Dňa 23. 6. 2021 bolo
v Zbierke Zákonov vyhlásené Opatrenie MPSVR č. 244/2021 Z. z.
o úprave súm životného minima. Nakoľko sa od
sumy životného minima odvodzujú dôležité ekonomické veličiny, dochádza
k úprave parametrov ako je napr. daňový bonus, daňové úľavy, i štátne
sociálne dávky ako je rodičovský príspevok, či prídavky na deti.
SUMY ŽIVOTNÉHO MINIMA sa upravujú k 1. júlu 2021 nasledovne:
·
218,06 € mesačne, ak ide o jednu
plnoletú fyzickú osobu,
·
152,12 € mesačne, ak ide o ďalšiu
spoločne posudzovanú plnoletú fyzickú osobu,
·
99,56 € mesačne, ak ide o zaopatrené
neplnoleté dieťa a o nezaopatrené dieťa.
DAŇOVÉ PARAMETRE PRI ZDAŇOVANÍ PRÍJMOV ZO
ZÁVISLEJ ČINNOSTI PRE ROK 2022. Na daňové účely sa používa parameter „platné životné minimum“, za
ktorý sa v zmysle § 11 ods. 2 písm. a) zákona o dani z príjmov
(ďalej ZDP) považuje životné minimum platné k 1. januáru príslušného
zdaňovacieho obdobia. To znamená, že zvýšenie sumy životného minima
k 1. júlu 2021 má dopad na zmenu daňových parametrov platných
od 1. 1. 2022. Pri výpočte daňových parametrov a súvisiacich
prepočtov sa uplatňuje matematicky spôsob zaokrúhľovania.
Výška súm
nezdaniteľných častí základu dane (NČZD) a daňových veličín, ktoré sa určujú ako príslušné
násobky životného minima, je pre zdaňovacie obdobie roku 2022 nasledovná:
-
ročná NČZD na
daňovníka je vo výške 21-násobku platného životného minima, t. j. 21 × 218,06
= 4 579,26 €
-
mesačná NČZD na
daňovníka je vo výške jednej dvanástiny z jej ročného nároku, t. j. 4
579,26 : 12 = 381,61 €
-
NČZD na manželského
partnera je vo výške 19,2-násobku platného životného minima, t. j. 19,2 ×
218,06 = 4 186,75 €
-
parameter 44,2-násobok
životného minima pri výpočte NČZD daňovníka je vo výške 9 638,25
€ [44,2 × 218,06]
-
parameter 63,4-násobok
životného minima pri uplatnení NČZD na manželského partnera je vo výške 13
825,00 € [63,4 × 218,06]
-
parameter 92,8-násobok
životného minima pri uplatnení progresívneho zdaňovania je vo výške 20
235,97 € [92,8 × 218,06]
-
parameter
176,8-násobok životného minima pri uplatnení progresívneho zdaňovania je vo
výške 38 553,01 € [176,8 × 218,06] a parameter jedna
dvanástina zo sumy 176,8 násobku životného minima pri uplatnení progresívneho
zdaňovania je vo výške 3 212,75 € [38 553,01 : 12].
Parameter
|
Rok 2021
|
Rok 2022
|
Životné minimum k 1. 1. zdaňovacieho obdobia
|
214,83
|
218,06
|
Mesačné nezdaniteľné minimum na daňovníka
|
375,95
|
381,61
|
NČZD na daňovníka
|
4 511,43
|
4 579,26
|
NČZD na manželského partnera
|
4 124,74
|
4 186,75
|
NČZD na príspevky DDS (III. pilier)
|
180,00
|
180,00
|
NČZD na úhrady za kúpeľnú starostlivosť
|
50,00
|
x
|
Daňový bonus na zaplatené úroky z úverov na bývanie
|
400,00
|
400,00
|
Mesačná hranica zdaniteľnej mzdy pri progresívnom zdanení
|
3 165,16
|
3 212,75
|
Ročná hranica zdaniteľnej mzdy pri progresívnom zdanení
|
37 981,94
|
38 553,01
|
Limit príjmu pre podanie daňového priznania
|
2 255,72
|
2 289,63
|
NÁSOBKY ŽIVOTNÉHO MINIMA
|
ROK 2021
|
Rok 2022
|
19,2-násobok
|
4 124,74
|
4 186,75
|
21-násobok
|
4 511,43
|
4 579,26
|
44,2-násobok
|
9 495,49
|
9 638,25
|
63,4-násobok
|
13 620,22
|
13 825,00
|
92,8-násobok
|
19 936,22
|
20 235,97
|
176,8-násobok
|
37 981,94
|
38 553,01
|
DAŇOVÝ BONUS
|
DO 30.7.2021
|
DO 31.12.2021
|
Rok 2022
|
Polovica minimálnej mzdy
|
311,50
|
nie je známa
|
6-násobok minimálnej mzdy
|
3 738,00
|
nie je známa
|
Mesačný daňový bonus (0 - 6 rokov)
|
46,44
|
47,14
|
Mesačný daňový bonus (nad 6 - 15 rokov)
|
23,22
|
39,47
|
43,60
|
Mesačný daňový bonus (nad 15 - 25 rokov)
|
23,22
|
23,57
|
HRANICA ZDANITEĽNEJ MZDY PRI PROGRESÍVNOM
ZDANENÍ. Počnúc 1.
1. 2013 bolo zavedené progresívne zdaňovanie príjmov fyzických osôb zo závislej
činnosti. Na tieto účely rozlišujeme dve sadzby dane z príjmov fyzických
osôb: 19 % a 25 %. Použitie každej z nich závisí od výšky
dosiahnutého základu dane zamestnanca, pričom hraničným základom dane je
suma určená ako 176,8-násobok životného minima, ktorá sa
v roku 2022 zvýši (so zaokrúhlením na eurocenty matematicky) zo sumy 37
981,94 € na sumu 38 553,01 €.
Progresívne
zdanenie sa uplatňuje už pri výbere preddavku na daň zo zdaniteľnej mzdy,
zúčtovanej a vyplatenej za príslušný mesiac, t. j. preddavok na daň sa
vyberie sadzbou dane:
·
19 % z tej časti zdaniteľnej mzdy,
ktorá nepresiahne 1/12 zo sumy 176,8-násobku platného životného minima vrátane,
t. j. v roku 2022 zo zdaniteľnej mzdy najviac vo výške 3 212,75 € vrátane
·
25 % z tej časti zdaniteľnej mzdy,
ktorá presiahne 1/12 sumy 176, 8-násobku platného životného minima, t. j.
v roku 2022 zo zdaniteľnej mzdy prevyšujúcej sumu 3 212,75 €.
Takto vypočítaný
preddavok na daň sa zníži o sumu zodpovedajúcu sume daňového bonusu, na
ktorý si zamestnanec uplatňuje nárok. Z uvedeného vyplýva, že v roku
2022 sa pri výpočte preddavku na daň zo zdaniteľnej mzdy do výšky 3
212,75 € vrátane použije sadzba 19 % a pri výpočte preddavku na daň zo
zdaniteľnej mzdy, ktorá presiahne 3 212,75 €, sa použije sadzba dane 25 %.
DAŇOVÝ BONUS NA VYŽIVOVANÉ DIEŤA. Vyplatený daňový bonus znižuje
daňovníkovi preddavok na daň (ak si daňovník uplatňuje nárok
na daňový bonus mesačne) alebo daň (ak si nárok na daňový
bonus uplatňuje až po skončení zdaňovacieho obdobia). V súlade s §
52zd ods. 7 ZDP sa daňový bonus zvyšuje k 1. januáru príslušného
zdaňovacieho obdobia rovnakým koeficientom, ako sa zvyšuje suma životného
minima k 1. júlu predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia; toto pravidlo sa
uplatňuje už od roku 2015. T. zn., že suma daňového bonusu sa každoročne upraví
v takom prípade, ak sa mení aj suma životného minima. Pri výpočte daňového
bonusu od 1. 1. 2021 sa používa matematické zaokrúhľovanie.
Od 1. 7. 2021 rozlišujeme pri uplatnení
daňového bonusu tri vekové pásma: nárok na bonus na dieťa od 15 do 25 rokov, od
6 do 15 rokov a nárok na bonus na dieťa do 6 rokov veku. Od 1. 1. 2022 je
daňový bonus na dieťa od 15 do 25 rokov vo výške zodpovedajúcej základnej sume
daňového bonusu, na dieťa od 6 do 15 rokov vo výške 1,85-násobku základnej sumy
daňového bonusu a na dieťa do 6 rokov vo výške 2-násobku základnej sumy
daňového bonusu.
Nárok na daňový bonus vo výške 1,85-násobku základného daňového bonusu si
daňovník môže uplatniť poslednýkrát za kalendárny mesiac, v ktorom dieťa
dovŕši 15 rokov, a nárok na dvojnásobný daňový bonus si daňovník môže
uplatniť poslednýkrát za kalendárny mesiac, v ktorom dieťa dovŕši 6 rokov
veku.
Daňový bonus na dieťa pre rok 2022
|
dieťa do 6 rokov vrátane
|
dieťa nad 6 do 15 rokov vrátane
|
dieťa nad 15 do 25 rokov vrátane
|
2-násobok základnej sumy DB
|
1,85-násobok základnej sumy DB
|
základná suma DB
|
47,14 €
|
43,60 €
|
23,57 €
|
DAŇOVÝ BONUS NA ZAPLATENÉ ÚROKY Z ÚVEROV
NA BÝVANIE. Po
skončení kalendárneho roka si daňovník môže znížiť ročnú daň o sumu
daňového bonusu na zaplatené úroky z úveru na bývanie. Daňový bonus na
zaplatené úroky je suma vo výške 50 % zo zaplatených úrokov v príslušnom
zdaňovacom období, najviac však vo výške 400 € ročne, pričom výška úrokov musí
byť vypočítaná z poskytnutého úveru najviac však zo sumy 50 000 € na jednu
tuzemskú nehnuteľnosť určenú na bývanie, ktorou je byt alebo rodinný dom. Nárok
možno uplatniť len na tie úroky, ktoré boli zaplatené v príslušnom
zdaňovacom období a ktoré boli vypočítané z výšky poskytnutého úveru
na bývanie podľa § 1 ods. 6 a 7 zákona č. 90/2016 Z. z. o úveroch na
bývanie v znení neskorších predpisov.
Daňovník si môže uplatniť nárok na daňový
bonus na zaplatené úroky u zamestnávateľa prostredníctvom ročného
zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti, alebo sám
podaním daňového priznania k dani z príjmov fyzickej osoby.
Nárok na daňový
bonus na úroky vzniká daňovníkovi počas piatich bezprostredne po sebe
nasledujúcich rokoch počnúc mesiacom, v ktorom sa začalo úročenie
úveru na bývanie. K základným podmienkam, ktoré je povinný
žiadateľ splniť, patria:
1. vek
žiadateľa ku dňu
podania žiadosti o úver na bývanie je najmenej 18 rokov
a najviac 35 rokov
2.
priemerný mesačný zdaniteľného príjmu ku dňu uzavretia úverovej zmluvy [vypočítaný zo
zdaniteľných príjmov podľa § 5, § 6 a § 8 ZDP a osobitný základ dane
z príjmov podľa § 7 a § 51e ZDP] je najviac vo výške 1,3-násobku
priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR za kalendárny rok
predchádzajúci kalendárnemu roku, v ktorom bola uzavretá zmluva
o úvere na bývanie.
Zmluva uzavretá v roku
|
RZD za rok
|
Priemerná mesačná mzda
|
Maximálný ø mesačný zdaniteľný príjem
|
2018
|
2018
|
za rok 2017 vo výške 954 €
|
za r. 2017 je 1 240,20 € [1,3 × PMM2017]
|
2019
|
2019
|
za rok 2018 vo výške
1 013 €
|
za r. 2018 je 1 316,90 € [1,3 × PMM2018]
|
2020
|
2020
|
za rok 2019 vo výške
1 092 €
|
za r. 2019 je 1 419,60 € [1,3 × PMM2019]
|
2021
|
2021
|
za rok 2020 vo výške
1 133 €
|
za r. 2020 je 1 472,90 € [1,3 × PMM2020]
|
Nakoľko priemerná mesačná mzda za rok 2020 je určená vo výške 1 133 €,
mení sa hranica príjmu na účely uplatnenia daňového bonusu na zaplatené úroky. Týka sa to
tých daňovníkov, ktorí uzatvorili úverovú zmluvu v roku 2021 a za
zdaňovacie obdobie roku 2021 si budú chcieť uplatniť nárok na daňový bonus na
zaplatené úroky. T. zn., že ak bola úverová zmluva uzavretá v niektorom
z mesiacov roku 2021 (napr. v januári 2021), pre posúdenie splnenia
podmienok na uplatnenie daňového bonusu sa vychádza z priemernej mesačnej
mzdy zamestnanca v hospodárstve SR za rok 2020, ktorá bola vyhlásená ŠÚ SR
v marci 2021.
POVINNOSŤ
PODAŤ DAŇOVÉ PRIZNANIE. Životné minimum má vplyv aj na skutočnosť, kedy je daňovník
povinný podať daňové priznanie k dani z príjmov fyzických osôb. Podľa
§ 32 ZDP je daňovník povinný podať daňové priznanie, ak za zdaňovacie obdobie
dosiahol zdaniteľné príjmy presahujúce 50 % sumy NČZD na daňovníka.
Do sumy zodpovedajúcej 50 % sumy sa nezahŕňajú tie zdaniteľné príjmy,
z ktorých sa daň vyberá zrážkou. Z uvedeného vyplýva, že pre
zdaňovacie obdobie 2021 hranica hrubých zdaniteľných príjmov na účely podania
daňového priznania vzrastie zo sumy 2 255,72 € na sumu 2
289,63 €.
Povinnosť podať daňové
priznanie, bez ohľadu na výšku dosiahnutých zdaniteľných príjmov, má daňovník,
ktorý dosiahol za príslušné zdaňovacie obdobie stratu.
ĎALŠIE VYBRANÉ PARAMETRE
Výška príjmu uchádzača
o zamestnanie od 1. 7. 2021
Uchádzači o zamestnanie (nezamestnané osoby evidované na úrade
práce) si môžu „privyrobiť“ v zamestnaní len v právnom vzťahu
dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru. V súlade
s § 6 ods. 2 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti (od 1.
5. 2017) môže byť uchádzač o zamestnanie v pracovnoprávnom vzťahu na
základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru, ak:
• trvanie tejto dohody
nepresiahne v úhrne 40 dní v kalendárnom roku,
•
mesačná odmena nepresiahne v úhrne sumu životného minima pre jednu
plnoletú fyzickú osobu podľa osobitného predpisu (osobitným predpisom je zákon
č. 601/2003 Z. z. o životnom minime) platnú k prvému dňu kalendárneho
mesiaca, za ktorý sa preukazuje výška odmeny, t.j výška odmeny, ktorú môže
zarobiť evidovaný uchádzač o zamestnanie – dohodár, sa počnúc mesiacom
júl 2021 zvyšuje zo sumy 214,83 € na sumu 218,06 €.
Odmeňovanie študentov za výkon na praktickom vyučovaní
Ak žiak vykonáva
v súlade so zákonom č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní
a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej
len „zákon o odbornom vzdelávaní“) praktické vyučovanie na pracovisku
zamestnávateľa alebo na pracovisku praktického vyučovania (v systéme
duálneho vzdelávania) zamestnávateľ má povinnosť zabezpečiť žiakovi hmotné
a finančné zabezpečenie.
K formám
finančného zabezpečenie žiaka patria:
- odmena za produktívnu prácu, ktorú poskytuje
zamestnávateľ [§ 27 ods. 1 zákona o odbornom vzdelávaní, § 5 ods. 1
písm. l) ZDP, § 19 ods. 2 písm. c) bod 4 ZDP],
- podnikové
štipendium, ktorú poskytuje
zamestnávateľ [§ 27 ods. 7 zákona o odbornom vzdelávaní, § 9 ods. 2
písm. j) ZDP],
- motivačné
štipendium, ktoré poskytuje štát
prostredníctvom školy [§ 27 ods. 4 zákona o odbornom vzdelávaní, § 9
ods. 2 písm. j) ZDP].
Odmena za
produktívnu prácu sa
poskytuje za každú hodinu vykonanej produktívnej práce vo výške najmenej 50 %
z hodinovej minimálnej mzdy ustanovenej príslušným nariadením vlády; pri
určovaní jej výšky sa zohľadňuje aj kvalita práce a správanie žiaka, t. j.
v roku 2021 je odmena najmenej 1,79 €.
Zamestnávateľ
môže pri určovaní výšky odmeny zohľadniť prístup žiaka k plneniu
pracovných úloh a pokynov inštruktora alebo majstra odbornej výchovy
obdobne, ako je tomu pri odmeňovaní zamestnancov zamestnávateľa. Na tieto účely
je vhodné pravidlá priznania odmeny za produktívnu prácu vrátane jej výšky
upraviť v internom predpise zamestnávateľa. Minimálna výška odmeny za
produktívnu prácu však musí byť dodržaná. Odmena za
produktívnu prácu žiaka strednej školy a príjem študenta vysokej školy
v čase odbornej praxe sa považuje za zdaniteľný príjem zo závislej
činnosti, ale nepodlieha odvodom na zdravotné a sociálne poistenie. Odmena
za produktívnu prácu sa považuje za daňový výdavok zamestnávateľa len do výšky
100 % platnej minimálnej hodinovej mzdy [§ 19 ods. 2 písm. c) bod 4 ZDP].
Odmena poskytovaná žiakovi nad túto výšku už daňovým výdavkom pre
zamestnávateľa nie je.
Podnikové
štipendium je
finančný fakultatívny inštitút, ktorý môže žiakovi za výkon praktického
vyučovania na pracovisku zamestnávateľa alebo na pracovisku praktického
vyučovania (v systéme duálneho vzdelávania), poskytovať zamestnávateľ zo
svojich prostriedkov. Pojem „môže“ potvrdzuje, že ide zo strany zamestnávateľa
o dobrovoľné plnenie. Súčasná právna úprava obmedzuje poskytovanie
podnikového štipendia na obdobie školského vyučovania, a najviac do výšky
štvornásobku sumy životného minima určeného pre zaopatrené neplnoleté dieťa
alebo nezaopatrené dieťa. T. zn., že od 1. 7. 2021 sa maximálna výška
podnikového štipendia zvyšuje zo sumy 392,32 € na 398,24 €
mesačne [4 × 99,56 €].
Ak zamestnávateľ určil pravidlá pre poskytovanie podnikového štipendia,
nárok na podnikové štipendium vzniká žiakovi po splnení kritérií pre priznanie
podnikového štipendia určených zamestnávateľom vo forme týchto pravidiel. Zamestnávateľ
môže v pravidlách určiť aj rôznu výšku podnikového štipendia pre
jednotlivé študijné odbory a učebné odbory. Podnikové štipendium
sa poskytuje za predchádzajúci kalendárny mesiac najneskôr v posledný
pracovný deň mesiaca alebo v termínoch určených na výplatu pre
zamestnancov zamestnávateľa.
Podnikové štipendium,
ktoré poskytuje zamestnávateľ žiakovi na praktickom vyučovaní, je príjem
oslobodený od dane v zmysle § 9 ods. 2 písm. j) ZDP a v súlade
s § 19 ods. 2 písm. c) bod 4 ZDP sa považuje za daňový uznaný výdavok
zamestnávateľa. Podnikové štipendium odvodom na zdravotné a sociálne
poistenie nepodlieha.
Motivačné
štipendium ako forma
finančného zabezpečenia žiaka je poskytované podľa § 27 zákona o odbornom
vzdelávaní; na daňové účely ide o príjem oslobodený od dane [ust. § 9 ods.
2 písm. j) ZDP]. Konkrétna výška motivačného štipendia sa určí ako príslušné
percento zo sumy platného životného minima pre zaopatrené neplnoleté dieťa
a nezaopatrené dieťa, ktoré sa počnúc 1. 7. 2021 zvyšuje zo sumy
98,08 € na sumu 99,56 €, a to nasledovne:
-
motivačné štipendium
je pri priemernom prospechu do 1,8 vrátane vo výške 65 % sumy životného minima,
t. j. 64,71 €,
-
motivačné štipendium
je pri priemernom prospechu horšom ako 1,8 do 2,4 vrátane vo výške 45 % sumy
životného minima, t. j. 44,80 €,
-
motivačné štipendium
je pri priemernom prospechu horšom ako 2,4 do 3,0 vrátane vo výške 25 % sumy
životného minima, t. j. vo výške 24,89 €.
ŠTÁTNE SOCIÁLNE DÁVKY
Rodičovský
príspevok je
opakujúca sa peňažná štátna sociálna dávka. Poskytuje sa na zabezpečenie
riadnej starostlivosti o maloleté deti. Suma rodičovského príspevku sa
v súlade s § 4 ods. 6 zákona č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom
príspevku v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rodičovskom
príspevku) každoročne upravuje k 1. januáru koeficientom, ktorým boli
upravené sumy životného minima; upravená suma sa zaokrúhľuje na najbližších 10
eurocentov.
Rodičovský
príspevok bol v roku 2021 vyplácaný vo výške 275,90 € mesačne (t. j. ide o žiadateľa, ktorý
nemal nárok na materské) alebo 378,10 € mesačne, ak sa oprávnenej
osobe, ktorá o rodičovský príspevok požiadala, pred vznikom
nároku na rodičovský príspevok vyplácalo z dôvodu starostlivosti
o toto dieťa materské alebo obdobná dávka ako materské v členskom
štáte (t. j. ide o žiadateľa, ktorý mal nárok na materské). Nakoľko sa
k 1. 7. 2021 suma životného minima upravila na základe koeficientu 1,015
(index rastu životných nákladov nízkopríjmových domácnosti), od 1. 1. 2022 sa
sumy rodičovského príspevku zvýšia nasledovne:
·
pre žiadateľa (nemal
nárok na materské) vo výške 280 €
·
pre žiadateľa (mal
nárok na materské) vo výške 383,80 €.
Od 1. 1. 2020 majú rodičia, ktorí pred
narodením dieťaťa vykonávali zárobkovú činnosť a platili poistné na
nemocenské poistenie, resp. boli nemocensky zabezpečení a z dôvodu
starostlivosti o dieťa im bolo poskytované materské, nárok na vyšší
rodičovský príspevok (od roku 2022 vo výške 383,80 €). Uvedená zmena vyplýva
z novely č. 312/2019 Z. z. zákona o rodičovskom príspevku.
Ak oprávnená
osoba zabezpečuje riadnu starostlivosť o dve a viac súčasne
narodených detí, rodičovský príspevok sa zvyšuje o 25 % na každé dieťa,
ktoré sa narodilo súčasne. Rodič dvojičiek (ktorý nemal nárok na materské) tak
dostane v roku 2022 rodičovský príspevok vo výške 350 € a rodič
trojičiek vo výške 420 €. Upravenú sumu rodičovského príspevku ustanoví
opatrenie, ktoré vydá Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny
Slovenskej republiky a vyhlási jeho úplné znenie uverejnením
v Zbierke zákonov SR najneskôr do 31. decembra príslušného kalendárneho
roka.
Prídavok na dieťa je štátna sociálna dávka, ktorou štát
prispieva na výchovu a výživu nezaopatreného dieťaťa a príplatok
k prídavku na dieťa, ktorou štát pripláca oprávnenej osobe na
výchovu a výživu nezaopatreného dieťaťa, na ktoré nemožno uplatniť daňový
bonus. Sumy prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa sa tiež
každoročne valorizujú k 1. januáru príslušného kalendárneho roka
v závislosti od rastu životného minima. Od 1. 1. 2022 by sa tak
mal prídavok na dieťa zvýšiť zo sumy 25,50 € na sumu 25,88 €. Suma
prídavku na dieťa za kalendárny mesiac, v ktorom nezaopatrené dieťa
prvýkrát nastúpi do prvého ročníka základnej školy sa zvýši zo sumy
104,76 € na sumu 106,33 €. Naďalej platí, že nárok takto zvýšený
prídavok bude mať oprávnená osoba na jedno dieťa iba raz. V prípadoch, keď
dieťa nastúpi do prvého ročníka základnej školy mimo územia SR, je potrebné,
aby oprávnená osoba pre preukázanie nároku na zvýšenie prídavku na dieťa
a jeho výplatu predložila potvrdenie o nástupe dieťaťa do školy mimo
územia SR.
Viac nájdete v mesačníku
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 9/2021.
Zákon o službách zamestnanosti upravuje právne vzťahy
pri poskytovaní služieb zamestnanosti, ktorých účastníkmi môžu byť orgány
štátnej správy, Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny, úrad práce,
sociálnych vecí a rodiny, samosprávny kraj, obec, občianske združenie,
nezisková organizácia a nadácia, zamestnávateľ, partnerstvo v zmysle
uvedeného zákona, uchádzač o zamestnanie, záujemca o zamestnanie,
zamestnanec, samostatne zárobkovo činná osoba, právnická alebo fyzická osoba,
ktorá vykonáva činnosti podľa tohto zákona, najmä pri sprostredkovaní
zamestnania, odborných poradenských službách, vzdelávania a prípravy pre
trh práce, štátny príslušník krajiny, ktorá nie je členským štátom Európskej
únie alebo osoba bez štátnej príslušnosti, občan členskej krajiny Európskej
únie a jeho rodinní príslušníci.
Služby zamestnanosti na území Slovenskej republiky poskytujú Ústredie a úrad práce
sociálnych vecí a rodiny, právnická osoba a fyzická osoba, ktoré
vykonávajú sprostredkovanie zamestnania, poskytujú odborné poradenské služby
a uplatňujú aktívne opatrenia na trhu práce na základe uzatvorenej
písomnej dohody s príslušným úradom alebo na základe uzatvorenej písomnej
dohody v rámci partnerstva, právnická osoba a fyzická osoba, ktoré
vykonávajú sprostredkovanie zamestnania za úhradu, agentúra dočasného
zamestnávania a agentúra podporovaného zamestnávania.
Zákon o službách zamestnanosti upravuje ďalšie oblasti, a to
pôsobnosť Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny, pôsobnosť úradu práce,
sociálnych vecí a rodiny, právo na prístup k zamestnaniu, lekársku
posudkovú činnosť a odborné konzílium posudkových lekárov, zamestnávanie
štátnych príslušníkov tretej krajiny a povolenia na zamestnanie,
sprostredkovanie zamestnania za úhradu, vymedzenie a povinnosti agentúr
dočasného zamestnávania a podporovaného zamestnávania, formy
sprostredkovania zamestnania, podmienky evidencie uchádzačov
o zamestnanie, záujemcov o zamestnanie, voľných pracovných miest,
zamestnávateľov a pod., informačné a poradenské služby pri voľbe
povolania, výbere zamestnania vrátane zmeny zamestnania, pri výbere
zamestnanca, adaptácii zamestnanca v novom zamestnaní, odborné poradenské
služby zamerané napr. na riešenie problémov spojených s pracovným
uplatnením, vytváranie súladu medzi osobnostnými predpokladmi uchádzača
a požiadavkami zamestnávateľa na výkon zamestnania a pod., možnosti
vzdelávania pre trh práce formou teoretickej a praktickej prípravy, ktorá
umožňuje získať nové odborné zručnosti a praktické skúsenosti na účel
pracovného uplatnenia.
Medzi kompetencie úradov patrí zabezpečovať poskytovanie
príspevkov, napr. na
samostatnú zárobkovú činnosť, podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača
o zamestnanie, podporu udržania pracovných miest, podporu regionálnej
a miestnej zamestnanosti, realizáciu opatrení na ochranu pred povodňami
a na riešenie následkov mimoriadnej situácie, vykonávanie absolventskej
praxe, aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb, dochádzku za prácou,
presťahovanie sa za prácou, dopravu do zamestnania, vytvorenie nového
pracovného miesta, projekty a programy, podporu pre chránené dielne
a chránené pracoviská, informačný systém, zverejňovanie a ochranu
údajov, kontrolu povinností zamestnávateľa, rieši správne delikty, priestupky
a ďalšie.
Zamestnávateľovi úrad poskytuje pomoc pri výbere vhodného
zamestnanca, podporuje zamestnávateľa pri vytváraní a udržiavaní
pracovných miest, informuje ho o povinnostiach, ktoré je povinný
v zmysle zákona o službách zamestnanosti dodržiavať a taktiež
s ním spolupracuje pri hromadnom prepúšťaní.
Zmeny zákonov platné od roku 2020 a 2021
-
Zákon
č. 221/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 177/2018
Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže
využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene
a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) a ktorým sa
menia a dopĺňajú niektoré zákony (novela zákona nadobudla účinnosť 1. 12.
2019 a niektoré ustanovenia nadobudli účinnosť 1. 1. 2021)
-
Zákon
č. 225/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003
Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. a ktorým
sa dopĺňajú niektoré zákony (zákon nadobudol účinnosť 1. 7. 2020)
-
Zákon
č. 374/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 112/2018
Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch
a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia
a dopĺňajú niektoré zákony (zákon nadobudol účinnosť 1. 1. 2020)
-
Zákon
č. 63/2020 Z. z.,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom
poistení v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú
niektoré zákony (zákon nadobudol účinnosť 27. 3. 2020)
-
Zákon
č. 66/2020 Z. z., ktorým
sa dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce
v z. n. p. a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony (zákon
nadobudol účinnosť 4. 4. 2020)
-
Zákon
č. 95/2020 Z. z., ktorým
sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení
v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré
zákony (zákon nadobudol účinnosť 25. 4. 2020)
-
Zákon č. 127/2020
Z. z., ktorým
sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom
poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia
a dopĺňajú niektoré zákony
-
Zákon
č. 198/2020 Z. z.,
ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so
zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie
šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (zákon nadobudol
účinnosť 21. 7. 2020)
-
Zákon
č. 264/2020 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z.
o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti
v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19
v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú
niektoré zákony (zákon nadobudol účinnosť 29. 9. 2020)
-
Zákon
č. 9/2021 Z. z.
zo 14. januára 2021, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
v súvislosti s druhou vlnou pandémie ochorenia COVID-19 (zákon
nadobudol účinnosť 19. 1. 2021)
-
Zákon
č. 76/2021 Z. z., ktorým
sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce
v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré
zákony (zákon nadobudol účinnosť 1. 3. 2021)
Zákon
o zamestnanosti
1. Sprostredkovanie
zamestnania úradom
V roku 20 sa do evidencie UoZ zaevidovalo celkovo
241 tis. občanov, čo bolo, vzhľadom na pohyb na pracovnom trhu, približne
každoročne sa opakujúce číslo. Z toho takmer 40 tis. UoZ, ktorí boli
z evidencie UoZ vyradení z dôvodu nástupu do zamestnania, sa do
3 mesiacov opätovne zaevidovali do evidencie UoZ, pričom 1/3 z nich do
jedného mesiaca.
Ako zabrániť špekulatívnemu postupu
UoZ pri sprostredkovaní zamestnania?
Opatrenie má za cieľ zabrániť špekulatívnemu postupu UoZ pri
sprostredkovaní zamestnania úradom.
– bol vyradený
z evidencie uchádzačov o zamestnanie, a to po obdobie jeho
vyradenia z evidencie uchádzačov o zamestnanie,
– nesplnil povinnosť
prevádzkovať samostatnú zárobkovú činnosť, na ktorú mu bol poskytnutý
príspevok, a to počas obdobia chýbajúceho do splnenia tejto povinnosti; to
neplatí, ak občan vrátil pomernú časť poskytnutého príspevku alebo nevyčerpanú
časť poskytnutého príspevku,
– nespĺňa stanovené
podmienky,
– nepredloží doklady
rozhodné pre zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie v lehote
podľa odseku 2,
– pred podaním žiadosti
o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie, ak ide
o štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý má udelený dlhodobý pobyt,
– nebol
v posledných troch rokoch poistený v nezamestnanosti najmenej dva
roky alebo
– vykonával činnosť
zamestnanca v pracovnom pomere na určitú dobu a nebol
v posledných štyroch rokoch poistený v nezamestnanosti z výkonu
činnosti zamestnanca v pracovnom pomere na určitú dobu alebo dobrovoľne
poistený v nezamestnanosti najmenej dva roky.
2. Pokles
schopnosti zárobkovej činnosti
Poistenec, zamestnaním bezpečnostný technik, si podal žiadosť
o invalidný dôchodok. Dlhodobo sa lieči na prieduškovú astmu, ktorá je
podľa odborných pľúcnych nálezov stredne ťažkého stupňa. Okrem toho sa lieči aj
na bolesti v jednom bedrovom kĺbe a podľa odborných vyšetrení je
obmedzenie rozsahu pohybov v tomto kĺbe stredného stupňa.
Ako bude zamestnanec postupovať
v danej situácii?
Je jednoznačné, že z uvedených ochorení je najzávažnejšie
pľúcne ochorenie – priedušková astma. Posudkový lekár teda v Lekárskej
správe určí ako rozhodujúce zdravotné postihnutie stredne ťažkú prieduškovú
astmu, ktorá je v Prílohe č. 4 k zákona o sociálnom
poistení zaradená v Kapitole VIII – Choroby dýchacej sústavy, Oddiel B –
Choroby dolných dýchacích ciest, Položka 3 – Bronchiálna astma, Písmeno
c – stredne ťažká perzistujúca astma, kde je uvedené rozpätie miery
poklesu schopnosti zárobkovej činnosti 35–50 %. Posudkový lekár určí
percentuálnu mieru poklesu schopnosti zárobkovej činnosti z tohto rozpätia
podľa dokumentovanej frekvencii astmatických záchvatov pri optimálnej liečbe,
podľa hodnôt funkčného vyšetrenia pľúc zistených spirometrickým vyšetrením. Pri
pracovných činnostiach administratívneho charakteru a ľahkých, fyzicky
nenáročných pracovných činnostiach, s vylúčením prác v prašnom
prostredí, s výparmi a v klimaticky nevyváženom prostredí, určí
nižšiu percentuálnu mieru poklesu schopnosti zárobkovej činnosti, napríklad
45 %. Túto hodnotu môže zvýšiť až o 10 % pre obmedzenie pohybu
v jednom bedrovom kĺbe stredného stupňa, lebo ide o poistenca,
ktorého pracovná činnosť síce nie je fyzicky náročná, ale musí ju vykonávať
prevažne v stoji a bolesti v bedrovom kĺbe ovplyvňujú jeho
pracovný výkon. Výsledná miera poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť
u tohto poistenca bude 55 %.
3. Štruktúra
podnikateľského plánu
Podnikateľský plán by mal mať istú formu a štruktúru.
Ako napísať podnikateľský plán? Akú by mal
mať štruktúru?
Odporúčame písať plán prísne štruktúrovane – číslovať jednotlivé
časti alebo kapitoly, dodržiavať úpravu bežnú pre „vážne“ dokumenty.
Samozrejme, plánu môže predchádzať určitý brainstorming – na papieri či bez
papiera – bez formálnej úpravy.
Existuje veľa pohľadov a názorov na to ako písať
podnikateľský zámer a na jeho štruktúru.
Obsahom podnikateľského zámeru by mali byť údaje
o žiadateľovi, charakteristika zámeru, postup realizácie zámeru, miesto
realizácie zámeru, marketingové informácie, slabé a silné stránky zámeru,
finančná prognóza, doplňujúce údaje a kalkulácia predpokladaných nákladov.
4. Ukončenie
štúdia
V zmysle § 228 ods. 1 ZP:
„Neoddeliteľnou súčasťou DBPŠ je potvrdenie o štatúte žiaka strednej školy
alebo štatúte študenta dennej formy vysokoškolského štúdia.“
Otázkou je, aké potvrdenie predloží žiak
(alebo študent), ak chce po riadnom ukončení štúdia na strednej škole (alebo po
riadnom ukončení štúdia v dennej forme vysokoškolského štúdia prvého
stupňa) počas letných prázdnin pracovať na DBPŠ. Letné prázdniny sú v tom
istom roku, kedy bolo štúdium riadne ukončené.
Ako postupovať v predmetnom prípade?
Neoddeliteľnou súčasťou DBPŠ je potvrdenie
o štatúte žiaka strednej školy alebo štatúte študenta dennej formy
vysokoškolského štúdia. Podľa právnej úpravy platnej do 28. 2. 2021 existovali
rôzne názory na to, či možno uzatvoriť a či môže trvať DBPŠ aj
v období od ukončenia štúdia na strednej škole do začatia štúdia na
vysokej škole alebo v období od ukončenia jedného stupňa štúdia na vysokej
škole do začatia iného stupňa štúdia na vysokej škole. Dôvodom totiž bolo, že
ukončením štúdia na strednej škole a príslušného stupňa štúdia vysokej
školy fyzická osoba prestáva byť žiakom alebo študentom a stráca štatút
študenta.
Od 1. 3. 2021 však platí novela Zákonníka
práce, v zmysle ktorej štatút:
-
žiaka
strednej školy má aj fyzická osoba v čase od riadneho ukončenia štúdia na
strednej škole do 31. októbra toho istého kalendárneho roka,
-
študenta
dennej formy vysokoškolského štúdia má aj fyzická osoba v čase od riadneho
ukončenia štúdia v dennej forme vysokoškolského štúdia prvého stupňa do
31. októbra toho istého kalendárneho roka.
To znamená, že v období po skončení strednej
školy do 31. októbra toho istého roka a po skončení prvého stupňa vysokej
školy do 31. októbra toho istého roka je možné s týmito fyzickými osobami
uzatvárať DBPŠ; naviac v týchto prípadoch sa k dohode potvrdenie
o návšteve školy neprikladá, ale doložiť je potrebné doklad o riadnom
ukončení štúdia (napr. vysvedčenie o maturitnej skúške, vysokoškolský
diplom, príp. vysvedčenia o štátnych skúškach).
5. Dohoda
o brigádnickej práci študentov
Spoločnosť ABC, s. r. o., uzavrela so študentom 5.
ročníka dennej formy vysokoškolského štúdia na obdobie od 1. 1. 2021 do 31. 5.
2021 DBPŠ. Dňa 2. 5. 2021 tento študent dovŕšil 26 rokov.
Bude môcť študent ďalej pracovať
v právnom vzťahu DBPŠ?
Študent môže pokračovať vo výkone zárobkovej činnosti na základe
uzatvorenej dohody o brigádnickej práci študentov až do 31. 5. 2021,
pretože v súlade s ust. § 227 ods. 1 ZP prácu na základe
uvedenej dohody možno vykonávať najneskôr do konca kalendárneho roka,
v ktorom fyzická osoba dovŕši 26 rokov veku. Ak by však spoločnosť chcela
uzavrieť so študentom po skončení prvej DBPŠ ďalšiu DBPŠ, už by to možné
nebolo. Spoločnosť by ho mohla zamestnať v inom právnom vzťahu, napr. na
dohodu o vykonaní práce alebo na dohodu o pracovnej činnosti.
6. Štatút študenta
Počas denného štúdia
na vysokej škole študent uzatvoril so zamestnávateľom DBPŠ a predložil
zamestnávateľovi potvrdenie o štatúte študenta dennej formy
vysokoškolského štúdia.
Ako postupovať v prípade, ak počas
štúdia školu zanechá? Je študent povinný zamestnávateľa informovať?
Fikcia (prezumpcia) zachovania štatútu
študenta platí len v prípade, ak pôjde o riadne skončenie štúdia.
V prípade, ak študent vysokej školy štúdium zanechá [§ 66 ods. 1
písm. a) zákona o vysokých školách] alebo študent bude zo štúdia
vylúčený [§ 66 ods. 1 písm. c) zákona o vysokých školách],
fikcia zachovania štatútu neplatí. V prípade zanechania štúdia je dňom
skončenia štúdia deň, keď bolo vysokej škole doručené písomné vyhlásenie
študenta o zanechaní štúdia, a v prípade vylúčenia je to deň,
keď rozhodnutie o vylúčení zo štúdia nadobudlo právoplatnosť. Ak dohodár
stratil štatút študenta z týchto dôvodov, nemôže pokračovať vo výkone
práce na základe DBPŠ. O tejto skutočnosti je povinný informovať
zamestnávateľa.
7. Verejná doprava
Pri posúdení zdaniteľnosti nepeňažného
plnenia uvedeného v § 5 ods. 7 písm. m) ZDP je potrebné
brať do úvahy skutočnosť, či sa zamestnanec vie alebo nevie verejnou dopravou
dostať do zamestnania.
Je daná úvaha správna alebo je táto
skutočnosť irelevantná?
„Verejným poskytovateľom pravidelnej
dopravy nie je doprava preukázateľne vykonávaná vôbec alebo v rozsahu
zodpovedajúcom potrebám zamestnávateľa“. Napr. zamestnávateľ má trojzmennú
prevádzku, pričom zamestnanec sa verejnou dopravou vie dostať na rannú zmenu,
ale nevie sa dostať na nočnú zmenu. Nie je zrejmé, či je potrebné sa na slovné
spojenie „v rozsahu zodpovedajúcom potrebám zamestnávateľa” pozerať
komplexne a už to, že sa nevie dostať na jednu zmenu (napr. nočnú)
znamená, že náklady na dopravu na všetky tri zmeny pre tohto zamestnanca môžu
byť pre zamestnávateľa daňovo uznané alebo daňovo môže byť uznaná iba doprava
tohto zamestnanca na nočnú zmenu. Nie je zrejmé ani to, že ak sa zamestnancovi
začína nočná zmena o 22.00 hod. a on sa vie dopraviť posledným spojom
o 19.00 hod., pričom musí tri hodiny čakať na začiatok výkonu práce.
Je takáto verejná doprava považovaná za
zodpovedajúcu potrebám zamestnávateľa? Ako sa má správne vykladať význam
slovného spojenia?
Pre účely oslobodenia
od dane nepeňažného plnenia poskytnutého zamestnancovi od zamestnávateľa za
účelom zabezpečenia dopravy zamestnanca na miesto výkonu práce a späť
podľa § 5 ods. 7 písm. m) zákona o dani z príjmov je
rozhodujúcim faktorom, aby zamestnávateľ zabezpečoval dopravu pre zamestnancov
podľa § 19 ods. 2 písm. s) ZDP. Podľa tohto ustanovenia daňovými
výdavkami, ktoré možno uplatniť len v rozsahu a za podmienok
ustanovených v zákone o dani z príjmov, sú výdavky
zamestnávateľa na dopravu zamestnanca na miesto výkonu práce a späť
z dôvodu, že verejným poskytovateľom pravidelnej dopravy nie je doprava
preukázateľne vykonávaná vôbec alebo v rozsahu zodpovedajúcom potrebám
zamestnávateľa a zamestnávateľ na tento účel využíva motorové vozidlá
zatriedené do kódu Klasifikácie produktov 29.10.3.
Pokiaľ zamestnávateľ zabezpečuje pre
zamestnancov dopravu do zamestnania a späť aj napriek tomu, že doprava je
vykonávaná verejným poskytovateľom pravidelnej dopravy, ktorá zodpovedá
potrebám zamestnávateľa, resp. zamestnávateľ na tento účel využíva motorové
vozidlá zatriedené do iného kódu klasifikácie produktov ako je 29.10.3., potom
nejde o zabezpečenie dopravy podľa § 19 ods. 2 písm. s) ZDP
a nie je možné aplikovať v danom prípade ustanovenie § 5
ods. 7 písm. m) ZDP.
Žiadny osobitný
predpis bližšie nešpecifikuje, čo sa rozumie pod slovným spojením „verejným
poskytovateľom pravidelnej dopravy nie je doprava preukázateľne vykonávaná
vôbec alebo v rozsahu zodpovedajúcom potrebám zamestnávateľa“. Sám
zamestnávateľ hodnotí skutočnosti podľa svojej úvahy a prihliada na všetko,
čo má vplyv na posúdenie, či doprava v danej oblasti vykonávaná verejným
poskytovateľom pravidelnej dopravy zodpovedá jeho potrebám alebo nie.
V konkrétnom
prípade sa uvádza, že zamestnanci nemajú zabezpečenú dopravu verejným
poskytovateľom na niektorú zo zmien, resp. spoje časovo nezodpovedajú niektorým
zmenám. Aj tieto skutočnosti môžu mať vplyv na posúdenie, že doprava verejným
poskytovateľom nie je vykonávaná v rozsahu zodpovedajúcom potrebám
zamestnávateľa, čo môže mať za následok, napr. prerušenie nepretržitej výroby
alebo nedostatok pracovnej sily.
Pri posúdení výdavku
zamestnávateľa na dopravu zamestnanca na miesto výkonu práce a späť podľa
§ 19 ods. 2 písm. s) ZDP a aplikácii ustanovenia § 5
ods. 7 písm. m) ZDP je potrebné, aby zamestnávateľ zobral do úvahy
všetky skutočnosti rozhodujúce na dané posúdenie.
8. Podnikateľský zámer
Podnikateľský zámer má význam pre
začínajúceho podnikateľa.
Prečo má podnikateľský zámer význam pre
začínajúceho podnikateľa?
Prehľadné zhrnutie základnej myšlienky
Na relatívne malom priestore možno
načrtnúť jadro podnikania, hlavný cieľ, zdroje, ktoré sú potrebné na jeho
dosiahnutie, tiež úlohy a úskalia, ktoré treba zvládnuť. Dobrý plán by mal
umožňovať koncentrovať sa na to podstatné – na hlavný cieľ a na jadro biznisu.
V každodennom „zápase o prežitie“ je ľahké stratiť zo zreteľa hlavný
cieľ a utápať sa v nepodstatných drobnostiach. Úspešní biznismeni
vedia, čo chcú a idú za tým. Ak máte na papieri to čo chcete, viete za čím
máte ísť.
Rozmenenie hlavného cieľa na jednotlivé časti
Základnú myšlienku plán zvyčajne delí na
jednotlivé oblasti a konkrétne úlohy v jednotlivých oblastiach.
Z týchto oblastí a úloh si možno relatívne jednoducho zostaviť
každodenné plány úloh a vnímať napredovanie vpred. Niekto tieto
podrobnejšie úlohy nazýva aj akčné plány – radi tak robia napr. ministerskí
úradníci, a potom to vyzerá celkom dobre.
Možnosť porovnať plán so skutočnosťou –
s odstupom času
Plán je referenčný nástroj – umožní po
jednom či viacerých rokoch porovnať skutočnosť podnikania s pôvodným
zámerom. Uvidíte, či ste mali správny odhad a úsudok. Mať dobrý odhad
a úsudok je tá najpodstatnejšia vlastnosť podnikateľa a biznis plán
ju pomôže budovať. Možno sa s odstupom času budete smiať nad rozdielmi
medzi plánom a skutočnosťou a uvedomíte si, koľko veľa ste sa
naučili.
Viac o problematike
sa dočítate v odbornej tematickej publikácii 100 otázok
a odpovedí Kurzarbeit, Zamestnávanie, ktorá práve vychádza.