Vážení čitatelia!
Andrea Súkeníková
zodpovedná
redaktorka
poradca@poradca.sk
1. NOVÝ STAVEBNÝ ZÁKON – VYKONÁVACIE VYHLÁŠKY
Nový stavebný zákon nadobudol účinnosť 1. apríla 2025. Aké je úplné znenie nových vykonávacích vyhlášok k novému stavebnému zákonu a aké zmeny prinášajú?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, stavebníkom, developerom, majiteľom stavieb, prenajímateľom stavieb, primátorom miest, starostom obcí, pracovníkom verejnej správy, živnostníkom ...
1. Aktualizácia IV/2 – Vyhláška o členení stavieb, Vyhláška o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania a výstavby – úplné znenia vyhlášok
/A5, str. 96/
2. Nový stavebný zákon (Aktualizácia IV/1) – Nový stavebný zákon, Zákon o územnom plánovaní - úplné znenia zákonov
/A5, cca str. 320/
3. Poradca 11-12/2024 – Občiansky zákonník s komentárom – komentár
/A5, str. 488/
Cena balíčku je 31,10 € Cena balíčku s 15 % zľavou je 26,40 € Ušetríte 4,70 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
2. TRANSAKČNÁ DAŇ
Koho a čoho sa týka transakčná daň? Nová daň sa vzťahuje na odchádzajúce bankové platby – úhrady z účtov, výber hotovosti aj na používanie platobnej karty. Zjednodušene, keď vykonáte debet na účte, zaplatíte okrem tohto výdavku navyše aj daň štátu. Kazdý z povinných platiť túto daň musí mať zriadený transakčný účet. Potrebujete bližšie informácie?
Nájdete ich v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. Poradca 7/2025 – Zákon o transakčnej dani s komentárom - komentár
/A5, str. 312/
2. DUO 2-3/2025 – Daň z finančných transakcií - príspevok
/A4, str. 112/
3. Aktualizácia I/1 – Zákon o dani z príjmov, Zákon o správnych poplatkoch... - úplné znenia zákonov
/A5, str. 304/
Cena balíčka je 43,20 € Cena balíčka s 30 % zľavou je 31 € Ušetríte 12,20 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
3. NOVÝ STAVEBNÝ ZÁKON
Nový stavebný zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025. Cieľom novej právnej úpravy v oblasti výstavby je profesionalizácia štátnej stavebnej správy, znižovanie administratívnej záťaže pri podnikaní, zjednodušenie stavebného konania, najmä pri rodinných domoch a malých bytových domoch. Bude riešiť aj problematiku tzv. „čiernych stavieb“ či zníženú úroveň disciplíny vo výstavbe. Aké ďalšie zmeny prinesie?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, stavebníkom, developerom, majiteľom stavieb, prenajímateľom stavieb, primátorom miest, starostom obcí, pracovníkom verejnej správy, živnostníkom ...
1. Nový stavebný zákon (Aktualizácia IV/1) – Nový stavebný zákon, Zákon o územnom plánovaní, ... - úplné znenia zákonov
/A5, cca str. 320/
2. Poradca 11-12/2025 – Nový stavebný zákon s komentárom – komentár
/A5, cca str. 400/
3. DUO 4/2025 – Vplyv novej stavebnej legislatívy na dane - príspevok
/A4, str. 80/
Cena balíčku je 43,50 € Cena balíčku s 20 % zľavou je 34,80 € Ušetríte 8,70 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
4. ZDP PO NOVELE
Od 1. 1. 2025 sa v ZDP mení prah zdaniteľných príjmov z podnikania resp. inej samostatnej zárobkovej činnosti pre uplatnenie zníženej sadzby dane 15 % z pôvodných 60 000 EUR na 100 000 EUR. Znižuje sa sadzba dane z výplaty podielov na zisku (dividend) z 10 % na 7 %. Dividendy zo ziskov za zdaňovacie obdobie roka 2025 budú podliehať 7 %-nej sadzbe dane. Z dôvodu zjednodušenia a právnej istoty pre daňovníkov sa zavádza ďalší zo spôsobov preukázania výdavkov na PHL pri elektromobiloch. Aké ďalšie zmeny nastali?
Podrobné informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
Publikácie Vám budú doručené začiatkom marca.
1. Poradca 9-10/2025 – Zákon o dani z príjmov po novele s komentárom – komentár /A5, cca str. 496/
2. 1000 riešení 2/2025 – Daň z príjmov po novele - praktické príklady /A5, cca str. 152/
3. Aktualizácia I/1 – Zákon o dani z príjmov, Zákon o správnych poplatkoch... - úplné znenia zákonov /A5, cca str. 286/
Cena balíčka je 47,60 € Cena balíčka s 25 % zľavou je 35,70 € Ušetríte 11,90 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk
Ceny balíčkov sú s DPH.
OPRAVNÉ A DODATOČNÉ DAŇOVÉ PRIZNANIE
Ak daňové subjekty vysporiadavajú svoje daňové povinnosti k dani z príjmov v podanom daňovom priznaní a po jeho podaní zistia nezrovnalosti, mali by vo vlastnom záujme zabezpečiť ich odstránenie. Následkom môže byť nielen vyššia daňová povinnosť, ale aj jej zníženie v dôsledku využitia zákonných výhod. Na odstránenie chýb môže daňové subjekty vyzvať aj daňový úrad. Aké sú možné postupy daňových subjektov a správcu dane v týchto prípadoch?
Ak daňovník zistí chybu v podanom daňovom priznaní, môže podať opravné alebo dodatočné daňové priznanie. Problematiku opravných a dodatočných daňových priznaní upravuje § 16 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. (ďalej len „daňový poriadok“).
Medzi opravným a dodatočným daňovým priznaním sú tieto zásadné rozdiely:
· opravné daňové priznanie sa podáva pred uplynutím lehoty na podanie daňového priznania. Splatnosť dane je v lehote na podanie daňového priznania. Ak sa opravným daňovým priznaním zvyšuje daňová povinnosť, rozdiel medzi pôvodne priznanou daňou a vyššou daňou uvedenou v opravnom daňovom priznaní nepodlieha žiadnym sankciám.
· dodatočné daňové priznanie sa podáva zásadne po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania. Lehota na podanie dodatočného daňového priznania je určená zákonom, v lehote na podanie dodatočného daňového priznania je daň aj splatná.
Nedodržanie lehoty, ako aj rozdiel medzi vyššou daňovou povinnosťou vykázanou v dodatočnom priznaní oproti daňovej povinnosti pôvodne priznanej v riadnom daňovom priznaní podlieha sankciám. Na rozdiel od sankcie v prípade zistenia rozdielu správcom dane je sankcia v prípade podania dodatočného daňového priznania daňovníkom nižšia.
V oboch prípadoch je potrebné na tlačive daňového priznania vyznačiť, že sa jedná o opravné daňové priznanie alebo dodatočné daňové priznanie (vyznačí sa „x“ na prvej strane tlačiva v časti „druh daňového priznania“). V prípade podania dodatočného daňového priznania je potrebné tiež uviesť na prvej strane priznania dátum zistenia skutočnosti, ktorá je dôvodom na podanie dodatočného daňového priznania a to kvôli overeniu dodržania lehoty na jeho podanie.
Lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov je podľa § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej len „zákon o dani z príjmov“) do troch kalendárnych mesiacov po uplynutí zdaňovacieho obdobia. Na základe oznámenia podaného správcovi dane najneskoršie do uplynutia tejto lehoty môže byť táto lehota na podanie daňového priznania predĺžená a to najviac o tri celé kalendárne mesiace a ak súčasťou príjmov uvedených v daňovom priznaní sú zdaniteľné príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí, lehota môže byť predĺžená najviac o šesť celých kalendárnych mesiacov.
Príklad 1
Daňovník si oznámením podaným daňovému úradu 31. marca 2025 predĺžil lehotu na podanie daňového priznania za rok 2024 do 30. júna 2025. Daňové priznanie typ A podal už 12. mája 2025. Následne zistil, že v daňovom priznaní mal uviesť aj príjem z predaja bytu, ktorý nespĺňa podmienky pre oslobodenie od dane. Ako najvýhodnejšie má opraviť túto chybu?
Ak daňovník podá do 30. júna 2025 opravné daňové priznanie (v danom prípade to musí byť typ B), v ktorom uvedie aj príjem z predaja bytu ako príjem v § 8 ods. 1 písm. b) zákona o dani z príjmov, správca dane bude toto priznanie považovať za daňové priznanie včas podané a z rozdielu medzi pôvodnou a novou daňovou povinnosťou sankciu nevyrubí. Ak daňovník podá daňové priznanie po 30. júni 2025, bude považované za dodatočné daňové priznanie a rozdiel na dani bude podliehať sankcii.
Opravné daňové priznanie
podáva daňovník v prípade, ak chyby v už podanom daňovom priznaní zistí a súčasne opraví pred uplynutím lehoty na podanie daňového priznania. Opravné daňové priznanie za zdaňovacie obdobie roku 2024 mohlo byť podané najneskoršie 31. marca 2025.
Ak si daňovník oznámením predĺžil lehotu na podanie daňového priznania, opravné daňové priznanie môže byť podané najneskoršie v posledný deň predĺženej lehoty.
V prípade podania opravného daňového priznania berie daňový úrad do úvahy toto priznanie a na predtým podané daňové priznanie neprihliada. Zákon neobmedzuje počet podaných opravných daňových priznaní. Daňový subjekt môže preto do lehoty na podanie daňového priznania podať aj viac opravných daňových priznaní. Pre ďalšie konanie je však rozhodujúce posledné opravné priznanie podané do lehoty na podanie daňového priznania, resp. do predĺženej lehoty.
Dodatočné daňové priznanie
podáva daňovník vždy vtedy, ak po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania zistí, že jeho daň má byť vyššia, ako je uvedená v podanom daňovom priznaní, resp. daňová strata je nižšia, ako bola uvedená v daňovom priznaní. Daňovník je povinný podať dodatočné daňové priznanie do konca mesiaca nasledujúceho po uvedených zisteniach. Dodatočné daňové priznanie sa podá na tlačive daňového priznania platnom pre zdaňovacie obdobie, za ktoré sa podáva.
Daňovník môže podať dodatočné daňové priznanie aj dobrovoľne, ak zistí, že
- daň uvedená v podanom daňovom priznaní má byť nižšia alebo
- daňová strata je vyššia, ako bola uvedená v daňovom priznaní alebo
- daňové priznanie neobsahuje správne údaje.
Príklad 2
Daňovník vedie jednoduché účtovníctvo a za zdaňovacie obdobie roka 2024 podal 27. 3. 2025 daňové priznanie, v ktorom si uplatnil preukázateľné daňové výdavky. V máji 2024 zistil, že by pre neho bolo výhodnejšie uplatnenie paušálnych výdavkov vo výške 60 % z úhrnu príjmov. Môže podať z tohto titulu dodatočné daňové priznanie za rok 2024?
Ak daňovník v podanom daňovom priznaní uplatnil za príslušné zdaňovacie obdobie preukázateľné daňové výdavky z účtovníctva, nemôže ich po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania za toto obdobie zmeniť na paušálne výdavky (platí to aj naopak). Uvedené vyplýva z § 6 ods. 14 zákona o dani z príjmov. Dodatočné daňové priznanie teda z titulu zmeny spôsobu uplatňovania výdavkov podať nemôže.
Príklad 3
Obchodná spoločnosť v roku 2025 zistila, že zaúčtovala dodávateľskú faktúru za poskytnuté služby na účte 518 – Služby v roku 2023 vo výške 200 eur namiesto 2 200 eur. Rozdiel 2 000 eur je pre spoločnosť nevýznamnou sumou, preto v súlade s postupmi účtovania zaúčtovala uvedený rozdiel do nákladov v roku 2025. Môže spoločnosť uvedenú nezrovnalosť premietnuť v daňovom priznaní za rok 2025, alebo musí podať dodatočné daňové priznanie za rok 2023?
Ak spoločnosť v príslušnom zdaňovacom období (rok 2023)zahrnula do výsledku hospodárenia nižšie náklady, ako jej vyplýva z účtovných predpisov a z toho dôvodu vykázala vyšší základ dane a odviedla vyššiu daň alebo vykázala nižšiu daňovú stratu, podľa § 17 ods. 29 ZDP sa môže rozhodnúť, či upraví (zníži) základ dane o sumu 2 000 eur za zdaňovacie obdobie roka 2023 prostredníctvom podaného dodatočného daňového priznania v súlade s § 16 daňového poriadku, alebo sumu vo výške 2 000 eur zahrnie do základu dane v roku 2025, v ktorom o oprave tejto chyby účtuje.
Ak daňovníkovi v dôsledku podania dodatočného daňového priznania vznikne preplatok na dani, pri jeho vysporiadaní sa postupuje podľa § 79 daňového poriadku.
Ak správca dane bude mať pochybnosti o nižšej dani uvedenej v dodatočnom DP, môže vykonať pred vrátením preplatku daňovú kontrolu.
Najneskoršia lehota, v ktorej
je možné podať dodatočné DP,
je viazaná na zánik práva vyrubiť daň upravený v § 69 ods. 1, 2 a 5 daňového poriadku. V súlade s týmto ustanovením nemožno vyrubiť daň ani rozdiel dane po uplynutí piatich rokov od konca roka, v ktorom vznikla daňovému subjektu povinnosť podať riadne daňové priznanie. Lehota piatich rokov môže však plynúť znovu, ak správca dane pred uplynutím pôvodnej 5-ročnej lehoty vykoná úkon smerujúci na vyrubenie dane alebo rozdielu dane. Za úkon smerujúci na vyrubenie dane alebo rozdielu dane sa považuje doručenie protokolu z daňovej kontroly a protokolu o určení dane podľa pomôcok. Lehota začne znovu plynúť od konca roka, v ktorom bol daňový subjekt o tomto úkone vyrozumený. Vyrubiť daň alebo rozdiel dane možno najneskôr do desiatich rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie. Pri uplatnení medzinárodných zmlúv v oblasti daní, ktorými je Slovenská republika viazaná, možno vyrubiť daň alebo rozdiel dane najneskôr do desiatich rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie.
V daňovom poriadku sú tiež vymedzené prípady, kedy dodatočné daňové priznanie nemožno podať (§ 16 ods. 7 až 9), napr. za obdobie, za ktoré sa vykonáva daňová kontrola.
Na vyčíslenie rozdielov z dodatočného daňového priznania je v tlačivách daňových priznaní samostatný oddiel (časť).
Upozornenie
V dodatočnom daňovom priznaní sa nevyplňuje odd. „Vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane z príjmov“. V zmysle § 50 ods. 10 zákona o dani z príjmov podiel zaplatenej dane poukázaný správcom dane prijímateľovi nemožno upravovať, ak sa dodatočne zistí, že daňová povinnosť daňovníka bola iná. Ak vyplynie z dodatočného daňového priznania vyššia daňová povinnosť, rozdiel podielu zaplatenej dane prepočítaný z tejto vyššej daňovej povinnosti nemožno prijímateľovi dodatočne poukázať. Naopak, ak daňovníkovi vznikne preplatok na dani z príjmov, o rozdiel medzi sumou poukázanou prijímateľovi a sumou zodpovedajúcou 2 %, resp. 3 % z upravenej daňovej povinnosti sa daňovníkovi zníži preplatok na dani.
Všeobecne platí, že rozdiel medzi vyššou daňovou povinnosťou vykázanou v dodatočnom priznaní oproti daňovej povinnosti pôvodne priznanej v riadnom daňovom priznaní podlieha sankciám. Zákon o dani z príjmov umožňuje podanie dodatočného daňového priznania u fyzických osôb bez uplatnenia príslušnej sankcie v týchto prípadoch:
Oprava chýb po vykonanom
ročnom zúčtovaní
Daňové priznanie môže podať aj zamestnanec, ktorému zamestnávateľ vykonal ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti. Ak ho podá do lehoty na podanie daňového priznania, považuje sa za opravné daňové priznanie.
Priznanie podané po lehote na podanie daňového priznania môže byť považované za dodatočné daňové priznanie len v prípade, ak povinnosť podať daňové priznanie daňovníkovi z § 32 zákona nevznikla, pričom vykonané ročné zúčtovanie sa považuje za podané daňové priznanie.
V praxi sa tento postup využíva v prípadoch, ak zamestnanec po vykonanom ročnom zúčtovaní preddavkov zamestnávateľom zistí, že si neuplatnil niektorú z výhod, ktoré mu dáva zákon o dani z príjmov (napr. neuplatnil niektorú z nezdaniteľných častí základu dane, daňový bonus). Výsledkom takéhoto dodatočného daňového priznania je potom nižšia daňová povinnosť alebo napr. nárok na vyplatenie daňového bonusu.
Odlišne sa postupuje v prípade, ak daňovníkovi vznikla povinnosť podať daňové priznanie. Povinnosť podať daňové priznanie aj po vykonanom ročnom zúčtovaní vzniká v prípadoch, ak bol daňovník povinný podať daňové priznanie podľa § 32 ods. 1 a 2 zákona alebo mu vznikla povinnosť podať daňové priznanie podľa § 32 ods. 3 zákona, a napriek tomu mu bolo ročné zúčtovanie na jeho žiadosť vykonané. V týchto prípadoch nemožno považovať podané daňové priznanie za dodatočné daňové priznanie, ale za daňové priznanie (riadne) oneskorene podané. Ak daňovník nepodá v zákonnej lehote daňové priznanie, hoci mal takúto povinnosť vyplývajúcu z § 32 zákona, dopustí sa správneho deliktu, ktorý podlieha sankcii. Sankcii podlieha aj rozdiel na dani, ak sa uhradí po termíne na podanie daňového priznania, v ktorom je daň aj splatná.
Prílohou priznania (riadneho alebo dodatočného) podaného po vykonanom ročnom zúčtovaní preddavkov je ročné zúčtovanie vykonané zamestnávateľom s doplnenou II. časťou tlačiva ročného zúčtovania. Zamestnávateľ je povinný podľa § 39 ods. 6 zákona vydať na žiadosť zamestnanca takto doplnený doklad do 10 dní od doručenia žiadosti zamestnancom, inak najneskôr do konca apríla roku, v ktorom zamestnancovi vykonal ročné zúčtovanie. Po dátume vyplnenia tohto dokladu nebude zamestnávateľ zrážať alebo vyplácať sumy daňového nedoplatku, preplatku, zamestnaneckej prémie, daňového bonusu (§ 33) alebo daňového bonusu na zaplatené úroky (§ 33a) uvedené v tomto doklade.
Viac k téme sa už dočítate v mesačníku DUO 5-6/2025.
VPLYV ZVÝŠENÉHO STRAVNÉHO NA DAŇ Z PRÍJMOV
Výška tuzemských diét sa zvyšuje na základe údajov štatistického úradu o indexe cien jedál a nealkoholických nápojov v reštauračnom stravovaní. Od výšky diét pre časové pásmo 5 až 12 hodín sa odvíja krátenie stravného z dôvodu poskytnutia bezplatného stravovania na tuzemských pracovných cestách, minimálna výška stravovacích poukážok, výška príspevkov zamestnávateľa na stravovanie zamestnancov.
Zvýšenie stravného pri tuzemských pracovných cestách od 1. 4. 2025
Nároky zamestnanca na stravné pri jeho vyslaní na pracovnú cestu upravuje § 5 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o cestovných náhradách“). Podľa tohto ustanovenia patrí zamestnancovi stravné za každý kalendárny deň pracovnej cesty za podmienok ustanovených týmto zákonom.
Suma stravného je ustanovená v závislosti od času trvania pracovnej cesty v kalendárnom dni, pričom čas trvania pracovnej cesty je rozdelený na časové pásma:
- 5 až 12 hodín
- nad 12 hodín až 18 hodín,
- nad 18 hodín.
Oznámením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 39/2025 Z. z. o sumách stravného sa od 1. apríla 2025 zvyšujú sumy stravného poskytovaného pri pracovných cestách zamestnancov. Porovnanie upravených súm stravného a súm pred úpravou je uvedené v tabuľke:
Stravné
pre |
Platné do 31. 3. 2025 |
Platné od 1. 4. 2025 |
5 až 12 hodín |
8,30 € |
8,80 € |
nad 12 hodín až 18 hodín |
12,30 € |
13,10 € |
nad 18 hodín |
18,40 € |
19,50 € |
Poznámka: Ustanovenie § 5 zákona o cestovných náhradách a príslušné oznámenie o sumách stravného sa týka výšky stravného pri vyslaní zamestnanca na tuzemskú pracovnú cestu. Stravné pri zahraničných pracovných cestách je upravené v § 13 zákona o cestovných náhradách. Základné sadzby stravného v eurách alebo v cudzej mene pre jednotlivé krajiny alebo skupiny krajín sú uvedené v Opatrení Ministerstva financií SR č. 401/2012 Z. z.
Krátenie stravného
Ak má zamestnanec na pracovnej ceste preukázane zabezpečené bezplatné stravovanie v celom rozsahu, zamestnávateľ mu stravné neposkytuje (§ 5 ods. 6 zákona o cestovných náhradách). Ak má zamestnanec na tuzemskej pracovnej ceste preukázane zabezpečené bezplatné stravovanie čiastočne, zamestnávateľ sumu stravného zamestnancovi kráti v závislosti od času trvania pracovnej cesty. Zvýšením súm stravného pre jednotlivé časové pásma sa vo väzbe na ustanovenie § 5 ods. 6 zákona o cestovných náhradách zvýšila nominálna hodnota krátenia za čiastočne bezplatne zabezpečené stravovanie pri tuzemskej pracovnej ceste.
Stravné určené podľa § 5 ods. 1 a 2 zákona o cestovných náhradách sa kráti o 25 % za bezplatne poskytnuté raňajky, o 40 % za bezplatne poskytnutý obed a o 35 % za bezplatne poskytnutú večeru. Nárok na stravné sa kráti o sumu, ktorá sa vypočíta zo stravného ustanoveného pre časové pásmo nad 18 hodín. Vypočítaná hodnota krátenia sa nezaokrúhľuje, ale podľa § 5 ods. 10 zákona o cestovných náhradách sa zaokrúhľuje až určená suma stravného a to na najbližší euro cent nahor. Určenou sumou stravného je rozdiel medzi nárokom na stravné pre príslušné časové pásmo v kalendárnom dni a vypočítanou nominálnou hodnotou krátenia za bezplatne poskytnuté jedlo (bez zaokrúhlenia).
Nominálna hodnota krátenia stravného pri tuzemských pracovných cestách podľa § 5 ods. 6 zákona o cestovných náhradách je od 1. 4. 2025:
- za bezplatne poskytnuté raňajky 4,875 € (19,50 eura x 25 %)
- za bezplatne poskytnutý obed 7,80 € (19,50 eura x 40 %
- za bezplatne poskytnutú večeru 6,825 € (19,50 eura x 35 %).
Na základe § 5 ods. 5 zákona o cestovných náhradách možno so zamestnancom, ktorému častá zmena pracoviska vyplýva z osobitnej povahy povolania, v pracovnej zmluve alebo v dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru dohodnúť odchylne od tohto zákona podmienky na poskytovanie stravného, ako aj nižšie sumy stravného, najviac však o 5 % z ustanovenej sumy stravného. Zaokrúhli sa suma stravného (nie krátenia) a to na najbližší euro cent nahor. Ak sa zamestnanec, ktorému častá zmena pracoviska vyplýva z osobitnej povahy povolania dohodol so zamestnávateľom v pracovnej zmluve na nižších sumách stravného o 5 % oproti zákonnému nároku, má od 1. 4. 2025 nárok na stravné podľa jednotlivých časových pásiem nasledovne:
- pri pracovnej ceste, ktorá trvá 5 až 12 hodín v sume 8,36 eura [8,80 – 0,44 (5 % z 8,80)]
- pri pracovnej ceste, ktorá trvá nad 12 hodín až 18 hodín v sume 12,45 eura [13,10 – 0,655 (5 % z 13,10)]
- pri pracovnej ceste, ktorá trvá nad 18 hodín v sume 18,53 eura [19,50 – 0,975 (5 % z 19,50)].
Príspevok zamestnávateľa na stravovanie zamestnancov
Od výšky stravného pri tuzemských pracovných cestách ustanoveného pre časové pásmo 5 až 12 hodín sa odvíja výška príspevku zamestnávateľa na stravovanie zamestnancov. Výška tohto príspevku je upravená v § 152 ods. 3 Zákonníka práce. Zamestnávateľ prispieva na stravovanie vo výške najmenej 55 % ceny jedla, najviac však na každé jedlo do výšky 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa zákona o cestovných náhradách.
Zamestnávateľ má povinnosť prispieť na stravovanie zamestnancov minimálne sumou rovnajúcou sa 55 % ceny jedla, ale má možnosť stanoviť si výšku príspevku do maximálnej sumy. Maximálna suma vyplýva v súčasnom období z oznámenia č. 39/2025 Z. z., podľa ktorého suma stravného pre časové pásmo 5 až 12 hodín je 8,80 eura, z toho 55 % predstavuje sumu 4,84 eura. Okrem toho zamestnávateľ môže prispieť na stravovanie aj zo sociálneho fondu, výška tohto príspevku však nie je limitovaná. Maximálna suma príspevku na stravovanie ustanovená v § 152 ods. 3 Zákonníka práce je zároveň aj hornou hranicou pre uznanie daňového výdavku u zamestnávateľa.
Zvýšenie hodnoty stravovacej poukážky
Výška stravného podľa zákona o cestovných náhradách ustanoveného pre časové pásmo 5 až 12 hodín má vplyv na minimálnu výšku stravovacej poukážky (tzv. gastrolístka) poskytovanej zamestnancovi od zamestnávateľa. V súlade s § 152 ods. 2 Zákonníka práce zamestnávateľ môže zabezpečiť stravovanie pre svojich zamestnancov vo vlastnom stravovacom zariadení alebo v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa, ako aj prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby, ak ich sprostredkuje u právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie poskytovať stravovacie služby.
Ak zamestnávateľ svoju povinnosť zabezpečiť zamestnancom stravovanie plní v súlade s § 152 ods. 2 Zákonníka práce poskytnutím stravovacích poukážok, cenou jedla sa rozumie hodnota stravovacej poukážky, pričom táto hodnota musí byť najmenej 75 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa zákona o cestovných náhradách. Od 1. 4. 2025 sa minimálna hodnota stravovacej poukážky zvýšila na 6,60 eura (75 % zo 8,80 eura).
Ak zamestnávateľ poskytne zamestnancovi stravovaciu poukážku na zabezpečenie jedného teplého hlavného jedla, musí na stravovanie zamestnanca prispieť sumou minimálne 55 % z hodnoty poukážky, maximálne 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa zákona o cestovných náhradách. Zamestnávateľ od 1. 4. 2025 musí poskytnúť poukážku v hodnote minimálne 6,60 eura a prispieť zo svojich nákladov (výdavkov) minimálne sumou 3,63 eura, maximálne sumou 4,84 eura. Okrem toho môže prispieť aj zo sociálneho fondu, pričom výška príspevku nie je limitovaná.
Od hodnoty stravovacej poukážky sa odvíja výška finančného príspevku na stravovanie. Zamestnávateľ poskytuje finančný príspevok na stravovanie v prípadoch podľa § 152 ods. 6 Zákonníka práce alebo ako finančnú alternatívu k stravovacej poukážke na základe výberu zamestnanca v súlade s § 152 ods. 7 Zákonníka práce. Suma finančného príspevku na stravovanie je suma, ktorou zamestnávateľ prispieva na stravovanie iným porovnateľným zamestnancom (55 % z ceny jedla), najmenej však 55 % minimálnej hodnoty stravovacej poukážky (3,63 eura), najviac 4,84 eura. Ak zamestnávateľ neprispieva na stravovanie iným zamestnancom, suma finančného príspevku na stravovanie je najmenej 55 % minimálnej hodnoty stravovacej poukážky (3,63 eura), najviac 4,84 eura. Finančný príspevok môže byť poskytnutý aj zo sociálneho fondu, výška nie je limitovaná.
Viac sa už dočítate v mesačníku PaM 5-6/2025.
Termín zákonnej povinnosti |
Charakteristika zákonnej povinnosti |
Povinná osoba a zákon v platnom znení |
9. 5. – piatok (namiesto sviatku 8.5.2025) |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za apríl 2025, pričom sa použije sadzba poistného 15 % alebo 7,5 % u osoby so zdravotným postihnutím |
Samostatne zárobkovo činná osoba - § 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za apríl 2025 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
Samostatne zárobkovo činná osoba - § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za apríl 2025 |
Zamestnávateľ - § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení z. n. p. |
|
Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v apríli 2025, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť |
Platiteľ dividend - § 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v apríli 2025 |
Platiteľ dividend - § 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
do výplatného termínu |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za apríl 2025 |
Zamestnávateľ § 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za apríl 2025 |
Zamestnávateľ - § 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za apríl 2025 |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v apríli 2025 |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
|
Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia |
Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
do nasledujúceho pracovného dňa |
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
do 3 dní |
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za apríl 2025 |
Zamestnávateľ § 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008 |
|
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za apríl 2025 |
Zamestnávateľ § 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za apríl 2025 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Zamestnávateľ § 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v z. n.p. |
|
do 5 pracovných dní |
Podanie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat od 1. 1. 2025 dosiahol v apríli 2025 62 500 € |
Zdaniteľná osoba § 4 ods. 1 a 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. |
Do 8 dní |
Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
|
Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. c), m), n) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov |
Zamestnávateľ § 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa |
Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom |
Zamestnanec § 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca |
Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Zamestnávateľ § 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba § 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p |
Poradca (Poradca), č. 11-12/2025 (IV/2025)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 7/2025 (V/2025)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 7/2025 (V/2025)
1000 riešení 2/2025 (III/2025)
Daňové a nedaňové výdavky 2025 (II/2025)
- z pohľadu zákona o dani z príjmov
- z pohľadu zákona o dani z pridanej hodnoty
- z pohľadu zákona o účtovníctve (JÚ, PÚ)
1. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)
2. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)
3. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)
4. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)
5. Daňové priznania FO a PO za rok 2024 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2024, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2024)
6. Odvody poistného od 1. 1. 2025 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2025 po novelách)
7. Daňové a nedaňové výdavky 2025 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Obsahuje tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)
ZÁKONY I A – Daňové zákony
|
ZÁKONY I B – Účtovné zákony
|
ZÁKONY II A – Obchodné právo
|
ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo
|
ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP
|
ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie
|
ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy
|
|
ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o.,
Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné
účely,
nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.sk
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite
prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.sk, následne budete vyradený z
databázy príjemcov e-mailových novin.
Copyright (c) 2023