Em@ilové noviny

 

č. 10/2023

31.05.2023

 

 
 
 Téma novín 
 P6 aktual 
 Chybiť znamená platiť 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 
Vážení čitatelia!

Zákon o sociálnom poistení je každoročne niekoľkokrát novelizovaný, pričom zmeny ovplyvňujú zamestnancov, zamestnávateľov ale i samostatne zárobkovo činné osoby. Aké zmeny priniesli novely v roku 2023? Čítajte rubriku Téma čísla, kde je uverejnený príspevok Sociálne poistenie po novelách a úplné znenie zákona po novelách s komentárom nájdete v mesačníku Poradca 1-2/2024.

Čo je potrebné chápať pod pojmom rodinná firma? Kto patrí medzi členov spoločnej rodiny? Aké legislatívne zmeny budú platiť od 1. júla 2023? Čítajte v rubrike Téma čísla, kde nájdete príspevok Rodinné podnikanie a viac sa už dočítate v mesačníku PaM 6-7/2023.

Aký je obsah najnovších tematických balíčkov? Daňové a účtovné zákony, Pracovnoprávne a mzdové zákony; Obchodné, občianske a trestné právo; Mzdovým účtovníčkam, Služby zamestnanosti.

V mesačníkoch č. 8, ktoré vyjdú v júni, nájdete faktúru na predplatné DUO a PaM ročník 2024. Nezabudnite si predplatiť mesačníky DUO a PaM ročník 2024, čaká na Vás kvalitná odborná literatúra na aktuálne témy a mnohé predplatiteľské výhody. V prípade otázok neváhajte kontaktovať zákaznický servis.

Ďakujeme Vám za Vašu priazeň a tešíme sa na opätovné stretávanie sa nad stránkami našich publikácií.

Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk



Z aktuálnej ponuky vyberáme:

Poradca
DUO
PaM
1000 riešení
Daňové výdavky 2023
100 otázok o odpovedí
Odvody poistného (od 1. 1. 2023)
Príručka mzdovej účtovníčky 2023
Optimalizácia dane, bez chýb, pokút a penále
Ústava SR (od 1. 1. 2023)
Trestný zákon 2023














V tomto čísle najdete:

 

 
  HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch určených, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS

1. DAŇOVÉ A ÚČTOVNÉ ZÁKONY

 

Potrebujete ku svojej práci aktuálne znenia daňových a účtovných zákonov po ostatných novelách? Ponúkame vám úplné znenia zákonov za zvýhodnenú cenu.

Publikácie sú určené predovšetkým účtovníčkam, ale aj podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...

 

1. Zákony IA/2023 – Daňový poriadok, Zákon o DPH .... – úplné znenia zákonov /A5, str. 848/

 

2. Zákony IB/2023 – Zákon o účtovníctve, Sústavy JÚ a PÚ .... – úplné znenia zákonov /A5, str. 560/

 

3. Aktualizácia I/1 – Zákon o dani z príjmov – úplné znenie zákona /A5, str. 176/

 

4. Aktualizácia I/2 – Zákon o správnych poplatkoch – úplné znenie zákona /A5, str. 128

 

 

 

Cena balíčka je 27,40 €

Cena balíčka s 30 % zľavou je 19 €

Ušetríte 8,40 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

 

2. PRACOVNOPRÁVNE A MZDOVÉ ZÁKONY

 

Potrebujete ku svojej práci aktuálne znenia zákonov týkajúcich sa pracovného práva a miezd po ostatných novelách? Ponúkame vám úplné znenia zákonov za zvýhodnenú cenu.

Publikácie sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, mzdovým účtovníčkam, personalistom, audítorom, ekonómom ...

 

1. Zákony IIIA/2023 – Zákon o službách zamestnanosti, Zákon o minimálnej mzde .... – úplné znenia zákonov /A5, str. 528/

 

2. Zákony IIIB/2023 – Zákon o sociálnom poistení, Zákon o zdravotnom poistení .... – úplné znenia zákonov /A5, str. 880/

 

3. Aktualizácia III/1 – Zákonník práce – úplné znenie zákona /A5, str. 96/

 

4. Aktualizácia III/2 – Zákon o pomoci v hmotnej núdzi – úplné znenie zákona /A5, str. 32/

 

 

Cena balíčka je 24,70 €

Cena balíčka s 20 % zľavou je 19 €

Ušetríte 5,70 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

3. OBCHODNÉ, OBČIANSKE A TRESTNÉ PRÁVO

 

Potrebujete pri svojej práci aktuálne znenia zákonov obchodného, občianskeho a trestného práva, živnostenského podnikania a ďalších zákonov? Ponúkame vám za zvýhodnené ceny úplné znenia zákonov, ktoré vám pomôžu pri vašej činnosti.

Naše publikácie sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom, manažérom, notárom, advokátom, orgánom činným v trestnom konaní, exekútorom …

 

 

1. Zákony IIA/2023 – Občiansky zákonník, Zákon o rodine .... úplné znenia zákonov /A5, str. 864/

 

2. Zákony IIB/2023 – Trestný zákon, Trestný poriadok .... – úplné znenia zákonov /A5, str. 960/

 

3. Aktualizácia II/1 – Obchodný zákonník, Živnostenský zákon ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 368/

 

4. Aktualizácia II/2 – Exekučný poriadok – úplné znenie zákona /A5, str. 64/

 

 

Cena balíčka je 28,30 €

Cena balíčka s 30 % zľavou je 19 €

Ušetríte 9,30  €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

4. MZDOVÝM ÚČTOVNÍČKAM

 

Mzdová prax prináša množstvo odborných otázok, ktoré potrebujú správne riešenia. Ako správne postupovať pri zdanení príjmov zamestnancov, zdanení nepeňažných príjmov, ako použiť rôzne sadzby dane a aký je správny postup pri uplatnení nezdaniteľných častí základu dane? Aké sú podmienky a postup na priznanie oboch daňových bonusov – na dieťa a na bankové úroky? Aké sú všetky povinnosti zamestnávateľa voči finančnej správe?

Odpovede Vám dajú naše publikácie, ktoré sú určené zamestnávateľom, podnikateľom, mzdovým účtovníčkam, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...

 

 

1. Príručka mzdovej účtovníčky – odborná tematická publikácia /A5, str. 352/

 

2. Poradca 12/2023 – Zákon o zdravotnom poistení s komentárom – komentár /A5, str. 304/

 

3. Vzory zmlúv, žalôb a podaní + CD – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/

 

4. Poradca 3-4/2023 – Vnútropodnikové smernice – príspevok /A5, str. 312/

 

Cena balíčka je 56,60 €

Cena balíčka s 50 % zľavou je 28,30 €

Ušetríte 28,30 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

5. SLUŽBY ZAMESTNANOSTI

 

Služby zamestnanosti predstavujú systém inštitúcií a nástrojov podpory a pomoci pri obsadzovaní voľných pracovných miest a uplatňovaní aktívnych opatrení na trhu práce. Zákon o službách zamestnanosti upravuje poskytovanie informácií a služieb, poskytovanie finančných príspevkov na uľahčenie vstupu na trh práce svojim klientom. Podporuje tiež tvorbu a udržanie pracovných miest v odvetviach činností, ktoré je na trhu práce potrebné vytvoriť alebo udržať. Aké zmeny nastali v zákone o službách zamestnanosti?

Odpovede nielen na túto otázku nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené zamestnávateľom, podnikateľom, mzdovým účtovníčkam, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...

 

 

1. Poradca 13/2023 – Zákon o službách zamestnanosti s komentárom – komentár /A5, cca str. 256/

 

2. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice – odborná tematická publikácia /A5, str. 128/

 

3. 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady – odborná tematická publikácia /A5, str. 96/

 

4. PaM 5/2023 – Nevyčerpaná dovolenka z minulých rokov – príspevok /A4, str. 80/

 

 

Cena balíčka je 41,50 €

Cena balíčka s 30 % zľavou je 27,80 €

Ušetríte 13,70 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk

Ceny balíčkov sú s DPH.

 


SOCIÁLNE POISTENIE PO NOVELÁCH


Sociálne poistenie je povinným verejnoprávnym poistením, ktoré predstavuje najrozsiahlejšiu časť systému sociálneho zabezpečenia občanov. Sociálne poistenie je založené na platení odvodov a poberaní dávok v konkrétnych životných situáciách, čím štát zabezpečuje nielen ochranu veľkej časti obyvateľstva pred mnohými rizikami, ale aj prerozdeľovanie dôchodkov v národnom hospodárstve.

Na Slovensku je sociálne poistenie upravené zákonom o sociálnom poistení, ktorý sa vzťahuje na všetkých občanov SR okrem policajtov, profesionálnych vojakov a vojakov prípravnej služby. Ich sociálne zabezpečenie je upravené osobitným predpisom. Zákon o sociálnom poistení je každoročne niekoľkokrát novelizovaný, pričom zmeny ovplyvňujú zamestnancov, zamestnávateľov ale i samostatne zárobkovo činné osoby.

 

Novely zákona 2023

 

Určovanie výšky dôchodkových dávok

Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov reaguje na nevyhnutnosť systémovo „vyzbrojiť“ štát a Sociálnu poisťovňu nástrojom, ktorý umožní automaticky reagovať na mimoriadne zvyšovanie spotrebiteľských cien vo vzťahu k poberateľom dôchodkových dávok. Inflácia (rast spotrebiteľských cien) za posledné roky dosiahla priemerne 1,58% ročne. Zatiaľ čo za rok 2021 vykázal Štatistický úrad SR infláciu na úrovni 3,2%, v júni 2022 ročná inflácia dosiahla 13,2%.

Zákon síce na základe ustanovení § 82 používa pre každoročnú valorizáciu tzv. dôchodcovskú infláciu, čiže medziročný rast spotrebiteľských cien za domácnosti dôchodcov, avšak vzhľadom na metodiku výpočtu „všeobecnej“ a „dôchodcovskej“ inflácie, ako aj vzhľadom na vnútornú štruktúru rastu spotrebiteľských cien v roku 2022 bolo zrejmé, že obdobne by vyzeral prehľad vývoja rastu spotrebiteľských cien za domácnosti dôchodcov. Napokon, ŠÚ SR oznámil, že dôchodcovská medziročná inflácia za prvý polrok 2022 dosiahla 11,8%, na čom sa podpísal najmä rast cien potravín a nákladov na bývanie, ktoré boli na medziročnej báze vyššie takmer o 20 %, pričom tieto výdavky majú v spotrebiteľskom koši dôchodcovských domácností vyššiu váhu, než v spotrebiteľskom koši bežných domácností. Reakcia vlády SR, ktorú možno jednoznačne nazvať zlyhaním ukázala, že nie je možné sa spoliehať na jednorazové nesystémové a nepredvídateľné opatrenia pri zachraňovaní kúpyschopnosti poberateľov dôchodkov, pretože tie môžu prísť neskoro a nemusia dostatočne kompenzovať masívny pokles reálnych príjmov spôsobených skokovo rastúcou infláciou.

Práve preto novela zákona od 1. júla 2023 zavádza dve zmeny do určovania výšky dôchodkových dávok. Prvou je predĺženie obdobia, za ktoré sa posudzuje vývoj spotrebiteľských cien v roku predchádzajúcom zvýšeniu dôchodkových dávok. Umožní tak presnejšie zohľadniť infláciu pre riadnu každoročnú valorizáciu dôchodkov.

Druhá zmena zavádza mechanizmus mimoriadnej valorizácie pre prípad, že sa inflácia vymkne spod kontroly v priebehu príslušného roka a zvýši sa vysoko nad dlhodobé inflačné ciele ECB a NBS, čím spôsobí prudký pokles reálnych príjmov dôchodcovských domácností.

Uvedené zmeny v zákone poskytnú potrebnú mieru istoty poberateľom dôchodkových dávok pokiaľ ide o stabilizáciu ich kúpyschopnosti a zároveň poskytne dostatočnú predvídateľnosť hospodárenia Sociálnej poisťovne v priebehu príslušného roka. Vláde umožní vyhnúť sa nesystémovým opatreniam bez rizika, že domácnosti dôchodcov sa vplyvom razantného rastu cien dostanú do sociálnych či až existenčných problémov.

 

Nárok na materské

Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov upravuje podmienky nároku na materské. Podľa aktuálne platnej legislatívny poistenkyňa, ktorá je tehotná alebo ktorá sa stará o narodené dieťa, nárok na materské, ak v posledných dvoch rokoch pred pôrodom bola nemocensky poistená najmenej 270 dní. Na základne legislatívnej úpravy sa do doby 270 dní započíta taktiež doba štúdia na strednej škole alebo vysokej škole považovaná za sústavnú prípravu na povolanie podľa § 10, ak poistenkyňa získala týmto štúdiom príslušný stupeň vzdelania. Z tejto úpravy vychádza, že podmienkou na to, aby sa poistenkyni zarátavalo štúdium na strednej alebo vysokej škole do 270 dní nemocenského poistenie v dobe dvoch rokov, je nevyhnutné, aby toto štúdium bolo úspešne ukončené.

Cieľom novely zákona je rozšírenie okruhu poistenkýň, ktoré majú nárok na materské s dôrazom na tehotné ženy a matky tesne po ukončení štúdia. Tento krok môže slúžiť ako motivácia najmä mladých žien k materstvu po úspešnom skončení strednej alebo vysokej školy.

Týmto opatrením zlepšujeme možnosti žien na skĺbenie rodičovstva a pracovného života, obzvlášť skupinu vysokoškolsky vzdelaných žien, ktoré vzhľadom na chýbajúcu právnu úpravu a nemožnosť poberať materskú po ukončení štúdia, nemali vytvorené priaznivé podmienky na materstvo. Vysokoškolsky vzdelaní ľudia podľa štatistík OECD zarábajú v priemere o 60 % viac ako ľudia s nižším dosiahnutým vzdelaním. Zároveň v prípade vysokoškolsky vzdelaných ľudí evidujeme najnižšiu mieru nezamestnanosti. Predkladanou novelou zákona sa zameriavame na ženy, pri ktorých máme na Slovensku dlhodobý problém s nízkym percentom ekonomicky aktívnych žien (len 48 % v porovnaní s priemerom okolo 60 %). Pri uvedenej úprave sa vychádzalo z praxe, ktorá sa osvedčila v Česku, kde táto právna úprava už platí a okrem iných faktorov spôsobuje odliv slovenských študentiek na české vysoké školy, čím naše hospodárstvo výrazne stráca. Obzvlášť špecifickou skupinou doktorandky, ktoré vzhľadom na dlhšiu dobu štúdia ho ukončujú vo vyššom veku. Vzhľadom na to, že nie sú nemocensky poistené sa po ukončení doktorandského štúdia musia zamestnať, aby im nárok na materské vznikol, čím dochádza k zvyšovaniu veku rodičiek. Priemerný vek prvorodičky na Slovensku stúpajúcu tendenciu, len od roku 2015 po rok 2020 sa zvýšil o 0,5 roka na aktuálnu hodnotu približne 28,1 rokov.

 

Rodičovský dôchodok

Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, bola schválená za účelom realizácie ústavného práva poistenca na asignáciu časti uhradenej platby spojenej s účasťou na systéme primeraného hmotného zabezpečenia v starobe v prospech osoby, ktorá ho vychovala a ktorej je poskytované hmotné zabezpečenie v starobe.

Nástrojom realizácie uvedeného ústavného práva sa od 1. januára 2023 stal rodičovský dôchodok, ktorý patrí rodičom detí, ktoré boli v rozhodujúcom období dôchodkovo poistené. Právna úprava rodičovského dôchodku v zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov však neumožňuje priznanie rodičovského dôchodku poberateľom starobného dôchodku, poberateľom invalidného dôchodku vyplácaného po dovŕšení dôchodkového veku a poberateľom výsluhového dôchodku vyplácaného po dovŕšení dôchodkového veku (poberateľ dôchodku po dovŕšení dôchodkového veku), ktorých deti neboli v rozhodujúcom období dôchodkovo poistené, avšak boli zúčastnené na výsluhovom zabezpečení podľa zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Vzhľadom na to, že Ústava Slovenskej republiky pri ústavnom práve na asignáciu časti uhradenej platby spojenej s účasťou na systéme primeraného hmotného zabezpečenia v starobe nerozlišuje, či je platba spojená s touto účasťou uhrádzaná v rámci systému sociálneho poistenia alebo systému výsluhového zabezpečenia, zavádza sa právna úprava vzniku nároku na rodičovský dôchodok podľa zákona o sociálnom poistení aj z titulu účasti dieťaťa poberateľa dôchodku po dovŕšení dôchodkového veku na výsluhovom zabezpečení.

Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy, pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a tiež pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nebude mať vplyvy na podnikateľské prostredie a ani vplyvy na životné prostredie. Sledované vybrané vplyvy návrhu zákona sú zhodnotené v priloženej doložke vybraných vplyvov.

 

Okruh osôb s nárokom na rodičovský dôchodok

Dochádza k rozšíreniu okruhu oprávnených osôb na nárok na rodičovský dôchodok o poberateľov starobného dôchodku, poberateľov invalidného dôchodku vyplácaného po dovŕšení dôchodkového veku a poberateľov výsluhového dôchodku vyplácaného po dovŕšení dôchodkového veku, ktorých dieťa bolo v kalendárnom roku, ktorý dva roky predchádza príslušnému kalendárnemu roku (kalendárny rok, za ktorý sa posudzuje splnenie podmienok na vznik nároku na výplatu rodičovského dôchodku), zúčastnené na výsluhovom zabezpečení podľa zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o výsluhovom zabezpečení). Uvedené sa zaviedlo v záujme zabezpečenia rovnakého prístupu poistencov zúčastnených na dôchodkovom poistení podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a policajtov a vojakov zúčastnených na výsluhovom zabezpečení podľa zákona o výsluhovom zabezpečení (príslušníci Policajného zboru, Hasičského a záchranného zboru, Horskej záchrannej služby, Slovenskej informačnej služby, Národného bezpečnostného úradu, Zboru väzenskej a justičnej stráže a ozbrojení príslušníci finančnej správy) k realizácii ústavného práva na asignáciu časti uhradenej platby spojenej s účasťou na systéme primeraného hmotného zabezpečenia v starobe osobám, ktoré ich vychovali a ktorým je poskytované hmotné zabezpečenie v starobe.

 

Obdobie posúdenia nároku na rodičovský dôchodok

Nakoľko ústava garantuje právo na asignáciu poistného z uhradeného poistného, navrhuje sa, aby na účely nároku a nároku na výplatu rodičovského dôchodku bolo obdobím účasti na výsluhovom zabezpečení obdobie, počas ktorého policajt alebo profesionálny vojak mal vymeriavací základ na platenie poistného na výsluhové zabezpečenie a bol povinný platiť poistné na výsluhové zabezpečenie podľa zákona o výsluhovom zabezpečení. Teda aby sa za obdobie poistenia na účely posúdenia nároku na rodičovský dôchodok a jeho výplatu nepovažovalo obdobie poberania invalidného výsluhového dôchodku (§ 58 ods. 4 zákona o výsluhovom zabezpečení) a obdobie, počas ktorého zákon o výsluhovom zabezpečení neukladá povinnosť platiť poistné 99 ods. 5 zákona o výsluhovom zabezpečení). Uvedené sa upravilo rovnako ako v prípade poistenca poisteného podľa zákona o sociálnom poistení. To znamená, že nárok na výplatu rodičovského dôchodku nebude v príslušnom kalendárnom roku patriť v prípade, ak dieťa (policajt/profesionálny vojak) počas celého kalendárneho roka dva roky predchádzajúceho príslušnému kalendárnemu roku nemalo vymeriavací základ na platenie poistného na výsluhové zabezpečenie alebo na dôchodkové poistenie, resp. ak v období kedy malo vymeriavací základ nebolo povinné platiť poistné na výsluhové zabezpečenie/malo vylúčenú povinnosť platiť poistné na starobné poistenie a nezískalo v tomto roku žiadne iné obdobie, počas ktorého malo vymeriavací základ na výsluhové poistenie/starobné poistenie. Inými slovami nárok na rodičovský dôchodok patrí iba za skutočne zaplatené poistné na starobné poistenie/výsluhové zabezpečenie v rozhodujúcom roku.

 

Určenie sumy rodičovského dôchodku

Na účely určenia sumy rodičovského dôchodku odvodeného od účasti dieťaťa na výsluhovom zabezpečení sa ustanovilo, aby základom pre toto určenie bol vymeriavací základ na určenie poistného na výsluhové zabezpečenie podľa zákona o výsluhovom zabezpečení. Suma rodičovského dôchodku sa, rovnako ako v prípade rodiča poistenca podľa zákona o sociálnom poistení, určí ako 1,5% jednej dvanástiny úhrnu vymeriavacích základov dieťaťa (§ 98 zákona o výsluhovom zabezpečení) za rok, ktorý dva roky predchádza príslušnému kalendárnemu roku. Maximálna suma rodičovského dôchodku je rovnaká ako pre rodiča poistenca podľa zákona o sociálnom poistení, t. j. 1,5% jednej dvanástiny 1,2-násobku všeobecného vymeriavacieho základu (priemernej mzdy) dieťaťa spred dvoch rokov. Úhrn rodičovských dôchodkov od jedného dieťaťa sa určilo tiež rovnako, t. j. najviac ako 3% jednej dvanástiny úhrnu vymeriavacích základov dieťaťa, maximálne 3% jednej dvanástiny 1,2-násobku všeobecného vymeriavacieho základu (priemernej mzdy) spred dvoch rokov.

 

Informačné povinnosti

Za účelom realizácie právnej úpravy nároku na rodičovský dôchodok rodičov (poberateľov dôchodku po dovŕšení dôchodkového veku) policajtov a profesionálnych vojakov sa rozšírili informačné povinnosti útvarov sociálneho zabezpečenia Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, Ministerstva obrany Slovenskej republiky, Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, Ministerstva financií Slovenskej republiky, Slovenskej informačnej služby, Národného bezpečnostného úradu, Policajného zboru, Ústavu na výkon väzby, Ústavu na výkon trestu odňatia slobody, Detenčného ústavu, Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky a Vojenského úradu sociálneho zabezpečenia o údaje o policajtovi a profesionálnom vojakovi za predchádzajúci kalendárny rok, najmä jeho meno, priezvisko, identifikačné číslo sociálneho zabezpečenia a vymeriavací základ na určenie poistného na výsluhové zabezpečenie výsluhový dôchodok. Uvedené údaje v zmysle novely zákona príslušný útvar sociálneho zabezpečenia a Vojenský úrad sociálneho zabezpečenia zasielať do 1. septembra kalendárneho roka. Vzhľadom na to, že rodičovský dôchodok by mal vychádzať z čo možno najaktuálnejšej výšky vymeriavacieho základu dieťaťa (policajta/profesionálneho vojaka), je potrebné, aby v prípade ak do 1. septembra kalendárneho roka došlo k zmene vymeriavacieho základu za predchádzajúci kalendárny rok, bola táto zmena Sociálnej poisťovni nahlásená aj vtedy, ak vymeriavací základ za predchádzajúci kalendárny rok bol Sociálnej poisťovni oznámený. V záujme znižovania administratívnej záťaže dotknutých subjektov sa zároveň ustanovilo, aby všetky údaje poskytované v súvislosti s nárokom na rodičovský dôchodok a na jeho výplatu boli príslušnými útvarmi sociálneho zabezpečenia a Vojenským úradom sociálneho zabezpečenia zasielané Sociálnej poisťovni elektronicky.

 

Vyhlásenie o vzniku nároku na rodičovský dôchodok

V súlade s účinnosťou ústavnoprávnej úpravy ústavného práva na asignáciu časti uhradenej platby spojenej s účasťou na systéme primeraného hmotného zabezpečenia sa ustanovilo, aby nárok na rodičovský dôchodok od 1. mája 2023 vznikol aj za obdobie od 1. januára 2023, za predpokladu splnenia zákonom definovaných podmienok (účinných od 1. mája 2023).

Primerane účinnosti právnej úpravy sa zároveň upravili aj lehoty na doručenie vyhlásení dieťaťa (policajta/profesionálneho vojaka), na základe ktorých vzniká/nevzniká nárok na rodičovský dôchodok 66b ods. 1 písm. a) bod 2 a písm. b) bod 2), ako aj čas na posúdenie splnenia tejto podmienky nároku na rodičovský dôchodok (vyhlásenia), konkrétne do 30. júna 2023. Rovnako sa upravila aj lehota, do ktorej majú príslušné útvary sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov a Vojenský úrad sociálneho zabezpečenia Sociálnej poisťovni oznámiť údaje o policajtovi a profesionálnom vojakovi za rok 2021, potrebné na rozhodnutie o rodičovskom dôchodku.

Vzhľadom na administratívnu náročnosť zavedenia rodičovského dôchodku (vo všeobecnosti aj vo vzťahu k rodičom policajtov a profesionálnych vojakov), ako aj na potrebu súvisiacich zmien v informačných systémoch Sociálnej poisťovne sa ustanovilo, aby o rodičovskom dôchodku za rok 2023, ktorý vznikol z titulu účasti dieťaťa na sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov, a na ktorý vznikol nárok do 30. júna 2023 a o nároku na jeho výplatu, Sociálna poisťovňa rozhodla najneskôr do 31. decembra 2023.

Aj rodičovský dôchodok, ktorý vznikol z titulu účasti dieťaťa na sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov sa vyplatí v roku 2023 v zmysle § 293ftb ods. 5 v jednej úhrnnej splátke. Pre tento účel sa od 1. 7. 2023, aby sa podmienka poberania starobného dôchodku, invalidného dôchodku po dovŕšení dôchodkového veku, alebo výsluhového dôchodku po dovŕšení dôchodkového veku u poberateľa uvedeného rodičovského dôchodku, ktorý ju prestal spĺňať po 30. júni 2023, považovala do konca roka 2023 za splnenú.

 

Viac k problematike sa dočítate v  mesačníku Poradca 1-2/2024.

 



RODINNÉ PODNIKANIE - RODINNÁ FIRMA

Čo je potrebné chápať pod pojmom rodinná firma? Ide o obchodnú spoločnosť, družstvo alebo fyzickú osobu – podnikateľa. V prípade fyzickej osoby – podnikateľa platí, že najmenej jeden člen spoločnej rodiny je v pracovnoprávnom vzťahu s touto fyzickou osobou – podnikateľom. Kto patrí medzi členov spoločnej rodiny? Aké legislatívne zmeny budú platiť od 1. júla 2023?

 

CHARAKTERISTIKA RODINNEJ FIRMY. Napriek tomu, že rodinné podnikanie a rodinné firmy tvoria významnú časť vyspelých ekonomík (ako napr. Toyota Motor Corporation, BMW Group, či IKEA), doposiaľ neexistovala ich jednotná definícia.

 

Vychádzajúc z ich charakteristiky je však možné len konštatovať, že v sebe zahŕňajú niekoľko základných znakov:

·         zakladateľ, resp. majiteľ firmy považuje túto za rodinnú,

·         cieľom rodinného podnikania je zosúladenie riadiacich, obchodných, vlastníckych a rodinných vzťahov,

·         rodina má hlavný vplyv v oblasti vlastníctva a riadenia firmy,

·         rodinní príslušníci sa aktívne zapájajú do každodennej činnosti firmy,

·         v dôsledku prepojenia rodiny a firmy je pre nich typická výraznejšia emočná zložka,

·         zakladatelia majú zvyčajne víziu vybudovať stabilnú firmu, ktorú by neskôr dokázali odovzdať svojim potomkom,

·         ciele rodinnej firmy sú zväčša dlhodobé,

·         vývoj firmy sa častokrát prelína s priebehom života rodiny,

·         vytvára sa rodinná atmosféra vo vnútorných štruktúrach a na pracovisku firmy.

 

S definíciou rodinných firiem a rodinného podnikania úzko súvisí aj členenie rodinných podnikov:

-        rodičovský rodinný podnik, do ktorého sa postupne začlení okrem rodičov aj ich potomok,

-        manželský rodinný podnik založený buď oboma manželmi alebo jedným z manželov, pričom do podnikania druhý pristúpil neskôr,

-        súrodenecký rodinný podnik – založený súrodencami, ktorí zapájajú do podnikania aj svoje deti, prípadne manželky alebo ďalších členov rodiny,

-        príbuzenský rodinný podnik – založený členmi rodiny, ktorí patria do širšieho okruhu príbuzenstva alebo

-        viacgeneračný rodinný podnik – podnik s dlhou rodinnou tradíciou, pričom v ňom už došlo aj ku generačnej výmene.

 

OD 1. JÚLA 2023 VŠAK DOCHÁDZA K ZÁSADNÝM ZMENÁM V RODINNOM PODNIKANÍ i na Slovensku. Zákon č. 494/2022 Z. z., ktorým sa upravujú a dopĺňajú niektoré ustanovenia zákona č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré ustanovenia, zavádza pre rodinnú firmu pojem rodinný podnik. Ide o obchodnú spoločnosť, družstvo alebo fyzickú osobu – podnikateľa,

a)  ktorí sú podnikateľmi podľa § 2 ods. 2 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v platnom znení,

b)  v ktorých, ak ide o

1. obchodnú spoločnosť, v ktorej najmenej dvaja členovia spoločnej rodiny vykonávajú priamo alebo nepriamo väčšinu hlasovacích práv a najmenej jeden člen spoločnej rodiny je štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu, alebo najmenej dvaja členovia spoločnej rodiny majú hospodársky prospech z podnikania obchodnej spoločnosti spolu viac ako 50 % zo zisku po zdanení, prípadne jeden člen spoločnej rodiny je jediným spoločníkom alebo jediným akcionárom obchodnej spoločnosti a súčasne je jej štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu a najmenej jeden iný člen spoločnej rodiny je štatutárnym orgánom, členom štatutárneho orgánu, prokuristom alebo členom dozornej rady tejto obchodnej spoločnosti alebo je v pracovnoprávnom vzťahu s touto obchodnou spoločnosťou,

2. družstvo, v rámci ktorého najmenej dvaja členovia spoločnej rodiny vykonávajú priamo alebo nepriamo väčšinu hlasovacích práv a najmenej jeden člen spoločnej rodiny je štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu alebo najmenej dvaja členovia spoločnej rodiny majú hospodársky prospech z podnikania družstva spolu viac ako 50 % zo zisku po zdanení,

3. fyzickú osobu – podnikateľa, najmenej jeden člen spoločnej rodiny je v pracovnoprávnom vzťahu s touto fyzickou osobou – podnikateľom.

Pod pojmom členov spoločnej rodiny je potrebné chápať manželov, príbuzných v priamom rade, súrodencov, ale aj osoby navzájom príbuzné až do štvrtého stupňa a ich manželia.

V prípade, že fyzická osoba, ktorá nie je členom spoločnej rodiny, alebo právnická osoba majú hospodársky prospech z podnikania obchodnej spoločnosti alebo družstva spolu v rozsahu viac ako 50 % zo zisku po zdanení a ak vykonávajú v obchodnej spoločnosti alebo v družstve priamo alebo nepriamo väčšinu hlasovacích práv z dôvodu ochrany svojej investície do obchodnej spoločnosti alebo do družstva na základe investičnej zmluvy uzavretej medzi touto fyzickou osobou alebo právnickou osobou a obchodnou spoločnosťou alebo družstvom, podmienka o dvoch členoch spoločnej domácnosti obchodnej spoločnosti sa počas trvania tejto investície považuje za splnenú, ak

a)  investičná zmluva obsahuje určenie dĺžky trvania investície a predkupné právo na odkúpenie podielu tejto fyzickej osoby alebo právnickej osoby členmi spoločnej rodiny alebo určenie podmienok vykonávania väčšiny hlasovacích práv členmi spoločnej rodiny po uplynutí dĺžky trvania investície,

b)  počas trvania investície v prípade obchodnej spoločnosti najmenej polovicu počtu spoločníkov alebo členov štatutárneho orgánu tvoria členovia spoločnej rodiny.

Na čele rodinného podniku je ustanovená rada ako kolektívny orgán, ktorého vnútornú organizáciu a fungovanie upravuje štatút schvaľovaný obchodnou spoločnosťou, družstvom alebo fyzickou osobou – podnikateľom.

 

Do jej právomoci zahŕňame najmä:

a)  dlhodobé strategické smerovanie rodinného podniku,

b)  rodinnú politiku a súlad cieľov rodinného podniku a cieľov rodiny,

c)  vzťahy medzi rodinou a rodinným podnikom, práva a povinnosti členov spoločnej rodiny vo vzťahu k rodinnému podniku, potreby a požiadavky členov spoločnej rodiny,

d)  podmienky prijímania členov spoločnej rodiny do rodinného podniku alebo odchodu členov spoločnej rodiny z rodinného podniku,

e)  nástupníctvo a prípravu budúcej generácie na prevzatie rodinného podniku, generačnú výmenu štatutárneho orgánu alebo členov štatutárneho orgánu a odovzdanie vlastníctva alebo hlasovacích práv,

f)  informácie týkajúce sa rodinného podniku, ktoré poskytuje členom rady rodinného podniku.

Rada má najmenej troch členov. Väčšinu členov rady tvoria členovia spoločnej rodiny, pričom títo sú schopní uznášať sa, ak je prítomná nadpolovičná väčšina všetkých členov rady rodinného podniku a viac ako 50 % prítomných členov rady rodinného podniku tvoria členovia spoločnej rodiny.

Rada prijíma rozhodnutia nadpolovičnou väčšinou hlasov prítomných členov, pričom každý člen rady má jeden hlas. Štatút rady rodinného podniku môže určiť, kedy je potrebné na prijatie rozhodnutia vyšší počet hlasov členov rady rodinného podniku.

Rada zasadá najmenej raz za kalendárny rok. Zo zasadnutia rady sa vyhotovuje zápisnica, ktorú rodinný podnik na požiadanie poskytne Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

 

Rodinný podnik môže byť zaradený do evidencie rodinných podnikov.

Do takejto evidencie možno zaradiť žiadateľa, ktorý spĺňa podmienky stanovené zákonom č. 112/2018 Z. z. v znení neskorších predpisov (obchodná spoločnosť, družstvo alebo fyzická osoba – podnikateľ). Príloha žiadosti o zaradenie do evidencie rodinných podnikov musí obsahovať:

a)  doklady preukazujúce splnenie vyššie uvedených podmienok,

b)  základný dokument, ak ide o žiadateľa, ktorý má sídlo, ak ide o právnickú osobu, alebo miesto podnikania, ak ide o fyzickú osobu – podnikateľa, na území iného členského štátu,

c)  štatút rady rodinného podniku, ak žiadateľ má zriadenú radu rodinného podniku,

d)  informáciu, či základný dokument žiadateľa obsahuje aj záväzok zosúlaďovania riadiacich, obchodných, vlastníckych a rodinných vzťahov spôsobom smerujúcim k udržiavaniu a rozvíjaniu rodinných väzieb, k posilňovaniu rodinných hodnôt a kvality rodinného života a všestranného rozvoja rodinnej hmotnej kultúry a tradície,

e)  doklady preukazujúce splnenie podmienky vykonávania poľnohospodárskej činnosti, ak ide o žiadateľa, ktorý žiada aj o zápis údaja, že je rodinnou farmou.

 

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR zaradí rodinný podnik do svojej evidencie odo dňa podania úplnej žiadosti. Evidovaný rodinný podnik je oprávnený v písomnom styku uvádzať označenie „rodinný podnik“ alebo skratku „r. p.“, pričom môže podať návrh na zápis označenia „rodinný podnik“ aj do obchodného registra.

 

REGISTROVANÝ RODINNÝ PODNIK JE POVINNÝ spĺňať počas trvania platnosti štatútu registrovaného rodinného podniku nasledovné podmienky:

a)  realizovať v úvode stanovené zákonné podmienky,

b)  vykonávať hospodársku činnosť,

c)  mať základný dokument, ktorý obsahuje určenie percentuálnej časti zisku po zdanení, ktorú sa žiadateľ zaväzuje použiť na posilnenie svojich vnútorných i vonkajších vzťahov, ale aj záväzok zosúlaďovania riadiacich, obchodných, vlastníckych a rodinných vzťahov spôsobom smerujúcim k udržiavaniu a rozvíjaniu rodinných väzieb, k posilňovaniu rodinných hodnôt a kvality rodinného života a všestranného rozvoja rodinnej hmotnej kultúry a tradície,

d)  mať zriadenú radu rodinného podniku,

e)  mať sídlo, ak ide o právnickú osobu, alebo miesto podnikania, ak ide o fyzickú osobu – podnikateľa, na území Slovenskej republiky alebo iného členského štátu,

f)  nebola mu uložená pokuta za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania v období troch rokov pred podaním žiadosti o registráciu,

g)  nemal na majetok vyhlásený konkurz, nebolo proti nemu zastavené konkurzné konanie pre nedostatok majetku alebo nebol zrušený konkurz pre nedostatok majetku, nie je v reštrukturalizácii a nie je v likvidácii,

h)  nemal zrušený štatút registrovaného rodinného podniku v období troch rokov pred podaním žiadosti o registráciu a nebolo u neho právoplatne rozhodnuté o nepriznaní štatútu registrovaného rodinného podniku v období šiestich mesiacov pred podaním žiadosti o registráciu.

 

Registrovaný rodinný podnik je povinný najmenej 12 % zo zisku po zdanení použiť na posilnenie svojich vnútorných vzťahov a vonkajších vzťahov v súlade so záväzkom vyjadreným obsiahnutým v základnom dokumente v období do jedného roka odo dňa schválenia riadnej účtovnej závierky, ktorou bol preukázaný kladný výsledok hospodárenia príslušného účtovného obdobia, a to najmä na

a)  vzdelávanie členov spoločnej rodiny,

b)  dôchodkové zabezpečenie členov spoločnej rodiny,

c)  rekreačné pobyty členov spoločnej rodiny a zamestnancov registrovaného rodinného podniku,

d)  zdravotnú starostlivosť o členov spoločnej rodiny a zamestnancov registrovaného rodinného podniku,

e)  sociálnu pomoc a starostlivosť o členov spoločnej rodiny.

 

Za použitie zisku po zdanení sa na tieto účely tiež považuje, ak sa zisk po zdanení uplatní

a)  na doplnenie osobitného fondu vytvoreného na účel jeho budúceho použitia na posilnenie vnútorných vzťahov a vonkajších vzťahov registrovaného rodinného podniku vyjadreným v spomenutom základnom dokumente, pričom k ich použitiu musí dôjsť najneskôr do piatich rokov odo dňa schválenia riadnej účtovnej závierky, ktorou bol preukázaný kladný výsledok hospodárenia príslušného účtovného obdobia, alebo

b)  na krytie účtovnej straty do výšky daňovej straty, ak na krytie tejto účtovnej straty už bol použitý celý rezervný fond alebo nedeliteľný fond.

 

Štatút registrovaného rodinného podniku zaniká

a)  zánikom právnickej osoby alebo, ak ide o fyzickú osobu – podnikateľa, jej smrťou či vyhlásením za mŕtvu, ak nedošlo k pokračovaniu v živnosti [§ 13 zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov] alebo ukončením jej podnikateľskej činnosti,

b)  dňom vrátenia štatútu registrovaného rodinného podniku.

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR zruší štatút registrovaného rodinného podniku, ak

a)  registrovaný rodinný podnik porušil povinnosť zriadiť radu a ďalšie zákonné podmienky stanovujúce využitia zisku alebo

b)  registrovanému rodinnému podniku bola uložená pokuta za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania.

 

Viac k problematike sa dočítate v  mesačníku Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 6-7/2023.

 

 

 
 
P6 V LEGISLATÍVE


165/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú pravidlá poskytovania podpory na vykonávanie opatrení Strategického plánu spoločnej poľnohospodárskej politiky vo vybraných poľnohospodárskych sektoroch 13.05.2023

166/2023 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní zberateľských euromincí z obyčajných kovov v nominálnej hodnote 5 eur s tematikou Fauna a flóra na Slovensku – medveď hnedý 13.05.2023

167/2023 Z. z.
Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa zrušuje vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 131/2023 Z. z., ktorou sa zakazuje vstup vybraných poľnohospodárskych produktov a potravín z Ukrajiny alebo s pôvodom z Ukrajiny na územie Slovenskej republiky v znení vyhlášky č. 158/2023 Z. z. 16.05.2023

168/2023 Z. z.
Vyhláška Ministerstva dopravy Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 133/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o dokladoch vozidla 16.05.2023

169/2023 Z. z.
Vyhláška Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky č. 611/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o priebehu odbornej skúšky, podrobnosti o priebehu skúšky spôsobilosti, spôsob určenia odmeny patentových zástupcov, podmienky na určenie náhrady hotových výdavkov a náhrady za stratu času 19.05.2023

170/2023 Z. z.
Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 20.05.2023

171/2023 Z. z.
Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o sumách stravného 20.05.2023

172/2023 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení zákon č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov 24.05.2023

173/2023 Z. z.
Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov 24.05.2023

174/2023 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 232/2014 Z. z., ktorou sa upravuje postup poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, zdravotnej poisťovne a Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou pri poskytovaní cezhraničnej zdravotnej starostlivosti 24.05.2023

175/2023 Z. z.
Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 172/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o spôsobe a rozsahu vedenia a poskytovania evidencií a stanovenia obvyklej výšky nájomného v znení vyhlášky č. 113/2019 Z. z. 24.05.2023

176/2023 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 12. mája 2023 č. S17024-2023-OL o ustanovení výšky náhrady za bolesť a výšky náhrady za sťaženie spoločenského uplatnenia na rok 2023 24.05.2023

177/2023 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia zo 17. mája 2023 č. S16830-2023-OL, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 07045/2003 z 30. decembra 2003, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v oblasti zdravotníctva v znení neskorších predpisov 24.05.2023

178/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 218/2022 Z. z. o poskytovaní príspevku za ubytovanie odídenca v znení neskorších predpisov 26.05.2023

179/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky o príspevku za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine 26.05.2023

180/2023 Z. z.
Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky č. k. PL. ÚS 15/2020 z 15. marca 2023 vo veci vyslovenia nesúladu § 13 ods. 5 písm. c), § 13c ods. 4 písm. d), § 19a ods. 10 v časti „obsahujúce súhlas alebo nesúhlas s udelením azylu alebo s poskytnutím doplnkovej ochrany“ zákona č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 27.05.2023

181/2023 Z. z.
Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 30.05.2023

182/2023 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 30.05.2023

183/2023 Z. z.
Zákon o dopravných prostriedkoch a prepravných prostriedkoch používaných na prepravu skaziteľných potravín a o zmene a doplnení niektorých zákonov 30.05.2023

184/2023 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení dodatku č. 10 ku Kolektívnej zmluve vyššieho stupňa uzatvoreného medzi Integrovaným odborovým zväzom a Zväzom stavebných podnikateľov Slovenska a dodatku č. 1 ku Kolektívnej zmluve vyššieho stupňa uzatvoreného medzi Združením odborárov energetiky Slovenska a Zväzom zamestnávateľov energetiky Slovenska 30.05.2023





 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

Nezabudnite v júni 2023

 

Termín zákonnej povinnosti

Charakteristika zákonnej povinnosti

Povinná osoba a zákon v platnom znení

8. 6. – štvrtok

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za máj 2023 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociál.poist.

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z.z. o zdrav.poist. v z.n.p.

Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za máj 2023 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociál.poist.

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za máj 2023

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v máji 2023, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť

Platiteľ dividend

§ 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z.z. o zdrav.poist. v z.n.p.

Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v máji 2023

Platiteľ dividend

§ 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z.z. o zdrav.poist. v z.n.p.

15. 6. – štvrtok

Odvod dane vyberanej zrážkou v máji 2023 z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ zrážkovej dane

§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane

§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

30. 6. – piatok

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 42 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených  preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za máj 2023

Zamestnávateľ

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za máj 2023

Zamestnávateľ - platiteľ osobitnej sadzby dane

§ 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného v máji 2023, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z.z. o zdrav.poist. v z.n.p.

Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel, ak presahuje 8 300 €

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z.z. o dani z motorových vozidiel v z.n.p.

Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 700 €

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 10 ods. 5 zákona č. 361/2014 Z.z. o dani z motorových vozidiel v z.n.p.

do výplatného termínu

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za máj 2023

Zamestnávateľ

§ 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z.z. o zdrav.poist. v z.n.p.

Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za máj 2023

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za máj 2023

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v  máji 2023

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia

Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanc

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

do nasledujúceho pracovného dňa

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

do 3 dní

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za máj 2023

Zamestnávateľ

§ 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z.z. o zdrav.poist. v z.n.p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru

Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za máj 2023

Zamestnávateľ

§ 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za máj 2023 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Zamestnávateľ

§ 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z.z. o sociálnom fonde v z.n.p.

Do 8 dní

Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. c), m), n)  zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov

Zamestnávateľ

§ 234 zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z.z. o zdrav.poist. v z.n.p.

Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom

Zamestnanec

§ 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z.z. o zdrav.poist. v z.n.p.

Do 30 dní

Oznámiť správcovi miestnych daní rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností

Poplatník miestnych daní

§ 80 a § 99a zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach v z.n.p.

Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca

 

Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti -  registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti,  poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu

Zamestnávateľ

§ 49a zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba

§ 52zzi zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

 

Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania, pri prerušení podnikania, pri úmrtí daňovníka a pri zániku daňovníka

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z.z. o dani z motorových vozidiel v z.n.p.

 








 
 
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ - MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE

 

Poradca (Poradca), č. 13/2023 (IV/2023)

  • Zákon o službách zamestnanosti s komentárom

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 6-7/2023 (IV/2023)

  • Dotácie v čase energetickej krízy – Ministerstvo hospodárstva SR
  • Generálny pardon – Sociálna poisťovňa
  • Rodinné podnikanie – rodinná firma
  • Nový spôsob zakladania s. r. o.
  • Registrácia zamestnancov v poisťovni počas materskej a otcovskej dovolenky
  • Oznamovacie povinnosti voči ZP a SP počas materskej a otcovskej dovolenky
  • Športovec v postavení zamestnanca

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 6-7/2023 (IV/2023)

  • Sponzorské príspevky
  • Paušálne výdavky v roku 2023
  • Ukončenie podnikania FO – daňový pohľad
  • Dary z pohľadu obdarovaného aj darujúceho
  • Lehoty v daňovom konaní
  • Zmeny účtovného obdobia
  • Vyradenie HM z obchodného majetku
  • Používanie automobobilu zamestnancom

 

1000 riešení 5-6/2023 (III/2023)

  • Zdravotné poistenie po novom
  • Daňové výdavky
  • Účtovníctvo
  • Personalistika a mzdy
  • Verejná správa

 

ODBORNÉ PUBLIKÁCIE, KTORÉ VÁM POMÔŽU V PODNIKANÍ

 

1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov)

2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo)

3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia)

4. Podvojné účtovníctvo s komentárom 2022 (správne postupy účtovania nájdete v komentári k zákonu o účtovníctve, komentár je obohatený o prípady z praxe a definíciu pojmov, s ktorými sa podnikateľ pri účtovaní môže stretnúť)

5. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách)

6. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Rozvoj bývania, Automobil (tematické odpovede na otázky doplnené vybranými aktualizovanými zákonmi)

7. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom)

8. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)

9. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)

10. Účtovná závierka podnikateľov za rok 2022 (venuje sa problematike účtovnej závierky za rok 2022 pre podnikateľov účtujúcim v jednoduchom a podvojnom účtovníctve. Titul obsahuje tieto témy: prebytok, inventúra, manko, kapitálový fond, závierka, cenné papiere, opravné položky, rezervy, kurzové rozdiely, výdavky, ...)

11. Daňové priznania FO a PO za rok 2022 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2022, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2022)

12. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)

13. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)

14 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady(problematika novely Zákona o DPH a novej úpravy cestovných náhrad riešená prostredníctvom praktických príkladov)

15. Trestné právo po novelách 2023 (najdôležitejšie právne predpisy po ostatných novelách pre rok 2023 z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl)

16. Ústava SR (od 1. 1. 2023) (úplné znenie Ústavy SR po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní)

17. Daňové a nedaňové výdavky 2023 (Abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi: z pohľadu Zákona o dani z príjmov, Zákona o dani z pridanej hodnoty, Zákona o účtovníctve)

18. Trestný zákon 2023 (Titul obsahuje trestné a správne právo po novelách 2023, doplnený Vyhláškou o Spravovacom a kancelárskom poriadku. Nakoľko bola schválená novela Trestného poriadku a Zákona o obetiach trestných činov, ktorá nadobúda účinnosť od 1. 4. 2023, rozhodli sme sa pre druhé rozšírené vydanie publikácie z oblasti trestného práva v roku 2023)

19. 100 otázok a odpovedí Sociálne zabezpečenie, Automobil (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku odstupného a odchodného, rekreácií, stravovanie podnikateľov, stravovanie zamestnancov, daňové bonusy a tretia kapitola je zameraná na automobil z pohľadu daní a účtovníctva)

 

PRIPRAVUJEME

Poradca (Poradca), č. 1-2/2024 (VI/2023)

  • Zákon o sociálnom poistení s komentárom

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 8/2023 (VI/2023)

  • Automatický vstup do II. piliera
  • Príplatky ku mzde od 1. 6. 2023
  • Právna úprava pre zabezpečenie pohľadávky v PP
  • Pružný pracovný čas
  • Výdaje zamestnávateľa na domácu kanceláriu
  • Kedy je čas strávený na pracovnej ceste pracovnou dobou
  • Novela zákona o ochrane spotrebiteľa
  • Úlohy obcí pri separovanom zbere
  • Výkon štátnej správy spoločnými obecnými úradmi

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 8/2023 (VI/2023)

  • Zatriedenie účtovných jednotiek
  • Dodatočné DP k dani z motorových vozidiel
  • Zdaňovanie príležitostných príjmov

 

1000 riešení 7-9/2023 (VI/2023)

  • Sociálne poistenie po novom
  • Účtovníctvo
  • Personalistika a mzdy
  • Verejná správa

 

 

NOVINKY

 

Aktualizácia VI/1 (V/2023)

  • Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie
  • Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii
  • Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách

 

Aktualizácia I/2 (V/2023)

  • Zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch
  • Zákon č. 595/2001 Z. z. o dani z príjmov
  • Opatrenie č. 88/2023 Z. z. o sumách základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách

 

Aktualizácia III/2 (III/2023)

  • Zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi
  • Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce
  • Zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti
  • Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení
  • Zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime

 

Aktualizácia II/2 (III/2023)

  • Zákon č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti
  • Zákon č. 274/2017 Z. z. o obetiach trestných činov
  • Zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok

 

Aktualizácia I/1 (III/2023)

  • Zákon č. 595/2001 Z. z. o dani z príjmov
  • Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok)
  • Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku
  • Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty
  • Zákon č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov
  • Zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch

 

Aktualizácia III/1 (II/2023)

  • Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce

 

Aktualizácia II/1 (II/2023)

  • Zákon č. 460/1992 Zb. Ústava SR
  • Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník
  • Zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri
  • Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)
  • Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii

 

ZÁKONY 2023

 

 

ZÁKONY I A – Daňové zákony

  • Daň z príjmov
  • DPH
  • Správa daní
  • Medzinárodná spolupráca
  • Spotrebné a miestne dane
  • Elektronická fakturácia
  • Finančná správa

 

ZÁKONY I B – Účtovné zákony

  • Zákon o účtovníctve
  • Sústavy JÚ a PÚ
  • Cestovné náhrady
  • Správne poplatky

 

ZÁKONY II A – Obchodné právo a živnostenský zákon

  • Ústava SR
  • Obchodné právo
  • Živnostenský zákon
  • Správne právo
  • Autorské právo
  • Občianske právo

 

ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo

  • Civilný proces
  • Exekučný poriadok
  • Trestné právo
  • Správne právo

 

ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP, Minimálna mzda

  • Zákonník práce
  • Mzdové predpisy
  • Zamestnanosť
  • Pedagogickí zamestnanci
  • Kolektívne vyjednávanie a združovanie občanov
  • Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
  • Správne právo

 

ZÁKONY III B – Sociálne poistenie, Zdravotné poistenie, Dôchodky

  • Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
  • Zdravotné poistenie
  • Sociálne zákony
  • Sociálne služby

 

ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy

  • Nový stavebný zákon
  • Bytové a nebytové priestory
  • Pozemkové spoločenstvá
  • Kataster nehnuteľností
  • Štátny fond rozvoja bývania

 

 

ZÁKONY V A – Verejná správa

  • Rozpočtové pravidlá
  • Verejná služba
  • Elektronická komunikácia
  • Verejné obstarávanie
  • Informačné technológie

 

ZÁKONY V B – Školstvo a samospráva

  • Výchova a vzdelávanie
  • Školská samospráva
  • Obecná polícia
  • Verejné práce
  • Regionálny rozvoj

 

ZÁKONY VI

  • Životné prostredie
  • Environmentálny fond
  • Ovzdušie
  • Voda
  • Lesy
  • Poľovníctvo
  • Odpady
  • Obaly
  • Prevencia havárií

 

 

 


 

 
 

 
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu.
Ceny balíčkov sú s DPH.


RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9,00 - 15,00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
Poradce
Poradce




KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page