Dňa 9. 7.
2020 bol schválený zákon č. 198/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú
niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia
zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej
choroby COVID-19. Schválených bolo 114 opatrení pre zlepšenie podnikateľského
prostredia na Slovensku, ktorými sa znižuje najmä byrokracia a redukujú sa
povinnosti zamestnávateľov.
Niektoré ustanovenia platia už odo dňa
vyhlásenia zákona v Zbierke Zákonov, t.j. od 21. 7. 2020, časť ustanovení
začne platiť od 1. 9. 2020 a účinnosť niektorých je odložená až na 1. 1.
2021, 1. 7. 2021, 1. 1. 2022 a 1. 1. 2023. Legislatívne zmeny, ktoré majú
dopad na spracovanie a vedenie agendy mzdového účtovníctva
a personalistiky, boli schválené v nasledovných právnych predpisoch:
•
novela zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení, ktorej novelizované
ustanovenia v čl. X nadobúdajú účinnosť dňa 21. 7. 2020, dňa 1. 1. 2021
a dňa 1. 1. 2023
•
novela zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti, ktorej
novelizované ustanovenia v čl. XIII nadobudli účinnosť dňa 21. 7. 2020,
•
novela zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji
verejného zdravia, ktorej novelizované ustanovenia v čl. XXII nadobudli
účinnosť dňa 21. 7. 2020.
Lehota pri predkladaní evidenčného listu
dôchodkového poistenia
V súvislosti so zmenami zákonov na
zlepšenie podnikateľského prostredia, tzv. „podnikateľským kilečkom“, sa
v zákone o sociálnom poistení upravila lehota zamestnávateľa
predkladať Sociálnej poisťovni evidenciu o zamestnancovi na účely
dôchodkového poistenia.
V súlade s § 231 ods. 1 písm. j) novely zákona je
zamestnávateľ naďalej povinný viesť o svojich zamestnancoch evidenciu na
účely sociálneho poistenia a s účinnosťou od 21. 7. 2020 predložiť túto
evidenciu Sociálnej poisťovni do:
1. konca kalendárneho mesiaca
nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom sa skončil právny vzťah
zamestnanca k zamestnávateľovi (do 20. 7. 2020 bola povinnosť predložiť
túto evidenciu „v lehote splatnosti odvádzaného poistného
a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie za kalendárny mesiac,
v ktorom zamestnanec skončil právny vzťah k zamestnávateľovi”)
2. ôsmich dní od uplatnenia
nároku na dávku zamestnanca,
3. ôsmich dní odo dňa
doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie.
Z uvedeného vyplýva, že
od 21. 7. 2020 sa lehota na predloženie evidencie o zamestnancovi na účely
dôchodkového poistenia predlžuje, a zamestnávateľ si tak môže náročnú
administratívu, spojenú so skončením pracovného pomeru, z časového hľadiska
viac rozložiť. Ak pracovný pomer zamestnanec ukončí napr. ku dňu 31. 7. 2020,
zamestnávateľ je povinný predložiť sociálnej poisťovni evidenčný list
dôchodkového poistenia (ďalej aj „ELDP”) najneskôr do 31. 8. 2020. Do
schválenia tejto novej právnej úpravy bol zamestnávateľ povinný predložiť ELDP
najneskôr v deň splatnosti ním odvádzaného poistného a príspevkov na
starobné dôchodkové sporenie za kalendárny mesiac, v ktorom zamestnanec
skončil právny vzťah k zamestnávateľovi.
Príklad
(právny stav platný do 20. 7. 2020):
Zamestnanec skončil pracovný pomer ku dňu 31. 5. 2020. Výplatný termín
u zamestnávateľa je k 14. dňu nasledujúceho kalendárneho mesiaca.
Dokedy bol zamestnávateľ povinný zaslať príslušnej pobočke sociálnej poisťovne
ELDP za tohto zamestnanca?
Zamestnávateľ bol povinný zaslať ELDP v lehote
splatnosti ním odvádzaného poistného za ten kalendárny mesiac, v ktorom
zamestnanec skončil právny vzťah k zamestnávateľovi. Nakoľko pracovný
pomer zamestnanca skončil v máji 2020 a poistné, ktoré odvádza
zamestnávateľ za mesiac máj 2020 je splatné ku dňu 14. 6. 2020 (deň určený na
výplatu príjmov), zamestnávateľ mal povinnosť zaslať ELDP najneskôr do 14. 6.
2020 [nakoľko tento deň pripadol na nedeľu, termín sa presunul na najbližší
pracovný deň, t. j. na 15. 6. 2020].
Príklad
(právny stav platný od 21. 7. 2020):
Zamestnanec končí pracovný pomer ku dňu 31. 7. 2020. Výplatný termín
u zamestnávateľa je k 14. dňu nasledujúceho kalendárneho mesiaca.
Dokedy je zamestnávateľ povinný zaslať príslušnej pobočke sociálnej poisťovne
ELDP za tohto zamestnanca?
Zamestnávateľ
je povinný zaslať ELDP do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po
kalendárnom mesiaci, v ktorom sa skončil právny vzťah zamestnanca
k zamestnávateľovi. Nakoľko pracovný pomer zamestnanca skončil
v mesiaci júl 2020, zamestnávateľ je povinný zaslať ELDP najneskôr do 31.
8. 2020.
Pre úplnosť uvádzame, že lehota na
predkladanie evidenčného listu dôchodkového poistenia sa nemení, ak si
zamestnanec uplatní nárok na dôchodok alebo o zaslanie evidenčného
listu dôchodkového poistenia požiada Sociálna poisťovňa. V takomto prípade
je zamestnávateľ povinný predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia do
ôsmich dní.
Ruší sa povinnosť odhlasovať sa z registra
zamestnávateľov
V súlade
s ust. § 231 ods. 1 písm. a) zákona o sociálnom poistení, ktoré je
platné do 31. 12. 2020: „Zamestnávateľ je povinný prihlásiť sa do
registra zamestnávateľov vedeného príslušnou pobočkou najneskôr v deň
predchádzajúci dňu, v ktorom začne zamestnávať aspoň jedného zamestnanca,
a odhlásiť sa z tohto registra do ôsmich dní odo dňa, v ktorom
nezamestnáva už žiadneho zamestnanca.”
V sociálnom
poistení sa účinnosťou od 1. 1. 2021 vo vzťahu k zamestnávateľom ruší
povinnosť zamestnávateľa odhlásiť sa z registra zamestnávateľov vedeného
Sociálnou poisťovňou do ôsmich dní odo dňa, v ktorom nezamestnáva už
žiadneho zamestnanca. Sociálna poisťovňa ukončí registráciu
zamestnávateľa v tomto registri automaticky, potom, čo zamestnávateľ
odhlási z registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia
posledného zamestnanca. Uvedené vyplýva z nového ust. § 226 ods.
6 novely zákona o sociálnom poistení: „Sociálna poisťovňa ukončí
registráciu zamestnávateľa v registri zamestnávateľov odhlásením
posledného zamestnanca tohto zamestnávateľa z registra poistencov
a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia.”
Zrušenie vybraných oznamovacích povinnosti
o zamestnancovi (od 1. 1. 2021)
S účinnosťou
od 1. 1. 2021 zaniká povinnosť zamestnávateľa oznamovať príslušnej pobočke
Sociálnej poisťovne zmeny v údajoch jeho zamestnanca podľa § 232 ods. 2
písm. a) až c) a podľa § 231 ods. 1 písm. d) zákona o sociálnom
poistení. Ide o zmenu osobných a iných údajov zamestnanca, ktoré má
v súčasnosti (s platnosťou len do konca roka 2020) zamestnávateľ
povinnosť oznamovať na základe Registračného listu fyzickej osoby (RLFO –
zmena).
To
znamená, že od 1. 1. 2021 zamestnávateľ nie je povinný oznamovať príslušnej
pobočke SP:
• zmenu
osobných údajov, konkrétne zmenu mena a priezviska zamestnanca vrátane
jeho všetkých predošlých priezvisk, dátumu a miesta narodenia, stavu,
ďalej aj zmenu miesta trvalého pobytu, zmenu údaju o tom, či je
zamestnanec štatutárnym orgánom zamestnávateľa a má najmenej 50 % účasť na
majetku zamestnávateľa alebo členom štatutárneho orgánu zamestnávateľa
a má najmenej 50 % účasť na majetku zamestnávateľa; Zmenu týchto údajov
bude Sociálna poisťovňa získavať iba z Registra fyzických osôb.
Upozornenie
Zamestnávateľ
bude mať povinnosť oznámiť príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne zmenu mena
a priezviska len toho zamestnanca, ktorý na území Slovenskej republiky
nemá trvalý pobyt alebo prechodný pobyt. V súlade s § 231 ods. 1
písm. m) novely zákona o sociálnom poistení oznamovaciu povinnosť bude
zamestnávateľ povinný splniť do ôsmich dní odo dňa, v ktorom sa
o zmene mena a priezviska tohto zamestnanca dozvedel.
• začiatok
a skončenie čerpania materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky zamestnancom;
• zmenu údaju
o dni vzniku pracovného pomeru a skončení pracovného pomeru
alebo iného právneho vzťahu k zamestnávateľov, a aj zmenu
identifikačného čísla sociálneho zabezpečenia fyzickej osoby; tieto údaje bude
Sociálna poisťovňa zisťovať v súvislosti s plnením povinnosti
zamestnávateľa prihlásiť a odhlásiť zamestnanca do/z registra
poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia.
Ukladanie pokút a tzv. druhá šanca
V súlade
s ust. § 239 prvej vety zákona o sociálnom poistení môže Sociálna poisťovňa
uložiť pokutu až do výšky 16 596,96 €, a to v prípade, ak fyzická
alebo právnická osoba načas nesplní svoje povinnosti, ktoré sú určené
jednotlivými ustanoveniami zákona o sociálnom poistení. S účinnosťou
od 1. 1. 2021 Sociálna poisťovňa nebude ukladať pokutu za nedodržanie
niektorých lehôt podľa zákona o sociálnom poistení do 7 dní po skončení
tejto „zákonnej” lehoty. Novela zákona o sociálnom poistení zavádza tzv.
„druhú šancu“. Uvedené vyplýva u ust. § 239 tretej vety zákona
o sociálnom poistení: „Sociálna poisťovňa neuloží pokutu za:
a) porušenie povinnosti ustanovenej
v § 231 ods. 1 písm. b), ak už bola uložená pokuta podľa osobitného
predpisu; za osobitný predpis sa považuje napr. zákon o inšpekcii práce,
zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávatní,
b) porušenie povinností
ustanovených v § 142 ods. 7, § 154 ods. 3, § 227 ods. 2, § 227a, § 228 až
234, § 238, § 244, § 279, § 225i ods. 10 a § 225j ods. 12 zákona
o sociálnom poistení, ak povinná osoba splní túto povinnosť do siedmich dní
od uplynutia lehoty ustanovenej týmto zákonom.”
Princíp
„druhej šance” sa uplatní nielen u zamestnávateľov, ale aj
u zamestnancov, ak si nesplnia včas povinnosti, ktoré sú určené
jednotlivými ustanoveniami zákona o sociálnom poistení, ide napríklad o:
• dodržanie
povinností zamestnávateľa podľa § 231 a § 232 zákona o sociálnom
poistení, napr. prihlásenie sa do registra zamestnávateľov najneskôr v deň
predchádzajúci dňu, v ktorom začne zamestnávateľ zamestnávať aspoň jedného
zamestnanca, prihlásenie zamestnanca do registra poistencov najneskôr pred
začatím výkonu činnosti zamestnanca, predkladanie výkazu poistného
a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie za príslušný kalendárny
mesiac, predkladanie evidencie dôchodkového poistenia za zamestnanca,
• dodržanie
povinností zamestnanca, ktorý pracuje na základe dohody o brigádnickej
práci študentov, dohody o vykonanie práce alebo dohody o pracovnej
činnosti a uplatňuje si tzv. odvodovú výnimku podľa § 227a zákona
o sociálnom poistení, príp. ak zamestnanec neoznámi Sociálnej poisťovni
ukončenie dočasnej pracovnej neschopnosti do troch dní odo dňa skončenia
dočasnej pracovnej neschopnosti, ak dočasná pracovná neschopnosť trvala viac
ako desať dní podľa § 227 zákona o sociálnom poistení.
Ak si fyzická a právnická osoba včas
nesplní svoje zákonné povinnosti, ale splní si ich dodatočne v ďalšej
sedemdňovej lehote po skončení pôvodnej zákonnej lehoty, Sociálna poisťovňa jej
pokutu v súlade s § 239 tretej vety písm. b) zákona o sociálnom
poistení neuloží.
Zrušenie povinnosti predkladať správu o splnení
opatrení
V súlade s ust. § 244 ods. 4 zákona
o sociálnom poistení mal kontrolovaný subjekt do 20. 7. 2020 povinnosť na
základe výsledku kontroly:
• prijať
opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a príčin ich
vzniku a predložiť ich vedúcemu zamestnancovi kontroly,
• predložiť vedúcemu
zamestnancovi kontroly písomnú správu o splnení opatrení prijatých
za odstránenie zistených nedostatkov a vyvodení dôsledkov voči
zamestnancom zodpovedným za tieto nedostatky.
S účinnosťou od 21. 7. 2020 platí, že
zamestnávateľ ako kontrolovaný subjekt nemá povinnosť predkladať Sociálnej
poisťovni písomnú správu o splnení opatrení prijatých na odstránenie
zistených nedostatkov, a zrušená je aj povinnosť zamestnávateľa informovať
Sociálnu poisťovňu o vyvodení dôsledkov voči zamestnancom zodpovedných za
zistené nedostatky. Pre zamestnávateľa zostala len povinnosť prijať
opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a príčin ich
vzniku a predložiť ich vedúcemu zamestnancovi kontroly.
Zmeny v povinnostiach zamestnanca ako poistenca
Vo vzťahu k poistencom sa ruší povinnosť písomne
oznámiť do ôsmich dní zmenu mena a priezviska, zmenu miesta trvalého
pobytu alebo prechodného pobytu, zrušenie trvalého pobytu alebo prechodného pobytu,
pretože údaje o týchto skutočnostiach bude poisťovňa získavať iba z registra
fyzických osôb. Povinnosti oznámiť do ôsmich dní zmenu mena, priezviska
a bydliska zostávajú zachované pre zákonom stanovenú skupinu poistencov
štátu, ide napríklad o osobu starajúcu sa o dieťa, poberateľa
opatrovateľského príspevku a osobného asistenta, na ktorých sa
v právnych vzťahoch sociálneho poistenia uplatňujú predpisy SR podľa
koordinačných nariadení Európskej únie alebo podľa medzinárodnej zmluvy
o sociálnom zabezpečení, ktorá má prednosť pred zákonmi Slovenskej
republiky. Vo vzťahu k samostatne zárobkovo činným osobám (SZČO) sa ruší
povinnosť oznámiť poisťovni do ôsmich dní zmenu mena a priezviska, zmenu
trvalého pobytu, zrušenie povolenia na trvalý pobyt alebo povolenia na
prechodný pobyt, pretože údaje o týchto skutočnostiach bude tiež SP
získavať iba z registra fyzických osôb. Tieto povinnosti však zostávajú
zachované pre tzv. zahraničné SZČO.
Zmeny v povinnosti oznámiť voľné
pracovné miesto
Počnúc rokom 2019 bola v zákone č. 5/2004 Z. z.
o službách zamestnanosti v znení neskorších predpisov zavedená pre
zamestnávateľa nová povinnosť, ktorá spočívala v tom, že zamestnávateľ je
povinný zverejňovať voľné pracovné pozície na úradných alebo komerčných
pracovných portáloch. Táto povinnosť je ustanovená v § 62 ods. 6 zákona
o službách zamestnanosti v nasledovnom znení: „Zamestnávateľ
je povinný oznámiť voľné pracovné miesto a jeho charakteristiku úradu,
v ktorého územnom obvode sa pracovné miesto nachádza. Uvedená povinnosť
sa nevzťahuje na to voľné pracovné miesto, o ktorom zamestnávateľ poskytuje
údaje do informačného systému verejnej správy prevádzkovanom na ústrednom
portáli verejnej správy podľa osobitného predpisu (napr. zamestnávateľ, ktorý
sa riadi zákonom o štátnej službe). Lehotu, v akej je zamestnávateľ
povinný voľné pracovné miesto nahlásiť, zákon neurčuje. V súlade s §
68a ods. 1 písm. e) zákona o službách zamestnanosti úrad práce za
nesplnenie tejto povinnosti uloží zamestnávateľovi pokutu do výšky 300 €.
S účinnosťou od 21. 7. 2020 sa ust. §
68a ods. 1 písm. a) zákona o službách zamestnanosti mení a znie
nasledovne: „Ústredie a úrad uložia pokutu zamestnávateľovi za
porušenie povinností podľa tohto zákona do výšky 33 193,91 €, ak tento zákon
neustanovuje inak; to sa nevzťahuje na porušenie povinnosti podľa § 62 ods. 6
zákona”.
Z uvedeného
vyplýva, že zákon o zlepšení podnikateľského prostredia
povinnosť zamestnávateľa zverejňovať voľné pracovné miesto (VPM) nezrušil
a platí pre zamestnávateľa naďalej. V praxi to znamená, že ak sa
zamestnávateľovi uvoľní pracovné miesto, musí túto skutočnosť aj naďalej
ohlásiť a to zákonom predpísaným spôsobom:
• na príslušnom úrade
práce a to osobne u agenta pre voľné pracovné miesta,
• nahlásením VPM na
portáli www.istp.sk, prevádzkovanom samotným ústredím práce,
• vyplnením dokumentu „nahláška
voľných pracovných miest” na portáli www.upsvr.gov.sk,
• zamestnávateľ nahlási
a zverejní VPM na komerčných portáloch, napr. na www.profesia.sk. Po
zverejnení na týchto portáloch bude úrad práce považovať zákonnú povinnosť
nahlásiť voľné pracovné miesto za splnenú. Ak zamestnávateľ voľné pracovné
miesto neoznámi/nezverejní, kontrolný orgán mu už po 21. 7. 2020 uložiť pokutu
nemôže, nakoľko po novom už porušenie tejto povinnosti nie je sankcionované.
Viac o problematike
sa dočítate v mesačníku PaM 11-12/2020.
Zmeny v Zákonníku práce
Od 27. 3. 2020 platí nové znenie § 141 odsek 1,
podľa ktorého zamestnávateľ ospravedlní neprítomnosť zamestnanca
v práci počas jeho dočasnej pracovnej neschopnosti pre chorobu alebo úraz,
materskej dovolenky a rodičovskej dovolenky (§ 166), karantény,
osobného a celodenného ošetrovania chorého člena rodiny podľa osobitného
predpisu, osobnej a celodennej starostlivosti o fyzickú osobu podľa
osobitného predpisu a počas obdobia, kedy sa osoba, ktorá sa inak stará
o dieťa mladšie ako desať rokov veku, podrobila vyšetreniu alebo
ošetreniu v zdravotníckom zariadení, ktoré nebolo možné zabezpečiť mimo
pracovného času zamestnanca. Za tento čas nepatrí zamestnancovi náhrada mzdy,
ak osobitný predpis neustanovuje inak.
Novela Zákonníka práce č. 63/2020 Z. z.
s účinnosťou od 27. 3. 2020 zosúladila definíciu prekážok v práci na
strane zamestnanca s podmienkami nároku na ošetrovné určenými zákonom
č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení.
Zamestnávateľ ospravedlní v zmysle nového znenia
§ 141 ods. 1 ZP neprítomnosť zamestnanca v práci
• počas jeho
dočasnej pracovnej neschopnosti pre chorobu alebo úraz,
• počas materskej
dovolenky a rodičovskej dovolenky podľa § 166 Zákonníka práce,
• počas karantény,
• počas osobného
a celodenného ošetrovania chorého člena rodiny podľa osobitného predpisu,
• počas osobnej
a celodennej starostlivosti o fyzickú osobu podľa osobitného predpisu
a
• počas obdobia,
kedy sa osoba, ktorá sa inak stará o dieťa mladšie ako desať rokov veku,
podrobila vyšetreniu alebo ošetreniu v zdravotníckom zariadení, ktoré
nebolo možné zabezpečiť mimo pracovného času zamestnanca.
Za tento čas nepatrí zamestnancovi náhrada mzdy
pretože mu patria dávky
nemocenského poistenia poskytované Sociálnou poisťovňou a rodičovský
príspevok poskytovaný príslušným úradom práce, sociálnych vecí a rodiny.
Podľa právneho stavu platného do
26. 3. 2020 mal zamestnanec nárok na ošetrovné podľa
zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení vo výške 55 % denného
vymeriavacieho základu najviac 10 kalendárnych dní:
1. ak osobne a celodenne
ošetruje choré dieťa, manžela/manželku, rodiča, rodiča manžela/manželky (na
základe potvrdenia lekára týchto osôb) alebo
2. ak sa staral o dieťa do 10
rokov veku (10+364 dní), ak dieťaťu
- bolo nariadené
karanténne opatrenie (na základe potvrdenia hygienika) alebo
- ak
škola/škôlka/zariadenie sociálnych služieb, ktoré dieťa navštevuje bolo
rozhodnutím príslušného orgánu uzatvorené (na základe potvrdenia príslušnej
školy, zriaďovateľa) alebo v nich bolo nariadené karanténne opatrenie,
alebo
- ak fyzická osoba, ktorá
sa inak o dieťa stará, ochorela alebo jej bolo nariadené karanténne opatrenie
(na základe potvrdenia lekára tejto starajúcej sa osoby).
Od 27. 3. 2020 vzniká každej nemocensky poistenej
osobe nárok na ošetrovné
vo výške 55 % denného
vymeriavacieho základu najviac 10 kalendárnych dní:
1. ak osobne a celodenne
ošetruje choré dieťa, manžela/manželku, rodiča, rodiča manžela/manželky (na
základe potvrdenia lekára týchto osôb) alebo
2. ak sa stará o dieťa do
dovŕšenia 11. roku veku alebo do dovŕšenia 18. roku veku, ak ide o dieťa
s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom, ak dieťaťu
- bolo nariadené
karanténne opatrenie (na základe potvrdenia hygienika) alebo izolácia (na
základe potvrdenia pediatra), alebo
- ak
škola/škôlka/zariadenie sociálnych služieb, ktoré dieťa navštevuje, bolo
rozhodnutím príslušného orgánu uzatvorené (na základe potvrdenia príslušnej
školy, zriaďovateľa) alebo v nich bolo nariadené karanténne opatrenie
alebo izolácia, alebo
- ak fyzická osoba,
ktorá sa inak o dieťa stará, ochorela alebo jej bolo nariadené karanténne
opatrenie alebo izolácia (na základe potvrdenia lekára tejto starajúcej sa
osoby).
Podľa prechodného ustanovenia § 293er zákona č. 461/2003
Z. z. o sociálnom poistení len počas trvania mimoriadnej situácie,
núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti
s ochorením COVID-19 má nárok na ošetrovné každý poistenec, ak
a) osobne a celodenne
ošetruje dieťa do dovŕšenia šestnásteho roku veku, ktorého
zdravotný stav podľa potvrdenia príslušného lekára nevyhnutne vyžaduje
ošetrovanie inou fyzickou osobou, alebo
b) ak sa stará o dieťa
do dovŕšenia 11. roku veku alebo do dovŕšenia 18. roku veku, ak ide
o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom, ak dieťaťu bolo
nariadené karanténne opatrenie alebo izolácia, ak škola/škôlka/zariadenie
sociálnych služieb, ktoré dieťa navštevuje, bolo rozhodnutím príslušného orgánu
uzatvorené alebo v nich bolo nariadené karanténne opatrenie alebo
izolácia, alebo ak fyzická osoba, ktorá sa inak o dieťa stará, ochorela
alebo jej bolo nariadené karanténne opatrenie alebo izolácia,
c) sa stará o príbuzného
v priamom rade, súrodenca, manžela, manželku alebo rodiča manžela alebo
manželky, ak zariadenie sociálnych služieb, v ktorom sa takejto osobe
poskytuje sociálna služba ambulantnou formou alebo pobytovou formou, bolo
rozhodnutím príslušných orgánov uzavreté alebo v ňom bolo nariadené
karanténne opatrenie.
Nárok na ošetrovné
má podľa § 293ev zákona
o sociálnom poistení od 4. 4. 2020 aj fyzická osoba, ktorá je
nemocensky poistená a ktorá sa osobne a celodenne stará o dieťa,
ak počas krízovej situácie uplynul mesiac,
a) v ktorom toto dieťa
dovŕšilo tretí rok veku,
b) v ktorom toto dieťa
dovŕšilo šiesty rok veku, ak ide o dieťa, ktoré má dlhodobo nepriaznivý
zdravotný stav,
c) od ktorého prestalo byť
dieťaťom s dlhodobo nepriaznivým stavom, ak je mladšie ako šesť rokov,
d) v ktorom toto dieťa
dovŕšilo šiesty rok veku, ak bolo poistencovi zverené do starostlivosti
nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia príslušného orgánu,
ak neuplynuli tri roky od právoplatnosti prvého rozhodnutia príslušného orgánu,
na ktorého základe bolo poistencovi zverené do starostlivosti nahrádzajúcej
starostlivosť rodičov,
e) v ktorom uplynuli tri roky od
právoplatnosti prvého rozhodnutia príslušného orgánu, na ktorého základe bolo
poistencovi zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov, ak
je toto dieťa mladšie ako šesť rokov.
To znamená, že nárok na ošetrovné
počas krízovej situácie majú aj ďalšie nemocensky poistené osoby, ak
zabezpečujú starostlivosť o potomka (dieťa, vnuka, pravnuka), alebo predka
(rodiča, starého rodiča, prastarého rodiča), súrodenca, manžela, manželku,
alebo rodiča manžela/manželky v prípade, ak zariadenie sociálnych
služieb, v ktorom sa takejto osobe poskytuje sociálna služba ambulantnou alebo
pobytovou formou, bolo rozhodnutím príslušných orgánov uzavreté. Ošetrovné
vypláca Sociálna poisťovňa za to isté obdobie osobného a celodenného
ošetrovania alebo osobnej a celodennej starostlivosti o jednu alebo
aj viac fyzických osôb len raz a len jednému poistencovi.
Ošetrovné sa môže poberať počas
celej doby trvania krízovej situácie (t.j. nielen počas prvých 10 dní) za
predpokladu, že trvá niektorá zo situácií, ktoré podmieňujú nárok na ošetrovné (napr.
uzavretie škôl alebo zariadení sociálnych služieb na základe rozhodnutia
príslušného orgánu v súvislosti s krízovou situáciou, ochorenie
dieťaťa do 16. roku veku). Predškolské zariadenie a zariadenie sociálnych
služieb poskytuje Sociálnej poisťovni na účel overenia splnenia podmienok na
vznik nároku na ošetrovné údaje o mene, priezvisku a rodnom čísle
dieťaťa a období trvania krízovej situácie v tomto zariadení.
Poistenec, ktorému bolo priznané ošetrovné, je povinný ku koncu kalendárneho
mesiaca preukázať nárok na výplatu ošetrovného čestným vyhlásením (tlačivo
je uverejnené na www.socpoist.sk) o tom, v ktorých dňoch dieťa osobne
a celodenne ošetroval alebo sa o fyzickú osobu osobne
a celodenne staral. Poistenci sa pri ošetrovaní alebo starostlivosti,
a teda aj pri poberaní ošetrovného, môžu striedať. Každý poistenec si však
musí podať samostatnú žiadosť. Ak sa napríklad o dieťa budú striedavo
starať obaja nemocensky poistení rodičia, musia si obaja podať žiadosť
o ošetrovné a na konci mesiaca obaja zašlú Sociálnej poisťovni čestné
vyhlásenie, počas ktorých dní sa o dieťa starala matka a počas
ktorých dní otec. Sociálna poisťovňa následne vyplatí ošetrovné každému
z rodičov za tie dni, počas ktorých sa o dieťa staral. Každý
rodič má vlastnú výšku ošetrovného, ktorá sa odvíja od jeho mzdy
a v jednom konkrétnom období sa o dieťa môže starať vždy iba
jeden rodič.
991.
Príspevok ako daňový výdavok
Má nárok na príspevok na rekreáciu aj konateľ bez pracovnej
zmluvy a bude takto poskytnutý príspevok daňovým výdavkom zamestnávateľa?
Nie
nemá. Ustanovenie §152a Zákonníka práce definuje, že nárok na príspevok
na rekreáciu má zamestnanec, ktorý nepretržite pracoval
u zamestnávateľa najmenej 24 mesiacov. Konateľ bez pracovnej zmluvy nemá
nárok na príspevok na rekreáciu a takto
poskytnutý príspevok môže byť daňovým výdavkom zamestnávateľa len ako
zamestnanecký benefit podľa § 19 ods. 1 zákona o dani
z príjmov (zamestnávateľ ho zdaní ako nepeňažný príjem konateľa).
992. Rekreačný pobyt
Zamestnávateľ sa rozhodne pre elektronické rekreačné
poukazy, a preto uzatvoril zmluvu so spoločnosťou XXX. Zamestnancom, ktorí
požiadali o príspevok na rekreáciu, v marci 2020 vydá rekreačné
poukazy formou nabitej karty na sumu 500 €. Podľa zmluvne dohodnutých
podmienok spoločnosť XXX bude zamestnávateľovi fakturovať tie sumy, ktoré budú
z rekreačných poukazov čerpané. Zamestnávateľ zamestnancovi prispeje
na rekreáciu za splnenia ustanovených podmienok
podľa § 152a Zákonníka práce 55 % z celkovej úhrady, max.
275 € a zostávajúcu sumu zamestnancovi zrazí zo mzdy
v najbližšom výplatnom termíne po ukončení rekreácie.
Ako postupuje zamestnávateľ, ak zamestnanec v apríli 2020
absolvoval rekreačný pobyt, za ktorý rekreačným poukazom zaplatí
400 €?
Zamestnávateľ
v tomto prípade zamestnancovi v mesiaci poskytnutia rekreačného
poukazu sumu 500 € nezdaní. Zamestnávateľ preverí splnenie ustanovených
podmienok v § 152a Zákonníka práce k prvému dňu začatia
rekreácie. Zamestnanec podľa zmluvne dohodnutých podmienok môže rekreačným
poukazom hradiť len oprávnené výdavky ustanovené v § 152a Zákonníka
práce, preto zamestnávateľ podľa § 152a zamestnancovi prispeje
na rekreáciu 55 % zo uhradenej sumy 400 €, t.j. 220 €.
Príspevok zamestnávateľa 220 € je podľa § 5 ods. 7 písm. b)
zákona o dani z príjmov oslobodený od dane
a zamestnávateľ ho uvedie aj na mzdovom liste. Zostávajúca suma do 400 €,
ktorú zamestnanec z rekreačného poukazu čerpal (180 €), zamestnávateľ
zrazí zamestnancovi zo mzdy v najbližšom výplatnom termíne.
Na základe fakturovanej sumy od spoločnosti
XXX zamestnávateľ zaúčtuje:
55 % zo
400 € (220 €) do nákladov na účet 527 – Zákonné sociálne
náklady, táto suma bude aj daňovým výdavkom (nákladom) podľa § 19
ods. 2 písm. c) piaty bod zákona o dani z príjmov,
45 % zo
400 € (180 €) ako pohľadávku voči zamestnancovi na účet 335 –
Pohľadávky voči zamestnancom, ktorú zúčtuje so záväzkom zo mzdy (ako zrážku
zo mzdy).
|
993. Preplatenie dokladov
Zamestnanec platil v hoteli za rekreáciu
kartou. Hotel mu vystavil faktúru a doklad o zaplatení
z terminálu, ale nevystavil pokladničný doklad.
Môže zamestnávateľ takéto doklady preplatiť?
Ak
je úhrada faktúry realizovaná platobnou kartou, dokladom o zaplatení
z účtu je výpis (detail) platby, z ktorého je zrejmé, že vlastníkom
účtu je zamestnanec, ktorý žiada o príspevok na rekreáciu.
994. Rezerva
na nevyplatené príspevky
Zamestnanec sa zúčastnil rekreácie od 25. 12. 2019
do 30. 12. 2019. Zamestnanec zatiaľ nedoručil doklady do 30 dní,
resp. ich doručil až po dni, do ktorého boli doručené doklady
súčasťou uzatváraného roka 2019 v zmysle internej smernice.
Mala spoločnosť vytvoriť rezervu na nevyplatené príspevky
na rekreáciu?
V zmysle § 17 ods. 8 zákona č. 431/2002 Z. z.
o účtovníctve v z.n.p. účtovná jednotka je povinná uvádzať
v účtovnej závierke informácie podľa stavu ku dňu, ku ktorému sa
účtovná závierka zostavuje, to platí obdobne aj pre všetky účtovné zápisy,
ktoré sa uskutočňujú iba ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.
Účtovná jednotka pri tom zohľadňuje aj informácie týkajúce sa stavu ku dňu, ku
ktorému sa zostavuje účtovná závierka a ktoré účtovná jednotka získala
do dňa zostavenia účtovnej závierky stavy, pričom deň zostavenia
účtovnej závierky si určí účtovná jednotka sama. Ak zamestnávateľ
do dňa zostavenia účtovnej závierky nemal informáciu o počte
zamestnancov, ktorí požiadali o príspevok na rekreáciu za rok
2019, rezervu vytvárať nemal. Ak zamestnávateľ do dňa zostavenia účtovnej
závierky mal informáciu o počte zamestnancov, ktorí mali záujem požiadať
o príspevok na rekreáciu za rok 2019, pričom predložia
doklady po zostavení účtovnej závierky za príslušné účtovné obdobie
(napr. mal informáciu v zmysle § 17 ods. 8 zákona
o účtovníctve), mal vytvoriť rezervu na náklady
súvisiace s uplatnením príspevku na rekreáciu v zmysle
§ 19 ods. 7 Postupov účtovania. Podľa § 19 ods. 6 Postupov účtovania
platí, že ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, sa z dôvodu
upravujúcich závierkových účtovných prípadov účtuje tvorba rezervy alebo sa
upraví jej výška. Zamestnávateľ mal v takom prípade účtovať tvorbu rezervy
v r. 2019 a použitie rezervy prípadne zrušenie nepotrebnej rezervy
v roku 2020, tak ako je to uvedené v § 19 ods. 8 Postupov
účtovania. V zmysle zákona o dani z príjmov pôjde
o nedaňovú rezervu, ktorá sa do základu dane za rok 2019
nezhrňovala.
Po predložení
potrebných dokladov v roku 2020 zamestnávateľ zaúčtuje použitie
rezervy. Príspevok na rekreáciu zamestnancov bude daňovým výdavkom
v zmysle § 19 ods. 2 písm. c) bod 5 zákona o dani
z príjmov v roku 2020.
|
Viac o tejto téme sa
dočítate v mesačníku 1000 riešení 9-10/2020.