Vážení čitatelia!
Andrea Súkeníková
zodpovedná
redaktorka
poradca@poradca.sk
1. PODNIKÁME A OBCHODUJEME
Ste podnikateľom a potrebujete komplexné informácie z legislatívy z rôznych oblastí potrebné ku podnikateľskej činnosti po posledných novelách?
Nájdete ich v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, ekonómom, audítorom, manažérom …
1. Poradca 3-4/2024 - Obchodný zákonník s komentárom – komentár
/A5, str. 496/
2. Aktualizácia II/5 – Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, Zákon o
e-Governmente), Zákon o konkurze a reštrukturalizácii - úplné znenia zákonov /A5, str. 352/
3. Vzory zmlúv, žalôb a podaní – odborná tematická publikácia
/A5, str. 600/
4. Poradca 3-4/2023 – Živnostenský zákon s komentárom – komentár
/A5, str. 312/
Cena balíčku je 51,60 € Cena balíčka s 50 % zľavou je 25,80 € Ušetríte 25,80 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
2. NOVELA ŠKOLSKÉHO ZÁKONA
Hlavným cieľom novely je znížiť podiel žiakov, ktorí nedosahujú ani základnú úroveň zručností, znížiť socioekonomický vplyv na vzdelávacie výsledky žiakov a podporiť rovnosť príležitostí vo vzdelávaní. Medzi ďalšie ciele patrí zníženie miery preraďovania znevýhodnených detí do špeciálneho školstva, zvýšenie podielu detí v predškolskom veku, ktoré sa zúčastňujú na predprimárnom vzdelávaní, zabezpečenie podmienok na implementáciu povinného predprimárneho vzdelávania od 5 rokov a zavedenie právneho nároku na miesto v materskej škole ... Aké ďalšie zmeny novela priniesla?
Podrobné informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené obciam, základným školám, materským školám, stredným školám, VÚC, mestám, pedagogickým pracovníkom …
1. Aktualizácia V/1 – Školský zákon, Zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 256/
2. Školský zákon s komentárom 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 352/
3. Ústava SR – úplné znenia Ústavy SR od 1. 1. 2023 /A6, str. 120/
4. PaM 3-4/2023 – Obec a jej štatút – príspevok /A4, str. 112/
Cena balíčka je 17,90 € Cena balíčka s 50 % zľavou je 35,80 € Ušetríte 17,90 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
3. TRESTNÝ ZÁKON A TRESTNÉ PRÁVO PO NOVELÁCH
Aké sú najnovšie zmeny v Trestnom zákone, Trestnom poriadku, Zákone o registri trestov a Zákone o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené orgánom činným v trestnom konaní, súdnym úradníkom, vyšetrovateľom, prokurátorom, advokátom, exekútorom, ...
1. Aktualizácia II/3 – Trestný zákon, Trestný poriadok ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 304/
2. Trestné právo po novele II. – Trestný zákon, Trestný poriadok, Zákon o Policajnom zbore, Zákon o priestupkoch, Vyhláška o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy - úplné znenia zákonov /A5, str. 560/
3. Dedičská príručka – odborná tematická publikácia /A5, str. 352/
4. Ústava Slovenskej republiky, Listina základných práv a slobôd 2023, Všeobecná deklarácia ľudských práv – úplné znenia po novelách /A6, str. 120/
Cena balíčka je 33,40 € Cena balíčka s 50 % zľavou je 16,70 € Ušetríte 16,70 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
4. DAŇOVÉ A ÚČTOVNÉ ZÁKONY
Potrebujete ku svojej práci aktuálne znenia daňových a účtovných zákonov po ostatných novelách? Ponúkame vám úplné znenia zákonov za zvýhodnenú cenu.
Publikácie sú určené predovšetkým účtovníčkam, ale aj podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. Zákony IA/2023 – Daňový poriadok, Zákon o DPH .... – úplné znenia zákonov /A5, str. 848/
2. Zákony IB/2023 – Zákon o účtovníctve, Sústavy JÚ a PÚ .... – úplné znenia zákonov /A5, str. 560/
3. Aktualizácia I/1 – Zákon o dani z príjmov – úplné znenie zákona /A5, str. 176/
4. Aktualizácia I/2 – Zákon o správnych poplatkoch – úplné znenie zákona /A5, str. 128
Cena balíčka je 27,40 € Cena balíčka s 30 % zľavou je 19 € Ušetríte 8,40 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
5. MZDOVÝM ÚČTOVNÍČKAM
Mzdová prax prináša množstvo odborných otázok, ktoré potrebujú správne riešenia. Ako správne postupovať pri zdanení príjmov zamestnancov, zdanení nepeňažných príjmov, ako použiť rôzne sadzby dane a aký je správny postup pri uplatnení nezdaniteľných častí základu dane? Aké sú podmienky a postup na priznanie oboch daňových bonusov – na dieťa a na bankové úroky? Aké sú všetky povinnosti zamestnávateľa voči finančnej správe?
Odpovede Vám dajú naše publikácie, ktoré sú určené zamestnávateľom, podnikateľom, mzdovým účtovníčkam, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Príručka mzdovej účtovníčky – odborná tematická publikácia /A5, str. 352/
2. Poradca 12/2023 – Zákon o zdravotnom poistení s komentárom – komentár /A5, str. 304/
3. Vzory zmlúv, žalôb a podaní + CD – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/
4. Poradca 3-4/2023 – Vnútropodnikové smernice – príspevok /A5, str. 312/
Cena balíčka je 56,60 € Cena balíčka s 50 % zľavou je 28,30 € Ušetríte 28,30 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk.
Ceny balíčkov sú s DPH.
OBCHODNÝ ZÁKONNÍK S KOMENTÁROM
Obchodný zákonník je najvyšším prameňom obchodného práva na Slovensku. Tento zákon upravuje postavenie podnikateľov, obchodno-záväzkové vzťahy a iné vzťahy s podnikaním súvisiace. Ostatná novela zákona zavádza novú terminológiu týkajúcu sa premeny a cezhraničné premeny spoločností. Tieto predstavujú zásadné zmeny v spoločnosti, kedy dochádza k transformácii imania spoločnosti, vzniku nových a zániku pôvodných spoločností, čo má významný dopad aj na spoločníkov spoločnosti, ktorí prestávajú byť spoločníkmi v pôvodných spoločnostiach a vzniká im vzťah k spoločnostiam novým, pričom veriteľom pôvodných spoločností sa mení subjekt záväzku. Aj preto bol zvolený pojem premena ako nové označenie pre tieto typy zmien v obchodných spoločnostiach. Aké ďalšie zmeny budú platiť v rámci obchodného práva, sa dočítate v dvojčísle mesačníka.
Obchodné právo vnímame ako súčasť súkromného práva. Dominujú tu súkromno-právne inštitúty, ale upravuje aj inštitúty s verejnoprávnymi prvkami, a to napríklad úprava obchodného registra. Predmetom obchodného práva je úprava postavenia a činnosti podnikateľských subjektov, ich vzťahu k orgánom štátu a samosprávy i ostatným fyzickým a právnickým osobám, ako aj právna úprava obchodno-záväzkových vzťahov, jednotlivých typov zmlúv i záväzkových vzťahov v medzinárodnom obchode. Predmetom sú aj základné problémy hospodárskej súťaže a súťaženia, problémy právnej úpravy cenných papierov, búrz, obchodného registra.
Obchodný zákonník upravuje obsah samotného podnikania, pod ktorým sa rozumie sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku, ďalej upravuje rozsah podnikateľských subjektov, čiže podnikateľov, ktorým je osoba zapísaná v obchodnom registri, osoba, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia, osoba, ktorá podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov alebo fyzická osoba, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu a je zapísaná do evidencie podľa osobitného predpisu. Obchodný zákonník upravuje aj funkciu podniku a obchodného imania, obchodné meno, obchodné tajomstvo, inštitút obchodných spoločností a družstva, spôsoby konania spoločnosti, jej zrušenie, i likvidácia. Ďalším predmetom Obchodného zákonníka sú obchodno-záväzkové vzťahy, ako aj osobitné ustanovenia a o niektorých obchodno-záväzkových vzťahoch a druhy zmlúv. Obchodné právo zároveň rieši problematiku cenných papierov, činnosti búrz a problematiku obchodného registra.
PRVÁ ČASŤ
VŠEOBECNÉ USTANOVENIA
HLAVA I
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
DIEL I
ÚVODNÉ USTANOVENIA
§ 1
Rozsah pôsobnosti
(1) Tento zákon upravuje postavenie podnikateľov, obchodné záväzkové vzťahy, ako aj niektoré iné vzťahy súvisiace s podnikaním.
(2) Právne vzťahy uvedené v odseku 1 sa spravujú ustanoveniami tohto zákona. Ak niektoré otázky nemožno riešiť podľa týchto ustanovení, riešia sa podľa predpisov občianskeho práva. Ak ich nemožno riešiť ani podľa týchto predpisov, posúdia sa podľa obchodných zvyklostí, a ak ich niet, podľa zásad, na ktorých spočíva tento zákon.
Komentár k § 1
Znenie ustanovenia § 1 patrí do všeobecných ustanovení prvej časti zákona a vymedzuje rozsah pôsobnosti Obchodného zákonníka. Pod rozsahom pôsobnosti Obchodného zákonníka si môžeme predstaviť oblasť, ktorou sa uvedený právny predpis zaoberá a ktoré oblasti a vzťahy upravuje.
Uvedené ustanovenie pozostáva z dvoch samostatných odsekov.
K pôsobnosti tohto zákona podľa ods. 1 patrí predovšetkým úprava postavenia podnikateľov, úprava niektorých vzťahov, ktoré s podnikaním súvisia a úprava obchodno-záväzkových vzťahov. Okrem Obchodného zákonníka upravujú postavenie podnikateľov a ich vzťahov aj ďalšie právne predpisy, ktoré s týmto zákonom bezprostredne súvisia. Ide hlavne o právne predpisy z oblasti občianskeho práva (vzťah je vyjadrený v ods. 2) a verejného práva. Úprava podnikania a právne postavenie podnikateľov je upravené napríklad v živnostenskom zákone, v zákone o obchodnom registri a v iných.
Základné pramene obchodného práva
– Obchodný zákonník,
– Občiansky zákonník č. 40/1964 Zb. v znení neskorších predpisov, ktorý predstavuje všeobecný a zároveň subsidiárny základ obchodného práva,
– Zákon o živnostenskom podnikaní č. 455/1991 Zb. (Živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov,
– Zákon o konkurze a reštrukturalizácii č. 7/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov,
– zákony upravujúce oblasť cenných papierov. Pretože ide o problematiku mimo obchodného práva, predstavujú tieto zákony ucelenú a samostatnú problematiku, ktorá je aj napriek tomu považovaná za prameň obchodného práva. Ide o zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách, zákon č. 191/1950 Z. z. zmenkový a šekový zákon, zákon č. 520/1990 Zb. o dlhopisoch v znení neskorších predpisov, zákon č. 330/2001 Z. z. o burze cenných papierov v znení neskorších predpisov, zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách v znení neskorších predpisov, zákon č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení neskorších predpisov, zákon č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže, zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve, zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri, zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní. Uvedené právne predpisy majú významnú väzbu na obchodné právo.
Ďalšie významné pramene obchodného práva
– zákon č. 202/1995 Z. z. devízový zákon v znení neskorších zmien a doplnkov,
– zákon č. 199/2004 Z. z. Colný zákon,
– zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov,
– zákon č. 18/1996 Z. z. o cenách.
Podobných zákonov dôležitých v oblasti obchodného práva je ešte oveľa viac, pričom si treba všímať najmä súvislosti, ktoré sa spájajú so základnou skupinou noriem vytvárajúcich jadro obchodného práva.
Ako sme už uviedli, Obchodný zákonník súvisí s právnym predpisom, ktorým je Občiansky zákonník (zákon č. 40/1964 Zb.). Vzťah týchto dvoch zákonov je vyjadrený v znení ods. 2. To znamená, že ak nebude možné niektoré otázky riešiť pomocou špeciálneho právneho predpisu, ktorým je Obchodný zákonník, budú sa riešiť podľa právneho predpisu z oblasti občianskeho práva (Občiansky zákonník). Týka sa to hlavne otázok vlastníckeho práva či bezdôvodného obohatenia.
V prípade, že sa neriešiteľné otázky nedajú riešiť alebo sa na ne nedajú aplikovať ustanovenia právnych predpisov z oblasti občianskeho práva, aplikujú sa na ne obchodné zvyklosti.
Obchodná zvyklosť
Obchodnú zvyklosť môžeme chápať ako určité pravidlo správania, ktoré je vžité a všeobecne zachovávané v obchodnej praxi, resp. v príslušnom obchodnom odvetví. Obchodné zvyklosti vznikajú a formujú sa mimo normotvornej činnosti štátnych orgánov. Normatívny charakter odvodzujú od právnych noriem, ktoré na ne odkazujú.
Obchodnými zvyklosťami sú určité štandardizované postupy vykonávania podnikateľskej činnosti, ktoré sa zachovávajú v príslušnom obchodnom odvetví, pričom nesmú byť v rozpore s obsahom zmluvy alebo dikciou zákona. Každé obchodné odvetvie si môže vybudovať súbor vlastných obchodných zvyklostí. Obchodné zvyklosti sú neformálne a mali by byť všeobecne uznávané podnikateľmi v konkrétnom obchodnom odvetví.
Obchodné zvyklosti, na ktoré sa má prihliadať podľa zmluvy, sa pritom použijú prednostne pred ustanoveniami Obchodného zákonníka, ktoré nemajú donucovaciu povahu. Z toho vyplýva, že obchodné zvyklosti majú v takom prípade prioritu pred dispozitívnymi ustanoveniami Obchodného zákonníka. Rešpektuje sa povaha obchodných zvyklostí, ktorých vážnosť je navyše znásobená začlenením do klauzúl zmluvy. To neplatí ohľadne kogentných ustanovení kódexu obchodného práva. Tie majú donucovaciu povahu a ani obchodné zvyklosti im nesmú odporovať, lebo by sa tým dostávali do konfliktnej pozície s dikciou zákona.
Pod pojem obchodné zvyklosti možno podradiť napríklad memorandum o porozumení, ktoré sa uzatvára v prípade fúzií spoločností alebo preberania spoločností navzájom. Firma, o ktorú má kupujúci záujem, podpíše memorandum o porozumení s potenciálnym investorom. Následne po podpísaní memoranda môže, ale nemusí, nasledovať kúpno-predajná zmluva. Obsahom memoranda býva zvyčajne aj záväzok mlčanlivosti. Vo fáze obchodných rokovaní nemožno totiž úplne vylúčiť skutočnosť, že jedna zo strán sa dozvie utajované dôverné skutočnosti o druhej zmluvnej strane. Ak by sa pritom tieto informácie, ktoré často spadajú pod inštitút obchodného tajomstva, stali bežne dostupnými, mohlo by to dotknutú firmu na trhu výrazne poškodiť.
V SR sa obchodné zvyklosti stále vyvíjajú. Základnou črtou ekonomiky je transformačný proces. Pomerne často dochádza k prevzatiu obchodných zvyklostí z cudzozemska. Vznik niektorých obchodných zvyklostí však úzko súvisí aj s napredovaním infokomunikačných technológií. Ako príklad môže poslúžiť elektronický podpis a internetové obchodovanie, ktoré prežíva dynamický rozmach.
V prípade, ak sa ani obchodné zvyklosti nedajú aplikovať na niektoré otázky a problémy, použijú sa zásady, na ktorých spočíva Obchodný zákonník ako taký. Uvedené zásady sú ďalším prameňom Obchodného zákonníka, na ktorom spočíva obchodné právo.
Všeobecne ide o tieto zásady:
– zásada slobodného nadobúdania majetku a ochrany vlastníckeho práva ako základného predpokladu rozvoja trhovej ekonomiky, spolu s ochranou dedičských práv, ktoré sú východiskom motivácie podnikateľských subjektov,
– zásada slobody podnikania,
– zásada zmluvnej slobody,
– zásada záväznosti uzavretých zmlúv,
– zásada slobodnej súťaže,
– zásada poctivého obchodného styku a dodržiavania dobrých mravov.
§ 2
Podnikanie
(1) Podnikaním sa rozumie sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku alebo na účel dosiahnutia merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu, ak ide o hospodársku činnosť registrovaného sociálneho podniku podľa osobitného predpisu.
(2) Podnikateľom podľa tohto zákona je:
a) osoba zapísaná v obchodnom registri,
b) osoba, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia,
c) osoba, ktorá podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov,
d) fyzická osoba, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu a je zapísaná do evidencie podľa osobitného predpisu.
(3) Sídlom právnickej osoby a miestom podnikania fyzickej osoby je adresa, ktorá je ako sídlo alebo miesto podnikania zapísaná v obchodnom registri alebo živnostenskom registri, alebo v inej evidencii ustanovenej osobitným zákonom. Právnická osoba alebo fyzická osoba musí preukázať, že má k nehnuteľnosti alebo jej časti, ktorej adresa je ako jej sídlo alebo miesto podnikania zapísaná v obchodnom registri alebo v živnostenskom registri, alebo v inej evidencii ustanovenej osobitným zákonom, vlastnícke právo alebo užívacie právo, ktoré užívanie nehnuteľnosti alebo jej časti ako sídla alebo miesta podnikania nevylučuje, alebo písomný súhlas vlastníka nehnuteľnosti alebo jej časti s úradne osvedčeným podpisom alebo písomný súhlas väčšiny podielových spoluvlastníkov nehnuteľnosti alebo jej časti, ak ide o podielové spoluvlastníctvo k nehnuteľnosti alebo jej časti počítanej podľa veľkosti ich podielov, s úradne osvedčenými podpismi ako sídla alebo miesta podnikania do obchodného registra, živnostenského registra alebo inej evidencie ustanovenej osobitným zákonom; to neplatí, ak právo na užívanie nehnuteľnosti alebo jej časti ako sídla alebo miesta podnikania vyplýva z katastra nehnuteľností.
(4) Adresou sa rozumie názov obce s uvedením jej poštového smerovacieho čísla, názov ulice alebo iného verejného priestranstva a orientačné číslo, prípadne súpisné číslo, ak sa obec nečlení na ulice.
(5) Bydliskom fyzickej osoby sa rozumie adresa jej trvalého pobytu podľa osobitného predpisu.
Komentár k § 2
V znení tohto ustanovenia právny predpis definuje podnikanie a podnikateľa na účely znenia tohto právneho predpisu a na účely obchodného práva. Uvedený pojem podnikanie je jedným z najviac používaných pojmov tohto právneho predpisu. Medzi ďalšie pojmy, ktoré sú v odsekoch 1 – 5 definované, patrí sídlo právnickej osoby, adresa a bydlisko fyzickej osoby.
S podobnou definíciou podnikania sa môžeme stretnúť aj v znení živnostenského zákona, podľa ktorého sa podnikanie vykonáva na základe živnostenského oprávnenia.
V odseku 1 je vymedzená definícia pojmu podnikanie. Pod podnikaním si môžeme predstaviť určitú sústavnú činnosť, ktorá je vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku alebo na účel dosiahnutia merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu, ak ide o hospodársku činnosť registrovaného sociálneho podniku podľa osobitného predpisu.
Merateľný pozitívny sociálny vplyv
Do legislatívy bol doplnený s účinnosťou nového zákona č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch, ktorý ustanovuje subjekty sociálnej ekonomiky, sociálne podniky, organizácie sektora sociálnej ekonomiky, poskytovanie podpory pre podniky v širšom priestore sociálnej ekonomiky a vymedzuje sektor sociálnej ekonomiky a štátnu správu v oblasti sociálnej ekonomiky. Pozitívnym sociálnym vplyvom na účely tohto zákona je napĺňanie verejného záujmu alebo komunitného záujmu. Sociálnym podnikom je subjekt sociálnej ekonomiky, ktorý vykonáva sústavne, samostatne, vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť hospodársku činnosť, ktorého hlavným cieľom je dosahovanie merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu, v ktorom k dosahovaniu pozitívneho sociálneho vplyvu prispievajú tovary alebo služby, ktoré vyrába, dodáva, poskytuje alebo distribuuje, alebo k nemu prispieva spôsob ich výroby alebo poskytovania, ktorý, ak zo svojej činnosti dosiahne zisk, použije viac ako 50 % zo zisku po zdanení na dosiahnutie hlavného cieľa, časť zisku rozdeľuje podľa Obchodného zákonníka, rozdeľuje ju podľa postupov a pravidiel, ktoré nenarúšajú hlavný cieľ, ktorý do spravovania svojej hospodárskej činnosti zapája zainteresované osoby. Sociálny podnik, ktorému bol priznaný štatút registrovaného sociálneho podniku, je registrovaným sociálnym podnikom.
Podnikanie
Ako sme už uviedli, podnikanie je sústavná činnosť. To znamená, že v žiadnom prípade nejde o činnosť čisto náhodnú alebo vykonávanú zriedkavo. Podnikanie sa vykonáva samostatne a výhradne podnikateľom. To znamená že podnikanie sa za každých okolností vykonáva na základe živnostenského oprávnenia (pozri zákon č. 455/1991 Zb.) podnikateľom, ktorý je vykonávateľom podnikania. Pojem podnikateľ je definovaný v ods. 2, pričom platí, že ten kto sa nazýva podnikateľom, musí spĺňať všetky podmienky podnikateľa. Podnikateľ vykonáva podnikanie vo vlastnom mene a najväčším cieľom jeho podnikateľskej činnosti a aktivít je dosahovanie zisku.
Podnikateľ
Ako sme už spomenuli, v znení odsek 2 je definovaný a vymedzený pojem podnikateľ na účely obchodného práva. Obchodný zákonník za podnikateľa považuje osobu, ktorá je zapísaná v obchodnom registri. Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom ustanovené údaje týkajúce sa (spravidla) podnikateľov, najmä ich obchodné meno a právna forma. Zapisujú sa údaje ako obchodné meno, miesto podnikania, predmet podnikania, právna forma podnikania, identifikačné číslo, osoby riadiace spoločnosť a aktuálny stav spoločnosti. Podľa výpisu z obchodného registra je možné overiť, či právnická osoba existuje a môže slúžiť ako základ pre posúdenie, či je vhodné s ňou obchodovať (napr. usúdiť či nie je v stave pred zánikom). Pozri § 27 Obchodného zákonníka a zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri.
Obchodný zákonník považuje za podnikateľa aj osobu, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia. Pozri zákon č. 455/1991 Zb. živnostenský zákon.
Živnostenské oprávnenie
Ide o oprávnenie prevádzkovať živnosť. Oprávnenie prevádzkovať živnosť vzniká právnickým osobám už zapísaným do obchodného registra, právnickým osobám, ktoré sa do obchodného registra nezapisujú a fyzickým osobám s bydliskom v členskom štáte Európskej únie alebo v členskom štáte Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj:
• pri ohlasovacích živnostiach dňom ohlásenia, alebo pokiaľ je v ohlásení uvedený neskorší deň začatia živnosti, týmto dňom; za deň ohlásenia sa považuje deň, ktorým má ohlásenie všetky náležitosti podľa § 45 a 46 živnostenského zákona.
Preukazom živnostenského oprávnenia je:
a) živnostenský list, do vydania živnostenského listu rovnopis ohlásenia s preukázaným doručením,
b) výpis zo živnostenského registra.
Živnostenské oprávnenie nemožno preniesť na inú osobu. Iná osoba ho môže vykonávať, len ak to ustanovuje tento zákon. Živnostenské oprávnenie možno vykonávať na celom území Slovenskej republiky. Rozsah živnostenského oprávnenia sa posudzuje podľa obsahu živnostenského listu s prihliadnutím na ustanovenia tejto časti. Živnostenské oprávnenie zahŕňa aj oprávnenie na cestnú dopravu nákladu a osôb súvisiacu s vykonávaním živnosti. Zánik živnostenského oprávnenie je upravený v § 57 a 58 Živnostenského zákona.
Osoby, ktoré podnikajú podľa iného než živnostenského oprávnenia
Obchodný zákonník považuje za podnikateľa osobu, ktorá podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov a fyzickú osobu, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu a je zapísaná do evidencie podľa osobitného predpisu. Osoby, ktoré podnikajú podľa iného než živnostenského oprávnenia, sú predovšetkým notári, advokáti, tlmočníci, prekladatelia, znalci, lekári atď. tzv. slobodné povolanie. Väčšina slobodných povolaní podlieha kvalitatívnym obmedzeniam vstupu do povolania. Zahŕňajú minimálny stupeň dosiahnutého vzdelania, profesijné skúšky a minimálnu dobu odbornej praxe. Okrem toho existuje v rámci slobodných povolaní taktiež povinná registrácia alebo členstvo v profesijných organizáciách (komorách). Výkon slobodného povolania v akejkoľvek forme je úzko viazaný na osobu podnikateľa. Výraznou charakteristikou slobodného povolania je aj príprava na tento druh povolania, ktorá obvykle vyžaduje rozsiahle štúdium, obvykle ukončené štátom akceptovaným diplomom alebo certifikátom. Štatistický úrad SR eviduje príslušníkov slobodných povolaní ako fyzické osoby, ktoré podnikajú na základe iného ako živnostenského oprávnenia. Pojem slobodné povolanie je v praxi rozšírené označenie, no napriek tomu nie je v žiadnom právnom predpise SR jednoznačne definované.
Osobu, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu a je zapísaná do evidencie, upravuje osobitný predpis, ktorým je zákon č. 105/1990 Zb. o súkromnom podnikaní občanov. Ide hlavne o samostatne hospodáriacich roľníkov. Poľnohospodárskou výrobou vykonávanou podnikateľom (samostatne hospodáriaci roľník), ktorého činnosť spočíva vo vykonávaní poľnohospodárskej výroby včítane hospodárenia v lesoch a na vodných plochách, sa podľa spomenutého zákona o súkromnom podnikaní občanov rozumie činnosť fyzickej osoby, ktorá osobne alebo pomocou iných osôb vyrába výrobky poľnohospodárskej výroby za účelom získania trvalého zdroja príjmov, najmä ich predajom, prípadne vykonáva úpravu alebo iné spracovanie svojej poľnohospodárskej produkcie, alebo poskytuje príležitostne práce alebo výkony v súvislosti s poľnohospodárskou výrobou, pri ktorých využíva prostriedky a zariadenia slúžiace poľnohospodárskej výrobe, spravidla v čase, keď sa pre túto výrobu plne nevyužívajú, alebo dobýva nevyhradené nerasty. Samostatne hospodáriaci roľník vykonáva poľnohospodársku výrobu vo vlastnom mene, na vlastný účet a zodpovednosť.
Medzi podnikateľov patria podľa Obchodného zákonníka aj zahraničné osoby, ktoré majú právo podnikať v zahraničí.
Sídlo právnickej osoby
V odseku 3 je definovaný ďalší pojem, ktorým je sídlo právnickej osoby. V obchodnom registri, v živnostenskom registri prípadne v inej evidencii musí byť zapísané sídlo alebo miesto podnikania právnickej osoby. K zapísanému sídlu či miestu podnikania musí preukázať právnická osoba alebo fyzická osoba vlastnícke alebo užívacie práva, to znamená že sídlo alebo miesto jej podnikania sa viaže na uvedené právo. Užívacie právo nemôže uvedenú skutočnosť, že je sídlom alebo miestom podnikania, vylučovať. Takisto musí právnická osoba alebo fyzická osoba disponovať súhlasom vlastníka nehnuteľnosti v prípade, ak podnikajúca osoba vlastníkom nie je. Uvedené sa do znenia tohto ustanovenia doplnilo najmä preto, lebo v praxi dochádzalo k prípadom, keď právnické osoby alebo fyzické osoby zaregistrovali svoje sídlo alebo miesto podnikania na adrese, ktorá patrila inej osobe bez jej vedomia. Listina, ktorá to preukazuje, sa prikladá k zápisu do registra.
Definícia sídla platí v znení zákona od 1. 10. 2004. Do zákona túto definíciu zaviedla novela zákona č. 432/2004 Z. z. Podľa dôvodovej správy uvedené doplnenie reagovalo na potrebu zohľadniť v našom právnom poriadku koncepciu sídla obchodnej spoločnosti, takým spôsobom, ktorý by zohľadňoval jednak najnovšiu judikatúru Európskeho súdneho dvora (ECJ) vzťahujúcu sa k výkladu článkov 43 a 48 Zmluvy o EÚ týkajúcich sa slobody usádzania v rámci EÚ (napr. rozhodnutia ECJ vo veci Überseering a Inspire Art), jednak návrh štrnástej obchodnej smernice Rady o prenesení registrovaného sídla obchodnej spoločnosti z jedného členského štátu do iného členského štátu, ktoré vychádzajú z dôsledného rozdelenia tzv. registrovaného sídla, teda sídla zapísaného v obchodnom registri toho ktorého štátu a sídla faktického (alebo ústredia riadenia) obchodnej spoločnosti ako miesta, z ktorého sa skutočne riadi činnosť podnikateľského subjektu a predpokladajú ich vzájomne nezávislú a v zásade neobmedzenú mobilitu v rámci územia členských štátov EÚ.
Koncepcia sídla obchodnej spoločnosti podľa Obchodného zákonníka, ktorá vychádza predpokladu totožnosti faktického a registrovaného sídla spoločnosti, pričom opačný prípad indikuje ako protiprávny stav, v tej dobe neumožňoval adekvátnym spôsobom reagovať na vývoj, ktorý prebiehal v rámci práva Európskej únie vo vzťahu k výkladu kľúčových článkov Zmluvy o EÚ (konkrétne článkov 43 a 48), ktoré sa týkajú problematiky odstraňovania prekážok slobody podnikania právnických osôb (konkrétne slobody usádzania sa) ako základného predpokladu fungovania jednotného trhu Európskej únie.
V zmysle článku 43 Zmluvy platí, že „spoločnosti alebo firmy založené podľa práva jedného členského štátu, ktoré majú svoje registrované sídlo, ústredie riadenia alebo hlavné miesto činnosti v rámci Spoločenstva, majú vo vzťahu k slobode usádzania sa nárok na uplatňovanie rovnakého právneho režimu ako fyzické osoby, ktoré sú občanmi niektorého z členských štátov“.
Predmetné ustanovenie Zmluvy je okrem iného vyjadrením princípu, že pre fungovanie jednotného vnútorného trhu EÚ je nevyhnutné, aby obchodné spoločnosti, ktoré boli založené podľa práva jedného členského štátu, mohli v plnej miere využívať právo slobodne sa usadiť v ktoromkoľvek štáte Európskej únie.
Súčasťou tohto práva – ako to vyplýva z najnovších rozhodnutí Európskeho súdneho dvora – je aj právo preniesť svoje faktické sídlo v prípade, že sa činnosť spoločnosti v priebehu času skoncentruje na území iného členského štátu ako je členský štát, na ktorého území došlo k založeniu spoločnosti (a zápisu spoločnosti do príslušného registra spoločností) bez toho, aby to nevyhnutne znamenalo povinnosť spoločnosti (vyplývajúcu z právneho poriadku prijímajúceho štátu) zmeniť svoju „národnosť“, tzn. rekonštituovať sa podľa práva štátu nového faktického sídla za tým účelom, aby bola bez pochybností uznaná jej právna subjektivita.
Poznámka
Novela zákona č. 390/2019 Z. z. od 1. 10. 2020 priniesla zmenu v § 2 ods. 3. Uvedená právna úprava vychádzala z povinnosti preukazovať pri zápise do obchodného registra oprávnenie na užívanie nehnuteľnosti alebo jej časti, na ktorej je situované sídlo, resp. miesto podnikania. Vzhľadom na podnety z aplikačnej praxe súdov sa pridala podmienka úradne osvedčeného podpisu vlastníka nehnuteľnosti alebo nadpolovičnej väčšiny podielových spoluvlastníkov na udelenom súhlase. Súhlas samozrejme nemá zmysel vyžadovať, ak je samotná spoločnosť vlastníkom nehnuteľnosti.
Súhlas nadpolovičnej väčšiny podielových spoluvlastníkov bol do úpravy doplnený na základe uplatnenej zásadnej pripomienky Republikovej únie zamestnávateľov; v tejto súvislosti však je možné konštatovať, že uvedené (aj bez výslovnej úpravy) už podľa predchádzajúcej praxe registrových súdov predstavovala všeobecne prijímaný a akceptovaný prístup.
Adresa
Obchodný zákonník v odseku 4 pod adresou rozumie názov obce s uvedením jej poštového smerovacieho čísla (PSČ), názov ulice alebo iného verejného priestranstva a orientačné číslo, prípadne súpisné číslo, ak sa obec nečlení na ulice. Poštové smerovacie číslo sa používa s názvom mesta alebo mestskej časti. Neprípustný je P.O.BOX.
Bydlisko fyzickej osoby
Odsek 5 definuje bydlisko fyzickej osoby ako adresu jej trvalého pobytu podľa zákona o hlásení pobytu občanov SR a registri obyvateľov SR (zákon č. 253/1998 Z. z.). Trvalý pobyt je pobyt občana spravidla v mieste jeho stáleho bydliska na území SR. Občan má v tom istom čase iba jeden trvalý pobyt. Trvalý pobyt má občan len v budove alebo jej časti, ktorá je označená súpisným číslom alebo súpisným a orientačným číslom a je určená na bývanie, ubytovanie alebo na individuálnu rekreáciu, ak zákon neustanovuje inak. Za časť budovy sa považuje aj byt. Prihlásenie občana na trvalý pobyt nezakladá nijaké právo k budove ani k jej vlastníkovi a má evidenčný charakter. Trvalý pobyt je povinný hlásiť každý občan, ak sa trvalo nezdržiava v zahraničí; pritom hlási údaje uvedené v zákone č. 253/1998 Z. z. Pri hlásení trvalého pobytu môže občan uviesť aj svoju národnosť a akademický titul.
Úplné znenie Obchodného zákonníka s komentárom nájdete v mesačníku Poradca 3-4/2024, ktorý práve vychádza.
ROČNÉ ZÚČTOVANIE POISTNÉHO – VYSPORIADANIE ROZDIELOV
Zdravotné poisťovne vykonajú v rámci ročného zúčtovania poistného na verejné zdravotné poistenie za rok 2022 výpočet sumy poistného z ročného vymeriavacieho základu za všetkých platiteľov poistného. Po vykonanom ročnom zúčtovaní poistného a vysporiadaní rozdielov z tohto zúčtovania vo vzťahu k zdravotným poisťovniam je aktuálne premietnutie nedoplatkov z tohto ročného zúčtovania do základu dane z príjmov a zdanenie preplatkov. Aké sú postupy pri daňovom vysporiadaní rozdielov z ročného zúčtovania u jednotlivých fyzických osôb - platiteľov poistného?
Ročné zúčtovanie poistného
Ročné zúčtovanie poistného na verejné zdravotné poistenie (ďalej len „ročné zúčtovanie poistného“) je porovnanie uhradených preddavkových platieb a poistného, ktoré má byť uhradené na základe skutočne dosiahnutých príjmov v danom roku. V prípade zamestnania ide o porovnanie preddavkových platieb, ktoré za zamestnanca uplatnil zamestnávateľ a skutočne dosiahnutých príjmov zamestnanca. Za svojich klientov robí ročné zúčtovanie každá zdravotná poisťovňa spätne za predchádzajúci kalendárny rok.
Ročné zúčtovanie poistného je legislatívne upravené v § 19 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení neskorších predpisov a vo vyhláške Ministerstva zdravotníctva SR č. 159/2018 Z. z. o podrobnostiach vo vykazovaní preddavkov na poistné na verejné zdravotné poistenie a o ročnom zúčtovaní poistného v znení neskorších predpisov, ktorá upravuje spôsob spracovania a výpočtu ročného zúčtovania zdravotnou poisťovňou. Vysporiadanie rozdielov z ročného zúčtovania poistného pri dani z príjmov upravuje zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej len „zákon o dani z príjmov“).
Zdravotná poisťovňa je povinná vykonať ročné zúčtovanie poistného za rok 2022 do 30. septembra 2023. U platiteľa poistného, ktorý má predĺženú lehotu na podanie daňového priznania za rok 2022, má zdravotná poisťovňa povinnosť vykonať ročné zúčtovanie do 31. októbra 2023.
O výsledku ročného zúčtovania poistného zdravotná poisťovňa informuje výkazom nedoplatkov
(v prípade, ak výsledkom ročného zúčtovania je nedoplatok) alebo oznámením o výsledku ročného zúčtovania poistného (v prípade, ak výsledkom ročného zúčtovania je preplatok).
Platiteľ poistného alebo poistenec môže do 15 dní odo dňa doručenia výsledku ročného zúčtovania poistného podať námietky voči výkazu nedoplatkov alebo podať nesúhlasné stanovisko voči oznámeniu o výsledku ročného zúčtovania poistného.
Platiteľ poistného je povinný do 45 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti výkazu nedoplatkov uhradiť nedoplatok z ročného zúčtovania poistného.
Zdravotná poisťovňa je povinná po zúčtovaní vzájomných pohľadávok a záväzkov vrátiť preplatok z ročného zúčtovania poistného platiteľovi poistného, jeho právnemu nástupcovi alebo poistencovi najneskôr do 45 dní odo dňa márneho uplynutia lehoty na podanie nesúhlasného stanoviska voči oznámeniu o výsledku ročného zúčtovania poistného alebo doručenia nového oznámenia o výsledku ročného zúčtovania poistného.
Do 31. decembra 2023 je zdravotná poisťovňa povinná oznámiť výsledok ročného zúčtovania poistného poistencom a platiteľom poistného, u ktorých výsledok ročného zúčtovania (preplatok alebo nedoplatok) nedosiahol najmenej 5 eur (tento rozdiel sa nevysporiadava).
Vysporiadanie výsledku ročného zúčtovania z hľadiska dane z príjmov
V zákone o dani z príjmov je osobitne upravené len zdanenie preplatku z ročného zúčtovania poistného. Na uplatnenie nedoplatku sa vzťahujú rovnaké ustanovenia zákona, ktoré upravujú poistné ako výdavok k zdaniteľným príjmom.
Zamestnanec
Ak je ročné zúčtovanie poistného vykonávané poistencovi iba na základe príjmov zo závislej činnosti a v čase vykonania ročného zúčtovania poistného je zamestnancom, výsledok tohto ročného zúčtovania oznámi zdravotná poisťovňa jeho zamestnávateľovi. Zamestnávateľ uhradí zdravotnej poisťovni nedoplatok za zamestnanca. Preplatok vráti zdravotná poisťovňa zamestnávateľovi. V iných prípadoch oznámi zdravotná poisťovňa výsledok ročného zúčtovania priamo poistencovi (napr. ak mal v príslušnom roku viacerých zamestnávateľov a nie je ani u jedného už zamestnaný).
Nedoplatok z ročného zúčtovania poistného uhradený prostredníctvom zamestnávateľa odpočíta zamestnávateľ od úhrnu zdaniteľných príjmov pri výpočte mesačných preddavkov na daň popri mesačne platenom poistnom v mesiaci, v ktorom bol nedoplatok poistného zrazený (vyrovnaný).
Ak nedoplatok z ročného zúčtovania poistného uhradil príslušnej zdravotnej poisťovni sám zamestnanec
môže si uplatniť preukázateľne zaplatený nedoplatok u zamestnávateľa najskôr v mesiaci, v ktorom ho zaplatil, alebo po skončení zdaňovacieho obdobia pri ročnom zúčtovaní preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti. Úhradu nedoplatku poistného zdravotnej poisťovni musí zamestnanec zamestnávateľovi preukázať.
Ak si zamestnanec neuplatnil uhradený nedoplatok z ročného zúčtovania u svojho zamestnávateľa a bude za zdaňovacie obdobie roka 2023 podávať daňové priznanie, uplatní si zaplatený nedoplatok v tomto daňovom priznaní spolu s poistným na zdravotné poistenie uhradeným prostredníctvom zamestnávateľa v priebehu roka.
Ak nedoplatok poistného z ročného zúčtovania poistného za rok 2022 uhradil zamestnanec v roku 2023 sám a v tomto roku už nedosahuje príjmy zo závislej činnosti, môže si uplatniť preukázateľne vyrovnaný nedoplatok v dodatočnom daňovom priznaní za rok 2022.
Ak zamestnancovi bolo za rok 2022 vykonané ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti, považuje sa vykonané ročné zúčtovanie za podané daňové priznanie v súlade s § 32 ods. 9 zákona o dani z príjmov.
Preplatok zamestnanca ako výsledok ročného zúčtovania poistného na verejné zdravotné poistenie
je príjmom zo závislej činnosti je podľa § 5 ods. 1 písm. i) zákona o dani z príjmov. Ak preplatok z ročného zúčtovania poistného obdrží zamestnanec prostredníctvom svojho zamestnávateľa, započíta zamestnávateľ preplatok do zdaniteľných príjmov zamestnanca v mesiaci jeho vyplatenia a zdaní preddavkovým spôsobom. Ak preplatok vráti zamestnancovi zdravotná poisťovňa, v súlade s § 43 ods. 3 písm. j) zákona o dani z príjmov vyberie z preplatku daň vyberanú zrážkou sadzbou dane 19 %. Ak zamestnancovi vznikol preplatok na poistnom v dôsledku uplatnenia odpočítateľnej položky, zrážku dane vykoná zdravotná poisťovňa v súlade s § 43 ods. 3 písm. p) zákona o dani z príjmov. Vykonanou zrážkou sa považuje daňová povinnosť zamestnanca z preplatku poistného za vysporiadanú v zmysle § 43 ods. 6 zákona o dani z príjmov.
Samostatne zárobkovo činná osoba (SZČO)
Daňovník, ktorý dosiahol v roku 2023 príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti (§ 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov) a z ročného zúčtovania poistného za rok 2022 mu vznikol nedoplatok z takýchto príjmov, uplatní nedoplatok uhradený v roku 2023 ako daňový výdavok tohto zdaňovacieho obdobia. Spôsob jeho uplatnenia závisí od spôsobu uplatňovania výdavkov daňovníkom.
U daňovníka, ktorý si v daňovom priznaní uplatní preukázateľne vynaložené daňové výdavky
z účtovníctva alebo z evidencie podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov, je nedoplatok poistného daňovým výdavkom v súlade s § 19 ods. 3 písm. i) zákona o dani z príjmov. Podkladom pre zaúčtovanie, resp. uvedenie v evidencii je doklad o zaplatení, v prípade vedenia podvojného účtovníctva výkaz nedoplatkov. Daňovník uplatňujúci výdavky percentom z príjmov (tzv. paušálne výdavky) v súlade s § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov, uplatní ako daňový výdavok popri paušálnych výdavkoch aj poistné vrátane vyrovnaného nedoplatku z ročného zúčtovania poistného.
Ak daňovník s príjmami podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov v roku 2023 uhradil nedoplatok z ročného zúčtovania poistného za rok 2022 a skončil podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť, t. j. v roku 2023 už nepoberal príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov, postupuje podľa § 32 ods. 12 zákona o dani z príjmov. V zmysle tohto ustanovenia, ak daňovník po skončení podnikania alebo inej samostatnej zárobkovej činnosti (definované v § 17 ods. 9) v súvislosti s týmito činnosťami dodatočne zaplatí výdavky, ktoré by boli uznané za daňové výdavky vynaložené na tieto činnosti, o tieto zaplatené sumy zvýši daňové výdavky za zdaňovacie obdobie, v ktorom skončil podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť. Ak je pre daňovníka výhodnejšie zahrnúť tieto zaplatené sumy do základu dane za zdaňovacie obdobie, v ktorom takéto sumy zaplatil, uplatní tento výhodnejší postup.
Ak daňovník nebude mať v roku 2023 príjmy
podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov, z ktorých by si mohol odpočítať nedoplatok z ročného zúčtovania poistného, môže si upraviť základ dane z príjmov o tento vyrovnaný nedoplatok prostredníctvom dodatočného daňového priznania za rok 2022.
Ak z ročného zúčtovania poistného vyplynul preplatok, postupuje sa rovnako ako u zamestnanca. Daň z preplatku vyberie zdravotná poisťovňa zrážkou v súlade s § 43 ods. 3 písm. j) zákona o dani z príjmov. Vykonanou zrážkou sa považuje daňová povinnosť z preplatku poistného za splnenú na základe § 43 ods. 6 zákona o dani z príjmov bez ohľadu na to, či daňovník uplatňuje preukázateľne vynaložené výdavky z vedeného účtovníctva a je povinný o vrátenom preplatku účtovať, alebo nie je povinný o vrátenom preplatku účtovať, nakoľko uplatňuje paušálne výdavky podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov alebo uplatňuje preukázateľné výdavky z daňovej evidencie podľa § 6 ods. 11 zákona. V zmysle § 17 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov príjem, pri ktorom vybraním dane zrážkou podľa § 43 ods. 6 zákona je splnená daňová povinnosť, sa nezahrnie do základu dane. Daňovník v daňovom priznaní preplatok z ročného zúčtovania poistného nezahrnie do príjmov v § 6 a daň vybranú zrážkou neuvedie v daňovom priznaní.
Kapitálové príjmy a ostatné príjmy (§ 7 a § 8 zákona o dani z príjmov)
Fyzická osoba, ktorá zaplatila povinné poistné na verejné zdravotné poistenie z príjmov z kapitálového majetku (§ 7 zákona o dani z príjmov) a z ostatných príjmov (§ 8 zákona), si môže uplatniť zaplatené poistné z týchto príjmov ako daňový výdavok v súlade s § 7 ods. 7, resp. § 8 ods. 12 zákona.
Poistné zaplatené v roku 2023 (nedoplatok z ročného zúčtovania poistného za rok 2022) si môže daňovník uplatniť ako daňový výdavok
v daňovom priznaní za rok 2023. V praxi sa však často stáva, že daňovník v roku, v ktorom uhradil nedoplatok poistného z príjmov v § 7 alebo § 8, takéto príjmy už v roku úhrady nedoplatku poistného nepoberal. V takom prípade si môže uplatniť zaplatené poistné ako daňový výdavok v dodatočnom daňovom priznaní. Ak sa jedná o nedoplatok poistného z ročného zúčtovania za rok 2022 uhradený v roku 2023, podá dodatočné daňové priznanie za rok 2022.
Daňovník si môže uplatniť výhodnejší postup, t. j. ak by aj mal v roku 2023 príjem v § 7 alebo § 8, z ktorého za rok 2022 zaplatil v roku 2023 poistné, ale bolo by to pre neho výhodnejšie, môže podať dodatočné daňové priznanie za rok 2022.
Tento postup vyplýva z § 32 ods. 12 zákona o dani z príjmov.
Príjmy z dividend
Poistenci, ktorí mali v roku 2022 príjem z vyplatených podielov na zisku (dividend), boli povinní do 31. mája 2023 predložiť zdravotnej poisťovni vyplnené tlačivo Oznámenie o príjmoch za rok 2022. Uvedené sa týka vyplatených dividend za účtovné obdobie rokov 2011 a 2012 bez ohľadu na to, kto ich vyplatil, a dividend za účtovné obdobie rokov 2013, 2014, 2015 a 2016 vyplatených právnickou osobou, ktorá nemá sídlo na území Slovenskej republiky.
Ak nedoplatok z ročného zúčtovania poistného vznikol v súvislosti s príjmami z dividend podľa § 3 ods. 2 písm. c) zákona o dani z príjmov v znení platnom do 31. 12. 2016, zaplatený nedoplatok nie je možné uplatniť do daňových výdavkov, pretože tieto dividendy sú príjmom, ktorý nie je predmetom dane.
Rovnako sa postupuje v prípade príjmov podľa § 5 ods. 7 písm. i) zákona o dani z príjmov v znení platnom do 31. 12. 2016, ktoré boli príjmom oslobodeným od dane. Príjmy zamestnancov z podielov na zisku bez účasti na základnom imaní obchodnej spoločnosti alebo družstva vyplatené týmto zamestnávateľom sú príjmami zo závislej činnosti. Zdaniteľné príjmy zo závislej činnosti je možné v súlade s § 5 ods. 8 zákona znížiť len o také poistné, ktoré sa viaže k zdaniteľným príjmom. Pretože predmetný príjem bol od dane oslobodený (nie je zdaniteľným príjmom), nie je možné odpočítať poistné platené z tohto príjmu ani vtedy, keď zákon o zdravotnom poistení ukladá povinnosť platenia poistného z tohto príjmu.
Poznámka
Dividendy vyplatené zo zisku vykázaného za zdaňovacie obdobie začínajúce najskôr 1. januára 2017 sú u fyzických osôb predmetom dane a nepodliehajú zdravotným odvodom.
Viac k problematike sa dočítate v mesačníku Dane a účtovníctvo bez chýb, pokút a penále 11-12/2023.
Termín zákonnej povinnosti |
Charakteristika zákonnej povinnosti |
Povinná osoba a zákon v platnom znení |
Sankcia za nesplnenie povinnosti |
2. 10. – pondelok (namiesto soboty 30. 9. 2023)
|
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb
|
Platiteľ dane z príjmov FO § 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb
|
Platiteľ dane z príjmov FO § 34 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
|
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb
|
Platiteľ dane z príjmov PO § 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
|
Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov právnických osôb
|
Platiteľ dane z príjmov PO § 42 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
|
Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za august 2023 |
Zamestnávateľ § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 3 000 eur Pokuta sa neuloží, ak bude prehľad podaný do 5. 6. 2023 (podľa § 39 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.) |
|
Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za august 2023 |
Zamestnávateľ - platiteľ osobitnej sadzby dane § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 3 000 eur. |
|
Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného v auguste 2023, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty. |
|
Daň z motorových vozidiel – splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel, ak presahuje 8 300 €
|
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
|
Daň z motorových vozidiel – splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 700 €
|
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 10 ods. 5 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
|
9. 10. – pondelok (namiesto nedele 8. 10. 2023) |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za september 2023 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení
|
Samostatne zárobkovo činná osoba § 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania |
Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za september 2023 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
Samostatne zárobkovo činná osoba § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p. |
Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa. |
|
Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za september 2023
|
Zamestnávateľ § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p. |
Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa. |
|
Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v septembri 2023, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť |
Platiteľ dividend § 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania |
|
Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v septembri 2023 |
Platiteľ dividend § 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty. |
|
16. 10. – pondelok (namiesto nedele 15. 10. 2023) |
Odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených v septembri 2023, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
Platiteľ zrážkovej dane § 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 3 000 eur za nesplnenie oznamovacej povinnosti. |
Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane § 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 3 000 eur za nesplnenie oznamovacej povinnosti. |
|
20. 10. – piatok
|
Predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v septembri 2023 49 790 € |
Zdaniteľná osoba § 4 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta od 60 eur do 20 000 eur |
25. 10. – streda |
Podanie súhrnného výkazu k DPH za september 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 € |
Platiteľ DPH § 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta od 60 eur do 3 000 eur |
Podanie súhrnného výkazu k DPH za tretí štvrťrok 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku a súčasne v predchádzajúcich štyroch kalendárnych štvrťrokoch hodnotu 50 000 €
|
Platiteľ DPH § 80 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 3 000 eur |
|
Podanie kontrolného výkazu k DPH za september 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
Platiteľ DPH § 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta do výšky 10 000 eur s prihliadnutím na závažnosť a dĺžku trvania protiprávneho stavu. Pri opakovanom porušení povinnosti (nepodanie kontrolného výkazu, oneskorené podanie, uvedenie neúplných alebo nesprávnych údajov, neodstránenie nedostatkov) pokuta do výšky 100 000 eur. |
|
Podanie kontrolného výkazu k DPH za tretí štvrťrok 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
|
Platiteľ DPH § 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta do výšky 10 000 eur s prihliadnutím na závažnosť a dĺžku trvania protiprávneho stavu. Pri opakovanom porušení povinnosti (nepodanie kontrolného výkazu, oneskorené podanie, uvedenie neúplných alebo nesprávnych údajov, neodstránenie nedostatkov) pokuta do výšky 100 000 eur. |
|
Podanie daňového priznania k DPH za september 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
Platiteľ DPH § 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur. |
|
Podanie daňového priznania k DPH za tretí štvrťrok 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
|
Platiteľ DPH § 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur. |
|
Splatnosť DPH za september 2023 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Platiteľ DPH § 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
|
Splatnosť DPH za tretí štvrťrok 2023 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou |
Platiteľ DPH § 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania. |
|
Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za september 2023
|
Platiteľ spotrebnej dane § 12 zákona č. 530/2011 Z. z., § 13 zákona 106/2004 Z. z., § 14 zákona 98/2004 Z. z., § 12 zákona 609/2007 Z. z. všetky v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur. |
|
31. 10. – utorok
|
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb
|
Platiteľ dane z príjmov FO § 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb
|
Platiteľ dane z príjmov PO § 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
|
Podanie daňového priznania k OSS DPH za tretí štvrťrok 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne a to aj vtedy, keď nebol dodaný tovar na diaľku alebo služba, na ktorú sa vzťahuje OSS DPH |
Platiteľ OSS DPH § 68, § 68a ods. 9 a § 68b ods. 12 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Sankcie určené vo vykonávacom nariadení Rady EÚ 2019/2026, vylúčenie z OSS DPH podľa § 68a ods. 7 písm. d), § 68b ods. 10 písm. d) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
|
Úhrada dane OSS DPH za tretí štvrťrok 2023 |
Platiteľ OSS DPH § 68a ods. 12 a § 68b ods. 18 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Sankcie určené vo vykonávacom nariadení Rady EÚ 2019/2026, vylúčenie z OSS DPH podľa § 68a ods. 7 písm. d), § 68b ods. 10 písm. d) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
|
Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za september 2023 |
Zamestnávateľ § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 3 000 eur Pokuta sa neuloží, ak bude prehľad podaný do 5. 6. 2023 (podľa § 39 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.) |
|
Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za september 2023 |
Zamestnávateľ - platiteľ osobitnej sadzby dane § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 3 000 eur. |
|
Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného v septembri 2023, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty. |
|
Daň z motorových vozidiel – splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel, ak presahuje 8 300 €
|
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
|
do výplatného termínu
|
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za september 2023
|
Zamestnávateľ § 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania |
Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za september 2023
|
Zamestnávateľ § 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p. |
Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za september 2023 |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p. |
Predloženie výkazu po lehote: 5,00 - 1 330,00 eur/1 výkaz Nepredloženie výkazu vôbec: 10,00 – 3 320,00 eur/1 výkaz Predloženie výkazu bez členenia na jednotlivých zamestnancov, neuvedenie dňa výplaty príjmov: 3,30 – 663,80 eur/1 výkaz (najviac spolu 16 596,96 eur) |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v septembri 2023 |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura |
|
Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia
|
Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Prihlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur Neprihlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur Nesprávne prihlásenie: 3,32 – 1 659,70 eur (najviac spolu 16 596,96 eur) V prípade preukázania zneužitia sociálneho poistenia sa horná hranica sadzby zvýši najviac o 200 %. |
Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca
|
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Prihlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur Neprihlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur
|
|
do nasledujúceho pracovného dňa
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
do 3 dní
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN
|
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
|
Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za september 2023 |
Zamestnávateľ § 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008 |
Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty. |
|
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
|
Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za september 2023 |
Zamestnávateľ § 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za september 2023 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Zamestnávateľ § 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení n. p. |
Zákon neurčuje. |
|
Do 8 dní
|
Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p. |
Odhlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur Neodhlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur (najviac spolu 16 596,96 eur) V prípade preukázania zneužitia sociálneho poistenia sa horná hranica sadzby zvýši najviac o 200 %. |
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
|
Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. c), m), n) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Oznámenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 3,32 eur Neoznámenie vôbec za každý deň omeškania: 0,30 – 6,60 eur (najviac spolu 16 596,96 eur)
|
|
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov |
Zamestnávateľ § 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
|
Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa |
Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty. |
|
Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom |
Zamestnanec § 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Zákon neurčuje. |
|
Do 10 dní
|
Oznámiť správcovi dane ukončenie alebo zmenu v OSS DPH |
Platiteľ OSS DPH § 68a ods. 5 a 6, § 68b ods. 8 a 9 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Sankcie určené vo vykonávacom nariadení Rady EÚ 2019/2026, vylúčenie z OSS DPH podľa § 68a ods. 7 písm. d), § 68b ods. 10 písm. d) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Do 30 dní
|
Oznámiť správcovi miestnych daní rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností |
Poplatník miestnych daní § 80 a § 99a zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach v znení n. p. |
Pokuta najviac do výšky vyrubenej dane alebo poplatku, nie menej ako 5 eur, najviac do 3 000 eur. |
Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca
|
Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Zamestnávateľ § 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba § 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p |
Pokuta od 60 eur do 20 000 eur |
Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania, pri prerušení podnikania, pri úmrtí daňovníka a pri zániku daňovníka |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur. |
|
Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu |
Registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH
|
Zdaniteľná osoba § 7, § 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta od 60 eur do 20 000 eur |
Poradca (Poradca), č. 3-4/2024 (IX/2023)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 11-12/2023 (IX/2023)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 11-12/2023 (IX/2023)
1000 riešení 10-12/2023 (IX/2023)
1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov)
2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo)
3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia)
4. Podvojné účtovníctvo s komentárom 2022 (správne postupy účtovania nájdete v komentári k zákonu o účtovníctve, komentár je obohatený o prípady z praxe a definíciu pojmov, s ktorými sa podnikateľ pri účtovaní môže stretnúť)
5. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách)
6. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Rozvoj bývania, Automobil (tematické odpovede na otázky doplnené vybranými aktualizovanými zákonmi)
7. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom)
8. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)
9. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)
10. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)
11. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)
12. 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady – (problematika novely Zákona o DPH a novej úpravy cestovných náhrad riešená prostredníctvom praktických príkladov)
13. Trestné právo po novelách 2023 (najdôležitejšie právne predpisy po ostatných novelách pre rok 2023 z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl)
14. Ústava SR (od 1. 1. 2023) (úplné znenie Ústavy SR po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní)
15. Daňové a nedaňové výdavky 2023 (Abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi: z pohľadu Zákona o dani z príjmov, Zákona o dani z pridanej hodnoty, Zákona o účtovníctve)
16. Trestný zákon 2023 (Titul obsahuje trestné a správne právo po novelách 2023, doplnený Vyhláškou o Spravovacom a kancelárskom poriadku. Nakoľko bola schválená novela Trestného poriadku a Zákona o obetiach trestných činov, ktorá nadobúda účinnosť od 1. 4. 2023, rozhodli sme sa pre druhé rozšírené vydanie publikácie z oblasti trestného práva v roku 2023)
17. 100 otázok a odpovedí Sociálne zabezpečenie, Automobil (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku odstupného a odchodného, rekreácií, stravovanie podnikateľov, stravovanie zamestnancov, daňové bonusy a tretia kapitola je zameraná na automobil z pohľadu daní a účtovníctva)
Poradca (Poradca), č. 5/2024 (XI/2023)
Poradca (Poradca), č. 6-7/2024 (XII/2023)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 1/2024 (XI/2023)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 1/2024 (XI/2023)
1000 riešení 1/2024 (I/2024)
Aktualizácia III/4 (VIII/2023)
|
|
ZÁKONY II A – Obchodné právo a živnostenský zákon
|
ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo
|
ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP, Minimálna mzda
|
ZÁKONY III B – Sociálne poistenie, Zdravotné poistenie, Dôchodky
|
ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy
|
|
|
ZÁKONY V B – Školstvo a samospráva
|
|
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o.,
Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné
účely,
nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.eu
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite
prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyradený z
databázy príjemcov e-mailových novin.
Copyright (c) 2023