Vážení čitatelia!
Andrea Súkeníková
zodpovedná
redaktorka
poradca@poradca.sk
1. BALÍČEK DÔCHODKOVÉ SPORENIE
Cieľom novely zákona o starobnom dôchodkovom sporení je predovšetkým presmerovať časť investícií dôchodkových fondov na Slovensko. Účelom novely zákona je úprava regulačného rámca v oblasti investovania majetku v dôchodkových fondoch. Potrebujete komplexné informácie k téme?
Nové informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Poradca 1-2/2026 – Zákon o starobnom dôchodkovom sporení – komentár
/A5, cca str. 400/
2. 1000 riešení 3/2025 – Dôchodkové sporenie – praktické príklady
/A5, cca str. 152/
3. Aktualizácia III/2 – Zákon o starobnom dôchodkovom sporení – úplné znenie zákona
/A5, str. 112/
2. Zákony IIIB/2025 – Zákon o sociálnom poistení, Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení.... – úplné znenia zákonov /A5, str. 832/
Cena balíčka je 63,30 € Cena balíčka s 30 % zľavou je 44,30 € Ušetríte 19 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
2. NOVÝ STAVEBNÝ ZÁKON – VYKONÁVACIE VYHLÁŠKY
Nový stavebný zákon nadobudol účinnosť 1. apríla 2025. Aké je úplné znenie nových vykonávacích vyhlášok k novému stavebnému zákonu a aké zmeny prinášajú?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, stavebníkom, developerom, majiteľom stavieb, prenajímateľom stavieb, primátorom miest, starostom obcí, pracovníkom verejnej správy, živnostníkom ...
1. Aktualizácia IV/2 – Vyhláška o členení stavieb, Vyhláška o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania a výstavby – úplné znenia vyhlášok
/A5, str. 96/
2. Nový stavebný zákon (Aktualizácia IV/1) – Nový stavebný zákon, Zákon o územnom plánovaní - úplné znenia zákonov
/A5, cca str. 320/
3. Poradca 11-12/2024 – Občiansky zákonník s komentárom – komentár
/A5, str. 488/
Cena balíčku je 31,10 € Cena balíčku s 15 % zľavou je 26,40 € Ušetríte 4,70 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Koho a čoho sa týka transakčná daň? Nová daň sa vzťahuje na odchádzajúce bankové platby – úhrady z účtov, výber hotovosti aj na používanie platobnej karty. Zjednodušene, keď vykonáte debet na účte, zaplatíte okrem tohto výdavku navyše aj daň štátu. Každý z povinných platiť túto daň musí mať zriadený transakčný účet. Potrebujete bližšie informácie?
Nájdete ich v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. Poradca 7/2025 – Zákon o transakčnej dani s komentárom - komentár
/A5, str. 312/
2. DUO 2-3/2025 – Daň z finančných transakcií - príspevok
/A4, str. 112/
3. Aktualizácia I/1 – Zákon o dani z príjmov, Zákon o správnych poplatkoch... - úplné znenia zákonov
/A5, str. 304/
Cena balíčka je 43,20 € Cena balíčka s 30 % zľavou je 31 € Ušetríte 12,20 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Nový stavebný zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025. Cieľom novej právnej úpravy v oblasti výstavby je profesionalizácia štátnej stavebnej správy, znižovanie administratívnej záťaže pri podnikaní, zjednodušenie stavebného konania, najmä pri rodinných domoch a malých bytových domoch. Bude riešiť aj problematiku tzv. „čiernych stavieb“ či zníženú úroveň disciplíny vo výstavbe. Aké ďalšie zmeny prinesie?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, stavebníkom, developerom, majiteľom stavieb, prenajímateľom stavieb, primátorom miest, starostom obcí, pracovníkom verejnej správy, živnostníkom ...
1. Nový stavebný zákon (Aktualizácia IV/1) – Nový stavebný zákon, Zákon o územnom plánovaní, ... - úplné znenia zákonov
/A5, cca str. 320/
2. Poradca 11-12/2025 – Nový stavebný zákon s komentárom – komentár
/A5, cca str. 400/
3. DUO 4/2025 – Vplyv novej stavebnej legislatívy na dane - príspevok
/A4, str. 80/
Cena balíčku je 43,50 € Cena balíčku s 20 % zľavou je 34,80 € Ušetríte 8,70 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk
Ceny balíčkov sú s DPH.
PRERUŠENIE ODPISOVANIA MAJETKU
Inštitút prerušenia odpisovania majetku možno považovať za nástroj optimalizácie základu dane z príjmov. O prerušení odpisovania rozhoduje v zásade daňovník sám až na zákonom taxatívne vymenované situácie, ktoré sú osobitne upravené. O aké situácie ide?
Legislatívna úprava prerušenia odpisovania je obsiahnutá v § 22 ods. 9 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“).
Zásady prerušenia
odpisovania
Ak sa daňovník rozhodne odpisovanie prerušiť, v nasledujúcom zdaňovacom období pokračuje v odpisovaní tak, ako keby nebolo prerušené. V tomto zdaňovacom období môže uplatniť ako daňový výdavok len odpis pripadajúci na jedno zdaňovacie obdobie. V zdaňovacom období nemožno kumulovať odpisy za viac rokov. Prerušením odpisovania daňovník nestráca nárok na uplatnenie odpisov do daňových výdavkov, ale prerušenie odpisovania predlžuje dobu odpisovania majetku o dobu prerušenia.
Zákon umožňuje daňovníkovi prerušiť odpisovanie len na jedno celé zdaňovacie obdobie alebo aj na niekoľko celých zdaňovacích období
počas doby odpisovania, a to buď v zdaňovacích obdobiach idúcich bezprostredne za sebou, ale aj striedavo. Za prerušenie odpisovania sa považuje aj prípad, keď daňovník majetok prvýkrát zaúčtoval (zaevidoval) v majetku, avšak odpis v tomto alebo v ďalších rokoch neuplatnil. Ak sa daňovník rozhodne prerušiť odpisovanie v roku zaradenia hmotného majetku do užívania, rok nasledujúci po roku zaradenia hmotného majetku do užívania pre neho predstavuje prvý rok odpisovania.
Ak sa daňovník rozhodne pre prerušenie odpisovania, musí vylúčiť z daňových výdavkov plnú výšku ročného odpisu. Pre prerušenie daňového odpisu sa daňovník rozhoduje u jednotlivého majetku.
Právo prerušiť odpisovanie
sa vzťahuje len na daňové odpisy
Účtovná jednotka odpisuje hmotný majetok v súlade s účtovnými zásadami a účtovnými metódami. Odpisovanie vykonáva na základe odpisového plánu, ktorý je povinná si zostaviť. Účtovné predpisy prerušenie odpisovania nepripúšťajú.
Prerušiť odpisovanie možno len u hmotného majetku. Uvedená skutočnosť vyplýva z úvodnej vety § 22 ods. 9 zákona, kde je v súvislosti s prerušením uplatňovania odpisov uvedený len hmotný majetok. U nehmotného majetku sa pri odpisovaní postupuje v súlade s účtovnými postupmi, ktoré prerušenie odpisovania neumožňujú.
Zákon neumožňuje prerušenie odpisovania
ak ide o daňovníka, ktorý si uplatňuje výdavky podľa § 6 ods. 10 zákona. V takom prípade daňovník vedie odpisy len evidenčne.
Ak daňovník s príjmami v § 6 ods. 1 a 2 zákona uplatní výdavky percentom z príjmov (paušálne výdavky), v sumách výdavkov sú zahrnuté všetky daňové výdavky (okrem poistného), vrátane odpisov majetku zahrnutého do obchodného majetku daňovníka. Možnosť prerušenia odpisovania nemá daňovník počas toho zdaňovacieho obdobia (období), počas ktorého (ktorých) sa uplatňujú výdavky percentom z príjmov. Za tieto obdobia si daňovník vypočíta odpis, ale na jeho uplatnenie v daňových výdavkoch stráca nárok, t. j. tento odpis nemôže preniesť do neskoršieho zdaňovacieho obdobia a predĺžiť tak dobu odpisovania. Pokiaľ daňovník strieda spôsob uplatňovania výdavkov, nemôže predĺžiť dobu odpisovania o tie zdaňovacie obdobia, v ktorých uplatnil výdavky percentom z príjmov.
Vedenie daňových odpisov evidenčne počas období, v ktorých si ich nemôže daňovník uplatniť ako daňové výdavky, má význam pri vyčíslení zostatkovej ceny majetku. Pri jej výpočte sa vstupná cena majetku musí znižovať aj o príslušnú výšku odpisov pripadajúcu na zdaňovacie obdobie (obdobia), v ktorých si daňovník uplatnil paušálne výdavky.
Prerušenie odpisovania nemôže uplatniť ani mikrodaňovník, ak uplatňuje odpisy
podľa § 26 ods. 12 zákona o dani z príjmov. V zmysle tohto ustanovenia môže mikrodaňovník využiť zvýhodnený spôsob odpisovania vymedzeného majetku. Môže sa sám rozhodnúť, v akej výške a v akom období bude zahrňovať odpisy do daňových výdavkov, najviac však počas doby odpisovania a najviac do výšky vstupnej ceny.
Prerušenie odpisovania sa nevzťahuje ani na daňovníka
ktorý je povinný upraviť základ dane podľa § 17 ods. 39 zákona o dani z príjmov. V zmysle tohto ustanovenia držiteľ motorového vozidla do zdaňovacieho obdobia, ktoré predchádza zdaňovaciemu obdobiu, v ktorom dôjde k úhrade správneho poplatku vo výške zodpovedajúcej sume poplatku pri prvej evidencii vozidla, nemôže pri motorovom vozidle, u ktorého nie je tento poplatok uhradený, uplatniť prerušenie odpisovania podľa § 22 ods. 9 zákona o dani z príjmov.
Prerušenie odpisovania sa nevzťahuje ani na daňovníka – príjemcu investičnej pomoci
a to podľa § 30a zákona o dani z príjmov a na príjemcu stimulov podľa § 30b zákona o dani z príjmov.
Daňovník, ktorému bolo vydané rozhodnutie o poskytnutí investičnej pomoci obsahujúce úľavu na dani podľa zákona č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov, si môže uplatniť nárok na úľavu na dani, ak súčasne spĺňa podmienky ustanovené týmto zákonom a osobitné podmienky podľa § 30a ods. 3 zákona o dani z príjmov.
V zmysle písm. a) bodu 1 tohto ustanovenia osobitnou podmienkou u daňovníka, ktorý počas zdaňovacích období, za ktoré si uplatňuje úľavu na dani, je využitie všetkých ustanovení zákona o dani z príjmov znižujúcich základ dane, na ktoré mu vzniká nárok, a to najmä uplatnením odpisov podľa § 22 až 29 zákona o dani z príjmov.
V období uplatňovania úľavy na dani nie je možné prerušiť odpisovanie hmotného majetku. Obdobne sú formulované podmienky pre úľavu na dani týkajúce sa uplatňovania odpisov aj u daňovníkov, ktorým bolo vydané rozhodnutie o schválení poskytnutia stimulov podľa zákona č. 185/2009 Z. z. o stimuloch pre výskum a vývoj a o doplnení zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov [§ 30b ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov].
Prerušenie odpisovania a zmenu prerušenia nemožno uplatniť pri výkone daňovej kontroly
a vo vyrubovacom konaní podľa daňového poriadku (z. č. 563/2009 Z. z. v z.n.p.) a v dodatočnom daňovom priznaní podanom za zdaňovacie obdobie, za ktoré bola vykonaná daňová kontrola (§ 26 ods. 11 zákona o dani z príjmov). To znamená, že ak daňovník v „riadnom“ daňovom priznaní uplatnil prerušenie odpisovania, v dodatočnom daňovom priznaní po vykonaní daňovej kontroly už nemôže zrušiť prerušenie odpisovania a daňové odpisy dodatočne uplatniť. Obdobne to platí pri výkone daňovej kontroly a vo vyrubovacom konaní.
Kedy musí byť
odpisovanie prerušené
Daňovník s výnimkou daňovníka, ktorý uplatňuje úľavu na dani podľa § 30a a 30b zákona o dani z príjmov, je povinný prerušiť odpisovanie:
· pri hmotnom majetku nevyužívanom v príslušnom zdaňovacom období na zabezpečenie zdaniteľných príjmov. Povinnosť prerušiť odpisovanie pri jeho nevyužívaní v príslušnom zdaňovacom období sa netýka hmotného majetku poistného a rezervného charakteru nevyhnutného na zabezpečenie prevádzky hmotného majetku v používaní. Jedná sa o majetok, ktorý sa priamo nepoužíva na dosahovanie zdaniteľných príjmov, ale jeho existencia je nevyhnutná z hľadiska zabezpečenia celého nadväzujúceho výrobného cyklu, napr. náhradný zdroj elektriny. Povinnosť prerušiť odpisovanie sa vzťahuje aj na majetok poskytnutý formou výpožičky, keďže požičiavateľ počas obdobia, počas ktorého svoj majetok vypožičal, nevyužíva tento majetok na zabezpečenie zdaniteľných príjmov. Výnimkou je majetok podľa § 26 ods. 7 zákona o dani z príjmov, t. j. formy, modely, šablóny, ktoré sa predovšetkým vo výrobnom sektore vypožičiavajú za účelom výroby výrobkov pre požičiavateľa. Pri týchto druhoch majetku poskytnutých formou výpožičky, nemusí požičiavateľ prerušiť odpisovanie.
· hmotného majetku v tom zdaňovacom období, ktoré začína dňom v poradí druhej zmeny zdaňovacieho obdobia z kalendárneho roka na hospodársky rok alebo naopak, ak v poradí k druhej zmene príde počas dvoch po sebe nasledujúcich kalendárnych rokov, a to až do toho zdaňovacieho obdobia, v ktorom od poslednej zmeny zdaňovacieho obdobia uplynie 12 po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov.
Viac k téme sa už dočítate v mesačníku DUO 7/2025.
DOTÁCIE NA OBSTARANIE ODPISOVANÉHO MAJETKU U PO Z POHĽADU ZDP
Dotácie predstavujú určitú formu nenávratného finančného príspevku z verejných zdrojov, pričom sú poskytované na vopred stanovený účel pri splnení podmienok stanovených pre získanie dotácie. Dotácia sa poskytujú sa zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu obcí a vyšších územných celkov, zo štátnych fondov a pod., a to prevažne v peňažnej forme.
Pri poskytovaní dotácií
žiadateľ nemá právny nárok na získanie dotácie
a na druhej strane poskytovateľ tejto dotácie nemá nárok na akékoľvek protiplnenie za poskytnutie dotácie. Vzhľadom nato, že ide o poskytnutie finančných prostriedkov z verejných zdrojov, je nevyhnutné, aby získanie dotácie podliehalo splneniu viacerým kritériám z dôvodu zachovania účelnosti, efektívnosti a hospodárnosti jej použitia.
Účtovanie nároku a použitia dotácie na odpisovaný majetok
Spôsob účtovania dotácií u fyzických osôb podnikateľov a právnických osôb účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva je upravený v § 52a opatrenia Ministerstva financií SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z.n.p. (ďalej len „postupy účtovania v PÚ“).
O nároku na dotáciu sa účtuje, ak je takmer isté, že na základe splnených podmienok na poskytnutie dotácie sa účtovnej jednotke táto dotácia poskytne. V súlade s § 52a ods. 1 postupov účtovania v PÚ sa dotácie účtujú na účte:
a) 346 – Dotácie zo štátneho rozpočtu – ak ide o dotácie poskytnuté zo štátneho rozpočtu alebo z prostriedkov Európskej únie podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p.,
b) 347 – Ostatné dotácie – ak ide o dotácie poskytnuté z iných zdrojov ako zo štátneho rozpočtu.
Nárok na dotáciu na obstaranie odpisovaného hmotného majetku sa účtuje v prospech účtu 384 – Výnosy budúcich období, pričom suma dotácie sa účtuje do výnosov prostredníctvom účtu 648 – Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti systematicky a racionálne počas doby použiteľnosti majetku, kedy vznikajú súvisiace náklady napríklad pripadajúca výška nákladov na účtovné odpisy, náklady na zostatkovú hodnotu pri vyradení majetku z účtovníctva.
Cieľom takto nastaveného spôsobu účtovania je dosiahnuť neutrálny dopad na výsledok hospodárenia v rámci jedného účtovného obdobia kedy výška dotácia zahŕňajúca sa do výnosov je rovnaká ako výška účtovného odpisu.
Spôsob účtovania nároku na dotáciu a jej použitia |
||
Účtovný prípad |
MD |
Dal |
Priznanie dotácie na obstaranie hmotného majetku |
346, 347 |
384 |
Príjem dotácie na bankový účet |
221 |
346, 347 |
Obstaranie odpisovaného hmotného majetku |
042 |
321 |
Zaradenie majetku do užívania |
02x |
042 |
Účtovný odpis majetku |
551 |
081 |
Rozpustenie časti dotácie vo vecnej a časovej súvislosti s účtovaním odpisu |
384 |
648 |
Zahrnutie dotácie na odpisovaný majetok do základu dane
Dotácia na obstaranie odpisovaného majetku sa v súlade so zákonom č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“) považuje za zdaniteľný príjem. Spôsob zahrnutia takejto dotácie do základu dane je založený obdobne ako v účtovníctve na neutrálnom vplyve, a nie v každom prípade ide o neutrálny vplyv v príslušnom zdaňovacom období.
ZDP obsahuje osobitné ustanovenie § 17 ods. 3 písm. f) ZDP, ktorým je upravené zahrnovanie dotácie na obstaranie odpisovaného majetku do základu dane. Podľa tohto ustanovenia sa dotácia do základu dane nezahŕňa do základu dane v zdaňovacom období, v ktorom bolo o nej účtované do výnosov v súlade s postupmi účtovania v PÚ ale počas doby odpisovania daného majetku stanoveného v § 26 ZDP, a to:
· vo výške odpisov vypočítaných rovnomerným spôsobom odpisovania podľa § 27 ZDP alebo
· vo výške odpisov vypočítaných zrýchleným spôsobom odpisovania podľa § 28 ZDP, alebo
· v pomernej časti zodpovedajúcej výške použitej dotácie na obstaranie majetku, t. j. v takom pomere v akom sa dotácia podieľala na vstupnej cene majetku.
Špecifické prípady zahrnovania dotácie podľa účtovníctva a zákona o dani z príjmov
V predchádzajúcich príkladoch bola ukázaná ideálna situácia, podľa ktorej bola dotácia poskytnutá v rovnakom účtovnom (zdaňovacom) období ako obstaranie a zaradenie majetku do užívania, ktoré bolo financované z tejto dotácie. V praxi však častokrát nastávajú prípady, že k prijatiu dotácie dochádza v inom účtovnom (zdaňovacom) období ako k obstaraniu a zaradeniu majetku do užívania. V tejto súvislosti môžu nastať 2 situácie:
Priznanie a poskytnutie dotácie v účtovnom (daňovom) období nasledujúcom po účtovnom (daňovom) období, v ktorom bol majetok obstaraný a uvedený do užívania
Táto situácia môže vzniknúť, ak v roku obstarania a uvedenia majetku do užívania nie je možné účtovať o priznaní dotácie. V súlade s § 52a ods. 4 postupov účtovania v PÚ sa dotácia poskytnutá na úhradu nákladov, ktoré vznikli v minulosti účtuje do výnosov v účtovnom období, v ktorom sú splnené podmienky účtovania nároku na dotáciu.
ZDP špecificky neupravuje spôsob zahŕňania dotácie do základu dane v tomto prípade. Podľa § 17 ods. 3 písm. f) ZDP sa dotácia zahŕňa do základu dane počas doby odpisovania vo výške daňového odpisu alebo jej pomernej časti (ak majetok nie je obstaraný z dotácie na 100 %).
Nakoľko však už odpisy boli do základu dane zahrnuté v predchádzajúcom zdaňovacom období, možno v tomto prípade pri zahrňovaní časti dotácie zodpovedajúcej ročnému daňovému odpisu hmotného majetku za zdaňovacie obdobie, v ktorom bol majetok obstaraný, postupovať dvoma spôsobmi:
a) túto časť dotácie celú zahrnúť do základu dane v roku, v ktorom bola dotácia priznaná alebo
b) túto časť dotácie zahrnúť do základu dane rovnomerne počas zostávajúcej doby odpisovania hmotného majetku.
Ďalšou z možností je prerušenie odpisovania majetku v roku zaradenia majetku do užívania a uplatnenia odpisov až v zdaňovacom období, v ktorom bola dotácia účtovaná do výnosov.
Obstaranie majetku v účtovnom (daňovom) období nasledujúcom po účtovnom (daňovom) období, v ktorom bola priznaná a poskytnutá
V tomto prípade dôjde k prijatiu dotácie v skoršom účtovnom (zdaňovacom) období a k obstaraniu a zaradeniu majetku obstaraného z tejto dotácie, resp. k začatiu uplatňovania účtovných (daňových) odpisov až v nasledujúcom účtovnom (zdaňovacom) období. Vzhľadom nato, že dotácia sa do výsledku hospodárenia aj do základu dane zahŕňa v nadväznosti na účtovné (daňové) odpisy, dotácia sa až do obstarania a začatia uplatňovania daňových odpisov nebude zahŕňať do výsledku hospodárenia a základu dane.
Viac sa už dočítate v mesačníku DUO 7/2025.
Termín |
Charakteristika zákonnej povinnosti |
Povinná osoba a zákon v platnom znení |
2. 6. pondelok |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb |
Platiteľ dane z príjmov FO § 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 ZDP |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb |
Platiteľ dane z príjmov PO § 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 ZDP |
|
Podanie
prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom |
Zamestnávateľ § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 ZDP |
|
Podanie
oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného |
Zamestnávateľ – platiteľ osobitnej sadzby dane § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 ZDP |
|
Podanie daňového priznania za apríl 2025 pre osobu uplatňujúcu osobitnú úpravu dane IOSS na predaj tovaru na diaľku dovážaného z územia tretích štátov a zaplatenie tejto dane |
Platiteľ DPH § 68c zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Daň
z motorových vozidiel – splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV |
|
16. 6. – pondelok |
Odvod dane
vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených v máji 2025, |
Platiteľ zrážkovej dane § 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 ZDP |
Odvod
sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu |
Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane § 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 ZDP |
|
25. 6. – streda |
Podanie
súhrnného výkazu k DPH za máj 2025 elektronickými prostriedkami |
Platiteľ DPH § 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
Podanie
kontrolného výkazu k DPH za máj 2025 elektronickými prostriedkami |
Platiteľ DPH § 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Podanie
daňového priznania k DPH za máj 2025 elektronickými prostriedkami |
Platiteľ DPH § 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Splatnosť DPH za máj 2025 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Platiteľ DPH § 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne finančnej správy a splatnosť dane zo sladených nealkoholických nápojov za máj 2025 |
Platiteľ dane zo sladených nealkoholických nápojov § 10 zákona č. 251/2024 Z. z. |
|
Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za máj 2025 |
Platiteľ spotrebnej dane § 12 zákona č. 530/2011 Z. z.,
§ 13 zákona 106/2004 Z. z., |
|
30. 6. – pondelok |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb |
Platiteľ dane z príjmov FO § 34 ods. 3 a § 34 ods. 2 zákona č. 595/2003 ZDP |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov právnických osôb |
Platiteľ dane z príjmov PO § 42 ods. 1 a § 42 ods. 2 zákona č. 595/2003 ZDP |
|
Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za máj 2025 |
Zamestnávateľ § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 ZDP |
|
Podanie
oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného |
Zamestnávateľ – platiteľ osobitnej sadzby dane § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 ZDP |
|
Podanie daňového priznania za máj 2025 pre osobu uplatňujúcu osobitnú úpravu dane IOSS na predaj tovaru na diaľku dovážaného z územia tretích štátov a zaplatenie tejto dane |
Platiteľ DPH § 68c zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania
zdaniteľnej mzdy |
Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za máj 2025 |
Zamestnávateľ § 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 ZDP |
do 5 pracovných dní |
Podanie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat od 1. 1. 2025 dosiahol v máji 2025 62 500 € |
Zdaniteľná osoba § 4 ods. 1 a 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
Do 30 dní |
Oznámiť správcovi miestnych daní rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností |
Poplatník miestnych daní § 80 a § 99a zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach |
Do konca nasledujúceho |
Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Zamestnávateľ § 49a zákona č. 595/2003 ZDP Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba § 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania, pri prerušení podnikania, pri úmrtí daňovníka a pri zániku daňovníka |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV |
|
Registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH |
Zdaniteľná osoba § 7, § 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
Poradca (Poradca), č. 1-2/2026 (VI/2025)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 8-9/2025 (VI/2025)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 8-9/2025 (VI/2025)
1. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)
2. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)
3. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)
4. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)
5. Daňové priznania FO a PO za rok 2024 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2024, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2024)
6. Odvody poistného od 1. 1. 2025 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2025 po novelách)
7. Daňové a nedaňové výdavky 2025 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Obsahuje tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)
ZÁKONY I A – Daňové zákony
|
ZÁKONY I B – Účtovné zákony
|
ZÁKONY II A – Obchodné právo
|
ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo
|
ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP
|
ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie
|
ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy
|
|
ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o.,
Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné
účely,
nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.sk
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite
prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.sk, následne budete vyradený z
databázy príjemcov e-mailových novin.
Copyright (c) 2023