Vážení čitatelia!
Andrea Súkeníková
zodpovedná
redaktorka
poradca@poradca.sk
1. PODVOJNÉ ÚČTOVNÍCTVO
Podvojné účtovníctvo dostalo svoj názov podľa spôsobu účtovania. Každá operácia musí byť zaúčtovaná minimálne na dvoch účtoch, pretože vždy operácia prebehne medzi dvoma stranami. Kto je povinný účtovať v podvojnom účtovníctve? Aké zmeny nastali v roku 2023?
Všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené účtovníčkam, podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
Publikácie Vám budú doručené v priebehu decembra 2023.
1. Podvojné účtovníctvo po novelách 2023 – zákony s komentárom /A5, str. 496/
2. Účtovné súvzťažnosti 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 664/
3. 1000 riešení 10-12/2023 – Účtovníctvo - praktické príklady /A5, str. 128/
Cena balíčka je 45 € Cena balíčka s 25 % zľavou je 33 € Ušetríte 12 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
2. ÚČTOVNÁ ZÁVIERKA ZA ROK 2023
S koncom roka je spojených mnoho jednorázových činností, ktoré sa každý rok opakujú. Môže sa preto zdať, že ide o rutinné, notoricky známe operácie. No nie je to pravda. Čo všetko je treba pripraviť na ukončenie účtovného roka? Aké zmeny v zákonoch nastali v priebehu tohto roka?
Informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené predovšetkým účtovníčkam, ale aj podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom ...
Publikácie Vám budú doručené v priebehu januára 2024.
1. 1000 riešení 1/2024 – Účtovná závierka za rok 2023 – príspevok a praktické príklady /A5, str. 144/
2. Daňové a nedaňové výdavky 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 576/
3. DUO 1/2024 – Inventarizácia – príspevok /A4, str. 80/
Cena balíčka je 49 € Cena balíčka s 40 % zľavou je 29 € Ušetríte 20 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
3. BALÍČEK DAŇOVÉ VÝDAVKY 2023 A 2024
Aké výdavky si môže podnikateľ pri vysporiadaní svojej daňovej povinnosti uplatniť? Ktoré výdavky sa považujú za daňové a ktoré za nedaňové, upravuje zákon o dani z príjmov. V praxi je to však niekedy ťažké posúdiť. Aby ste nemali problémy pri prípadnej daňovej kontrole – na pomoc prichádzajú Daňové a nedaňové výdavky z daňového a účtovného hľadiska. Ako správne postupovať pri ich posudzovaní?
Dočítate sa v našich publikáciách. Tentokrát prinášame balíček za zvýhodnenú cenu, v ktorom sú Daňové výdavky 2023 aj Daňové výdavky 2024. Publikáciu Daňové výdavky 2024 obdržíte vo februári 2024.
Publikácie sú určené predovšetkým účtovníčkam, ale aj podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. Daňové a nedaňové výdavky 2024 – odborná tematická publikácia /A5, str. 576/
2. Daňové a nedaňové výdavky 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 576/
3. Optimalizácia dane 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 200/
4. 100 otázok a odpovedí Sociálne zabezpečenie, Automobil – odborná tematická publikácia /A5, str. 96/
5. CD Poradca marec 2023 - ZADARMO
Cena balíčka je 59 € Cena balíčka s 50 % zľavou je 29,50 € Ušetríte 29,50 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
4. PODNIKÁME A OBCHODUJEME
Ste podnikateľom a potrebujete komplexné informácie z legislatívy z rôznych oblastí potrebné ku podnikateľskej činnosti po posledných novelách?
Nájdete ich v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, ekonómom, audítorom, manažérom …
1. Poradca 3-4/2024 - Obchodný zákonník s komentárom – komentár
/A5, str. 496/
2. Aktualizácia II/5 – Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, Zákon o
e-Governmente), Zákon o konkurze a reštrukturalizácii - úplné znenia zákonov /A5, str. 352/
3. Vzory zmlúv, žalôb a podaní – odborná tematická publikácia
/A5, str. 600/
4. Poradca 3-4/2023 – Živnostenský zákon s komentárom – komentár
/A5, str. 312/
Cena balíčku je 51,60 € Cena balíčka s 50 % zľavou je 25,80 € Ušetríte 25,80 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk.
Ceny balíčkov sú s DPH.
INVENTARIZÁCIA MAJETKU A ZÁVAZKOV KU DŇU ZOSTAVENIA ÚZ
Inventarizáciou účtovná jednotka overuje, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti.
Inventarizáciu upravuje zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z.n.p. (ďalej len „ZoÚ“) a Opatrenie Ministerstva financií SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú postupy účtovania pre podnikateľov účtujúcich v podvojnom účtovníctve v z.n.p. (ďalej len „PÚ“).
Inventarizácia podľa zákona o účtovníctve
Inventarizácia majetku a záväzkov |
Ustanovenia zo zákona o účtovníctve |
Povinnosť vykonať inventarizáciu |
§ 6 ods. 3 |
Inventarizácia ako podmienka preukázateľnosti účtovníctva |
§ 8 ods. 4 |
Cieľ inventarizácie |
§ 29 ods. 1 |
Deň, ku ktorému sa inventarizácia vykonáva |
§ 29 ods. 2 |
Termíny vykonávania inventarizácie |
§ 29 ods. 3 |
Druhy inventúr: fyzická a dokladová |
§ 30 ods. 1 |
Inventúrny súpis |
§ 30 ods. 2 |
Inventarizačný zápis |
§ 30 ods. 3 |
Lehoty na vykonanie inventúry |
§ 30 ods. 4 |
Inventarizačný rozdiel |
§ 30 ods. 5 |
Čo sa nepovažuje za inventarizačný rozdiel |
§ 30 ods. 6 |
Účtovanie inventarizačného rozdielu |
§ 30 ods. 7 |
Povinnosť vykonať inventarizáciu, inventarizácia ako podmienka
preukázateľnosti účtovníctva, cieľ inventarizácie
Podľa § 6 ods. 3 ZoÚ účtovná jednotka je povinná inventarizovať majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov (vlastné imanie u podnikateľov účtujúcich v podvojnom účtovníctve) spôsobom podľa § 29 a 30 ZoÚ. Vykonanie inventarizácie je jednou z podmienok preukázateľnosti účtovníctva a podmienkou správnosti zostavenej účtovnej závierky.
Účtovníctvo účtovnej jednotky je preukázateľné, ak všetky účtovné záznamy sú preukázateľné a účtovná jednotka vykonala inventarizáciu (§ 8 ods. 4 ZoÚ).
Cieľom inventarizácie je overiť, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti.
Deň, ku ktorému
sa inventarizácia vykonáva
Inventarizáciu účtovná jednotka vykonáva
Pri zostavovaní priebežnej účtovnej závierky sa inventarizácia vykoná len na účely vyjadrenia ocenenia podľa § 26 ods. 3 ZoÚ, to znamená, že účtovná jednotka je povinná upraviť ocenenie hodnoty majetku, vytvoriť rezervy a zaúčtovať odpisy v súlade s účtovnými zásadami a účtovnými metódami.
Termíny vykonávania
inventarizácií
ZoÚ ustanovuje dve lehoty vykonávania inventarizácie, ročnú a štvorročnú lehotu.
Predmet inventarizácie |
Inventarizované obdobie |
Dlhodobý hmotný majetok |
raz za štyri účtovné |
Dlhodobý nehmotný majetok |
raz za účtovné obdobie |
Dlhodobý finančný majetok |
|
Krátkodobý finančný majetok |
|
Zásoby |
|
Peňažná hotovosť, ceniny |
|
Pohľadávky, záväzky |
|
Vlastné imanie |
Vlastné imanie v podvojnom účtovníctve pre podnikateľov predstavuje rozdiel medzi majetkom a záväzkami. Ide o vlastný zdroj krytia majetku, ktorý sa vykazuje na r. 80 účtovnej závierky malej a veľkej účtovnej jednotky a na r. 25 účtovnej závierky mikro účtovnej jednotky.
Skutočný stav majetku,
záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov (vlastné imanie) sa zisťuje inventúrou
Inventúra môže byť fyzická alebo dokladová.
Pri majetku hmotnej povahy sa skutočný stav zisťuje fyzickou inventúrou.
Pri záväzkoch, rozdiele majetku a záväzkov a pri tých druhoch majetku, pri ktorých nemožno vykonať fyzickú inventúru (napr. pri pohľadávkach, záväzkoch, rezervách, atď.), sa skutočný stav zisťuje dokladovou inventúrou a ak je to možné, používa sa kombinácia fyzickej a dokladovej inventúry (napr. inventarizácia DHM sa vykoná fyzickou obhliadkou a dokladmi preukazujúcimi vlastníctvo k tomuto majetku).
Fyzická inventúra sa uskutočňuje počítaním, meraním, vážením, technickým prepočtom pri voľne uloženom materiály (uhlie, piesok, krmivo), pričom sa vychádza z jednotiek množstva použitých v účtovníctve (v skladovej evidencii).
Dokladová inventúra – správnosť zostatku účtu sa overuje prostredníctvom účtovných dokladov, ktoré ho tvoria.
Lehoty na vykonanie inventúry
Fyzickú inventúru hmotného majetku, ktorú nemožno vykonať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, možno vykonávať v priebehu posledných troch mesiacov účtovného obdobia, prípadne v prvom mesiaci nasledujúceho účtovného obdobia. Pritom sa musí preukázať stav majetku ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka. To znamená, že inventúru hmotného majetku môže účtovná jednotka vykonávať od 1. 10. 2023 do 31. 1. 2024, ale zistený skutočný stav musí upraviť o prípadné prírastky a úbytky tak, aby výsledok inventarizácie bol vykázaný k 31. 12. 2023.
Fyzickú inventúru zásob môže účtovná jednotka vykonávať kedykoľvek v priebehu účtovného obdobia, prípadne v prvom mesiaci nasledujúceho účtovného obdobia (§ 30 ods. 4 ZoÚ), pritom musí preukázať stav zásob ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka. Ak sa fyzická inventúra zásob sa vykoná v mesiaci január 2024, musí sa zistený skutočný stav zásob upraviť o prírastky a úbytky tak, aby výsledok inventarizácie bol vykázaný k 31. 12. 2023.
Povinnosť vykonať inventarizáciu peňažných prostriedkov v hotovosti (v eurách alebo v cudzej mene) je raz za účtovné obdobie a to ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka. Účtovná jednotka môže inventarizáciu pokladne vykonať počas účtovného obdobia kedykoľvek podľa svojich potrieb.
Inventarizačným rozdielom je
Inventarizačný rozdiel sa účtuje do účtovného obdobia, za ktoré sa inventarizáciou overuje stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov (účty vlastného imania).
Za inventarizačný rozdiel sa nepovažujú rozdiely vyplývajúce z úpravy ocenenia podľa § 26 ZoÚ (odpisy, opravné položky) a § 27 ZoÚ (ocenenie reálnou hodnotou).
Účtovanie inventarizačných
rozdielov
je ustanovené v § 11 a v § 21 ods. 2 PÚ. Podľa § 11 PÚ, na príslušné účty nákladov alebo výnosov sa účtujú inventarizačné rozdiely podľa § 30 ods. 7 ZoÚ (do obdobia, za ktoré sa inventarizáciou overuje stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov) okrem
a) chýbajúcich cenných papierov, kedy sa vykáže ich úbytok na analytickom účte Cenné papiere v umorovacom konaní a ak sa začne umorovacie konanie,
b) schodku peňažných hotovostí a cenín, ktorý sa účtuje ako pohľadávka voči hmotne zodpovednej osobe.
Umorovacie konanie – vyhlásenie cenného papiera za neplatný pri strate, odcudzení alebo zničení, do doby, kým sa umorovacie obdobie neskončí a nevydajú sa náhradné cenné papiere.
Prebytok nakupovaných zásob
(§ 11 ods. 2 PÚ)
Podľa § 11 ods. 3 PÚ sa prebytok zásob vlastnej výroby vrátane zvierat účtuje na príslušné účty zmeny stavu vnútroorganizačných zásob.
Účtovné súvzťažnosti |
MD |
D |
1. Prebytok materiálu a tovaru, ak sa
chybne účtovalo |
112, 132 |
501,504 |
2. Prebytok zásob vlastnej výroby, napr.
nedokončenej výroby, |
121 |
611 |
3. Prebytok zásob, ak sa nepreukáže chybné
účtovanie |
112,132, 12x |
648 |
Prebytok dlhodobého odpisovaného majetku
Účtovné súvzťažnosti |
MD |
D |
1. Prebytok dlhodobého majetku odpisovaného,
|
022 |
384 |
2. Zúčtovanie hodnoty zaúčtovanej na účte
384 v časovej a) zúčtovanie odpisov zo stroja b) zúčtovanie výnosov vo výške odpisov |
551 384 |
082 648 |
Prebytok neodpisovaného dlhodobého majetku
Účtovné súvzťažnosti |
MD |
D |
1. Prebytok neodpisovaného majetku, napr.
prebytok |
031 |
648 |
Viac sa už dočítate v mesačníku DUO 1/2024.
UZÁVIERKA ROKA V MZDOVEJ UČTÁRNI
Kalendárny rok sa v mzdovej učtárni považuje aj za zdaňovacie obdobie, ktoré je potrebné uzatvoriť a otvoriť nové obdobie so zohľadnením výstupov z predchádzajúceho kalendárneho roka. V tejto súvislosti majú zamestnanci ako daňovníci s príjmami zo závislej činnosti a zamestnávatelia ako platitelia týchto príjmov povinnosť sa daňovo vysporiadať s predchádzajúcim zdaňovacím obdobím a pripraviť sa na nové zdaňovacie obdobie. Aké sú povinnosti zamestnávateľa?
Pri uzatváraní kalendárneho roka je zamestnávateľ povinný v oblasti mzdového účtovníctva každoročne vykonať úkony smerujúce k príprave ročnej mzdovej uzávierky a k príprave ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti. Ide predovšetkým o doplnenie zákonom predpísaných evidencií a zabezpečenie, archivácia dokumentov a vystavenie potvrdení pre zamestnancov, ktoré obsahujú údaje o poskytnutom príjme zo závislej činnosti, o zrazených preddavkoch na daň z príjmov a o ďalších skutočnostiach potrebných pre vysporiadanie ich celoročnej daňovej povinnosti.
Jednou z povinností zamestnávateľa je uzatvorenie mzdových listov a otvorenie nového zdaňovacieho obdobia. Mzdový list predstavuje prehľadnú evidenciu zamestnávateľa o jeho zamestnancovi. Povinnosť evidovať mzdový list a jeho náležitosti upravuje § 39 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov. Povinnosť evidovať mzdový list vzniká zamestnávateľovi za fyzickú osobu, s ktorou má uzatvorený akýkoľvek pracovnoprávny vzťah (napr. trvalý pracovný pomer, dohoda o vykonaní práce), na základe ktorého má nárok na príjem zo závislej činnosti.
Povinnosť viesť mzdový list nevzniká len v prípade, ak zamestnanec poberá len nepeňažné príjmy (napr. nepeňažný príjem v sume 1 % zo vstupnej ceny motorového vozidla zamestnávateľa poskytnutého zamestnancovi aj na súkromné účely alebo cena, či výhra prijatá zamestnancom, ktorý sa zúčastnil súťaže vyhlásenej zamestnávateľom). Ak týmto zamestnancom nevedie zamestnávateľ mzdové listy, je povinný viesť mzdovú evidenciu (zoznam) obsahujúcu meno a priezvisko zamestnanca, a to aj predchádzajúce, jeho rodné číslo, adresu trvalého pobytu, údaj o trvaní pracovnej činnosti a úhrn nepeňažných príjmov.
Zamestnávateľ je povinný viesť pre zamestnancov mzdové listy a výplatné listiny vrátane ich rekapitulácie za každý kalendárny mesiac a aj za celé zdaňovacie obdobie. Za správnosť údajov uvedených na mzdovom liste zodpovedá v zastúpení zamestnávateľa mzdová účtovníčka; jej povinnosťou je skontrolovať a odsúhlasiť údaje na mzdovom liste. Mzdové listy sa v praxi usporadúvajú najskôr podľa zamestnancov (menovite podľa abecedného poradia, príp. podľa osobného čísla) a až následne sú údaje za každého zamestnanca uvedené za všetky kalendárne mesiace daného roka.
Po skončení zdaňovacieho obdobia sa mzdový list uzatvorí a je podkladom na vystavenie potvrdenia o zdaniteľných príjmoch fyzickej osoby zo závislej činnosti, ktoré sú rozhodujúce na výpočet ročnej daňovej povinnosti; pre nové zdaňovacie obdobie sa otvorí nový mzdový list.
Podľa § 39 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“) sú náležitosti mzdového listu nasledovné:
a) meno a priezvisko zamestnanca, a to aj predchádzajúce,
b) rodné číslo zamestnanca a u daňovníka s trvalým pobytom v členskom štáte Európskej únie identifikačné číslo na daňové účely, ak mu bolo pridelené,
c) adresu trvalého pobytu zamestnanca,
d) mená, priezviská a rodné čísla osôb, na ktoré zamestnanec uplatňuje nezdaniteľnú časť základu dane a daňový bonus,
e) výšku jednotlivých nezdaniteľných častí základu dane s uvedením dôvodu ich priznania.
V súvislosti s vykonaním ročnej mzdovej uzávierky spojenej s uzatvorením ročného mzdového listu uvedie zamestnávateľ za každého zamestnanca osobitne súčty jednotlivých položiek vykázaných na mzdovom liste a to nasledovne:
Do mzdového listu a do daňových potvrdení sa uvádza úhrn zúčtovaných a vyplatených zdaniteľných príjmov zo závislej činnosti, ktoré v súlade s § 4 ods. 3 ZDP plynuli daňovníkovi najdlhšie do 31. 1. po skončení zdaňovacieho obdobia, za ktoré sa dosiahli, a ktoré sú súčasťou základu dane za toto zdaňovacie obdobie. To znamená, že príjmy, ktoré zamestnancovi do tohto dátumu „neplynuli“, t. j. neboli mu v skutočnosti vyplatené, nemožno zahrnúť do zdaniteľných príjmov zamestnanca za prechádzajúci rok.
Príklad 1
Zamestnávateľ priznal zamestnancovi v zúčtovaní výplat za mesiac december 2023 hrubý príjem 1 211 €; tento príjem mu však zamestnávateľ len zúčtoval, ale v skutočnosti mu vyplatil iba 600 € netto. Ako správne uviesť údaje do potvrdenia o zdaniteľných príjmoch za rok 2023, a následne do ročného zúčtovania preddavkov na daň?
Do potvrdenia o zdaniteľnom príjme za rok 2023 a následne aj do ročného zúčtovania sa môžu započítať len príjmy, ktoré boli zamestnancovi zúčtované, a zároveň aj vyplatené. To znamená, že do potvrdenia o zdaniteľnom príjme možno započítať len takú výšku hrubého príjmu, ktorá zodpovedá výške vyplateného čistého príjmu. K takto vypočítanej výške hrubého príjmu sa na potvrdení uvedie aj k nemu prislúchajúce zrazené poistné a zrazený preddavok na daň. Pri výpočte hrubého príjmu možno postupovať podľa nasledovného vzorca:
ČP = x – 0,134x – 0,19 (x – 0,134x – 410,24)
ČP – čistý príjem, ktorý zamestnávateľ zamestnancovi čiastkovo skutočne vyplatil
x – hrubý príjem, ktorý treba zahrnúť do úhrnu zúčtovaných a vyplatených príjmov
600 = x – 0,134x – 0,19x + 0,02546x + 77,9456
600 = 0,70146x + 77,9456
X = 522,0544 : 0,70146 = 744,239 @ 744,24 €
Do potvrdenia uvedie zamestnávateľ hrubý zdaniteľný príjem vo výške 744,24 €. K sume vyplatených príjmov je potrebné vyčísliť aj sumy poistného a preddavok na daň, ktoré sa viažu k sume zúčtovaného, a zároveň vyplateného príjmu.
Archiváciu dokumentov (účtovných záznamov) upravuje zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákon č. 431/2022 Z. z. zákon o účtovníctve v znení neskorších predpisov. Zamestnávateľ má povinnosť uchovávať dokumenty personálnej a mzdovej agendy počas „všeobecnej“ lehoty v dĺžke 10 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú a ostatné účtovné doklady počas doby určenej v registratúrnom pláne zamestnávateľa, tak aby neboli porušené ustanovenia osobitných zákonov (napr. zákon o zdravotnom poistení, zákon o sociálnom poistení, zákon o dani z príjmov).
To znamená, že zamestnávateľ dokumenty uchováva počas doby, v ktorej ich bude potrebovať na svoju činnosť, vrátane lehôt ustanovených pre vymáhanie práv a plnenie povinností podľa osobitných predpisov. Podľa tohto pravidla nemožno určiť všeobecnú lehotu uloženia spoločnú pre všetky dokumenty, ale je potrebné pri jej navrhovaní postupovať veľmi individuálne. Dĺžka lehoty uloženia závisí od toho, akú funkciu plní tá-ktorá dokumentácia pri vedení účtovníctva (rozhodne to však nesmie byť menej ako 10 rokov). Lehota uloženia začína plynúť od 1. januára toho roka, ktorý nasleduje po roku, v ktorom bol doklad (registratúrny záznam) uzatvorený.
Vzor časti registratúrneho plánu pre vecnú skupinu Personálna a mzdová agenda
Registratúrna značka |
Vecný obsah dokumentu |
Lehota uloženia |
G1 |
Osobné spisy zamestnancov |
50 |
G2 |
Kópie evidenčných listov dôchodkového poistenia |
50 |
G3 |
Mzdové listy |
50 |
G4 |
Metodické smernice, predpisy, pracovné poriadky |
A-20 |
G5 |
Prihlášky a odhlášky do zdravotnej a sociálnej poisťovne |
10 |
G6 |
Vyhlásenie na zdanenie príjmov |
10 |
G7 |
Výplatné listiny |
10 |
G8 |
Rekapitulácie |
10 |
G9 |
Výkazy poistného na zdravotné a sociálne poistenie |
10 |
G10 |
Mesačné prehľady a ročné hlásenia o dani |
10 |
G11 |
Doklad o ročnom zúčtovaní preddavkov na daň |
10 |
G12 |
Potvrdenie o zdaniteľných príjmoch |
10 |
G13 |
Evidencia zamestnancov (nepeňažný zdaniteľný príjem) |
10 |
G14 |
Prehľad dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnancov |
5 |
G15 |
Pracovné cesty |
5 |
G16 |
Školenia zamestnancov |
5 |
G17 |
Evidencia nástupov a výstupov |
3 |
Zamestnávateľ je povinný viesť aj evidenciu dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. Podľa § 224 ods. 2 písm. d) Zákonníka práce: „Na základe uzatvorených dohôd podľa § 223 je zamestnávateľ povinný viesť evidenciu uzatvorených dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru v poradí, v akom boli uzatvorené.“
Táto povinnosť sa vzťahuje na všetky druhy dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru – dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti a dohoda o brigádnickej práci študentov.
Zamestnávateľ má povinnosť:
V súvislosti s vykonaním ročnej mzdovej uzávierky zamestnávateľ na základe údajov zo mzdového listu vypracuje ročný prehľad o nároku a čerpaní dovolenky za každého zamestnanca, ktorý obsahuje počet dní nároku na dovolenku, počet dní čerpanej dovolenky, počet dní nevyčerpanej dovolenky a počet dní krátenej dovolenky.
Viac k problematike sa dočítate v mesačníku PaM 1/2024.
Termín zákonnej povinnosti |
Charakteristika zákonnej povinnosti |
Povinná osoba a zákon v platnom znení |
8. 11. – streda |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za október 2023 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
Samostatne zárobkovo činná osoba - § 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za október 2023 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
Samostatne zárobkovo činná osoba - § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za október 2023 |
Zamestnávateľ - § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v októbri 2023, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť |
Platiteľ dividend - § 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v októbri 2023 |
Platiteľ dividend - § 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
15. 11. – streda |
Odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených v októbri 2023, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
Platiteľ zrážkovej dane § 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane - § 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
|
30. 11. – štvrtok |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb |
Platiteľ dane z príjmov FO § 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb |
Platiteľ dane z príjmov PO § 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
|
Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za október 2023 |
Zamestnávateľ § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
|
Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za október 2023 |
Zamestnávateľ – platiteľ osobitnej sadzby dane - § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
|
Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného v októbri 2023, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
do výplatného termínu |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za október 2023 |
Zamestnávateľ § 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za október 2023 |
Zamestnávateľ § 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za október 2023 |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v októbri 2023 |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia |
Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
do nasledujúceho pracovného dňa |
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
do 3 dní |
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za október 2023 |
Zamestnávateľ § 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008 |
|
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za október 2023 |
Zamestnávateľ § 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za október 2023 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Zamestnávateľ - § 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v z. n. p. |
|
Do 8 dní |
Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne |
Zamestnávateľ -§ 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z .n. p |
|
Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. c), m), n) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov |
Zamestnávateľ § 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p |
|
Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa |
Zamestnávateľ - § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom |
Zamestnanec § 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca |
Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Zamestnávateľ § 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba § 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Poradca (Poradca), č. 5/2024 (XI/2023)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 1/2024 (XI/2023)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 1/2024 (XI/2023)
1000 riešení 10-12/2023 (IX/2023)
1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov)
2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo)
3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia)
4. Podvojné účtovníctvo s komentárom 2022 (správne postupy účtovania nájdete v komentári k zákonu o účtovníctve, komentár je obohatený o prípady z praxe a definíciu pojmov, s ktorými sa podnikateľ pri účtovaní môže stretnúť)
5. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách)
6. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Rozvoj bývania, Automobil (tematické odpovede na otázky doplnené vybranými aktualizovanými zákonmi)
7. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom)
8. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)
9. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)
10. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)
11. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)
12. 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady – (problematika novely Zákona o DPH a novej úpravy cestovných náhrad riešená prostredníctvom praktických príkladov)
13. Trestné právo po novelách 2023 (najdôležitejšie právne predpisy po ostatných novelách pre rok 2023 z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl)
14. Ústava SR (od 1. 1. 2023) (úplné znenie Ústavy SR po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní)
15. Daňové a nedaňové výdavky 2023 (Abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi: z pohľadu Zákona o dani z príjmov, Zákona o dani z pridanej hodnoty, Zákona o účtovníctve)
16. Trestný zákon 2023 (Titul obsahuje trestné a správne právo po novelách 2023, doplnený Vyhláškou o Spravovacom a kancelárskom poriadku. Nakoľko bola schválená novela Trestného poriadku a Zákona o obetiach trestných činov, ktorá nadobúda účinnosť od 1. 4. 2023, rozhodli sme sa pre druhé rozšírené vydanie publikácie z oblasti trestného práva v roku 2023)
17. 100 otázok a odpovedí Sociálne zabezpečenie, Automobil (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku odstupného a odchodného, rekreácií, stravovanie podnikateľov, stravovanie zamestnancov, daňové bonusy a tretia kapitola je zameraná na automobil z pohľadu daní a účtovníctva)
18. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Škodové udalosti (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku kúpy, predaja, technického zhodnotenia a opráv nehnuteľností a tretia kapitola škodové udalosti z účtovného pohľadu)
Poradca (Poradca), č. 6-7/2024 (XII/2023)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 2/2024 (XII/2023)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 2/2024 (XII/2023)
Aktualizácia III/4 (VIII/2023)
ZÁKONY I A – Daňové zákony
|
ZÁKONY I B – Účtovné zákony
|
ZÁKONY II A – Obchodné právo a živnostenský zákon
|
ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo
|
ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP
|
ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie
|
ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy
|
|
ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o.,
Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné
účely,
nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.eu
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite
prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyradený z
databázy príjemcov e-mailových novin.
Copyright (c) 2023