Vážení čitatelia!
Andrea Súkeníková
zodpovedná
redaktorka
poradca@poradca.sk
1. BALÍČEK DÔCHODKOVÉ SPORENIE
Cieľom novely zákona o starobnom dôchodkovom sporení je predovšetkým presmerovať časť investícií dôchodkových fondov na Slovensko. Účelom novely zákona je úprava regulačného rámca v oblasti investovania majetku v dôchodkových fondoch. Potrebujete komplexné informácie k téme?
Nové informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Poradca 1-2/2026 – Zákon o starobnom dôchodkovom sporení – komentár
/A5, cca str. 400/
2. 1000 riešení 3/2025 – Dôchodkové sporenie – praktické príklady
/A5, cca str. 152/
3. Aktualizácia III/2 – Zákon o starobnom dôchodkovom sporení – úplné znenie zákona
/A5, str. 112/
2. Zákony IIIB/2025 – Zákon o sociálnom poistení, Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení.... – úplné znenia zákonov /A5, str. 832/
Cena balíčka je 63,30 € Cena balíčka s 30 % zľavou je 44,30 € Ušetríte 19 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
2. NOVÝ STAVEBNÝ ZÁKON – VYKONÁVACIE VYHLÁŠKY
Nový stavebný zákon nadobudol účinnosť 1. apríla 2025. Aké je úplné znenie nových vykonávacích vyhlášok k novému stavebnému zákonu a aké zmeny prinášajú?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, stavebníkom, developerom, majiteľom stavieb, prenajímateľom stavieb, primátorom miest, starostom obcí, pracovníkom verejnej správy, živnostníkom ...
1. Aktualizácia IV/2 – Vyhláška o členení stavieb, Vyhláška o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania a výstavby – úplné znenia vyhlášok
/A5, str. 96/
2. Nový stavebný zákon (Aktualizácia IV/1) – Nový stavebný zákon, Zákon o územnom plánovaní - úplné znenia zákonov
/A5, cca str. 320/
3. Poradca 11-12/2024 – Občiansky zákonník s komentárom – komentár
/A5, str. 488/
Cena balíčku je 31,10 € Cena balíčku s 15 % zľavou je 26,40 € Ušetríte 4,70 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Koho a čoho sa týka transakčná daň? Nová daň sa vzťahuje na odchádzajúce bankové platby – úhrady z účtov, výber hotovosti aj na používanie platobnej karty. Zjednodušene, keď vykonáte debet na účte, zaplatíte okrem tohto výdavku navyše aj daň štátu. Každý z povinných platiť túto daň musí mať zriadený transakčný účet. Potrebujete bližšie informácie?
Nájdete ich v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. Poradca 7/2025 – Zákon o transakčnej dani s komentárom - komentár
/A5, str. 312/
2. DUO 2-3/2025 – Daň z finančných transakcií - príspevok
/A4, str. 112/
3. Aktualizácia I/1 – Zákon o dani z príjmov, Zákon o správnych poplatkoch... - úplné znenia zákonov
/A5, str. 304/
Cena balíčka je 43,20 € Cena balíčka s 30 % zľavou je 31 € Ušetríte 12,20 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Nový stavebný zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025. Cieľom novej právnej úpravy v oblasti výstavby je profesionalizácia štátnej stavebnej správy, znižovanie administratívnej záťaže pri podnikaní, zjednodušenie stavebného konania, najmä pri rodinných domoch a malých bytových domoch. Bude riešiť aj problematiku tzv. „čiernych stavieb“ či zníženú úroveň disciplíny vo výstavbe. Aké ďalšie zmeny prinesie?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, stavebníkom, developerom, majiteľom stavieb, prenajímateľom stavieb, primátorom miest, starostom obcí, pracovníkom verejnej správy, živnostníkom ...
1. Nový stavebný zákon (Aktualizácia IV/1) – Nový stavebný zákon, Zákon o územnom plánovaní, ... - úplné znenia zákonov
/A5, cca str. 320/
2. Poradca 11-12/2025 – Nový stavebný zákon s komentárom – komentár
/A5, cca str. 400/
3. DUO 4/2025 – Vplyv novej stavebnej legislatívy na dane - príspevok
/A4, str. 80/
Cena balíčku je 43,50 € Cena balíčku s 20 % zľavou je 34,80 € Ušetríte 8,70 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk
Ceny balíčkov sú s DPH.
TRANSAKČNÁ DAŇ
Od 1. apríla 2025 bolo na Slovensku zavedené nové zdanenie finančných transakcií, pri ktorých dochádza k odpísaniu sumy finančných prostriedkov z účtu daňovníka. Zákon č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií v znení neskorších predpisov určuje, že daňovníkom tejto novej dane je fyzická osoba – podnikateľ, právnická osoba, organizačná zložka zahraničnej osoby, ktorá má sídlo alebo miesto podnikania v tuzemsku alebo vykonáva činnosť v tuzemsku.
Podnikateľom je osoba zapísaná v obchodnom registri, osoba, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia alebo na základe iného oprávnenia alebo evidencie podľa osobitných predpisov. Napríklad zahraničná právnická osoba sa považuje za daňovníka transakčnej dane len v prípade, ak má v tuzemsku vedený platobný účet alebo vykonáva v tuzemsku činnosť v súvislosti s jej podnikaním. Splnenie kritéria pre vznik stálej prevádzkarne podľa zákona o dani z príjmov nie je na účely zákona č. 279/2024 Z. z. relevantné. Vznik daňovej povinnosti pre daň z príjmov a pre daň z finančných transakcií vzájomne nesúvisia a nepodmieňujú sa.
Zákon určuje, kto nie je daňovníkom tejto dane – vo všeobecnosti ide o verejnoprávne inštitúcie, rozpočtové a príspevkové organizácie, obce a vyššie územné celky, ako aj neziskové organizácie, ktorých predmetom činnosti sú činnosti uvedené v § 50 ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
Predmetom dane je finančná transakcia, pri ktorej dochádza k odpísaniu sumy finančných prostriedkov z platobného účtu daňovníka (ide o každú debetnú transakciu), ako aj použitie platobnej karty vydanej k transakčnému účtu, na účely vykonania finančnej transakcie.
Predmetom dane je aj preúčtovaný náklad súvisiaci s vykonaním finančnej transakcie, ktorá sa vzťahuje na činnosť daňovníka na území Slovenskej republiky (bez ohľadu na skutočnosť, či k úhrade preúčtovaných nákladov došlo priamou platbou alebo započítaním pohľadávok). Napríklad slovenská dcérska firma českého koncernu (daňovník) zamestnáva na Slovensku 50 zamestnancov. Centrála v Čechách vykoná výplatu miezd zamestnancom tejto dcérskej spoločnosti namiesto nej a preúčtuje jej celkovú sumu vyplatených miezd. Za mesiac, v ktorom dôjde k úhrade alebo započítaniu týchto preúčtovaných nákladov, bude slovenská dcérska firma povinná podať oznámenie a zaplatiť daň.
Ak slovenská dcérska firma bude vedieť preukázať, z akých transakcií sa preúčtovaná suma skladá, uplatní sa na každú jednu z nich konkrétny postup výpočtu dane, vrátane horného maxima výšky dane. Pod pojmom preúčtované náklady sa rozumie celková hodnota preúčtovaných finančných transakcií, ktoré vykonala zahraničná osoba za daňovníka.
Predmet dane je založený na transakčnom princípe, teda vždy sa posudzuje každá transakcia samostatne z pohľadu daňovníka. Finančná transakcia je platobná služba definovaná v § 2 ods. 1 písm. b) až d) zákona č. 492/2009 Z. z. poskytovaná poskytovateľom platobných služieb, vykonaná na základe príkazu alebo súhlasu daňovníka. Transakčným účtom je platobný účet daňovníka, na ktorom vykonáva finančné transakcie súvisiace s výkonom jeho podnikateľskej činnosti.
Daň z finančných transakcií sa neplatí z úhrady daní, odvodov, poplatkov a príspevkov, ktoré sú príjmom štátneho rozpočtu, colného dlhu a inej platby vymeranej a uloženej podľa colných predpisov, odvodov do Sociálnej poisťovne a odvodov na zdravotné poistenie alebo v súvislosti s poskytnutím záruky na colný dlh alebo inú platbu vymeranú alebo uloženú podľa colných predpisov. Transakčná daň sa neplatí ani z úhrady dane z pridanej hodnoty alebo spotrebnej dane pri dovoze, ako aj v súvislosti so zábezpekou slúžiacou ako záruka splnenia povinnosti vyplývajúcej z právne záväzných aktov Európskej únie v oblasti poľnohospodárstva, ktoré sa poukazujú v prospech účtu vedeného v Štátnej pokladnici, ktorého číslo alebo predčíslie je uvedené v zozname zverejnenom Ministerstvom financií Slovenskej republiky. Ďalšie výnimky z predmetu dane z finančných transakcií určuje § 4 ods. 2 zákona č. 279/2024 Z. z.
V zmysle § 4 ods. 2 písm. p) zákona č. 279/2024 Z. z. predmetom dane nie je finančná transakcia, ktorou je platobná operácia vykonaná medzi účtami daňovníka vedenými u toho istého poskytovateľa. Na účely tohto ustanovenia zákona sa za jedného poskytovateľa nepovažuje zahraničný poskytovateľ a jeho slovenská organizačná zložka (t. j. zahraničná banka a pobočka zahraničnej banky umiestnená na Slovensku). Ak by mal daňovník transakčný účet zriadený u slovenskej pobočky zahraničnej banky a súčasne by mal bankový účet v zahraničí u zahraničnej banky, ktorá je zriaďovateľom slovenskej pobočky, považuje sa finančná transakcia medzi týmito bankovými účtami za transakciu, ktorá je predmetom dane z finančných transakcií. Zahraničný poskytovateľ platobných služieb a jeho organizačné zložky sú samostatnými poskytovateľmi platobných služieb.
Prevod prostriedkov od slovenskej podnikajúcej spoločnosti na cashpoolingový účet nie je predmetom dane podľa § 4 ods. 2 písm. t) zákona č. 279/2024 Z. z. iba vtedy, ak ide o platobnú operáciu u jedného poskytovateľa platobných služieb (banky). Ak bude uskutočnený prevod prostriedkov od slovenskej spoločnosti na cashpoolingový účet vedený v inej banke, tak sa táto výnimka neuplatní. Samotná úhrada z účtu slovenskej spoločnosti voči tretej osobe (úhrada dodávateľovi slovenskej spoločnosti) je predmetom dane z finančných transakcií.
Platiteľom transakčnej dane je prioritne poskytovateľ platobných služieb (banka), ale v určitých prípadoch sa platiteľom dane stáva aj daňovník – podnikateľ. Jedná sa o prípady, ak vykonáva finančné transakcie na inom ako transakčnom účte. Podľa § 12 ods. 2 zákona daňovník, ktorý je fyzickou osobou – podnikateľom, je povinný vykonávať finančné transakcie, ktoré sa vzťahujú na podnikanie, na transakčnom účte. Nadväzne na uvedenú povinnosť bol daňovník fyzická osoba – podnikateľ v zmysle § 13 ods. 1 zákona povinný zriadiť si takýto transakčný účet do 31. marca 2025.
Základom dane je suma finančných prostriedkov odpísaných z platobného účtu daňovníka (suma debetnej platby) alebo suma preúčtovaných nákladov (súvisiacich s vykonaním finančnej transakcie vzťahujúcej sa na činnosť daňovníka vykonávanú v Slovenskej republike).
Zákon určuje tri sadzby dane:
- pre každú debetnú transakciu 0,4 % zo sumy tejto transakcie, pričom maximálna výška dane je 40 eur za transakciu (napr. pri jednej úhrade 30 000 eur je daň z finančnej transakcie 40 eur a nie 120 eur),
- pre výber hotovosti z transakčného účtu 0,8 % zo sumy výberu bez ohraničenia maximálnou sumou za jednu transakciu (ide o výber hotovosti v pobočke banky, výber z bankomatu, hotovostný výber prostredníctvom platobnej karty),
- pre použitie platobnej karty 2 eurá za rok bez ohľadu na to, koľkokrát bola platobná karta počas roka použitá. T. j. podstatná je existencia karty k transakčnému účtu a jej použitie aspoň raz v kalendárnom roku. V prípade, že v tom istom zdaňovacom období platobná karta exspiruje (daňovník kartu stratí, poškodí a pod.) a je vydaná nová karta k transakčnému účtu, ktorá sa použije v rovnakom zdaňovacom období, daň sa odvedie za použitie obidvoch kariet,
- pri preúčtovaní nákladov v súvislosti s vykonaním finančných transakcií, ktoré sa vzťahujú na činnosť v Slovenskej republike 0,4 % zo sumy preúčtovaných nákladov. Ak daňový subjekt vie preukázateľne identifikovať preúčtované náklady podľa jednotlivých transakcií, vzťahuje sa na tieto transakcie zdanenie so sadzbou 0,4 % do maximálnej výšky 40 eur na transakciu. V prípade, ak preúčtované náklady nevie takto preukázateľne identifikovať, zdaní sa celá suma nákladov bez uplatnenia maximálnej výšky dane.
Spôsob výpočtu dane upravuje § 7 zákona ako súčin sadzby dane a základu dane (okrem dane za použitie platobnej karty daňovníkom, ktorá je stanovená pevnou sumou). Výška minimálnej dane za jednu transakciu sa v zmysle § 8 zákona určila na 1 euro cent. Ak daň presiahne hodnotu minimálnej výšky, zaokrúhľuje sa matematicky na najbližší euro cent. Zaokrúhľuje sa každá transakcia samostatne. Z uvedeného vyplýva, že daň sa v prípade kumulovania údajov za určité obdobie (napr. pre účely podania Oznámenia) nevypočítava z kumulovanej výšky transakcií, ale daň sa vypočíta osobitne z každej transakcie a do Oznámenia sa uvádzajú len kumulatívne údaje z vedených záznamov podľa § 11 zákona. Ak je finančná transakcia vykonaná z transakčného účtu vedeného v inej mene ako v eurách, na účely určenia základu dane sa suma finančnej transakcie vykonaná na tomto účte prepočíta na eurá a na prepočet sa použije referenčný výmenný kurz určený a vyhlásený Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska platný v deň vykonania finančnej transakcie.
Zdaňovacím obdobím pre transakčnú daň je kalendárny mesiac alebo kalendárny rok. Zdaňovacie obdobie kalendárny mesiac platí pre odvedenie dane z jednotlivých transakcií daňovníka (odvedenie vykoná banka alebo samotný daňovník) a pri preúčtovaní nákladov súvisiacich s činnosťou daňovníka vykonávanou na území Slovenskej republiky. Zdaňovacie obdobie kalendárny rok sa vzťahuje len na použitie platobnej karty (odvedenie vykoná banka). Daň banka odvedie na konci zdaňovacieho obdobia, tzn. v januári nasledujúceho roka (zahrnie sa do Oznámenia o dani z finančných transakcií podávaného za december príslušného roka). Daň sa nevzťahuje na vydanie karty, len na jej použitie. Neberie sa ohľad na dátum vydania karty, teda v roku 2025 sa daň platí aj z použitia platobnej karty, ktorá bola vydaná pred aprílom 2025.
Za správnosť výpočtu, vybratia a odvedenia dane zodpovedá platiteľ dane (banka alebo samotný daňovník – podnikajúca fyzická alebo právnická osoba). Transakčná daň sa odvádza správcovi dane za príslušné zdaňovacie obdobie najneskôr do konca kalendárneho mesiaca bezprostredne nasledujúceho po príslušnom zdaňovacom období.
Platiteľ dane (banka alebo daňovník) je povinný podať Oznámenie o dani z finančných transakcií (ďalej len „Oznámenie“), ktoré sa považuje za daňové priznanie podľa zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok). Oznámenie (OZNDFTv25 nachádzajúce sa v katalógu formulárov Finančnej správy SR na www.financnasprava.sk) sa podáva elektronicky do konca kalendárneho mesiaca bezprostredne nasledujúceho po skončení zdaňovacieho obdobia a v tej istej lehote je daň aj splatná. Platiteľ nie je povinný podať Oznámenie, ak mu v zdaňovacom období nevznikla povinnosť odviesť daň. Oznámenie môže byť riadne, opravné alebo dodatočné.
Viac k téme sa už dočítate v mesačníku PaM 7/2025. Úplné znenie Zákona o transakčnej dani s komentárom sme uverejnili v Poradcovi 7/2025.
ODVODY NA ZDRAVOTNÉ A SOCIÁLNE POISTENIE PRACUJÚCICH DÔCHODCOV
Poberatelia dôchodkových dávok, ktorí vykonávajú zárobkovú činnosť, a zároveň sú poberateľmi starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku, invalidného dôchodku, výsluhového dôchodku a dovŕšili dôchodkový vek a invalidného výsluhového dôchodku, majú v zdravotnom a sociálnom poistení osobitné postavenie. Kedy môže dôchodca pracovať a aké sú obmedzenia?
Špecifickosť ich postavenia sa ešte viac zvýraznila novelou č. 266/2017 Z. z. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“), ktorá nadobudla účinnosť dňa 1. 7. 2018, a na základe ktorej si dôchodca pracujúci v právnom vzťahu dohody o vykonaní práce a dohody o pracovnej činnosti, môže uplatňovať odvodové zvýhodnenie (poznámka: od 1. 1. 2023 bolo odvodové zvýhodnenie premenované na nový pojem – odvodová odpočítateľná položka) z platenia poistného na dôchodkové poistenie.
Starobný a predčasný starobný dôchodok a výkon zárobkovej činnosti
Zamestnanie popri poberaní starobného dôchodku nemá žiaden vplyv na výplatu dôchodku a dôchodca môže pracovať, či už prostredníctvom uzatvoreného trvalého pracovného pomeru, alebo dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru. V prípade, že bude zamestnanec (starobný dôchodca) uznaný za dočasne práceneschopného, nárok na výplatu starobného dôchodku mu bude trvať aj počas poberania náhrady príjmu, či nemocenského.
Nárok na dôchodok vznikne poistencovi najskôr dovŕšením dôchodkového veku. V súčasnosti je známy a platný dôchodkový vek poistencov, ktorí sa narodili pred rokom 1967 a je uvedený v prehľadnej tabuľke na webovej stránke Sociálnej poisťovne. Zmena pri určovaní dôchodkového veku nastala v roku 2025. Od roku narodenia poistenca 1967 sa zvyšovanie dôchodkového veku opätovne naviazalo na strednú dĺžku života. Právna úprava týkajúca sa zníženia dôchodkového veku z dôvodu výchovy detí zostáva zachovaná; to znamená, že dôchodkový vek poistenca, ktorý vychoval dieťa, bude znížený o šesť mesiacov za každé vychované dieťa, maximálne o 18 mesiacov, ak vychoval tri alebo viac detí. Dôchodkový vek ustanoví všeobecne záväzným právnym predpisom Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky na päť rokov dopredu. Prvýkrát sa tak stane v roku 2025 a ustanoví sa dôchodkový vek poistencov narodených v roku 1967.
Výkon zárobkovej činnosti sa u poberateľov predčasných starobných dôchodkov posudzuje inak. Predčasný starobný dôchodok je dôchodková dávka, ktorá je vyplácaná zo starobného poistenia a jej účelom je zabezpečiť poistencovi príjem v starobe skôr ako dovŕši svoj dôchodkový vek. Podľa súčasnej právnej úpravy platí, že žiadateľ o predčasný starobný dôchodok nesmie byť dôchodkovo poistený (t.j. nemôže vykonávať zárobkovú činnosť). Po priznaní predčasného starobného dôchodku sa môže zamestnať, ale len na dohodu o pracovnej činnosti alebo na dohodu o vykonaní práce s uplatnenou odvodovou odpočítateľnou položkou, pričom príjem z dohody za kalendárny rok nesmie presiahnuť 2 400 €; splnená musí byť ešte jedna podmienka, že dohodár (predčasný starobný dôchodca) nesmie byť dôchodkovo poistený z inej zárobkovej činnosti [napríklad ako samostatne zárobkovo činná osoba (SZČO)].
Poberateľ predčasného starobného dôchodku môže byť SZČO, a nárok na výplatu dôchodku mu Sociálna poisťovňa nezastaví, ak mu nevznikne povinnosť platiť odvody do Sociálnej poisťovne. Výhodu teda majú „nové“ SZČO, ktorí od založenia živnosti nemajú povinnosť platiť odvody na sociálne poistenie, t.j. nie sú dôchodkovo poistení; vznik povinnosti platiť poistné sa posudzuje najskôr v júli nasledujúceho roka podľa výšky dosiahnutých príjmov za minulý rok), resp. ak SZČO neprekročí zákonom určenú hranicu ročných príjmov, môže byť toto obdobie ešte dlhšie. Povinnosť platiť odvody do Sociálnej poisťovni vzniklo SZČO od 1. 7. 2025, ak za rok 2024 dosiahla ročný príjem z podnikania (bez odpočítania výdavkov) vyšší ako 8 580 € (12-násobok minimálneho mesačného vymeriavacieho základu) a povinnosť platiť odvody do Sociálnej poisťovni vznikne SZČO od 1.7.2026, ak za rok 2025 dosiahne ročný príjem z podnikania vyšší ako 9 144 € (bez odpočítania výdavkov). To znamená, že ak predčasný starobný dôchodca dosiahne príjmy z podnikania za rok 2025 najviac vo výške 9 144 €, naďalej môže poberať dôchodok, a zároveň mať príjmy z podnikania. Ak by poberateľovi predčasného dôchodku povinnosť platiť odvody na sociálne poistenie vznikla a nechce o dôchodok prísť, môže svoje podnikanie/živnosť ešte pred vznikom povinného poistenia zrušiť (obvykle pred 1. júlom, resp. pred 1. októbrom, ak by mal predĺženú lehotu na podanie daňového priznania).
Príklad 1
Ako sa postupuje v prípade, ak začne predčasný starobný dôchodca počas poberania dôchodku pracovať?
Ak je fyzická osoba poberateľom predčasného starobného dôchodku a vznikne jej povinné dôchodkové poistenie zamestnanca alebo samostatne zárobkovej činnej osoby, nárok na výplatu predčasného starobného dôchodku jej zanikne. Sociálna poisťovňa zastaví vyplácanie predčasného starobného dôchodku, a to až do dňa, kedy dôchodca opätovne požiada o jeho uvoľnenie z dôvodu, že mu zaniklo povinné dôchodkové poistenie (ukončil vykonávanie zárobkovej činnosti) alebo ak dovŕšil dôchodkový vek.
Od 15. mája 2024 vzniká nárok na predčasný starobný dôchodok, ak poistenec získal aspoň 15 rokov dôchodkového poistenia, chýbajú mu najviac dva roky do dovŕšenia dôchodkového veku alebo získal potrebné odpracované obdobie a suma predčasného starobného dôchodku je vyššia ako 1,6-násobku sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu. Nakoľko podľa Opatrenia MPSVR SR č. 149/2024 Z. z. o úprave súm životného minima je suma životného minima na jednu plnoletú fyzickú osobu od 1. júlu 2024 vo výške 273,99 € mesačne, nárok na predčasný starobný dôchodok vzniká poistencovi po 30. júni 2024 iba vtedy, ak suma predčasného starobného dôchodku presiahne sumu 438,40 € (1,6 × 273,99 = 438,384].
Sociálna poisťovňa zohľadňuje výšku odvodov na poistné, ktoré zamestnanec (starobný dôchodca alebo predčasný starobný dôchodca) odvedie z dosiahnutého príjmu. Pracujúcim dôchodcom, ktorí boli dôchodkovo poistení (pracovali) v predošlom roku, Sociálna poisťovňa zvýši dôchodky od 1. januára nasledujúceho roka automaticky, bez osobitnej žiadosti; na zvýšenie dôchodku sa nevyžaduje zánik dôchodkového poistenia (ukončenie zárobkovej činnosti). Napríklad ak dôchodca bol dôchodkovo poistený v roku 2024, o zvýšení jeho dôchodku rozhodne Sociálna poisťovňa v marci 2025 so spätnou platnosťou od 1. januára 2025.
Jedným zo základných rozdielov medzi riadnym starobným a predčasným starobným dôchodkom je ten, že o starobný dôchodok možno požiadať po vzniku nároku aj neskôr – až tri roky spätne ku dňu dovŕšenia dôchodkového veku. Počas posudzovania nároku môže poistenec naďalej pracovať bez obmedzení, naproti tomu žiadateľ o predčasný dôchodok už v deň podania žiadosti nesmie byť sociálne poistený, teda musí mať ukončený pracovný vzťah pracovať nesmie ani počas schvaľovacieho procesu v Sociálnej poisťovni. Rozdiel je tiež v možnostiach práce popri poberaní dôchodku. Zatiaľ čo starobný dôchodca smie pracovať bez obmedzení, predčasný starobný dôchodca môže pracovať maximálne do výšky odvodovej odpočítateľnej položky 200 € mesačne / 2 400 € ročne. Opätovne môže začať pracovať bez obmedzení až po dovŕšení dôchodkového veku.
Právne účinky priznania nároku na dôchodkovú dávku
Pri určení rozsahu platenia poistného je rozhodujúce, či má dôchodca priznaný dôchodok. Zamestnávateľ má povinnosť odvádzať poistné za zamestnanca, ktorý podal žiadosť o dôchodok, v plnej výške, a to až do dňa priznania dôchodku. Uvedené platí bez ohľadu na skutočnosť, či zamestnanec vykonáva u zamestnávateľa zárobkovú činnosť v pracovnom pomere alebo na dohodu o vykonaní práce, či dohody o pracovnej činnosti.
Podľa § 128 ods. 4 zákona o sociálnom poistení invalidné poistenie neplatí poistenec, ktorý je dôchodkovo poistený:
· po priznaní starobného dôchodku
· po priznaní predčasného starobného dôchodku
· ak je poberateľom výsluhového dôchodku a dovŕšil dôchodkový vek.
Zamestnávateľ za zamestnanca, ktorý je dôchodkovo poistený po priznaní starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku alebo ak je poberateľom výsluhového dôchodku a dovŕšil dôchodkový vek, neplatí poistné na invalidné poistenie.
Podľa § 19 ods. 3 zákona o sociálnom poistení poistenie v nezamestnanosti sa nevzťahuje na:
· zamestnancov: sudcovia a prísediaci, prokurátori, a právni čakatelia prokuratúry (poistné na poistenie v nezamestnanosti neplatí zamestnávateľ, ak to ustanovuje osobitný predpis, napr. zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich),
· obvinených vo väzbe a na odsúdených vo výkone trestu odňatia slobody,
· fyzickú osobu, ktorej bol priznaný starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 % a fyzickú osobu, ktorá má priznaný invalidný dôchodok a dovŕšila dôchodkový vek.
Počnúc rokom 2020 platí, že ak skutočnosťou rozhodujúcou na posúdenie vzniku, trvania alebo zániku sociálneho poistenia a na posúdenie platenia poistného na sociálne poistenie je dovŕšenie dôchodkového veku alebo priznanie dôchodku, právne účinky:
a) dovŕšenia dôchodkového veku nastávajú dňom, ktorý Sociálna poisťovňa určila ako deň dovŕšenia dôchodkového veku, najskôr dňom jeho určenia,
b) priznania dôchodku nastávajú dňom vydania rozhodnutia o priznaní dôchodku.
To znamená, že ak je zamestnancovi (spätne) priznaný dôchodok, zamestnávateľ je povinný uplatniť oslobodenie od platby poistného odo dňa vydania rozhodnutia o priznaní dôchodku, a nie odo dňa, kedy bol dôchodok (aj spätne) priznaný. Ak by bol dôchodok priznaný spätne (niekoľko mesiacov dozadu), za neoprávnene zaplatené poistné sa bude považovať len to poistné, ktoré bolo zaplatené odo dňa vydania rozhodnutia o priznaní dôchodku (nie odo dňa priznania dôchodkovej dávky); pri spätnom priznaní dôchodku je zamestnávateľ povinný opraviť mesačné výkazy poistného a príspevkov len za obdobia odo dňa vydania rozhodnutia o priznaní dôchodku, a to len v tom prípade, ak zamestnanec za toto obdobie platil poistné, od ktorého je už ako osoba s priznaným dôchodkom oslobodená.
Príklad 2
Zamestnanec pracuje v pracovnom pomere u zamestnávateľa od roku 2021. V Sociálnej poisťovni požiadal o starobný dôchodok od 15. 12. 2024. Sociálna poisťovňa vydala rozhodnutie o priznaní starobného dôchodku dňa 11. 3. 2025. Odkedy platia výnimky pri platení poistného?
Výnimky (oslobodenie) pri platení poistného na invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre zamestnanca a pre zamestnávateľa platia od 11. 3. 2025 (a nie od 15. 12. 2024), a preto počnúc týmto dňom zamestnanec a zamestnávateľ poistné na invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti neplatí.
Výkon práce na dohodu a oslobodenie od platby na nemocenské poistenie a na poistenie v nezamestnanosti
Podľa § 20 ods. 3 zákona o sociálnom poistení povinné nemocenské poistenie a povinné poistenie v nezamestnanosti zaniká konkrétne u dôchodcov (dohodárov):
· priznaním starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku (od 1. 7. 2023), invalidného dôchodku, alebo invalidného výsluhového dôchodku,
· dovŕšením dôchodkového veku poberateľa výsluhového dôchodku.
Poberatelia taxatívne vymenovaných dôchodkových dávok sú tak oslobodení od platenia poistného na nemocenské poistenie a na poistenie v nezamestnanosti. Pri tomto zániku poistenia zamestnávateľ odhlasovaciu povinnosť za dôchodcu (dohodára) v Sociálnej poisťovni neplní. Za obdobie odo dňa priznania týchto dôchodkových dávok zamestnávateľ zo zákona neplatí a neodvádza za tohto zamestnanca poistné na nemocenské poistenie a poistné na poistenie v nezamestnanosti a to bez ohľadu na to, či je príjem vyplácaný pravidelne alebo nepravidelne. Z uvedeného vyplýva, že dôchodcovia (výkon práce na dohodu o vykonaní práce a na dohodu o pracovnej činnosti) sa na účely sociálneho poistenia považujú za zamestnancov len na účely dôchodkového poistenia:
Príklad 3
Zamestnanec je invalidný dôchodca (s mierou poklesu 50 %), nedovŕšil ešte dôchodkový vek. Počas roka sa zamestnal na dohodu o vykonaní práce. Bez ohľadu na to, či bude poberať počas roka pravidelný alebo nepravidelný príjem, bude sa považovať za zamestnanca len na účely povinného dôchodkového poistenia?
Áno, zamestnanec sa bude považovať za zamestnanca len na účely povinného dôchodkového poistenia. Zamestnávateľ odvedie z vyplatenej odmeny za zamestnanca poistné na dôchodkové poistenie (starobné a invalidné poistenie) a poistné za zamestnávateľa na dôchodkové poistenie (starobné a invalidné poistenie), poistné do rezervného fondu solidarity, a poistné na úrazové a garančné poistenie.
Počnúc júlom 2023 sa kategória dôchodcov (dohodárov), ktorým priznaním dôchodkovej dávky zaniká povinné nemocenské poistenie a povinné poistenie v nezamestnanosti, rozšírila o osobu (dohodára), ktorej je priznaný predčasný starobný dôchodok a ktorá bude u zamestnávateľa vykonávať zárobkovú činnosť na základe dohody o vykonaní práce alebo dohody o pracovnej činnosti; vyplatená odmena (pravidelná alebo nepravidelná) nepodlieha odvodu na nemocenské poistenie; to neplatí, ak plynie predčasnému dôchodcovi (ktorý má výplatu dôchodku pozastavenú) príjem z pracovného pomeru – pri tomto druhu pracovného vzťahu, je povinnosť platiť odvody na nemocenské poistenie (poznámka: súbeh zárobkovej činnosti z pracovného pomeru a poberanie predčasného starobného dôchodku súčasná právna úprava nepripúšťa).
Pre úplnosť uvádzame, že osoba, ktorá má priznaný starobný alebo predčasný starobný dôchodok, neplatí poistné na invalidné poistenie a poistné na poistenie v nezamestnanosti a to bez ohľadu na skutočnosť, či vykonáva zárobkovú činnosť na dohodu alebo v pracovnom pomere. To znamená, že na dôchodcov (dohodárov), ktorí sa považujú za zamestnancov len na účely povinného dôchodkového poistenia, sa naďalej vzťahujú výnimky z platenia poistného na invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti.
V súlade s § 128 ods. 4 zákona o sociálnom poistení poistné na invalidné poistenie neplatí zamestnávateľ za zamestnanca – dohodára, ktorý je dôchodkovo poistený:
· po priznaní starobného dôchodku
· po priznaní predčasného starobného dôchodku,
· ak je poberateľom výsluhového dôchodku a dovŕšil dôchodkový vek.
V súlade s § 19 ods. 3 zákona o sociálnom poistení poistné na poistenie v nezamestnanosti neplatí zamestnávateľ za zamestnanca – dohodára, ktorému bol priznaný:
· starobný dôchodok
· predčasný starobný dôchodok
· invalidný dôchodok z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 %
· invalidný dôchodok a dovŕšila dôchodkový vek.
Viac sa už dočítate v mesačníku PaM 7/2025.
Termín |
Charakteristika zákonnej povinnosti |
Povinná osoba a zákon v platnom znení |
2. 6. pondelok |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb |
Platiteľ dane z príjmov FO § 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 ZDP |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb |
Platiteľ dane z príjmov PO § 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 ZDP |
|
Podanie
prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom |
Zamestnávateľ § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 ZDP |
|
Podanie
oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného |
Zamestnávateľ – platiteľ osobitnej sadzby dane § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 ZDP |
|
Podanie daňového priznania za apríl 2025 pre osobu uplatňujúcu osobitnú úpravu dane IOSS na predaj tovaru na diaľku dovážaného z územia tretích štátov a zaplatenie tejto dane |
Platiteľ DPH § 68c zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Daň
z motorových vozidiel – splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV |
|
16. 6. – pondelok |
Odvod dane
vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených v máji 2025, |
Platiteľ zrážkovej dane § 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 ZDP |
Odvod
sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu |
Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane § 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 ZDP |
|
25. 6. – streda |
Podanie
súhrnného výkazu k DPH za máj 2025 elektronickými prostriedkami |
Platiteľ DPH § 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
Podanie
kontrolného výkazu k DPH za máj 2025 elektronickými prostriedkami |
Platiteľ DPH § 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Podanie
daňového priznania k DPH za máj 2025 elektronickými prostriedkami |
Platiteľ DPH § 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Splatnosť DPH za máj 2025 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Platiteľ DPH § 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne finančnej správy a splatnosť dane zo sladených nealkoholických nápojov za máj 2025 |
Platiteľ dane zo sladených nealkoholických nápojov § 10 zákona č. 251/2024 Z. z. |
|
Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za máj 2025 |
Platiteľ spotrebnej dane § 12 zákona č. 530/2011 Z. z.,
§ 13 zákona 106/2004 Z. z., |
|
30. 6. – pondelok |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb |
Platiteľ dane z príjmov FO § 34 ods. 3 a § 34 ods. 2 zákona č. 595/2003 ZDP |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov právnických osôb |
Platiteľ dane z príjmov PO § 42 ods. 1 a § 42 ods. 2 zákona č. 595/2003 ZDP |
|
Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za máj 2025 |
Zamestnávateľ § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 ZDP |
|
Podanie
oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného |
Zamestnávateľ – platiteľ osobitnej sadzby dane § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 ZDP |
|
Podanie daňového priznania za máj 2025 pre osobu uplatňujúcu osobitnú úpravu dane IOSS na predaj tovaru na diaľku dovážaného z územia tretích štátov a zaplatenie tejto dane |
Platiteľ DPH § 68c zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania
zdaniteľnej mzdy |
Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za máj 2025 |
Zamestnávateľ § 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 ZDP |
do 5 pracovných dní |
Podanie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat od 1. 1. 2025 dosiahol v máji 2025 62 500 € |
Zdaniteľná osoba § 4 ods. 1 a 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
Do 30 dní |
Oznámiť správcovi miestnych daní rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností |
Poplatník miestnych daní § 80 a § 99a zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach |
Do konca nasledujúceho |
Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Zamestnávateľ § 49a zákona č. 595/2003 ZDP Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba § 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania, pri prerušení podnikania, pri úmrtí daňovníka a pri zániku daňovníka |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV |
|
Registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH |
Zdaniteľná osoba § 7, § 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
Poradca (Poradca), č. 11-12/2025 (IV/2025)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 7/2025 (V/2025)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 7/2025 (V/2025)
1000 riešení 2/2025 (III/2025)
Daňové a nedaňové výdavky 2025 (II/2025)
- z pohľadu zákona o dani z príjmov
- z pohľadu zákona o dani z pridanej hodnoty
- z pohľadu zákona o účtovníctve (JÚ, PÚ)
1. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)
2. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)
3. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)
4. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)
5. Daňové priznania FO a PO za rok 2024 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2024, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2024)
6. Odvody poistného od 1. 1. 2025 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2025 po novelách)
7. Daňové a nedaňové výdavky 2025 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Obsahuje tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)
Poradca (Poradca), č. 1-2/2026 (VI/2025)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 8-9/2025 (VI/2025)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 8-9/2025 (VI/2025)
ZÁKONY I A – Daňové zákony
|
ZÁKONY I B – Účtovné zákony
|
ZÁKONY II A – Obchodné právo
|
ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo
|
ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP
|
ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie
|
ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy
|
|
ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o.,
Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné
účely,
nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.sk
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite
prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.sk, následne budete vyradený z
databázy príjemcov e-mailových novin.
Copyright (c) 2023