajúce 22. júna 2024 alebo 22. júna 2025.
Viac k téme už nájdete v štvrťročníku 1000 riešení 1/2024.
ZÁKON O ÚČTOVNÍCTVE S KOMENTÁROM
Kto je povinný účtovať v podvojnom účtovníctve a aké zmeny nastali počas roka 2023? Podvojné účtovníctvo je povinné predovšetkým pre právnické osoby zapísané do obchodného registra. Podvojné účtovníctvo je jeden zo spôsobov vedenia účtovníctva, ktoré je založené na princípe zachytenia každej položky na dvoch účtoch. Všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve sa dočítate v novej publikácii.
1. Účtovné jednotky podľa zákona o účtovníctve
1.1 Slovenské právnické osoby
Zákon o účtovníctve sa vzťahuje na právnické osoby, ktoré majú sídlo na území Slovenskej republiky. Zákon o účtovníctve právnické osoby nedefinuje, ale odvoláva sa na ustanovenie § 18 Občianskeho zákonníka, v ktorom je právnická osoba vymedzená. Podľa tohto ustanovenia právnickú osobu možno vymedziť ako organizáciu osôb (fyzických alebo právnických) alebo majetku vytvorenú za určitým účelom, ktorej právo priznáva právnu subjektivitu. Právnickou osobou môže byť len subjekt, ktorý spĺňa zákonom predpísané podmienky na to, aby právnická osoba mohla vzniknúť. Právnická osoba predovšetkým musí byť zriadená, resp. založená, písomnou zmluvou alebo zakladacou listinou a musí vzniknúť, a to tým, že bude zapísaná do obchodného alebo iného zákonom určeného registra (zákon rozlišuje zriadenie právnickej osoby od jej vzniku).
Podľa § 18 ods. 2 Občianskeho zákonníka právnickými osobami sú:
a) združenia fyzických alebo právnických osôb,
b) účelové združenia majetku,
c) jednotky územnej samosprávy,
d) iné subjekty, o ktorých to ustanovuje zákon.
Združenia fyzických alebo právnických osôb
Združením fyzických alebo právnických osôb, ktoré majú právnu subjektivitu, sú obchodné spoločnosti (verejná obchodná spoločnosť, komanditná spoločnosť, spoločnosť s ručením obmedzeným, akciová spoločnosť, jednoduchá spoločnosť na akcie a družstvá.
Medzi združenia fyzických alebo právnických osôb patria aj občianske združenia, spolky a odborové organizácie, ak vznikli spôsobom ustanoveným v zákone č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov. Politické strany a politické hnutia ako právnické osoby môžu vzniknúť za podmienok ustanovených v zákone č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov. Právnickými osobami sú tiež cirkvi a náboženské spoločnosti fungujúce v súlade so zákonom č. 308/1991 Zb. o slobode náboženskej viery a postavení cirkví a náboženských spoločností v znení neskorších predpisov. Do tejto skupiny právnických osôb možno zaradiť aj samosprávne komory (napr. Slovenská advokátska komora), ktoré majú skôr povahu osôb verejného práva. Korporáciami sú takisto aj záujmové združenia právnických osôb založené podľa § 20f a nasl. Občianskeho zákonníka.
Právnickou osobou nie je podnik (§ 5 Obchodného zákonníka) a ani organizačná zložka podniku (odštepný závod). Definovanie organizačnej zložky ako „odštepný závod“ sa od 1. 10. 2020 ruší (§ 7 Obchodného zákonníka). Pod podnikom Obchodný zákonník rozumie súbor hmotných, ako aj osobných a nehmotných zložiek podnikania. Hmotné zložky podnikania sú napr. stroje, zariadenia a pod., osobnými zložkami podniku sú zamestnanci podniku a nehmotnými zložkami podniku sú všetky nehmotné vlastnosti podniku, napr. logo, obchodné meno a pod. Možno konštatovať, že podnik je určitým celkom podnikateľskej činnosti, uskutočňovanej v rámci jedného podnikateľského subjektu. V § 7 ods. 3 Obchodného zákonníka je zadefinovaná prevádzkareň, ktorou sa rozumie priestor, v ktorom sa uskutočňuje určitá podnikateľská činnosť. Prevádzkareň musí byť označená obchodným menom podnikateľa, ku ktorému sa môže pripojiť názov prevádzkareň alebo iné rozlišujúce označenie. S prevádzkarňou ako takou sa stretávame aj v živnostenskom zákone, podľa ktorého prevádzkarňou je priestor, v ktorom sa prevádzkuje živnosť, napr. výrobný závod, autoservis, kaderníctvo, reštaurácia a pod.
Poznámka
Novelou Obchodného zákonníka zákonom č. 390/2019 Z. z. sa s účinnosťou od 1. 10. 2020 z § 7 Obchodného zákonníka, kde je zadefinovaná organizačná zložka podniku, vypustil pojem „odštepný závod“, ktorý bol zadefinovaný ako organizačná zložka podniku. Od 1. 10. 2020 organizačná zložka podniku je zadefinovaná ako organizačný útvar podniku podľa Obchodného zákonníka alebo podľa osobitného zákona. Pri prevádzkovaní organizačnej zložky podniku sa používa obchodné meno podnikateľa s dodatkom, že ide o organizačnú zložku podniku. Organizačnú zložku podniku právnickej osoby možno na návrh zapísať do obchodného registra. Zápis organizačnej zložky podniku do obchodného registra môžu požiadať už len právnické osoby (fyzické osoby sa do obchodného registra od 1. 10. 2020 už nezapisujú).
Účelové združenia majetku
Za účelové združenia (súbory) majetku sa považujú právnické osoby, ktorých základom nie je osobná zložka, ale vecná zložka (majetok).Účelovými združeniami majetku sú najmä nadácie (zákon č. 34/2002 Z. z. o nadáciách a o zmene Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov) a fondy, ktoré sa vytvárajú na báze združenia majetku. Pre ne je charakteristické, že majú tiež osobný základ (fyzické osoby, ktoré zabezpečujú ich činnosť nemajú postavenie členov alebo spoločníkov, ale postavenie zamestnancov).
Právnickou osobou môže byť aj štátny fond, ktorý sa zariaďuje na základe zákona na financovanie osobitne určených úloh. Okrem štátnych fondov môžu byť zákonom zriadené verejnoprávne fondy, ako sú napr. umelecké fondy (Literárny fond, Hudobný fond, Fond výtvarných umení), Fond ochrany vkladov (zákon č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov), súkromné fondy, ktorými sú napr. neinvestičné fondy zriaďované na základe zákona č. 147/1997 Z. z. o neinvestičných fondoch o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 207/1996 Z. z. Medzi fondy zriaďované zákonom parí napr. Fond národného majetku a Pozemkový fond.
Jednotky územnej samosprávy
Medzi jednotky územnej samosprávy patrí napr. obec (zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov) a vyšší územný celok (zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov – zákon o samosprávnych krajoch).
Iné subjekty, o ktorých to ustanovuje zákon
Z iných subjektov sa za právnické osoby považujú štátne podniky, štátne peňažné ústavy, rozpočtové a príspevkové organizácie zriaďované ústrednými orgánmi štátnej správy, burzy, obecné podniky zriaďované obcami, právnické osoby zriaďované zákonom napr. Slovenská televízia, Slovenský rozhlas, Spoločenstvo vlastníkov bytov, Sociálna poisťovňa, neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby atď.
Podľa § 3 zák. č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách pozemkové spoločenstvo je právnická osoba podľa § 18 ods. 2 písm. d) Občianskeho zákonníka (iné subjekty).
Vedenie účtovníctva v pozemkových spoločenstvách s právnou subjektivitou
Do 31. 12. 2007 pozemkové spoločenstvá viedli účtovníctvo ako nepodnikateľské účtovné jednotky, buď
a) jednoduché účtovníctvo pre neziskové organizácie,
b) podvojné účtovníctvo pre neziskové organizácie.
Od roku 2008 museli viesť jednoduché alebo podvojné účtovníctvo ustanovené pre podnikateľské subjekty.
Zákonom č. 378/2008 Z. z. bol zmenený a doplnený s účinnosťou od 1. 12. 2008 zákon o účtovníctve [§ 9 ods. 2 písm. e)] tak, že pozemkové spoločenstvá s právnou subjektivitou, ak ich príjmy nedosiahli v predchádzajúcom účtovnom období 99 581,76 €, od 1. 3. 2009 sumu 200 000 € (zvýšenie sumy sa ustanovilo zákonom č. 61/2009 Z. z.), mohli účtovať v sústave jednoduchého účtovníctva. Jednoduché účtovníctvo museli viesť podľa Opatrenia MF SR č. MF/27076/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek účtovnej závierky pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov v znení neskorších predpisov.
Uvedená zmena bola ustanovená aj do § 1 písm. c) Opatrenia MF SR č. MF/24101/2008-74 (FS 13/2007), ktorým došlo k zmene postupov účtovania v jednoduchom účtovníctve pre podnikateľov od 1. 12. 2008. Podľa prechodného ustanovenia § 39e zákona o účtovníctve sa ustanovenie § 9 ods. 2 v znení účinnom od 1. decembra 2008 použilo už pri zostavovaní účtovnej uzávierky za účtovné obdobie roka 2008.
Ak sa pozemkové spoločenstvo dobrovoľne rozhodlo účtovať v sústave podvojného účtovníctva pre podnikateľov (Opatrenia MF SR č. 23054/2002-92 v znení neskorších predpisov), mohlo v tejto sústave účtovať už v roku 2008.
Od 1. 1. 2012 musí pozemkové spoločenstvo viesť podvojné účtovníctvo pre podnikateľov bez ohľadu na sumu dosiahnutých príjmov.
Na základe zákona č. 547/2011 Z. z., ktorým sa novelizoval zákon o účtovníctve, od 1. 1. 2012 zanikla možnosť, aby pozemkové spoločenstvo viedlo jednoduché účtovníctvo. K úprave sa pristúpilo preto, že išlo o jediný typ právnickej osoby – podnikateľov, ktorí viedli jednoduché účtovníctvo. V súlade s § 39i ods. 1 zákona o účtovníctve pozemkové spoločenstvo, ktoré viedlo jednoduché účtovníctvo, malo otvoriť účtovné knihy v sústave podvojného účtovníctva k 1. januáru 2012, ak má účtovné obdobie kalendárny rok alebo prvým dňom účtovného obdobia, ktoré začína po 1. januári 2012, ak má účtovné obdobie hospodársky rok.
Podvojné účtovníctvo musí pozemkové spoločenstvo viesť podľa Opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov.
1.2 Zahraničné právnické osoby, ktoré podnikajú na území SR
Zákon o účtovníctve sa vzťahuje aj na zahraničné právnické osoby, ak na území SR podnikajú alebo vykonávajú inú činnosť podľa zákona o dani z príjmov. Oprávnenie zahraničnej osoby podnikať na území SR vzniká ku dňu zápisu podniku alebo organizačnej zložky podniku zahraničnej právnickej osoby do obchodného registra, a to v rozsahu zapísaného predmetu podnikania; návrh na zápis podáva zahraničná právnická osoba [§ 21 ods. 4 písm. b) Obchodného zákonníka].
Organizačná zložka zahraničnej osoby, aj keď sa zapisuje do obchodného
registra, nemá právnu subjektivitu. Napriek tomu musí viesť podvojné účtovníctvo a zákon o účtovníctve sa na ňu vzťahuje ako na právnickú osobu.
Od organizačnej zložky zahraničnej osoby je potrebné odlišovať stálu prevádzkareň, ktorá vzniká podľa § 16 zákona o dani z príjmov. Stála prevádzkareň (nezapísaná v obchodnom registri) nie je účtovnou jednotkou, teda nemá povinnosť viesť účtovníctvo a zákona o účtovníctve sa na ňu nevzťahuje.
Definícia stálej prevádzkarne podľa zákona o dani z príjmov
V zmysle § 16 ods. 2 zákona o dani z príjmov sa stálou prevádzkarňou na účely zákona o dani z príjmov rozumie trvalé miesto alebo zariadenie na výkon činností, ktorého prostredníctvom daňovníci s obmedzenou daňovou povinnosťou vykonávajú úplne alebo sčasti svoju činnosť na území SR, a to najmä miesto, z ktorého je činnosť daňovníka organizovaná, pobočka, kancelária, dielňa, pracovisko, miesto predaja, technické zariadenie alebo miesto prieskumu a ťažby prírodných zdrojov.
1.3 Zahraničné fyzické osoby a slovenské fyzické osoby
ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov (vedú jednoduché účtovníctvo pre podnikateľov) s výnimkou fyzických osôb, ktoré vedú daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov. Tzn. účtovnými jednotkami sú fyzické osoby, ktoré dosahujú príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov, pričom nevedú daňovú evidenciu a nepreukazujú výdavky percentom z príjmov (neuplatňujú paušálne výdavky). Obdobne ako pri zahraničných osobách, tak aj pri fyzických osobách došlo k zmene ich vymedzenia ako účtovných jednotiek od 1. 1. 2022 v nadväznosti na novelu Obchodného zákonníka. Pri zahraničných fyzických osobách sa uvádza odkaz na § 21 ods. 4 písm. a) Obchodného zákonníka, podľa ktorého oprávnenie zahraničnej osoby podnikať na území SR vzniká ku dňu vzniku živnostenského oprávnenia alebo iného ako živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov zahraničnej fyzickej osobe, a to v rozsahu predmetu podnikania zapísaného v živnostenskom registri alebo inej evidencii ustanovenej osobitným zákonom. Zároveň sa priamo v zákone o účtovníctve na jeho účely uvádza definícia slovenskej fyzickej osoby, ktorou sa rozumie fyzická osoba, ktorá má trvalý pobyt na území SR.
1.4 Obchodná spoločnosť a družstvo
odo dňa obnovenia zápisu obchodnej spoločnosti a družstva v obchodnom registri z dôvodu nariadenia dodatočnej likvidácie do dňa výmazu obchodnej spoločnosti a družstva z obchodného registra z dôvodu skončenia dodatočnej likvidácie – táto skupina účtovných jednotiek je do zákona o účtovníctve doplnená s účinnosťou od 1. 10. 2020 na základe zákona č. 390/2019 Z. z. (čl. XI).
Zmeny a doplnenia v zákone o účtovníctve z dôvodu dodatočnej likvidácie ustanovenej podľa § 75k
Obchodného zákonníka:
· § 1 ods. 1 písm. a) o bod 4, ktorý ustanovuje, že obchodná spoločnosť a družstvo sa stáva účtovnou jednotkou v prípade dodatočnej likvidácie dňom obnovenia zápisu v obchodnom registri,
· § 16 ods. 7 zákona o účtovníctve, ktorý ustanovuje začiatok a koniec účtovného obdobia v prípade dodatočnej likvidácie, a to odo dňa obnovenia zápisu účtovnej jednotky v obchodnom registri do dňa výmazu účtovnej jednotky z obchodného registra,
· § 39t ods. 1 zákona o účtovníctve (prechodné ustanovenie) ustanovuje, že § 16 ods. 7 sa po prvýkrát použije pre účtovnú jednotku, ktorej bola nariadená dodatočná likvidácia po 30. septembri 2020;
Postup dodatočnej likvidácie v nadväznosti na § 75k Obchodného zákonníka, ktorý upravuje postup vysporiadania majetkových práv a povinností už zaniknutej právnickej osoby možno zhrnúť nasledovne:
1) Súd na návrh osoby, ktorá osvedčí právny záujem na nariadení dodatočnej likvidácie, rozhodne o nariadení dodatočnej likvidácie majetku spoločnosti a za tým účelom ustanoví likvidátora. Uznesenie o nariadení dodatočnej likvidácie a o ustanovení likvidátora súd zverejní. Návrh musí byť podaný do 4 rokov od výmazu spoločnosti z obchodného registra, uplynutím tejto lehoty majetkové hodnoty spoločnosti pripadajú do vlastníctva štátu.
2) Ten, kto navrhuje dodatočnú likvidáciu, je povinný zložiť preddavok na likvidáciu, inak súd konanie zastaví.
3) Súd obnoví zápis spoločnosti v obchodnom registri, a to v rozsahu údajov zapísaných do jej výmazu s doplnením údajov o nariadenej dodatočnej likvidácii a údajov o ustanovenom likvidátorovi (dodatok „v dodatočnej likvidácii“) – od obnovenia zápisu spoločnosti do obchodného registra sa na právnickú osobu hľadí, akoby nezanikla.
4) Neuspokojené pohľadávky, prípadne iné práva voči spoločnosti, ktoré existovali v čase zániku spoločnosti, sa rozhodnutím súdu o nariadení dodatočnej likvidácie a ustanovení likvidátora obnovujú.
5) Nariadenie dodatočnej likvidácie nemá vplyv na už ukončenú likvidáciu alebo konkurz. Ak však zistený ďalší majetok nepostačuje na uspokojenie veriteľov, musí byť podiel na likvidačnom zostatku, ktorý nebol prijatý dobromyseľne, vrátený.
Fyzické osoby, ktoré nie sú účtovnými jednotkami
Od 1. 1. 2022 sa zákon o účtovníctve vzťahuje aj na fyzické osoby, ktoré nie sú účtovnými jednotkami, ale majú trvalý pobyt na území SR a vzniknú im povinnosti v súvislosti s uchovávaním účtovnej dokumentácie účtovnej jednotky, ktorá zaniká bez právneho nástupcu alebo končí podnikanie alebo inú zárobkovú činnosť, alebo ktorým vznikla povinnosť uloženia dokumentov podľa § 23a ods. 10 zákona o účtovníctve. Dokumenty po výmaze obchodnej spoločnosti alebo družstva z obchodného registra je povinný uložiť posledný štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu zapísaný v obchodnom registri pred výmazom obchodnej spoločnosti alebo družstva z obchodného registra, ktorý bol oprávnený konať za obchodnú spoločnosť alebo družstvo v rozsahu zapísanom v obchodnom registri pred výmazom obchodnej spoločnosti alebo družstva z obchodného registra.
Pôsobnosť zákona o účtovníctve sa teda rozšírila aj o iné osoby, a to za účelom zlepšenia dostupnosti účtovnej dokumentácie účtovnej jednotky, ktorá zanikla alebo skončila podnikanie, pričom podľa § 35 ods. 6 až 8 zákona o účtovníctve, zanikajúca účtovná jednotka je povinná informovať daňový úrad o splnení svojej povinnosti tak, aby vedela preukázať napr. zmluvou, ktorá osoba bude zabezpečovať uchovanie jej účtovnej dokumentácie. Túto informáciu zanikajúca účtovná jednotka zašle cez všeobecné podanie, v ktorom uvedie identifikačné údaje tejto inej účtovnej jednotky alebo osoby. V prípade ukončenia podnikania z dôvodu úmrtia fyzickej osoby, oznamovacia povinnosť vzniká dedičom. Lehota na splnenie oznamovacej povinnosti je tri kalendárne mesiace odo dňa nadobudnutia právoplatnosti uznesenia o dedičstve.
2. Účtovná závierka
Zákon o účtovníctve upravuje aj rozsah, obsah a preukázateľnosť účtovnej závierky účtovných jednotiek.
Účtovná jednotka je povinná v súlade s vedeným účtovníctvom zostavovať za účtovnú jednotku individuálnu účtovnú závierku § 17 (riadna alebo mimoriadna účtovná závierka) a 18 (priebežná účtovná závierka) alebo zostavovať individuálnu účtovnú závierku podľa § 17a (účtovná zvierka zostavená podľa medzinárodných štandardov finančného výkazníctva). V prípadoch podľa § 22 a 22a zostavuje účtovnú závierku za skupinu účtovných jednotiek, bez ohľadu na ich sídlo (konsolidovaný celok), ako konsolidovanú účtovnú závierku. Do skupiny účtovných jednotiek patrí materská účtovná jednotka a všetky jej dcérske účtovné jednotky.
Účtovná jednotka teda zostavuje:
· riadnu účtovnú závierku,
· mimoriadnu účtovnú závierku,
· priebežnú účtovnú závierku, ak tak ustanovuje osobitný predpis,
· účtovnú závierku podľa medzinárodných účtovných štandardov,
· konsolidovanú účtovnú závierku.
Účtovná jednotka je povinná účtovať tak, aby účtovná závierka poskytovala verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva, a o finančnej situácii účtovnej jednotky. Zostavenie účtovnej závierky je jednou z podmienok úplnosti účtovníctva. Účtovnej závierke sa podrobne venujeme v tretej v § 17 až § 22b tejto publikácii.
3. Register účtovných závierok
Zákonom č. 547/2011 Z. z., ktorým sa zmenil a doplnil zákon o účtovníctve, sa s účinnosťou od 1. 1. 2012 predmet úpravy zákona o účtovníctve rozšíril o register účtovných závierok (§ 23, 23a, 23b, 23c a 23d), ako centrálneho miesta ukladania účtovných závierok. Register je informačným systémom verejnej správy, správcom ktorého je Ministerstvo financií SR. Prevádzkovateľom registra je rozpočtová organizácia Ministerstva financií SR DataCentrum (ďalej len „prevádzkovateľ registra“). Do novely zákona o účtovníctve zákonom č. 333/2014 Z. z., t. j. do 31. 12. 2014 sa prevádzkovateľ registra nazýval „správca registra“.
Do registra účtovných závierok sa ukladajú všetky účtovné závierky (okrem priebežnej, ktorá ostáva u správcu dane), ktoré sa zostavujú podľa zákona o účtovníctve, správy audítorov k účtovným závierkam, ak účtovná jednotka má podľa § 19 povinnosť overenia účtovnej závierky audítorom a výročné správy účtovných jednotiek, ktoré účtovná jednotka vyhotovuje v súlade s § 20 zákona o účtovníctve, alebo v súlade s osobitným predpisom. Do registra sa ukladajú aj súhrnné účtovné závierky verejnej správy, ročné finančné správy podľa osobitného predpisu, výkazy vybraných údajov z účtovných závierok podľa § 17a a 22 a oznámenia o dátume schválenia účtovnej závierky.
Register má verejnú a neverejnú časť. Vo verejnej časti sa ukladajú dokumenty účtovných jednotiek, ktorým povinnosť zverejnenia vyplýva z osobitných predpisov. Napríklad niektoré obchodné spoločnosti majú povinnosť podľa § 40 Obchodného zákonníka ukladať účtovnú závierku a výročnú správu v zbierke listín obchodného registra a uložené dokumenty sú pre každého verejne prístupné, tzn., že ich účtovné závierky majú byť verejne prístupné, a preto budú zaradené vo verejnej časti registra. Fyzickým osobám – podnikateľom, ak sú účtovnou jednotkou podľa zákona o účtovníctve, neukladá žiadny predpis povinnosť zverejňovať účtovnú závierku, a preto ich účtovné závierky budú v neverejnej časti a budú dostupné len oprávneným osobám.
Registru účtovných závierok sa venujeme v komentári k § 23 až 23d zákona o účtovníctve.
§ 40 Obchodného zákonníka
(1) Akciová spoločnosť, jednoduchá spoločnosť na akcie, spoločnosť s ručením obmedzeným, družstvo a štátny podnik sú povinné predložiť riadnu individuálnu účtovnú závierku a mimoriadnu individuálnu účtovnú závierku na schválenie príslušnému orgánu tak, aby ju tento orgán schválil do 12 mesiacov odo dňa, ku ktorému sa riadna individuálna účtovná závierka a mimoriadna individuálna účtovná závierka zostavuje. Iná zapísaná osoba má tieto povinnosti, len ak jej to ukladá osobitný predpis.
(2) Osoba podľa odseku 1 je povinná uložiť riadnu individuálnu účtovnú závierku a mimoriadnu individuálnu účtovnú závierku do zbierky listín do deviatich mesiacov odo dňa jej zostavenia; to neplatí, ak sa do zbierky listín ukladá podľa osobitného predpisu.
(3) Ak osobitný zákon zapísanej osobe ukladá povinnosť overiť účtovnú závierku audítorom, ukladá sa do zbierky listín účtovná závierka overená audítorom spolu s audítorskou správou, menom, bydliskom fyzickej osoby alebo obchodným menom, sídlom a identifikačným číslom právnickej osoby a s evidenčným číslom zápisu overujúceho audítora v zozname audítorov. Ak sa do zbierky listín ukladá neoverená účtovná závierka, postupuje účtovná jednotka podľa osobitného predpisu. Ak je audítorom právnická osoba, uvádza sa aj meno a bydlisko fyzických osôb, ktoré za audítora vykonali audit. Ak osobitný zákon zapísanej osobe ukladá povinnosť vyhotoviť výročnú správu a táto výročná správa obsahuje účtovnú závierku overenú audítorom, účtovná závierka môže byť uložená ako súčasť výročnej správy.
(4) Povinnosť podľa odsekov 1 až 3 sa považuje za splnenú uložením účtovnej závierky v registri účtovných závierok podľa osobitného zákona.
Viac k problematike sa dočítate v odbornej tematickej publikácii Podvojné účtovníctvo s komentárom.
Termín |
Charakteristika zákonnej povinnosti |
Povinná osoba a zákon v platnom znení |
2. 1. 2024 – utorok |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb, právnických osôb |
Platiteľ dane z príjmov FO, PO § 34 ods. 3, § 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb , právnických osôb |
Platiteľ dane z príjmov FO, PO § 34 ods. 2, § 42 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
|
Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti,
ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených |
Zamestnávateľ § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
|
Podanie
oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa
z príjmu zo závislej činnosti |
Zamestnávateľ – platiteľ osobitnej sadzby dane § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
|
Daň z motorových vozidiel – splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel, ak presahuje 8 300 € |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV |
|
Daň
z motorových vozidiel – splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane
z motorových vozidiel u jedného správcu dane, |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 10 ods. 5 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV |
|
15. 1. – pondelok |
Odvod dane
vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených v decembri 2023, na ktoré
sa vzťahuje zrážková daň |
Platiteľ zrážkovej dane § 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane § 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
|
22. 1. – pondelok |
Predloženie
žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za
najviac 12 predchádzajúcich |
Zdaniteľná osoba § 4 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
25. 1. – štvrtok |
Podanie súhrnného výkazu k DPH za december 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 € |
Platiteľ DPH § 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
Podanie
súhrnného výkazu k DPH za štvrtý štvrťrok 2023 elektronickými prostriedkami
prostredníctvom |
Platiteľ DPH § 80 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Podanie
kontrolného výkazu k DPH a podanie daňového priznania k DPH za
december 2023 elektronickými |
Platiteľ DPH § 78a ods. 1, § 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Podanie
kontrolného výkazu k DPH a podanie daňového priznania k DPH za
štvrtý štvrťrok 2023 elektronickými |
Platiteľ DPH § 78a ods. 1, § 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Splatnosť DPH za december 2023 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Platiteľ DPH § 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Splatnosť DPH za štvrtý štvrťrok 2023 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou |
Platiteľ DPH § 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Podanie
daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej
podateľne |
Platiteľ spotrebnej dane § 12 zákona č. 530/2011 Z. z., § 13
zákona 106/2004 Z. z., |
|
31. 1. – streda |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb |
Platiteľ dane z príjmov FO § 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb |
Platiteľ dane z príjmov PO § 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
|
Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti,
ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených |
Zamestnávateľ § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
|
Podanie
oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa
z príjmu zo závislej činnosti |
Zamestnávateľ - platiteľ osobitnej sadzby dane § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
|
Oznámenie
príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného v decembri 2023, |
Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení |
|
Podanie daňového priznania k dani z nehnuteľností za rok 2024 podľa stavu k 1. 1. 2024 |
Daňovník dane z nehnuteľností § 99a ods. 1 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach |
|
Podanie oznámenia o zániku daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel podľa § 8 ods. 7 zákona |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 8 ods. 7 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV |
|
Daň z motorových vozidiel – podanie daňového priznania za rok 2023 |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 9 ods. 2 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV |
|
Daň z motorových vozidiel – splatnosť dane alebo doplatku dane za rok 2023 |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 9 ods. 2, § 10 ods. 6 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV |
|
Daň z motorových vozidiel – splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel, ak presahuje 8 300 € |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV |
|
Podanie
daňového priznania k OSS DPH za štvrtý štvrťrok 2023 elektronickými
prostriedkami prostredníctvom |
Platiteľ OSS DPH § 68, § 68a ods. 9 a § 68b ods. 12 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Úhrada dane OSS DPH za štvrtý štvrťrok 2023 |
Platiteľ OSS DPH § 68a ods. 12 a § 68b ods. 18 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Zaslanie oznámenia držiteľa (registrácie lieku, farmaceutickej spoločnosti a pod.) správcovi dane a príjemcovi nepeňažného plnenia o výške nepeňažného plnenia poskytnutého v roku 2023 |
Držiteľ – poskytovateľ nepeňažného plnenia § 43 ods. 17 písm. b), § 43 ods. 19, §
49a ods. 6 a ods. 7, § 52zzi |
|
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Odvod
mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod
osobitnej dane |
Zamestnávateľ § 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
Prevod
finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za december
2023 |
Zamestnávateľ § 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde |
|
Do konca nasledujúceho |
Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Zamestnávateľ § 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba § 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
Podať
daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze,
likvidácii, pri ukončení podnikania, |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV |
Poradca (Poradca), č. 6/2024 (XII/2023)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 3/2024 (I/2024)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 3/2024 (I/2024)
1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov)
2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo)
3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia)
4. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách)
5. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Rozvoj bývania, Automobil (tematické odpovede na otázky doplnené vybranými aktualizovanými zákonmi)
6. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom)
7. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)
8. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)
9. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)
10. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)
11. 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady – (problematika novely Zákona o DPH a novej úpravy cestovných náhrad riešená prostredníctvom praktických príkladov)
12. Trestné právo po novelách 2023 (najdôležitejšie právne predpisy po ostatných novelách pre rok 2023 z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl)
13. Ústava SR (od 1. 1. 2023) (úplné znenie Ústavy SR po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní)
14. Daňové a nedaňové výdavky 2023 (Abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi: z pohľadu Zákona o dani z príjmov, Zákona o dani z pridanej hodnoty, Zákona o účtovníctve)
15. Trestný zákon 2023 (Titul obsahuje trestné a správne právo po novelách 2023, doplnený Vyhláškou o Spravovacom a kancelárskom poriadku. Nakoľko bola schválená novela Trestného poriadku a Zákona o obetiach trestných činov, ktorá nadobúda účinnosť od 1. 4. 2023, rozhodli sme sa pre druhé rozšírené vydanie publikácie z oblasti trestného práva v roku 2023)
16. 100 otázok a odpovedí Sociálne zabezpečenie, Automobil (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku odstupného a odchodného, rekreácií, stravovanie podnikateľov, stravovanie zamestnancov, daňové bonusy a tretia kapitola je zameraná na automobil z pohľadu daní a účtovníctva)
17. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Škodové udalosti (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku kúpy, predaja, technického zhodnotenia a opráv nehnuteľností a tretia kapitola škodové udalosti z účtovného pohľadu)
18. Ústava SR 2023 (Ústava SR – úplné znenie zákona po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní – úplné znenia zákonov)
19. Životné prostredie po novelách (Cieľom novely zákonov je zosúladiť osobitné právne predpisy v oblasti ochrany životného prostredia so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby, odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovať zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch)
20. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)
21. Daňové priznania FO a PO za rok 2023 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2023, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2023)
22. Odvody poistného od 1. 1. 2024 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2024 po novelách)
Poradca (Poradca), č. 7-8/2024 (II/2024)
Civilný sporový poriadok, Civilný mimosporový poriadok, Správny súdny poriadok - zákony s komentárom – odborná tematická publikácia (I/2024)
ZÁKONY I A – Daňové zákony
|
ZÁKONY I B – Účtovné zákony
|
ZÁKONY II A – Obchodné právo a živnostenský zákon
|
ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo
|
ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP
|
ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie
|
ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy
|
|
ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o.,
Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné
účely,
nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.eu
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite
prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyradený z
databázy príjemcov e-mailových novin.
Copyright (c) 2023