|
č. 18/2022 |
30.11.2022 |
|
Vážení čitatelia! Cieľom novely Zákonníka práce bolo doplniť a spresniť ustanovenia, ktoré sa týkajú rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom rodičov a osôb s opatrovateľskými povinnosťami. Novela zavádza zmeny ako napríklad doplnenie vybraných ustanovení Zákonníka práce týkajúcich sa pracovnej zmluvy a poskytovania informácií o pracovných podmienkach a podmienkach zamestnávania, ustanovenie práva zamestnanca žiadať prechod na inú formu zamestnania, ustanovenie poskytovania informácií aj v elektronickej podobe a ďalšie. Čítajte rubriku Téma čísla, kde nájdete príspevok Novela Zákonníka práce od 1. 11. 2022 a viac sa už dočítate v mesačníku Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 1/2023. Zákonník práce po novele s komentárom je uverejnený v mesačníku Poradca 6-7/2023, ktorý práve vychádza a môžete si ho objednať prostredníctvom zákazníckeho servisu. Čo všetko je treba pripraviť na ukončenie účtovného roka? Čítajte v rubrike Téma čísla pod názvom Koniec roka v účtovníctve a viac už nájdete v mesačníku 1000 riešení 1-2/2023. Akékoľvek sú Vaše predošlé pracovné skúsenosti, na prvej manžérskej pozícii ste na začiatku. Cenné rady Vám prinášame v príspevku Prvý raz manažérom v rubrike Byť dobrý nestačí. V tematických balíčkoch prinášame nasledujúcu problematiku: Zákonník práce po novele, Vnútropodnikové smernice, Obce a územné plánovanie, Zmeny v trestnom práve, Automobil v podnikaní, Nehnuteľnosti. Tešíme sa na Vaše námety a pripomienky a na opätovné stretnutie pri e-novinách.
Andrea Súkeníková zodpovedná redaktorka poradca@poradca.sk Z aktuálnej ponuky vyberáme: V tomto čísle najdete:
|
||||||||||
HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch určených, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS 1. ZÁKONNÍK PRÁCE PO NOVELE
Novelou Zákonníka práce sa s účinnosťou od 1. novembra 2022 zmenili niektoré pravidlá vyplývajúce z pracovnoprávnych vzťahov. Zmeny sa okrem iného týkajú doručovania písomností, skúšobnej doby pri pracovnom pomere na dobu určitú, odstupného a odchodného, otcovskej dovolenky, náležitostí pracovných zmlúv ... Potrebujete komplexné informácie? Čítajte naše publikácie, ktoré využijú zamestnávatelia, podnikatelia, personalisti, mzdové účtovníčky, audítori, ekonómovia, manažéri ...
1. Poradca 6-7/2023 – Zákonník práce s komentárom, Zákon o cestovných náhradách s komentárom – komentár /A5, cca str. 350-400/
2. Aktualizácia III/8 – Zákonník práce – úplné znenia zákonov /A5, str. 640/
3. DUO 1/2023 – DoPČ a DoPP – zmeny – príspevok /A4, str. 80/
4. Pracovnoprávny slovník – slovník odborných pojmov /A5, str. 304/
2. VNÚTROPODNIKOVÉ SMERNICE
Systém riadenia každého podniku je kodifikovaný sústavou legislatívnych, organizačných, riadiacich, metodických a informačných noriem. Ich účelom je určiť jednotnú a záväznú štruktúru základných pravidiel rôzneho charakteru podľa potrieb podniku. Preto je nevyhnutnosťou, aby podnikateľské subjekty vypracovávali vlastné vnútropodnikové smernice, ktorými upravia všeobecné právne predpisy na konkrétne podmienky podniku. Aká je metodika tvorby vnútropodnikových predpisov? Podrobné informácie nájdete v odborných publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, účtovníčkam, mzdovým účtovníčkam, personalistom, daňovým poradcom, ekonómom, manažérom ...
1. Poradca 3-4/2023 – Vnútropodnikové smernice - účtovné – príspevok /A5, str. 312/
2. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice – príspevok /A5, str.96/
3. Aktualizácia I/3 – Zákon o dani z príjmov – úplné znenie zákona /A5, str. 160/
4. Zákonník práce s komentárom – komentár /A5, str. 424/
5. Aktualizácia III/5 – Zákon o sociálnom poistení, Zákon o prídavku na dieťa ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 352/
3. OBCE A ÚZEMNÉ PLÁNOVANIE
Základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov. Aké sú aktuálne povinnosti týkajúce sa územného plánovania, pozemkov a podnikania na území obce? Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené samosprávam, obciam, mestám, VÚC, školám …
1. Výstavba a územné plánovanie - Zákon o územnom plánovaní a Zákon o výstavbe s komentármi (STAVEBNÝ ZÁKON) – odborná tematická publikácia /A5, str. 336/
2. PaM 9/2022 – Podnikanie na území obce – príspevok /A4, str. 80/
3. Verejná správa 1-2/2022 – Verejné obstarávanie, Školstvo … - úplné znenia zákonov /A5, str. 96/
4. Pozemkové spoločenstvá – odborná tematická publikácia /A5, str. 192/
4. TRESTNÉ PRÁVO
Trestný zákon upravuje základy trestnej zodpovednosti, druhy trestov, druhy ochranných opatrení, ich ukladanie a skutkové podstaty trestných činov. Potrebujete ku svojej práci aktuálne znenia zákonov týkajúcich sa trestného práva po ostatných novelách? Aké zmeny najnovšie novely priniesli? Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené právnikom, orgánom činným v trestnom konaní, súdnym úradníkom, vyšetrovateľom, prokurátorom, advokátom, exekútorom, ...
1. Poradca 1/2023 - Zákon o riešení hroziaceho úpadku – nový zákon – komentár /A5, str. 240/
2. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/
3. Trestné právo a policajný zbor – Trestná zodpovednosť, Zákon o Policajnom zbore, Zákon o priestupkoch ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 432/
4. Aktualizácia II/4 – Trestný poriadok, Správny súdny poriadok, ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 384/
5. Ústava Slovenskej republiky, Listina základných práv a slobôd 2022 – úplné znenia po novelách /A6, str. 120/
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk. Ceny balíčkov sú s DPH.
NOVELA ZÁKONNÍKA PRÁCE OD 1. 11. 2023 Novelou Zákonníka práce zákonom č. 350/2022 Z. z. sa s účinnosťou od 1. novembra 2022 menia niektoré pravidlá vyplývajúce z pracovnoprávnych vzťahov. Novela je transpozíciou smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1152 z 20. júna 2019 o transparentných a predvídateľných pracovných podmienkach.
NOVELA ZÁKONNÍKA PRÁCE vychádzajúc z cieľa smernice (EÚ) 2019/1152 zabezpečuje transparentné a predvídateľné pracovné podmienky pre pracovníkov (zamestnancov). Zavádzajú sa tieto zmeny: - doplnenie vybraných ustanovení Zákonníka práce týkajúcich sa pracovnej zmluvy a poskytovania informácií o pracovných podmienkach a podmienkach zamestnávania, - rozšírenie, resp. spresnenie okruhu informácií, ktoré má zamestnanec dostať s cieľom, aby bola zabezpečená požiadavka transparentnosti a predvídateľnosti vykonávanej práce, - ustanovenie práva zamestnanca žiadať prechod na inú formu zamestnania (napr. z určitej doby na neurčitý čas), - ustanovenie poskytovania informácií aj v elektronickej podobe a pod.
ĎALŠIE ZMENY PRINÁŠA ZÁKONNÍK PRÁCE AJ V INÝCH PRÁVNYCH PREDPISOCH: Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov - umožňuje sa súbežné čerpanie materského otcom aj matkou dieťaťa počas dvoch týždňov v období šiestich týždňov od narodenia dieťaťa. Zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov - umožňuje sa súbežné poskytovanie rodičovského príspevku a materského, ktoré sa bude vyplácať otcovi dieťaťa počas trvania tzv. otcovskej dovolenky.
ZMENY OD 1. 11. 2022 - NOVELA ZÁKONA Pracovné podmienky a podmienky zamestnávania S cieľom transpozície základnej zásady novej smernice EÚ 2019/1152 o transparentných a predvídateľných pracovných podmienkach v Európskej únii (smernica EÚ 2019/1152), ktorá vyjadruje zásadu, že pracovné podmienky (t. j. aj mzdové podmienky) a podmienky zamestnávania majú byť: - transparentné (zamestnanec musí vedieť, za akých podmienok bude vykonávať prácu), - predvídateľné (zamestnanec musí vedieť, kedy a v akom rozsahu bude vykonávať prácu).
Uvedená zásada sa doplnila do základných zásad Zákonníka práce, ktorý doteraz upravoval zásady práva na prácu a na slobodnú voľbu zamestnania, na spravodlivé a uspokojivé pracovné podmienky a na ochranu proti svojvoľnému prepusteniu zo zamestnania. Článok IV je zvýraznením pravidiel otvorenej spoločnosti, keď zamestnanec má právo na informácie o chode podniku. Neznamená to, že zamestnávateľ bude predkladať zamestnancovi podrobnú ekonomickú analýzu podniku, zamestnanec by však mal byť informovaný o ekonomickom vývoji a trendoch. Právo na informácie je v súlade so smernicou Rady č. 2002/14/ES, ktorá ustanovuje všeobecný rámec pre informácie a konzultácie so zamestnancami v ES. Toto právo vyplýva aj z čl. 2 Dodatkového protokolu k Európskej sociálnej charte.
Zákazy konania, podanie sťažnosti Novela Zákonníka práce odstránila jednu z bariér, ktoré dovtedy obmedzoval možný tlak na zvyšovanie miezd tým, že v praxi mnohí zamestnávatelia uzatvárali so zamestnancami doložky v pracovných zmluvách, podľa ktorých je zamestnanec povinný zachovať mlčanlivosť o svojej mzde. Novela zaviedla absolútny zákaz zamestnávateľa akýmkoľvek spôsobom obmedzovať zamestnanca v možnosti informovať o svojej mzde, prispel aj k posilneniu aplikácie zásady poskytovania rovnakej mzdy za rovnakú prácu. Ustanovenia pracovnej zmluvy, dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru alebo inej dohody medzi zamestnávateľom a zamestnancom, ktoré by zamestnanca zaväzovali zachovávať mlčanlivosť o jeho pracovných podmienkach vrátane mzdových podmienok a podmienkach zamestnávania, sa po nadobudnutí účinnosti tejto novely zákona stali neplatnými. Čiastočne sa usporiadalo ustanovenie podľa vecného obsahu – zákazy konania, podanie sťažnosti, ochrana pred postihom pri uplatnení práv, súdna ochrana. Nové smernice EÚ v oblasti pracovného práva ustanovujú v podstate štandardizovanú štruktúru v rámci horizontálnych ustanovení, ktoré sa týkajú ochrany zamestnanca, práva na prácu, prístup k ochrane, a pod. V rámci tejto štruktúry napr. smernica EÚ 2019/1152 v čl. 16 upravuje právo na nápravu, v čl. 17 ochranu pred nepriaznivým zaobchádzaním alebo nepriaznivými dôsledkami, v čl. 18 ochranu pred prepustením a dôkazné bremeno a v čl. 19 sankcie a smernica EÚ 2019/1158 o rovnováhe medzi pracovným a súkromným životom rodičov a osôb s opatrovateľskými povinnosťami upravuje obdobné pravidlá v čl. 11 diskrimináciu, v čl. 12 ochranu pred prepustením a dôkazné bremeno, v čl. 13 sankcie a v čl. 14 ochranu pred nepriaznivým zaobchádzaním alebo nepriaznivými dôsledkami. Obdobné pravidlá sa objavujú aj v nových smerniciach. Z tohto hľadiska sa zaviedlo čiastočné zovšeobecnenie ustanovenia § 13 Zákonníka práce, než vytváranie ďalších osobitných ustanovení o ochrane pre osobitné pracovnoprávne situácie, kde sa jasnejšie upravilo aj právo zamestnanca podať zamestnávateľovi sťažnosť, ak sa domnieva, že jeho práva boli porušené, a to vrátane práva dostať odpoveď na sťažnosť písomne, resp. v kontexte § 38a v elektronickej forme), rovnako ako aj právo na ochranu pred postihovaním za uplatňovanie si svojich práv.
Výkon inej zárobkovej činnosti Zamestnávateľ nesmie zamestnancovi zakázať výkon inej zárobkovej činnosti mimo zamestnávateľom určeného pracovného času, pričom tým nie je dotknuté obmedzenie inej zárobkovej činnosti podľa § 83 alebo podľa osobitných predpisov. Novelou zákona č. 350/2022 Z. z. sa od 1. novembra 2022 do ustanovenia vložilo nové ustanovenie odsek 6, ktorým sa vykonala transpozícia čl. 9 smernice EÚ 2019/1152 (súbežné zamestnania), podľa ktorého: Členské štáty zabezpečia, aby zamestnávateľ nezakazoval pracovníkom nástup do zamestnania u iných zamestnávateľov mimo rozvrhu pracovného času, ktorý určí uvedený zamestnávateľ, ani ho preto nijako neznevýhodňoval. Členské štáty môžu stanoviť podmienky obmedzení, ktoré môžu použiť zamestnávatelia v prípade nezlučiteľnosti z objektívnych dôvodov, ako sú zdravie a bezpečnosť, ochrana obchodného tajomstva, integrita verejnej služby alebo predchádzanie konfliktom záujmov.
Cieľom je vyjadrenie skutočnosti, že zamestnávateľ by nemal zakazovať pracovníkovi, aby sa zamestnal aj u iných zamestnávateľov mimo rozvrhu pracovného času určeného s uvedeným zamestnávateľom ani ho kvôli tomu nijako znevýhodňovať.
Uvedené obmedzenie však nemá vplyv na prípadné obmedzenia ustanovené zákonom, a to napríklad zákaz konkurenčnej činnosti podľa ustanovenia § 83.
Doručovanie písomností Počítanie času veľmi úzko súvisí s pravidlami doručovania, pretože často plynutie času je viazané na moment doručenia písomností. Zákonník práce uprednostňuje pre zamestnávateľa osobné doručenie, len ak to nie je možné, doručenie poštou, a to do vlastných rúk. Zamestnávateľ doručuje zásielku na poslednú známu adresu, nemá povinnosť zisťovať novú adresu. Nadväzne na to treba uviesť, že zásielka je doručená, ak: - adresát zásielku prevzal, - pošta vrátila zásielku ako nedoručiteľnú.
Ak zamestnanec bezdôvodne odmietne prevziať zásielku, ktorú sa mu pokúša doručiť zamestnávateľ na pracovisku, predpokladá sa, že zásielka bola doručená okamihom odmietnutia. Zákon podrobnejšie túto situáciu nerieši, je potrebné dbať na to, aby túto skutočnosť vedel zamestnávateľ preukázať. Odporúča sa urobiť o odmietnutí zápis za prítomnosti svedka, ktorý túto skutočnosť potvrdí. Vzhľadom na to, že v súčasnosti už zásielky doručujú i iné subjekty ako Slovenská pošta, pri doručovaní zásielok v pracovnoprávnych vzťahoch sa za poštu považujú aj tieto subjekty, pokiaľ sú splnené podmienky doručovania, tak ako ich upravuje § 38 a tiež osobitné predpisy. Od 1. novembra 2022 platí, že zamestnávateľ nesmie určiť pre zásielku odbernú lehotu kratšiu ako desať dní. Novelou zákona č. 350/2022 Z. z. sa ustanovila minimálna dĺžka úložnej lehoty zásielky v prípade doručovania písomností poštovým podnikom vzhľadom na rozdielnu prax uplatňovania tohto ustanovenia a rozdielne názory súdov na otázku možnosti jej skrátenia podľa poštových podmienok. Cieľom bolo na jednej strane ustanoviť istotu pre zamestnanca a na druhej strane ustanoviť istotu pre zamestnávateľa a nájsť vhodný balans medzi ich záujmami. Zákonník práce neupravuje dĺžku uloženia zásielky na pošte. Uvedené vyplýva z poštových podmienok – 18 dní. V praxi sa možno stretnúť s tým, že niektorí zamestnávatelia skracujú lehotu uloženia zásielky, v mnohých prípadoch aj na problematickú dĺžku niekoľkých dní – odvolávajúc sa na to, že len využívajú možnosti, ktoré im umožňujú poštové podmienky. Na druhej strane sa však možno stretnúť s tým, že v mnohých prípadoch súdy neakceptujú žiadne skrátenie úložnej lehoty podľa poštových podmienok. Z tohto hľadiska sa upravila dĺžka lehoty uloženia zásielky priamo v zákone, pričom obdobné znenie už obsahuje § 32 ods. 3 zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe, podľa ktorého služobný úrad zasiela všetky písomnosti, doručované poštovým podnikom, ako doporučené zásielky s vyznačenou poznámkou „uložiť 10 dní“ a písomnosti podľa odseku 1 aj s doručenkou a vyznačenou poznámkou „do vlastných rúk“. Vzhľadom na to, že zamestnávateľ môže chcieť uplatniť dlhšiu odbernú lehotu, resp. prípadne neurčí skrátenie odbernej lehoty, či už úmyselne alebo omylom, a tá bude 18 dní v zmysle poštových podmienok, s cieľom predísť uplatňovaniu gramatického znenia zákona sa ustanovilo pravidlo spôsobom, že zamestnávateľ nesmie skrátiť odbernú lehotu pod určitý počet dní, respektíve pod 10 dní. Zákonník práce ustanovuje povinnosť osobného doručovania písomností, a len ak to nie je možné, je možné použiť spôsob doručovania poštovým podnikom, a teda použitie tohto spôsobu sa aplikuje v praxi, ak zamestnávateľ zamestnanca nevie zastihnúť na pracovisku a ani na inom mieste. Zo súdnej praxe možno identifikovať celý rad prípadov, kedy samotný obsah výpovede nebol sporný, ale sporný bol len spôsob doručovania písomností.
Elektronická komunikácia Novelou zákona č. 350/2022 Z. z. od 1. novembra 2022 sa do zákona vložilo nové ustanovenie § 38a. Ustanovenie upravuje formu poskytovania informácií. Informácia môže byť poskytovaná dvoma formami: - v písomnej forme, - v listinnej podobe.
Zamestnávateľovi vyplýva zo zákona možnosť poskytovať informáciu v elektronickej podobe, ak zamestnanec má k elektronickej podobe informácie prístup, môže si ju uložiť a vytlačiť a zamestnávateľ uchová doklad o jej odoslaní alebo o jej prijatí. Rovnako to platí aj na písomnú odpoveď zamestnávateľa, ak je zamestnávateľ povinný zamestnancovi písomne odpovedať.
V tomto kontexte sa ustanovilo a doplnilo znenie Zákonníka práce a tým sa aj pre prax vyjasnili niektoré sporné otázky s ohľadom na elektronickú komunikáciu, kde písomná informácia, ktorú zamestnávateľ poskytuje podľa Zákonníka práce alebo osobitného predpisu písomne, čiže v listinnej podobe, môže byť poskytovaná aj vo forme elektronického dokumentu a nemusí sa poskytnúť papierový dokument, čiže listinná podoba, pričom musia byť splnené niektoré podmienky. Týmto znením sa zároveň zákon približuje aj k praxi niektorých zamestnávateľov a nastavuje pravidlá v oblasti elektronickej komunikácie informácií. Zároveň sa ustanovilo, že ak to výslovne ustanoví Zákonník práce alebo osobitný predpis, písomná informácia sa musí poskytnúť iba v listinnej podobe. Rovnaké pravidlo sa ustanoviť, resp. vyjadrila sa táto skutočnosť v zákone, ak Zákonník práce ustanovuje povinnosť zamestnávateľa písomne odpovedať zamestnancovi v prípade žiadosti alebo sťažnosti.
Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci V § 39 sú vymenované predpisy, ktoré považuje zákonodarca za predpisy na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Novo sa ukladá povinnosť pre zamestnávateľa, že v prípade, ak vydá pravidlá o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, tieto môže vydať až po dohode so zástupcami zamestnancov. Ustanovenie § 39 ods. 2 umožňuje nahradiť dohodu rozhodnutím inšpektorátu práce, aby sa nepredlžovala doba bez záväzných pravidiel bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Na základe znenia § 7 ods. 8 zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov inšpektorát práce rozhoduje o pravidlách o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, ktoré má zamestnávateľ vydať, a o zavedení noriem spotreby práce a o ich zmenách u zamestnávateľa, ak nedošlo k dohode podľa § 39 ods. 2 a § 133 ods. 3 Zákonníka práce.
Viac sa už dočítate v mesačníku Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 1/2023 a Zákonník práce s komentárom po novele nájdete v mesačníku Poradca 6-7/2023, ktorý práve vychádza.
KONIEC ROKA V ÚČTOVNÍCTVE Kalendárny rok sa v mzdovej učtárni považuje aj za zdaňovacie obdobie, ktoré je potrebné uzatvoriť a otvoriť nové obdobie so zohľadnením výstupov z predchádzajúceho kalendárneho roka. V tejto súvislosti majú zamestnanci ako daňovníci s príjmami zo závislej činnosti a zamestnávatelia ako platitelia týchto príjmov povinnosť sa daňovo vysporiadať s predchádzajúcim zdaňovacím obdobím a pripraviť sa na nové zdaňovacie obdobie.
1. Polovica ročného odpisu Daňovník má v obchodnom majetku zaradený nákladný automobil. V roku 2022 spolu s daňovým odpisom predpokladá daňovú stratu 2 000 €. Ročná výška daňového odpisu uvedeného majetku predstavuje čiastku 4 000 €. Môže si daňovník uplatniť, resp. neuplatniť do daňových výdavkov len polovicu ročného odpisu 2 000 €? Ak sa daňovník rozhodne neuplatniť daňový odpis, do základu dane za rok 2022 nesmie zahrnúť celoročný odpis vo výške 4 000 €. Nemôže sa rozhodnúť vylúčiť len jednu polovicu z ročného odpisu a druhú polovicu ponechať v základe dane ako daňový výdavok tak, aby jeho základ dane bol nulový.
2. Neuplatnenie odpisovania Spoločnosť s ručením obmedzeným zaradila v januári 2022 do obchodného majetku osobný automobil, ktorý plánuje odpisovať rovnomerne. Je možné neuplatniť odpis tohto majetku už v roku zaradenia – prvom plánovanom roku odpisovania? Účtovná jednotka sa môže v zmysle § 22 ods. 9 ZDP rozhodnúť, že preruší uplatňovanie odpisov hmotného majetku na jeden rok, alebo na viac celých zdaňovacích období, čím si môže upraviť základ dane. V prípade, že nemá záujem uplatniť si daňové odpisy už v prvom roku odpisovania, celková doba odpisovania sa posunie o jeden rok. Pri osobnom automobile s cenou obstarania napríklad 24 000 €, s dobou odpisovania 4 roky, výpočet daňových bude nasledovný:
Aj keď daňovník neuplatní ročný odpis už v prvom roku odpisovania majetku, je potrebné, aby tento majetok mal zaevidovaný v evidencii majetku a aby bolo v evidencii uvedené aj to, že odpisovanie je prerušené.
3. Prerušenie odpisovania viackrát Spoločnosť s ručením obmedzeným vlastní vo svojom majetku nákladný automobil, ktorý odpisuje rovnomerne. Je možné prerušiť odpisovanie hmotného majetku počas doby odpisovania podľa zákona o dani z príjmov aj viackrát? Podľa § 22 ods. 9 ZDP sa pri uplatňovaní odpisov môže prerušiť odpisovanie na celé zdaňovacie obdobie alebo aj na viac zdaňovacích období. Po skončení prerušenia sa doba odpisovania predlžuje o dobu prerušenia a pokračuje sa v odpisovaní tak, ako keby k prerušeniu odpisovania nedošlo. Odpisovanie môže prerušiť aj viackrát, a to aj opakovane. Výpočet daňových odpisov a ich uplatnenie do daňových výdavkov s viacnásobným prerušením odpisovania:
Daňovník uplatní v tomto prípade viacnásobne opakované prerušenie odpisovania. Celková doba odpisovania sa predĺži o počet rokov, v ktorých neboli uplatnené daňové odpisy (celkovo o 4 roky).
4. Odpis majetku Spoločnosť s ručením obmedzeným vlastní vo svojom majetku osobný automobil, ktorý odpisuje rovnomerne. Je možné prerušiť odpis tohto majetku na viac ako jeden rok? Účtovná jednotka sa môže v zmysle § 22 ods. 9 ZDP rozhodnúť, že preruší uplatňovanie odpisov hmotného majetku na jeden rok alebo na viac celých zdaňovacích období. V prípade, že nemá záujem uplatniť si daňové odpisy napríklad na 2 roky, celková doba odpisovania sa predĺži o dva roky. Pri osobnom automobile obstaranom v januári 2020 s cenou obstarania napríklad 20 000 €, s dobou odpisovania 4 roky, výpočet daňových odpisov a ich uplatnenie v daňových výdavkoch bude nasledovné:
5. Časové rozlíšenie nákladu Slovenská s.r.o., platiteľ DPH, dala uverejniť inzerát na svoj výrobok v zahraničnom časopise. Zahraničný dodávateľ z USA jej v decembri 2022 poslal faktúru za tento inzerát, na ktorej je uvedené, že inzerát bol uverejnený v časopise – ročník január a február 2023 (k faktúre bola priložená aj strana z časopisu s reklamou). Na faktúre je deň vystavenia 10. 12. 2022. Časopis bol v predaji už od 3. decembra 2022. Má s.r.o. časovo rozlíšiť tento náklad a faktúru za inzerát zaúčtovať na náklady budúcich období? Vo všeobecnosti platí, že náklady sa účtujú do obdobia, s ktorým časovo a vecne súvisia. Podmienkou, aby sa náklady časovo rozlíšili je, že je známy ich vecný obsah, suma a je určené obdobie, ktorého sa týkajú. Všetky tri podmienky musia byť splnené súčasne. Účtovné predpisy platné v súčasnosti uplatňujú zásadu opatrnosti aj na oblasť časového rozlišovania nákladov. Znamená to, že ak účtovná jednotka nevie jednoznačne preukázať, ku ktorému obdobiu v budúcnosti sa výdavok vzťahuje ako náklad, je potrebné ho zaúčtovať ako náklad v tom období, v ktorom bol výdavok vynaložený. V § 56 ods. 6 opatrenia MF SR č. 23054/ 2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva (ďalej len „Postupy účtovania v PÚ“) sú uvedené niektoré náklady, ktoré sa časovo nerozlišujú, napríklad náklady na marketingové a iné štúdie, náklady na prieskum trhu, náklady na uvedenie výrobkov na trh, náklady na reklamu a propagáciu. Tieto náklady sa účtujú do nákladov v tom účtovnom období, v ktorom vznikli. Iba v prípade, ak sú tieto služby platené vopred (napríklad platené nájomné reklamných plôch, vysielacieho času, inzertného priestoru), sa časovo rozlišujú. Možno konštatovať, že náklady vynaložené na reklamu a propagáciu sa časovo nerozlišujú z toho dôvodu, že nie je možné presne stanoviť, ktorého obdobia sa týkajú (nie je možné presne stanoviť, ako dlho sa bude produkt, ktorého sa reklama týka, predávať a ako dlho budú z neho v dôsledku danej reklamy plynúť príjmy). To však neplatí v prípade, ak ide o vopred platené služby (napr. zaplatené nájomné reklamných plôch). V tomto prípade sa dá presne určiť obdobie, ktorého sa týkajú (t. j. za ktoré obdobie bol zaplatený nájom). Ak bola reklama v časopise uverejnená už v roku 2022, nie je potrebné náklady na reklamu časovo rozlíšiť.
6. Zaúčtovanie nájomného Účtovná jednotka Strema, s.r.o., neplatiteľ DPH, v decembri bežného účtovného obdobia uhradila nájomné za december bežného účtovného obdobia až február nasledujúceho účtovného obdobia v sume 120 eur/mesiac. Prenajímateľ je neplatiteľom DPH. Ako zaúčtuje účtovná jednotka zaplatené nájomné?
Účtovná jednotka Strema, s.r.o. uhradila celú sumu faktúry 360 eur v roku 2022. Do nákladov roka 2022 vstupuje iba nájomné za december roku 2022. Nájomné za január a február roku 2023 ovplyvní výsledok hospodárenia až v roku 2023, keď sa zúčtujú náklady budúcich období do nákladov bežného účtovného obdobia.
7. Zostatková hodnota Fyzická osoba zrušila živnosť k 31. 12. 2022. Predala svojej spoločnosti 31. 12. 2022 osobný automobil v daňovej zostatkovej cene + 20 % DPH. Auto bolo zakúpené 29. 4. 2022 a predané 31. 12. 2022. Môže si dať FO do nákladov odpisy za obdobie od 1. 4. 2022 do 31. 12. 2022 a zostatkovú hodnotu k 31. 12. 2022? Daňovník môže uplatniť do daňových výdavkov daňové odpisy za podmienky, že mal odpisovaný majetok zahrnutý v obchodnom majetku k poslednému dňu zdaňovacieho obdobia (§ 22 ods. 11 zákona o dani z príjmov). Keďže daňovník automobil predal 31. 12. 2022, do daňových výdavkov si nemôže zahrnúť žiadny odpis, nakoľko automobil nemal zahrnutý v obchodnom majetku k poslednému dňu zdaňovacieho obdobia. Do daňových výdavkov si však môže zahrnúť celú obstarávaciu cenu automobilu.
8. Predplatné časopisov Účtovná jednotka Alfa, s.r.o. si objednala v decembri 2022 predplatné právnych predpisov na rok 2023, ktoré uhradila na základe zálohovej faktúry v sume 120 eur, Úhradu zaúčtovala na účet 314 – Poskytnuté preddavky. Následne po úhrade zálohy jej dodávateľ zaslal vyúčtovaciu faktúru. Ako zaúčtuje účtovná jednotka zaplatené predplatné časopisov?
9. Pokračovanie v odpisovaní Podnikateľský subjekt kúpil v roku 2018 automobil. V tom roku ho aj začal odpisovať. V ostatných nasledujúcich rokoch 2019 – 2021 prerušil odpisovanie. V roku 2022 chce pokračovať v odpisovaní – druhý odpis. Je to možné? Podľa § 22 ods. 9 ZDP môže daňovník uplatňovanie odpisov hmotného majetku prerušiť, a to len na jedno celé zdaňovacie obdobie alebo viac celých zdaňovacích období. V ďalšom zdaňovacom období daňovník pokračuje v odpisovaní tak, ako by nebolo prerušené, pričom celková doba odpisovania sa predlžuje o dobu prerušenia odpisovania. Daňovník môže prerušiť odpisovania na akúkoľvek dlhú dobu, súčasne môže prerušiť odpisovania aj viackrát. Daňovník zaradil automobil do obchodného majetku v roku 2018. V tomto roku začal automobil odpisovať a uplatnil si daňový odpis. V rokoch 2019 až 2021 prerušil daňové odpisovanie, pretože to bolo preňho výhodnejšie. V roku 2022 môže pokračovať v daňovom odpisovaní ako druhý rok odpisovania. Ak v ďalšom období už nepreruší daňové odpisovanie, do daňových výdavkov si uplatní daňový odpis ešte v rokoch 2023 a 2024.
10. Celoročný odpis Daňovník zaradil hmotný majetok do užívania v júli 2020, v obstarávacej cene 40 000 €, hmotný majetok je zaradený v 1. odpisovej skupine, daňovník uplatňuje rovnomerné odpisovanie. Zároveň sa daňovník rozhodol pri tomto hmotnom majetku prerušiť odpisovania v roku 2020 a 2021. Ako má daňovník postupovať pri odpisovaní v roku 2022? Môže uplatniť celoročný odpis alebo musí uplatniť len odpis za šesť mesiacov? Ak by sa daňovník nerozhodol prerušiť odpisovanie hmotného majetku, za zdaňovacie obdobie 2020 do daňových výdavkov by mohol uplatniť iba alikvotnú časť odpisu pripadajúcu na mesiace júl až december 2020, tzn. 1 / 2 ročného odpisu. Pretože sa daňovník rozhodol prerušiť uplatňovanie daňových odpisov na dva roky (2020 a 2021), do daňových výdavkov za zdaňovacie obdobie 2020 a 2021 nezahrnul žiadny odpis z predmetného hmotného majetku. V zdaňovacom období 2022 daňovník zahrnie do daňových výdavkov daňový odpis v plnej ročnej výške. Aj keď je rok 2022 prvým rokom odpisovania predmetného hmotného majetku a majetok bol zaradený do užívania v júli 2020, v roku 2022 bol v užívaní už celých 12 mesiacov.
11. Zaradenie do obchodného majetku Podnikateľ obstaral automobil v roku 2020 a využíval ho len na svoje súkromné potreby, t. j. neevidoval ho v majetku určenom na podnikanie. V roku 2022 ho zaradí do obchodného majetku. Môže daňovník uplatniť prerušenie odpisovania automobilu za rok 2022, po jeho zaradení do obchodného majetku? Podnikateľ pri preradení automobilu z osobného užívania do podnikania ocení majetok obstarávacou cenou, t. j. cenou, za ktorú sa majetok obstaral. Rok obstarania (2020) je aj prvým rokom odpisovania a obstarávacia cena je vstupnou cenou, z ktorej sa po zaradení do užívania uplatňujú odpisy ako v ďalšom roku odpisovania. Lehota na odpisovanie začína plynúť rokom, v ktorom bol majetok obstaraný (2020), pričom za roky jeho nevyužívania na zabezpečenie zdaniteľného príjmu (2020, 2021) nie je možné uplatniť odpisy ako daňový výdavok. V danom prípade nejde o prerušenie odpisovania. V roku 2022 po preradení do obchodného majetku môže uplatniť odpis už len ako v 3. roku odpisovania. Vyplýva to z § 25 ods. 1 písm. d) ZDP. Daňovník môže po preradení osobného automobilu do obchodného majetku uplatniť prerušenie odpisovania v roku 2022. Je však potrebné, aby túto skutočnosť mal preukázateľne zaevidovanú v evidencii (v inventárnej karte hmotného majetku), v ktorej bude uvedený plán daňových odpisov a vyznačené aj prerušenie odpisovania. Hodnotu dlhodobého hmotného majetku uvádza daňovník v rámci účtovnej závierky vo Výkaze majetku a záväzkov.
12. Odpisovanie strojov Spoločnosť obstarala stroje z prostriedkov EÚ 50 % (dotácia). Môže spoločnosť prerušiť daňové odpisovanie strojov? Prerušenie daňového odpisovania upravuje § 22 ods. 9 zákona o dani z príjmov. Daňovník môže uplatňovanie odpisov hmotného majetku prerušiť, a to len na jedno celé zdaňovacie obdobie alebo viac celých zdaňovacích období. Prerušenie odpisovania nemôže uplatniť daňovník, ak uplatňuje výdavky podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov – paušálne výdavky, v takom prípade daňovník vedie odpisy len evidenčne a o túto dobu nemôže lehotu určenú na odpisovanie hmotného majetku predĺžiť. Z uvedeného vyplýva, že daňové odpisovanie môže daňovník prerušiť aj pri majetku na obstaranie ktorého čerpal dotáciu. Súčasne daňovník uplatní postup podľa § 17 ods. 2 písm. f) zákona o dani z príjmov. Dotácia na obstaranie odpisovaného dlhodobého majetku sa zahrnie (resp. nezahrnie v zdaňovacom období prerušenia odpisovania) do základu dane počas doby odpisovania tohto majetku podľa § 26 zákona o dani z príjmov, a to vo výške odpisu podľa § 27 alebo § 28 zákona o dani z príjmov alebo v pomernej časti zodpovedajúcej výške použitej dotácie na obstaranie tohto majetku.
13. Prerušenie odpisovania Aj v prípade automobilov môže dochádzať za určitých podmienok k odpisovanie majetku. Je možné z určitých dôvodov prerušiť odpisovanie len u jedného automobilu, pričom u zostávajúcich automobilov si daňovník odpisy uplatní? Umožňuje zákon o dani z príjmov rozčleniť hmotný majetok na majetok, z ktorého sa odpisy uplatňujú a na majetok, ktorého odpisovanie je prerušené? Zákon o dani z príjmov v § 22 ods. 9 rieši prerušenie odpisovania. Daňovník môže uplatňovanie odpisov prerušiť, a to len na jedno celé zdaňovacie obdobie alebo viac celých zdaňovacích období a v ďalšom zdaňovacom období pokračuje v odpisovaní tak, akoby nebolo prerušené, pričom celková doba odpisovania sa predlžuje o dobu prerušenia odpisovania. Zo znenia zákona nevyplýva, že prerušenie odpisovania sa vzťahuje na hmotný majetok ako celok. Je teda na daňovníkovi, akým spôsobom a na ktorom majetku sa rozhodne odpisovanie prerušiť. Zákon umožňuje prerušenie odpisovania tak na individuálne určenom majetku ako aj na majetku ako celku.
Viac už nájdete v mesačníku 1000 riešení 1-2/2023.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
374/2022 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 131/2022 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti dotácií v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny v znení neskorších predpisov 18.11.2022 375/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok v znení neskorších predpisov 18.11.2022 376/2022 Z. z. Zákon o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov 01.12.2022 377/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov 01.12.2022 378/2022 Z. z. Ústavný zákon, ktorým sa dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov 01.01.2023 379/2022 Z. z. Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa 01.12.2022 380/2022 Z. z. Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike a podrobnosti o postupe pri vyhlasovaní krízovej situácie a jej úrovne, o vyhlasovaní obmedzujúcich opatrení v plynárenstve pre jednotlivé kategórie odberateľov plynu, o opatreniach zameraných na odstránenie krízovej situácie a o spôsobe určenia obmedzujúcich opatrení v plynárenstve a opatrení zameraných na odstránenie krízovej situácie v znení vyhlášky č. 80/2019 Z. z. 01.12.2022 381/2022 Z. z. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 99/2016 Z. z. o podrobnostiach o ochrane zdravia pred záťažou teplom a chladom pri práci v znení vyhlášky č. 227/2019 Z. z. 01.12.2022 382/2022 Z. z. Uznesenie Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 10/2021 z 26. októbra 2022 o zastavení konania vo veci vyslovenia súladu vyhlášky Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky č. 226/2021 V. v. SR, ktorou sa nariaďujú opatrenia pri ohrození verejného zdravia ku karanténnym povinnostiam osôb po vstupe na územie Slovenskej republiky, uverejnenej 2. júla 2021, s Ústavou Slovenskej republiky 24.11.2022 383/2022 Z. z. Uznesenie Ústavného súdu Slovenskej republiky č. k. PL. ÚS 11/2021 z 26. októbra 2022 o zastavení konania vo veci vyslovenia súladu vyhlášky Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky č. 231/2021 V. v. SR, ktorou sa nariaďujú opatrenia pri ohrození verejného zdravia ku karanténnym povinnostiam osôb po vstupe na územie Slovenskej republiky, uverejnenej 16. júla 2021 s Ústavou Slovenskej republiky 24.11.2022 384/2022 Z. z. Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení volieb do orgánov samosprávy obcí 24.11.2022 385/2022 Z. z. Vyhláška Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky o jednotnom formáte elektronickej správy a elektronickej doručenky 01.12.2022 386/2022 Z. z. Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 103/2018 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov 01.12.2022 387/2022 Z. z. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 8. novembra 2022 č. 8/2022, ktorým sa mení opatrenie Národnej banky Slovenska zo 14. júla 2015 č. 6/2015 o solventnosti pre poisťovne, na ktoré sa neuplatňuje osobitný režim, a pre zaisťovne, pobočky zahraničných poisťovní a pobočky zahraničných zaisťovní 25.11.2022 388/2022 Z. z. Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení dodatku č. 2 ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa pre príslušníkov Policajného zboru uzatvoreného medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Odborovým zväzom polície v Slovenskej republike, dodatku č. 2 ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa pre príslušníkov Hasičského a záchranného zboru uzatvoreného medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Odborovým zväzom hasičov a Slovenským odborovým zväzom verejnej správy a kultúry, dodatku č. 2 ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa pre príslušníkov Horskej záchrannej služby uzatvoreného medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Odborovým zväzom polície v Slovenskej republike a dodatku č. 8 ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa uzatvoreného medzi Asociáciou priemyslu poľnohospodárstva a služieb a Odborovým zväzom výroby, obchodu a služieb 25.11.2022 389/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 01.12.2022 390/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 30.11.2022 391/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov 01.12.2022 392/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.12.2022 393/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 29.11.2022 394/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 29.11.2022 395/2022 Z. z. Zákon o špeciálnom spôsobe hlasovania v referende vyhlásenom na základe petície občanov prijatej 24. augusta 2022 29.11.2022 396/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 232/2022 Z. z. o financovaní voľného času dieťaťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 01.01.2023 397/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 01.12.2022 398/2022 Z. z. Zákon, ktorým sa mení zákon č. 150/2022 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s novými sídlami a obvodmi súdov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 01.12.2022
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Január 2023
PRÍSPEVKY PRE PODNIKATEĽOV POSKYTOVANÉ ÚRADMI PRÁCE Vzhľadom na zhoršujúcu sa ekonomickú situáciu v dôsledku zvyšovania cien energií a materiálov hľadajú štátne orgány všetky dostupné nástroje hospodárskej politiky a jej súčastí, politiky zamestnanosti a politiky trhu práce, na zabránenie devastačných dopadov narastajúcej krízy na všetky oblasti hospodárskeho a sociálneho života našej spoločnosti. Aktuálna ekonomická situácia spôsobená zánikom veľkých i menších firiem si vyžaduje okamžité účinné riešenia, ktoré majú prispieť k udržaniu zamestnanosti na existujúcich pracovných miestach a na podporu vytvorenia nových pracovných miest.
K riešeniu danej situácie by mal prispieť zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti v z.n.p. účinný od 1. 2. 2004, ktorý bol už niekoľkokrát novelizovaný, naposledy zákonmi č. 82/2022 Z. z. a č. 101/2022 Z. z. účinnými od 1. 4. 2022.
PODPORA ZAMESTNATEĽNOSTI A ZAMESTNANOSTI UCHÁDZAČOV O ZAMESTNANIE s dôrazom na znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie je upravená prostredníctvom aktívnych opatrení na trhu práce v platnom znení zákona o službách zamestnanosti. Ide o poskytovanie príspevku: na samostatnú zárobkovú činnosť, na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie, na podporu rozvoja miestnej a regionálnej zamestnanosti, na vykonávanie absolventskej praxe, na podporu vytvorenia pracovného miesta v prvom pravidelne platenom zamestnaní, na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj, na aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby, na dochádzku za prácou, na podporu mobility za prácou, na dopravu do zamestnania, na presťahovanie za prácou, na vytvorené nové pracovné miesta, na podporu udržania zamestnanosti v malých podnikoch alebo stredných podnikoch, umiestňovacieho príspevku a vyrovnávacích príspevkov integračnému podniku, na zriadenie chránenej dielne alebo chráneného pracoviska, na udržanie občana so zdravotným postihnutím v zamestnaní, občanovi so zdravotným postihnutím na samostatnú zárobkovú činnosť, na činnosť pracovného asistenta, na úhradu prevádzkových nákladov chránenej dielne alebo chráneného pracoviska a na úhradu nákladov na dopravu zamestnancov.
Cieľom aktívnych opatrení na trhu práce na zmiernenie dopadov energetickej krízy na zamestnanosť, je v prvom rade vytvoriť podmienky, ktoré prispejú k udržaniu zamestnanosti na pracovných miestach u zamestnávateľov, ktorí v dôsledku prevádzkových ťažkostí spôsobených touto krízou uvažujú o prepúšťaní zamestnancov a o rušení pracovných miest.
PRÍSPEVOK NA SAMOSTATNÚ ZÁROBKOVÚ ČINNOSŤ môže poskytnúť úrad práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej ÚPSVaR) na čiastočnú úhradu nákladov súvisiacich s prevádzkovaním samostatnej zárobkovej činnosti uchádzačovi o zamestnanie, ktorý bol vedený v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej tri mesiace a ktorý bude samostatne zárobkovo činnou osobou prevádzkujúca živnosť podľa zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v platnom znení alebo vykonávajúci poľnohospodársku výrobu vrátane hospodárenia v lesoch a na vodných plochách, ak o príspevok písomne požiada. Uchádzač o zamestnanie, ktorému bol uvedený druh príspevku poskytnutý, je povinný samostatnú zárobkovú činnosť prevádzkovať nepretržite najmenej tri roky. Výška príspevku je: a) v bratislavskom kraji najviac 2,5-násobok celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje, b) v ostatných krajoch · v okresoch s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti nižšou alebo rovnakou ako je celoslovenský priemer v kalendárnom roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje, najviac 3-násobok celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje, · v okresoch s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti vyššou ako je celoslovenský priemer v kalendárnom roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje, najviac 4-násobok celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje.
Príspevok je možné poskytnúť na základe žiadosti a uzatvorenej písomnej dohody medzi ÚPSVaR a uchádzačom o zamestnanie. Súčasťou spomínanej žiadosti je podnikateľský zámer vrátane predpokladaných nákladov na začatie prevádzkovania samostatnej zárobkovej činnosti.
ÚPSVaR poskytne najviac 60 % výšky príspevku do 30 kalendárnych dní odo dňa uzatvorenia dohody o poskytnutí príspevku. Zvyšnú časť príspevku uhradí po predložení prvej správy o svojom podnikaní a o čerpaní poskytnutého príspevku po uplynutí 12 mesiacov prevádzkovania samostatnej zárobkovej činnosti.
Dohoda o poskytnutí príspevku obsahuje identifikačné údaje účastníkov dohody, vykonávané činnosti podľa štatistickej klasifikácie ekonomických činností, dátum začatia prevádzkovania samostatnej zárobkovej činnosti, výšku príspevku, jeho špecifikáciu a spôsob úhrady, podmienky poskytnutia príspevku, spôsob kontroly plnenia dohodnutých podmienok, podmienky a spôsob vrátenia príspevku alebo jeho časti v prípade nesplnenia dohodnutých podmienok, záväzok uchádzača o zamestnanie, že oznámi úradu každú zmenu dohodnutých podmienok najneskôr do 30 kalendárnych dní, záväzok uchádzača o zamestnanie, že predloží správu o prevádzkovaní samostatnej zárobkovej činnosti a o čerpaní poskytnutého príspevku za každý rok prevádzkovania samostatnej zárobkovej činnosti počas obdobia, na ktoré bola uzatvorená dohoda, záväzok uchádzača o zamestnanie, že predloží doklady preukazujúce vynaložené náklady a ďalšie dohodnuté náležitosti.
V tejto súvislosti je potrebné upozorniť i na skutočnosť, že ÚPSVaR môže zabezpečiť absolvovanie prípravy na začatie prevádzkovania samostatnej zárobkovej činnosti pre uchádzača o zamestnanie, ktorý sa pripravuje na začatie jej prevádzkovania. Súčasťou tejto prípravy je aj vypracovanie podnikateľského zámeru. Spomínaný úrad môže opätovne poskytnúť príspevok uchádzačovi o zamestnanie najskôr po uplynutí ôsmich rokov od začatia prevádzkovania samostatnej zárobkovej činnosti, na ktorej prevádzkovanie mu bol poskytnutý príspevok. Môže ale tiež poskytnúť príspevok uchádzačovi o zamestnanie, ktorý v období 6 mesiacov pred zaradením do evidencie uchádzačov o zamestnanie pozastavil, prerušil alebo skončil prevádzkovanie samostatnej zárobkovej činnosti, ak bol vedený v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 12 mesiacov.
PRÍSPEVOK NA PODPORU ZAMESTNÁVANIA ZNEVÝHODNENÉHO UCHÁDZAČA O ZAMESTNANIE. ÚPSVaR môže poskytnúť príspevok na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie zamestnávateľovi, ktorý na vytvorené pracovné miesto prijme do pracovného pomeru znevýhodneného uchádzača o zamestnanie (§ 8 zákona č. 5/2004 Z. z. v z.n.p.) vedeného v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej tri mesiace, ak pracovný pomer je dohodnutý najmenej v rozsahu polovice ustanoveného týždenného pracovného času a ak zamestnávateľ o príspevok písomne požiada. Príspevok sa poskytuje na úhradu časti celkovej ceny práce zamestnanca. Mesačná výška príspevku je: a) v bratislavskom kraji 25 % z celkovej ceny práce zamestnanca, najviac 25 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje, b) v ostatných krajoch · v okresoch s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti nižšou alebo rovnakou ako je celoslovenský priemer v kalendárnom roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje, 30 % z celkovej ceny práce zamestnanca, najviac 30 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje, · v okresoch s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti ako je celoslovenský priemer v kalendárnom roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje, 40 % z celkovej ceny práce zamestnanca, najviac 40 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje.
Príspevok sa poskytuje na základe písomnej dohody o poskytnutí príspevku uzatvorenej medzi ÚPSVaR a zamestnávateľom najdlhšie počas 12 kalendárnych mesiacov a na znevýhodneného uchádzača o zamestnanie vedeného v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 24 mesiacov sa príspevok poskytuje najdlhšie počas 24 kalendárnych mesiacov.
Zamestnávateľ je povinný zachovať vytvorené pracovné miesto, na ktoré mu bol poskytnutý príspevok, najmenej v rozsahu zodpovedajúcom polovici dohodnutého obdobia poskytovania príspevku. Ak zamestnávateľ nesplnil povinnosť, je povinný vrátiť úradu pomernú časť poskytnutého príspevku zodpovedajúcu obdobiu, počas ktorého nezachoval vytvorené pracovné miesto. Za vytvorenie pracovného miesta u zamestnávateľa sa považuje zvýšenie počtu pracovných miest, ktoré predstavuje v priemere za 12 kalendárnych mesiacov v porovnaní s rovnakým predchádzajúcim obdobím celkový nárast počtu jeho zamestnancov. Ak nedošlo k zvýšeniu počtu pracovných miest, zamestnávateľ je povinný preukázať, že k tomuto zvýšeniu nedošlo v dôsledku zrušenia pracovných miest z dôvodu nadbytočnosti.
Dohoda o poskytnutí príspevku obsahuje identifikačné údaje účastníkov dohody, charakteristiku pracovného miesta alebo pracovných miest, počet, profesijnú a kvalifikačnú štruktúru zamestnanca alebo zamestnancov prijatých na pracovné miesta a rozsah dohodnutého pracovného času, dátum obsadenia pracovného miesta alebo pracovných miest, výšku príspevku, jeho špecifikáciu a spôsob úhrady, podmienky poskytovania príspevku, spôsob kontroly plnenia dohodnutých podmienok, podmienky a termín zúčtovania poskytnutého príspevku, povinnosť a spôsob vrátenia príspevku alebo jeho časti v prípade nesplnenia dohodnutých podmienok alebo závažného porušenia dohody, záväzok zamestnávateľa, že do určeného termínu predloží pracovnú zmluvu zamestnanca alebo pracovné zmluvy zamestnancov a najneskôr do desiatich kalendárnych dní oznámi úradu každé skončenie pracovného pomeru, záväzok zamestnávateľa zachovať podporované pracovné miesto alebo pracovné miesta na stanovené obdobie, záväzok zamestnávateľa, že oznámi úradu každú zmenu dohodnutých podmienok najneskôr do 30 kalendárnych dní a ďalšie dohodnuté náležitosti.
PRÍSPEVOK NA VYKONÁVANIE ABSOLVENTSKEJ PRAXE. Absolventská prax podľa v úvode spomínanej právnej normy umožňuje získanie odborných zručností a praktických skúseností u zamestnávateľa, ktoré zodpovedajú dosiahnutému stupňu vzdelania absolventa školy. Môže sa vykonávať na základe uzatvorenej písomnej dohody o absolventskej praxi medzi absolventom školy vedeným v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej jeden mesiac a ÚPSVaR a na základe uzatvorenej písomnej dohody medzi týmto úradom a zamestnávateľom. Absolventská prax sa vykonáva najmenej 3 mesiace a najviac 6 mesiacov, bez možnosti jej predĺženia a opakovaného vykonávania, v rozsahu 20 hodín týždenne. Začiatok vykonávania absolventskej praxe a jej rozsah určuje zamestnávateľ. Po skončení absolventskej praxe vydá zamestnávateľ absolventovi školy potvrdenie o vykonaní absolventskej praxe. V čase vykonávania absolventskej praxe uchádzač o zamestnanie nesmie byť v pracovnoprávnom vzťahu. Počas vykonávania absolventskej praxe môže ÚPSVaR poskytnúť absolventovi školy paušálny príspevok vo výške 65 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu podľa § 2 písm. a) zákona č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. mesačne na úhradu jeho nevyhnutných osobných výdavkov spojených s vykonávaním absolventskej praxe. V tejto súvislosti je však potrebné upozorniť na skutočnosť, že paušálny príspevok sa kráti za dni voľna (počas vykonávania absolventskej praxe má absolvent školy nárok na voľno v rozsahu desiatich pracovných dní, pričom tento nárok vzniká najskôr po uplynutí dvoch mesiacov vykonávania absolventskej praxe) a za ďalšie dni neprítomnosti na absolventskej praxi na základe evidencie dochádzky predkladanej úradu. ÚPSVaR poskytne absolventovi školy náhradu poistného na úrazové poistenie počas vykonávania absolventskej praxe.
Dohoda uzatvorená medzi úradom práce, sociálnych vecí a rodiny a absolventom školy obsahuje najmä záväzok úradu zabezpečiť absolventovi školy vykonávanie absolventskej praxe u dohodnutého zamestnávateľa, záväzok absolventa školy vykonávať absolventskú prax u zamestnávateľa dohodnutého úradom, začiatok a dĺžku vykonávania absolventskej praxe, druh a spôsob získavania praktických skúseností, druh pracovného miesta, na ktorom sa bude absolventská prax vykonávať, záväzok absolventa školy dodržiavať všeobecne záväzné právne predpisy, vnútorné predpisy zamestnávateľa a predpisy na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri vykonávaní absolventskej praxe, s ktorými bol preukázateľne oboznámený, záväzok absolventa školy uhradiť úradu náhradu škody, ktorú spôsobil zamestnávateľovi úmyselným konaním, záväzok absolventa školy uzatvoriť poistnú zmluvu o úrazovom poistení počas vykonávania absolventskej praxe, záväzok úradu uhrádzať absolventovi školy paušálny príspevok do 15 pracovných dní po uplynutí kalendárneho mesiaca, za ktorý sa paušálny príspevok poskytuje.
Dohoda uzatvorená medzi úradom a zamestnávateľom obsahuje najmä záväzok zamestnávateľa vytvárať absolventovi školy podmienky na vykonávanie absolventskej praxe, druh a spôsob získavania praktických skúseností, druh pracovného miesta, na ktorom bude absolventská prax vykonávaná a funkcia alebo profesia fyzickej osoby, pod ktorej vedením bude uchádzač o zamestnanie absolventskú prax vykonávať, záväzok zamestnávateľa preukázateľne oboznámiť absolventa školy so všeobecne záväznými právnymi predpismi, s vnútornými predpismi a predpismi na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri vykonávaní absolventskej praxe, záväzok zamestnávateľa viesť evidenciu dochádzky absolventa školy a predkladať ju mesačne do desiatich pracovných dní po uplynutí kalendárneho mesiaca úradu, záväzok zamestnávateľa oznámiť úradu neúčasť absolventa školy na vykonávaní absolventskej praxe, ako aj predčasné skončenie vykonávania absolventskej praxe najneskôr do dvoch pracovných dní, záväzok zamestnávateľa, že povereným zamestnancom úradu umožní vykonať kontrolu plnenia tejto dohody, záväzok zamestnávateľa, že nezníži počet pracovných miest z dôvodu prijatia uchádzača o zamestnanie na vykonávanie absolventskej praxe.
Viac o problematike sa dočítate v mesačníku Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 1/2023.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všetko je v živote niekedy po prvý raz. Prvá trieda, prvé auto a potom niekedy aj prvá manažérska pozícia. Založíte si firmu a po čase prijmete prvého zamestnanca. Alebo vás po nejakom čase v zamestnaní oslovia s ponukou na pozíciu majstra, vedúceho predajne, manažéra. Počiatočnú radosť zrejme vystriedajú mierne obavy, ale aj pocit zodpovednosti. Ako to zvládnem? Budú ma ľudia brať? Rešpektovať? Nebude to pre mňa príliš náročné? Čo ak sa objaví nejaký problém?
AKÉKOĽVEK SÚ VAŠE PREDOŠLÉ PRACOVNÉ SKÚSENOSTI, na prvej manažérskej pozícii ste na začiatku. Žiaľ, neplatí priama úmera medzi výborným pracovníkom a zároveň výborným manažérom v tej istej osobe. Odborníci sa zhodujú, že každý nový manažér na nejakú časť svojich predošlých vedomostí a zručností môže zabudnúť. A tie manažérske zručnosti sú ešte len na štartovacej čiare.
Ak ste doteraz boli odborníkom najmä na technické záležitosti, či účtovníctvo, keď sa stanete manažérom, začnú sa od vás očakávať a vyžadovať predovšetkým zručnosti vedenia ľudí, delegovania a rozhodovania. Pokiaľ ste sa stali manažérom bývalým spolupracovníkom, musíte rátať s tým, že niektorí vám povýšenie príliš želať nebudú. Možno sa aj oni uchádzali o to miesto, ktoré ste práve získali a budú mať potrebu dokazovať, že vaše menovanie nebola dobrá voľba.
PRVÝ DOJEM - O ľuďoch okolo seba si vytvárame názor pomerne rýchlo. Niekedy aj s predsudkami. Je celkom pozitívne, ak sa novému manažérovi podarí urobiť na spolupracovníkov hneď na začiatku dobrý dojem. Obvykle to však nejde tak hladko. Ľudia vyčkávajú, čo sa z človeka vykľuje.
Pozitívnu a plodnú spoluprácu môžete dosiahnuť vďaka svojim osobnostným kvalitám a odbornému know-how. Majte na pamäti, že sympatie, prípadne antipatie, nie sú len jednostranné. Keď vám niekto pripadá sympatický, býva to zvyčajne vzájomné. Sústreďte sa pri vnímaní ľudí na sympatické vlastnosti toho druhého.
STALI STE SA MANAŽÉROM NA PÔVODOM PRACOVISKU. Ak ste sa dostali na vyššiu pozíciu v rámci firmy, kde ste doteraz pracovali, znamená to, že ľudia vám nie sú cudzí, ani ich silné, či slabé stránky. Na jednej strane všetko bezproblémovo funguje, na strane druhej je potrebné niečo pozmeniť – preto vás predsa na manažérsku pozíciu prijali. Ako náhle prevezmete svoju novú pozíciu, mali by ste si s priamym nadriadeným pohovoriť o tom, aké sú vaše konkrétne ciele – čo a v akom časovom horizonte máte so svojim tímom dosiahnuť.
Klásť môžete napr. aj tieto otázky: • Čo je podľa vás pozitívom môjho tímu? • Čo by sa podľa vás malo na výkonoch tímu zlepšiť? • Aké požiadavky budú v blízkej budúcnosti na môj tím kladené? • Aké kompetencie mi pri vedení tímu dávate? • V čom by sa podľa vás mohli podriadení ďalej rozvíjať?
S nadriadeným podľa možnosti hovorte v nerušenom prostredí a bez časovej tiesne. V prípade nejasností si rovno na mieste overte, ako bolo zadanie myslené. Potom by mohli nasledovať rozhovory so spolupracovníkmi – podriadenými. Tiež im treba objasniť, aké sú nové očakávania smerom k ich práci. Pokúste sa vytvoriť príjemnú atmosféru, nerobte z tohto prvého stretnutia pohovor. Skôr sa snažte o výmenu názorov a dajte priestor aj podriadenému na vyjadrenie. Ak ste doteraz ľuďom tykali, nie je dôvod zaužívané zvyky meniť. S prípadnými novými zamestnancami si spôsob oslovovania nastavíte tak, ako vám to (i druhej strane) bude príjemné.
STALI STE SA MANAŽÉROM NA INOM PRACOVISKU - Najdôležitejšie je, aby ste sa dobre oboznámili s členmi tímu. Dajte svojim novým podriadeným najavo, že sa na spoluprácu tešíte, pretože ste presvedčení, že bude dobre fungovať. Vhodné je, urobiť zoznamovacie stretnutia s jednotlivými pracovníkmi aj individuálne.
V rámci tohto rozhovoru môžete klásť napr. aj tieto otázky: - Akú funkciu v podniku zastávate? - Čo všetko máte pracovne za sebou, akými pozíciami ste už prešli? - Ktorý typ práce je vám najbližší?
Treba mať na pamäti, že pokiaľ nemáte dostatok informácií, nemôžete kvalifikovane plánovať, riadiť ani rozhodovať. Začnite teda zberom dát a manažérskou analýzou. Dajte dohromady všetky podstatné dáta z doterajšej histórie skupiny, ktorú máte viesť. Najmä o ľuďoch, ich znalostiach, schopnostiach a pokiaľ možno aj o ich motivácii, kľúčových pracovných procesoch, rozpočte, kvalite materiálneho vybavenia, tovaru. Tiež by boli nápomocné informácie o trhu, na ktorom sa pohybujete, o konkurencii. Čím menej informácií budete mať, tým dlhšie manažérske prešľapovanie vás čaká.
OSEM RÁD, KTORÉ PRE ZAČÍNAJÚCEHO MANAŽÉRA BUDÚC UŽITOČNÉ: 1. Nenechajte si slávu stúpnuť do hlavy Nestali ste sa riaditeľom vesmíru! Takže nezačnite rozkazovať ľuďom a sledovať každučký ich krok. Zdalo by sa vám to užitočné, keby ste boli „len“ zamestnanec? 2. Nebojte sa správať sa ako manažér S mocou, ktorú ste získali menovaním, sa musíte zžiť. Musíte byť schopný poskytnúť svojim zamestnancom smer, poskytnúť im spätnú väzbu, pomôcť vyriešiť problémy, motivovať ich. 3. Hovorte o svojej novej pozícii s vašim šéfom Pravdepodobne máte nového šéfa, takže by vám mali byť jasné jeho očakávania. Pravdepodobne ste už vy sami pracovali pre viacero manažérov/šéfov. Pokúste sa vziať si to dobré od každého z nich a vyhnite sa ich chybám. 4. Získajte informácie o organizačnej štruktúre Ak ste v novej organizácii, potrebujete čas na to, aby ste zistili „rozloženie síl“. Mnohí ľudia na manažérskych pozíciách pohoreli, pretože sa nedokázali prispôsobiť „domácemu prostrediu“. Dokonca aj keď ste ostali vo svojej organizácii, ste teraz na inej úrovni a potrebujete sa dozvedieť o kultúre riadenia. Kolegovia na rovnakej manažérskej úrovni môžu byť pre vás veľmi nápomocní. 5. Snažte sa porozumieť individuálnym rozdielom Zrejme musíte pracovať so skupinou ľudí, kde majú ľudia rôzne štýly práce, komunikácie a rozhodovania. Nie každý robí veci tak, ako vy. Ale ak sú výsledky dosahované v práci v poriadku, potom zrejme aj individuálne pracovné štýly budú OK. 6. Porovnajte svoj štýl vedenia so svojim predchodcom Pod vedením predošlého manažéra boli zamestnanci zvyknutí na určitý spôsob práce, dohadovania, delegovania. Teraz si musia zvyknúť na iný štýl riadenia. Pomôžte im prispôsobiť sa, povzbudzujte otvorenú diskusiu o podobnostiach a rozdieloch v štýle vedenia. Ak nepoznáte svojho predchodcu, opýtajte sa ľudí na jeho štýl a jasne pomenujte, čo pravdepodobne budete robiť inak. 7. Identifikujte najdôležitejšie ciele oddelenia Napíšte počiatočný plán pre vaše oddelenie a konzultujte ho so svojím nadriadeným. Ako náhle dostanete od neho pripomienky a zapracujete ich, zdieľajte tento plán so svojimi zamestnancami a požiadajte ich o komentáre. Ak tento nový plán má priniesť veľkú zmenu, stretnite sa s každým človekom individuálne a diskutujte o nových očakávaniach a postupoch. 8. Ovládnite svoj stres Nové riadenie môže byť na začiatku stresujúce. Ak sa necítite v pohode, vyhľadajte tipy, ako svoj stres zvládnuť, minimalizovať. Pomôže, ak nájdete niekoho mimo vašej pracovnej skupiny, aby ste sa o svojich stresoroch porozprávali. Mentor, tréner alebo dôveryhodný priateľ môže byť dobrou pomocou pri zvládaní stresu a záťaže, ktorej sa takmer každý nový manažér nevyhne.
Mgr. Mária Kopčíková
Použitá literatúra: • FRENZEL, R.: Poprvé šéfem, Grada 2013; http://www.yourofficecoach.com
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca (Poradca), č. 6-7/2023 (XI/2022)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 1/2023 (XI/2022)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 1/2023 (XI/2022)
1000 riešení 1-2/2023 (XI/2022)
ODBORNÉ PUBLIKÁCIE, KTORÉ VÁM POMÔŽU V PODNIKANÍ
1. Obchodný zákonník po novelách s komentárom - rozsiahly komentár, Zákon o verejnom obstarávaní, Zákon o cenách, vzory zmlúv 2. Občiansky zákonník po novelách s komentárom – rozsiahly komentár, úplné znenia zákonov po novelách, záväzkové právo 3. s.r.o. – SPRIEVODCA (komplexné a prehľadné spracovanie problematiky spoločnosti s ručením obmedzeným od jej založenia, vzniku až po možnosti zrušenia) 4. Pozemkové spoločenstvá po novele bez chýb, pokút a penále (zdaňovanie a účtovanie v pozemkovom spoločenstve) 5. 100 otázok a odpovedí Zákon o účtovníctve, Postupy účtovania v PÚ (účtovná problematika v názorných príkladoch) 6. 100 otázok a odpovedí Kurzarbeit, Zamestnávanie (prvá kapitola obsahuje nový zákon o podpore v čase skrátenej práce – kurzarbeit – s komentárom, druhá kapitola ponúka spektrum otázok a odpovedí z oblastí zamestnávania a zdaňovania príjmov) 7. 100 otázok a odpovedí Autorské príjmy; Manká, škody, odpisy; Rezervy v účtovníctve (praktické príklady týkajúce sa zdaňovania autorských príjmov, mánk a škôd z daňového a účtovného pohľadu a tvorby rezerv v účtovníctve) 8. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov) 9. Zákonník práce s komentárom 2022 (aktuálne znenie Zákonníka práce s komentárom po rozsiahlych novelách) 10. Daňový poriadok s komentárom 2022 (aktuálne znenie Daňového poriadku s komentárom po novelách) 11. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo) 12. Trestné právo po novelách (najdôležitejšie právne predpisy z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl) 13. Ústava SR (od 1. 1. 2022) (úplné znenie Ústavy SR po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní) 14. Daňové a nedaňové výdavky 2022 (Titul rozšírený o viac ako 100 strán prináša abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi. Encyklopédia výdavkov s príkladmi obsahuje kapitoly podľa abecedne rozdelených hesiel, ktoré sa týkajú daňových a nedaňových výdavkov) 15. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia) 16. Podvojné účtovníctvo s komentárom 2022 (správne postupy účtovania nájdete v komentári k zákonu o účtovníctve, komentár je obohatený o prípady z praxe a definíciu pojmov, s ktorými sa podnikateľ pri účtovaní môže stretnúť) 17. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách) 18. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Rozvoj bývania, Automobil (tematické odpovede na otázky doplnené vybranými aktualizovanými zákonmi) 19. 100 otázok a odpovedí Zamestnávanie, DPH v praxi (problematika zamestnávania a DPH riešená prostredníctvom otázok a odpovedí; aktualizované zákony, vyhlášky a nariadenia) 20. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom) 21. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva) 22. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP) 23. Účtovná závierka podnikateľov za rok 2022 (venuje sa problematike účtovnej závierky za rok 2022 pre podnikateľov účtujúcim v jednoduchom a podvojnom účtovníctve. Titul obsahuje tieto témy: prebytok, inventúra, manko, kapitálový fond, závierka, cenné papiere, opravné položky, rezervy, kurzové rozdiely, výdavky, ...) 24. Daňové priznania FO a PO za rok 2022 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2022, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2022) 25. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)
Poradca (Poradca), č. 8/2023 (I/2023)
Poradca (Poradca), č. 9-10/2023 (I/2023)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 2/2023 (I/2023)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 2/2023 (I/2023)
1000 riešení 3-4/2023 (I/2023)
NOVINKY
ZÁKONY 2023
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu.
Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9,00 - 15,00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty. E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |