E-noviny
Em@ilové noviny
č. 11/2025
16.6.2025

Vážení čitatelia!


Legislatívna úprava prerušenia odpisovania je obsiahnutá v zákone o dani z príjmov. Ak sa daňovník rozhodne odpisovanie prerušiť, v nasledujúcom zdaňovacom období pokračuje v odpisovaní tak, ako keby nebolo prerušené. V tomto zdaňovacom období môže uplatniť ako daňový výdavok len odpis pripadajúci na jedno zdaňovacie obdobie. Potrebujete k téme viac informácií? Čítajte rubriku Téma novín, kde je uverejnený článok Prerušenie odpisovania majetku. Viac sa už dočítate v mesačníku DUO 7/2025.

Aj naša druhá téma sa týka problematiky odpisov. Dotácie predstavujú určitú formu nenávratného finančného príspevku z verejných zdrojov, pričom sú poskytované na vopred stanovený účel pri splnení podmienok stanovených pre získanie dotácie. V rubrike Téma novín, sme uverejnili článok Dotácie na obstaranie odpisovaného majetku u PO z pohľadu ZDP a viac sa už dočítate v mesačníku DUO 7/2025.

Aké sú aktuálne tematické balíky? Balíček Dôchodkové sporenie, Nový stavebný zákon – vykonávacie vyhlášky, Nový stavebný zákon, Transakčná daň, ZDP po novele, Balíček mzdovej účtovníčky, DPH po novele. Môžete si ich objednať prostredníctvom zákazníckeho servisu.

Prajeme Vám príjemné dni začínajúceho leta a tešíme sa na skoré stretnutie.


Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk

Z aktuálnej ponuky vyberáme:

Poradca
Poradca
DUO
PaM
1000 riešení
Poradca
DUO
DUO
DUO
DUO

HORÚCE TÉMY

– nájdete v tematických balíčkoch určených podnikateľom, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS

  

1. BALÍČEK DÔCHODKOVÉ SPORENIE

 

Cieľom novely zákona o starobnom dôchodkovom sporení je predovšetkým presmerovať časť investícií dôchodkových fondov na Slovensko. Účelom novely zákona je úprava regulačného rámca v oblasti investovania majetku v dôchodkových fondoch. Potrebujete komplexné informácie k téme?

Nové informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...

 

 

1. Poradca 1-2/2026 – Zákon o starobnom dôchodkovom sporení – komentár

/A5, cca str. 400/

 

2. 1000 riešení 3/2025 – Dôchodkové sporenie – praktické príklady

/A5, cca str. 152/

 

3. Aktualizácia III/2Zákon o starobnom dôchodkovom sporeníúplné znenie zákona

/A5, str. 112/

 

2. Zákony IIIB/2025 – Zákon o sociálnom poistení,  Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení.... – úplné znenia zákonov /A5, str. 832/

 

 

Cena balíčka je 63,30 €

Cena balíčka s 30 % zľavou je 44,30 €

Ušetríte 19 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

2. NOVÝ STAVEBNÝ ZÁKON – VYKONÁVACIE VYHLÁŠKY

 

Nový stavebný zákon nadobudol účinnosť 1. apríla 2025. Aké je úplné znenie nových vykonávacích vyhlášok k novému stavebnému zákonu a aké zmeny prinášajú?

Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, stavebníkom, developerom, majiteľom stavieb, prenajímateľom stavieb, primátorom miest, starostom obcí, pracovníkom verejnej správy, živnostníkom ...

 

 

1. Aktualizácia IV/2 – Vyhláška o členení stavieb, Vyhláška o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania a výstavbyúplné znenia vyhlášok

/A5, str. 96/

 

2. Nový stavebný zákon (Aktualizácia IV/1) – Nový stavebný zákon, Zákon o územnom plánovaní - úplné znenia zákonov

/A5, cca str. 320/

 

3. Poradca 11-12/2024 – Občiansky zákonník s komentárom – komentár

/A5, str. 488/

 

 

Cena balíčku je 31,10 €

Cena balíčku s 15 % zľavou je 26,40 €

Ušetríte 4,70 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

 

3. TRANSAKČNÁ DAŇ

 

Koho a čoho sa týka transakčná daň? Nová daň sa vzťahuje na odchádzajúce bankové platby – úhrady z účtov, výber hotovosti aj na používanie platobnej karty. Zjednodušene, keď vykonáte debet na účte, zaplatíte okrem tohto výdavku navyše aj daň štátu. Každý z povinných platiť túto daň musí mať zriadený transakčný účet. Potrebujete bližšie informácie?

Nájdete ich v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...

 

 

1. Poradca 7/2025 – Zákon o transakčnej dani s komentárom - komentár

/A5, str. 312/

 

2. DUO 2-3/2025 – Daň z finančných transakcií - príspevok

/A4, str. 112/

 

3. Aktualizácia I/1 – Zákon o dani z príjmov, Zákon o správnych poplatkoch... - úplné znenia zákonov

/A5, str. 304/

 

 

 

Cena balíčka je 43,20 €

Cena balíčka s 30 % zľavou je 31 €

Ušetríte 12,20 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

 

4. NOVÝ STAVEBNÝ ZÁKON

 

Nový stavebný zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025. Cieľom novej právnej úpravy v oblasti výstavby je profesionalizácia štátnej stavebnej správy, znižovanie administratívnej záťaže pri podnikaní, zjednodušenie stavebného konania, najmä pri rodinných domoch a malých bytových domoch. Bude riešiť aj problematiku tzv. „čiernych stavieb“ či zníženú úroveň disciplíny vo výstavbe. Aké ďalšie zmeny prinesie?

Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, stavebníkom, developerom, majiteľom stavieb, prenajímateľom stavieb, primátorom miest, starostom obcí, pracovníkom verejnej správy, živnostníkom ...

 

 

1. Nový stavebný zákon (Aktualizácia IV/1) – Nový stavebný zákon, Zákon o územnom plánovaní, ... - úplné znenia zákonov

/A5, cca str. 320/

 

2. Poradca 11-12/2025 – Nový stavebný zákon s komentárom – komentár

/A5, cca str. 400/

 

3. DUO 4/2025 – Vplyv novej stavebnej legislatívy na dane - príspevok

/A4, str. 80/

 

 

Cena balíčku je 43,50 €

Cena balíčku s 20 % zľavou je 34,80 €

Ušetríte 8,70 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk

Ceny balíčkov sú s DPH.

 

TÉMY ČÍSLA

PRERUŠENIE ODPISOVANIA MAJETKU

 

Inštitút prerušenia odpisovania majetku možno považovať za nástroj optimalizácie základu dane z príjmov. O prerušení odpisovania rozhoduje v zásade daňovník sám až na zákonom taxatívne vymenované situácie, ktoré sú osobitne upravené. O aké situácie ide?

 

Legislatívna úprava prerušenia odpisovania je obsiahnutá v § 22 ods. 9 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“).

 

Zásady prerušenia

odpisovania

Ak sa daňovník rozhodne odpisovanie prerušiť, v nasledujúcom zdaňovacom období pokračuje v odpisovaní tak, ako keby nebolo prerušené. V tomto zdaňovacom období môže uplatniť ako daňový výdavok len odpis pripadajúci na jedno zdaňovacie obdobie. V zdaňovacom období nemožno kumulovať odpisy za viac rokov. Prerušením odpisovania daňovník nestráca nárok na uplatnenie odpisov do daňových výdavkov, ale prerušenie odpisovania predlžuje dobu odpisovania majetku o dobu prerušenia.

 

Zákon umožňuje daňovníkovi prerušiť odpisovanie len na jedno celé zdaňovacie obdobie alebo aj na niekoľko celých zdaňovacích období

počas doby odpisovania, a to buď v zdaňovacích obdobiach idúcich bezprostredne za sebou, ale aj striedavo. Za prerušenie odpisovania sa považuje aj prípad, keď daňovník majetok prvýkrát zaúčtoval (zaevidoval) v majetku, avšak odpis v tomto alebo v ďalších rokoch neuplatnil. Ak sa daňovník rozhodne prerušiť odpisovanie v roku zaradenia hmotného majetku do užívania, rok nasledujúci po roku zaradenia hmotného majetku do užívania pre neho predstavuje prvý rok odpisovania.

 

Ak sa daňovník rozhodne pre prerušenie odpisovania, musí vylúčiť z daňových výdavkov plnú výšku ročného odpisu. Pre prerušenie daňového odpisu sa daňovník rozhoduje u jednotlivého majetku.

 

Právo prerušiť odpisovanie

sa vzťahuje len na daňové odpisy

Účtovná jednotka odpisuje hmotný majetok v súlade s účtovnými zásadami a účtovnými metódami. Odpisovanie vykonáva na základe odpisového plánu, ktorý je povinná si zostaviť. Účtovné predpisy prerušenie odpisovania nepripúšťajú.

Prerušiť odpisovanie možno len u hmotného majetku. Uvedená skutočnosť vyplýva z úvodnej vety § 22 ods. 9 zákona, kde je v súvislosti s prerušením uplatňovania odpisov uvedený len hmotný majetok. U nehmotného majetku sa pri odpisovaní postupuje v súlade s účtovnými postupmi, ktoré prerušenie odpisovania neumožňujú.

 

Zákon neumožňuje prerušenie odpisovania

ak ide o daňovníka, ktorý si uplatňuje výdavky podľa § 6 ods. 10 zákona. V takom prípade daňovník vedie odpisy len evidenčne.

 

Ak daňovník s príjmami v § 6 ods. 1 a 2 zákona uplatní výdavky percentom z príjmov (paušálne výdavky), v sumách výdavkov sú zahrnuté všetky daňové výdavky (okrem poistného), vrátane odpisov majetku zahrnutého do obchodného majetku daňovníka. Možnosť prerušenia odpisovania nemá daňovník počas toho zdaňovacieho obdobia (období), počas ktorého (ktorých) sa uplatňujú výdavky percentom z príjmov. Za tieto obdobia si daňovník vypočíta odpis, ale na jeho uplatnenie v daňových výdavkoch stráca nárok, t. j. tento odpis nemôže preniesť do neskoršieho zdaňovacieho obdobia a predĺžiť tak dobu odpisovania. Pokiaľ daňovník strieda spôsob uplatňovania výdavkov, nemôže predĺžiť dobu odpisovania o tie zdaňovacie obdobia, v ktorých uplatnil výdavky percentom z príjmov.

Vedenie daňových odpisov evidenčne počas období, v ktorých si ich nemôže daňovník uplatniť ako daňové výdavky, má význam pri vyčíslení zostatkovej ceny majetku. Pri jej výpočte sa vstupná cena majetku musí znižovať aj o príslušnú výšku odpisov pripadajúcu na zdaňovacie obdobie (obdobia), v ktorých si daňovník uplatnil paušálne výdavky.

 

Prerušenie odpisovania nemôže uplatniť ani mikrodaňovník, ak uplatňuje odpisy

podľa § 26 ods. 12 zákona o dani z príjmov. V zmysle tohto ustanovenia môže mikrodaňovník využiť zvýhodnený spôsob odpisovania vymedzeného majetku. Môže sa sám rozhodnúť, v akej výške a v akom období bude zahrňovať odpisy do daňových výdavkov, najviac však počas doby odpisovania a najviac do výšky vstupnej ceny.

 

Prerušenie odpisovania sa nevzťahuje ani na daňovníka

ktorý je povinný upraviť základ dane podľa § 17 ods. 39 zákona o dani z príjmov. V zmysle tohto ustanovenia držiteľ motorového vozidla do zdaňovacieho obdobia, ktoré predchádza zdaňovaciemu obdobiu, v ktorom dôjde k úhrade správneho poplatku vo výške zodpovedajúcej sume poplatku pri prvej evidencii vozidla, nemôže pri motorovom vozidle, u ktorého nie je tento poplatok uhradený, uplatniť prerušenie odpisovania podľa § 22 ods. 9 zákona o dani z príjmov.

Prerušenie odpisovania sa nevzťahuje ani na daňovníka – príjemcu investičnej pomoci

a to podľa § 30a zákona o dani z príjmov a na príjemcu stimulov podľa § 30b zákona o dani z príjmov.

Daňovník, ktorému bolo vydané rozhodnutie o poskytnutí investičnej pomoci obsahujúce úľavu na dani podľa zákona č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov, si môže uplatniť nárok na úľavu na dani, ak súčasne spĺňa podmienky ustanovené týmto zákonom a osobitné podmienky podľa § 30a ods. 3 zákona o dani z príjmov.

 

V zmysle písm. a) bodu 1 tohto ustanovenia osobitnou podmienkou u daňovníka, ktorý počas zdaňovacích období, za ktoré si uplatňuje úľavu na dani, je využitie všetkých ustanovení zákona o dani z príjmov znižujúcich základ dane, na ktoré mu vzniká nárok, a to najmä uplatnením odpisov podľa § 22 až 29 zákona o dani z príjmov.

 

V období uplatňovania úľavy na dani nie je možné prerušiť odpisovanie hmotného majetku. Obdobne sú formulované podmienky pre úľavu na dani týkajúce sa uplatňovania odpisov aj u daňovníkov, ktorým bolo vydané rozhodnutie o schválení poskytnutia stimulov podľa zákona č. 185/2009 Z. z. o stimuloch pre výskum a vývoj a o doplnení zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov [§ 30b ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov].

 

Prerušenie odpisovania a zmenu prerušenia nemožno uplatniť pri výkone daňovej kontroly

a vo vyrubovacom konaní podľa daňového poriadku (z. č. 563/2009 Z. z. v z.n.p.) a v dodatočnom daňovom priznaní podanom za zdaňovacie obdobie, za ktoré bola vykonaná daňová kontrola (§ 26 ods. 11 zákona o dani z príjmov). To znamená, že ak daňovník v „riadnom“ daňovom priznaní uplatnil prerušenie odpisovania, v dodatočnom daňovom priznaní po vykonaní daňovej kontroly už nemôže zrušiť prerušenie odpisovania a daňové odpisy dodatočne uplatniť. Obdobne to platí pri výkone daňovej kontroly a vo vyrubovacom konaní.

 

Kedy musí byť

odpisovanie prerušené

 

Daňovník s výnimkou daňovníka, ktorý uplatňuje úľavu na dani podľa § 30a a 30b zákona o dani z príjmov, je povinný prerušiť odpisovanie: 

·         pri hmotnom majetku nevyužívanom v príslušnom zdaňovacom období na zabezpečenie zdaniteľných príjmov. Povinnosť prerušiť odpisovanie pri jeho nevyužívaní v príslušnom zdaňovacom období sa netýka hmotného majetku poistného a rezervného charakteru nevyhnutného na zabezpečenie prevádzky hmotného majetku v používaní. Jedná sa o majetok, ktorý sa priamo nepoužíva na dosahovanie zdaniteľných príjmov, ale jeho existencia je nevyhnutná z hľadiska zabezpečenia celého nadväzujúceho výrobného cyklu, napr. náhradný zdroj elektriny. Povinnosť prerušiť odpisovanie sa vzťahuje aj na majetok poskytnutý formou výpožičky, keďže požičiavateľ počas obdobia, počas ktorého svoj majetok vypožičal, nevyužíva tento majetok na zabezpečenie zdaniteľných príjmov. Výnimkou je majetok podľa § 26 ods. 7 zákona o dani z príjmov, t. j. formy, modely, šablóny, ktoré sa predovšetkým vo výrobnom sektore vypožičiavajú za účelom výroby výrobkov pre požičiavateľa. Pri týchto druhoch majetku poskytnutých formou výpožičky, nemusí požičiavateľ prerušiť odpisovanie.

·         hmotného majetku v tom zdaňovacom období, ktoré začína dňom v poradí druhej zmeny zdaňovacieho obdobia z kalendárneho roka na hospodársky rok alebo naopak, ak v poradí k druhej zmene príde počas dvoch po sebe nasledujúcich kalendárnych rokov, a to až do toho zdaňovacieho obdobia, v ktorom od poslednej zmeny zdaňovacieho obdobia uplynie 12 po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov.

 

Viac k téme sa už dočítate v mesačníku DUO 7/2025.

 


DOTÁCIE NA OBSTARANIE ODPISOVANÉHO MAJETKU U PO Z POHĽADU ZDP


Dotácie predstavujú určitú formu nenávratného finančného príspevku z verejných zdrojov, pričom sú poskytované na vopred stanovený účel pri splnení podmienok stanovených pre získanie dotácie. Dotácia sa poskytujú sa zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu obcí a vyšších územných celkov, zo štátnych fondov a pod., a to prevažne v peňažnej forme.

 

Pri poskytovaní dotácií

žiadateľ nemá právny nárok na získanie dotácie

a na druhej strane poskytovateľ tejto dotácie nemá nárok na akékoľvek protiplnenie za poskytnutie dotácie. Vzhľadom nato, že ide o poskytnutie finančných prostriedkov z verejných zdrojov, je nevyhnutné, aby získanie dotácie podliehalo splneniu viacerým kritériám z dôvodu zachovania účelnosti, efektívnosti a hospodárnosti jej použitia.

 

Účtovanie nároku a použitia dotácie na odpisovaný majetok

Spôsob účtovania dotácií u fyzických osôb podnikateľov a právnických osôb účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva je upravený v § 52a opatrenia Ministerstva financií SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z.n.p. (ďalej len „postupy účtovania v PÚ“).

 

O nároku na dotáciu sa účtuje, ak je takmer isté, že na základe splnených podmienok na poskytnutie dotácie sa účtovnej jednotke táto dotácia poskytne. V súlade s § 52a ods. 1 postupov účtovania v PÚ sa dotácie účtujú na účte:

a)  346 – Dotácie zo štátneho rozpočtu – ak ide o dotácie poskytnuté zo štátneho rozpočtu alebo z prostriedkov Európskej únie podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p.,

b)  347 – Ostatné dotácie – ak ide o dotácie poskytnuté z iných zdrojov ako zo štátneho rozpočtu.

 

Nárok na dotáciu na obstaranie odpisovaného hmotného majetku sa účtuje v prospech účtu 384 – Výnosy budúcich období, pričom suma dotácie sa účtuje do výnosov prostredníctvom účtu 648 – Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti systematicky a racionálne počas doby použiteľnosti majetku, kedy vznikajú súvisiace náklady napríklad pripadajúca výška nákladov na účtovné odpisy, náklady na zostatkovú hodnotu pri vyradení majetku z účtovníctva.

 

Cieľom takto nastaveného spôsobu účtovania je dosiahnuť neutrálny dopad na výsledok hospodárenia v rámci jedného účtovného obdobia kedy výška dotácia zahŕňajúca sa do výnosov je rovnaká ako výška účtovného odpisu.

Spôsob účtovania nároku na dotáciu a jej použitia

Účtovný prípad

MD

Dal

Priznanie dotácie na obstaranie hmotného majetku

346, 347

384

Príjem dotácie na bankový účet

221

346, 347

Obstaranie odpisovaného hmotného majetku

042

321

Zaradenie majetku do užívania

02x

042

Účtovný odpis majetku

551

081

Rozpustenie časti dotácie vo vecnej a časovej súvislosti s účtovaním odpisu

384

648

 

Zahrnutie dotácie na odpisovaný majetok do základu dane

Dotácia na obstaranie odpisovaného majetku sa v súlade so zákonom č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“) považuje za zdaniteľný príjem. Spôsob zahrnutia takejto dotácie do základu dane je založený obdobne ako v účtovníctve na neutrálnom vplyve, a nie v každom prípade ide o neutrálny vplyv v príslušnom zdaňovacom období.

 

ZDP obsahuje osobitné ustanovenie § 17 ods. 3 písm. f) ZDP, ktorým je upravené zahrnovanie dotácie na obstaranie odpisovaného majetku do základu dane. Podľa tohto ustanovenia sa dotácia do základu dane nezahŕňa do základu dane v zdaňovacom období, v ktorom bolo o nej účtované do výnosov v súlade s postupmi účtovania v PÚ ale počas doby odpisovania daného majetku stanoveného v § 26 ZDP, a to:

·         vo výške odpisov vypočítaných rovnomerným spôsobom odpisovania podľa § 27 ZDP alebo

·         vo výške odpisov vypočítaných zrýchleným spôsobom odpisovania podľa § 28 ZDP, alebo

·         v pomernej časti zodpovedajúcej výške použitej dotácie na obstaranie majetku, t. j. v takom pomere v akom sa dotácia podieľala na vstupnej cene majetku.

 

Špecifické prípady zahrnovania dotácie podľa účtovníctva a zákona o dani z príjmov

V predchádzajúcich príkladoch bola ukázaná ideálna situácia, podľa ktorej bola dotácia poskytnutá v rovnakom účtovnom (zdaňovacom) období ako obstaranie a zaradenie majetku do užívania, ktoré bolo financované z tejto dotácie. V praxi však častokrát nastávajú prípady, že k prijatiu dotácie dochádza v inom účtovnom (zdaňovacom) období ako k obstaraniu a zaradeniu majetku do užívania. V tejto súvislosti môžu nastať 2 situácie:

Priznanie a poskytnutie dotácie v účtovnom (daňovom) období nasledujúcom po účtovnom (daňovom) období, v ktorom bol majetok obstaraný a uvedený do užívania

Táto situácia môže vzniknúť, ak v roku obstarania a uvedenia majetku do užívania nie je možné účtovať o priznaní dotácie. V súlade s § 52a ods. 4 postupov účtovania v PÚ sa dotácia poskytnutá na úhradu nákladov, ktoré vznikli v minulosti účtuje do výnosov v účtovnom období, v ktorom sú splnené podmienky účtovania nároku na dotáciu.

 

ZDP špecificky neupravuje spôsob zahŕňania dotácie do základu dane v tomto prípade. Podľa § 17 ods. 3 písm. f) ZDP sa dotácia zahŕňa do základu dane počas doby odpisovania vo výške daňového odpisu alebo jej pomernej časti (ak majetok nie je obstaraný z dotácie na 100 %).

 

Nakoľko však už odpisy boli do základu dane zahrnuté v predchádzajúcom zdaňovacom období, možno v tomto prípade pri zahrňovaní časti dotácie zodpovedajúcej ročnému daňovému odpisu hmotného majetku za zdaňovacie obdobie, v ktorom bol majetok obstaraný, postupovať dvoma spôsobmi:

a)  túto časť dotácie celú zahrnúť do základu dane v roku, v ktorom bola dotácia priznaná alebo

b)  túto časť dotácie zahrnúť do základu dane rovnomerne počas zostávajúcej doby odpisovania hmotného majetku.

 

Ďalšou z možností je prerušenie odpisovania majetku v roku zaradenia majetku do užívania a uplatnenia odpisov až v zdaňovacom období, v ktorom bola dotácia účtovaná do výnosov.

Obstaranie majetku v účtovnom (daňovom) období nasledujúcom po účtovnom (daňovom) období, v ktorom bola priznaná a poskytnutá

V tomto prípade dôjde k prijatiu dotácie v skoršom účtovnom (zdaňovacom) období a k obstaraniu a zaradeniu majetku obstaraného z tejto dotácie, resp. k začatiu uplatňovania účtovných (daňových) odpisov až v nasledujúcom účtovnom (zdaňovacom) období. Vzhľadom nato, že dotácia sa do výsledku hospodárenia aj do základu dane zahŕňa v nadväznosti na účtovné (daňové) odpisy, dotácia sa až do obstarania a začatia uplatňovania daňových odpisov nebude zahŕňať do výsledku hospodárenia a základu dane.

 

Viac sa už dočítate v mesačníku DUO 7/2025.

 

P6 V LEGISLATÍVE



122/2025 Z. z.
Vyhláška Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 223/2022 Z. z. o základnej škole v znení vyhlášky č. 344/2023 Z. z. 28.05.2025

123/2025 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 50/2007 Z. z. o registrácii odrôd pestovaných rastlín v znení neskorších predpisov 29.05.2025

124/2025 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 51/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie osiva olejnín a priadnych rastlín na trh v znení neskorších predpisov 29.05.2025

125/2025 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 54/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie sadiva a sadeníc zelenín na trh v znení neskorších predpisov 29.05.2025

126/2025 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 58/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie osiva zelenín na trh v znení neskorších predpisov 29.05.2025

127/2025 Z. z.
Vyhláška Národného bezpečnostného úradu, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Národného bezpečnostného úradu č. 135/2016 Z. z. o skúške bezpečnostného zamestnanca 30.05.2025

128/2025 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 585/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevencii a kontrole prenosných ochorení v znení neskorších predpisov 30.05.2025

129/2025 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 143/2023 Z. z. o obsahových náležitostiach vnútorného poriadku v zdravotníckom zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti v odbornom zameraní psychiatria a v odbornom zameraní detská psychiatria 30.05.2025

130/2025 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 28. mája 2025 č. S17427-2025-OL o ustanovení výšky náhrady za bolesť a výšky náhrady za sťaženie spoločenského uplatnenia na rok 2025 30.05.2025

131/2025 Z. z.
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú vzory tlačív používaných na podávanie a vykonávanie žiadosti o presun platobného účtu 03.06.2025

132/2025 Z. z.
Oznámenie o oprave chyby v zákone č. 26/2025 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom 04.06.2025

133/2025 Z. z.
Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 29. mája 2025 č. 1/2025, ktorým sa vydáva zoznam výrobkov obranného priemyslu 05.06.2025

134/2025 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o nadobudnutí platností zmien a doplnení Dohody o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí (ADR) 05.06.2025

135/2025 Z. z.
Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení volieb do orgánov samosprávy obcí 07.06.2025

136/2025 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 93/2022 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny v znení neskorších predpisov 10.06.2025

CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

Nezabudnite v júni 2025

 

Termín

Charakteristika zákonnej povinnosti

Povinná osoba a zákon v platnom znení

2. 6. pondelok
(namiesto soboty 31. 5. 2025)

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 ZDP

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 ZDP

Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom
vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za apríl 2025

Zamestnávateľ

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 ZDP

Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného
činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za apríl 2025

Zamestnávateľ – platiteľ osobitnej sadzby dane

§ 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 ZDP

Podanie daňového priznania za apríl 2025 pre osobu uplatňujúcu osobitnú úpravu dane IOSS na predaj tovaru na diaľku dovážaného z územia tretích štátov a zaplatenie tejto dane

Platiteľ DPH

§ 68c zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

Daň z motorových vozidiel – splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane
z motorových vozidiel, ak presahuje 8 300 €

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV

16. 6. – pondelok
(namiesto nedele 15.6.2025)

Odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených v máji 2025,
na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ zrážkovej dane

§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 ZDP

Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu
a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane

§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 ZDP

25. 6. – streda

Podanie súhrnného výkazu k DPH za máj 2025 elektronickými prostriedkami
prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom
uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €

Platiteľ DPH

§ 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

Podanie kontrolného výkazu k DPH za máj 2025 elektronickými prostriedkami
prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH

§ 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

Podanie daňového priznania k DPH za máj 2025 elektronickými prostriedkami
prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

Splatnosť DPH za máj 2025 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne finančnej správy a splatnosť dane zo sladených nealkoholických nápojov za máj 2025

Platiteľ dane zo sladených nealkoholických nápojov

§ 10 zákona č. 251/2024 Z. z.

Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za máj 2025

Platiteľ spotrebnej dane

§ 12 zákona č. 530/2011 Z. z., § 13 zákona 106/2004 Z. z.,
§ 14 zákona 98/2004 Z. z., § 12 zákona 609/2007 Z. z.

30. 6. – pondelok

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 3 a § 34 ods. 2 zákona č. 595/2003 ZDP

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 42 ods. 1 a § 42 ods. 2 zákona č. 595/2003 ZDP

Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za máj 2025

Zamestnávateľ

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 ZDP

Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného
činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za máj 2025

Zamestnávateľ – platiteľ osobitnej sadzby dane

§ 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 ZDP

Podanie daňového priznania za máj 2025 pre osobu uplatňujúcu osobitnú úpravu dane IOSS na predaj tovaru na diaľku dovážaného z územia tretích štátov a zaplatenie tejto dane

Platiteľ DPH

§ 68c zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy
daňovníkovi k dobru

Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za máj 2025

Zamestnávateľ

§ 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 ZDP

do 5 pracovných dní

Podanie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat od 1. 1. 2025 dosiahol v máji 2025 62 500 €

Zdaniteľná osoba

§ 4 ods. 1 a 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

Do 30 dní

Oznámiť správcovi miestnych daní rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností

Poplatník miestnych daní

§ 80 a § 99a zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach

Do konca nasledujúceho
kalendárneho mesiaca

Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu

Zamestnávateľ

§ 49a zákona č. 595/2003 ZDP

Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba

§ 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania, pri prerušení podnikania, pri úmrtí daňovníka a pri zániku daňovníka

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV

Registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH

Zdaniteľná osoba

§ 7, § 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

 

PRÁVE VYCHÁDZAJÚ TIETO MESAČNÍKY


Poradca (Poradca), č. 1-2/2026 (VI/2025)

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 8-9/2025 (VI/2025)

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 8-9/2025 (VI/2025)

 

1000 riešení 3/2025 (VI/2025)

 

 

ODBORNÉ PUBLIKÁCIE, KTORÉ VÁM POMÔŽU V PODNIKANÍ

1. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)

2. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)

3. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)

4. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)

5. Daňové priznania FO a PO za rok 2024 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2024, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2024)

6. Odvody poistného od 1. 1. 2025 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2025 po novelách)

7. Daňové a nedaňové výdavky 2025 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Obsahuje tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)

 

-

NOVINKY

Aktualizácia III/2 (V/2025)

 

Aktualizácia IV/2 (IV/2025)

 

Aktualizácia II/1 (III/2025)

 

Aktualizácia III/1 (III/2025)

 

ZÁKONY 2025

 

ZÁKONY I A – Daňové zákony

  • Daň z príjmov
  • DPH
  • Správa daní a poplatkov
  • Miestne dane
  • Spotrebné dane

 

ZÁKONY I B – Účtovné zákony

  • Zákon o účtovníctve
  • Opatrenia, Sústavy JÚ a PÚ
  • Cestovné náhrady

 

ZÁKONY II A – Obchodné právo

  • Obchodné právo
  • Živnostenský zákon
  • Správne právo
  • Autorské právo
  • Občianske právo

 

ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo

  • Civilný proces
  • Exekučný poriadok
  • Trestné právo
  • Správne právo

 

ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP

  • Zákonník práce
  • Mzdové predpisy
  • Zamestnanosť
  • Pedagogickí zamestnanci
  • Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
  • Správne právo

 

ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie

  • Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
  • Zdravotné poistenie
  • Sociálne zákony
  • Sociálne služby

 

ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy

  • Stavebný zákon a súvisiace predpisy
  • Energetika
  • Bytové a nebytové priestory
  • Pozemkové spoločenstvá
  • Štátny fond rozvoja bývania
  • Pôda

 

ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva

  • Rozpočtové pravidlá
  • Štátna a verejná služba
  • Elektronická komunikácia
  • Informačné technológie
  • Školy
  • Obce a mestá

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.


E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

Kontakty

Adresa:

MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika

E-mail:

objednavky@exicon.sk

IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285

Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.sk, následne budete vyradený z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) 2023

^ Hore
Untitled Page