Em@ilové noviny

 

č. 19/2020

30.11.2020

 

 
 
 Téma novín 
 P6 aktual 
 Chybiť znamená platiť 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 
Vážení čitatelia!

Blíži sa koniec roka. Tento čas predstavuje pre mzdové účtovníčky náročnejšie obdobie. Na čo nesmú zamestnávatelia zabudnúť na konci kalendárneho roka 2020? Čítajte v rubrike Téma čísla, v príspevku Uzávierka v mzdovej účtárni. Podrobnejšie informácie nájdete v mesačníku Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2/2021.

Zákon o výkone rozhodnutia o zaistení majetku a správe zaisteného majetku je nový zákon, ktorý upravuje výkon rozhodnutí o zaistení majetku vydaných v trestnom konaní, pri správe daní, pri preukazovaní pôvodu majetku, pri vykonávaní medzinárodných sankcií ... Potrebujete vedieť viac? Čítajte v Téme čísla pod názvom Zaistenie majetku a jeho správa. Úplné znenie zákona s komentárom nájdete v mesačníku Poradca 5/2021.

Rúška zabraňujú, aby človek, ktorý je potenciálne nakazený, šíril vírus ďalej do okolia. Prenosu ochorenia bránime rovnako dostatočným sociálnym odstupom aj častým a dôkladným umývaním rúk. Viac o téme už čítajte v príspevku Ruško - odstup - ruky/dezinfekcia (zásada ROR), ktorý nájdete v rubrike Byť dobrý nestačí.

V tematických balíčkoch nájdete: Minimálna mzda po novom, Zaistenie majetku a jeho správa, Prevádzka vozidiel v cestnej premávke, Odpady po novele II., Súdy a prokuratúra, Ochrana spotrebiteľa, Mzdová účtáreň - zmeny.

Veríme, že sme Vás našou bohatou ponukou oslovili a tešíme sa na skoré stretnutie pri e-mailových novinách.

Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk



Z aktuálnej ponuky vyberáme:

Poradca č. 5 - Zákon o výkone rozhodnutia
100 otázok • odpovedí – Výdavky podnikateľa FO – automobil
Daňové a nedaňové výdavky 2021
Aktualizácia III/9 - Zákonník práce a minimálna mzda
Aktualizácia III/10 - 13. dôchodok














V tomto čísle najdete:

 

 
  ROČNÁ UZÁVIERKA V MZDOVEJ ÚČTÁRNI


Prelom kalendárnych rokov predstavuje pre mzdové účtovníčky najnáročnejšie obdobie. Uvedené konštatovanie vyplýva zo skutočnosti, že okrem pravidelne sa každý kalendárny mesiac opakujúcich činností, vzniká v kontexte s ukončením jedného kalendárneho roka a začiatkom ďalšieho kalendárneho roka celý rad ďalších povinností vyplývajúcich z príslušných právnych predpisov. Na čo nesmú zamestnávatelia zabudnúť na konci kalendárneho roka 2020 a začiatku roka 2021?

 

ZAMESTNÁVATELIA VYSTUPUJÚ NIELEN V POZÍCII POSKYTOVATEĽOV MZDY, ale zároveň aj účtovných jednotiek, platiteľov dane z príjmov zo závislej činnosti, platiteľov poistného na zdravotné poistenie a sociálne poistenie svojich zamestnancov, vyššie spomínané povinnosti na prelome rokov je nevyhnutné posudzovať v súčinnosti s viacerými právnymi predpismi.

 

PRELOM KALENDÁRNYCH ROKOV V KONTEXTE ZDP. Zamestnávateľ, ktorý vypláca príjmy zo závislej činnosti, a teda je platiteľom dane z príjmov, je v kontexte so ZDP viazaný viacerými povinnosťami v súvislosti s uzatváraním zdaňovacieho obdobia. Predovšetkým ide o ustanovenie § 39 spomínaného právneho predpisu (mzdové listy, výplatné listiny, doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní, potvrdenie o zaplatení dane podľa § 50 ZDP, prehľad o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti, hlásenie o vyúčtovaní dane a o úhrne príjmov zo závislej činnosti).

 

MZDOVÉ LISTY A VÝPLATNÉ LISTINY. Povinnosť zamestnávateľov, ktorí sú platiteľom dane z príjmov, viesť pre zamestnancov mzdové listy a výplatné listiny vrátane ich rekapitulácie za každý kalendárny mesiac, ako aj za celé zdaňovacie obdobie, vyplýva na základe ust. § 39 ods. 1 ZDP.

 

Mzdový list predstavuje v rámci mzdového účtovníctva najdôležitejší doklad. Z pohľadu účtovníctva ako takého je základným účtovným dokladom pre správne zúčtovanie a vyplatenie príjmov jednotlivým zamestnancom. Povinné náležitosti mzdového listu sú obsiahnuté v rámci ust. § 39 ods. 2 ZDP.

Náležitosti mzdového listu uvedené v rámci § 39 ods. 2 písm. a) až d) ZDP sa neuvádzajú u osôb, na ktoré sa vzťahujú osobitné spôsoby vykazovania údajov podľa § 267 zákona č. 73/­1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže SR a Železničnej polície v z. n. p.

 

V prípade zamestnancov, ktorí poberajú len nepeňažné príjmy uvedené v § 5 ods. 3 ZDP má zamestnávateľ na výber. Buď sa rozhodne viesť mzdové listy v zmysle štruktúry ustanovenej prostredníctvom spomínaného § 39 ods. 2 ZDP, alebo ak tak neurobí, potom je povinný viesť evidenciu (zoznam) obsahujúcu meno a priezvisko zamestnanca, a to aj predchádzajúce, jeho rodné číslo, adresu trvalého pobytu, údaj o trvaní pracovnej činnosti a úhrn nepeňažných príjmov uvedených v § 5 ods. 3 ZDP.

 

V súvislosti s uvedenými evidenčnými povinnosťami treba poznamenať, že zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, je povinný za obdobie, za ktoré zamestnancovi vyplácal zdaniteľný príjem, vystaviť potvrdenie o zdaniteľných príjmoch fyzickej osoby zo závislej činnosti z údajov uvedených na mzdovom liste, prípadne v evidencii podľa § 39 ods. 4 ZDP, ktoré sú rozhodujúce na výpočet základu dane, preddavkov na daň, dane, na priznanie zamestnaneckej prémie a na priznanie daňového bonusu za príslušné zdaňovacie obdobie, a doručiť zamestnancovi najneskôr do:

a)  10. marca zdaňovacieho obdobia, v ktorom sa podáva daňové priznanie, alebo

b)  do 10. februára po skončení zdaňovacieho obdobia, v ktorom alebo za ktoré zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, vyplatil príjem zo závislej činnosti zamestnancovi, ktorý žiada o vykonanie ročného zúčtovania iného zamestnávateľa, ktorý je platiteľom dane, ak o vystavenie dokladu požiada najneskôr do 5. februára po skončení zdaňovacieho obdobia.

 

Výplatné listiny

Aj keď povinné náležitosti výplatných listín striktne neustanovuje žiadny právny predpis, v podstate sú identické ako povinné náležitosti mzdového listu, ktoré predpisuje ustanovenie § 39 ods. 2 ZDP. Na základe ustanovenia § 130 ods. 5 ZP je zamestnávateľ pri vyúčtovaní mzdy povinný zamestnancovi vydať doklad obsahujúci najmä údaje o jednotlivých zložkách mzdy, o jednotlivých plneniach poskytovaných v súvislosti so zamestnaním, o stave účtu konta pracovného času, ak je zavedené konto pracovného času, o vykonaných zrážkach zo mzdy a o celkovej cene práce. Tento doklad sa musí poskytnúť v písomnej forme, ak sa zamestnávateľ so zamestnancom nedohodnú na jeho poskytovaní formou elektronických prostriedkov.

Po zúčtovaní a vyplatení mzdy za december 2020 by mala automaticky nasledovať kontrola správnosti mzdových listov, ako aj verifikácia údajov o vyplatenej zdaniteľnej mzde vo vzťahu k skutočne vyplateným príjmom. V rámci povinností v oblasti personálnej agendy na prelome rokov ďalej dochádza k uzatvoreniu mzdových listov, zosúčtovaniu jednotlivých položiek v mzdových listoch zamestnancov a k následnej rekapitulácii za celé zdaňovacie obdobie roku 2020.

 

VYHLÁSENIE NA ZDANENIE PRÍJMOV ZO ZÁVISLEJ ČINNOSTI ZA ROK 2020. V princípe platí, že zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, prihliadne na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka podľa § 11 ods. 2 písm. a) ZDP a na daňový bonus, ak zamestnanec podá vyhlásenie, ktoré doručí zamestnávateľovi v listinnej podobe, ak sa nedohodnú na jeho doručení elektronickými prostriedkami, o tom:

-    že uplatňuje daňový bonus a že spĺňa podmienky na jeho priznanie, prípadne kedy a ako sa zmenili,

-    že súčasne za rovnaké zdaňovacie obdobie neuplatňuje nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka podľa § 11 ods. 2 písm. a) ZDP a daňový bonus podľa § 33 spomínaného zákona u iného zamestnávateľa a že právo na daňový bonus na tie isté osoby súčasne za rovnaké zdaňovacie obdobie neuplatňuje iný daňovník,

-    či je poberateľom dôchodku uvedeného v § 11 ods. 6 ZDP.

 

Na prelome kalendárnych rokov by teda každý zamestnávateľ mal skontrolovať, či všetky náležitosti spojené s vyhlásením na zdanenie príjmov sú v poriadku a riadne zdokladované resp. zamestnancami preukázané.

Tiež je treba u toho zamestnávateľa, u ktorého zamestnanec uplatňoval nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka § 11 ods. 2 písm. a) ZDP a daňový bonus skontrolovať v prípade, ak došlo v priebehu zdaňovacieho obdobia k zmene zamestnávateľa, u ktorého zamestnanec uplatňoval nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka podľa § 11 ods. 2 písm. a) ZDP alebo na daňový bonus, či zamestnanec túto skutočnosť potvrdil podpisom vo vyhlásení podľa § 36 ods. 6 ZDP, a to ku dňu, keď táto skutočnosť nastala.

 

V  súvislosti so spomínanou problematikou je potrebné pripomenúť, že novelou ZDP účinnou od 1. januára 2020, sa s cieľom znižovania administratívnej náročnosti a z dôvodu nadbytočnosti, vypustila povinnosť zamestnanca podpisovať vyhlásenie na uplatňovanie nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka a daňový bonus každoročne do konca januára. Z aplikačnej praxe je totiž zrejmé, že v prípade, ak na strane zamestnanca počas roka nedochádza k zmene podmienok na uplatňovanie daňového bonusu, alebo ide o daňovníka, ktorý je poberateľom dôchodku a táto skutočnosť je zamestnávateľovi už známa, je pre zamestnanca aj zamestnávateľa zaťažujúce každoročne k 31. januáru vyhlasovať tie isté skutočnosti.

V prípadoch, ak má zamestnávateľ u zamestnanca prihliadnuť na nezdaniteľnú časť základu dane a daňový bonus v priebehu zdaňovacieho obdobia, zamestnanec naďalej podáva toto vyhlásenie pri nástupe do zamestnania a vždy vtedy, ak sa u neho zmenia podmienky na ich uplatňovanie.

 

PRELOM KALENDÁRNYCH ROKOV V KONTEXTE SO ZP

Potreba výpočtu priemerného zárobku na pracovnoprávne účely vyplýva z pracovnoprávnych predpisov, v ktorých sa peňažné plnenie odvodzuje od priemerného zárobku. Ide najmä o stanovenie výšky:

•    peňažnej náhrady zamestnávateľa, ak zamestnanec nezotrvá počas plynutia výpovednej doby u zamestnávateľa,

•    náhrady mzdy pri okamžitom skončení pracovného pomeru zamestnancom,

•    náhrady mzdy pri hromadnom prepúšťaní, ak zamestnávateľ poruší ZP ustanovené povinnosti,

•    odstupného v zmysle podmienok ustanovených v § 76 ZP,

•    odchodného v zmysle podmienok ustanovených v § 76a ZP,

•    náhrady mzdy pri neplatnom rozviazaní pracovného pomeru v zmysle § 79 ZP,

•    peňažnej náhrady pri obmedzení zárobkovej činnosti po skončení pracovného pomeru podľa § 83a ZP,

•    náhrady za stratu času podľa § 96b ZP,

•    náhrady mzdy za dovolenku,

•    mzdového zvýhodnenia za prácu vo sviatok a mzdového zvýhodnenia za prácu nadčas,

•    doplatku pri preradení na výkon inej práce,

•    náhrady mzdy pri prekážkach v práci,

•    náhrady škody a pod.

 

Ak nie je možné určiť priemerný zárobok, použije sa tzv. pravdepodobný zárobok.

 

Priemerný zárobok je zamestnávateľ povinný zisťovať vždy:

-    k prvému dňu kalendárneho štvrťroka (k 1. 1., 1. 4., 1. 7., 1. 10.) a takto zistený priemerný zárobok používať počas celého kalendárneho štvrťroka, s výnimkou prípadov, keď sa priemerný zárobok musí zvýšiť na minimálnu mzdu, resp. minimálny mzdový nárok, pokiaľ ich nedosahuje,

-    zo mzdy zúčtovanej zamestnancovi na výplatu v rozhodujúcom období a z doby odpracovanej v tomto období.

Rozhodujúcim obdobím je pritom kalendárny štvrťrok predchádzajúci štvrťroku, v ktorom sa zisťuje priemerný zárobok. Priemerný zárobok sa zisťuje vždy k prvému dňu kalendárneho mesiaca nasledujúceho po rozhodujúcom období a používa sa počas celého štvrťroka, ak ZP neustanovuje inak.

V kontexte s uvedeným je tak nevyhnutné upozorniť na povinnosť zamestnávateľa určiť priemerný zárobok na pracovnoprávne účely k 1. januáru 2021 každému zamestnancovi, a to ako pomer mzdy zúčtovanej zamestnancovi na výplatu vo štvrtom štvrťroku 2020 a doby odpracovanej zamestnancom v tomto štvrťroku. V každom prípade je nutné upozorniť na skutočnosť, že takto určený priemerný zárobok zamestnanca však nemôže byť nižší ako minimálna mzda, na ktorú by zamestnancovi vznikol nárok v kalendárnom mesiaci, v ktorom vznikla potreba priemerný zárobok použiť. Ak by sa tak stalo, zamestnávateľ zvýši priemerný zárobok na sumu zodpovedajúcu tejto minimálnej mzde. Ak u zamestnávateľa nie je odmeňovanie zamestnancov dohodnuté v kolektívnej zmluve a priemerný zárobok zamestnanca je nižší ako príslušný minimálny mzdový nárok podľa § 120 ods. 4 ZP, zvýši sa priemerný zárobok na sumu zodpovedajúcu tomuto minimálnemu mzdovému nároku.

 

Koniec kalendárneho roka versus čerpanie dovolenky

Na základe ust. § 100 ZP vzniká zamestnancovi, za podmienok ustanovených týmto zákonom, nárok na

a)  dovolenku za kalendárny rok alebo jej pomernú časť,

b)  dovolenku za odpracované dni,

c)  dodatkovú dovolenku.

 

V zásade určuje čerpanie dovolenky zamestnávateľ po prerokovaní so zamestnancom podľa plánu dovoleniek určeného s predchádzajúcim súhlasom zástupcov zamestnancov tak, aby si zamestnanec mohol dovolenku vyčerpať spravidla vcelku a do konca kalendárneho roka.

Pri určovaní dovolenky je potrebné prihliadať na úlohy zamestnávateľa a na oprávnené záujmy zamestnanca. Zamestnávateľ môže po dohode so zástupcami zamestnancov určiť hromadné čerpanie dovolenky, ak je to nevyhnutné z prevádzkových dôvodov. Uvedené hromadné čerpanie dovolenky však nesmie byť určené na viac ako dva týždne, ak ZP neustanovuje inak.

Ak ide o vážne prevádzkové dôvody, ktoré sa zamestnancom oznámia najmenej šesť mesiacov vopred, môže byť hromadné čerpanie dovolenky určené na tri týždne.

 

V súvislosti s povinnosťami zamestnávateľa v rámci personálnej agendy na prelome kalendárnych rokov sú dôležité predovšetkým ust. § 113 ZP, v zmysle ktorých platí, že:

•    Ak si zamestnanec nemôže vyčerpať dovolenku v kalendárnom roku preto, že zamestnávateľ neurčí jej čerpanie, alebo pre prekážky v práci na strane zamestnanca, zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi dovolenku tak, aby sa skončila najneskôr do konca nasledujúceho kalendárneho roka.

•    Ak zamestnávateľ neurčí zamestnancovi čerpanie dovolenky najneskôr do 30. júna nasledujúceho kalendárneho roka tak, aby zamestnanec vyčerpal dovolenku do konca tohto kalendárneho roka, čerpanie dovolenky si môže určiť zamestnanec. Toto čerpanie dovolenky je zamestnanec povinný oznámiť zamestnávateľovi písomne, najmenej 30 dní vopred; uvedená lehota môže byť so súhlasom zamestnávateľa skrátená.

 

Ak teda zamestnanec nemal do 30. júna 2020 určené zamestnávateľom čerpanie dovolenky za rok 2019 tak, aby ju vyčerpal do konca roka 2020, od 1. júla 2020 má zamestnanec právo určiť si dni, kedy bude čerpať dovolenku sám. Zamestnávateľ je naďalej zodpovedný za určenie čerpania dovolenky, ale súčasne je povinný rešpektovať, kedy si zamestnanec čerpanie dovolenky určí.

 

•    Ak si zamestnankyňa (zamestnanec) nemôže vyčerpať dovolenku pre čerpanie materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky ani do konca nasledujúceho kalendárneho roka, nevyčerpanú dovolenku jej (mu) zamestnávateľ poskytne po skončení materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky.

•    Ak si zamestnanec nemôže vyčerpať dovolenku, pretože bol uznaný za dočasne pracovne neschopného pre chorobu alebo úraz, ani do konca nasledujúceho kalendárneho roka, nevyčerpanú dovolenku mu zamestnávateľ poskytne po skončení dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca.

•    Ak si zamestnanec nemôže vyčerpať dovolenku, pretože bol dlhodobo uvoľnený na výkon verejnej funkcie alebo odborovej funkcie, nevyčerpanú dovolenku mu zamestnávateľ poskytne po skončení výkonu verejnej funkcie alebo odborovej funkcie.

 

Z doteraz uvedeného je tak potrebné zamestnávateľom odporučiť s blížiacim sa koncom kalendárneho roka 2020 spracovať prehľad čerpania dovoleniek každého zamestnanca, skontroloval správnosť prípadného krátenia dovolenky v súlade s § 109 ZP a určiť zostatok nevyčerpanej dovolenky k 31. decembru 2020. Rovnako je nutné skontrolovať aj skutočnosť, či do konca roku 2020 došlo k vyčerpaniu prípadnej dovolenky ešte z roku 2019 v kontexte s ustanovením § 113 ods. 2 ZP.

Čo sa týka problematiky náhrady mzdy v súvislosti s dovolenkou, v zásade platí, že zamestnancovi patrí náhrada mzdy v sume jeho priemerného zárobku za vyčerpanú dovolenku. Ďalej zamestnancovi patrí náhrada mzdy v sume jeho priemerného zárobku len za časť dovolenky, ktorá presahuje štyri týždne základnej výmery dovolenky, ktorú zamestnanec nemohol vyčerpať ani do konca nasledujúceho kalendárneho roka.

Za nevyčerpané štyri týždne základnej výmery dovolenky však nemôže byť zamestnancovi vyplatená náhrada mzdy, s výnimkou, ak si túto dovolenku nemohol vyčerpať z dôvodu skončenia pracovného pomeru.

 

Viac o problematike sa dočítate v mesačníku Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2/2021.

 



ZÁKON O VÝKONE ROZHODNUTIA O ZAISTENÍ MAJETKU A SPRÁVE ZAISTENÉHO MAJETKU A O ZMENE A DOPLNENÍ NIEKTORÝCH ZÁKONOV

Úvod

Cieľom uvedenej právnej úpravy bolo prijať takú právnu úpravu zaisťovania majetku, ktorá v súlade s medzinárodnými štandardmi vyplývajúcimi zo záväzkov Slovenskej republiky v tejto oblasti, zabezpečí

-   efektívne vyhľadávanie výnosov z trestnej činnosti,

-   zaisťovanie výnosov z trestnej činnosti,

-   odnímanie výnosov z trestnej činnosti a

zavedenie jasných a účelných pravidiel pre správu zaisteného majetku a nakladanie s ním. Osobitný dôraz bol venovaný zamedzeniu účelových prevodov nelegálne získaného majetku vykonávaných s cieľom mariť výkon majetkových trestov uložených v trestnom konaní. Okrem toho programové vyhlásenie vlády vyslovene vyžaduje zriadenie úradu, ktorý bude spravovať majetok zaistený v trestnom konaní, pri správe daní a ciel, ako aj pri výkone medzinárodných sankcií. Všetky uvedené požiadavky nový zákon napĺňa.

 

Zákon ďalej v súlade s programovým vyhlásením vlády zavádza dve nové skutkové podstaty trestných činov, a to trestný čin zneužitia práva (ohýbanie práva) a trestný čin prijatia a poskytnutia nenáležitej výhody (prikrmovanie).

 

Zákonom sa ďalej vykonáva transpozícia a implementácia právne záväzných aktov Európskej únie.

V prvom rade ide o smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2014/42/EÚ z 3. apríla 2014 o zaistení a konfiškácii prostriedkov a príjmov z trestnej činnosti v Európskej únii. Ako z názvu smernice vyplýva, ide o právnu úpravu, ktorá bezprostredne súvisí s problematikou zaisťovania majetku a odnímania výnosu z trestnej činnosti. To platí aj pre nariadenie Rady (EÚ) 2018/1805 o vzájomnom uznávaní príkazov na zaistenie a príkazov na konfiškáciu, ktorého implementácia sa vykonáva týmto zákonom.

Ďalej sa preberá smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1673 z 23. októbra 2018 o boji proti praniu špinavých peňazí prostredníctvom trestného práva. Programové vyhlásenie vlády definuje predchádzanie legalizácii výnosov z trestnej činnosti a jej odhaľovanie ako jednu zo svojich priorít. Naviac, legalizácia výnosov z trestnej činnosti je dôležitým impulzom pre vhodne nastavenú právnu úpravu odnímania výnosov z trestnej činnosti, ktorá je bez efektívneho systému zaisťovania majetku bezzubá. Vláda sa v oblasti boja proti legalizácii výnosov z trestnej činnosti zaviazala vytvoriť legislatívny rámec upravujúci problematiku virtuálnych mien v trestnom práve, čo sa zabezpečuje transpozíciou smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/713 zo 17. apríla 2019 o boji proti podvodom s bezhotovostnými platobnými prostriedkami a proti ich falšovaniu a pozmeňovaniu, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2001/413/SVV.

 

Novým zákonom sa ďalej pokračuje v implementácii nariadenia Rady (EÚ) 2017/1939 z 12. októbra 2017, ktorým sa vykonáva posilnená spolupráca na účely zriadenia Európskej prokuratúry a rovnako sa zabezpečuje implementácia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1805 o vzájomnom uznávaní príkazov na zaistenie a príkazov na konfiškáciu. Obe nariadenia predstavujú kľúčové nástroje pre boj s trestnou činnosťou poškodzujúcou finančné záujmy Európskej únie najmä v súvislosti s odnímaním výnosov z tejto trestnej činnosti. Na to, aby Slovenská republika vedela účinne aplikovať nariadenie o vzájomnom uznávaní príkazov na zaistenie a príkazov na konfiškáciu, musí mať efektívny vnútroštátny systém pre zisťovanie majetku a jeho následnú konfiškáciu vrátane správy zaisteného a skonfiškovaného majetku.

 

Súčasne sa odstraňuje transpozičný deficit vyplývajúci zo smernice Európskeho parlamentu a Rady 2011/93/EÚ z 13. decembra 2011 o boji proti sexuálnemu zneužívaniu a sexuálnemu vykorisťovaniu detí a proti detskej pornografii, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2004/68/SVV.

Predkladateľ zvolil pri príprave zákona riešenie spočívajúce v sústredení úloh vyplývajúcich z programového vyhlásenia vlády, ako aj súvisiacich transpozičných a implementačných aktivít do jedného uceleného materiálu, čím sa vyhne viacerým paralelným novelizáciám zákonov kódexového typu.

Nosnou právnou úpravou je samotný zákon o výkone rozhodnutia o zaistení majetku a správe zaisteného majetku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v Čl. I. Cieľom tejto právnej úpravy je zaviesť režim správy majetku zaisteného najmä v trestnom konaní, pričom táto právna úprava sa bude používať aj v rámci iných procesov:

-     daňové konanie,

-    výkon medzinárodných sankcií,

-    preukazovanie pôvodu majetku.

Nový zákon upravuje štátne orgány, ktoré budú zodpovedné za správu zaisteného majetku, práva a povinnosti osôb dotknutých zaistením majetku a správcu zaisteného majetku. Zákonom sa zriaďuje Úrad pre správu zaisteného majetku, ktorý bude zabezpečovať správu zaisteného majetku podľa tohto zákona.

S právnou úpravou v čl. I úzko súvisí rozšírenie katalógu zaisťovacích inštitútov v Trestnom poriadku, a to v Čl. III.

 

Zmeny Trestného zákona

V čl. II sa vykonáva novelizácia Trestného zákona, ktorou sa zohľadňuje právna úprava zákona v čl. I,

-        zavádza sa nový trestný čin zneužitia práva,

-                 zavádza sa trestný čin prijatia a poskytnutia nenáležitej výhody,

-        upravuje sa trestný čin neoprávneného vyrobenia a používania platobného prostriedku,

-    upravuje sa trestný čin legalizácie výnosu z trestnej činnosti,

-        upravuje sa trestný čin nepriamej korupcie.

 

Niektoré zmeny či doplnenia výsledkom transpozícií niekoľkých smerníc, ktoré sa novým zákona vykonávajú.

Ďalej zákon zavádza definíciu výnosu na účely Trestného zákona a zavádza sa nový druh ochranného opatrenia zhabanie časti majetku.

 

Zmeny Trestného poriadku

V rámci novelizácie Trestného poriadku v čl. III sa zákon zameriava primárne na rozšírenie inštitútov slúžiacich na zaistenie majetku určeného na páchanie trestných činov alebo ktorý je výnosom z trestnej činnosti:

-        zaistenie nehnuteľnosti,

-     zaistenie majetkovej účasti v právnickej osobe,

-     zaistenie inej majetkovej hodnoty,

-     zaistenie náhradnej hodnoty,

-        zaistenie hnuteľnej veci.

 

Nanovo sa upravuje štvrtý diel prvej časti štvrtej hlavy Trestného poriadku. Zároveň sa na účely trestného konania definuje vec dôležitá pre trestné konanie a rozlišujú sa účely zaistenia. Ostatné novelizačné body väčšinou súvisia s transpozíciami smerníc a implementáciou nariadenia Rady (EÚ) 2017/1939, ktorým sa vykonáva posilnená spolupráca na účely zriadenia Európskej prokuratúry.

 

Ďalšie zmeny právnych predpisov

Novelizácia zákona č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v čl. IV súvisí s transpozíciou smernice č. 2018/1673.

V čl. V a VI sa novelizujú predpisy týkajúce sa prokuratúry a postavenia prokurátorov na účely zabezpečenia implementácie nariadenia Rady (EÚ) 2017/1939, ktorým sa vykonáva posilnená spolupráca na účely zriadenia Európskej prokuratúry.

V čl. VII dochádza k novelizácii zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov, ktorou sa upravuje zabránenie zmarenia zaistenia zaknihovaných cenných papierov v prípadoch ich zmeny na listinnú podobu. Zmena zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v čl. VIII nadväzuje na nový zaisťovací inštitút v Trestnom poriadku, ktorým je zaistenie majetkovej účasti v právnickej osobe.

Novelizácia Colného zákona v čl. IX, Daňového poriadku v čl. XIII a zákona č. 486/2013 Z. z. o presadzovaní práv duševného vlastníctva colnými orgánmi v čl. XIV súvisí s právnou úpravou správy zaisteného majetku.

V čl. X sa novelizuje zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s cieľom zlepšiť právnu úpravu vo vzťahu k výkonu trestu prepadnutia majetku, ktorého realizáciu zabezpečuje práve konkurzný súd.

V čl. XI a čl. XVII sa vykonáva implementácia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1805 o vzájomnom uznávaní príkazov na zaistenie a príkazov na konfiškáciu. Novelizácia zákona č. 330/2007 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v čl. XIII za cieľ vyriešiť prístup Európskej prokuratúry k odpisom z registra trestov, a teda súvisí s implementáciou príslušného nariadenia.

Novelizácia zákona č. 91/2016 Z. z. o trestnej zodpovednosti právnických osôb súvisí s právnou úpravou v čl. I a s transpozíciami viacerých smerníc.

Novelizácia zákona č. 289/2016 Z. z. o vykonávaní medzinárodných sankcií za cieľ riešiť niektoré odporúčania Moneyval a zároveň prepojiť tento zákon s právnou úpravou správy zaisteného majetku, a to v čl. XVI.

Účinnosť zákona sa zavádza od 1. januára 2021. Odložená účinnosť k 1. augustu 2021 sa ustanovila vo vzťahu k zriadeniu nového Úradu pre správu zaisteného majetku ako správcu zaisteného majetku s cieľom zabezpečiť organizačno-personálnu, procesnú a materiálnu pripravenosť tohto Úradu pre výkon pôsobnosti.

V prípade smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/713 dochádza ku goldplatingu, pretože transpozičné opatrenia nadobudnú účinnosť skôr, ako uplynutie lehota na transpozíciu tejto smernice do právneho poriadku Slovenskej republiky. V tomto prípade ide však o pozitívny goldplating z dôvodu, že sa nanovo naformulovala skutková podstata trestného činu neoprávneného vyrobenia a používania platobného prostriedku podľa § 219 Trestného zákona, čím sa zabezpečí účinnejší a efektívnejší trestnoprávny postih páchateľov.

Realizácia Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2020 až 2024 mala za cieľ prijať potrebné opatrenia na zavedenie efektívneho a účinného finančného vyšetrovania, vrátane organizačného, personálneho a materiálneho dobudovania orgánov ochrany práva, s cieľom odčerpať výnosy pochádzajúce z trestnej činnosti, následne používané na páchanie najzávažnejšej trestnej činnosti, vrátane trestnej činnosti s medzinárodným prvkom.

Zákonom o zaisťovaní majetku v súlade s medzinárodnými štandardmi vyplývajúcimi zo záväzkov Slovenskej republiky v tejto oblasti, vláda zabezpečuje efektívne vyhľadávanie, zaisťovanie a odnímanie výnosov z trestnej činnosti a zavedenie jasných a účelných pravidiel pre správu zaisteného majetku a nakladanie s ním. Osobitný dôraz sa venuje zamedzeniu účelových prevodov nelegálne získaného majetku vykonávaných s cieľom mariť výkon majetkových trestov uložených v trestnom konaní.

Vláda považuje za jednu zo svojich priorít predchádzanie legalizácii výnosov z trestnej činnosti, jej odhaľovanie, predchádzanie financovaniu terorizmu a odhaľovanie týchto javov. Legalizácia je spájaná s organizovanou trestnou činnosťou, ktorej hlavným cieľom je zakryť pôvod výnosov z trestnej činnosti, v dôsledku čoho môže byť narušená integrita a stabilita finančného systému, ohrozený vnútorný trh EÚ, ako aj medzinárodný rozvoj. Vláda v oblasti boja proti legalizácii výnosov z trestnej činnosti vytvorí legislatívny rámec upravujúci problematiku virtuálnych mien.

V záujme účinného boja proti organizovanému zločinu a závažnej ekonomickej kriminalite sa vláda zasadila za zefektívnenie uplatňovania mechanizmu odhaľovania a odnímania výnosov z trestnej činnosti, ako aj majetkov nadobudnutých z nelegálnych výnosov, a to úpravou legislatívy o preukazovaní pôvodu majetku. Vláda zároveň presadila zjednodušenie zaisťovania majetku a jeho rozšírenie na viaceré trestné činy korupčného a ekonomického charakteru.

Vláda sa taktiež zaviazala zriadiť Úrad pre správu majetku v trestnoprávnom konaní, ale aj v konaní v oblasti daňovej, colnej a v boji proti terorizmu

Nový zákon bol schválený 21. októbra 2020.

 

Komentárk k zákonu nájdete v mesačníku Poradca 5/2021.

 

 

 
 
P6 V LEGISLATÍVE


321/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 297/ 2011 Z. z. o lesnej hospodárskej evidencii 01.01.2021

322/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov 20.11.2020

323/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 310/2019 Z. z. o Fonde na podporu športu a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 20.11.2020

324/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 241/1993 Z. z. o štátnych sviatkoch, dňoch pracovného pokoja a pamätných dňoch v znení neskorších predpisov 01.01.2021

325/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 241/1993 Z. z. o štátnych sviatkoch, dňoch pracovného pokoja a pamätných dňoch v znení neskorších predpisov 01.01.2021

326/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 241/1993 Z. z. o štátnych sviatkoch, dňoch pracovného pokoja a pamätných dňoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov 01.01.2021

327/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o zmenách a doplnení Zmluvy medzi Československou socialistickou republikou a Socialistickou federatívnou republikou Juhoslávie o zamedzení dvojakého zdanenia v odbore daní z príjmu a z majetku vo vzájomných vzťahoch medzi Slovenskou republikou a Bosnou Hercegovinou – vyhlásenie v Zbierke zákonov SR 20.11.2020

328/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva kultúry Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 19. novembra 2020 č. MK-5782/2020-110/19273 o podrobnostiach poskytovania dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky 20.11.2020

329/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva kultúry Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 19. novembra 2020 č. MK-5900/2020-110/20162, ktorým sa upravuje zoznam povolaní profesionálnych umelcov a zoznam povolaní iných profesionálov v kultúre 20.11.2020

330/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov 21.11.2020

331/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.01.2021

332/2020 Z. z.
Zákon o dohľade nad uplatňovaním náležitej starostlivosti v dodávateľskom reťazci dovozcov dovážajúcich cín, tantal a volfrám, ich rudy a zlato s pôvodom v oblastiach zasiahnutých konfliktom a vo vysokorizikových oblastiach 01.01.2021

333/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 83/2013 Z. z. o ochrane zdravia zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou biologickým faktorom pri práci 24.11.2020

334/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 209/2016 Z. z. o minimálnych zdravotných a bezpečnostných požiadavkách na ochranu zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou elektromagnetickému poľu 24.11.2020

335/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o skončení platnosti Dohovoru medzi Slovenskou republikou a Holandským kráľovstvom vzhľadom na Arubu týkajúceho sa automatickej výmeny informácií ohľadom príjmu z úspor vo forme výplat úroku

336/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 23. novembra 2020 č. 150/2020 o hodnote rovnošaty a jej súčastí pre príslušníkov Hasičského a záchranného zboru v roku 2020

337/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 162/2014 Z. z. o verejných zbierkach a o zmene a doplnení niektorých zákonov 01.12.2020

338/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 125/1996 Z. z. o nemorálnosti a protiprávnosti komunistického systému a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 01.12.2020

339/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.12.2020


 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ




Nezabudnite v decembri 2020

 

Termín zákonnej povinnosti

Charakteristika zákonnej povinnosti

Povinná osoba a zákon v platnom znení

8. 12. – utorok

Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za november 2020

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

 

Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v novembri 2020, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť

Platiteľ dividend

§ 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

 

Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v novembri 2020

Platiteľ dividend

§ 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

15. 12. – utorok

Odvod dane vyberanej zrážkou v novembri 2020 z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ zrážkovej dane

§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

 

Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane

§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

31. 12. – štvrtok

Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených  preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za november 2020

Zamestnávateľ

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

 

Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za november 2020

Zamestnávateľ - platiteľ osobitnej sadzby dane

§ 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

 

Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v novembri 2020, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

 

Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 €

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p.

 

Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 700 €

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 10 ods. 5 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p.

do výplatného termínu

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, ktoré platí zamestnávateľ za november 2020

Zamestnávateľ

§ 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

 

Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za november 2020

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

 

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za november  2020

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

 

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v  novembri 2020

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia

Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

do 3 dní

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti)

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za november 2020

Zamestnávateľ

§ 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru

Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za november 2020

Zamestnávateľ

§ 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

 

Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za november 2020 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Zamestnávateľ

§ 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení n. p.

Do 8 dní

Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne, odhlásiť sa z registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia,  začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu) a zmenu názvu a sídla zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. c), d), m), n)  zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov

Zamestnávateľ

§ 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

 

Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom

Zamestnanec

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca

Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti,  poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu

Zamestnávateľ

§ 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

 

Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania a pri zániku daňovníka – pri využívaní motorového vozidla zamestnanca

Zamestnávateľ

§ 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p.

 



ODPOČET ZOSTATKOV DAŇOVÝCH STRÁT U PO

Jedným z mimoriadnych opatrení v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej choroby COVID-19 v oblasti dane z príjmov je aj špeciálny odpočet daňových strát vykázaných za zdaňovacie obdobia ukončené v rokoch 2015 až 2018. So špeciálnym odpočtom bezprostredne súvisí aj možnosť odpočtu zostatkov týchto daňových strát v budúcich zdaňovacích obdobiach.

 

Pri umorovaní daňových strát

vykázaných v rokoch 2015 až 2018 v zdaňovacom období, ktorého posledný deň lehoty na podanie daňového priznania uplynie v kalendárnom roku 2020, môže daňovník postupovať podľa § 30 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej len „ZDP“) alebo podľa osobitnej úpravy odpočtu týchto daňových strát v § 24b zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej choroby COVID-19 v z.n.p. (ďalej len „zákon č. 67/2020 Z. z. “).

 

Daňovník, ktorý uplatňoval daňové straty vykázané za zdaňovacie obdobia končiace v rokoch 2015 až 2018 podľa § 24b zákona č. 67/2020 Z. z., postupuje pri odpočítaní zostatku neuplatnených strát, ktoré bude odpočítavať v budúcich zdaňovacích obdobiach, v súlade s § 30 ZDP.

Znamená to, že zvyšné neuplatnené časti daňovej straty uplatní v rokoch, v ktorých by ich uplatnil podľa § 30 ZDP, keby nedošlo k pandémii a schváleniu zákona č. 67/2020 Z. z.

došlo k zmenám pravidiel odpočtu daňovej straty

Podľa prechodného ustanovenia § 52zza ods. 16 ZDP sa však tieto zmeny uplatnia až na daňové straty vykázané za zdaňovacie obdobia, ktoré začínajú najskôr 1. 1. 2020, preto pri odpočte daňových strát vykázaných za zdaňovacie obdobia rokov 2015 až 2019 sa naďalej postupuje podľa § 30 ZDP účinného do 31. 12. 2019.

 

Podľa § 30 ods. 1 ZDP

účinného do 31. 12. 2019 môže daňovník odpočítať od základu dane daňovú stratu:

-        počas štyroch bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích období, nasledujúcich po zdaňovacom období, v ktorom bola daňová strata vykázaná,

-        rovnomerne, t. j. najviac vo výške ¼ za zdaňovacie obdobie, maximálne však do výšky vyčísleného základu dane,

-        počnúc zdaňovacím obdobím bezprostredne nasledujúcim po zdaňovacom období, za ktoré bola daňová strata vykázaná,

-        ku dňu vstupu daňovníka do likvidácie alebo vyhlásenia konkurzu nárok na odpočet daňovej straty zaniká odo dňa, kedy tieto skutočnosti nastali,

-        ak má daňovník zdaňovacie obdobie kratšie ako rok, môže uplatniť celý ročný odpočet daňovej straty,

-        daňová strata každého zdaňovacieho obdobia sa posudzuje samostatne

 

V prípade, že daňovník v zdaňovacom období, v ktorom by si mohol uplatniť odpočet daňovej straty za predchádzajúce zdaňovacie obdobie, vykáže daňovú stratu alebo základ dane nižší ako je ¼ tejto odpočítavanej daňovej straty, definitívne stráca nárok na odpočet tejto neuplatnenej časti daňovej straty. To znamená, že neuplatnenú časť z  ¼ daňovej straty nemôže prenášať do odpočtu v nasledujúcich zdaňovacích obdobiach.

 

Podľa § 24b ods. 1 až 3 zákona č. 67/2020 Z. z.

môže daňovník neuplatnené daňové straty vykázané za zdaňovacie obdobia ukončené v rokoch 2015 až 2018 odpočítať od základu dane,

-        ak posledný deň lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie uplynie od 1. 1. 2020 do 31. 12. 2020,

-        najviac v úhrnnej hodnote 1 000 000 eur,

-        iba v jednom zdaňovacom období, ak lehota na podanie daňového priznania uplynie v roku 2020 za viaceré zdaňovacie obdobia,

-        postupne od najneskoršej vykázanej daňovej straty po naposledy vykázanú daňovú stratu,

-        tie časti neuplatnených daňových strát, na ktorých odpočítanie nezanikol nárok.

 

Daňovník podľa tohto ustanovenia teda odpočítava len tie časti neuplatnených daňových strát vykázaných za zdaňovacie obdobia ukončené v rokoch 2015 až 2018, na ktorých odpočítanie mu vzniká nárok podľa ZDP, t. j. nie tie časti daňových strát, na ktorých odpočítanie daňovníkovi zanikol nárok z dôvodu vykázania nedostatočnej výšky základu dane v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach.

V daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie kalendárneho roka 2019 si môže daňovník – právnická osoba uplatniť

odpočet daňových strát z predchádzajúcich zdaňovacích období takto:

-        1/4 daňovej straty vykázanej za zdaňovacie obdobie 2015,

-        2/4 daňovej straty vykázanej za zdaňovacie obdobie 2016,

-        3/4 daňovej straty vykázanej za zdaňovacie obdobie 2017,

-        celú daňovú stratu vykázanú za zdaňovacie obdobie 2018.

 

Uplatnenie odpočtu daňových strát vykázaných za zdaňovacie obdobia ukončené v rokoch 2015 až 2018 podľa § 24b zákona č. 67/2020 Z. z. nie je pre daňovníka povinné. Možnosť výberu vyplýva z ustanovenia § 37 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z , podľa ktorého na ustanovenia tohto zákona sa vzťahujú príslušné ustanovenia ZDP.

To znamená, že aj keď § 24b zákona č. 67/2020 Z. z. ustanovuje za účelom zmiernenia následkov pandémie osobitný spôsob odpočtu neuplatnených daňových strát za zdaňovacie obdobia ukončené v rokoch 2015 až 2018, daňovník môže pri odpočítaní daňovej straty postupovať aj podľa § 30 ZDP, ak je tento postup pre neho výhodnejší.

 

Ak sa daňovník rozhodne odpočítať daňovú stratu

podľa podmienok vymedzených v § 24b zákona č. 67/2020 Z. z. nemôže si súčasne uplatniť odpočet daňovej straty podľa § 30 ZDP a naopak. Uvedené postupy uplatňovania odpočtu daňových strát v zdaňovacom období teda nie je možné kombinovať.

 

Daňovník, ktorého zdaňovacím obdobím je hospodársky rok, môže v súlade s § 24b zákona č. 67/2020 Z. z. uplatniť odpočet daňovej straty vykázanej za zdaňovacie obdobia ukončené v rokoch 2015 až 2018 v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie končiace najskôr 31. 10. 2019. Osobitná úprava odpočtu daňovej straty sa totiž nevzťahuje na zdaňovacie obdobie daňovníka, ktorý má hospodársky rok a ktorého posledný deň lehoty na podanie daňového priznania pripadol na rok 2019, ale po využití možnosti predlženia lehoty podľa § 49 ods. 3 ZDP mu posledný deň lehoty na podanie daňového priznania pripadol na rok 2020.

 

Osobitný odpočet daňovej straty

je teda možné využiť u daňovníka so zdaňovacím obdobím hospodársky rok, ak takéto zdaňovacie obdobie skončí najskôr 31. 10. 2019, čo znamená že jeho zákonná základná trojmesačná lehota na podanie daňového priznania uplynie v januári 2020, napr. daňovník si nemôže odpočítať úhrn daňových strát v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie od 1. 10. 2018 do 30. 9. 2019, ale tento odpočet si uplatní až v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie od 1. 10. 2019 do 30. 9. 2020 (odpočet úhrnu daňových strát nemôže byť uplatnený počas dvoch zdaňovacích období).

Osobitný postup pri odpočte daňových strát podľa § 24b zákona č. 67/2020 Z. z. v daňovom priznaní upravuje dodatok k poučeniu na vyplňovanie daňového priznania vyhlásený oznámením MF SR č. MF/011498/2020-721, uverejneným vo Finančnom spravodajcovi 2020 – príspevok č. 8.

 

Viac o problematike sa dočítate v mesačníku DUO bez chýb, pokút a penále 2/2021.

 

 

 
 


BYŤ DOBRÝ NESTAČÍ


RÚŠKO - ODSTUP - RUKY/DEZINFEKCIA (ZÁSADA ROR)

 

Rúška zabraňujú, aby človek, ktorý je potenciálne nakazený, šíril vírus ďalej do okolia. Prenosu ochorenia bránime rovnako dostatočným sociálnym odstupom aj častým a dôkladným umývaním rúk. Neumytými rukami sa šíri až 80 % infekcií.Účinnosť pritom závisí nielen od typu ochrannej masky, ale aj od toho, či dodržiavame odporúčané postupy a návody na použitie.

 

Jednoduché filtračné rúško slúži v prvom rade ako primitívna bariéra. Stojí v ceste nákazám, ktoré sa z tela chorého prenášajú vzduchom pomocou drobných kvapôčok pri kašľaní, kýchaní a dokonca aj pri obyčajnom dýchaní. Chránia však iba takzvané sterilné pole. Znamená to, že sú v prvom rade určené na bezprostrednú ochranu pacienta pred mikroorganizmami vydychovanými lekármi či sestričkami. Jednoduchý dizajn najlacnejších typov filtračných rúšok však spravidla neumožňuje nastaviť ich tak, aby tesne priliehali k pokožke v okolí nosa a úst. Ich účinnosť sa tým znižuje.

 

Respirátory spravidla musia spĺňať náročnejšie požiadavky zdravotníckych agentúr. Sú navrhnuté tak, aby garantovali bezpečné utesnenie medzi tvárou a respirátorom. Človek by vďaka nim mal byť vystavený podstatne nižšiemu množstvu potenciálne škodlivých čiastočiek a patogénov, ktoré sú rozptýlené v ovzduší. Respirátor sa teda oplatí nasadiť v prípade, ak sa chystáme na miesta, kde sa zdržiava veľa ľudí, respektíve ak viete, že sa budete nachádzať v tesnej blízkosti potenciálne infekčných ľudí. Všetky typy rúšok a respirátorov ponúkajú okrem ochrany zraniteľných slizníc aj druhý benefit. Bránia tomu, aby ste sa zbytočne dotýkali tváre. Ľudia sa dotýkajú tváre približne 23-krát za hodinu. Vďaka maske klesá riziko, že si vírus prenesieme z kontaminovaného povrchu, ako sú trebárs kľučky alebo tlačidlá výťahov, bezprostredne do oblasti úst a nosa.

 

Ako používať ochrannú masku:

•   Skôr než sa dotkneme masky, umyjeme si ruky vodou a mydlom.

•   Masku rozbalíme a prehliadneme si ju, či nie je poškodená a nemá trhliny.

•   Horný okraj masky by mal mať modelovateľný prúžok, ktorý zaistí čo najtesnejší kontakt s pokožkou. Priložíme túto časť na tvár, upravíme okraje, aby neodstávali, a zaistime masku gumičkou (popruhom).

•   Správne nasadená ochranná maska má zakrývať ústa, nos aj bradu.

•   Pri snímaní masky sa dotýkame iba popruhov, nie časti, ktorá filtrovala vzduch.

•   Maska je jednorazová, po použití ju zahodíme.

 

DÔKLADNÁ HYGIENA RÚK je účinná prevencia voči veľkej časti infekčných ochorení, vrátane COVID-19. V súčasnosti, keď celý svet bojuje s pandémiou koronavírusu, je mimoriadne dôležité, aby hygienu rúk dodržiaval každý, vrátane malých detí.

Hygienu rúk možno vykonať dvoma spôsobmi:

•    umývaním rúk tekutým mydlom a vodou alebo

    alkoholovým dezinfekčným prostriedkom.

 

Hygienou rúk chránime nielen seba, ale aj ostatných. Na účinnosť takejto prevencie upozorňuje Svetový deň čistých rúk, ktorý každoročne pripadá na 5. mája.

Až 80 % infekcií sa šíri neumytými rukami. Pôvodcovia ochorení sa totiž môžu nachádzať na bežných predmetoch, ako sú napríklad držadlá vo verejnej hromadnej doprave, nákupné košíky, tlačidlá zvončekov a výťahov, či vodovodné batérie.

Umývaním rúk pomocou mydla a vody odstraňujeme choroboplodné zárodky a tým obmedzujeme ich šírenie. Preto je hygiena rúk prvým predpokladom zabráneniu infekčných ochorení.

 

•    Pravidlá pre umývanie rúk vodou a mydlom

Po opláchnutí si ruky poriadne namydlime – očiste rúk venujeme vždy minimálne štyridsať sekúnd až minútu. Napeneným mydlom si umyjeme dlane, chrbát rúk, miesta medzi prstami i pod nechtami. Až potom si ruky opláchneme a dôkladne utrieme jednorazovou utierkou alebo čistým uterákom. Ruky si umývame bez prsteňov, hodiniek a náramkov.

Pravidelné a dôkladnú hygienu rúk naučíme aj svoje deti. Myslime na to, že svet spoznávajú rukami. Okrem umývania alebo dezinfekcie rúk treba dbať aj na pravidelnú dezinfekciu povrchov pracovných plôch a pomôcok doma aj na pracovisku.

 

MUDr. Pavel Malovič

 


 
 
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ - MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE

 
obálka

Poradca – (Poradca), č. 4/2021 (X/2020)

  • Zákon o ochrane spotrebiteľa s komentárom
  • Zákon o reklame s komentárom
  • Odpady po novele

 




obálka

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 2/2021 (XI/2020)

  • Zárobková činnosť nezamestnaných
  • Vysielanie zamestnancov z krajín EU na Slovensko
  • Ročná uzávierka v mzdovej učtárni
  • Inšpekcia práce - novela zákona
  • Ročné zúčtovanie dane za rok 2020
  • Odpady - po novele zákona
  • Daň z nhenuteľností v roku 2021
  • Účtovanie organizačnej zložky

 

obálka

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 2/2021 (XI/2020)

  • Inventarizácia majetku a záväzkov
  • Uzávierkové účtovné operácie v JÚ
  • Personálna a mzdová agenda na konci roka
  • 13. dôchodok
  • Minimálna mzda od roku 2021
  • Daňový bonus v ročnom zúčtovaní preddavkov na da

 

obálka

1000 riešení 11-12/2020 (1000 r), č. 11-12/2020 (X/2020)

  • Spotrebiteľ – právna úprava
  • Dlhodobý hmotný majetok
  • Dane
  • Účtovníctvo
  • Zákoník práce
  • Mzdy
  • Verejná správa

 

obálka

Verejná Správa č. 1-2/2021 (VS), č. 1-2/2020 (XI/2020)

  • Ústavný zákon o bezpečnosti štátu v čase vojny
  • Zákon o Fonde na podporu vzdelávania
  • Nariadenie vlády Slovenskej na vykonanie niektorých opatrení hospodárskej mobilizácie
  • Zákon o zabezpečovaní kvality vysokoškolského vzdelávania
  • Duálne vzdelávanie v zákone o dani z príjmov

 

Aktualizácia III/10 (XI/2020) 13. dôchodok

  • Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení
  • Zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení
  • Zákon č. 296/2020 Z. z. o 13. dôchodku

 

Aktualizácia III/9 (XI/2020) Pracovné právo a životné minimum

  • Zákonník práce
  • Zákon o minimálnej mzde
  • Zákon o životnom minime
  • Zákon o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia

 

Aktualizáciua II/10 (X/2020) Trestné právo

  • Trestný zákon
  • Zákon o trestnej zodpovednosti právnických osôb
  • Zákon o strelných zbraniach a strelive

 

Aktulizácia III/8 (X/2020) Zdravotné a sociálne poistenie počas a po období pandémie

  • Zákon o sociálnom poistení
  • Zákon o starobnom dôchodkovom sporení
  • Zákon o zdravotnom poistení

 

Aktualizácia III/7 (X/2020) Životné minimum a príspevky k ťažkému zdravotnému postihnutiu

  • Zákon o službách zamestnanosti
  • Zákon o životnom minime
  • Zákon o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia

 

Aktualizácia II/9 (X/2020) legalizácia príjmov z trestnej činnosti

  • Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci
  • Zákon o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch
  • Zákon čo živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)
  • Zákon o slobodnom prístupe k informáciám
  • Zákon o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok)
  • Zákon o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru

 

Aktualizácia II/8 (IX/2020) vymenovanie špeciálneho prokurátora

·         Zákon o prokuratúre

·         Zákon o sudcoch a prísediacich

·         Zákon o prokurátoroch a právnych čakateľoch

 

Aktualizácia VI/3 (VIII/2020) prevencia a kontrola znečisťovania životného prostredia, odpady

·         Zákon o odpadoch

·         Zákon o posudzovaní vplyvov na životné prostredie

·         Zákon o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia

 

Aktualizácia III/6 (VIII/2020) zlepšenie podnikateľského prostredia

·         Zákonník práce

·         Zákon o službách zamestnanosti

·         Zákon o BOZP

·         Zákon o inšpekcii práce

·         Zákon o sociálnom poistení

·         Zákon o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti

 

Aktualizácia II/7 (VIII/2020) zlepšenie podnikateľského prostredia

·         Obchodný zákonník

·         Zákon o obchodnom registri

·         Zákon o cenách

·         Zákon o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami

·         Zákon o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)

·         Zákon o ochrane spotrebiteľa

·         Zákon o registri trestov

 

Aktualizácia I/4 (VII/2020) opatrenia proti koronavírusu

·         Zákon o mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti

·         Zákon o správe daní (daňový poriadok)

·         Zákon o používaní ERP

·         Zákon o dani z príjmov

·         Zákon o účtovníctve

·         Zákon o spotrebnej dani z tabakových výrobkov

·         Zákon správnych poplatkoch

 

Aktualizácia V/5 (VII/2020) opatrenia proti koronavírusu

·         VYHLÁŠKA č. 179/2020 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob kategorizácie a obsah bezpečnostných opatrení informačných technológií verejnej správy

·         Nariadenie vlády č. 200/2019 Z. z. o poskytovaní pomoci na dodávanie a distribúciu ovocia, zeleniny, mlieka a výrobkov z nich pre deti a žiakov v školách

 

Lex korona VI/2 - životné prostredie, odpadové a vodné hospodárstvo

  • Vyhláška o kvalite ovzdušia
  • Vyhláška o spôsobe určenia výšky nájomného k lesným pozemkom za hospodárenie v lesoch
  • Nariadenie o výške sadzieb poplatkov za uloženie odpadov

 

Lex kororna III/5 (VI/2020) - Sociálne poistenie a služby zamestnanosti

  • Zákon o službách zamestnanosti
  • Zákon o sociálnom poistení
  • Zákon o zdravotnom poistení

 

TIEŽ TIETO ODBORNÉ PUBLIKÁCIE VÁM POMOŽU V PODNIKANÍ

 

 

1. Obchodný zákonník po novelách s komentáromrozsiahly komentár, Zákon o verejnom obstarávaní, Zákon o cenách, vzory zmlúv

2. Jednoduché účtovníctvo – postupy účtovania po ostatnej novele, zákon o dani z príjmov, zákon o účtovníctve

3. Povinnosti zamestnávateľa – práva a povinnosti zamestncov a zamestnávateľov

4. Daňové a mzdové zákony 2020 - daňové a mzdové zákony aktualizované k 1. 1. 2020

5. Daňové a účtovné zákony 2020 – aktuálne znenie zákonov po novelách s komentármi

6. Cestná premávka (úplné znenie zaákona po ostatnej novele A5 (zákony do vrecka)

7. Zákonník práce s komentárom (monotematika - zmeny od 1. 7. 2020)

8. Odpady po novom – monotematika (úplné znenie s komentárom)

9. Daňové a nedaňové výdavky A-Z 2020 uplatňovanie skutočne vynaložených výdavkov do výdavkov daňových

10. Občiansky zákonník po novelách s komentárom – rozsiahly komentár, úplné znenia zákonov po novelách, záväzkové právo

11. Príručka mzdovej účtovníčky – sprievodca mzdami (metodická pomôcka pre mzdových účtovníkov)

12. Trestné právo a súdne spory (Trestný zákon, Trestný poriadok, Civilný sporový poriadok, Civilný mimosporový poriadok – úplné znenia zákonov)

13. 100 otázok a odpovedí Zákoník práce, BOZP, Mzdy, Odvody (otázky a riešenia z praxe k problematike pracovnoprávnych vzťahov, miezd a odvodov)

13. s.r.o. – SPRIEVODCA (komplexné a prehľadné spracovanie problematiky spoločnosti s ručením obmedzeným od jej založenia, vzniku až po možnosti zrušenia)

14. Podnikanie a koronavírus (komplexný prehľad opatrení a ich podrobný popis týkajíci sa daňového poriadku, daní z príjmov, DPH, zákonníku práce, miezd)

15. Zamestnávanie počas pandémie (zmeny týkajúce sa vyplácania mzdy a mzdových nárokov, zníženia pracovného úväzku, plánovania dovoleniek, ale i poskytovania pracovných pomôcok ...)

16. Daňová optimalizácia (príklady ako si optimalizovať základ dane, nástroje daňovej optimalizácie, opravných položiek, prerušenia odpisov, oslobodenia príjmov, časového rozlíšenia, daňovej straty či príspevkov na rekreáciu)

16. 100 otázok a odpovedí Obchodovanie – odvody a náhrady (príklady z oblastí obchodovania z pohľadu daní, ktoré reagujú na epidemiologické opatrenia v praxi)

17. 100 otázok a odpovedí Odmeňovanie, Verejné obstarávanie (súbor otázok venovaný problematike podmienok verejného obstarávania, zmlúv i súhrnných správ; zamestnávania, príspevkov na rekreáciu, zrážok zo mzdy, odvodov i cestovných náhrad)

18. 100 otázok a odpovedí Výdavky podnikateľa, Automobil (príklady z praxe k uplatňovaniu daňových výdavkov FO; využívanie automobilu v podnikaní z pohľadu spotreby pohonných látok, odpisov alebo dani z motorových vozidiel)

 

PRIPRAVUJEME

Poradca – (Poradca), č. 6-7/2021 (XII/2020)

  • Zákon o dani z príjmov s komentárom

 

Poradca – (Poradca), č. 8/2021 (XII/2020)

  • Zákon o dani z pridanej hodnoty s komentárom

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 3/2021 (I/2021)

  • Zmeny v zdaňovaní príjmov zo závislej činnosti
  • Novela Zákonníka práce
  • Zmeny v sociálnom poistení
  • Lekárske prehliadky zamestnanca so zameraním na COVID 19
  • Ochrana osobných údajov vo verejnej správe...

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 3/2021 (I/2021)

  • Zakon o dani z prijmov po novele
  • Zakon o DPH po novele
  • Novinky v Zakonniku prace

 

1000 riešení 1-2/2021 (1000 r), č. 1-2/2021 (XI/2020)

  • Koniec roka v účtovníctve
  • Uplatnenie daňových výdavkov za rok 2020
  • Dane
  • Účtovníctvo
  • Zákoník práce
  • Mzdy
  • Verejná správa

 

 

ODBORNÉ TEMATICKÉ PUBLIKÁCIE:

 

100 otázok a odpovedí Automobil, Daňové výdavky (XI/2020)

  • Automobil
  • Daňové výdavky

 

Účtovná závierka podnikateľov za rok 2020 bez chýb, pokút a penále (I/2021)

  • Účtovná závierka v PÚ pre podnikateľov k 31. decembru 2020
  • Účtovná závierka v JÚ pre podnikateľov k 31. decembru 2020
  • Požiadavky na zostavenie účtovnej závierky v JÚ

 

Daňové priznania podnikateľov za rok 2020, Ročné zúčtovanie preddavkov na daň bez chýb, pokút a penále (I/2021)

  • Daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby za rok 2020 + prílohy - tlačivá
  • Daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby za rok 2020 + prílohy - tlačivá
  • Daňové priznanie k dani z príjmov v rozpočtových a príspevkových organizáciách za rok 2019 + prílohy - tlačivá
  • Ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za rok 2020 + prílohy - tlačivá

 

Odvody poistného od 1. 1. 2021 bez chýb, pokút a penále (I/2021)

  • Pracovnoprávny vzťah na základe pracovnej zmluvy
  • Pracovnoprávny vzťah na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo PP
  • Samostatne zárobkovo činné osoby
  • Spoločníci, konatelia, členovia štatutárnych a iných orgánov právnických osôb

 

 

ZÁKONY 2021

 

Zákony IA/2021 (I/2021)

  • Správa daní a poplatkov
  • Daň z príjmov
  • Daň z pridanej hodnoty
  • Miestne dane
  • Spotrebné dane
  • Cestovné náhrady

 

Zákony IB/2021 (I/2021)

  • Správa daní a poplatkov
  • Daň z príjmov
  • Daň z pridanej hodnoty
  • Miestne dane
  • Spotrebné dane
  • Cestovné náhrady

 

Zákony IIA/2021 (I/2021)

  • Obchodné právo
  • Živnostenské podnikanie
  • Autorské právo

 

Zákony IIB/2021 (I/2021)

  • Občianske právo
  • Notársky poriadok
  • Advokácia a právne služby
  • Súkromná bezpečnosť

 

Zákony IIC/2021 (I/2021)

  • Civilný proces (1. kapitola)
  • Exekučný poriadok (2. kapitola)
  • Trestné právo (3. kapitola)
  • Správne právo (4. kapitola)

 

Zákony IIIA/2021 (I/2021)

  • Zákonník práce
  • Mzdové predpisy
  • Zákon o službách zamestnanosti
  • Pedagogickí zamestnanci
  • Kolektívne vyjednávanie a združovanie občanov
  • Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
  • Správne právo

 

Zákony IIIB/2021 (I/2021)

  • Sociálne poistenie
  • Dôchodkové poistenie
  • Nemocenské poistenie
  • Zdravotné poistenie

 

Zákony IIIC/2021 (I/2021)

  • Sociálne zákony
  • Sociálne služby
  • Sociálnoprávna ochrana detí a sociálna kuratela

 

Zákony IV/2021 (I/2021)

  • Stavebný zákon a súvisiace predpisy
  • Architekti a inžinieri
  • Stavebné výrobky
  • Bývanie
  • Pôda

 

Zákony V/2021 (I/2021)

  • Rozpočtové pravidlá
  • Štátna a verejná služba
  • Školy
  • Obce

 

Zákony VIA/2021 (I/2021)

  • Životné prostredie
  • Ochrana ovzdušia
  • Lesné hospodárstvo
  • Integrovaná prevencia a kontrola znečistenia životného prostredia

 

Zákony VIB/2021 (I/2021)

  • Odpadové hospodárstvo
  • Prevencia priemyselných havárii
  • Vodné hospodárstvo
  • Ochrana pred povodňami

 

 

 
 
HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch určených podnikateľom, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS:

 
1. MINIMÁLNA MZDA PO NOVOM

Právo na mzdu za vykonanú prácu je jednou zo základných vlastností pracovnoprávnych vzťahov, ktorou je odplatnosť. Minimálna mzda na Slovensku sa v budúcom roku zvýši zo súčasnej sumy 580 € na 623 €. Ako sa zmení výška jednotlivých príspevkov a príplatkov? Ako sa zvýšenie minimálnej mzdy odrazí v zdravotnom a nemocenskom poistení a aké ďalšie zmeny nastanú?
Nájdete ich v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom …


1. PaM 1/2021 - Minimálna mzda a mzdové príplatky v roku 2021 - príspevok
/A4, str. 80/

2. Poradca 5/2021 - Zvýšenie minimálnej mzdy - príspevok
/A5, str. 296/

3. Aktualizácia III/9 - Zákoník práce, Zákon o minimálnej mzde ... - úplné znenia zákonov
/A5, str. 192/

4. Zákoník práce s komentárom - odborná tematická publikácia
/A5, str. 400/
6. Pracovnoprávny slovník - slovník odborných pojmov - ZADARMO
/A5, str. 288/
7. Povinnosti zamestnávateľa - odborná tematická publikácia - ZADARMO
/A5, str. 96/

8. Podnikanie a koronavírus - odborná tematická publikácia - ZADARMO
/A5, str. 240/

9. Zákony IIIB/2020 - Sociálne, dôchodkové, nemocenské poistenie ... - úplné znenia zákonov - ZADARMO
/A5, str. 496/

Cena balíčka je 20 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 13,90 €.
Ušetríte 6,10 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


2. ZAISTENIE MAJETKU A JEHO SPRÁVA

Zákon o výkone rozhodnutia o zaistení majetku a správe zaisteného majetku je nový zákon, ktorý upravuje výkon rozhodnutí o zaistení majetku vydaných v trestnom konaní, pri správe daní, pri preukazovaní pôvodu majetku, pri vykonávaní medzinárodných sankcií ... Potrebujete vedieť viac?
Všetko potrebné sa už dozviete v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, orgánom činným v trestnom konaní, právnikom, ekonómom, manažérom ...

1. Poradca 5/2021 - Zákon o výkone rozhodnutia o zaistení majetku a správe zaisteného majetku s komentárom - komentár
/A5, str. 296/


2. Poradca 12-13/2020 - Trestný zákon po novelách s komentárom - komentár
/A5, str. 392/

3. Súdne spory po novele - Civilný sporový poriadok, Civilný mimosporový poriadok, Správny súdny poriadok - komentáre
/A5, str. 462/

4. Zákony IIA/2020 - Obchodný zákonník, Verejné obstarávanie ... - úplné znenia zákonov - ZADARMO
/A5, str. 528/

5. Zákony IIB/2020 - Občiansky zákonník, Konkurz a reštrukturalizácia ... - úplné znenia zákonov - ZADARMO
/A5, str. 464/


Cena balíčka je 32 €.
Cena balíčka s 60 % zľavou je 12 €.
Ušetríte 20 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


3. ODPADY PO NOVELE II.

Cieľom politiky v oblasti nakladania s odpadmi má byť minimalizácia negatívnych účinkov tvorby a nakladania s odpadmi na zdravie ľudí a životné prostredie. Predchádzanie vzniku odpadu má byť prvoradou prioritou a opätovné použitie a recyklácia materiálov sa majú uprednostňovať pred energetickým zhodnocovaním odpadu. Zneškodňovanie odpadu má byť až poslednou možnosťou. Aké zmeny priniesla ostatná novela zákona o odpadoch?
Nájdete ich v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, mestám, obciam, pracovníkom verejnej správy, ekonómom, manažérom, všetkým občanom …


1. Odpady s komentárom po novele - odborná tematická publikácia
/A5, str. 768/

2. Poradca 4/2021 - Odpady po novele - príspevok
/A5, str. 296/

3. Aktualizácia VI/3 - Zákon o odpadoch, ... - úplné znenia zákonov po novelách
/A5, str. 192/

4. VS 9-10/2020 - Zákon o odpadoch - zmeny - príspevok
/A5, str. 128/

5. Slovník Verejná správa - výkladový slovník - ZADARMO
/A5, str. 128/


Cena balíčka je 21,60 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 10,80 €.
Ušetríte 10,80 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


4. MZDOVÁ ÚČTÁREŇ - ZMENY

Obdobie pandémie prinieslo viacero nových opatrení v legislatíve, ktoré sa premietnu okrem iného aj do praxe mzdových účtovníčiek. Došlo k viacerým podstatným zmenám, ktoré sa týkajú vyplácania mzdy a mzdových nárokov, zníženia pracovného úväzku, plánovania dovoleniek … Aké novinky nastali v tejto oblasti?
Nájdete ich v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom …



1. PaM 11-12/2020 - Mzdová účtáreň - zmeny - príspevok
/A4 , str. 112/

2. Aktualizácia III/6 - Zákonník práce, Zákon o službách zamestnanosti ... - úplné znenia zákonov
/A5, str. 480/

3. 1000 riešení 9-10/2020 - Zákoník práce po novele - praktické riešenia
/A5, str. 144/

4. Príručka mzdovej účtovníčky 2020 - odborná tematická publikácia
/A5, str. 416/


Cena balíčka je 40,64 €.
Cena balíčka s 60 % zľavou je 16 €.
Ušetríte 24,64 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
AKTIVITY A ICH RIZIKÁ

Vysoké riziko:
Nočný klub/diskotéka
Interiérový bar
Koncert
Kostol
Oslava v interiéri
Športový štadión
Svadba/pohreb
Objímanie, dotýkanie
Švédske stoly
Úzky kontakt s cudzími ľuďmi
Kolotoče

Stredné riziko:
Lietadlo
Basketbal
Posilňovňa
Návšteva starých rodičov
Večera v reštaurácii
Jazda MHD
Bowling
Kino, divadlo
Detské ihrisko
Zdieľaná kancelária
Kaderníctvo
Verejné toalety
Kúpalisko
Nákupné centrum
Malá večera s priateľmi doma

Nízke riziko:
Večera, pivo na terase
Kúpanie v prírode
Knižnica, múzeum
Prejsť sa plným mestom
Nákup potravín
Prechádzka v parku
Tankovanie na pumpe
Tenis
Aktívny pohyb vonku
Jedlo take away

Zdroj: Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky


KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page