Em@ilové noviny

 

č. 7/2020

15.4.2020

 

 
 
 Téma novín 
 P6 aktual 
 Chybiť znamená platiť 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 
Vážení čitatelia!

I v tomto náročnom období, kedy spoločnosť paralyzuje pandémia koronavírusu, záleží pracovníkom vydavateľstva Poradca na tom, aby Vám prinášali aktuálne informácie.

Ubezpečujeme Vás, že naši redaktori stále pracujú a sledujú dianie v parlamente a o zmenách v legislatíve vás budú promptne informovať.

Práve vychádza odborná publikácia Podnikanie a koronavírus, ktorú zostavili odoborníci z oblastí daní, miezd, personalistiky, odvodov, verejnej správy ...
Publikáciu zašleme bezplatne predplatiteľom mesačníka Poradca 2021.
Bližšie informácie získate na tel. číslach 041/ 56 52 871, 0915 033 300, 0911 193 135 a na abos@poradca.sk.
Pracovníci zákaznického servisu Vám radi odpovedia na otázky denne od 9,00 - 14,00 hod.

Pevné zdravie Vám želajú
Pracovníci vydavateľstva Poradca, s.r.o.


Podnikanie a koronavírus




















Podpora podnikania predstavuje nevyhnutný predpoklad pre prekonanie výnimočnej situácie. Aké opatrenia prijala Vláda Slovenskej republiky? Čítajte v rubrike Téma čísla pod názvom Podpora podnikania v čase výnimočnej situácie. Viac o tejto téme sa dočítate v odbornej tematickej publikácii Podnikanie a koronavírus.

Ďalší príspevok v rubrike Téma čísla sa venuje téme Nárok zamestnanca na peňažité plnenie v súvislosti s výskytom koronavírusu. Čítajte v Téme čísla a viac o tejto téme sa dočítate v odbornej tematickej publikácii Podnikanie a koronavírus.

Pohyb na čerstvom vzduchu je potrebný, a my máme nezriedka k dispozícií iba pohyb, ktorého význam ako keby sme neustále podceňovali - vzpriamená chôdza. V rubrike Byť dobrý nestačí nájdete v príspevku Kráčajte ku zdraviu - nordic walking, aké zdravotné benefity prináša obyčajná chôdza.

Aké témy prinášáme v tematických balíčkoch tento mesiac? Lex korona, Lex korona - odpady obaly, živnostenské podnikanie, Príručka mzdovej účtovníčky, Zmluvy bez chýb, pokút a penále, Stavebný zákon po novele I., Sprievodca s.r.o., ZDP a DPH v kocke.

Prajeme Vám ničím nerušené a obohacujúce čítanie.
Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk



Z aktuálnej ponuky vyberáme:

Aktualizácia III/3 - LEX KORONA
Aktualizácia II/5 - LEX KORONA
Aktualizácia V/2 - LEX KORONA
Aktualizácia VI/1 - LEX KORONA














V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMY NOVÍN

 

OPATRENIA VLÁDY SR v súvislosti s koronavírusom

 

-        Vláda prijala nové opatrenia súvisiace s ochranou zdravia v boji proti novému ochoreniu COVID-19. Do platnosti vstúpia už zajtra, t. j. v pondelok 6. apríla,  ráno o 7.00 h. V sobotu o tom informoval Úrad verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR.

-        Jedným z opatrení je napríklad to, že každý, kto vstúpi na územie SR po tomto čase, musí ísť do izolácie do určených zariadení na dobu, ktorá je nevyhnutná na vykonanie laboratórnej diagnostiky ochorenia COVID-19. Ak bude výsledok testu negatívny, nariaďuje sa tejto osobe domáca izolácia na 14 dní. Tú musia dodržiavať aj osoby, žijúce v spoločnej domácnosti.

-        Nariadenie izolácie v štátom určených zariadeniach sa však nevzťahuje na tieto osoby: tehotné ženy, osoby s obmedzenou schopnosťou orientácie a pohybu, osoby s onkologickým, psychiatrickým ochorením, ťažkou poruchou imunity, osoby s osobitnými výživovými potrebami, osoby s chronickými ochoreniami dýchacích ciest, srdca a ciev, osoby s metabolickými poruchami, osoby s epilepsiou, osoby s mentálnou poruchou, osoby so závažnými ochoreniami vyžadujúcimi pokračujúcu injekčnú liečbu v pravidelných intervaloch, ťažko zdravotne postihnuté osoby alebo osoby s inými závažnými zdravotnými stavmi či osoby, ktoré na území Slovenska požívajú diplomatické výsady a imunitu. Týmto osobám sa nariaďuje izolácia v domácom prostredí na dobu 14 dní. Zároveň maloletým osobám, ktoré vstupujú na územie Slovenskej republiky bez sprievodu, sa nariaďuje izolácia v domácom prostredí na dobu 14 dní, ktorú musia dodržiavať aj osoby žijúce s nimi v spoločnej domácnosti.

-        Osoby, ktoré po pondelkovom ráne vstúpia na územie Slovenska, musia túto skutočnosť oznámiť telefonicky alebo elektronicky svojmu všeobecnému lekárovi alebo pediatrovi. Tí musia následne vystaviť potvrdenie o práceneschopnosti (PN) z dôvodu karantény pre ochorenie COVID-19.

-        Opatrenia neplatia napríklad pre vodičov nákladnej dopravy, ktorí vstupujú na územie SR pri preprave alebo za účelom nakladania a vykladania tovaru, posádky v lodnej nákladnej doprave, ktoré vstupujú na územie SR pri preprave alebo za účelom nakladania a vykladania tovaru, členov posádky lietadla alebo iných členov leteckého personálu, ktorých výkon činnosti je nevyhnutný na vykonanie letu lietadla na leteckú prepravu nákladu na územie SR, ktorí zotrvajú na palube tohto lietadla, okrem vykonania predletovej prípravy, naloženia alebo vyloženia leteckého nákladu a ďalším. Títo ľudia sú však povinní v prípade akýchkoľvek príznakov respiračného ochorenia nového koronavírusu bezodkladne túto skutočnosť oznámiť telefonicky svojmu poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti. Pokiaľ uvedené osoby nemajú na území Slovenskej republiky poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, oznámia túto informáciu bezodkladne na číslo tiesňového volania 112.

-        Vodičom a posádkam zdravotnej služby, ktorí vykonávajú transport pacienta, sa nariaďuje, aby transport pacienta vykonávali len vozidlami, v ktorých je oddelený priestor pre pacienta, aby pri transporte používali osobné ochranné pracovné pomôcky, čiže respirátory typu FFP2 alebo FFP3, ochranné okuliare, rukavice a používali dezinfekčné prostriedky na pravidelné čistenie rúk.

 

Zdroj: https://bratislavskykraj.sk/

 

PODPORA PODNIKANIA V ČASE VÝNIMOČNEJ SITUÁCIE


Podpora podnikania predstavuje nevyhnutný predpoklad pre prekonanie výnimočnej situácie, ktorá bola vyhlásená Vládou Slovenskej republiky a ktorá znamenala podstatný zásah do výkonu podnikania. Preto v záujme udržania podnikania boli prijaté právne predpisy, ktoré majú za cieľ udržať výkon podnikateľov a tým stabilizovať ekonomickú situáciu. Pritom do právneho poriadku boli zapracované právne inštitúty akými sú podpora podnikania prostredníctvom prerušenia plynutia lehôt možnosť požiadať o príspevok na úhradu 80 % náhrady mzdy poskytnutej zamestnancovi, ktorý nemôže vykonávať svoju závislú prácu, poskytnutie príspevku podnikateľovi, ktorý v dôsledku mimoriadne situácie nemôže naplno podnikať alebo úpravy v rámci správy daní, kde patrí aj odklad podania daňového priznania. Článok pritom zohľadňuje aktuálnu právnu úpravu do 9. 4. 2020, pričom jeho predmetom je výlučne platná právna úprava prijatá parlamentom.

 

Podpora podnikania cez 80 % náhrady mzdy zamestnancovi

Podľa § 250b ods. 6 novelizovaného Z8konníka práce platí, že ak zamestnanec nemôže vykonávať prácu celkom alebo z časti pre zastavenie alebo obmedzenie činnosti zamestnávateľa na základe rozhodnutia príslušného orgánu alebo pre zastavenie alebo obmedzenie činnosti zamestnávateľa ako dôsledku vyhlásenia mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu, ide o prekážku v práci na strane zamestnávateľa, pri ktorej patrí zamestnancovi náhrada mzdy v sume 80 % jeho priemerného zárobku, najmenej však v sume minimálnej mzdy; ustanovenie  § 142 ods. 4 tým nie je dotknuté (ide o určenie výšky náhrady mzdy pri prekážke v práci na strane zamestnávateľa pre vážne prevádzkové dôvody vo výške 60 % priemerného zárobku zamestnanca).

Uvedené ustanovenie Zákonníka práce sa vzťahuje na zamestnancov, ktorí sú doma a nemôžu vykonávať prácu. Pritom ich zamestnávatelia majú zatvorené prevádzky z dôvodu výnimočnej situácie. Tento právny stav je teda prekážkou v práci na strane zamestnávateľa, pričom ale zamestnávateľ poskytuje zamestnancovi náhradu mzdy vo výške 80 % jeho priemerného zárobku, pričom Zákonník práce počíta s tým, že zamestnanec sa vzdá 20 % svojho priemerného mesačného zárobku.

 

Pokiaľ teda zamestnávateľ poskytol zamestnancovi náhradu mzdy vo výške 80 % jeho priemerného zárobku, tak môže navštíviť stránku neprepustaj.sk a vyplní tam uvedenú žiadosť a výkaz, zašle ho elektronicky na príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, v ktorého územnom obvode udrží pracovné miesto. Pokiaľ má SZČO alebo zamestnávateľ viac ako jednu prevádzku a žiada príspevok na zamestnancov týchto prevádzok, pošle žiadosť na úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, v ktorého územnom obvode má sídlo.

 

Uvedenú žiadosť je potrebné si stiahnuť z internetu, vyplniť elektronicky a uložiť. Takto vyplnenú žiadosť je potrebné poslať e-mailom na špeciálnu adresu príslušného úradu práce sociálnych vecí a rodiny (na uvedenej stránke neprepustaj.sk je presne uvedený odkaz). V predmete je potrebné uviesť Opatrenie č. 1- názov žiadateľa – IČO žiadateľa.

 

Uvedený príspevok je možné žiadať na základe novelizovaného § 54 ods. 1 písm. e) zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. 

·         Oprávnený žiadateľ príspevku: zamestnávateľ, vrátane SZČO, ktorá je zamestnávateľom (okrem subjektov verejnej správy), ktorý v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu udrží pracovné miesta aj v prípade povinnosti prerušiť alebo obmedziť svoju prevádzkovú činnosť na základe rozhodnutia Úradu verejného zdravotníctva SR.

·         Výška príspevku: úhrada náhrady mzdy zamestnanca vo výške 80 % jeho priemerného zárobku, najviac vo výške 1 100,- eur.

·         Cieľová skupina: zamestnanec, ktorému zamestnávateľ alebo SZČO, ktorá je zamestnávateľom, nemôže prideľovať prácu z dôvodu prekážky na strane zamestnávateľa (§ 142 Zákonníka práce).

·         Oprávnené obdobie: Od 13. marca 2020 – teda od dňa rozhodnutia Úradu verejného zdravotníctva SR o uzatvorení prevádzok do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bude rozhodnutie Úradu verejného zdravotníctva SR zrušené.

 

Upozornenie:

Výška náhrady mzdy nesmie byť pod hranicou minimálnej mzdy. Výška náhrady mzdy nesmie byť pod hranicou minimálnej mzdy, ktorú ustanovuje jednak zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o minimálnej mzde“) a jej konkrétna výška sa ustanovuje vládou Slovenskej republiky nariadením.

 

Výška minimálnej mzdy pre rok 2020 je ustanovená nariadením vlády Slovenskej republiky č. 324/2019 Z. z. ktorým sa ustanovuje suma minimálnej mzdy na rok 2020 nasledovne:

·         580,00 eur za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou,

·         3,333 eura za každú hodinu odpracovanú zamestnancom.

 

Podpora podnikania cez úhradu PN - ky v čase karantény sociálnou poisťovňou

Prostredníctvom zákona č. 63/2020 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“) sa do tohto zákona a nášho právneho poriadku zaviedol právny inštitút dočasnej pracovnej neschopnosti z dôvodu nariadenia karanténneho opatrenia alebo izolácie.

Podľa § 33 ods. 1 zákona o sociálnom poistení zamestnanec a povinne nemocensky poistená samostatne zárobkovo činná osoba majú nárok na nemocenské, ak boli pre chorobu alebo úraz uznaní za dočasne práceneschopných na výkon zárobkovej činnosti alebo, ak im bolo nariadené karanténne opatrenie alebo izolácia.

Pod „izoláciou“ je potrebné rozumieť oddelenie osôb chorých na prenosné ochorenie počas ich infekčnosti od iných osôb na účely zamedzenia šíreniu prenosného ochorenia a „karanténne opatrenia“ sú karanténa, zvýšený zdravotný dozor a lekársky dohľad. Opatrením na predchádzanie vzniku a vzniku prenosných ochorení sú izolácia v domácom prostredí alebo v zdravotníckom zariadení, prípadne inom určenom zariadení, zvýšený zdravotný dozor, lekársky dohľad, karanténne opatrenia. Uvedené pojmy vyplývajú zo zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Podľa § 293er zákona o sociálnom poistení zamestnancovi, ktorý bol v čase trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 (ďalej len „krízová situácia“) uznaný za dočasne práceneschopného z dôvodu nariadenia karanténneho opatrenia alebo izolácie, vzniká nárok na nemocenské od prvého dňa dočasnej pracovnej neschopnosti.

Prostredníctvom tohto ustanovenia zákona o sociálnom poistení sociálna poisťovňa uhrádza nemocenské od 1. dňa dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca a tým pomáha podnikateľom, ktorí sú zamestnávatelia v tom smere, že inak by podľa § 7 ods. 2 zákona                 č. 462/2003 Z. z. o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov náhradu príjmu zamestnancom poskytoval do desiateho dňa dočasne pracovnej neschopnosti zamestnávateľ, podnikateľ.

Výška nemocenského povinne nemocensky poistenej samostatne zárobkovo činnej osoby a dobrovoľne nemocensky poistenej osoby, ktorá v čase trvania krízovej situácie bola uznaná za dočasne práceneschopnú z dôvodu nariadenia karanténneho opatrenia alebo izolácie je 55 % denného vymeriavacieho základu určeného podľa § 55 alebo pravdepodobného denného vymeriavacieho základu určeného podľa § 57 zákona o sociálnom poistení.

 

Podpora podnikania formou prerušenia plynutia lehôt

V § 1 zákona č. 62/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a v justícii a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 62/2020 Z. z.“) sa konštatuje že lehoty ustanovené právnymi predpismi v súkromnoprávnych vzťahoch na uplatňovanie alebo bránenie práv na súde, uplynutím ktorých by došlo k premlčaniu alebo k zániku práva

·         v čase odo dňa účinnosti tohto zákona do 30. apríla 2020 neplynú,

·         ktoré uplynuli po 12. marci 2020 do dňa účinnosti tohto zákona, sa neskončia skôr ako za 30 dní po nadobudnutí účinnosti tohto zákona.

Podľa § 2 zákona č. 62/2020 Z. z. sa v čase od účinnosti zákona do 30. apríla 2020 neplynú rovnako aj lehoty ustanovené zákonom alebo určené súdom na vykonanie procesného úkonu v konaní pred súdom účastníkmi konania a stranami v konaní.

 

Príklad:

Pokiaľ odvolacia lehota na súde podnikateľovi začala plynúť 11. marca 2020, tak odo dňa účinnosti zákona č. 62/2020 Z. z. do 30. apríla 2020 táto lehota plynúť podnikateľovi nebude, a až po uplynutí tejto lehoty sa začne počítať.

 

Zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskoršieho predpisu (ďalej len „zákon“)

Cieľom tohto zákona je upraviť opatrenia v oblastiach, ktoré v pôsobnosti Ministerstva financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo financií“), a ktorých cieľom je zmiernenie negatívnych následkov pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným korona vírusom SARS-CoV-2 (ďalej len „pandémia“).

V tomto článku bude venovaná pozornosť vybraným oblastiam z tohto zákona, ktoré majú vzťah ku výkonu podnikania.

 

Opatrenia v oblasti správy daní

Podľa § 4 zákona zmeškanie lehoty, ktorá uplynula počas obdobia pandémie sa odpustí, ak daňový subjekt zmeškaný úkon vykoná najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie; to neplatí pre podanie daňového priznania a platenie dane.

Tak napríklad daňový subjekt mal právnu povinnosť predložiť správcovi dane listinu, dôkaz, ktorý preukazuje jeho vlastníctvo ku veci, ktorá má byť predmetom záložného práva v daňovom konaní a správca dane mu určil lehotu 15 dní. Pokiaľ táto lehota uplynula počas pandémie, tak tento úkon je možné vykonať najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie, pričom nepôjde o zmeškaný úkon daňového subjektu.

Podľa § 6 ods. 1 zákona platí, že počas obdobia pandémie sa lehota na vykonanie daňovej kontroly, ktorá začala plynúť pred začatím obdobia pandémie, prerušuje na žiadosť daňového subjektu, ak § 6odsek 3 zákona neustanovuje inak (ide o daňovú kontrolu správcu dane ktorá sa týka oprávnenosti nadmerného odpočtu, tam môže správca dane vydať čiastkový protokol). Právne účinky úkonov vykonaných počas obdobia pandémie do dňa účinnosti tohto zákona zostávajú zachované. Daňová kontrola, ktorá bola prerušená pred začatím obdobia pandémie, zostáva prerušená do skončenia obdobia pandémie, a to aj, ak počas obdobia pandémie pominuli dôvody, pre ktoré sa daňová kontrola prerušila.

Pokiaľ daňová kontrola začne počas obdobia pandémie, lehota na jej vykonanie sa prerušuje odo dňa nasledujúceho po dni začatia daňovej kontroly.

 

Podstatné upozornenia:

·         Právny postup, ktorý bol hore uvedený pre daňovú kontrolu sa vzťahuje aj na všetky daňové konania počas pandémie v celom rozsahu.

·         Počas obdobia pandémie sa prerušuje plynutie lehoty na zánik práva vyrubiť daň, plynutie lehoty, v ktorej sa premlčuje právo na vymáhanie daňového nedoplatku, a plynutie lehoty na zánik práva vymáhať daňový nedoplatok.

·         Za daňový nedoplatok sa nepovažuje dlžná suma dane, ktorej lehota splatnosti uplynie počas obdobia pandémie a ktorú daňový subjekt zaplatí alebo odvedie do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.

·         Daňová exekúcia sa počas obdobia pandémie odkladá. Právne účinky úkonov vykonaných počas obdobia pandémie do dňa účinnosti tohto zákona zostávajú zachované.

·         Daňový subjekt sa zbaví zodpovednosti za porušenie povinnosti podať dodatočné daňové priznanie k dani z príjmov v ustanovenej lehote, ak  táto lehota uplynula počas obdobia pandémie a ak daňový subjekt túto povinnosť splní do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.

·         Za správny delikt, ktorého sa dopustí ten, kto uvedie v dodatočnom daňovom priznaní k dani z príjmov sumu, ktorá v porovnaní so sumou uvedenou v daňovom priznaní k dani z príjmov predstavuje zvýšenie dane z príjmov, sa pokuta podľa osobitného predpisu počíta do dňa začatia obdobia pandémie.

·         Správca dane nevyrubí úrok z omeškania podľa osobitného predpisu, ak daňový subjekt zaplatí alebo odvedie do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie v ustanovenej výške alebo vo výške určenej v rozhodnutí správcu dane daň z príjmov, vybraný preddavok na daň, daň vybranú zrážkou, alebo zrazenú sumu na zabezpečenie dane, ktoré sa stali splatnými počas obdobia pandémie.

Opatrenia v oblasti dane z motorových vozidiel

Podľa § 18 ods. 1 zákona platí, že lehota na podanie daňového priznania a splatnosť dane podľa osobitného predpisu, ktorá neuplynula pred začatím obdobia pandémie alebo začala plynúť počas obdobia pandémie, sa považuje za dodržanú, ak sa podá daňové priznanie a zaplatí daň podľa osobitného predpisu do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.

Opatrenia v oblasti účtovníctva

Počas obdobia pandémie sa lehoty podľa osobitných predpisov považujú za dodržané, ak účtovná jednotka zmeškané povinnosti splní do konca tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie, alebo do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania podľa § 21 ods. 1 zákona (ide o lehotu uvedenú dole pri daňovom priznaní) podľa toho, ktorá z lehôt uplynie skôr.

Ak počas obdobia pandémie účtovná jednotka nemohla objektívne splniť z personálnych alebo technických dôvodov povinnosti podľa osobitného predpisu, z dôvodu negatívnych následkov pandémie, nepovažuje sa za porušenie týchto povinností, ak účtovná jednotka tieto povinnosti splní do konca tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.

Ak lehota na uloženie pokuty podľa osobitného predpisu začala plynúť pred začatím obdobia pandémie a neuplynula do začatia obdobia pandémie, obdobie pandémie sa do tejto lehoty nezapočítava.

 

Upozornenie v súvislosti s podávaním daňového priznania k dani z príjmov:

Daňové priznanie k dani z príjmov za zdaňovacie obdobie, ktorého posledný deň lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov podľa osobitného predpisu, uplynie počas obdobia pandémie sa podáva v lehote do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie. V lehote na podanie daňového priznania k dani z príjmov je povinný platiteľ dane, daňovník, dedič alebo osoba podľa osobitného predpisu daň z príjmov aj zaplatiť. Týmto ustanovením zákona dochádza k faktickému odkladu podávania daňového priznania ku dani z príjmov.

Finančná pomoc na podporu udržania prevádzky v malých podnikoch alebo stredných podnikoch

Uvedená finančná pomoc sa poskytuje malým a stredným podnikom za účelom zmiernenia nepriaznivých následkov pandémie a tiež za účelom udržania prevádzky týchto podnikov. Finančná pomoc sa poskytuje prostredníctvom inštitúcií, ktorými Exportno-importná banka Slovenskej republiky a Slovenská záručná a rozvojová banka, a. s. (ďalej len „banka“), v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok, na základe a za podmienok ustanovených týmto zákonom, osobitným predpisom a zmluvou medzi ministerstvom financií a bankou.

Finančná pomoc poskytovaná malým a stredným podnikom môže mať formu:

·         záruky za úver poskytnutý bankou,

·         úhrady úroku z úveru poskytnutého bankou (ďalej len „bonifikácia úroku“).

 

 

Viac o tejto téme sa dočítate v odbornej tematickej publikácii Podnikanie a koronavírus.

 



NÁROK ZAMESTNANCA NA PEŇAŽNÉ PLNENIE A V SÚVISLOSTI S VÝSKYTOM KORONAVÍRUSU

Podľa § 5 zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci v z.n.p. (ďalej len "zákon o BOZP") je zamestnávateľ povinný uplatňovať všeobecné zásady prevencie pri vykonávaní opatrení nevyhnutných na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, pričom k všeobecným zásadám prevencie patrí aj:

·         vylúčenie nebezpečenstva a z neho vyplývajúceho rizika

·         posudzovanie rizika, ktoré nemožno vylúčiť.

Zamestnávateľ je teda povinný posudzovať riziko na pracovisku a v prípade potreby je oprávnený prijať a vykonať vhodné opatrenia na zabezpečenie ochrany zdravia zamestnancov. Prijatie vhodných opatrení závisí od posúdenia rizika zamestnávateľom v závislosti od konkrétneho prípadu, pričom riadiť sa môže aj opatreniami, ktoré prijala Bezpečnostná rada SR. Aké má teda zamestnávateľ možnosti v súvislosti s výskytom ochorenia COVID-19, aby ochránil svojich zamestnancov? Môžu zamestnanci pracovať z domu? A čo v prípade osôb, ktoré sa vrátili zo zóny výskytu ochorenia COVID-19 a nevykazujú príznaky ochorenia?

 

Zamestnávateľ a zabezpečenie ochrany zdravia zamestnancov

Ako má zamestnávateľ postupovať pri ochrane zamestnancov v súvislosti s výskytom ochorenia COVID-19, resp. inej pandémie, Zákonník práce priamo nerieši. V každom prípade je však zamestnávateľ povinný z hľadiska bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci uplatňovať všeobecné zásady prevencie, ku ktorým patrí aj vylúčenie nebezpečenstva a z neho vyplývajúceho rizika. Prijatie opatrení zamestnávateľom závisí nielen od pracovných podmienok zamestnanca a charakteru podnikateľskej činnosti zamestnávateľa, ale aj od preventívnych opatrení, ktoré nariadi Ústredný krízový štáb SR. Ak je napr. jedným z opatrení  zákaz maloobchodného predaja v predajni so záhradkárskymi potrebami, tak majiteľ predajne musí prevádzku zatvoriť a zamestnanci zostanú doma bez práce. Nakoľko im zamestnávateľ nebude prideľovať prácu z dôvodu prekážok na strane zamestnávateľa, je im povinný počas tohto obdobia vyplácať náhradu mzdu vo výške priemerného zárobku. Inak možno postupovať u osôb, ktoré sa vrátili zo zóny výskytu ochorenia COVID-19 a nevykazujú príznaky ochorenia. V zmysle usmernenia hlavného hygienika SR sa vyžaduje, aby zostali v karanténe a sledovali svoj zdravotný stav počas 14 dní od príchodu z oblasti zasiahnutej ochorením COVID-19 (kašeľ, bolesť hrdla, dýchavičnosť, horúčka). Vychádzajúc z tohto odporúčania tak zamestnávateľ môže zvážiť prácu z domu, príp. inú prekážku v práci na strane zamestnanca po dobu 14 dní. 

V prípade, ak sa zamestnanec vrátil z dovolenky alebo zo služobnej cesty z oblasti, kde bol výskyt prípadov ochorenia COVID-19, alebo ak mohol byť potenciálne v kontakte s osobami, u ktorých je riziko, že boli nakazené, mal by o tom informovať svojho zamestnávateľa. V tomto prípade ide o tzv. rizikového zamestnanca, kde je riziko, že sa tento zamestnanec mohol nakaziť, a zároveň môže následne nakaziť aj ďalšie osoby, s ktorými príde do kontaktu. Podľa § 81 písm. e) Zákonníka práce v z.n.p. (ďalej len "ZP") totiž zamestnanec nesmie konať v rozpore s oprávnenými záujmami zamestnávateľa. Týka sa to teda aj situácie, keď by zamestnanec svojim zdravotným stavom ohrozoval zdravie ostatných zamestnancov.  V záujme ochrany zdravia ostatných zamestnancov môže v aktuálnej situácii (t.j. šírenie ochorenia COVID-19) zamestnávateľ ustanoviť povinnosť zamestnanca oznamovať svoj pobyt v rizikovej oblasti, príp. iné skutočnosti, ktoré sú relevantné pre ochranu zdravia. 

 

Opatrenia nariadené Ústredným krízovým štábom SR

 

Ústredný krízový štáb SR nariadil dňa 9.3.2020 v súvislosti s nepriaznivým vývojom epidemiologickej situácie viaceré preventívne opatrenia na predchádzanie vzniku a šíreniu akútnej infekcie horných dýchacích ciest COVID-19, ktorú spôsobuje nový koronavírus (SARSCoV-2) z čeľade Coronaviridae. Jedným z nich bolo, že fyzické osoby, ktoré sa vracajú na Slovensko z Talianska, Číny, Iránu a Južnej Kórey, musia od 10.3.2020 až do odvolania zostať v domácej povinnej karanténe (obdobný pojem je "domáca izolácia") po dobu 14 dní, vrátane osôb, ktoré s nimi žijú v domácnosti. Podľa vyjadrenia hlavného hygienika SR: "Byť v domácej izolácii znamená zdržať sa sociálnych kontaktov, pracovnej činnosti s výnimkou práce v mieste domácej izolácie a akýchkoľvek činností, ktoré si vyžadujú opustiť miesto izolácie." Povinná domáca 14-dňová karanténa sa od 13.3.2020 od 7. hodiny až do odvolania sprísnila a platí pre všetky osoby, ktoré sa vrátia zo zahraničia z ktoréhokoľvek štátu (výnimku majú vodiči nákladnej kamiónovej dopravy). Za nerešpektovanie nariadenia môže byť občanovi uložená pokuta do výšky 1650 €. Prísnejšie preventívne opatrenie platí pre osoby, ktoré sa z postihnutých oblastí zo zahraničia vracajú ako organizované skupiny. Všetkým osobám, ktoré sa od 16.3.2020 od 6. hodiny vracajú z postihnutých oblastí zo zahraničia skupinovo, sa nariaďuje 14-dňová izolácia v zariadeniach určených Ministerstvom vnútra SR, a nie v domácej povinnej karanténe.

 

Poznámka: V súlade s § 2 ods. 1 písm. m) zákona o 355/2007 o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len "zákon o ochrane zdravia") izolácia je oddelenie osôb chorých na prenosné ochorenie počas ich infekčnosti od iných osôb na účely zamedzenia šíreniu prenosného ochorenia. Izolácia môže v domácom prostredí alebo v zdravotníckom zariadení, prípadne inom určenom zariadení. V súlade s § 2 ods. 1 písm. n) zákona o ochrane zdravia karanténnne opatrenia sú karanténa, zvýšený zdravotný dozor a lekársky dohľad.

 

Dňa 16.3.2020 vláda SR vyhlásila núdzový stav vo viacerých nemocniciach, a zároveň nariadila Úradu verejného zdravotníctva SR prijať ďalšie opatrenia na ochranu verejného zdravia, ktoré spočívajú v tom, že na obdobie 14 dní sa zakazuje maloobchodný predaj a predaj služieb v prevádzkach okrem:

·         predajni potravín,

·         lekárni a predajní zdravotníckych pomôcok,

·         drogérií,

·         pohonných hmôt a palív,

·         novinových stánkov,

·         predajne krmív a ďalších potrieb pre zvieratá vrátane veterinárnych ambulancií,

·         prevádzok telekomunikačných operátorov,

·         prevádzok verejného stravovania a stánky s rýchlym občerstvením,

·         prevádzok poštových, bankových a poisťovacích služieb,

·         prevádzok internetových obchodov (eshopov) a donáškových služieb,

·         práčovne a čistiarne odevov,

·         autoservisy, pneuservisy a odťahové služby,

·         pohrebné služby,

·         taxislužby môžu fungovať, no nie na prevoz osôb, ale len tovaru.

Od pondelka 16.3.2020 boli na 14 dní zatvorené všetky materské školy, školy, univerzity a všetky voľnočasové zariadenia. V súčasnosti budú uzatvorené až do odvolania, nakoľko dňa 26.3.2020 minister školstva rozhodol v súlade s § 150 ods. 8 zákona 245/2008 Z.z. o mimoriadnom prerušení vyučovania od 30.3.2020 do odvolania.

Zamestnávateľ a zamestnanec majú podľa Zákonníka práce viacero možností ako sa v tejto mimoriadnej situácii dohodnúť, aby sa na pracovisku predišlo šíreniu ochorenia COVID-19. Ak zamestnávateľ zabezpečí svojim zamestnancom na pracovisku také pracovné podmienky, aby mohli plniť svoje pracovné úlohy bez ohrozenia života a zdravia, výkon práce môže ďalej pokračovať na pracovisku. Takéto rozhodnutie však závisí od toho, či opatrenia prijaté zamestnávateľom budú na vylúčenie rizika šírenia koronavírusu dostatočné. Taktiež, ak to druh vykonávanej práce umožňuje, prichádza do úvahy aj výkon práce z domu, príp. zamestnanec a zamestnávateľ sa môžu dohodnúť, že zamestnanec bude čerpať dovolenku alebo náhradné voľno, ak ho má zamestnanec nevyčerpané. V osobitnom prípade môže ísť aj o prekážku v práci na strane zamestnávateľa, kedy zamestnávateľ zamestnancovi prácu nepridelí a zamestnancovi patrí náhrada mzdy v sume jeho priemerného zárobku.

 

Príklad: Ako má zamestnávateľ postupovať v prípade, ak sa u zamestnanca riadne pracujúceho na svojom pracovisku preukážu pozitívne výsledky na COVID-19?

V takomto prípade je potrebné z hľadiska protiepidemiologických opatrení určiť, či boli na pracovisku aj ďalšie osoby v úzkom kontakte s nakazeným zamestnancom. Za osobu v úzkom kontakte sa považuje: osoba žijúca v jednej domácnosti s nakazenou osobou,  osoba v úzkom fyzickom kontakte s nakazeným, a aj osoba, ktorá bola v rovnakej miestnosti s nakazeným viac ako 15 minút a na vzdialenosť menej ako 2 metre. Ak zamestnanci boli v úzkom kontakte s nakazenou osobou, pracovník príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva môže určiť rôzne protiepidemiologické opatrenia, v závislosti od úrovne kontaktu s nakazeným, napr. podrobiť povinnej 14 dňovej karantény.

 

Možnosti zamestnávateľa, ak nie je nariadená karanténa zamestnanca

 

Je na zvážení zamestnávateľa, či v súvislosti s rizikom šírenia ochorenia COVID-19 umožní zamestnancovi výkon práce na pracovisku. Sú aj prípady, kedy nemožno prevádzky uzatvoriť (napr. predajne potravín, drogérie, lekárne). V takomto prípade však zamestnávateľ môže požadovať od zamestnanca výkon práce na pracovisku len vtedy, ak mu zaistí bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci. Všeobecné povinnosti zamestnávateľa, ktoré je zamestnávateľ povinný v záujme zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci zabezpečiť, sú vymenované v § 6 ods. 1 zákona o BOZP, napr.:

·         určovať a zabezpečovať ochranné opatrenia, ktoré sa musia vykonať, a ak je to potrebné, určovať a zabezpečovať ochranné prostriedky, ktoré sa musia používať (napr. ochranné rúška a respirátory na ochranu dýchacích orgánov, ochranné rukavice, dezinfekčné prostriedky na ochranu rúk),

·         zlepšovať pracovné podmienky a prispôsobovať ich zamestnancom (napr. skrátiť pracovný čas zamestnancov); zohľadňovať pritom meniace sa skutočné a predvídateľné okolnosti a dosiahnuté vedecké a technické poznatky,

·         odstraňovať nebezpečenstvo a ohrozenie, a ak to podľa dosiahnutých vedeckých a technických poznatkov nie je možné, vykonať opatrenia na ich obmedzenie a pripravovať opatrenia na ich odstránenie (napr. obmedziť pohyb a koncentráciu väčšieho množstva ľudí na pracovisku).

Aj právna úprava Zákonníka práce v ust. 177 ZP ustanovuje, že zamestnávateľ je povinný svojim zamestnancom zabezpečovať také pracovné podmienky, aby mohli riadne plniť svoje pracovné úlohy bez ohrozenia života, zdravia a majetku. Ak zistí nedostatky, je povinný urobiť opatrenia na ich odstránenie. V prípade podozrení na ochorenie COVID-19 u svojho zamestnanca musí zamestnávateľ túto skutočnosť nahlásiť regionálnemu úradu verejného zdravotníctva a riadiť sa pokynmi zodpovedného pracovníka.

Ak zamestnávateľ nebude vykonávať/nevykonáva zodpovedajúce opatrenia vo výrobnej, personálnej alebo administratívno-technickej oblasti tak, aby potencionálne riziko eliminoval alebo ho úplne odstránil, hrozí riziko vzniku ochorenia zamestnancov. Ak v takomto prípade zamestnanec odmietol vykonať prácu, prerušil prácu alebo opustil pracovisko, aby odišiel do bezpečia, ak sa dôvodne domnieval, že je bezprostredne a vážne ohrozený jeho život alebo zdravie, alebo život alebo zdravie iných osôb, zamestnávateľ v súlade s § 8 ods. 2 zákona o BOZP nesmie tento krok zamestnanca posudzovať ako porušenie pracovnej disciplíny. Na právnu úpravu zákona o BOZP nadväzuje v tejto súvislosti aj právna úprava Zákonníka práce, z ktorej vyplýva možnosť odmietnuť vykonať prácu zamestnancom aj z iných dôvodov, t.j. nielen keď je bezprostredne a vážne ohrozené zdravie pri práci:

·         ust. § 178 ZP, v zmysle ktorého je  zamestnanec povinný si počínať tak, aby nedochádzalo k ohrozeniu života, zdravia a poškodeniu majetku alebo k jeho zničeniu, ani k bezdôvodnému obohateniu,

·         ust. § 47 ods. 3 ZP, v zmysle ktorého zamestnávateľ nesmie posudzovať ako nesplnenie povinnosti, ak zamestnanec odmietne vykonať prácu alebo splniť pokyn, ktoré sú v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi alebo s dobrými mravmi, alebo bezprostredne a vážne ohrozujú život alebo zdravie zamestnanca alebo iných osôb.

Z uvedeného vyplýva, že ak je "bezprostredne a vážne ohrozený život alebo zdravie zamestnanca", zamestnanec môže odmietnuť vykonať prácu. Posúdenie situácie, či v danom prípade ide o bezprostredné a vážne ohrozenie života a zdravia zamestnanca je individuálne a závisí od konkrétneho prípadu. Rozhodnutie zamestnanca, že odmietne vykonať zadanú pracovnú úlohu, musí byť založené na objektívnych podmienkach na pracovisku, v ktorom vykonáva prácu, a ktoré vytvárajú predpoklad, že môže prísť/prišlo k takémuto bezprostrednému ohrozeniu života  a zdravia zamestnanca (napr. na pracovisko sa vrátil zamestnanec z rizikovej oblasti a zamestnankyňa, ktorá je tehotná, sa cíti ohrozená).

 

Príklad: Ak na zamestnanca, ktorý sa vrátil zo služobnej cesty z postihnutej oblasti, namieta iný zamestnanec, že ho môže ohroziť a nechce s ním pracovať v kolektíve, má na to právo? 

Podľa § 12 ods. 1 písm. a) zákona o BOZP má zamestnanec právo prerokúvať so zamestnávateľom všetky otázky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci súvisiace s jeho prácou. Podľa § 12 ods. 1 písm. b) zákona o BOZP má zamestnanec právo odmietnuť vykonať prácu alebo opustiť pracovisko a odobrať sa do bezpečia, ak sa dôvodne domnieva, že je bezprostredne a vážne ohrozený jeho život alebo zdravie, alebo život alebo zdravie iných osôb. V tomto prípadne naplnenie podmienky dôvodnosti, bezprostrednosti a vážnosti je otázne a závisí od okolností konkrétneho prípadu (napr. či je ohrozené zdravie zamestnanca so zdravotným postihnutím, príp. tehotnej zamestnankyne), išlo by len o veľmi výnimočné prípady.  Zamestnanec môže oboznámiť zamestnávateľa so svojimi obavami a následne zamestnávateľ môže/je povinný vyhodnotiť riziká a prijať potrebné opatrenia, aj so zreteľom na preventívne opatrenia, ktoré nariadil Ústredný krízový štáb SR. Zákonník práce vo všeobecnosti  nerieši otázku, ak zamestnanec nechce pracovať s iným zamestnancom.

 

Príklad: U zamestnávateľa pracujú vodiči slovenskej a českej národnosti a vykonávajú prácu na území Rakúska a Nemecka. Podľa vyjadrenia hlavného hygienika, pre vodičov v medzinárodnej kamiónovej doprave platí výnimka, t.j. pri ich návrate zo zahraničia sa nich povinná 14-dňová karanténa nevzťahuje. Zamestnávateľ prijal všetky opatrenia a zabezpečil vodičom ochranné pracovné prostriedky ako ochranné rúška, respirátory, rukavice a dezinfekčné prostriedky. Môže takýto zamestnanec odmietnuť ísť do práce, nakoľko sa obáva nákazy koronavírusom? 

Podľa usmernenia NIP: "V čase vyhlásenej mimoriadnej situácie môže nastať aj stav, kedy sa zamestnanec podrobí dobrovoľnej karanténe, resp. nebude vykonávať prácu z iného dôvodu spočívajúceho na strane zamestnanca. V takomto prípade je rovnako potrebné riešiť neprítomnosť zamestnanca v práci po dohode so zamestnávateľom iným vhodným zákonným spôsobom.“

Pod pojmom "iným vhodným zákonným spôsobom" možno rozumieť, že zamestnávateľ nariadi zamestnancovi po dohode s ním výkon iného druhu práce, príp. mu nariadi čerpanie dovolenky alebo  môže zamestnancovi poskytnúť napr. pracovné voľno v súlade s ust. § 141 ods. 3 ZP. V tomto prípade ide o fakultatívnu možnosť, pričom zamestnávateľ zvažuje, či zamestnancovi s ohľadom na všetky skutočnosti povolí pracovné voľno, alebo nie a v akom trvaní. Rovnako je na dohode zamestnanca a zamestnávateľa, či uvedená prekážka bude s náhradou mzdy alebo bez náhrady mzdy (prípadne časť s náhradou mzdy a časť bez náhrady mzdy). Po skončení prekážky v práci zamestnanec pokračuje vo výkone práce podľa druhu práce a na mieste výkonu práce, dohodnutých v pracovnej zmluve.

Pre úplnosť uvádzame, že zamestnávateľ nesmie posudzovať ako nesplnenie povinnosti, ak zamestnanec odmietne vykonať prácu alebo splniť pokyn, ktoré "bezprostredne a vážne ohrozujú jeho život alebo zdravie". Samotný strach z nákazy, ktorý dnes pociťuje takmer každý (ide teda o subjektívny pocit), však nie je dôvodom pre odmietnutie vykonávania práce a opustenie pracoviska. Posudzovanie je preto individuálne a závisí od konkrétneho prípadu.

 

Viac o tejto téme sa dočítate v odbornej tematickej publikácii Podnikanie a koronavírus.

 

 

 
 
P6 V LEGISLATÍVE


65/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení dodatkov ku kolektívnym zmluvám vyššieho stupňa medzi Slovenským odborovým zväzom zdravotníctva a sociálnych služieb a Asociáciou štátnych nemocníc Slovenskej republiky, a medzi Odborovým zväzom KOVO a Zväzom sklárskeho priemyslu Slovenskej republiky

66/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony 04.04.2020

67/2020 Z. z.
Zákon o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 04.04.2020

68/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 06.04.2020

69/2020 Z. z.
Zákon o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 06.04.2020

70/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú niektoré podmienky financovania sociálnych služieb v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu 08.04.2020

71/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dočasne obnovuje kontrola hraníc na vnútorných hraniciach Slovenskej republiky 08.04.2020

72/2020 Z. z.
Uznesenie vlády Slovenskej republiky k návrhu na rozšírenie opatrení núdzového stavu podľa čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov vyhláseného uznesením vlády Slovenskej republiky č. 114 z 15. marca 2020 a zmeneného uznesením vlády Slovenskej republiky č. 115 z 18. marca 2020 a uznesením vlády Slovenskej republiky č. 169/2020 z 27. marca 2020 08.04.2020

73/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 09.04.2020

74/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 09.04.2020

75/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 09.04.2020

76/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky o spôsobe určenia poklesu čistého obratu a príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti 10.04.2020

77/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky na vykonanie niektorých opatrení hospodárskej mobilizácie 10.04.2020




 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ




Nezabudnite v apríli 2020

 

Termín zákon. povinnosti

Charakteristika zákonnej povinnosti

Povinná osoba a zákon v platnom znení

8. 4. – streda

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za marec 2020 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení

Samostatne zárobkovo činná osoba § 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p.

Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za marec 2020 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení

Samostatne zárobkovo činná osoba § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za marec 2020

Zamestnávateľ § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v marci 2020, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť

Platiteľ dividend § 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p.

Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v marci 2020

Platiteľ dividend § 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p.

15. 4. – streda

Odvod dane vyberanej zrážkou v marci 2020 z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ zrážkovej dane § 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane § 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

Vystaviť zamestnancovi, ktorému zamestnávateľ vykonal ročné zúčtovanie dane, potvrdenie o zaplatení dane na účely vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej dane za rok 2019 na osobitné účely

Zamestnávateľ § 39 ods. 7 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

20. 4. – pondelok

Predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v marci 2020 49 790 €

Zdaniteľná osoba § 4 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p.

27. 4. – pondelok

(namiesto soboty 25. 4. 2020)

Podanie súhrnného výkazu k DPH za marec 2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €

Platiteľ DPH § 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p.

Podanie súhrnného výkazu k DPH za prvý štvrťrok 2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku a súčasne v predchádzajúcich štyroch kalendárnych štvrťrokoch hodnotu 50 000 €

Platiteľ DPH § 80 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p.

Podanie kontrolného výkazu k DPH za marec 2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH § 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p.

Podanie kontrolného výkazu k DPH za prvý štvrťrok 2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)

Platiteľ DPH § 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p.

Podanie daňového priznania k DPH za marec 2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH § 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p.

Podanie daňového priznania k DPH za prvý štvrťrok 2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)

Platiteľ DPH § 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p.

Splatnosť DPH za marec 2020 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou

Platiteľ DPH § 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p.

Splatnosť DPH za prvý štvrťrok 2020 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou

Platiteľ DPH § 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p.

Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za marec 2020

Platiteľ spotrebnej dane § 12 zákona č. 530/2011 Z. z., § 13 zákona 106/2004 Z. z., § 14 zákona 98/2004 Z. z., § 12 zákona 609/2007 Z. z. všetky v z.n.p.

30. 4. – štvrtok

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov FO

Platiteľ dane z príjmov FO § 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

Platiteľ dane z príjmov PO § 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 €

Platiteľ dane z mot. vozidiel § 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v z.n.p.

Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za marec 2020

Zamestnávateľ § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

Podanie hlásenia o vyúčtovaní dane z príjmov FO zo závislej činnosti, o zamestnaneckej prémii a o vyplatenom daňovom bonuse za rok 2019

Zamestnávateľ § 39 ods. 9 písm. b) a § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

Podanie vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej dane za rok 2019 na osobitné účely daňovníkom, ktorému zamestnávateľ vykonal ročné zúčtovanie dane

Zamestnávateľ § 50 ods. 1 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

Zrazenie daňového nedoplatku z ročného zúčtovania dane za rok 2019 u zamestnanca, ktorý predložil vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane na osobitné účely

Zamestnávateľ § 38 ods. 7 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

Doručiť zamestnancovi doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní dane za rok 2019

Zamestnávateľ § 39 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za marec 2020

Zamestnávateľ – platiteľ osobitnej sadzby dane § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v marci 2020, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát

Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p.

do výplatného termínu

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za marec 2020

Zamestnávateľ § 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p.

Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za marec 2020

Zamestnávateľ § 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za marec 2020

Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v marci 2020

Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia

Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca

Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca

Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

do 3 dní

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť

Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti)

Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za marec 2020

Zamestnávateľ § 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru

Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za marec 2020

Zamestnávateľ § 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za marec 2020 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Zamestnávateľ § 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v z.n.p.

Do 8 dní

 

Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne, odhlásiť sa z registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu) a zmenu názvu a sídla zamestnávateľa

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. c), d), m), n) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov

Zamestnávateľ

§ 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.

Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p.

Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom

 

Zamestnanec

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p.

Do 30 dní

 

Oznámiť správcovi miestnych daní rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností

 

Poplatník miestnych daní

§ 80 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach v z.n.p.

Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca

 

Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu

Zamestnávateľ

§ 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.

Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania, pri prerušení podnikania, pri úmrtí daňovníka a pri zániku daňovníka

 

Platiteľ dane z mot. vozidiel

§ 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v z.n.p.

Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu

 

Registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH

 

Zdaniteľná osoba

§ 7, § 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p.

 

 

 

 
 


BYŤ DOBRÝ NESTAČÍ


KRÁČAJTE KU ZDRAVIU - NORDIC WALKING

 

Pohyb na čerstvom vzduchu je potrebný, a my máme nezriedka k dispozícií iba pohyb, ktorého význam ako keby sme neustále podceňovali – vzpriamená chôdza. Napriek tomu, že ide o jednu z najdôležitejších a najcharakteristickejších ľudských pohybových aktivít, prakticky vymizla z repertoáru možno až príliš civilizovaného človeka. A pritom – chôdza je pre človeka pohyb tak prirodzený a dôležitý ako lietanie pre vtákov...

 

KRÁČANIE PREDSTAVUJE VÝBORNÝ PROSTRIEDOK NA UDRŽIAVANIE DUŠEVNEJ ROVNOVÁHY, predchádzanie stresov, pocitov úzkosti, neistoty, vyčerpania alebo depresie. Chôdza, pri ktorej poriadne pridáme do kroku, prehlbuje pocit duševnej sviežosti a zvyšuje pocit energie. Treba sa iba skutočne poprechádzať...

Ľudia majú, hoci si to ani neuvedomujú, po rýchlejšej chôdzi nutkanie a chuť do aktívnej činnosti. Stačí na to krátka a rýchla prechádzka trvajúca 10 – 15 minút, iba „trocha sa prejsť“. Dokonca aj osobné a zdravotné problémy sa po takomto skromnom „telocviku“ zdajú menej závažné. Chôdza zlepšuje látkovú premenu v ľudskom organizme, priaznivo pôsobí na trávenie, posilňuje dýchacie svalstvo, dobre pôsobí na znižovanie krvného tlaku a kondíciu srdca, perspektívne upravuje spánok. Chôdza istej intenzity je predpisovaná v určitom dávkovaní u ľudí s cukrovkou, pri ťažkostiach s dýchacími cestami (astma, chronický zápal priedušiek), ale aj pri problémoch so srdcom (po prekonaní infarktu, pri ischemickej chorobe srdca, vysokom tlaku) a s dušou (neurózy). Chôdza je, popri plávaní, pri predpisovaní pohybového režimu veľmi dôležitá u ľudí s nadváhou a postihnutím kĺbov. Vtedy je oveľa výhodnejšia ako behanie – kĺbové spojenia netrpia otrasmi a povrchovým diskomfortom.

 

Chôdza je skrátka zábava aj lacný, ekonomicky výhodný liečebný a preventívny prostriedok, ktorým môžeme naštartovať svoj pohybový režim. Postupne dokážeme tráviť chodením aj dlhší čas v prírode turistickými výletmi a nevadí ani ľahšia nepriazeň počasia. Skôr naopak. Tam sa náš fyzický zážitok a jeho blahodarné účinky na organizmus znásobuje vďaka prírodnému prostrediu, ktoré nezanedbateľne vplýva na psychiku.

 

VÍDAME ČORAZ ČASTEJŠIE CHODIŤ ĽUDÍ VŠETKÝCH VEKOVÝCH SKUPÍN S PALICAMI, ktoré pripomínajú tie používané pri bežeckom lyžovaní. Chôdza, pri ktorej si chodec pomáha palicami, má marketingový názov nordic walking (možno preto je niekedy nazývaná slangovo severská chôdza) a oficiálne „vznikla“ (bola patentovaná) v roku 1997 vo Fínsku.

Samotní Fíni o tejto aktivite hovoria vo svojom rodnom jazyku ako o sauväkavely, čo v preklade znamená - chôdza s palicami. Vzdialene pripomína turistické pochody vo vyšších horách s oporou teleskopických skladacích palíc, pomocou ktorých ich užívatelia uľavujú kolenám a bedrovým kĺbom pri chôdzi z kopca a pomáhajú si nimi pri strmých výstupoch. Turisti používajú dvojdielne až trojdielne palice dĺžky od 60 do 145 cm, ktoré sa dajú zložiť do ruksaku. Bývajú z hliníka alebo duralu s oceľovým, prípadne vídiovým hrotom. Rukoväť je z plastu, lepšie z korku, s upevňovacím remienkovým mechanizmom a v ostatnej dobe aj s jej odpružením, aby netrpeli zápästia.

 

KRÁČANIE S PALICAMI JE ŠPECIFICKÁ DYNAMICKÁ KONDIČNÁ CHÔDZA v rôzne náročnom prírodnom teréne, ktorá je vhodná takmer pre všetky vekové a výkonnostné kategórie oboch pohlaví. Jej najväčší potenciál je v jednoduchosti, dostupnosti a mnohostrannosti. Nie je iba jednoduchým „kráčaním“, ale komplexným kondičným cvičením, kde si každý môže zvoliť svoje tempo a cieľ – od rekreačných prechádzok až po tréningové jednotky najvyššej intenzity (napríklad beh s palicami). Pomôže zlepšiť fyzický (a psychický) stav aktívne športujúcim, ale aj ľuďom, ktorí nemajú žiadnu predchádzajúcu skúsenosť s aktívnym alebo rekreačným pohybom (aj takí sú medzi nami). Dá sa vykonávať individuálne, ale pre väčšie potešenie, zábavu a umocnenie zážitku najlepšie s priateľmi alebo v skupine podobne nadšene naladených a motivovaných jedincov.

 

ÚČINNOSŤ CHÔDZE S PALICAMI Z HĽADISKA FYZICKÉHO TRÉNINGU je o 40 až 50 percent vyššia ako pri normálnej chôdzi. Zapája sa takmer 90 percent podstatných telesných svalov. Kráčajúci má vďaka lepšej stabilite a istote pocit bezpečia, čo je výrazná výhoda pre ľudí najmä staršej generácie a seniorov, ktorí majú často väčšie či menšie problémy s rovnováhou, stabilitou a koordináciou – „motá sa im hlava“.

 

Preťažovanie nosných kĺbov (kolená, bedrá) je o 30 percent nižšie, preto je severská chôdza dobre tolerovaná pri degeneratívnych ochoreniach chrbtice aj kĺbových spojení typu artrózy. Je jednou z najvhodnejších pohybových aktivít pri osteoporóze (rednutí kostí).

 

JE POTREBNÉ POZNAŤ SPRÁVNU TECHNIKU. Nie je komplikovaná, ale bez jej znalosti by mohlo mať používanie palíc minimálny a v určitých prípadoch aj negatívny efekt. Osvojenie si techniky netrvá dlho, je zábavné aj motivačné a každý veľmi rýchlo napreduje.

Dôležité sú:

1.  Súhra (koordinácia) – zladenie pohybu rúk a nôh s palicami tak, aby sme sa cítili prirodzene a palice nám „neprekážali“.

2.  Odraz rukou s palicou sa vykonáva keď je táto za telom a ruky tak vlastne udávajú rýchlosť a tempo chôdze.

3.  Dĺžka kroku – pri pomalej chôdzi krátke kroky, pri rýchlej dlhé kroky.

4.  Pozícia tela – trup je mierne naklonený dopredu.

5.  Ohybnosť – získavame ju rozcvičením pred chôdzou a popreťahovaním po chôdzi.

 

Pri kráčaní s palicami po rovine je trup mierne predklonený, pohľad smeruje dopredu, hlava je v línii tela. Ramená sú posadené skôr dozadu a dolu a pri chôdzi akoby vykonávali „tanečný pohyb“ dopredu a dozadu pri miernej rotácii oproti panve počas každého kroku. Hrudník by mal byť uvoľnený. Striedavý pohyb rúk začína odrazom za telom pri natiahnutom lakti. Palice sú vedené (nesené) pozdĺž tela, kopírujú jeho naklonenie, smerujú dozadu. Prednú palicu zapichujeme nie ďalej ako pri päte prednej nohy. Ruku, zvierajúcu rukoväť a opierajúcu sa o pútko z nej, uvoľňujeme na konci odpichu (v lakti je napnutá).

Pri chôdzi do kopca je predklon tela výraznejší a kroky sú o niečo kratšie. Viacej sa zapájajú svaly hornej polovice trupu, a zadnej strany stehien a lýtok. Správne používanie palíc odľahčuje dolné končatiny a postupne umožní predĺžiť krok aj pri stúpaní.

 

Chyby môžu ohroziť pozitívny účinok tohto typu chôdze:

1. nesúlad súhry pohybov (koordináciu) horných a dolných končatín

2. nesprávne držanie tela – prílišné hrbenie, hlava v predklone alebo predsunutá medzi ramenami

3. prehnane vzpriamený trup („ako svieca“)

4. odrážanie sa palicami vpredu

5. kŕčovité držanie rukoväte

6. nesprávne navlečenie pútka (remienkov) palice na zápästie

7. horné končatiny príliš pri tele

8. príliš dlhé kroky

9. nevhodná obuv

10. chôdza bez rozcvičenia a „docvičenia“ (popreťahovania).

Pohybová aktivita, ktorá spôsobí výdaj 1500 kilokalórií týždenne „zaručuje“ dlhší život v solídnej fyzickej a psychickej kondícii. Niekto sa nemusí uspokojovať s touto intenzitou pohybu ale: výdaj by nemal presiahnuť 3000 kilokalórií, pretože by mohol nastať paradoxný účinok – kvalita života by sa naopak mohla znížiť…

 

Výdaj 1500 kilokalórií týždenne zodpovedá pohybovej aktivite:

-    hodina intenzívneho vytrvalostného behu

-    hodina hrania futbalu

-    dve hodiny pomalého behu (vyklusávanie)

-    dve hodiny plávania

-    tri hodiny hrania bedmintonu

-    tri hodiny hrania tenisu

-    štyri hodiny stolného tenisu

-    štyri hodiny tancovania

-    štyri a pol hodiny rýchlej chôdze nordic walking

-    päť a pol hodiny hrania golfu

-    deväť hodín pomalého bicyklovania.

 

Test s uplatnením nordic walking na 5 km (čas v minútach) – podľa K. H. Coopera (upravený)

Kategória

Pohlavie

Vek 20 - 29

Vek 30 - 39

Vek 40 - 49

Vek 50 - 59

slabí

muži

42:01 - 46:00

44:31 - 49:00

47:01 - 52:00

50:01 - 55:00

slabé

ženy

44:01 - 48.00

46:31 - 51:00

49:01 - 54.00

52:01 - 57:00

prijateľní

muži

38:31 - 42:00

40:01 - 44:30

42:01 - 47:00

45:01 - 50:00

prijateľné

ženy

40:31 - 44:00

42:01 - 46:30

44:01 - 49:00

47:01 - 52:00

dobrí

muži

34:00 - 38:30

35:00 - 40:00

36:30 - 42:00

39:00 - 45:00

dobré

ženy

36:00 - 40:30

37:30 - 42:00

39:00 - 44:00

42:00 - 47:00

 výborní

muži

> 34:00

> 35:00

> 36:30

> 39:00

výborné

ženy

> 36:00

> 37:30

> 39:00

> 42:00

 

MUDr. Pavel Malovič

 


 
 
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ - MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE

 


Poradca – (Poradca), č. 11/2020 (V/2020)

  • Stavebný zákon s komentárom – úplné znenie zákona s komentárom

 

Poradca – (Poradca), č. 10/2020 (IV/2020)

  • Zákon o poplatkoch za rozvoj s komentárom – úplné znenie zákona s komentárom
  • Kataster nehnuteľností
  • 13. dôchodok - novinka v sociálnom poistení
  • Preddavky PO v roku 2020

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 6/2020 (IV/2020)

  • Zmeny v ošetrovnom v súvislosti s koronavírusom
  • Náhrady mzdy v krízovej situácii
  • Zamestnávanie cudzincov - povinnosti zamestnávateľa
  • Cestovné náhrady a práca z domu
  • Príspevok na športovú činnosť
  • Novela zákona o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií
  • Poukázanie 2 % zaplatenej dane občianskym združeniam a nadáciám
  • Dobrovoľnícka činnosť v obci

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 6/2020 (IV/2020)

  • Nové sadzby dane v roku 2020
  • Daňový bonus po novom
  • Správa daní – zmeny
  • Kuzové rozdiely
  • Zákazková výroba

 

Verejná Správa č. 5-6/2020 (VS), č. 5-6/2020 (IV/2020)

  • Dôchodky - zmeny v starobnom dôchodkovom sporení
  • Vlastníctvo bytov a nebytových priestorov – zmeny
  • Stavebný poriadok

 

Lex korona II/5 (IV/2020) - nové zákony a novely týkajúce sa zmien legislatívy v súvislosti s koronavírusom

  • Zákon o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a v justícii
  • Zákon o Súdnej rade Slovenskej republiky
  • Zákon o súdoch
  • Zákon o elektronických komunikáciách
  • Zákon o verejnom obstarávaní
  • Zákon o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-1

 

Lex korona III/3 (IV/2020) - nové zákony a novely týkajúce sa zmien legislatívy v súvislosti s koronavírusom

  • Zákonník práce
  • Zákon o službách zamestnanosti
  • Zákon o BOZP
  • Zákon o sociálnom poistení
  • Zákon o zdravotnom poistení
  • Zákon o starobnom dôchodkovom sporení
  • Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení
  • Zákon o sociálnych službách

 

Lex korona V/2 (IV/2020) - nové zákony a novely týkajúce sa zmien legislatívy v súvislosti s koronavírusom

 

 

Lex korona VI/1 (IV/2020) - nové zákony a novely týkajúce sa zmien legislatívy v súvislosti s koronavírusom

 

Aktualizácia III/2 (III/2020) - opatrenia proti koronavírusu

  • Zákon o sociálnom poistení
  • Zákonník práce
  • Zákon o službách zamestnanosti
  • Zákon o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia

 

Aktualizácia III/1 (III/2020) - 13. dôchodok

  • Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení – 1. 4. 2020
  • Zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení– 1. 4. 2020
  • Zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime– 1. 4. 2020
  • Zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého– 1. 4. 2020

 

Aktualizácia V/1 (III/2020) - Školský zákon

·         Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon)

·         Vyhláška č. 1/2020 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov

 

Aktualizácia II/4 (III/2020) – opatrenia proti koronavírusu

  • Zákon o verejnom obstarávaní
  • zákon č. 343/2015 Z. z.

 

Aktualizácia II/3 (III/2020) - Exekučný poriadok, konkurz a reštrukturalizácia

·         Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov

·         Zákon č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov

 

Aktualizácia I/1 (III/2020) – Správa daní

·         Zákon č. 563/2009 o správe daní (daňový poriadok)

·         Nariadenie č. 48/2020 Z. z. o zániku daňového nedoplatku

·         Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

 

 

TIEŽ TIETO ODBORNÉ PUBLIKÁCIE VÁM POMOŽU V PODNIKANÍ V ČASE PANDÉMIE

 

 

1. Obchodný zákonník po novelách s komentáromrozsiahly komentár, Zákon o verejnom obstarávaní, Zákon o cenách, vzory zmlúv

2. Jednoduché účtovníctvo – postupy účtovania po ostatnej novele, zákon o dani z príjmov, zákon o účtovníctve

3. Povinnosti zamestnávateľa – práva a povinnosti zamestncov a zamestnávateľov

4. Daňové a mzdové zákony 2020 - daňové a mzdové zákony aktualizované k 1. 1. 2020

5. Daňové a účtovné zákony 2020 – aktuálne znenie zákonov po novelách s komentármi

6. Cestná premávka (úplné znenie zaákona po ostatnej novele A5 (zákony do vrecka)

7. Zákonník práce s komentárom (monotematika - zmeny od 1. 7. 2020)

8. Odpady po novom – monotematika (úplné znenie s komentárom)

9. Daňové a nedaňové výdavky A-Z 2020 uplatňovanie skutočne vynaložených výdavkov do výdavkov daňových

10. Občiansky zákonník po novelách s komentárom – rozsiahly komentár, úplné znenia zákonov po novelách, záväzkové právo

11. Príručka mzdovej účtovníčky – sprievodca mzdami (metodická pomôcka pre mzdových účtovníkov)

12. Trestné právo a súdne spory (Trestný zákon, Trestný poriadok, Civilný sporový poriadok, Civilný mimosporový poriadok – úplné znenia zákonov)

13. s.r.o. – SPRIEVODCA (komplexné a prehľadné spracovanie problematiky spoločnosti s ručením obmedzeným od jej založenia, vzniku až po možnosti zrušenia)

14. Podnikanie a koronavírus (komplexný prehľad opatrení a ich podrobný popis týkajíci sa daňového poriadku, daní z príjmov, DPH, zákonníku práce, miezd)

 

AK STE NESTIHLI PODAŤ DP, ICH PODANIE SA ODKLADÁ DO 30.6.

 

Určite využijete naše publikácie:

 

PUBLIKÁCIA

PÔVODNÁ CENA

CENA S 50 % ZĽAVOU

UŠETRÍTE

100 otázok ZP a BOZP

9,80 €

4 €

5,80 €

100 otázok Ukončenie účtovného roka, Daňové priznania

9,80 €

4 €

5,50 €

Daňové  a nedaňové výdavky 2019 – odborná publikácia

10 €

5 €

5,00 €

DOM – dane, odvody, mzdy – odborná tematická publikácia

9,50 €

4,70 €

5,00 €

Daňová optimalizácia – odborná  publikácia

9,80 €

4 €

5,80 €

Daňové a mzdové zákony 2019

12,30 €

5 €

7,30 €

100 otázok ZDP, DPH– odborná tematická publikácia

9,80 €

3 €

6,80 €

Súvzťažnosti PÚ 2019

17,50 €

5 €

12,50 €

Povinnosti zamestnávateľa 2019

4,99 €

3 €

1,99 €

 

 

 
 
HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch určených podnikateľom, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS:

 
1. LEX KORONA

Ministerstvo financií predstavilo opatrenia v rámci "Lex korona". Posuny termínov, odloženie daňových exekúcií, pomoc pre neziskové organizácie, či samosprávy ... V záujme udržania pracovných miest, možnosti flexibilnejšieho reagovania zamestnávateľa na dynamické zmeny, ktoré ovplyvňujú organizáciu práce s cieľom ochrany zamestnancov sa zavádzajú niektoré úpravy v oblasti pracovného času (pokiaľ ide o jeho organizáciu), dovolenky (pokiaľ ide o určenie jej čerpania) a prekážok v práci … To je len časť z veľkého balíka opatrení.
Aký dosah bude mať "Lex korona" na podnikateľské prostredie a spoločnosť? Aké zmeny a opatrenia prináša?
Nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, účtovníčkam, mzdovým účtnovníčkam, pracovníkom verejnej správy, obciam, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom, manažérom, všetkým občanom …



1. Aktualizácia Lex Korona I. - Zákonník práce, Zákon o sociálnom poistení, Zákon o BOZP, Zákon o službách zamestnanosti, Zákon o sociálnych službách - - úplné znenia zákonov
/A5, str. 848/

2. Aktualizácia Lex Korona II. - Zákon o niektorých opatreniach v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 - nový zákon, Zákon o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 - nový zákon LEX korona ...- úplné znenia zákonov
/A5, cca str. 500-600/

3. Aktualizácia III/2 - sociálne a mzdové zákony ... - úplné znenia zákonov
/A5, str. cca 512/

4. Podnikanie a koronavírus - odborná tematická publikácia
/A5, str. 160/

5. Ekonomický a personalistický slovník - slovník - ZADARMO
/A5, str. 264/


Cena balíčka je 49,50 €
Cena balíčka so 50 % zľavou je 25 €.
Ušetríte 24,50 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


LEX KORONA - ODPADY, OBALY, ŽIVNOSTENSKÉ PODNIKANIE

Ministerstvo financií predstavilo opatrenia v rámci "Lex korona". Posuny termínov, odloženie daňových exekúcií, pomoc pre neziskové organizácie, či samosprávy ... Aké opatrenia vyšli v pôsobnosti Ministerstva vnútra a Ministerstva zdravotnictva?
Aký dosah bude mať "Lex korona" na podnikateľské prostredie a spoločnosť?
Nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, pracovníkom verejnej správy, obciam, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom, manažérom, všetkým občanom …



1. Aktualizácia Lex Korona V. - Opatrenia v pôsobnosti Ministerstva vnútra SR, Obecné zriadenie, Štátna služba, Živnostnenské podnikanie, Cestovné doklady, Pobyt cudzinocov - - úplné znenia zákonov
/A5, cca str. 550/

2. Aktualizácia Lex Korona VI. - Opatrenia v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva, Ochrana prírody a krajiny, Jednorázové obaly, Geologické práce ...- úplné znenia zákonov
/A5, str. 520/

3. Odpady - zákon o odpadoch s komentárom - odborná tematická publikácia
/A5, str. 768/

4. Zákony VIA/2020 - Životné prostredie ... - úplné znenia zákonov
/A5, str. 656/


Cena balíčka je 44,50 €.
Cena balíčka s 40 % zľavou je 26 €.
Ušetríte 18,50 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
Aktualizácia V/1 - školský zákon


KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page